A játszótéren ülve, a homokozó szélén gyakran hallani édesanyák halk duruzsolását, ahogy gyermekeik fejlődését hasonlítják össze. Vannak kicsik, akik már másfél évesen folyékonyan „beszélik meg” a világ dolgait, míg mások még kétgyertyás szülinapjukon is csak mutogatással vagy néhány alapszóval jelzik igényeiket. Szülőként az egyik legnehezebb feladat megtalálni az egyensúlyt a türelmes várakozás és az időben történő cselekvés között. A bizonytalanság teljesen természetes, hiszen minden gyermek egyedi ütemben halad, ugyanakkor léteznek olyan biológiai és fejlődési sarokpontok, amelyeket nem hagyhatunk figyelmen kívül. Ez az írás segít eligazodni a gyermeki kommunikáció labirintusában, rávilágítva azokra a pontokra, ahol a szülői megérzésnek és a szakmai segítségnek találkoznia kell.
A kommunikáció alapkövei a születéstől kezdve
Sokan hajlamosak azt hinni, hogy a beszédfejlődés az első kimondott szónál kezdődik, pedig a folyamat már az anyaméhen belül elindul. A magzat már a terhesség utolsó trimeszterében érzékeli az anya hangjának hanglejtését, ritmusát és dallamát. A születés utáni első pillanattól kezdve a csecsemő aktív befogadója a környezet hangjainak. Az első hetek sírása nem csupán reflexszerű reakció a kényelmetlenségre, hanem az első kísérlet a kapcsolatfelvételre. A baba figyeli az arcokat, reagál az éles zajokra, és hamarosan elkezdi megkülönböztetni a gondozói hangját más idegen zajoktól.
A korai kommunikáció legfontosabb eleme a szemkontaktus és a közös figyelem kialakulása. Ha a baba képes követni az édesanyja tekintetét, és ő maga is kezdeményez vizuális kapcsolatot, az az idegrendszer egészséges érésének egyik legbiztosabb jele. Ebben az időszakban a környezet szerepe abban rejlik, hogy válaszkész legyen. Amikor a szülő visszamosolyog, vagy lágy hangon válaszol a baba gőgicsélésére, valójában a párbeszéd alapjait fekteti le. Ez a „adok-kapok” játék tanítja meg a kicsinek, hogy a hangadásnak ereje és funkciója van a társas térben.
A hallás épsége ebben a szakaszban döntő jelentőségű, hiszen a beszéd tanulása utánzáson alapul. Ha a gyermek nem hallja tisztán a környezetét, nem tudja leképezni a hangokat, és a saját hangképzési kísérleteit sem tudja kontrollálni. Ezért hangsúlyozzák a szakemberek a születéskori hallásszűrés jelentőségét, amely az első szűrő a későbbi problémák megelőzésében. A beszédfejlődés tehát egy komplex biológiai és szociális folyamat, amelyben a genetikai kód és a támogató környezet kéz a kézben jár.
A beszéd nem csupán szavak sorozata, hanem a lélek legközvetlenebb útja a másik emberhez; ha ez az út akadályokba ütközik, a gyermek egész világérzékelése megváltozhat.
Az első mérföldkövek az újszülöttkorban és a csecsemőkor elején
Az élet első hat hónapja a hangokkal való ismerkedésről és az artikulációs szervek „bemelegítéséről” szól. A két-három hónapos csecsemőnél megjelenik a gőgicsélés, amely jellemzően magánhangzókból (á-á, o-o) és torokhangokból áll. Ez egyfajta örömforrás a baba számára, aki élvezi a saját torkából kijövő rezgéseket. Ebben a szakaszban még a világ minden táján élő csecsemők hasonló hangokat adnak ki, függetlenül attól, hogy milyen anyanyelvi környezetben élnek. Ez jelzi, hogy a folyamat ezen része még szinte tisztán biológiai vezéreltségű.
Négy-öt hónapos kor körül a hangok palettája színesedik, megjelennek a nevetések, a sikongatások és a különféle „püfögő” hangok. A baba elkezdi próbálgatni a hangerőt és a hangmagasságot is. Ha ebben a korban a kicsi feltűnően csendes, vagy nem reagál a felé irányuló beszédre, érdemes figyelemmel kísérni a viselkedését. A válaszkész mosoly elmaradása vagy a szemkontaktus tartós hiánya olyan korai jelzések lehetnek, amelyek túlmutatnak a beszéd témakörén, és az általános fejlődési folyamatokat érintik.
A hatodik hónap tájékán következik be az egyik leglátványosabb fordulat: a gagyogás megjelenése. Ilyenkor a baba elkezdi ismételgetni a mássalhangzó-magánhangzó kapcsolódásokat (ba-ba-ba, ma-ma-ma). Ez már nem csupán reflex, hanem szándékos gyakorlás. Fontos tudni, hogy a hallássérült babák is elkezdenek gagyogni, de mivel nem kapnak auditív visszacsatolást a saját hangjukról, ez a folyamat náluk gyakran elakad vagy elhal. Ezért a hét-nyolc hónapos kori gagyogás intenzitása és változatossága a szakemberek számára kiemelt diagnosztikai értékkel bír.
A gagyogástól az első szavakig: a kritikus átmeneti időszak
Kilenc és tizenkét hónapos kor között a gyermek elkezdi megérteni a beszéd szimbolikus jelentését. Bár még nem feltétlenül mond szavakat, a beszédértése rohamosan fejlődik. Megérti a „nem” jelentését, felismeri a nevét, és képes egyszerű kéréseket teljesíteni, mint például a „Pápá!” intés vagy a „Hol a maci?” kérdésre való tekintetirányítás. Ez a passzív szókincs a későbbi aktív beszéd alapja. Ha a gyermek érti, amit mondunk neki, az általában megnyugtató jel, még akkor is, ha a megszólalás késik.
Ebben az időszakban alakul ki a mutatás gesztusa, amely a beszéd előszobája. A gyermek rámutat egy tárgyra, amit szeretne, vagy amit meg akar mutatni a szüleinek. Ez a közös figyelmi fókusz elengedhetetlen a szavak és a tárgyak összekapcsolásához. Ha egy tizenkét hónapos gyermek nem mutat, nem használ gesztusokat a kommunikációhoz, és nem próbálja utánozni a környezetében hallott hangokat, az már egy olyan pont, ahol érdemes fokozottabban figyelni.
Az első születésnap környékén várjuk az első valódi szavakat. Fontos tisztázni, hogy mit tekintünk szónak: minden olyan hangsor, amelyet a gyermek következetesen ugyanarra a személyre vagy tárgyra használ, szónak minősül. Tehát a „vau-vau” a kutyára vagy a „hamm” az ételre teljes értékű szókincsnek számít. A fejlődés ezen szakaszában a mennyiség helyett a kommunikációs szándék a mérvadó. A lényeg, hogy a gyermek akarjon kapcsolatba lépni a külvilággal, és használja a rendelkezésére álló eszközöket.
Mikor beszélünk valódi elmaradásról?

A megkésett beszédfejlődés diagnózisát általában két-három éves kor körül állapítják meg, de az intő jelek már korábban is jelen vannak. Szakmai értelemben akkor beszélünk elmaradásról, ha a gyermek kétéves korára nem éri el az ötven szavas szókincset, és nem kezd el két szót összekapcsolni (pl. „Apu el”, „Mami kérem”). Ez a bűvös ötvenes szám nem véletlen; kutatások bizonyítják, hogy ez az a kritikus tömeg, amely után beindul a szókincsrobbanás.
Vannak úgynevezett „későn érők” (late bloomers), akik bár lassan indulnak, hároméves korukra beérik kortársaikat mindenféle külső segítség nélkül. Azonban szülőként és laikusként lehetetlen megmondani, hogy gyermekünk csupán későn érő, vagy egy mélyebb, specifikus nyelvi zavarral küzd. Az időfaktor itt ellenségünk lehet, hiszen az agy plaszticitása az első években a legnagyobb. Minél előbb kap segítséget a gyermek, annál gyorsabb és hatékonyabb lesz a felzárkózás.
A megkésett beszédfejlődés mögött számos ok állhat. Lehet szó genetikai hajlamról, ingerszegény környezetről, de állhat a háttérben az idegrendszer éretlensége is. Nem ritka, hogy a mozgásfejlődés és a beszédfejlődés dinamikája felborul; ha a gyermek minden energiáját a járás megtanulására fordítja, a beszéd átmenetileg háttérbe szorulhat. Ugyanakkor, ha a mozgásfejlődésben is elmaradás vagy furcsaság tapasztalható, az gyakran utal az idegrendszer szerveződési zavarára, amely a beszédet is érinti.
| Életkor | Várható készség | Figyelmeztető jel (Red flag) |
|---|---|---|
| 6 hónap | Gőgicsélés, nevetés, hangokra figyelés | Nem figyel a zajokra, nem ad ki hangot |
| 12 hónap | Gagyogás, mutatás, 1-2 alapszó | Nincs szemkontaktus, nem mutat, csendes |
| 18 hónap | Kb. 10-20 szó használata, kérések értése | Nem utánoz hangokat, nem érti a nevét |
| 24 hónap | Minimum 50 szó, két szavas kapcsolatok | Csak mutogat, nincs szókincsbővülés |
| 36 hónap | Rövid mondatok, kérdések feltevése | Érthetetlen beszéd, szegényes szókincs |
A hallásvizsgálat elengedhetetlen szerepe
Mielőtt bármilyen logopédiai vagy pszichológiai fejlesztésbe kezdenénk, az első és legfontosabb lépés a hallás teljes körű kivizsgálása. Ez nem csupán a védőnői szűrővizsgálatot jelenti, hanem egy szakorvosi, objektív audiológiai vizsgálatot. Sokszor előfordul, hogy a gyermek hallása nem vész el teljesen, de bizonyos frekvenciákat nem érzékel, vagy a fülében lévő tartós savós középfülgyulladás miatt olyan, mintha víz alatt hallaná a világot.
A tartósan fennálló, gyakran tünetmentes fülkürt-hurut az egyik leggyakoribb oka a beszéd késésének. Ilyenkor a dobüregben felgyülemlett folyadék gátolja a dobhártya rezgését. A gyermek hallja, hogy beszélnek hozzá, de a beszédhangok (különösen a mássalhangzók) összemosódnak számára. Képzeljük el, milyen nehéz megtanulni egy nyelvet, ha a szavakat csak tompán, kásásan halljuk. Ez a típusú halláscsökkenés gyakran összefügg a megnagyobbodott orrmandulával vagy allergiás folyamatokkal.
Az audiológus szakorvos olyan vizsgálatokat is el tud végezni (például tympanometria vagy BERA), amelyekhez nincs szükség a gyermek aktív együttműködésére. Ha a hallásvizsgálat negatív, azaz a gyermek fizikailag jól hall, akkor léphetünk tovább a következő szintre. Sosem szabad elintézni a kérdést azzal, hogy „de hiszen hallja, ha kinyitom a hűtőt”, mert a környezeti zajok és a beszédhangok finom megkülönböztetése két külön kategória.
A beszédértés és a beszédprodukció közötti különbség
A szülők gyakran azzal nyugtatják magukat, hogy „mindenre rámutat, mindent idehoz, tehát nincs baj”. Való igaz, a jó beszédértés pozitív prognosztikai jel, de nem garantálja a beszédindulást. A beszédértés egy passzív folyamat, míg a beszédprodukció egy rendkívül komplex motoros és neurológiai tevékenység. Ahhoz, hogy egy szót ki tudjunk mondani, az agyunknak pontos utasításokat kell küldenie az ajkaknak, a nyelvnek, a lágyszájpadnak és a hangszalagoknak.
Ha a beszédértés is zavart szenved, az sokkal komolyabb problémát jelezhet. Ilyenkor a gyermek nem csupán nem beszél, de nem is érti a szavak és a tárgyak közötti összefüggést. Ez érintheti a szociális készségeket is, hiszen a gyermek nem tud bekapcsolódni a társas interakciókba. A beszédértési zavar gyakran rejtve marad, mert a gyerekek nagyon ügyesen olvasnak a kontextusból és a szülők testbeszédéből, így látszólag teljesítik az utasításokat.
Érdemes otthon tesztelni a beszédértést olyan helyzetekben, ahol nincsenek vizuális támpontok. Ha például a konyhában vagyunk, és megkérjük a gyermeket, hogy hozzon be a szobából egy konkrét játékot, amit nem látunk, kiderülhet, hogy valóban érti-e a szót, vagy csak a megszokott rutinokra támaszkodik. A receptív nyelvi zavar felismerése kulcsfontosságú, mert ez a későbbi tanulási nehézségek, például a diszlexia egyik legfőbb előjele lehet.
A gyermek, aki nem érti a szavakat, egy olyan világban él, ahol az események kiszámíthatatlanok és félelmetesek; a beszédértés fejlesztése ezért a biztonságérzet alapköve.
Az idegrendszer érettsége és a mozgásfejlődés kapcsolata
A magyar fejlesztőpedagógiai hagyományokban, mint amilyen a TSMT (Tervezett Szenzomotoros Tréning) vagy az Ayres-terápia, központi helyet foglal el a mozgás és a beszéd kapcsolata. Az agyban a beszédközpont és a finommotorikáért felelős területek szorosan egymás mellett helyezkednek el. Ha az idegrendszer érése során bizonyos mozgásformák kimaradnak (például a kúszás vagy a mászás), vagy nem gyakorlódnak be megfelelően, az kihatással lehet a beszédközpont aktiválódására is.
Gyakran látjuk, hogy a megkésett beszédfejlődésű gyerekeknél egyéb szenzoros problémák is fennállnak. Lehetnek túlérzékenyek bizonyos hangokra, érintésekre, vagy éppen ellenkezőleg, folyamatosan keresik az erős ingereket, pörögnek, ugrálnak. Ezek a tünetek arra utalnak, hogy az agyuk nem képes megfelelően feldolgozni és integrálni a külvilágból érkező információkat. Ilyen esetekben a logopédiai foglalkozást gyakran meg kell előznie, vagy kiegészítenie egy mozgásterápiának.
A nagymozgások stabilitása adja az alapot a finommotorikához, a finommotorika (például az ujjak ügyessége) pedig közvetlen összefüggésben áll az artikulációs mozgásokkal. Az a kisgyermek, aki bizonytalanul mozog a térben, vagy akinek nehézséget okoz a darabos ételek megrágása, gyakran a hangképzéssel is küzd. A rágás és a beszéd ugyanazokat az izomcsoportokat használja, így a cumizás elhúzódása vagy a pépes ételek túl sokáig tartó fogyasztása szintén hátráltathatja a beszédizmok erősödését.
A modern kor kihívásai: a képernyőidő és a háttérzaj

Nem mehetünk el szó nélkül a technológia hatása mellett sem. A kutatások egybehangzóan állítják, hogy a túlzott képernyőidő (tévé, tablet, telefon) két-három éves kor alatt drasztikusan rontja a beszédfejlődés esélyeit. A képernyő egy passzív befogadói állapotot kényszerít a gyermekre, ahol nincs szükség válaszreakcióra, nincs interakció és nincs közös figyelmi fókusz. A gyorsan változó képek ráadásul túlterhelik a még éretlen idegrendszert.
A háttérben folyton szóló televízió vagy rádió úgynevezett zajszennyezést okoz. A kisgyermek nem tudja kiszűrni a számára releváns emberi beszédet a folyamatos hangzavarból. Ez megnehezíti a hangok felismerését és a beszédészlelést. A beszédtanuláshoz szükség van a csendre is, hogy a gyermek meg tudja különböztetni a hangokat a csendtől, és fel tudja fogni a szavak közötti szüneteket.
A legértékesebb fejlesztő eszköz továbbra is az élő, emberi hang és a közös játék. Amikor a szülő a gyermek szemébe nézve mesél, énekel vagy mondókázik, olyan érzelmi töltetet ad a kommunikációnak, amit semmilyen „fejlesztő” alkalmazás nem tud pótolni. A beszéd érzelmi beágyazottsága alapvető: a gyermek azért akar megtanulni beszélni, hogy kapcsolódjon a számára legfontosabb emberekhez.
Mikor forduljunk szakemberhez és kihez induljunk először?
Sokszor halljuk a környezetünktől a megnyugtatónak szánt, de gyakran félrevezető mondatokat: „Einstein is csak négyévesen szólalt meg”, vagy „A fiúk amúgy is lustábbak”. Ezek a közhelyek veszélyesek lehetnek, mert értékes időt veszíthetünk velük. Ha szülőként bennünk van a gyanú, hogy valami nincs rendben, ne várjunk! A szülői intuíció az egyik legpontosabb diagnosztikai eszköz, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni.
Az első állomás minden esetben a házi gyermekorvos és a védőnő legyen. Ők azok, akik látják a gyermek fejlődési ívét. Magyarországon a státuszvizsgálatok során kötelezően szűrik a beszédfejlődést is, de ha két vizsgálat között merül fel a probléma, bátran kérjünk soron kívüli konzultációt. A következő lépés – ahogy már említettük – az audiológia, majd a logopédiai szakértői vélemény beszerzése.
A Pedagógiai Szakszolgálatok (korábban Nevelési Tanácsadók) országszerte ingyenesen elérhetőek, és komplex vizsgálatot biztosítanak. Itt nemcsak logopédus, hanem pszichológus és gyógypedagógus is megvizsgálja a gyermeket. Fontos tudni, hogy hároméves kor alatt a korai fejlesztés keretében lehet segítséget kapni, ami rendkívül hatékony tud lenni. Ne tekintsünk a fejlesztésre stigmáként; ez csupán egy plusz támogatás, amit a gyermek a fejlődése érdekében kap.
Hogyan támogassuk a beszédindulást otthoni környezetben?
A szülő nem terapeuta, és nem is kell annak lennie. A legjobb, amit tehetünk, ha természetes, ingergazdag, de nem túlterhelő környezetet biztosítunk. A napi rutinok közbeni folyamatos beszéd csodákra képes. Mondjuk el, mit csinálunk éppen: „Most felvesszük a kék zoknit, aztán megyünk a konyhába reggelizni”. Ez segít a gyermeknek összekötni a cselekvést a szavakkal, anélkül, hogy nyomást gyakorolnánk rá a „Mondd ki!” felszólításokkal.
A mondókázás és éneklés a beszédfejlődés legjobb segítői. A ritmus és a dallam segít a szavak rögzítésében, a hozzájuk kapcsolódó mozgások (tapsolás, mutogatás) pedig több csatornán keresztül rögzítik az információt az agyban. Fontos, hogy ne várjuk el a tökéletes kiejtést. Kezdetben a próbálkozást kell dicsérni, a közös örömöt a kommunikációban. Ha a gyermek hibásan mond egy szót, ne javítsuk ki direkt módon („Nem tuka, hanem kutya!”), hanem ismételjük meg helyesen a mondatunkban: „Igen, nézd csak, ott egy kutya!”.
A közös könyvnézegetés már pár hónapos kortól ajánlott. Nem kell feltétlenül felolvasni a szöveget; a képekről való beszélgetés, a tárgyak megnevezése és megkeresése sokkal interaktívabb élmény. Hagyjuk, hogy a gyermek lapozzon, és várjuk meg, amíg ő mutat rá valamire, ami érdekli. A türelem és a kivárás a kulcs: adjunk időt a gyermeknek, hogy megfogalmazza a mondandóját, ne fejezzük be helyette a mondatokat, még ha néha nehéz is kivárni.
Gyakori tévhitek és a „várjunk még” kultúrája
Az egyik legkárosabb tévhit, hogy a beszédfejlődés késése csak intelligencia kérdése. Ez távolról sem igaz; számos kiemelkedően okos gyermek küzd megkésett beszédindulással vagy specifikus nyelvi zavarral. A másik gyakori hiba a testvéri dinamikákra fogni a csendet. Gyakran hallani, hogy „azért nem beszél, mert a bátyja mindent elmond helyette”. Bár van ebben némi igazság a motiváció szempontjából, egy egészséges fejlődésmenetű gyermek akkor is beszélni fog, ha van egy domináns testvére.
A kétnyelvűség is gyakori bűnbak. Sokan úgy vélik, hogy a kétnyelvű gyerekek később kezdenek beszélni a zavarodottság miatt. Valójában a kétnyelvű fejlődés nem okoz késést, csupán a szókincs eloszlik a két nyelv között. Ha a gyermek mindkét nyelven elmaradást mutat a korosztályához képest, akkor a probléma gyökere nem a kétnyelvűségben rejlik, hanem egy általánosabb fejlődési zavarban. Ilyenkor mindkét nyelven támogatásra van szüksége.
A „majd az óvoda megoldja” hozzáállás szintén kockázatos. Bár a közösség és a kortársak valóban ösztönzőleg hatnak, ha egy gyermeknek valódi elmaradása van, az óvodai környezet frusztrációt is okozhat neki. Ha nem tudja kifejezni magát, nem tud bekapcsolódni a játékba, az magatartási problémákhoz, agresszióhoz vagy éppen teljes visszahúzódáshoz vezethet. Az óvoda egy nagyszerű közeg, de nem helyettesíti a célzott szakmai segítséget, ha arra szükség van.
A beszéd és az érzelmi fejlődés összefonódása

Amikor egy gyermek nem tudja kifejezni az érzéseit, a szükségleteit vagy a vágyait, az hatalmas belső feszültséget szül. A két-három éves korban jelentkező dührohamok, a hírhedt dackorszak tünetei sokkal intenzívebbek lehetnek azoknál a kicsiknél, akik verbális eszközök híján csak sírással vagy csapkodással tudják jelezni a nemtetszésüket. A beszéd tehát nem csupán egy kognitív készség, hanem az érzelemszabályozás egyik legfontosabb eszköze.
A sikeres kommunikációs élmény önbizalmat ad a gyermeknek. Az a pillanat, amikor először értik meg a környezetében lévők a szándékát, egy hatalmas mérföldkő a személyiségfejlődésében. Ezért is fontos, hogy ne csak a szavakra figyeljünk, hanem a kommunikációs szándékra. Ha a gyermek látja, hogy érdemes próbálkozni, mert a környezete figyel rá és értékeli az erőfeszítéseit, az motivációt ad neki a további fejlődéshez. A támogató szülői attitűd a legjobb táptalaja a szavak kivirágzásának.
Végezetül fontos tudatosítani, hogy a beszédfejlődés útja nem egy egyenes vonal, hanem hullámhegyek és völgyek sorozata. Vannak stagnáló időszakok, majd hirtelen ugrások. Szülőként a mi feladatunk az, hogy éber figyelőként jelen legyünk, és ha szükséges, megadjuk a kezdő lökést egy szakember bevonásával. A korai felismerés és a megfelelő támogatás nem teher a gyermek számára, hanem egy kapu, amely kinyitja előtte a világot, és segít neki, hogy magabiztos, kommunikálni képes felnőtté váljon.
Gyakori kérdések a beszédfejlődésről
👶 Mikor kell legkésőbb megszólalnia egy kisgyermeknek?
Bár minden gyermek más, az általános szakmai ajánlás szerint ha egy gyermek 18-20 hónapos koráig egyáltalán nem használ szavakat (beleértve a hangutánzókat is), vagy kétéves korára nem éri el az 50 szavas szókincset, érdemes szakemberhez fordulni konzultációra.
👂 Lehet hallásproblémája a gyereknek, ha egyébként hallja a halk zajokat is?
Igen, lehetséges. Léteznek olyan részleges hallásvesztések, ahol csak bizonyos frekvenciák (például a magas hangok) kiesése tapasztalható. Ilyenkor a gyermek hallja a környezeti zajokat, de a beszédhangok finom megkülönböztetése nehézséget okoz számára.
📺 Tényleg annyira ártalmas a mesenézés a kicsiknek?
Két éves kor alatt a szakértők egyáltalán nem javasolják a képernyőt. A passzív nézés nem tanítja meg a beszédet, sőt, elveszi az időt az aktív, hús-vér interakcióktól, amelyek elengedhetetlenek az agy nyelvi területeinek fejlődéséhez.
🧸 Összefügghet a mozgás és a beszéd késése?
Igen, nagyon szoros az összefüggés. Az idegrendszer érése egy egységes folyamat, és a nagymozgások (mászkálás, egyensúly) stabilitása gyakran előfeltétele a finommotoros mozgásoknak, amilyen a beszéd is. Ezért javasolnak sokszor mozgásterápiát a beszédindításhoz.
🗣️ Baj, ha a gyerek érthetően beszél, de nagyon keveset?
Ez lehet a „későn érő” típus jele, de utalhat szorongásra vagy a kommunikációs kedv hiányára is. Érdemes megfigyelni, hogy játék közben, egyedül ad-e ki hangokat, vagy csak a társas helyzetekben válik-e szótlanabbá.
👨⚕️ Kihez forduljak először, ha aggódom?
Az első lépés a védőnő és a gyermekorvos tájékoztatása. Ezt követően egy audiológiai vizsgálat, majd a területileg illetékes Pedagógiai Szakszolgálat felkeresése javasolt, ahol logopédus tudja felmérni a gyermek állapotát.
🧬 Örökölhető a megkésett beszédfejlődés?
A kutatások szerint van genetikai hajlam a nyelvi zavarokra. Ha a családban előfordult megkésett beszédindulás, diszlexia vagy egyéb tanulási nehézség, érdemes még éberebbnek lenni, mert a gyermeknél is nagyobb a kockázat.





Leave a Comment