A határidők, a rendszerezettség és a tervezés képessége nem velünk született adottság. Amikor látjuk, hogy gyermekünk a reggeli indulás előtti öt percben próbálja bepakolni a táskáját, vagy éjfélkor döbben rá, hogy másnapra beadandót kell írnia, mély sóhajtás kíséretében érezzük, hogy ismét elbuktunk a szervezési készségek fejlesztése terén. Ez a jelenség, a gyermekkori halogatás, nem feltétlenül lustaságot takar. Sokkal inkább a még éretlen végrehajtó funkciók és a belső motiváció bonyolult kölcsönhatásának eredménye. Szülőként a feladatunk nem a folyamatos mentőakció, hanem az, hogy megtanítsuk gyermekünket arra, hogyan navigáljon a felelősségteljes élet kihívásai között anélkül, hogy mindig az utolsó perc feszültségében égne ki.
A gyermekkori halogatás pszichológiája: Miért várnak az utolsó pillanatig?
Ahhoz, hogy hatékonyan segíthessünk, meg kell értenünk, mi húzódik meg a „holnap megcsinálom” vagy a „még van időm” mögött. A felnőttek hajlamosak a halogatást időmenedzsmentbeli hiányosságként kezelni, de gyermekeknél ez gyakran mélyebb érzelmi vagy kognitív okokra vezethető vissza. A gyerekkori halogatás ritkán a szándékos ellenállás megnyilvánulása, sokkal inkább egy rosszul alkalmazott megküzdési stratégia.
Az egyik leggyakoribb ok a félelem. Ez lehet a kudarctól való félelem – „Ha nem kezdem el, nem is bukhatok el” –, vagy ironikus módon a sikertől való félelem, amely magasabb elvárásokat von maga után a jövőre nézve. A perfekcionista gyerekek gyakran halogatnak, mert a feladat elvégzésének terhe, a tökéletes eredmény elvárása bénítólag hat rájuk. Inkább várnak, amíg a rendelkezésre álló idő kritikusan kevés lesz, így ha a végeredmény nem tökéletes, azt a szűkös idővel igazolhatják, nem pedig a képességeik hiányával.
A halogatás nem időkezelési probléma, hanem érzelmi szabályozási probléma, különösen a gyermekek esetében, akiknek az érzelmi és kognitív szabályozó központjai még fejlődésben vannak.
Másrészt, a végrehajtó funkciók éretlensége is közrejátszik. Az agy azon része, amely a tervezésért, a prioritások felállításáért, a munkamemóriáért és a késleltetett jutalmazás képességéért felel, a serdülőkor végéig, sőt, a huszas évek elejéig fejlődik. Egy 8 éves gyermek egyszerűen nem rendelkezik azzal a neuronális infrastruktúrával, amely lehetővé tenné a hosszan tartó, belső motiváción alapuló tervezést. A „holnapra be kell fejeznem a projektet” feladatot a kognitív rendszerük gyakran úgy kezeli, mintha az a jövő egy távoli, irreleváns pontján lenne.
A halogatás négy fő arca a gyermekeknél
Nem minden utolsó pillanatra hagyó gyerek egyforma. Ahhoz, hogy személyre szabott megoldásokat találjunk, érdemes azonosítani, melyik típusba tartozik a gyermekünk. Ez segít a megfelelő szülői tippek és beavatkozási stratégiák kiválasztásában.
- A Túlterhelt (Overwhelmed): Ő az, aki a nagy feladat láttán lefagy. Nem tudja, hol kezdje, és a feladat összetettsége megbénítja. Számára a feladat nem egy dolog, hanem egy amorf, félelmetes hegy.
- A Perfekcionista (The Perfectionist): Fél a kritikától és a hibázástól. Inkább megvárja az utolsó pillanatot, hogy legyen egy „hivatalos” mentsége a nem tökéletes végeredményre. A nyomás paradox módon aktiválja, de a stressz árán.
- A Lázadó (The Rebel): Az időhúzás nála a kontroll visszaszerzésének eszköze. Azt érzi, hogy a feladatot rákényszerítették, és azzal, hogy nem kezdi el azonnal, hallgatólagosan tiltakozik a szülői vagy tanári autoritás ellen.
- Az Impulzív (The Thrill-Seeker): Ő az, akinek a határidő közelsége ad adrenalint. Az utolsó pillanatban végzett munka feszültsége motiválja, mert a feladat unalmasabb, mint a sürgősség érzése.
A szülői csapda: A mentőakciók spirálja
A leggyakoribb hiba, amit mi, szülők elkövetünk, az a túlzott beavatkozás. Amikor látjuk, hogy a gyermekünk szenved, vagy a határidő vészesen közeleg, beindul a szülői mentőreflex: befejezzük a projektet, éjjel kettőig vele ülünk, vagy felhívjuk a tanárt halasztásért. Bár ez rövid távon enyhíti a stresszt, hosszú távon katasztrofális üzenetet küld a gyermeknek: „Nem baj, ha halogatsz, mert én mindig ott leszek, hogy megmentselek a következményektől.”
Ez a folyamat megakadályozza a természetes következmények megtapasztalását, ami elengedhetetlen a felelősségtudat kialakulásához. A gyermek nem tanulja meg, hogy a rossz tervezés valódi, kellemetlen következményekkel jár. Ehelyett a szülői stresszt internalizálja, és a halogatás mintázatát megerősíti a tudat alatt: a szülői segítség a jutalom a halogatásért.
A szülői stressz nem tartozik a gyermek feladatai közé. A gyermeknek meg kell tapasztalnia a saját tetteinek következményeit, nem a mi aggodalmunkat kell megéreznie következményként.
A kritika helyett a kíváncsiság ereje
Amikor a halogatás ismét felüti a fejét, kerüljük a vádoló nyelvezetet („Miért vártál megint az utolsó pillanatig?”), és térjünk át a kíváncsi, problémafeltáró kérdésekre. Az empátia és a közös megoldáskeresés sokkal hatékonyabb, mint a kritika, amely csak a lázadást és a titkolózást erősíti.
| Helytelen szülői reakció (Kritika) | Helyes szülői reakció (Kíváncsiság és együttműködés) |
|---|---|
| „Látod, megint elrontottad. Soha nem tanulsz!” | „Észreveszem, hogy feszült vagy. Mi a legnehezebb ebben a feladatban? Mi akadályozott meg a kezdésben?” |
| „Muszáj azonnal leülnöd és megcsinálnod, különben…” | „Nézzük meg együtt a feladatot. Melyik az a lépés, ami a legkevesebb időt veszi igénybe? Kezdjük azzal.” |
| „Ha nem fejezed be, én nem segítek neked!” | „Ha nem végzed el időben, mi lesz a következménye? Hogyan tudjuk ezt a következményt elkerülni a jövőben?” |
A hatékony időmenedzsment alapjai gyermekek számára
Az időmenedzsment gyerekeknek nem azt jelenti, hogy felnőtt módszereket erőltetünk rájuk, hanem azt, hogy vizuális, kézzelfogható eszközökkel segítjük a nehezen megragadható idő fogalmának megértését. A gyerekek nem érzékelik úgy az idő múlását, mint mi. Számukra a „holnap” vagy „egy hét múlva” egyaránt távoli és homályos.
1. Az idő vizualizálása: A láthatatlanná tett látható
A gyermekeknek szükségük van arra, hogy lássák, mennyi idő áll rendelkezésre és mennyi telt el. Ehhez nagyszerű eszközök a vizuális időzítők (pl. Time Timer), ahol a piros terület fokozatosan eltűnik, jelezve az idő múlását. Használjunk konkrét időegységeket, ne homályos ígéreteket.
- A 15 perces szabály: Ahelyett, hogy azt mondanánk, „Kezdd el a leckét!”, mondjuk azt: „Ülj le 15 percre, és nézd át, mit kell ma megcsinálni.” A rövid időtartam csökkenti a kezdéssel kapcsolatos szorongást.
- Vizuális naptárak és táblák: Készítsünk közös, nagyméretű, falra akasztott naptárat, ahol a fontos határidők, vizsgák és beadandók színes matricákkal vagy képekkel vannak jelölve. Ez segít a gyermeknek a jövő tervezésében.
2. A feladatok „darabolása” (Chunking)
Amikor egy feladat túl nagynak tűnik (pl. „Történelem projekt”), a gyermek agya leblokkol. A halogatás elleni egyik legerősebb fegyver a feladatok apró, kezelhető részekre bontása. Ezt nevezzük „chunking” módszernek.
Tanítsuk meg a gyereket arra, hogy minden nagy feladatot bontson le 3-5 perces mikro-lépésekre. Például, ahelyett, hogy „Írd meg a beadandót,” a lista így néz ki:
- Keress egy csendes helyet (1 perc).
- Készítsd elő a szükséges könyveket és tollakat (2 perc).
- Írd fel a címet a lap tetejére (1 perc).
- Írj fel 3 kulcsszót, amit használni akarsz (5 perc).
- Írd meg az első mondatot (3 perc).
Minden elvégzett apró lépés azonnali sikerélményt nyújt, ami ellensúlyozza a halogatás okozta szorongást, és építi a motiváció alapját.
A szervezési készségek fejlesztése: Kialakított rendszerek

A rendszerek kialakítása elengedhetetlen a hosszú távú változáshoz. A rendszerek kiszámíthatóságot és struktúrát biztosítanak, amire a halogató gyermekeknek a legnagyobb szükségük van. Ezek a rendszerek magukban foglalják a fizikai környezet, az információkezelés és a rutinok strukturálását.
A. A fizikai környezet rendszere: A „munkaállomás”
A rendetlenség vizuális zajt okoz, ami tovább rontja a koncentrációt és növeli a halogatás esélyét. Alakítsunk ki egy olyan helyet, ahol a gyermek kizárólag a tanulással foglalkozik. Ez a hely legyen mentes a zavaró tényezőktől (telefon, játékok, tablet).
Sokat segít az „egy hely, egy feladat” elv. Ha a gyermek a konyhaasztalon írja a leckét, a konyhaasztal legyen a lecke írására fenntartva arra a 30-60 percre. A táska bepakolása történjen mindig ugyanabban a sarokban, a reggeli készülődés pedig kövesse ugyanazt a sorrendet.
B. Az információkezelés rendszere: A „fájlrendszer”
A halogató gyermekek gyakran azért nem kezdenek bele a feladatba, mert nem találják a szükséges anyagokat. A dossziék, a jegyzetek és a beadandók megfelelő rendszerezése csökkenti a súrlódást a feladat elvégzése előtt.
Vezessünk be egy színkódolt rendszert. Minden tantárgynak legyen saját színe: piros mappa a mateknak, kék füzet a magyarnak. Ez vizuálisan segíti az agyat a gyors azonosításban és a rendszerezésben. Hetente egyszer, egy kijelölt időpontban (pl. vasárnap délután), tartsunk „takarítást és tervezést”, ahol a gyermek segítségével rendszerezzük az elmúlt hét papírjait, és áttekintjük a következő hét teendőit. Ez a rutin a határidők kezelése szempontjából kulcsfontosságú.
C. A rutinok hatalma: Automatikus indítás
A halogatás egyik fő oka a kezdés nehézsége. Ha a feladat elvégzését egy már meglévő rutinhoz kötjük, az agy automatikusan átkapcsol „munkamódba”.
- Azonnali indítás: A hazaérkezés utáni első 15 perc legyen a „Kötelező Csendes Idő”. Ebben az időben nincs telefon, nincs tévé, csak a táska kipakolása és a napi feladatok áttekintése.
- Az étkezés utáni elv: A vacsora utáni időszak legyen a kijelölt tanulási idő. Ezt a szabályt ne változtassuk, még akkor sem, ha aznap nincs is sok lecke. Ha nincs lecke, akkor olvasásra, vagy a következő napi táska bepakolására használjuk.
A belső motiváció felébresztése: Jutalmazás és felelősség
Sok szülő a külső jutalmakra (pénz, édesség, extra játékidő) támaszkodik a halogatás leküzdésére. Bár ezek rövid távon működhetnek, nem építik a belső motivációt. A cél az, hogy a gyermek a feladat elvégzésének örömét vagy a következmények elkerülésének elégedettségét érezze jutalomként.
A jutalmazás átstrukturálása
Ahelyett, hogy a végeredményt jutalmaznánk, jutalmazzuk a folyamatot és az erőfeszítést. Ha a gyermek 30 perccel a határidő előtt befejezi a munkát, ne a jegyért kapjon dicséretet, hanem a jó tervezésért és a kitartásért.
Például: „Nagyon büszke vagyok rád, amiért tegnap délután elkezdtél dolgozni a beadandón, így ma este nyugodtan játszhattál. Látod, milyen jó érzés, ha időben befejezel valamit?”
Ez a megközelítés a növekedési szemléletet (Growth Mindset) erősíti, ami azt sugallja, hogy a képességek fejleszthetők, és az erőfeszítés a siker kulcsa, nem pedig a veleszületett tehetség.
A T-terv: Teszteld és Tervezd újra
A halogatás kezelésében a kudarc elkerülhetetlen. Amikor a gyermek elfelejt valamit, vagy nem sikerül időben befejeznie, ne büntessünk, hanem alkalmazzuk a „Teszteld és Tervezd újra” módszert. Ez egy közös elemzés, ahol a szülő és a gyermek együtt nézik át, mi ment félre.
A hiba nem a végállomás, hanem az adatok gyűjtésének lehetősége. Használjuk a mulasztást arra, hogy megtanuljuk, mi az, ami nem működött a tervezésben, és mi az, amit másképp kell csinálni legközelebb.
Kérdések a közös elemzéshez:
- Mikor kellett volna elkezdened?
- Mennyi időt gondoltál, hogy igénybe fog venni a feladat? (A gyerekek gyakran alábecsülik az időt!)
- Mi volt a legnagyobb zavaró tényező?
- Mi az az egy dolog, amit legközelebb másképp fogunk csinálni, hogy elkerüljük ezt a helyzetet?
A „realisztikus időbecslés” tanítása
Az utolsó pillanatra hagyó gyerekek egyik fő problémája, hogy rosszul mérik fel a szükséges időt. Azt hiszik, hogy egy komplex feladatot 15 perc alatt el tudnak végezni, ami frusztrációhoz és kapkodáshoz vezet.
A „tippelj és mérj” módszer
Vezessünk be egy egyszerű gyakorlatot: a gyermek minden feladat előtt becsülje meg, mennyi időt fog igénybe venni. Ezután mérjük le az időt stopperrel. A feladat befejezése után vessük össze a becsült és a tényleges időt. Ez a gyakorlat segít a gyermeknek kalibrálni az időérzékelését. Kezdetben a becslések valószínűleg nagyon távol állnak majd a valóságtól, de idővel javulni fognak.
Érdemes bevezetni a „pufferidőt” is. Tanítsuk meg a gyermeknek, hogy mindig adjon hozzá 25%-ot a becsült időhöz, mert a dolgok ritkán mennek pontosan a tervek szerint (elvonják a figyelmét, hiányzik egy eszköz, nehezebb a feladat a vártnál). Ez a pufferidő csökkenti a stresszt, ha váratlan akadály merül fel.
A digitális halogatás és a figyelemelterelés kezelése
A modern világban a halogatás egyik legerősebb motorja a digitális figyelemelterelés. A telefonok, a közösségi média és a játékok azonnali jutalmazást kínálnak, szemben a tanulás késleltetett jutalmával. Ez különösen nehézzé teszi az önkontrollt a fejlődésben lévő agy számára.
A technológia mint eszköz, nem mint úr
Szigorú szabályok helyett (amik lázadást szülnek), tanítsuk meg a gyereket a technológia tudatos használatára, különösen az időmenedzsment keretein belül.
- A telefon „parkolása”: A tanulási idő alatt a telefont fizikailag távolítsuk el a munkaterületről. Nem elég, ha le van némítva, látótávolságon kívül kell lennie.
- Digitális szünetek: Használjuk a technológiát jutalomként, de strukturáltan. Például: 25 perc koncentrált munka, majd 5 perc telefonnézés. Ez a Pomodoro-technika adaptációja.
- Alkalmazások a figyelem blokkolására: Nagyobb gyerekeknél használjunk olyan alkalmazásokat (pl. Forest, Freedom), amelyek blokkolják a zavaró weboldalakat és alkalmazásokat a kijelölt munkaidő alatt.
Szülőknek szóló speciális stratégiák életkor szerint

A halogatás kezelése eltérő megközelítést igényel a különböző fejlődési szakaszokban.
Óvodáskor és kisiskoláskor (5–8 év)
Ebben a korban a halogatás gyakran a feladat félreértéséből vagy az instrukciók elfelejtéséből fakad. A kulcsszó a rutin és a vizuális megerősítés.
- Ellenőrző listák képekkel: Készítsünk egy listát a reggeli teendőkről (fogmosás, öltözködés, táska), ahol minden lépés egy kis képpel van illusztrálva. Ahogy elvégzik a feladatot, húzzanak át egy négyzetet, vagy tegyenek mellé egy pipát.
- Játékosítás: Időzítsük a feladatokat. „Lássuk, be tudod-e pakolni a táskádat, mielőtt a homokóra lejár.” A játékos verseny csökkenti a munka érzetét.
- Azonnali visszacsatolás: A dicséret legyen azonnali és konkrét. „Milyen gyorsan elpakoltad a cipődet! Ez segít, hogy időben induljunk.”
Középső iskola (9–13 év)
Itt kezdődik a valódi határidők kezelése. A feladatok komplexebbé válnak, és megjelenik a társasági élet miatti figyelemelterelés.
- Projekttervezés: Tanítsuk meg nekik a visszafelé tervezést. Ha a projekt határideje péntek, mikor kell befejezni a kutatást? Mikor kell megírni a vázlatot? Írjuk fel ezeket a dátumokat a naptárba, mintha valódi mini-határidők lennének.
- Autonómia növelése: Adjuk át a felelősséget. Mondjuk el, hogy a lecke elkészítése az ő feladata. Kérdezzük meg: „Mikor tervezed ma a leckét megcsinálni?” Ne mi diktáljunk, hanem hagyjuk, hogy ők hozzák meg a döntést (két elfogadható opció közül választva).
- Természetes következmények: Ha elfelejti a sportfelszerelést, nem tud edzeni. Ne rohanjunk be az iskolába a táskájával. Ez fájdalmas, de hatékony lecke a tervezés fontosságáról.
Serdülőkor (14+ év)
A halogatás ekkor gyakran kapcsolódik a stresszhez, a túlterheltséghez és a lázadáshoz. A kontroll átadása kritikus.
A szülő szerepe ekkor már inkább mentor, mint menedzser. Kérdezzük meg: „Szükséged van a segítségemre a tervezésben, vagy csak egy csendes helyre van szükséged?” Kínáljunk fel támogatást, de ne erőltessük rá a segítségünket.
Serdülőkorban a halogatás kezelése arról szól, hogy megtanítjuk őket a belső feszültség kezelésére. Amikor elkerülik a feladatot, valójában a feladattal járó negatív érzéseket próbálják elkerülni.
Segítsünk nekik stresszkezelési technikákat bevezetni, például rövid szüneteket, légzőgyakorlatokat, vagy testmozgást a tanulás előtt, hogy csökkentsék a szorongást, ami a halogatást táplálja.
A szülői elvárások felülvizsgálata
Néha a gyermek halogatása a szülő irreális elvárásainak kivetülése. Ha a gyermek azt érzi, hogy csak a tökéletes eredmény elfogadható, vagy ha a szülő a saját karrierjét, ambícióit vetíti ki a gyermek tanulmányi eredményeire, az hatalmas nyomást helyez rájuk.
Fontos, hogy megvizsgáljuk, mi a mi szerepünk ebben a dinamikában. Túl sokat kérünk? Túl szigorúak vagyunk a határidők tekintetében? Emlékezzünk arra, hogy a cél nem a tökéletesen időzített robot nevelése, hanem egy olyan felnőtté váló fiatal, aki rendelkezik az önhatékonyság érzésével, és képes kezelni a saját idejét és felelősségét.
A „Készen állok” pillanat
A halogatás leküzdése hosszú távú folyamat. Ne várjunk azonnali eredményt. Ünnepeljük meg a kis győzelmeket: ha a gyermek a beadandó vázlatát időben elkészíti, vagy ha reggel önállóan bepakolja a táskáját, azt ismerjük el. Ezek a kis lépések építik fel azt az önbizalmat, amely ahhoz szükséges, hogy a gyermek belsőleg motiválttá váljon, és elhiggye, hogy képes kezelni a határidőket és a felelősséget, anélkül, hogy mindig az utolsó pillanat feszültségére hagyatkozna.
A szülői támogatás ebben a folyamatban nem a feladat elvégzéséről szól, hanem arról, hogy biztosítjuk a kereteket, az eszközöket és a türelmet, amelyek ahhoz szükségesek, hogy a gyermek végül maga is hatékony időmenedzserré váljon.
Gyakran ismételt kérdések a gyermekek időmenedzsmentjéről és a halogatásról
1. ⏱️ Mi a különbség a lusta és a halogató gyermek között?
A lustaság a motiváció teljes hiányát jelenti, míg a halogatás gyakran a szorongás, a félelem vagy a túlterheltség megküzdési mechanizmusa. A halogató gyermek általában akarja elvégezni a feladatot, de valamilyen érzelmi vagy kognitív akadály gátolja a kezdésben. A halogatók gyakran éreznek bűntudatot és szorongást az időhúzás miatt, míg a lusta gyermek egyszerűen nem érez késztetést a cselekvésre. A kulcs az, hogy ha a gyermek stresszel a feladat miatt, de mégsem kezdi el, akkor halogatásról van szó, ami a szervezési készségek fejlesztése által orvosolható.
2. 🤯 Hogyan kezeljem, ha a gyermekem azt mondja, hogy nem tudja, hol kezdje?
Ez tipikus jele annak, hogy a gyermek túlterhelt a feladat nagysága miatt. Ne mondja neki, hogy „csak kezdd el”. Ehelyett alkalmazza a „chunking” módszert: üljenek le együtt, és írják le a feladatot a legapróbb, 3-5 perces lépésekre bontva. Kezdjenek egy szuper-egyszerű lépéssel, például „Vedd elő a füzetedet”. Az első lépés elvégzése megtöri a bénultságot és elindítja a cselekvési láncot. Ez az alapja az időmenedzsment gyerekeknek.
3. 🚨 Mikor kell szakembert bevonni a halogatás kezelésébe?
Ha a halogatás krónikussá válik, súlyos szorongást vagy depressziót okoz, jelentősen rontja az iskolai teljesítményt, vagy ha felmerül a gyanú, hogy a háttérben figyelemhiányos hiperaktivitási zavar (ADHD) vagy más végrehajtó funkciózavar áll, érdemes szakemberhez fordulni. A szakember (gyermekpszichológus, fejlesztő pedagógus) segíthet a pontos diagnózis felállításában és célzott stratégiák kidolgozásában a gyerekkori halogatás gyökerének kezelésére.
4. 📱 Hogyan lehet hatékonyan bevezetni a technológiai korlátozásokat anélkül, hogy lázadást váltanék ki?
A korlátozásokat ne büntetésként, hanem a határidők kezelése szempontjából szükséges eszközként állítsa be. Közösen hozzanak létre egy „digitális szerződést”. A tanulási idő (pl. 4 és 6 óra között) legyen „telefonmentes övezet”. Fontos, hogy a technológia ne legyen teljesen tiltva, hanem strukturáltan beépüljön a jutalmazási rendszerbe (pl. 30 perc munka után 10 perc telefon). A kulcs a következetesség és a közös tervezés.
5. ⏳ Mit tegyek, ha a gyermekem rendszeresen alábecsüli a feladatok elvégzéséhez szükséges időt?
Ez a jelenség nagyon gyakori, és az éretlen időérzékelésből fakad. Vezessenek be egy „időmérő naplót”. Minden feladatnál becsülje meg a gyermek, mennyi idő kell rá, majd stopperrel mérjék le a tényleges időt. Néhány hét után a gyermek vizuális és empirikus tapasztalatot szerez arról, hogy mennyi a valós időigény. Ezenkívül tanítsa meg neki a pufferidő hozzáadását a becsléshez.
6. 😴 Mi a helyzet, ha a gyermekem este halogat, és emiatt nem alszik eleget?
Az alváshiány és a halogatás ördögi kört alkot. A fáradt agy végrehajtó funkciói még rosszabbul működnek, ami tovább növeli a halogatás esélyét. Szigorúan ragaszkodjon a délutáni/kora esti munkaidőhöz. Ha a gyermek este halogat, és a munkaidő kitolódik, a természetes következmény az, hogy másnap fáradtan megy iskolába. Tudatosítsa benne, hogy az alvás minősége közvetlenül függ a délutáni szervezési készségek hatékonyságától. Ha a lecke nincs kész a vacsora előtt, az korlátozza az esti szabadidőt, de az alvásidőt nem szabad feláldozni.
7. 🤬 Hogyan maradjak nyugodt, amikor látom, hogy mindent az utolsó pillanatra hagy?
Emlékeztesse magát arra, hogy a gyermek halogatása nem az Ön szándékos bosszantása. Gyakoroljon „ön-szabályozást”: ha idegesnek érzi magát, vegyen egy mély lélegzetet, és távolodjon el a helyzettől 5 percre. Ne feledje, ha Ön mentőautóként viselkedik, a gyermek sosem fogja megtanulni, hogyan vezessen. A célja az, hogy ne a saját stresszét tegye a gyermek problémájává, hanem támogassa őt a következményekkel való megküzdésben. A szülői tippek közül az egyik legfontosabb a szülői nyugalom megőrzése a nevelési folyamat során.






Leave a Comment