A júniusi napsütés nemcsak a vakáció ígéretét hozza el, hanem azt a feszült várakozást is, amely a bizonyítványosztás napját övezi. Szülőként ilyenkor gyakran érezzük azt a belső kényszert, hogy valamilyen módon méltassuk gyermekünk egész éves fáradozását. A kérdés azonban, hogy mi legyen ez az elismerés, évről évre fejtörést okoz a családoknak. Vajon egy borítékban átadott összeg, egy régóta áhított játékszer vagy egy közös családi kaland szolgálja leginkább a gyermek fejlődését és boldogságát? Ebben az időszakban a nappalikban és az iskolakapuk előtt is ez a legforróbb téma, hiszen mindenki a tökéletes egyensúlyt keresi a motiváció és az elkényeztetés között.
Az elismerés lélektana az iskolai év végén
Mielőtt fejest ugranánk a konkrét ajándékötletekbe, érdemes megvizsgálni, mit is jelent a jutalom a gyermek pszichéje számára. Az iskolai teljesítmény elismerése nem csupán a jegyekről szól, hanem arról a visszacsatolásról, amelyet a szülő ad a gyermek befektetett energiájára. A pszichológusok gyakran hangsúlyozzák a belső és külső motiváció közötti különbséget. A belső motiváció az, amikor a gyermek azért tanul, mert érdekli a világ, míg a külső motivációt a jutalom vagy a büntetéstől való félelem hajtja. A célunk az, hogy a jutalom ne váljon a tanulás egyetlen mozgatórugójává, hanem egyfajta megkoronázása legyen egy hosszú folyamatnak.
A gyermekek különböző módon dolgozzák fel a sikert és a kudarcot. Egy kitűnő tanulónak a jutalom a megerősítést jelenti, míg egy nehezebben haladó diáknak a legkisebb javulás elismerése adhatja meg a kezdőlökést a következő tanévhez. Nem szabad elfelejtenünk, hogy a bizonyítvány csak egy pillanatfelvétel, amely nem mindig tükrözi a gyermek valódi képességeit vagy az év során tanúsított szorgalmát. Éppen ezért az elismerés formájának kiválasztásakor a gyermek egyéni temperamentumát és szükségleteit kell szem előtt tartanunk.
A jutalom akkor éri el a célját, ha nem fizetségként, hanem a közös öröm kifejezéseként tekintünk rá.
Sokan tartanak attól, hogy a túlzott jutalmazás „üzletszerűvé” teszi a szülő-gyermek kapcsolatot. Ez a félelem nem alaptalan, ugyanakkor a teljesítmény elismerése az élet minden területén jelen van. A felnőttek bónuszt kapnak a munkahelyükön, vagy megünnepelnek egy sikeres projektet. Miért lenne ez másként a gyerekeknél? A hangsúly azon van, hogy az elismerés érzelmi értéke legalább akkora legyen, mint a tárgyi vagy anyagi vonzata. Egy őszinte ölelés és a „büszke vagyok rád” mondat néha többet ér bármilyen drága eszköznél.
Pénz a bizonyítványért: szabadság vagy rossz üzenet?
A készpénz az egyik legmegosztóbb jutalmazási forma a magyar szülők körében. Vannak, akik szerint ez a legegyszerűbb és leghasznosabb módszer, hiszen a gyermek megtanulhatja belőle a pénz értékét és a spórolás művészetét. Mások viszont úgy vélik, hogy a tanulás a gyermek „kötelessége”, és nem szabadna fizetni érte, mert ez torzítja az értékrendjét. A szakértők szerint a pénzjutalom leginkább a felső tagozatos és középiskolás korosztálynál lehet létjogosult, ahol a fiatalok már rendelkeznek némi pénzügyi tudatossággal.
Ha a pénz mellett döntünk, érdemes előre lefektetni a szabályokat. Nem szerencsés, ha a gyermek minden egyes ötösért egy meghatározott összeget kap év közben, mert ez rövid távú érdekérvényesítésre ösztönözheti. Az év végi, egyösszegű jutalom viszont alkalmas lehet arra, hogy a gyermek egy nagyobb vágyát valósítsa meg belőle. Ez lehetőséget ad a szülőnek, hogy beszélgessen a gyerekkel a tervezésről és a prioritásokról. Például, ha a kapott összeg nem elég a vágyott játékkonzolra, a gyermek dönthet úgy, hogy félreteszi, vagy kiegészíti a zsebpénzéből.
| Korosztály | Ajánlott jutalmazási forma | A pénz szerepe |
|---|---|---|
| Alsó tagozat | Közös program, apró tárgyi ajándék | Jelképes összeg a malacperselybe |
| Felső tagozat | Élmény vagy vágyott hobbi-eszköz | Részleges hozzájárulás egy nagyobb célhoz |
| Középiskola | Szabadság, fesztiválbelépő, készpénz | Önálló gazdálkodásra alkalmas összeg |
A pénzjutalom veszélye abban rejlik, hogy személytelenné válhat. Ha csak egy borítékot csúsztatunk az asztalra, az azt az üzenetet hordozhatja, hogy „megvettük” a nyugalmat és a jó jegyeket. Ezt elkerülendő, a pénz átadását mindig kísérje beszélgetés. Kérdezzük meg a gyereket, mire szeretné fordítani, miért pont azt választotta, és ismerjük el azt a kitartást, ami ehhez az összeghez vezette. Így a pénz nem cél, hanem eszköz marad a kezében.
Amikor a tárgyi ajándék válik emlékké
A klasszikus ajándékozás, legyen szó könyvről, legóról vagy technikai kütyüről, mélyen gyökerezik a kultúránkban. Egy kézzel fogható tárgy azonnali örömforrás, és hosszú ideig emlékeztetheti a gyermeket a sikerére. A legfontosabb szempont itt az igényesség és a személyre szabottság. Ne azt vegyük, ami szerintünk hasznos (például egy új iskolatáska a következő évre), hanem azt, amire a gyermek valóban vágyik. Az iskolai felszerelés beszerzése szülői feladat, nem pedig jutalom.
A kisebb gyerekeknél a tárgyi ajándékok segítenek konkretizálni az elért eredményt. Egy plüssfigura vagy egy építőjáték a siker kézzelfogható szimbólumává válik. Ahogy a gyerekek idősödnek, az igények gyakran a digitális világ felé tolódnak el. Egy új fejhallgató, egy e-book olvasó vagy egy videojáték sokszor szerepel a kívánságlisták élén. Szülőként ilyenkor mérlegelnünk kell, hogy az adott tárgy hogyan illeszkedik a család értékeibe. Ha például korlátozzuk a képernyőidőt, egy új konzol ellentmondásos üzenet lehet, kivéve, ha egyértelmű kereteket szabunk a használatához.
A könyv ajándékozása örök klasszikus, de csak akkor működik, ha a gyermek szeret olvasni. Egy olyan gyereknek, aki küzd a szövegértéssel, a könyv nem jutalom, hanem egy újabb házi feladat ígérete. Ebben az esetben keressünk inkább olyan alternatívákat, amelyek a hobbijához kapcsolódnak: egy sporteszköz, egy rajzkészlet vagy egy tudományos kísérletező készlet sokkal nagyobb lelkesedést válthat ki. A cél az, hogy az ajándék a gyermek egyéniségét tükrözze, és azt mutassa: figyelünk rá és ismerjük az érdeklődési körét.
Az élmények varázsa: miért tartósabb a közös kaland?

Az utóbbi években egyre népszerűbbé vált az élményalapú jutalmazás, és nem véletlenül. A kutatások azt mutatják, hogy a tárgyak feletti öröm hamarabb elillan, mint a közösen átélt pillanatok emléke. Egy családi kirándulás, egy kalandparki látogatás vagy egy kedvenc étteremben elköltött vacsora olyan érzelmi többletet ad, amelyet semmilyen pénzösszeg nem pótolhat. Az élményjutalom lényege a minőségi idő, amit a szülő a gyermekre fordít.
Az élmények skálája végtelen. Nem feltétlenül kell drága külföldi utazásra gondolni. Néha egy éjszakai sátrazás a kertben, egy egész napos strandolás vagy egy mozi-maraton a kedvenc filmekkel sokkal többet jelent a gyereknek. Ezek az események lehetőséget adnak arra, hogy a tanév feszültségeit végleg magunk mögött hagyjuk, és átlépjünk a felhőtlen nyári szabadságba. Az élmény rituálévá is válhat: „minden évben, ha vége az iskolának, elmegyünk a kedvenc cukrászdánkba”. Az ilyen hagyományok biztonságot és kiszámíthatóságot adnak a gyermeknek.
A közös élmény abban is segít, hogy a szülő és a gyermek kapcsolata megerősödjön. A tanév során a kommunikáció gyakran a „megírtad a házit?”, „hogy sikerült a doga?” kérdésekre korlátozódik. Egy közös túra során viszont lehetőség nyílik mélyebb beszélgetésekre, nevetésre és arra, hogy egyszerűen csak jól érezzük magunkat egymás társaságában. Ez a fajta jutalmazás azt üzeni: „nemcsak a jegyeidnek örülök, hanem annak is, hogy veled lehetek”.
Hogyan jutalmazzuk az erőfeszítést, ne csak az eredményt?
Ez az egyik legkritikusabb pont a bizonyítványért járó elismerésnél. Gyakori hiba, hogy csak a kitűnő bizonyítványt tartjuk jutalomra méltónak. Ezzel azonban azt sugallhatjuk, hogy a gyengébb képességű, de rengeteget küzdő gyermek munkája értéktelen. A fejlődési szemléletmód (growth mindset) arra tanít minket, hogy a folyamatot és a befektetett munkát értékeljük. Ha egy gyerek vért izzadt a hármasért matematikából, az adott esetben nagyobb teljesítmény lehet, mint egy természetes tehetség könnyed ötöse.
Amikor leülünk átnézni a bizonyítványt, ne csak a számokat nézzük. Keressük meg azokat a pontokat, ahol előrelépés történt. Talán javult a magatartása, talán bátrabban szólalt meg idegen nyelven, vagy végre nem felejtette el otthon a felszerelését. Ezek az apró sikerek ugyanúgy dicséretet és jutalmat érdemelnek. Ha a gyermek látja, hogy a szülő értékeli a küzdelmet, sokkal motiváltabb lesz a jövőben is, még akkor is, ha az eredmények nem jönnek azonnal.
Az igazi siker nem a hibátlan bizonyítvány, hanem az a kitartás, amivel a gyermek a nehézségek ellenére is próbálkozik.
Fontos, hogy a jutalmazás ne váljon zsarolási alappá. „Ha nem lesz meg a négyes, nem mész táborba” – az ilyen és ehhez hasonló mondatok szorongást szülnek, ami gátolja a tanulási folyamatot. A jutalom legyen pozitív megerősítés, ne pedig egy elkerülendő büntetés ellentéte. Ha a bizonyítvány végül rosszabbul sikerül a vártnál, a tervezett nagy jutalom elmaradhat, de egy kisebb, vigasztaló jellegű elismerés vagy egy beszélgetés a jövőbeni tervekről sokat segíthet a gyermek önbecsülésének helyreállításában.
Különböző képességek, különböző testvérek: az igazságosság csapdája
A többgyermekes családokban a bizonyítványosztás különösen érzékeny terület. Mi történik, ha az egyik gyereknek könnyen megy a tanulás és sorra hozza a kitűnő jegyeket, míg a másiknak minden egyes jegyért meg kell küzdenie? Ha csak a jegyek alapján jutalmazunk, a gyengébb tanuló úgy érezheti, ő kevesebbet ér. Az igazságosság nem feltétlenül jelent egyenlőséget. Nem az a cél, hogy mindenki ugyanazt kapja, hanem az, hogy mindenki a saját erőfeszítéseihez mérten kapjon elismerést.
Érdemes elkerülni az összehasonlítást. Soha ne mondjuk: „Nézd meg a testvéredet, neki bezzeg sikerült!” Ehelyett fókuszáljunk az egyéni célokra, amiket az év elején vagy félévkor tűztünk ki. Ha a „problémásabb” gyereknek sikerült elkerülnie a bukást egy nehéz tárgyból, az számára akkora diadal, mint a másiknak az országos verseny megnyerése. A jutalmazásnál is alkalmazhatunk differenciálást: lehet, hogy a kitűnő tanuló egy vágyott kütyüt kap, a nehezebben haladó pedig egy különleges, csak neki szóló programot, ami az ő önbizalmát építi.
Egy jó megoldás lehet a „közös családi siker” ünneplése. Függetlenül az egyéni jegyektől, az egész család ünnepelje meg, hogy véget ért a tanév, és mindenki túlélte a nehézségeket. Ez erősíti az összetartozást és leveszi a hangsúlyt a versengésről. Egy közös vacsora vagy egy hétvégi kirándulás mindenkit bevon az ünneplésbe, miközben az egyéni, kisebb ajándékok megmaradhatnak a személyes elismerés szintjén.
A nagyszülők és a rokonság szerepe a jutalmazásban
A bizonyítványosztás híre hamar körbejár a családban, és a nagyszülők gyakran az elsők, akik „jutalmazni” szeretnének. Ez sokszor konfliktusforrás lehet a szülőkkel, ha a nagymama vagy nagypapa túl nagy összeget ad, vagy olyasmit vesz, amit a szülők nem hagytak jóvá. A kulcs itt is az előzetes kommunikáció és az összehangolt stratégia. Érdemes már június elején egyeztetni a rokonsággal, hogy mi a család álláspontja az idei jutalmazásról.
A nagyszülők számára a jutalmazás a szeretet kifejezése. Ne tiltsuk meg nekik az ajándékozást, de tereljük őket hasznos irányba. Ha a gyerek egy nagyobb dologra gyűjt, a nagyszülők hozzájárulása nagyon sokat segíthet. Vagy kérhetjük őket, hogy ők is inkább élményt adjanak: egy hétvége a nagyinál, közös sütés-főzés vagy egy állatkerti látogatás néha többet ér, mint egy újabb tízezer forintos bankjegy. Ezek a pillanatok a gyermek számára is értékesebbek lesznek hosszú távon.
Fontos, hogy a gyermek ne érezze úgy, a család „vásárolja meg” a szeretetét a jegyeiért cserébe. Ha a rokonság túlzásba esik, finoman emlékeztessük őket, hogy a gyereknek a figyelmükre és a büszkeségükre van leginkább szüksége, nem pedig a pénztárcájukra. A családi harmónia érdekében jobb, ha a jutalmazás egyfajta közös örömünnep, nem pedig egy licitháború a rokonok között.
A dicséret ereje: szavak, amik többet érnek a pénznél

Gyakran elfelejtjük, hogy a legolcsóbb és egyben leghatékonyabb jutalom a jól megfogalmazott dicséret. Nem a sablonos „ügyes vagy” kifejezésre gondolunk, hanem a specifikus, értékalapú visszajelzésre. A gyerekeknek szükségük van rá, hogy lássák: a szüleik észlelik a befektetett munkájukat. Amikor a bizonyítványt nézzük, emeljünk ki konkrét dolgokat: „Látom, mennyit készültél arra a történelem témazáróra, és meg is lett az eredménye”, vagy „Nagyon büszke vagyok, hogy idén ilyen önállóan kezelted a házi feladataidat”.
Az írott dicséretnek is nagy ereje van. Egy kedves kártya a bizonyítvány mellé csúsztatva, amelyben összefoglaljuk, miért vagyunk büszkék a gyermekre, maradandó emlék lehet. Sokan elteszik ezeket a kis üzeneteket, és felnőttként is erőt merítenek belőlük. A szóbeli elismerés ne csak a jegyekre korlátozódjon; dicsérjük a kitartást, a kíváncsiságot, a segítőkészséget vagy azt, ahogy a gyermek a közösségben helytállt.
A dicséret akkor hiteles, ha őszinte. A gyerekek csalhatatlan ösztönnel megérzik, ha csak „le akarjuk tudni” a kötelező köröket. Szánjunk időt arra, hogy valóban jelen legyünk az elismerés pillanatában. Tegyük le a telefont, nézzünk a szemébe, és engedjük, hogy érezze az őszinte örömünket. Ez az érzelmi biztonság az alapja annak, hogy a gyermek jövőre is lelkesen vágjon bele a tanulásba, tudva, hogy a szülei mellette állnak a sikerben és a nehézségekben egyaránt.
Hogyan kezeljük a rossz bizonyítványt?
Mi van akkor, ha a várva várt nap nem örömöt, hanem csalódást hoz? Egy rossz bizonyítvány komoly feszültséget generálhat a családban. Ilyenkor a legfontosabb, hogy megőrizzük a nyugalmunkat. A kiabálás és a drasztikus büntetések ritkán vezetnek javuláshoz, sőt, gyakran csak ellenállást és a tanulástól való elidegenedést váltanak ki. A rossz jegy egy tünet, aminek meg kell keresni az okát.
Lehet, hogy a gyermeknek tanulási nehézségei vannak, lehet, hogy a kortárs kapcsolatok vonják el a figyelmét, de az is előfordulhat, hogy egyszerűen csak motiválatlan. A jutalom ilyenkor elmaradhat, de a szeretetünk és a támogatásunk ne. Beszéljük meg, mi vezetett ide, és állítsunk fel egy tervet a következő évre. Fontos, hogy ne maradjon el teljesen a nyári kikapcsolódás sem; a gyereknek szüksége van a pihenésre ahhoz, hogy újult erővel kezdhesse a szeptembert.
A kudarc feldolgozása is egy tanulási folyamat. Mutassuk meg a gyermeknek, hogyan lehet felállni egy vereség után. Ha látja, hogy nem mondtunk le róla a rossz jegyek miatt, az bizalmat épít. Keressünk valamit a bizonyítványon kívül, amiben jó volt az év során – talán a sportban, egy hobbiban vagy az emberi kapcsolatokban –, és dicsérjük meg érte. Ez segít fenntartani az önbecsülését, miközben tudatosítjuk vele, hogy a tanulmányi eredményein javítani kell.
Kreatív és alacsony költségvetésű ötletek
A jutalmazásnak nem kell feltétlenül megterhelnie a családi kasszát. Számos olyan kreatív megoldás létezik, amely hatalmas örömet okoz, mégis fillérekbe kerül. A gyerekek gyakran többre értékelik a különleges figyelmet és a szabadságot, mint a drága tárgyakat. Egy „vágyteljesítő kuponfüzet” például remek ajándék lehet: a kuponokat a gyerek beválthatja egy extra óra gépezésre, egy kimenőre, vagy arra, hogy aznap ő választhassa ki a vacsorát.
Egy másik népszerű ötlet a „Sikerek fala” vagy egy album készítése az év emlékezetes pillanataiból. Nemcsak a jegyeket, hanem rajzokat, fényképeket, belépőjegyeket is beleilleszthetünk. Ez segít a gyermeknek látni az egész éves fejlődését és a sok szép élményt, ami érte. Egy különleges, otthon rendezett „Gála-vacsora”, ahol a gyerek a díszvendég és a kedvenc ételeit tálaljuk fel, szintén ünnepélyessé teszi a napot anélkül, hogy tízezreket költenénél.
A természetben töltött idő is kiváló jutalom. Egy egész napos biciklitúra, egy közös pecázás vagy egy éjszakai csillagnézés a közeli dombtetőn olyan kalandok, amikre évek múltán is emlékezni fognak. A lényeg az odafordulás és az, hogy éreztessük: ez a nap róla szól, az ő sikeréről és az ő pihenéséről. A kreativitásunkkal megmutathatjuk, hogy az értékes dolgok nem mindig a boltban kaphatóak.
A digitális jutalmak kora
A mai gyerekek életének szerves része a digitális tér, így nem meglepő, ha a jutalmak is ide kötődnek. Legyen szó egy új skintről a kedvenc játékában, egy előfizetésről egy streaming szolgáltatóra, vagy egy régóta vágyott alkalmazás letöltéséről, ezek a modern kori elismerések valós értéket képviselnek a szemükben. Szülőként fontos, hogy ne nézzük le ezeket az igényeket, még ha távol is állnak tőlünk.
A digitális jutalmak előnye, hogy rugalmasak és azonnali örömöt okoznak. Ugyanakkor itt is érdemes mértéket tartani. Egy játékbeli vásárlás lehet jutalom, de ne ez legyen az egyetlen módja az elismerésnek. Érdemes kombinálni valamilyen analóg tevékenységgel, például: „Megkapod a játékot, de a hétvégén elmegyünk egy nagyot sétálni az erdőbe is”. Ezzel segítünk egyensúlyban tartani a virtuális és a valós világot.
A képernyőidővel való „kereskedelem” is egyfajta jutalmazási forma. Sok családban a jó bizonyítványért cserébe nyáron lazábbak a szabályok. Ez egyfajta bizalmi szavazat is a gyermek felé: „Látom, hogy felelősségteljesen dolgoztál egész évben, ezért bízom benne, hogy a szabadidőddel is jól tudsz gazdálkodni”. Ez a fajta autonómia gyakran többet ér a kamaszoknak, mint bármilyen tárgyi ajándék.
Rituálék: hogyan tegyük emlékezetessé a napot?

A rituálék adnak keretet az életünknek, és a tanévzárás az egyik legfontosabb mérföldkő egy gyermek számára. Ha minden évben hasonló módon ünnepelünk, az egyfajta érzelmi horgonyt jelent. Ez lehet bármi: az utolsó tanítási nap utáni közös fagyizás, egy nagy családi grillparti, vagy az, hogy aznap este a gyerek döntheti el, mit nézzen a család a tévében. A rituálé lényege az állandóság és az ünnepélyesség.
Ezek a szokások segítenek a gyereknek abban is, hogy lezárják az előző évet és felkészüljenek a pihenésre. A bizonyítványosztás napja így nemcsak a jegyekről szóló ítélethirdetés lesz, hanem egy várt esemény, aminek megvannak a maga kedves lépései. Bevonhatjuk a gyermeket is a rituálé alakításába: „Idén hogyan szeretnéd megünnepelni az év végét?” – ez a kérdés is azt mutatja, hogy partnerként kezeljük őt.
Egy jól felépített rituálé csökkenti a bizonyítvány miatti szorongást is. Ha a gyerek tudja, hogy bármi is áll a papíron, a közös fagyizás és a szerető közeg várja otthon, sokkal magabiztosabban néz szembe az eredményekkel. Az ünneplés így a feltétel nélküli szülői támogatás jelképévé válik, ami a legfontosabb útravaló, amit adhatunk neki a vakációra.
Pénz, ajándék, élmény: hogyan jutalmazzuk a gyereket az év végi bizonyítványért? – GYIK
Mikor érdemes pénzt adni a bizonyítványért? 💰
A pénzjutalom leginkább felső tagozattól ajánlott, amikor a gyermek már érti a pénz értékét és képes célokra gyűjteni. Fontos, hogy ne ez legyen az egyetlen elismerési forma, és mindig kísérje beszélgetés a felelősségteljes költésről.
Mi a teendő, ha a gyerek rosszabb jegyeket kapott a vártnál? 😟
Ilyenkor a legfontosabb a nyugalom. A büntetés helyett próbáljuk megérteni az okokat és készítsünk közös tervet a javításhoz. A nagy jutalom elmaradhat, de egy apró pozitív megerősítés vagy közös program segíthet az önbizalom megőrzésében.
Mennyi pénz számít „reálisnak” jutalomként? 💵
Ez nagyban függ a család anyagi helyzetétől és a gyermek korától. Általában egy olyan összeg javasolt, amiért a gyermek már tud venni valami számára értékeset (pl. egy könyvet vagy egy mozijegyet), de nem éri el a havi zsebpénz többszörösét.
Hogyan kerüljük el a testvérek közötti féltékenységet? 🧒👧
Ne a jegyeket, hanem az egyéni erőfeszítést jutalmazzuk. Érdemes bevezetni egy közös családi ünneplést is, ami minden gyereknek szól, függetlenül az eredményeitől, így az összetartozás élménye lesz a hangsúlyos.
Tényleg jobb az élmény, mint a tárgyi ajándék? 🎡
A pszichológiai kutatások szerint az élmények tartósabb boldogságot okoznak, mivel beépülnek az emlékezetbe és erősítik a kapcsolatokat. Ugyanakkor egy jól megválasztott tárgy is lehet értékes szimbóluma a sikernek, különösen kisebb korban.
Jutalmazzuk-e a gyermeket, ha neki természetes a kitűnő tanulás? 🌟
Igen, mert a tehetség gondozása és az állandó jó teljesítmény is energiát igényel. Ilyenkor a jutalom ne „fizetés” legyen, hanem annak elismerése, hogy büszkék vagyunk a megbízhatóságára és a szorgalmára.
Hogyan vonjuk be a nagyszülőket az ajándékozásba? 👵👴
Egyeztessünk velük előre! Kérjük meg őket, hogy tartsák tiszteletben a család szabályait, és ha lehet, inkább közös programot vagy a gyermek egy nagyobb céljához való hozzájárulást válasszák ajándékként.






Leave a Comment