Amikor egy kisgyermek életében elérkezik a pillanat, hogy átlépje a családi fészek biztonságos küszöbét és megkezdje közösségi életét, az nemcsak számára, hanem a szülőknek is hatalmas mérföldkő. Ez az időszak tele van izgalommal, várakozással, de gyakran szorongással és bizonytalansággal is. A bölcsődei beszoktatás egy olyan folyamat, amely türelmet, mély empátiát és tudatos felkészülést igényel minden résztvevőtől. Ebben az írásban részletesen körbejárjuk, hogyan tehetjük ezt az átmenetet valóban zökkenőmentessé, támogatva gyermekünk érzelmi biztonságát és segítve őt abban, hogy a bölcsőde ne egy ijesztő változás, hanem egy izgalmas, új kaland kezdete legyen.
Az érzelmi alapozás ereje a családban
A sikeres bölcsődei kezdés valójában már hetekkel, sőt hónapokkal az első nap előtt elkezdődik a szülők lelkében. A gyermekünk szenzorai hihetetlenül finomak, és azonnal megérzi, ha mi magunk bizonytalanok vagyunk a döntésünkben. Ha a szülő szorong, bűntudatot érez, vagy fél attól, hogy gyermeke nem lesz jó kezekben, ezek az érzések láthatatlan szálakon keresztül vándorolnak át a kicsire. Ezért az első és legmeghatározóbb lépés, hogy saját magunkban tegyük rendbe a váltást. Tudatosítsuk, hogy a bölcsőde nem a megőrzésről szól, hanem egy olyan ingerben gazdag környezetről, ahol a gyerekek társas készségei és önállósága látványos fejlődésnek indulnak.
Érdemes sokat mesélni a bölcsődéről, de kerüljük a túlzott idealizálást. Ne mondjuk azt, hogy ott minden percben csak játék lesz, mert ez hamis elvárásokat szülhet. Ehelyett beszéljünk a napi rutin elemeiről: a közös játékról, az éneklésről, az udvari kalandokról és a finom ebédekről. Használjunk olyan mesekönyveket, amelyek kifejezetten a beszoktatásról szólnak, hiszen a vizuális megerősítés segít a gyermeknek a belső képek alkotásában. Amikor a mesékben a kismackó vagy a nyuszi is bölcsibe megy, és délután visszatér hozzá az anyukája, az érzelmi biztonságot és kiszámíthatóságot sugall a kicsinek.
„A gyermek bizalma a világ iránt a szülő magabiztosságából táplálkozik. Ha te hiszel abban, hogy jó helyen lesz, ő is el fogja hinni.”
A készülődés során vonjuk be a gyermeket a praktikus feladatokba is. Együtt válasszuk ki a bölcsődés zsákot, a benti cipőt vagy az ágyneműt. Ezek a tárgyak a gyermek számára a folytonosságot képviselik. Ha ő választhatja ki, melyik jellel ellátott törölközőt használja majd, sokkal inkább magáénak érzi majd az új helyzetet. A részvétel lehetősége csökkenti a kiszolgáltatottság érzését, és növeli a kompetenciaélményt, ami ebben az életkorban már rendkívül fontos.
A belső bizonytalanság leküzdése és a szülői attitűd
Sok édesanya küzd az úgynevezett „leválási szorongással”, ami teljesen természetes reakció egy ilyen szoros szimbiózis után. Azonban be kell látnunk, hogy a gyermekünk önállósodása nem a mi fontosságunk csökkenését jelenti. Éppen ellenkezőleg: az a tény, hogy képes lesz idegen környezetben is helytállni, a mi eddigi gondoskodásunk és a biztonságos kötődés bizonyítéka. A stabil érzelmi háttér adja meg neki azt az ugródeszkát, amiről elrugaszkodva felfedezheti a világot.
Gyakran előfordul, hogy a szülői bűntudat akkor jelentkezik, amikor a gyermek sírni kezd az elváláskor. Ilyenkor emlékeztessük magunkat: a sírás nem feltétlenül a trauma jele, hanem a tiltakozásé és a változással járó feszültség levezetéséé. A gyermek kifejezi, hogy jobban szeretne velünk lenni, ami egy teljesen egészséges érzelmi reakció. Ha mi ilyenkor pánikba esünk és bizonytalankodni kezdünk, azzal azt üzenjük neki, hogy a helyzet valóban veszélyes. Maradjunk nyugodtak, határozottak és szeretetteljesek, ezzel segítve őt a nehéz pillanaton való átlendülésben.
A kisgyermeknevelőkkel való bizalmi kapcsolat kiépítése szintén elengedhetetlen. Ők lesznek azok a felnőttek, akik a nap nagy részében pótolják a szülői jelenlétet. Ha mi bízunk a szakértelmükben és szimpatikusnak találjuk őket, a gyermekünk is hamarabb fog feléjük nyitni. Ne féljünk kérdezni tőlük, osszuk meg velük a gyermekünk egyéni szokásait, kedvenc játékait vagy a megnyugtatásához bevált módszereket. Ez a partnerség teremti meg azt a hidat, amin a kicsi biztonságban átsétálhat az otthon és a bölcsőde között.
A fokozatosság elve a gyakorlatban
Magyarországon a legelterjedtebb módszer a szülővel történő, fokozatos beszoktatás, amely általában két hetet vesz igénybe. Ez az időintervallum lehetőséget ad arra, hogy a gyermek az ismerős személy jelenlétében fedezze fel az új környezetet, ismerje meg a társait és a nevelőket. Az első napokban a szülő passzív szemlélőként van jelen a csoportszobában. Ez nem azt jelenti, hogy folyamatosan a gyerekkel kell játszanunk, hanem azt, hogy egyfajta „biztonsági bázisként” funkcionálunk, ahová a kicsi bármikor visszatérhet egy ölelésre vagy megerősítésre, ha elfárad az ingerek feldolgozásában.
A folyamat során a kisgyermeknevelő lépésről lépésre veszi át a gondozási feladatokat. Kezdetben csak odaül a játékhoz, később ő kínálja meg tízóraival a gyermeket, majd segít az öltözködésben vagy a pelenkázásban. A szülő jelenléte ilyenkor azt üzeni: „Ez a néni jó ember, bízhatsz benne, hiszen én is engedem, hogy segítsen neked.” A harmadik-negyedik nap környékén következik az első rövid különválás. Ilyenkor csak tíz-tizenöt percre hagyjuk el a szobát, de mindig búcsúzzunk el, soha ne szökjünk el észrevétlenül!
A „fű alatt” történő távozás súlyosan rombolja a gyermek bizalmát. Ha azt tapasztalja, hogy a szülő bármelyik pillanatban eltűnhet, folyamatosan rajta fog csüngeni, és nem mer majd elmélyedni a játékban.
A második hét általában az ebédelés és az alvás bevonásáról szól. Az alvás a legintimebb és legsebezhetőbb állapot egy kisgyermek számára, ezért ez a legnagyobb kihívás. Fontos, hogy ilyenkor már legyen ott vele egy otthoni illatú tárgy, egy „alvóka”, ami átsegíti a kritikus perceken. A fokozatosság betartása nem luxus, hanem befektetés a hosszú távú lelki egyensúlyba. Ha nem sürgetjük a folyamatot, a gyermek belső biztonságérzete stabil marad, és nem alakul ki benne ellenállás az intézménnyel szemben.
A napirend harmonizálása otthon és a bölcsődében

Az egyik leggyakoribb hiba, amit a szülők elkövetnek, hogy a bölcsődekezdés előtt nem hangolják össze az otthoni és az intézményi napirendet. A kisgyermekek számára a kiszámíthatóság jelenti a biztonságot. Ha tudják, mi után mi következik, sokkal kevesebb stresszt élnek meg. Érdemes már hetekkel korábban elkérni a bölcsőde napi rendjét, és fokozatosan ahhoz igazítani az otthoni étkezések és az alvás idejét.
A legtöbb bölcsődében tíz óra körül van a tízórai, fél tizenkettőkor az ebéd, és dél körül kezdődik a csendes pihenő. Ha otthon a gyermek megszokta, hogy csak délután kettőkor alszik el, vagy egész nap kedvére nassolhat, a bölcsődei szigorúbb keretek komoly frusztrációt okozhatnak neki. Az éhség és a fáradtság felerősíti az elszakadási fájdalmat, így a fizológiai szükségletek kielégítetlensége megnehezítheti a beszoktatást. Ha azonban a gyermek belső órája már szinkronban van az intézményivel, sokkal könnyebben alkalmazkodik majd az új szabályokhoz.
| Idősáv | Tevékenység a bölcsődében | Otthoni teendő a felkészülés alatt |
|---|---|---|
| 08:00 – 09:00 | Érkezés, szabad játék | Közös játék, lassú készülődés reggel |
| 09:00 – 09:30 | Tízórai | Rögzített időpontú gyümölcs/keksz evés |
| 11:30 – 12:00 | Ebéd | Ebédidő előrébb hozása (ha szükséges) |
| 12:30 – 15:00 | Csendes pihenő | Altatás elsötétített szobában, azonos időben |
Az önállóságra nevelés is nagyban segíti a beszoktatást. Nem kell, hogy a gyermek már tökéletesen egyen egyedül vagy szobatiszta legyen, de ha bátorítjuk, hogy próbálkozzon a kanál használatával, vagy segítsen a nadrágja lehúzásában, az hatalmas önbizalmat ad neki. A bölcsődében a nevelők támogatják ezt a folyamatot, és a gyermek büszke lesz arra, hogy „egyedül is képes” bizonyos dolgokra. Ez az autonómia-törekvés segít neki abban, hogy ne csak elszenvedője, hanem aktív alakítója legyen a mindennapjainak.
A biztonságot nyújtó rituálék kialakítása
A rituálék olyan mágikus kapaszkodók, amelyek átsegítik a gyermeket a bizonytalanság szakadékai felett. Egy jól felépített reggeli rutin csökkenti a kapkodást és a feszültséget. Ha a reggel nem a sietésről és a türelmetlenségről szól, hanem egy rögzült sorrendről – felkelés, közös reggeli, öltözködés, séta vagy autózás a bölcsiig –, a gyermek idegrendszere nyugodt marad. Útközben megbeszélhetjük, mit fogunk csinálni, miután érte megyünk, így kap egy támpontot a jövőre vonatkozóan.
A búcsúzás rituáléja talán a legfontosabb elem. Legyen ez rövid, tömör, de nagyon érzelmes és megerősítő. Egy különleges puszi, egy titkos kézfogás vagy egy nagy ölelés, ami után határozottan átadjuk a gyermeket a nevelőnek. Bármennyire is fáj a szívünk, ne nyújtsuk el a búcsút, mert a bizonytalankodásunkkal csak felerősítjük a gyermek félelmét. Mondjuk ki világosan: „Most elmegyek dolgozni, de ebéd után/alvás után itt leszek érted.” A gyermek számára az „ebéd után” sokkal érthetőbb fogalom, mint a „kettő óra”, mivel ő még a tevékenységek sorrendjében érzékeli az időt.
Érdemes bevezetni egy „hazatérési rituálét” is. Amikor megérkezünk érte, ne csak felkapjuk és siessünk haza. Szánjunk rá öt-tíz percet, hogy ott, az udvaron vagy az öltözőben ráhangolódjunk. Hallgassuk meg, mi történt vele (még ha nem is beszél, a gesztusaiból sokat érthetünk), dicsérjük meg, milyen ügyes volt. Ez a minőségi idő segít abban, hogy az egész napos távolság után újra egymásra találjunk, és a gyermek érezze, hogy a kapcsolata a szülővel semmit nem változott a külön töltött órák alatt.
Az átmeneti tárgyak szerepe és jelentősége
A pszichológia „átmeneti tárgynak” nevezi azokat az eszközöket – legyen az egy rongyi, egy plüssmaci vagy egy kis takaró –, amelyek a gyermeket az anyára, az otthon melegére emlékeztetik. Ezek a tárgyak érzelmi horgonyként funkcionálnak a bölcsőde idegen világában. Amikor a gyermek szomorú, elfárad, vagy csak szüksége van egy kis megerősítésre, magához öleli ezt a tárgyat, és annak illata, tapintása megnyugtatja őt. Ez nem a gyengeség jele, hanem egy nagyon is egészséges öngyógyító mechanizmus.
Fontos, hogy ne akarjuk leszoktatni a gyermeket ezekről a tárgyakról a beszoktatás alatt, sőt, bátorítsuk a használatukat. Ha lehet, vigyünk be két egyforma darabot, hogy ha az egyik elvész vagy mosásba kerül, ne legyen belőle tragédia. Néha egy kisebb családi fotó is segíthet, amit a gyermek a szekrényében tarthat, és bármikor ránézhet, ha hiányzik neki a család. Ezek a kis apróságok jelentik a hidat a két világ között, és segítenek fenntartani a belső folytonosság érzését.
Gyakran látni, hogy a gyerekek a beszoktatás első heteiben szinte „rágyógyulnak” ezekre a tárgyakra, majd ahogy egyre magabiztosabbá válnak, elkezdik ott felejteni őket a polcon vagy az ágyban. Ez a legbiztosabb jele annak, hogy a gyermek elkezdett kötődni a nevelőkhöz és a környezethez, és már nincs szüksége minden pillanatban a tárgyi emlékeztetőre a biztonsághoz. Hagyjuk, hogy ez a folyamat a saját tempójában menjen végbe, ne sürgessük az „alvóka” elhagyását.
Kommunikáció a kisgyermeknevelőkkel
A sikeres beszoktatás háromszöge a gyermekből, a szülőből és a nevelőből áll. Ha ebben a háromszögben bármelyik oldal gyenge, a folyamat megdöccenhet. A kisgyermeknevelők hatalmas tapasztalattal rendelkeznek, rengeteg gyereket láttak már beszokni, így érdemes hallgatni a tanácsaikra. Ne tekintsük őket riválisnak; ők nem pótolni akarják az anyát vagy az apát, hanem kiegészíteni azt a gondoskodást, amit otthon kap a kicsi.
A napi kommunikáció során ne csak a technikai részletekre szorítkozzunk (evett-e, aludt-e), hanem kérdezzünk rá az érzelmi állapotára is. Hogyan játszott? Voltak-e barátkozási kísérletei? Mi vigasztalta meg, ha sírt? Ezek az információk nekünk is segítenek abban, hogy otthon megfelelően tudjuk támogatni őt. Ugyanakkor mi is jelezzük a nevelőknek, ha otthon valami változás történt: rosszul aludt éjszaka, jön a foga, vagy esetleg feszültebb a reggeli készülődés miatt. Ez a kölcsönös információáramlás teszi lehetővé, hogy a gyermek igényeihez igazodó, egyéni bánásmódot kaphasson.
Vannak bölcsődék, ahol „átadó füzetet” vezetnek, vagy digitális applikációkat használnak a szülők tájékoztatására. Ezek nagyszerű eszközök, de a személyes, rövid reggeli és délutáni beszélgetéseket nem pótolják. Egy-egy szemkontaktus, egy megnyugtató mosoly a nevelő felé azt üzeni a gyermeknek: „Bízom benne, nyugodtan maradj vele.” Ha a szülő és a nevelő között láthatóan jó a viszony, a gyermek sokkal bátrabban fog kezdeményezni az új környezetben.
Gyakorlatias készülődés: mit rejtsen a bölcsődés zsák?

A praktikus felkészülés legalább annyira fontos, mint a lelki. Semmi sem tudja jobban elrontani egy kisgyermek kedvét, mint egy kényelmetlen cipő vagy egy olyan nadrág, amit nem tud egyedül lehúzni, ha vécére kell mennie. A bölcsődei öltözködés alapelve a kényelem és a praktikum. Válasszunk olyan ruhákat, amiket nem sajnálunk, ha ételfoltosak vagy homokosak lesznek, hiszen a bölcsőde a felfedezésről szól, nem a divatbemutatóról.
A benti cipő kérdése kritikus. Olyan lábbelit keressünk, ami jól tartja a sarkat, de elég rugalmas a talpa a játékhoz és a szaladgáláshoz. Kerüljük a papucsokat vagy a túl laza szandálokat, mert ezekben a gyerekek könnyen elesnek a nagy rohanásban. A ruházat legyen réteges, hiszen a csoportszobák hőmérséklete és az udvari időjárás eltérő lehet. Mindig legyen a zsákban legalább két-három váltás fehérnemű, zokni, póló és nadrág, hiszen a balesetek – akár étkezésnél, akár a szobatisztulás folyamatában – mindennaposak.
Érdemes minden ruhadarabba és használati tárgyba beleírni a gyermek nevét vagy jelét. Ma már kaphatók nagyszerű vasalható vagy öntapadós névfeliratok, amelyek bírják a mosást. Ezzel megkönnyítjük a nevelők dolgát, és elkerülhetjük, hogy a kedvenc pulóverünk más gyermek szekrényében landoljon. A bölcsődés zsák tartalma tehát legyen funkcionális, könnyen kezelhető és minden szempontból a gyermek kényelmét szolgáló.
Amikor a könnyek is a folyamat részei
Sok szülő számára a legnehezebb pillanat az, amikor a gyermeke zokogva kapaszkodik a nyakába az ajtóban. Fontos tudatosítani, hogy a sírás ebben az életkorban az elsődleges érzelmi kommunikációs csatorna. A gyermek nem azért sír, mert rosszul érzi magát a bölcsődében (gyakran a szülő távozása után két perccel már vidáman játszik), hanem azért, mert a különválás pillanata fájdalmas neki. Ez a fájdalom azonban nem egyenlő a traumával.
Ne próbáljuk meg leállítani a sírást olyan mondatokkal, hogy „a nagyfiúk nem sírnak” vagy „nincs miért sírni”. Ezzel csak elnyomjuk az érzéseit. Ehelyett érvényesítsük azokat: „Látom, hogy most szomorú vagy, amiért elmegyek. Én is hiányolni foglak, de nemsokára jövök érted.” Ez a megközelítés segít neki megtanulni, hogy az érzései jogosak, de kezelhetőek. A kisgyermeknevelők profik abban, hogyan tereljék el ilyenkor a figyelmet egy izgalmas játékkal vagy egy kis vigasztaló öleléssel.
Gyakran előfordul az úgynevezett „visszaesés” is. Ez az a jelenség, amikor a beszoktatás első hete nagyszerűen telik, a gyermek lelkes, majd a második vagy harmadik héten hirtelen elutasítóvá válik. Ez teljesen normális folyamat. Az újdonság varázsa elmúlt, és a gyermek ráébred, hogy ez mostantól minden nap így lesz. Ilyenkor tartsunk ki a döntésünk mellett, maradjunk következetesek, és ne vegyük ki a gyermeket „pihenőnapokra”, mert azzal csak összezavarjuk az alkalmazkodási folyamatát.
Az immunrendszer próbatétele és a betegségek kezelése
Nem mehetünk el szó nélkül amellett a tény mellett, hogy a közösségbe kerülés egyet jelent a betegségekkel való találkozással. A bölcsődei első év gyakran szól arról, hogy a gyermek „egy hetet jár, kettőt otthon van”. Bár ez rendkívül megterhelő a szülőknek és a munkahelyi kötelezettségeknek, fontos megérteni, hogy az immunrendszernek szüksége van ezekre az „edzésekre” a későbbi ellenállóképesség kialakulásához.
A felkészülés része lehet az immunrendszer természetes támogatása vitaminokkal, kiegyensúlyozott táplálkozással és sok friss levegővel, de csodaszerek nem léteznek. A közösségi kórokozók elkerülhetetlenek. Amit tehetünk, az a felelős szülői magatartás: ha a gyermek betegnek tűnik, bágyadt, folyik az orra vagy köhög, ne vigyük közösségbe. Ezzel nemcsak a saját gyermekünk gyógyulását gyorsítjuk meg, hanem a többi kisgyereket és a nevelőket is védjük.
Érdemes már előre kidolgozni egy „B tervet” arra az esetre, ha a gyermek betegség miatt otthon marad. Ki tud vele lenni? Van-e segítség a nagyszülők személyében, vagy megoldható-e a home office? Ha van egy kész tervünk, sokkal kevesebb feszültséget fog okozni egy hirtelen jött láz, és nem a gyermeken fogjuk levezetni a logisztikai nehézségek miatti frusztrációnkat. A nyugodt gyógyulás kulcsfontosságú ahhoz, hogy a gyermek hamar visszatérhessen a bölcsődei rutinhoz anélkül, hogy a távollét miatt elölről kellene kezdeni a beszoktatást.
A délutáni érzelmi kisülés kezelése otthon
Sok szülő tapasztalja, hogy a bölcsődéből hazatérve a gyermek „kifordul önmagából”. Aki napközben a nevelők szerint egy angyal volt, otthon hisztizni kezd, mindenbe beleköt, vagy éppen extrém módon bújik. Ez a jelenség teljesen természetes, és valójában a szülő iránti bizalom jele. Egész nap a gyermeknek tartania kellett magát, alkalmazkodnia kellett a szabályokhoz, az ingerekhez, a társakhoz. Amikor hazaér, a biztonságos közegben végre „kiengedheti a gőzt”.
Ezt a délutáni időszakot ne tervezzük túl. Ne ilyenkor menjünk nagybevásárolni, ne most akarjunk vendégeket fogadni. A gyermeknek ilyenkor nyugalomra és a szülő osztatlan figyelmére van szüksége. Engedjük, hogy csak úgy „legyen”, játsszunk vele a földön ülve, vagy csak bújjunk össze a kanapén. Ez az érzelmi tankolás segít neki feldolgozni a nap eseményeit és felkészülni a következő nap kihívásaira.
A bölcsődei beszoktatás nem egy lineáris folyamat, hanem egy hullámvölgyekkel tarkított út. Lesznek jobb és nehezebb napok, de a türelem, a szeretet és a kiszámíthatóság végül meghozza a gyümölcsét. Ahogy telnek a hónapok, látni fogjuk, ahogy gyermekünk egyre magabiztosabbá válik, barátokat szerez, és olyan készségekre tesz szert, amiket mi egyedül otthon nem tudnánk megadni neki. A bölcsőde nem a gyerekkor vége, hanem egy csodálatos új fejezet kezdete, ahol a gyermek elkezdi bontogatni a szárnyait.
Kérdések és válaszok a magabiztos bölcsikezdéshez

Mikor érdemes elkezdeni a felkészülést a bölcsődére? 🕒
Érdemes legalább 1-2 hónappal a kezdés előtt elkezdeni az otthoni napirend átalakítását és a témával kapcsolatos mesék olvasását. Ez elegendő időt hagy a gyermeknek a ráhangolódásra, és nekünk is arra, hogy beszerezzük a szükséges felszereléseket.
Mit tegyek, ha a gyermekem egyáltalán nem akarja elengedni a kezemet az öltözőben? 🤝
Ilyenkor maradjunk nyugodtak és határozottak. Egy rövid, szeretetteljes búcsú után adjuk át a kisgyermeknevelőnek, aki tudja, hogyan vigasztalja meg. A hosszas búcsúzkodás csak elnyújtja a gyermek fájdalmát és növeli a bizonytalanságát.
Normális, ha a beszoktatás alatt megváltoznak a gyermekem alvási szokásai otthon? 😴
Igen, teljesen természetes. A rengeteg új inger feldolgozása elfárasztja az idegrendszert, ami jelentkezhet nehezebb elalvásban, éjszakai felriadásokban vagy éppen szokatlanul mély alvásban is. Ez az időszak extra türelmet igényel a szülők részéről.
Hány váltóruha szükséges a bölcsődés zsákba? 👕
Minimum 2-3 teljes szett váltóruhát javasolt bekészíteni (alsónemű, zokni, nadrág, póló). Balesetek bármikor történhetnek, legyen szó kiömlött teáról, egy sáros udvari játékról vagy a szobatisztulás során előforduló botlásokról.
Vihet-e a gyermek saját játékot a bölcsődébe? 🧸
Az „alvóka” vagy egy kedvenc plüss szinte mindenhol engedélyezett, sőt javasolt is, mivel ez nyújt érzelmi biztonságot. Azonban az apró, drága vagy sok darabból álló játékokat inkább hagyjuk otthon, mert könnyen elveszhetnek vagy konfliktust okozhatnak a gyerekek között.
Mi történik, ha a gyermekem nem akar enni a bölcsődében? 🥣
Gyakori jelenség, hogy a gyerekek az első napokban, hetekben kevesebbet esznek az új helyen. Ne aggódjunk, a kisgyermeknevelők nem fogják éheztetni, és ahogy a bizalma nő, az étvágya is meg fog jönni. Fontos, hogy otthon ne csináljunk ebből nagy ügyet, ne erőltessük az evést.
Mennyi idő után tekinthető egy gyermek „beszokottnak”? ✅
Általában 2-4 hét után mondhatjuk el, hogy a gyermek megszokta az új környezetet és a rutint. Azonban minden gyermek más tempóban halad; van, akinek pár nap is elég, és van, akinek egy-két hónap kell ahhoz, hogy teljesen felszabadultan és örömmel maradjon a közösségben.




Leave a Comment