A decemberi időszak a családok életében a várakozás, a fények és a titokzatos izgalom ideje. Nincs talán meghatóbb pillanat annál, mint amikor a gyermek reggel rohan a gondosan kipucolt csizmához, reménykedve abban, hogy a nagyszakállú, piros ruhás, jóságos Mikulás megtöltötte azt apró meglepetésekkel és finomságokkal. Ez a gyermekkori hit – a varázslat és a feltétlen jóság tiszta esszenciája – az egyik legszebb szülői ajándék, amit adhatunk. De mi történik akkor, amikor a csodálatos mesébe apró repedések kerülnek? Hogyan őrizzük meg a Mikulás varázsát, miközben felkészítjük gyermekünket a valóságra? Ez a szülői navigáció egyik legfinomabb és legmegterhelőbb feladata, amely empátiát, hitelességet és némi kreatív színházi érzéket igényel.
Az a mód, ahogyan a szülők kezelik a Mikulás körüli narratívát, közvetlenül befolyásolja a gyermek bizalmát és képességét a képzeletbeli világok elfogadására. Nem csupán ajándékokról beszélünk; a Mikulás-történet a családi értékek, a nagylelkűség és a feltétlen szeretet szimbóluma is. A cél nem az, hogy hazudjunk, hanem az, hogy egy olyan kulturális és érzelmi élményt nyújtsunk, amely támogatja a gyermek fejlődését, amíg készen nem áll a Nagy Titok befogadására.
A Mikulás-hit pszichológiája: Miért van szükségünk a varázslatra?
A gyermekek agya egészen másképp működik, mint a felnőtteké. A 3 és 8 év közötti időszak a mágikus gondolkodás korszaka, amikor a határ a valóság és a fantázia között rendkívül képlékeny. A Mikulás, a Húsvéti Nyúl vagy a Fogtündér története nem pusztán mese; ezek a narratívák segítik a gyermeket abban, hogy megértse az ok-okozati összefüggéseket, és fejlessze az elvont gondolkodás képességét.
Amikor egy gyermek hisz a Mikulásban, valójában a világ jóságában és a láthatatlan erőkben vetett hitét gyakorolja. Ez a hit megerősíti a szülői tekintélyt és a családi egységet, hiszen a szülők azok, akik a varázslatot életben tartják. A Mikulás körüli rituálék – a csizma kipucolása, a levél megírása, az ajándékok reggeli felfedezése – strukturált örömet nyújtanak, ami különösen fontos a hideg, sötét téli időszakban.
A Mikulás meséje nem hazugság, hanem egy közösen épített, átmeneti valóság, amely fejleszti a gyermek képzelőerejét és a jóság iránti fogékonyságát.
A gyermekkori hit fenntartása a szülői gondoskodás egyik legszebb formája. Ez az időszak viszonylag rövid; hamarosan eljön az a kor, amikor a logikai és kritikai gondolkodás felülírja a mágikusat. Éppen ezért érdemes a lehető legteljesebben megélni ezt a néhány évet, tele titkos mosolyokkal és izgatott suttogásokkal.
A Mikulás meséjének megalapozása: A hit felépítése lépésről lépésre
A Mikulás-történetet nem lehet egyik napról a másikra bevezetni. Ahhoz, hogy hiteles és tartós legyen, fokozatosan kell építkezni, a gyermek életkorához igazítva az információ mennyiségét és mélységét. A legfontosabb, hogy a történet egységes legyen; a szülőknek és a család többi tagjának (nagyszülők, nagynénik) ugyanazt a narratívát kell közvetíteniük.
A korai évek (1-3 éves kor): A rituálé bevezetése
Ebben a korban a gyermek még nem érti teljesen a Mikulás fogalmát, de már képes érzékelni az izgalmat. A hangsúly a rituálékon van. A csizma kitisztítása, az ablakba helyezés, a szaloncukor látványa a reggeli örömmel kapcsolódik össze. Beszéljünk a Mikulásról, mint egy kedves, nagylelkű öregemberről, aki szereti a gyerekeket. Ne használjuk a Mikulást fegyelmezési eszközként, mivel ez negatív asszociációkat ébreszt a jóság képével kapcsolatban.
Az aranykor (4-7 éves kor): A bizonyítékok és a logisztika
Ez az az időszak, amikor a gyermek a legmélyebben hisz, de egyúttal elkezdi vizsgálni a részleteket. Itt kell a szülőnek igazán kreatívnak lennie. Hogyan jut be a Mikulás, ha nincs kémény? Hogy tud ennyi ajándékot elvinni egy éjszaka alatt? A válaszoknak konzisztenseknek és magyarázó erejűeknek kell lenniük, fenntartva a varázslat illúzióját.
Használjunk kézzelfogható bizonyítékokat: a Mikulásnak írt levélre válaszoljunk (más kézírással!), hagyjunk a csizma mellett szőrmedarabot vagy apró, piros „por” nyomokat, mintha sietve távozott volna. Ezek a vizuális megerősítések azok, amelyek a legerősebbek a mágikus gondolkodás korszakában.
| Eszköz | Cél | SEO szempont |
|---|---|---|
| Mikulás-levél (válasz) | Személyes kapcsolat megerősítése | Személyre szabott Mikulás élmény |
| Apró nyomok (liszt, szőrme) | Fizikai bizonyíték szolgáltatása | Mikulás nyomai, hitelesség |
| Logisztikai magyarázatok | A kételyek eloszlatása (pl. időmegállító varázslat) | Mikulás logisztika, varázslat fenntartása |
| Fotómontázsok | A Mikulás láthatóságának igazolása | Mikulás fotó bizonyíték |
A „rossz gyerek” mítosza: Etikai kihívások a Mikulás képével
A Mikulás, különösen a magyar hagyományban (Szent Miklós püspök és a krampusz), gyakran kapcsolódik a jutalmazás és a büntetés gondolatához. A csizma megtöltése virgáccsal vagy szénnel a rossz viselkedés miatt, bár néprajzilag hiteles, komoly etikai kérdéseket vet fel a modern szülői nevelésben.
Sokan esnek abba a csapdába, hogy a Mikulást fegyelmezési eszközként használják: „Ha nem eszed meg a zöldséget, a Mikulás csak virgácsot hoz!” Ez a stratégia több szempontból is káros lehet. Először is, aláássa a Mikulás feltétlen jóságáról alkotott képet, félelmet és szorongást keltve a gyermekben. Másodszor, elvonja a figyelmet a valódi viselkedési problémákról és azok következményeiről, külső motivációt teremtve a belső helyett.
A szülő feladata az, hogy a Mikulás narratíváját a jóságra és a nagylelkűségre összpontosítsa. Ha a gyermek rosszalkodik, a fegyelmezés a szülő feladata. A Mikulás üzenete maradjon pozitív: ő látja a gyermek minden erőfeszítését, a kedvességét, és jutalmazza a szívbéli jóságot. Ha mégis virgács kerül a csizmába (hagyománytiszteletből), azt kezeljük humorosan vagy jelképesen, mintegy figyelmeztetésként, de soha ne kössük direkt módon egy konkrét rossz tett büntetéséhez.
A Mikulás legyen a szeretet és a megbocsátás nagykövete, ne a büntető hatóság meghosszabbított keze.
A pozitív megerősítés sokkal hatékonyabb. Például, ha a gyermek segített a testvérének, hangsúlyozzuk, hogy a Mikulás ezt is látta, és milyen büszke rá. Ez erősíti azokat a viselkedésmintákat, amelyeket látni szeretnénk.
A Nagy Kérdések Kora: Amikor a hit meginog

Elkerülhetetlenül eljön az idő, általában 6 és 9 éves kor között, amikor a gyermek kognitív képességei elérik azt a szintet, ahol már képesek logikailag feldolgozni a Mikulás körüli ellentmondásokat. A kérdések egyre gyakoriabbá és direktebbé válnak: „Hogy lehet, hogy a Mikulás ugyanazt a csomagolópapírt használja, mint mi?” „Láttam a nagymamát, amikor betette a csokit a csizmámba!”
A kételkedés jelei és a felkészülés
A szülőnek fel kell ismernie a jeleket, mielőtt a gyermek direkt konfrontációt kezdeményezne. Ezek a jelek lehetnek:
- Fokozott érdeklődés a Mikulás logisztikája iránt.
- Titkos suttogások az iskolában a barátokkal.
- Kísérletek a szülői tevékenység megfigyelésére (éjszakai leselkedés).
- Csalódottság vagy szomorúság, ha a szülő fenntartja az illúziót, de a gyermek már tudja az igazságot.
Amikor a gyermek kérdez, a szülői reakció kulcsfontosságú. Kerüljük a hirtelen tagadást vagy a dühöt. A gyermek nem hibáztatható azért, mert okos és kritikus gondolkodóvá válik. Ez a fejlődés természetes része.
A válaszok művészete: A félrevezetés és a megerősítés közötti egyensúly
Ha a gyermek finoman kérdez, érdemes először visszakérdezni. „Te mit gondolsz, kincsem? Van valami, ami zavar a történetben?” Ez lehetőséget ad arra, hogy felmérjük, mennyire mély a kételye. Ha csak egy apró logisztikai baki miatt aggódik, megerősíthetjük a varázslatot egy kreatív magyarázattal (pl. „A Mikulás manói néha kölcsönkérnek csomagolópapírt a helyi boltból, hogy ne fogyjon el a sajátjuk!”).
Ha azonban a gyermek közvetlenül kérdez, és egyértelműen tudja, mit látott („Anya, te tetted be a csokit, ugye?”), itt az ideje a Nagy Átmenetnek.
Ne tagadjuk le erőszakosan a valóságot, ha a gyermek már logikai úton jutott el a megoldáshoz. Ezzel a bizalmát kockáztatjuk. Ehelyett emeljük őt a titoktartók sorába.
A Mikulás-átmenet: A varázslat megőrzése a valóságban
A Mikulás-hit leleplezése nem kell, hogy a varázslat végét jelentse; valójában ez egy felemelő beavatási rítus lehet, ami megerősíti a gyermek és a szülő közötti köteléket. Ez a folyamat a Titok átadása.
Az igazság feltárása: Hogyan mondjuk el?
Üljünk le a gyermekkel egy nyugodt pillanatban. Kezdjük a beszélgetést a Mikulás valódi eredetével – Szent Miklós jóságos tetteivel. Magyarázzuk el, hogy a Mikulás szelleme nem halt meg, hanem átalakult. A Mikulás nem egyetlen személy, hanem egy kollektív erőfeszítés, a szeretet és a nagylelkűség megtestesítője.
Mondjuk el, hogy a szülők azok, akik életben tartják a varázslatot, és ezt a szívből jövő feladatot most átadják neki is. A kulcsmondat: „Most, hogy már elég nagy vagy ahhoz, hogy rájöjj a titokra, te is a Mikulás csapatának tagjává válhatsz.”
Ez a megközelítés több szempontból is előnyös:
- Erősíti az önbecsülést: A gyermek úgy érzi, elismerik az érettségét és az okosságát.
- Bizalomépítés: A szülő hiteles marad, mert nem tagad tovább.
- A varázslat megmarad: A fókuszt áthelyezzük a kapásról az adásra.
A Titok továbbadása: Az új szerep
Amint a gyermek megérti az új szerepét, azonnal be kell vonni őt a varázslat fenntartásába, különösen, ha vannak kisebb testvérek a családban. Ez a felelősségérzet segít feldolgozni az esetleges csalódottságot.
Kérjük meg, hogy segítsen a Mikulás-logisztikában:
- Segítsen kiválasztani a kisebb testvéreknek szánt szaloncukrot és apróságokat.
- Vegyen részt titokban a csizma megtöltésében.
- Segítsen fenntartani a történetet, ha a kisebbek kérdéseket tesznek fel.
- Készítsen saját „Mikulás-ajándékot” a szülőknek, amivel ő is kifejezheti nagylelkűségét.
Ez a partnerség mélyíti a családi kötelékeket, és átformálja a Mikulás-ünnepet egy felnőttebb, közös családi hagyománnyá, ahol mindenki aktív résztvevője a csoda létrehozásának. Ez az a pillanat, amikor a gyermeki hit átalakul felnőtt nagylelkűséggé.
Különleges helyzetek kezelése: Válás, vegyes családok és a Mikulás
A modern családstruktúrák gyakran bonyolítják a hagyományos ünnepek kezelését. Amikor a szülők külön élnek, vagy új párok lépnek be a képbe, felmerül a kérdés: hány Mikulás jön? És honnan tudja mindegyik, hogy mit szeret a gyerek?
Két otthon, két Mikulás?
A legfontosabb a konzisztencia és a kommunikáció a szülők között. Ha a gyermek még hisz a Mikulásban, a külön élő szülőknek meg kell állapodniuk egy közös narratívában. A Mikulás természetesen mindkét helyre eljut, hiszen a gyerekek a legfontosabbak számára. A Mikulás üzenete lehet: „Mivel te két otthonban is élsz, a Mikulás manói gondoskodnak arról, hogy mindkét helyen találj apró ajándékokat, így a varázslat soha nem szakad meg.”
Fontos, hogy az ajándékok értéke és mennyisége ne legyen versenytárgy a két otthon között. A Mikulás nem azért jön, hogy a szülői rivalizálást erősítse. A hangsúlyt a jelképes ajándékokra és a finomságokra helyezzük, amelyek a szeretet és a gondoskodás kifejezői.
Vegyes családok és új hagyományok
Ha az új partnernek saját Mikulás-hagyományai vannak, vagy más kulturális hátteret hoz (pl. a Télapó helyett inkább a Joulupukki a hangsúlyos), beszéljünk erről nyíltan, de a gyermek életkorához igazítva. Elmagyarázhatjuk, hogy a jóság szelleme sokféle formában létezik a világban. „A Mikulásnak sok segítője van, és minden országban másképp hívják, de mindannyian ugyanazt a célt szolgálják: örömet szerezni.”
Ez a nyitottság segít a gyermeknek elfogadni a családi sokszínűséget, miközben megerősíti, hogy a szeretet univerzális. A legfontosabb, hogy a gyermek érezze, a Mikulás mindkét új családi egységben szeretettel várja őt.
A Mikulás és a modern média kihívásai
A digitális korban a Mikulás-hit fenntartása sokkal nagyobb kihívást jelent, mint korábban. A gyerekek hozzáférnek az internethez, az iskolában hamarabb jutnak információhoz, és a filmek, reklámok gyakran leleplezik a Mikulás körüli mítoszt.
A digitális nyomok kezelése
A gyerekek gyakran találkoznak olyan videókkal vagy cikkekkel, amelyek kijelentik, hogy a Mikulás nem létezik. Amikor ez megtörténik, a szülőnek fel kell készülnie a válaszra. Ne tagadjuk le a média tartalmát, de helyezzük azt perspektívába. Például: „Vannak, akik nem hisznek a varázslatban, és megpróbálják elmagyarázni a dolgokat. De mi tudjuk, hogy a Mikulás egy sokkal nagyobb dolog, mint amit egy videó megmutathat.”
Használjuk a technológiát a varázslat támogatására is! Léteznek applikációk, amelyek segítségével követhetjük a Mikulás útját (NORAD Santa Tracker), vagy készíthetünk hitelesnek tűnő videóüzeneteket a Mikulástól. Ezek az eszközök megerősítik a digitális Mikulás-élményt és hitelesítik a történetet a modern gyermek számára.
A fogyasztói nyomás
A Mikulás karaktere sajnos erősen kommercializálódott. A reklámok gyakran irreális elvárásokat támasztanak az ajándékok mennyiségével és értékével kapcsolatban. Fontos, hogy a szülők már korán lefektessék az alapvető szabályokat: a Mikulás apró, szívből jövő meglepetéseket hoz, nem pedig drága elektronikai eszközöket. A nagy ajándékok (amiket a szülők vesznek) és a Mikulás ajándékai között tegyünk különbséget.
Magyarázzuk el, hogy a Mikulás elsősorban a szeretet és a hagyomány fenntartásáért felel, nem pedig a gazdasági igények kielégítéséért. Ezzel megvédjük a gyermeket a fogyasztói társadalom nyomásától, és a hangsúlyt az ünnep valódi értékére helyezzük.
A Mikulás és a pénzügyi realitások: Ajándékozás ésszel

A Mikulás körüli ajándékozás gyakran a decemberi költségvetés egyik legnagyobb tétele. Hogyan biztosíthatjuk, hogy a Mikulás csomagja örömet okozzon anélkül, hogy a család pénzügyi csődbe menne, és hogyan kezeljük, ha a gyermek irreális elvárásokat támaszt?
A Mikulás és a költségvetés határa
A Mikulás ajándékozási filozófiája legyen a minőség és a jelképesség jegyében. A Mikulás hagyományosan nem a legdrágább játékot hozza, hanem olyan dolgokat, amelyek a gyermek örömét szolgálják, és a télhez, a meghitt hangulathoz kapcsolódnak (pl. szaloncukor, mandarin, könyvek, kreatív kellékek). Ezek az apró tárgyak nemcsak pénztárcabarátabbak, de jobban illeszkednek a Mikulás nagylelkű, de szerény karakteréhez is.
Ha a gyermek nagy, drága ajándékot kér a Mikulástól (pl. játékkonzol), magyarázzuk el, hogy a Mikulás a világ minden táján lévő gyerekeknek visz ajándékot, és az ő kapacitása korlátozott. A nagy értékű ajándékokat a szülők ajándékaként pozícionáljuk, ezzel is fenntartva a Mikulás mítoszának tisztaságát.
Az ajándékozás etikája és a szegényebb családok
Ahogy a gyermek elkezd kritikusabban gondolkodni, felmerülhet a kérdés: „Ha a Mikulás minden gyereket szeret, miért kapnak kevesebbet a szegényebb gyerekek?” Ez egy nehéz, de fontos beszélgetés. Ez a pillanat kiváló lehetőség a társadalmi érzékenység fejlesztésére.
Magyarázzuk el, hogy a Mikulás szelleme mindenhol ott van, de az ő képességei korlátozottak az anyagi világban. A Mikulás nem tudja egyedül megoldani a világ összes problémáját, ezért van szükségünk nekünk, embereknek a segítésére. Ezt követően vonjuk be a gyermeket jótékonysági tevékenységbe: ajándékok gyűjtése rászorulóknak, vagy saját régi játékainak felajánlása. Ez a gyakorlati cselekvés segít a gyermeknek megérteni, hogy a Mikulás szelleme a közösségi felelősségvállalásban él tovább.
A Mikulás szerepe a családi hagyományokban: Életre szóló emlékek
A Mikulás ünnepe sokkal több, mint a csizma megtöltése. Ez a decemberi rituálé segít a családnak közös emlékeket és hagyományokat építeni, amelyek a gyermek felnőttkorában is meghatározóak maradnak. A családi hagyományok adják a stabilitás és az összetartozás érzését.
A rituálék jelentősége
A Mikulás körüli rituálék erősítik a család identitását. Ezek lehetnek:
- Közös levélírás: Minden évben közösen írunk levelet a Mikulásnak, de nem ajándéklistát, hanem arról, hogy mi volt az évben a legjobb dolog, amit tettünk.
- Különleges Mikulás-vacsora: A Mikulás-nap előestéjén speciális ételeket készítünk, amelyeket csak ezen a napon fogyasztunk.
- A csizma szertartása: Nagy hangsúlyt fektetünk a csizma alapos kitisztítására, esetleg valamilyen apró ajándékot (pl. rajzot vagy répát) hagyunk a Mikulásnak/rénszarvasnak.
Ezek az ismétlődő, jelentéssel bíró tevékenységek adják a gyermekkori emlékek gerincét. Amikor a gyermek felnő, nem az ajándékokra fog emlékezni, hanem azokra a titkos, meghitt pillanatokra, amelyeket a családdal töltött a varázslat fenntartása érdekében.
A Mikulás, mint időkapu
A Mikulás egyfajta időkapuként is szolgál, amely összeköti a felnőtteket a saját gyerekkorukkal. Amikor a szülő titokban rendezi a csizmát, újra átéli a saját gyermekkori izgalmát. Ez a generációkon átívelő élmény segít a szülőnek is a jelenben maradni, és élvezni a szülői szerep ezen varázslatos aspektusát.
A Mikulás-történet sikeres kezelése nem a hazugság fenntartásáról szól, hanem arról, hogy mikor és hogyan adjuk át a varázslat továbbadásának felelősségét. Ez a folyamat a gyermek érzelmi érésének egyik legfontosabb mérföldköve, amely megerősíti a családi szeretetet és a közös titkok erejét.
A legfontosabb, hogy a Mikulás meséje mindig a szeretet és a jóság üzenetét hordozza. Amikor a gyermek már tudja az igazságot, a Mikulás nem tűnik el. Csak átköltözik a szívünkbe, ahol mi magunk válunk a Mikulás segítőivé, és a varázslat őrzőivé.
Gyakran ismételt kérdések a Mikulásról és a hit kezeléséről
🎅 Hogyan magyarázzam el a 3 éves gyermekemnek, hogy a Mikulás csak a jó gyerekekhez jön?
Kerülje azt a narratívát, hogy a Mikulás csak a „jó” gyerekekhez jön, mivel ez a Mikulást büntető figurává teszi. Ehelyett hangsúlyozza, hogy a Mikulás a világ minden gyermekét szereti, és látja a bennük lévő jóság magját. Mondja azt, hogy a Mikulás azért hoz meglepetéseket, mert szeretettel gondol minden gyermekre, és nem azért, mert tökéletesen viselkedtek. Ha a viselkedés problémás, azt a szülőnek kell kezelnie, nem a Mikulásnak.
🎁 Mi van akkor, ha a gyermekem rájön, hogy a boltban kapható Mikulás-ajándékok nem egyformák, és megkérdezi, miért hoz más ajándékot a nagymama Mikulása?
Ez egy kiváló alkalom a Mikulás segítőinek bevezetésére. Magyarázza el, hogy a Mikulásnak rengeteg segítője van, akik segítenek neki a logisztikában. A nagymama és más családtagok is a „titkos segítők” csapatát erősítik, és ők a helyi Mikulás-manók. Ez egységesíti a narratívát, és megmagyarázza a különbségeket a csomagokban.
🤫 Mit tegyek, ha a nagyobb gyermekem elmondja a kisebbnek az igazságot?
Ez egy érzékeny helyzet. Először beszéljen négyszemközt a nagyobb gyermekkel, és fejezze ki csalódottságát, de ne dühét. Emlékeztesse a Titok felelősségére, és arra, hogy a Mikulás varázsa a közös erőfeszítésen múlik. Utána beszéljen a kisebb gyermekkel. Ha a kicsi hisz a nagyobbiknak, használja a Nagy Átmenet módszerét: „A testvéred már tudja a titkot, és most már ő is a csapat tagja. Ez azt jelenti, hogy te is hamarosan csatlakozhatsz hozzánk.”
💰 Miért hoz a Mikulás drága ajándékokat egyes barátoknak, de nekünk csak apróságokat?
Ez a kérdés a pénzügyi realitásokat és a társadalmi összehasonlítást érinti. Magyarázza el, hogy a Mikulás a szükségletek és a jóság alapján dönt, nem a kérések alapján. A Mikulás fő feladata a szeretet és a finomságok szállítása. A drága ajándékokat valószínűleg a szülők veszik, de a Mikulás szelleme miatt adják. Hangsúlyozza, hogy a legfontosabb a családi idő és a közös ünneplés, nem az ajándékok értéke.
🤔 Mi van, ha a gyermekem azt kérdezi, miért hazudtunk neki évekig?
Ne használja a „hazugság” szót. Magyarázza el, hogy ez nem hazugság volt, hanem egy közösen játszott játék, egy gyönyörű hagyomány, ami a képzeletet és a feltétlen szeretetet ünnepli. Mondja el, hogy a szülők azért tartották fenn a történetet, mert tudták, hogy ez a néhány évnyi varázslat mennyire fontos a gyermekkornak. A hangsúlyt helyezze arra, hogy most, hogy a gyermek felnőtt, már ő is része lehet ennek a szívmelengető hagyománynak.
📝 Milyen korú gyermektől várhatjuk el, hogy titokban tartsa a Mikulás létezésének titkát a kisebb testvérek előtt?
Általában 8-9 éves kor körül, amikor a gyermek már teljesen feldolgozta a Mikulás valóságát, és megérti az empátia fogalmát. Fontos, hogy a titoktartás ne kényszer legyen, hanem egyfajta megtiszteltetés. Magyarázza el, hogy a kisebb testvérek örömének védelme a legnagyobb ajándék, amit adhat. Ha a gyermek még nem érett erre, ne terhelje rá a titkot.
🦌 Honnan tudja a Mikulás, hogy mit szeretnék, ha nem írok neki levelet?
A Mikulás nem a levelek alapján dolgozik, hanem a szív alapján. Magyarázza el, hogy a Mikulás látja a gyermek szívét és tudja, mi az, ami igazán boldoggá tenné őt. Ez a magyarázat segít abban, hogy a Mikulás ne egy puszta kívánságlista teljesítőjévé váljon, hanem egy olyan figurává, aki valóban ismeri a gyermeket. A levelet továbbra is érdemes megírni, mint a hagyomány és a képzelet része.






Leave a Comment