Amikor egy kisgyermek eléri azt a kort, hogy közösségbe kerüljön, a szülők élete egyik legmeghatározóbb döntése előtt állnak. Ez az időszak nem csupán a logisztikai szervezésről szól, hanem egy mély érzelmi folyamatról is, amely során a család legféltettebb kincse kilép a biztonságos otthoni fészekből. Az óvodaválasztás folyamata gyakran tele van kétségekkel, várakozással és néha feszültséggel is, hiszen mindenki a lehető legjobb indítást szeretné biztosítani gyermekének. Nem csupán egy épületet vagy egy pedagógiai programot választunk ilyenkor, hanem egy olyan mikro-közösséget, amely alapjaiban határozza meg a kicsik világképét, szociális készségeit és önbizalmát az elkövetkező években.
A megfelelő intézmény megtalálása tudatos felkészülést és alapos tájékozódást igényel, hiszen a kínálat ma már rendkívül széles és változatos. Az állami körzetes óvodáktól kezdve a különböző alternatív módszertant követő magánintézményekig számos lehetőség áll rendelkezésre, amelyek mind más-más hangsúlyt fektetnek a gyermek fejlődésére. Ebben a folyamatban az első és leglényegesebb lépés a saját családi értékeink és a gyermek egyéni szükségleteinek összehangolása. Érdemes már hónapokkal a beiratkozási időszak előtt elkezdeni a gondolkodást, hogy ne a sürgető határidők kényszerítsenek minket kompromisszumokra.
Az óvoda nem csupán egy megőrző hely, ahol a gyermek eltölti az időt, amíg a szülők dolgoznak, hanem az első valódi társadalmi színtér. Itt tanulják meg a kortársas kapcsolatok kezelését, a konfliktusmegoldást, az osztozkodást és a szabályokhoz való alkalmazkodást. Egy jól megválasztott környezetben a gyermek szinte észrevétlenül, játékos formában sajátítja el azokat a készségeket, amelyekre később az iskolában és az életben is szüksége lesz. Ezért a választásnál nem elegendő a távolságra vagy az épület esztétikájára fókuszálni, sokkal mélyebb rétegeket is meg kell vizsgálnunk.
A gyermek érettsége és az érzelmi felkészülés folyamata
Mielőtt elmerülnénk az intézmények listázásában, érdemes megállni egy pillanatra, és objektíven megvizsgálni gyermekünk fejlettségi szintjét és érzelmi igényeit. Minden kisgyermek más ütemben érik, és ami az egyiknek háromévesen már természetes közeg, az a másiknak még túl korai vagy ijesztő lehet. Az önállósodás jelei, mint például az egyedül való evés, a szobatisztaság részleges kialakulása vagy a kortársak iránti érdeklődés megerősödése, mind-mind arra utalnak, hogy a kicsi készen áll a közösségi életre.
Az érzelmi biztonság megteremtése az alapja minden sikeres óvodakezdésnek, hiszen egy szorongó gyermek nem tud nyitott lenni az új ingerekre. Fontos, hogy szülőként mi magunk is megbékéljünk az elválás gondolatával, mert a gyermekünk megérzi a bizonytalanságunkat. Ha mi bízunk az intézményben és a pedagógusokban, az ő számára is természetesebb lesz az átmenet. A felkészülés részeként érdemes sokat mesélni az óvodáról, elsétálni az épület mellett, és pozitív képet festeni a várható kalandokról.
A fokozatosság elve nemcsak a beszoktatásnál, hanem a lelki ráhangolódásnál is rendkívül hatékony eszköz a család kezében. Olyan könyvek és mesék olvasása, amelyek az óvodai mindennapokat mutatják be, segíthetnek a gyermeknek vizualizálni a rá váró eseményeket. A bizonytalanságból fakadó félelem így kíváncsisággá alakítható, ami az egyik legjobb hajtóerő a beilleszkedés során. Ne feledjük, hogy az óvoda az első olyan hely, ahol a gyermekünk nélkülünk épít fel egy saját kis világot, saját barátokkal és titkokkal.
A gyermek fejlődésének kulcsa nem a korai fejlesztésben, hanem az érzelmi biztonságban és a szabad játékban rejlik, amelyet a megfelelő óvoda képes biztosítani.
Az állami és a magánintézmények közötti választás dilemmái
Az egyik leggyakoribb kérdés, amivel a szülők szembesülnek, hogy az állami fenntartású körzetes óvodát vagy egy magánintézményt válasszanak-e. Az állami óvodák előnye általában a lakóhelyhez való közelség, ami a mindennapi logisztikát jelentősen megkönnyíti, emellett a gyermek a környékbeli játszótársakkal kerülhet egy csoportba. Ezek az intézmények szigorú állami kerettanterv szerint működnek, ami bizonyos garanciát jelent a szakmai színvonalra és az iskolai előkészítésre vonatkozóan.
Ezzel szemben a magánóvodák, alapítványi vagy egyházi intézmények gyakran rugalmasabbak és speciálisabb igényeket is ki tudnak elégíteni. Itt általában alacsonyabb a csoportlétszám, ami lehetővé teszi, hogy a pedagógusok több egyéni figyelmet fordítsanak az egyes gyermekekre. Gyakoriak a plusz szolgáltatások, mint például az idegen nyelvi foglalkozások, a különleges sportolási lehetőségek vagy a sajátos étrend biztosítása. Természetesen ezeknek az előnyöknek anyagi vonzata is van, amit a család költségvetésének hosszú távon is bírnia kell.
Érdemes megfontolni azt is, hogy a nagyobb csoportlétszám az állami óvodákban nem feltétlenül hátrány, hiszen egy nagyobb közösségben a gyermek többféle személyiséggel találkozik. Ez fejlesztheti a rugalmasságát és a szociális kompetenciáit, amennyiben az óvónők megfelelően tudják koordinálni a csoportdinamikát. A magánintézmények intimebb légköre viszont a szenzitívebb, lassabban oldódó gyermekek számára nyújthat ideálisabb védőhálót az első években. Nincs univerzális válasz, minden családnak a saját prioritásait kell sorrendbe állítania.
A pedagógiai programok és módszertanok sokszínűsége
Amikor belépünk egy óvodába, érdemes rákérdezni az intézmény pedagógiai programjára, hiszen ez határozza meg a mindennapi tevékenységek vázát. Vannak óvodák, amelyek a néphagyományok ápolására építenek, ahol a dalok, táncok és a kézművesség játsszák a főszerepet. Mások a környezeti nevelést helyezik a középpontba, sokat tartózkodnak a szabadban, és már korán megtanítják a gyerekeknek a természet szeretetét és védelmét. Ezek a hangsúlyok alapvetően befolyásolják a gyermek napi rutinját és világlátását.
Az alternatív pedagógiák, mint a Montessori vagy a Waldorf, egyre népszerűbbek a tudatos szülők körében, mivel egészen más megközelítést alkalmaznak a gyermeki fejlődéshez. A Montessori módszer az önállóságra és a választás szabadságára nevel, speciális eszközeivel segítve a kognitív készségek kibontakozását. Ezzel szemben a Waldorf pedagógia a ritmusra, a művészeti tevékenységekre és a természetes anyagok használatára fókuszál, kerülve a korai intellektuális terhelést. Fontos, hogy a választott módszer ne csak szimpatikus legyen, de a család életvitelével is harmonizáljon.
A magyar óvodapedagógia alapvetően magas színvonalú, és a legtöbb intézményben a játék központú nevelés dominál, függetlenül a választott irányzattól. A szabad játék az a tevékenység, amely során a legtöbbet tanul a gyermek: fejleszti a fantáziáját, feldolgozza a napi élményeit és gyakorolja a társas viselkedést. Keressük azokat a helyeket, ahol nem akarják folyamatosan strukturált foglalkozásokkal lekötni a gyerekeket, hanem hagyják őket egyszerűen csak gyereknek lenni és felfedezni a világot.
| Irányzat | Fő fókuszpont | Eszközhasználat |
|---|---|---|
| Hagyományos | Közösségi nevelés, játék | Változatos, fejlesztő játékok |
| Montessori | Önállóság, egyéni tempó | Speciális Montessori-eszközök |
| Waldorf | Művészetek, természetes ritmus | Természetes anyagok, gyapjú, fa |
| Néphagyományőrző | Kulturális gyökerek, zene | Hangszerek, népi játékok |
A fizikai környezet és az infrastruktúra szerepe

Bár a pedagógus személyisége a legfontosabb, nem mehetünk el szó nélkül az épület és az udvar állapota mellett sem. Egy világos, tágas, jól szellőztethető csoportszoba alapvető feltétele az egészséges fejlődésnek és a gyerekek jó közérzetének. Figyeljük meg a berendezést: az alacsony polcok, a természetes anyagokból készült bútorok és a jól elkülönített játékkuckók mind azt szolgálják, hogy a gyermek otthonosan és biztonságban érezze magát. A rendezett, mégis élettel teli környezet ösztönzőleg hat a kicsik kreativitására.
Az óvodai udvar legalább olyan hangsúlyos, mint a belső terek, hiszen a gyerekeknek naponta több órát kell a friss levegőn tölteniük. Egy ideális udvaron vannak árnyékos részek, változatos talajfelületek (fű, homok, esetleg aszfalt a kismotorozáshoz) és biztonságos, mozgásfejlesztő játékok. A természetközeli elemek, mint a konyhakert vagy a komposztáló, plusz pedagógiai értéket adhatnak a mindennapokhoz. Az udvar állapota sokat elárul az intézmény karbantartottságáról és a gyermekek biztonsága iránti elkötelezettségről is.
A vizesblokkok tisztasága és felszereltsége szintén lényeges szempont, hiszen a higiéniai szokások kialakítása ebben az életkorban történik. Vannak-e kisméretű vécék és mosdók, amelyek segítik az önállósodást? Van-e elegendő hely a fogmosó poharaknak és a törölközőknek? Ezek az aprónak tűnő részletek nagyban befolyásolják a gyermek komfortérzetét. Egy modern, jól felszerelt, de otthonos környezet sokat segíthet abban, hogy a kicsi szívesen menjen minden reggel az óvodába.
Az óvodapedagógus személyisége és a hitelesség
Sokan mondják, hogy nem óvodát, hanem óvónőt választunk, és ebben az állításban rengeteg igazság van. A pedagógus az a személy, aki a szülők után a legfontosabb felnőtté válik a gyermek életében, és akihez a kicsi bizalommal fordulhat, ha bánata van vagy segítségre szorul. Egy elkötelezett, gyermekszerető és szakmailag felkészült óvónő képes megteremteni azt a meleg, elfogadó légkört, amelyben minden gyermek ki tud virágozni. Figyeljük meg, hogyan beszél a gyerekekkel: leereszkedik-e hozzájuk szemmagasságba, türelmes-e a válaszadásnál?
A szakmai hitelesség nemcsak a diplomában merül ki, hanem abban az élethosszig tartó tanulásban és nyitottságban is, amellyel a pedagógus a hivatása felé fordul. Érdemes rákérdezni a pedagógusok fluktuációjára is az adott intézményben. Ahol stabil, évek óta együtt dolgozó gárda van, ott általában a belső hangulat is kiegyensúlyozottabb, ami közvetlen hatással van a gyerekekre is. Egy összeszokott csapat képes egymást támogatni, ami csökkenti a kiégés kockázatát és növeli az oktatás-nevelés színvonalát.
A pedagógus és a szülő közötti partnerség elengedhetetlen a gyermek harmonikus fejlődéséhez. Olyan óvodát keressünk, ahol fontosnak tartják a rendszeres tájékoztatást, és ahol partnerként kezelik a szülőt a nevelési kérdésekben. Ha az óvónővel való első találkozáskor megvan a szimpátia és az alapvető bizalom, az már egy nagyon jó kiindulópont. Ne féljünk feltenni a kérdéseinket a konfliktuskezelési módszereikről vagy arról, hogyan segítik a visszahúzódóbb gyerekek integrációját.
Logisztikai szempontok és a mindennapok ritmusa
Bármennyire is vonzó egy távolabbi, különleges módszertanú óvoda, a mindennapi logisztika kegyetlen tud lenni. Gondoljuk végig reálisan, mennyi időt vesz igénybe az utazás reggel és délután, és ez hogyan illeszkedik a munkarendünkhöz. A hosszú menetidő nemcsak a szülőt, hanem a gyermeket is lefárasztja, ami felesleges feszültségforrást jelenthet. Egy közeli óvoda lehetővé teszi, hogy ne kelljen túl korán kelteni a kicsit, és maradjon idő a reggeli nyugodt készülődésre is.
A nyitvatartási idő szintén döntő tényező lehet, különösen akkor, ha nincs segítségünk a családból. Ellenőrizzük, mikor kell legkésőbb megérkezni a reggeli regisztrációhoz, és meddig van ügyelet délután. Egyes intézményekben szigorúbbak a szabályok az érkezéssel kapcsolatban, máshol rugalmasabbak. Fontos tisztázni azt is, hogy mikor vannak a nevelés nélküli munkanapok, és hogyan oldják meg olyankor a gyermekfelügyeletet, ha a szülőnek dolgoznia kell.
A napirend stabilitása biztonságot ad a gyerekeknek, hiszen így tudják, mi után mi következik. Kérdezzünk rá, hogyan épül fel egy átlagos nap: mennyi időt töltenek játékkal, mikor vannak a foglalkozások, és mennyi a pihenőidő. A délutáni alvás kérdése sok családban kritikus pont; érdemes tudni, mi történik azokkal a gyerekekkel, akiknek már kisebb az alvásigényük. Vannak helyek, ahol csendes pihenő alatt lehet mesét hallgatni vagy halkan játszani, ami nagy könnyebbség a nagyobb óvodásoknak.
A napi ritmus az óvodában olyan, mint egy láthatatlan biztonsági háló, amely keretet ad a gyermek szabadságának és segít az időérzék kialakulásában.
Az étkezés minősége és a speciális étrendi igények
A gyermekkori táplálkozás alapvetően meghatározza az egészségi állapotot és a fejlődési ütemet, ezért az óvodai étkeztetés kérdése kiemelt figyelmet érdemel. Érdemes megvizsgálni a heti menüt: mennyi zöldséget, gyümölcsöt és teljes kiőrlésű gabonát tartalmaz? Kerülik-e a túlzott cukorfogyasztást és a félkész termékeket? Az óvoda ebben is mintaadó lehet, hiszen a közösségi étkezés során a gyerekek gyakran olyan ételeket is megkóstolnak, amelyeket otthon elutasítanak.
Amennyiben a gyermek ételallergiával vagy intoleranciával küzd, ez a szempont válik az egyik legfontosabbá. Tud-e az intézmény biztonságos, diétás étkezést biztosítani? Hogyan különítik el az allergéneket a tálalás során? A legtöbb állami óvodában központi konyháról hozzák az ételt, ahol szigorú előírások mentén készülnek a mentes fogások, de a magánóvodákban akár egyénre szabottabb megoldások is létezhetnek. Fontos, hogy a pedagógusok is tisztában legyenek a diéta súlyosságával és betartásának szabályaival.
Az étkezés pedagógiai oldala sem elhanyagolható: a közös asztalterítés, az esztétikus tálalás és a nyugodt légkör mind hozzájárulnak az étkezési kultúra kialakulásához. Kérdezzük meg, hogyan kezelik, ha egy gyermek válogatós vagy éppen nincs étvágya. Az erőszakos etetés szerencsére ma már a múlté, de fontos, hogy a nevelők ösztönzően és türelemmel forduljanak a gyerekek felé az asztalnál is. A megfelelő folyadékpótlás biztosítása napközben szintén alapvető elvárás minden intézménnyel szemben.
A közösség ereje és a szülői közösség dinamikája

Az óvoda nemcsak a gyerekeknek, hanem a szülőknek is egy új társas közeget jelent. Egy támogató szülői közösség sokat segíthet a mindennapi nehézségek áthidalásában, legyen szó egy közös kirándulás megszervezéséről vagy a betegségek miatti hiányzások kezeléséről. Érdemes figyelni a nyílt napokon, milyen típusú családok választják az adott intézményt, hiszen valószínűleg velük fogunk osztozni az elkövetkező három-négy évben. A hasonló értékrend és az együttműködési készség megkönnyíti a közös döntéshozatalt.
Sok óvodában működik szülői munkaközösség vagy alapítvány, amely aktívan támogatja az intézmény fejlesztését. Vegyük figyelembe, mennyi bevonódást várnak el tőlünk: vannak helyek, ahol elvárt a közös kerti munka vagy a rendezvényeken való részvétel, míg máshol ez teljesen opcionális. A túlzott elvárások teherré válhatnak egy elfoglalt család számára, ugyanakkor a közös tevékenységek elmélyíthetik a kötődést az intézményhez és egymáshoz is.
A konfliktusok kezelése a szülők között vagy a szülő és a pedagógus között szintén fontos szempont. Kérdezzük meg, van-e bevált protokoll az esetleges nézeteltérések rendezésére. Egy átlátható, őszinte kommunikáción alapuló rendszer megelőzheti a félreértéseket és a feszültségek eszkalálódását. Ahol a szülők véleményét meghallgatják és figyelembe veszik, ott általában a gyerekek is nagyobb biztonságban érzik magukat, hiszen látják a felnőttek közötti harmóniát.
Sajátos nevelési igények és az integráció lehetőségei
Egyre több gyermek küzd valamilyen fejlődési nehézséggel, legyen az beszédkésés, mozgáskoordinációs zavar vagy figyelemzavar. Ilyenkor kulcsfontosságú, hogy az óvoda felkészült legyen az integrációra és rendelkezzen a szükséges szakemberekkel, például logopédussal vagy fejlesztő pedagógussal. Az integráló óvodákban a gyerekek korán megtanulják az elfogadást és az empátiát, ami mindenki számára pozitív élettapasztalatot jelent. Érdemes tisztázni, hogy az adott csoportban van-e már SNI-s gyermek, és hogyan biztosítják számára a megfelelő fejlődést.
A korai fejlesztés lehetősége az óvoda falain belül nagy könnyebbség a szülőnek, hiszen nem kell délutánonként különórákra hordani a gyermeket. Vizsgáljuk meg, milyen terápiás foglalkozások érhetőek el helyben, például alapozó terápia, TSMT vagy szenzoros integrációs torna. Egy jó óvoda nemcsak befogadja a sajátos igényű gyermeket, hanem aktívan tesz is azért, hogy a közösség teljes értékű tagjává válhasson, figyelembe véve egyéni határait és képességeit.
Fontos, hogy őszinték legyünk az óvodával a gyermekünk esetleges nehézségeivel kapcsolatban már a jelentkezéskor. A rejtegetés vagy a diagnózis elhallgatása később sok problémához vezethet, és hátráltatja a gyermeket a megfelelő segítség megkapásában. Egy befogadó szemléletű intézményben a pedagógusok partnerként segítenek a legmegfelelőbb út megtalálásában, és szakmai tanácsokkal látják el a családot a további teendőkkel kapcsolatban.
Hogyan készüljünk fel az óvodalátogatásra és a nyílt napokra?
A nyílt napok és a személyes látogatások a legjobb alkalmak arra, hogy benyomásokat szerezzünk az intézményről. Ne csak az elhangzott prezentációkra figyeljünk, hanem próbáljunk a sorok között olvasni. Figyeljük meg a gyerekek arcát a csoportszobákban: felszabadultak, aktívak, vagy inkább fegyelmezettek és csendesek? Érezhető-e a nevetés, a közös játék öröme a falak között? Az ilyen „megérzések” gyakran többet érnek, mint bármilyen fényes brossúra vagy statisztikai adat.
Érdemes egy listát készíteni azokról a kérdésekről, amelyek számunkra prioritást élveznek, hogy ne a helyszínen kapkodjunk. Kérdezhetünk a beszoktatási folyamatról, a napi rutinfeladatokról, a különórák kínálatáról vagy a betegségek kezelésének rendjéről. Ne féljünk rákérdezni a kritikusabb pontokra sem, mint például a büntetési és jutalmazási módszerek. Egy magabiztos és tapasztalt pedagógus szívesen válaszol ezekre, és nem érzi támadásnak a szülői érdeklődést.
A látogatás során vessünk egy pillantást a hirdetőtáblákra és a gyerekek alkotásaira is. Ha minden rajz egyforma és sablonos, az utalhat a kötöttebb, kevésbé kreatív foglalkozásokra. Ha viszont változatos, egyéni megoldásokat látunk, az a gyermeki önkifejezés támogatását jelzi. Figyeljük meg a pedagógusok közötti interakciót is: hogyan szólnak egymáshoz, mennyire tűnnek kipihentnek és türelmesnek. A jó munkahelyi légkör közvetve a mi gyermekünk komfortérzetét is szolgálja.
A nyílt napon nemcsak az intézmény vizsgázik, hanem mi is keressük azt a helyet, ahol a leginkább rábíznánk szívünk egy darabját nap mint nap.
A beszoktatás stratégiái és a zökkenőmentes átmenet
Amikor végül megszületik a döntés, az óvodaválasztás folyamata a beszoktatással ér véget, ami talán a legnehezebb szakasz mind a gyermek, mind a szülő számára. Különböző módszerek léteznek: van, ahol a fokozatos, szülővel való beszoktatást preferálják, és van, ahol a gyorsabb elválást tartják célravezetőnek. Fontos, hogy az óvoda módszere összhangban legyen a mi elképzeléseinkkel. A fokozatosság általában segít a gyermeknek abban, hogy biztonságban érezze magát az új környezetben, mielőtt végleg magára maradna.
A beszoktatás alatt legyünk türelmesek és ne várjunk azonnali sikereket. Természetes, ha a gyermek sír az elváláskor, vagy ha otthon feszültebbé válik az első hetekben, hiszen ez egy hatalmas érzelmi munka a részéről. Fontos a következetesség: ha elindulunk, ne forduljunk vissza többször, de mindig búcsúzzunk el tőle, soha ne tűnjünk el észrevétlenül. A búcsú legyen rövid, szeretetteljes és határozott, biztosítva a kicsit arról, hogy mikor jövünk érte.
A sikeres beszoktatás után is akadhatnak hullámvölgyek, például egy betegség miatti hosszabb hiányzás után vagy a téli időszak fáradtságával. Ilyenkor a szülő és a pedagógus közötti folyamatos párbeszéd segíthet átlendülni a nehézségeken. Ne feledjük, hogy az óvoda egy új fejezet a család életében, amely tele van fejlődési lehetőséggel és örömmel. Ha megtaláltuk a számunkra megfelelő intézményt, bízzunk a választásunkban és a gyermekünk alkalmazkodóképességében, így az óvodás évek felejthetetlen és boldog időszakká válhatnak.
A választás során ne felejtsük el figyelembe venni az óvoda szellemiségét a digitális eszközökkel kapcsolatban sem. Manapság egyre több intézmény használ okoseszközöket vagy kínál digitális pedagógiai programokat, míg mások tudatosan távol tartják ezeket a gyerekektől ebben a fogékony korban. Érdemes átgondolni, mi az a mérték, ami még belefér a mi családi értékrendünkbe. A túlzott képernyőhasználat elveheti az időt a mozgástól és a valódi társas interakcióktól, amelyek az óvodáskor legfontosabb építőkövei.
Végezetül fontos szempont az óvoda környezeti nevelése és a fenntarthatóság iránti elkötelezettsége is. Azok az intézmények, amelyek figyelnek az újrahasznosításra, a víztakarékosságra vagy akár saját konyhakertet gondoznak a gyerekekkel, fontos értékeket közvetítenek a jövő nemzedéke számára. Ez nemcsak a tudatosságot fejleszti, hanem mélyebb kapcsolatot is teremt a természettel, ami a mai városi életmód mellett különösen értékes tapasztalat a legkisebbeknek. Az óvodaválasztás tehát egy összetett döntés, ahol a szívünk és az eszünk egyaránt fontos szerepet játszik.
Gyakran ismételt kérdések az óvodaválasztással kapcsolatban

- ❓ Mikor érdemes elkezdeni a konkrét óvodák látogatását?
- Általában a beiratkozást megelőző félévben, azaz január-február környékén érdemes tájékozódni a nyílt napokról, hogy tavaszra már kialakult képünk legyen az opciókról.
- 👟 Mire kell figyelni a csoportszobák felszereltségénél?
- Fontos a biztonságos, természetes anyagok használata, a korosztálynak megfelelő játékok sokfélesége és az, hogy a bútorzat segítse a gyermek önállóságát.
- 🍏 Hogyan kezelik az óvodák az ételallergiát?
- A legtöbb intézmény speciális diétás menüt biztosít külső beszállítótól, de ehhez minden esetben szakorvosi igazolás szükséges a beiratkozáskor.
- ⏰ Mi a teendő, ha a munkám miatt nem érek oda zárásig?
- Érdemes olyan óvodát választani, ahol van délutáni ügyelet, vagy előre megszervezni a nagyszülők, bébiszitter segítségét a kieső időszakra.
- 🧸 Beviheti-e a gyermek a kedvenc alvókáját az óvodába?
- A legtöbb óvodában megengedik az úgynevezett „anyapótlékok” bevitelét, különösen a beszoktatási időszakban, mert ez segít az érzelmi biztonság megtartásában.
- 🌳 Mennyi időt töltenek a szabadban a gyerekek naponta?
- Egy jó óvodában naponta kétszer, délelőtt és délután is kiviszik a gyerekeket az udvarra, hacsak az időjárási körülmények ezt végképp nem teszik lehetetlenné.
- 📝 Milyen dokumentumok szükségesek a beiratkozáshoz?
- Szükség lesz a gyermek születési anyakönyvi kivonatára, lakcímkártyájára, TAJ-kártyájára, az oltási könyvre, valamint a szülők személyazonosító okmányaira.



Leave a Comment