Elérkezett az a korszakalkotó pillanat, amikor a kisgyermekünk életében új fejezet kezdődik: az óvoda. Szülőként ez az időszak egyszerre felszabadító és szívszorító. A legtöbb anyuka és apuka titkos vágya, hogy a beszoktatás sírás nélkül, zökkenőmentesen menjen végbe, hiszen senki sem szeretné, ha a gyermeke reggelente szorongva kapaszkodna a nyakába. Ez a váltás azonban nem csupán egy logisztikai lépés, hanem egy mély pszichológiai folyamat, amely a gyermek és a szülő közötti kötődés és elengedés dinamikáját is alapjaiban rengeti meg. Kétségtelen, hogy a sikeres óvodakezdés kulcsa a tudatos felkészülésben, a szülői higgadtságban és a fokozatosságban rejlik. Lássuk, hogyan tehetjük ezt az utat mindannyiunk számára könnyebbé, megteremtve ezzel a bizalommal teli alapokat a következő évekhez.
A beszoktatás pszichológiai háttere: miért olyan nehéz az elválás?
Ahhoz, hogy megértsük a gyermek reakcióit, először is tudatosítanunk kell, mit is jelent valójában az óvoda. A gyermek számára ez az első igazi leválás a szülői mikrokörnyezetből, egy nagyméretű, idegen társas térbe való belépés. Az addig biztonságot jelentő, kiszámítható világ helyébe egy ismeretlen rendszer lép, amelyben új szabályok, új arcok és új elvárások dominálnak. Ez a váltás még a legkiegyensúlyozottabb 3 éveseket is megterheli.
A háttérben meghúzódó legfontosabb tényező a szeparációs szorongás. Ez egy természetes fejlődési szakasz, amely általában 8 hónapos kor körül kezdődik, de az óvodai beszoktatás idején, 3 éves kor körül gyakran újra felerősödik. A gyermek szemszögéből nézve, az elválás egyenlő azzal, hogy a számára legfontosabb, a biztonságot jelentő személy (általában az anya) eltűnik. A sírás és a kapaszkodás nem manipuláció, hanem a kötődés egészséges megnyilvánulása, egy segélykiáltás: „Szükségem van rád, hogy biztonságban érezzem magam!”
A sikeres beszoktatás nem arról szól, hogy a gyermek ne érezzen szomorúságot vagy hiányt, hanem arról, hogy megtanulja: a szomorúság ellenére is biztonságban van, és a szülő mindig visszatér. A cél az, hogy a gyermek megtapasztalja az autonómia örömét és a szociális kapcsolatok fontosságát, miközben a biztonságérzete megmarad.
A szeparációs szorongás nem a rossz nevelés jele, hanem a mély kötődés bizonyítéka. A feladatunk, hogy ezt a kötődést használjuk fel ugródeszkaként az önállóság felé vezető úton.
A tudatos felkészülés lépései: már hónapokkal az óvoda előtt elkezdődik
A zökkenőmentes beszoktatás alapjait nem az első ovis reggelen rakjuk le, hanem már jóval korábban. A felkészítés több pillérre épül: a gyermek önállóságának növelésére, a pozitív kép kialakítására és a rutinok bevezetésére.
1. Az önállóság fejlesztése mint biztonsági háló
Egy önálló gyermek sokkal magabiztosabban indul neki az ismeretlennek. Az óvodában az óvónőknek egyszerre sok gyermekre kell figyelniük, így az a kisgyermek, aki képes önállóan enni, öltözködni és tisztálkodni, kevesebb feszültséget él át. Kezdjük el minél korábban a gyakorlást:
- Öltözködés: Bár még ügyetlen, engedjük, hogy maga próbálja felvenni a cipőjét, a zokniját vagy a nadrágját. Érdemes kényelmes, gumis derekú ruhákat választani, amelyek nem igényelnek bonyolult gombok és cipzárak használatát.
- Étkezés: Gyakoroljuk a kanál és villa helyes használatát. Fontos, hogy az óvodai menü ne legyen teljesen idegen. Ha válogatós a gyermek, próbáljunk meg otthon is bevezetni olyan ételeket, amelyek az oviban várhatóak.
- Tisztálkodás és WC: A szobatisztaság alapvető elvárás. Gyakoroljuk a kézmosást és a WC használatát, figyelembe véve az óvodai környezetet (pl. kisebb WC-k).
2. Pozitív kép kialakítása az óvodáról
Ne használjuk az óvodát fenyegetésként vagy büntetésként („Ha rossz leszel, majd az oviban rendet tesznek benned!”). Ez csak növeli a gyermek szorongását. Ehelyett beszéljünk róla, mint egy izgalmas, új helyről, ahol rengeteg barát, játék és kaland várja. A kommunikáció legyen őszinte és pozitív:
- Mesék és szerepjátékok: Olvassunk olyan mesekönyveket, amelyek az óvodáról szólnak. Játsszuk el otthon az elválás és az újra találkozás pillanatát. A szerepjáték segít feldolgozni az érzéseket.
- Látogatás: Ha lehetséges, menjünk el az óvoda udvarára, ismerkedjünk a környezettel. Akár az óvónénikkel is találkozhatunk. A fizikai helyszín ismerete csökkenti a bizonytalanságot.
- Napirend: Beszéljünk az óvodai napirendről: mikor van játék, mikor ebéd, mikor alvás. A kiszámíthatóság nyugalmat ad.
3. A családi rutin stabilizálása
A gyermekek a rutinból merítenek biztonságot. Ha az óvoda kezdete előtt kaotikus az életünk (költözés, munkahelyváltás, testvér születése), az extra stresszt jelent. Állítsunk fel egy stabil reggeli és esti rutint már hetekkel a kezdés előtt, amely tükrözi majd az óvodai időbeosztást. Ez magában foglalja a korábbi ébredést és a délutáni pihenőidőt is, még ha az otthoni alvás el is marad.
A felkészítés célja nem az, hogy a gyermek ne sírjon, hanem az, hogy a sírás egy rövid, múló reakció legyen, és ne egy elhúzódó, traumatikus élmény.
Az elválás művészete: a hatékony búcsú protokollja
A beszoktatás legkritikusabb pontja a reggeli elválás. Ez a pillanat határozza meg a gyermek egész napját. A cél a gyors, határozott és szeretetteljes búcsú.
A beszoktatás fokozatai és tempója
A legtöbb intézmény a fokozatos beszoktatást javasolja, amely során a szülő először a gyermekkel együtt tartózkodik a csoportszobában, majd fokozatosan csökkenti az ott töltött időt. Azonban vannak gyermekek, akiknek a gyors, rövid leválás válik be jobban. Fontos, hogy az óvónővel közösen döntsünk a tempóról, figyelembe véve a gyermek temperamentumát.
| Nap | Időtartam | Szülő szerepe | Cél |
|---|---|---|---|
| 1–2. nap | 1–2 óra | A szülő jelen van, de passzív. | Környezet és óvónő megismerése. |
| 3–4. nap | 2–3 óra | A szülő rövid időre (10-20 perc) elhagyja a termet. | Az elválás és a visszatérés megtapasztalása. |
| 5–7. nap | Délelőtt + ebéd | A szülő elmegy, de elérhető. | Közös étkezés, a napirend elfogadása. |
| 8. naptól | Teljes nap (délutáni alvással) | A gyermek önállóan marad. | Teljes integráció a csoportba. |
A lényeg, hogy az elválás kiszámítható legyen. Ha a gyermek tudja, hogy anya csak 10 percre megy el, és pontosan visszatér, sokkal könnyebben elengedi őt, mintha bizonytalan lenne a visszatérés időpontjában.
A búcsú rituáléja: a biztonságot adó ismétlés
A rituálék a gyermekek számára stabilitást jelentenek. Alakítsunk ki egy rövid, de következetes búcsúzkodási rituálét, amelyet minden reggel ugyanúgy ismétlünk meg.
- A 3 másodperces szabály: A búcsú ne tartson percekig. Egy gyors ölelés, egy csók, egy rövid mondat, majd elindulás. A hosszas nyűglődés, a visszatérő ölelések csak növelik a gyermek szorongását és bizonytalanságát.
- A kulcsmondat: Mondjunk egy fix mondatot, amit minden reggel elmondunk, például: „Szeretlek, délután a maci kapunál várlak!” Ez a mondat legyen rövid, és tartalmazzon egy konkrét ígéretet a visszatérés idejére és helyére vonatkozóan.
- A váltás átadása: Amikor a gyermek már az óvónő kezében van, mondjuk el neki, hogy most az óvónő vigyáz rá, és mi elmegyünk dolgozni/bevásárolni. Ez a „váltás” segít a gyermeknek elfogadni az új gondviselőt.
Soha ne lopózzunk el! Bár csábító lehet, hogy elkerüljük a sírást, a gyermek bizalmának alapjait romboljuk le, ha eltűnünk. A gyermeknek tudnia kell, hogy elmegyünk, de visszajövünk. A hirtelen eltűnés mély elhagyatottság érzést okozhat.
Amikor mégis jön a sírás: a szülői reakció kulcsfontosságú

A „sírás nélküli beszoktatás” cím ellenére, muszáj tisztáznunk: a sírás szinte elkerülhetetlen. A kulcs nem a sírás elkerülése, hanem a sírás idejének és intenzitásának minimalizálása, valamint a szülői határozott empátia alkalmazása.
A sírás típusai: mikor kell aggódni?
Kétféle sírás létezik a beszoktatás során:
- Az elválási sírás (rövid, intenzív): Ez a klasszikus reggeli dráma, amely általában 5-10 percig tart, közvetlenül a szülő távozása után. Az óvónők tapasztalata szerint ez a fajta sírás hirtelen abbamarad, amint a gyermek figyelmét elvonja egy játék vagy egy tevékenység. Ez természetes reakció.
- A szorongásos sírás (hosszan tartó, egész napos): Ha a gyermek órákon át vigasztalhatatlan, nem hajlandó játszani, nem eszik, és fizikailag rosszul van, az már jelezheti, hogy a tempó túl gyors volt, vagy valamilyen mélyebb szorongás áll a háttérben. Ebben az esetben konzultálni kell az óvónővel és esetleg szakemberrel.
Ha a gyermek sír, ismerjük el az érzéseit, de maradjunk higgadtak. Mondjunk olyasmit: „Látom, hogy szomorú vagy, amiért elmegyek, és ez rendben van. Tudom, hogy hiányozni fogok. De az óvónéni vigyáz rád, és délután visszajövök érted.” Ezzel a gyermek érzi, hogy megértjük, de látja, hogy a helyzet ettől függetlenül nem változik.
A szülői bizonytalanság a gyermek szorongásának táptalaja. Ha a szülő habozik, visszanéz, esetleg visszamegy a síró gyermekhez, azzal azt üzeni: ‘Igazad van, ez a hely nem biztonságos.’
A szülői bűntudat kezelése
A beszoktatás egyik legnagyobb kihívása a szülő, különösen az anya számára, a bűntudat. A szívszorító sírás hallatán sokan megkérdőjelezik a döntésüket. Fontos tudatosítani, hogy az óvoda nem büntetés, hanem fejlődési lehetőség. A szülői bűntudat azonban átszivároghat a gyermekre. Ha a szülő szorong, a gyermek is szorongani fog.
Gyakorlati tippek a szülői stressz csökkentésére:
- Rendszeres kommunikáció az óvónővel: Kérjünk visszajelzést (szóban vagy akár egy gyors üzenetben) a távozás után 10-15 perccel. A tudat, hogy a gyermek megnyugodott, eloszlatja a bűntudatot.
- Fókusz a pozitívumokra: Gondoljunk arra, milyen készségeket sajátít el a gyermek az óvodában (szocializáció, szabálykövetés, türelem).
- Öngondoskodás: A reggeli elválás után szánjunk időt magunkra, mielőtt rohannánk a munkába. Egy rövid séta vagy egy csésze tea segít feldolgozni az elválás okozta feszültséget.
A kötődés tárgya: a biztonságot adó tárgyak szerepe
A kötődés tárgya (plüssállat, cumi, rongyi) létfontosságú szerepet játszhat a beszoktatás során. Ezek a tárgyak a gyermek számára az otthon illatát, a szülői biztonságot képviselik. Mielőtt bevezetnénk a tárgyat az óvodába, tisztázzuk az intézmény szabályait. A legtöbb óvoda megengedi, hogy a gyermek magával vigye az alvás idejére.
Fontos, hogy a gyermek tudja, hol van a „menedéke”. Ha az óvónő engedi, a gyermek tegye a kedvenc maciját a polcára, tudva, hogy ott várja, amíg játszik. Ez a tárgy nemcsak a szorongást csökkenti, hanem segíti az áthidalást az otthoni és az óvodai környezet között.
Egyes óvodákban, különösen a beszoktatás első heteiben, javasolt lehet, hogy a szülő adjon a gyermeknek egy kis „emlékeztetőt” magáról: egy kis fotót a táskájában, vagy egy sálat az anya illatával. Ezek a kis gesztusok hatalmas érzelmi támaszt nyújtanak.
Az óvónő mint partner: a bizalmi háromszög
A sikeres beszoktatás nem csupán a szülő és a gyermek feladata; ez egy háromszög: szülő – gyermek – óvónő. Az óvónő a híd, aki átvezeti a gyermeket az ismeretlenbe. Ha a szülő nem bízik az óvónőben, a gyermek is szorongani fog.
A bizalom felépítése
1. Őszinte kommunikáció: Osszuk meg az óvónővel a gyermek temperamentumát, szokásait, félelmeit és az esetleges érzékenységeit. Ha a gyermek fél a hangos zajoktól, vagy nehezen ébred, az óvónő felkészülhet rá.
2. A szülői kompetencia átadása: A beszoktatás idején a szülőnek el kell fogadnia, hogy az óvónő tudja, mit csinál. Bár nehéz, de el kell engedni a kontrollt. Ha az óvónő azt mondja, hogy ideje elmenni, fogadjuk el a döntést.
3. Konzekvens visszajelzés: Kérjünk visszajelzést, de ne várjunk el óránkénti jelentést. A nap végi rövid, konstruktív beszélgetés sokkal értékesebb. Kérdezzünk konkrét dolgokat: „Mivel játszott ma a legtöbbet?”, vagy „Hogyan viselkedett az ebédnél?”
A nehéz gyermek temperamentum és a beszoktatás
Minden gyermek más. A beszoktatás nehézségei gyakran összefüggenek a gyermek veleszületett temperamentumával:
| Temperamentum típus | Jellemzők | Beszoktatási tippek |
|---|---|---|
| Lassú bemelegedő | Óvatos, nehezen alkalmazkodik az újdonságokhoz, idő kell neki. | Nagyon lassú, extra fokozatos beszoktatás. Ne siettessük az elválást. |
| Nehéz/Intenzív | Erős érzelmi reakciók, hangos sírás, nehezen vigasztalható. | Nagyon határozott, rövid búcsú. A szülői bizonytalanság elkerülése. |
| Könnyű/Adaptív | Könnyen elfogadja az újdonságokat, rugalmas. | A gyorsabb beszoktatás is szóba jöhet, de a rituálék itt is fontosak. |
Ha a gyermekünk temperamentuma nehezebb, készüljünk fel arra, hogy a beszoktatás több hetet, esetleg hónapot is igénybe vehet. Ez nem kudarc, hanem a gyermek egyéni igényeinek tiszteletben tartása.
A beszoktatás buktatói: mit ne tegyünk soha?
Vannak olyan tipikus szülői hibák, amelyek akaratlanul is elhúzhatják a beszoktatási folyamatot és növelhetik a gyermek szorongását. Ezeket feltétlenül kerüljük el.
1. A visszatérés ígéreteinek megszegése
Ha azt ígérjük, hogy délben megyünk érte, akkor délben menjünk érte. Ha a gyermek megtapasztalja, hogy a szülői ígéret megbízható, a bizalom erősödik. A késés, még ha csak 5 perc is, a gyermek számára azt jelenti, hogy az elhagyatottság érzése valós.
2. A hazugság és a félrevezetés
Ne mondjuk azt, hogy csak a sarkig megyünk, ha tudjuk, hogy órákra távol maradunk. Az őszinteség a legfontosabb. A gyermeknek joga van tudni, mi történik vele. A hazugság bizalomvesztéshez vezet, és legközelebb még erősebben fog kapaszkodni.
3. A túlzott kompenzálás
Bár a bűntudat nagy, ne kompenzáljuk az elválást drága ajándékokkal vagy mértéktelen engedékenységgel a nap végén. Ez azt üzeni a gyermeknek, hogy az óvoda egy rossz dolog, amit „jóvá kell tenni”. Az érzelmi jelenlét, a közös játék és a minőségi idő a legjobb kompenzáció.
4. A gyermek érzéseinek elbagatellizálása
Ne mondjunk olyat, hogy „Ne sírj, a nagyfiúk/nagylányok nem sírnak!” vagy „Nincs miért szomorkodni, hisz mindenki jól érzi magát!” Ezzel azt üzenjük, hogy az érzései nem fontosak. Ehelyett validáljuk az érzést, majd tereljük a figyelmét.
5. A beszoktatás megszakítása
Ha elkezdtük a folyamatot, ne tartsunk hosszú szünetet (kivéve betegség esetén). A hosszas megszakítások (pl. 1 hét nyaralás) gyakorlatilag elölről kezdik a beszoktatást, és újra előidézik a szorongást.
A regresszió kezelése: amikor a kezdeti siker után visszaesés történik

Gyakori jelenség, hogy a gyermek az első 1-2 hét sikeres beszoktatása után hirtelen visszaesik. Újra sír reggelente, vagy olyan viselkedési formákat produkál, amelyeket már kinőtt (pl. bepisil, cumit kér). Ezt nevezzük regressziónak.
A regresszió oka általában az, hogy a gyermek az elején minden energiáját arra fordította, hogy megfeleljen az új elvárásoknak. Amikor a kezdeti izgalom elmúlik, a felgyülemlett stressz és fáradtság kirobban. Ez a visszaesés teljesen normális és a fejlődés része.
Hogyan reagáljunk a visszaesésre?
- Ne pánikoljunk: Maradjunk nyugodtak és következetesek. Ne változtassunk a reggeli búcsú rituáléján.
- Extra otthoni figyelem: Biztosítsunk extra közelséget és minőségi időt délutánonként. Játék közben dolgozzuk fel az óvodai élményeket.
- Alvás és pihenés: Ügyeljünk rá, hogy a gyermek eleget aludjon. A fáradtság fokozza a szorongást.
- Empátia és határozottság: Ismételjük el, hogy értjük, hogy nehéz, de az óvoda jó hely, és menni kell.
A regresszió általában néhány nap, maximum 1-2 hét alatt elmúlik, ha a szülői reakció stabil és megnyugtató.
Az óvodai környezet szerepe a leválásban
Nem csak a szülő és a gyermek tehet a sírás nélküli beszoktatásért, hanem maga az óvoda is. A környezet és a pedagógiai hozzáállás elengedhetetlen a biztonságos légkör megteremtéséhez.
A csoportszoba kialakítása
A gyermekek számára a vizuális ingerek rendkívül fontosak. A csoportszobának biztonságos, ingergazdag, de nem túlzsúfolt helynek kell lennie. Fontos, hogy legyen:
- Békés zug: Egy csendes sarok, ahol a gyermek elbújhat, ha túl sok az inger, és magányra vágyik.
- Rutin-táblák: Vizuális napirend, amely segít a gyermeknek megérteni, mi következik (játék, étkezés, alvás, hazamenetel). Ez csökkenti a bizonytalanságot.
- Személyes tér: Egy saját jel, egy kis fiók a személyes tárgyaknak. Ez a kis birtok érzése növeli a biztonságérzetet.
A pedagógiai hozzáállás
Az óvónőnek empatikusnak és következetesnek kell lennie. A beszoktatás idején kiemelt figyelmet kell fordítania az új gyermekre, és aktívan be kell vonnia őt a játékba. A legjobb óvónők azok, akik képesek a síró gyermeket gyorsan átterelni egy vonzó tevékenységbe, anélkül, hogy elbagatellizálnák az érzéseit.
Az óvónő szerepe az is, hogy megerősítse a szülői ígéretet. Amikor a gyermek sírva mondja, hogy anya délben jön érte, az óvónőnek meg kell erősítenie: „Igen, anya délben visszajön, addig gyere, építsünk egy nagy tornyot!”
Az óvoda és a családi élet harmóniája
A beszoktatás sikere hosszú távon a családi élet harmóniáján múlik. Ha a szülő a beszoktatás miatt kimerült, feszült vagy túlterhelt, az kihat a gyermekre is. Gondoskodjunk róla, hogy az óvodai időszak alatt a délutánok és a hétvégék a feltöltődésről és a közös élményekről szóljanak.
Ne feledjük, hogy a gyermek az óvodában folyamatosan tanul és alkalmazkodik, ami rengeteg energiát emészt fel. Amikor hazajön, teljesen normális, ha fáradt, nyűgös vagy épp hisztis. Ez nem az óvoda hibája, hanem annak a jele, hogy biztonságban érzi magát otthon, és végre kiadhatja a napközben felgyülemlett feszültséget. Ezt a viselkedést elfogadással és türelemmel kell kezelnünk.
A beszoktatás nem sprint, hanem maraton. Lehetnek hullámvölgyek, de a következetesség, a bizalom és a szeretet az a három pillér, amelyen stabilan állhatunk ezen a fontos úton. A sírás nélküli elválás elérhető cél, de ehhez a szülőnek kell először is elengednie a saját szorongását, és teljes szívvel bíznia a gyermekében és az óvónőben.
Gyakran ismételt kérdések a zökkenőmentes óvodakezdésről 🧸
A beszoktatás számtalan kérdést vet fel a szülőkben. Összegyűjtöttük a leggyakoribb dilemmákat és a szakértői válaszokat, hogy megkönnyítsük a felkészülést.
1. Mi a teendő, ha a gyermek az első napokban nagyon élvezi az ovit, majd a harmadik héten elkezd sírni? 😭
Ez a jelenség a késleltetett szorongás tipikus esete, ami gyakori a beszoktatás során. Az első hetekben a gyermek újdonságként éli meg a helyzetet, és a megfigyelés köti le az energiáját. A harmadik héten realizálódik benne a tartós elválás ténye, és a felgyülemlett fáradtság és stressz hatására következik be a visszaesés (regresszió). A megoldás a következetesség: ne változtassunk a búcsú rituáléján, maradjunk határozottak, és biztosítsunk extra érzelmi támogatást otthon.
2. Mennyi ideig normális, ha a gyermek sír reggelente? ⏱️
Az intenzív elválási sírás a szülő távozása után általában 5-10 percig tart. Ha az óvónő megerősíti, hogy ezután a gyermek megnyugszik és bekapcsolódik a játékba, nincs ok az aggodalomra. Ha azonban a sírás több mint fél órán át tart, vagy a gyermek egész nap vigasztalhatatlan, az jelezheti, hogy a beszoktatás tempója túl gyors, és lassítani kell.
3. Szabad-e a gyermeknek magával vinnie a kedvenc plüssállatát az óvodába? 🐻
Igen, sőt, ez erősen javasolt! A kötődés tárgya (plüss, rongyi) segít áthidalni az otthon és az óvoda közötti szakadékot. Ez a tárgy biztonságot, otthoni illatot és stabilitást nyújt. Fontos azonban, hogy az óvónővel egyeztessünk, hogy hol tartózkodhat a tárgy (általában az alvás idején engedélyezett a legnagyobb mértékben).
4. Mi a helyzet, ha a gyermek nem szobatiszta a beszoktatás kezdetekor? 🚽
A legtöbb magyarországi óvoda alapvető elvárása a szobatisztaság. A beszoktatás előtti hetekben erre kell helyezni a hangsúlyt. Ha a gyermek mégis balesetet szenved az oviban, a regresszió jele lehet, ami a szorongásból fakad. Soha ne szidjuk meg érte, csak biztosítsuk a váltóruhát és az óvónővel együtt kezeljük a helyzetet türelmesen.
5. Mit mondjak a gyermekemnek, ha megkérdezi, mikor jövök érte? 🗓️
Használjunk konkrét, kiszámítható időpontokat, amelyek a gyermek számára is érthetőek. Ne mondjuk, hogy „később” vagy „hamarosan”. Jobb, ha azt mondjuk: „A játék után, az ebéd után, vagy az alvás után jövök érted.” Ha délután jövünk, mondjuk: „A délutáni uzsonna utáni mesénél leszek a kapunál.” Ez a kiszámíthatóság csökkenti a bizonytalanságot.
6. Segít-e, ha az apuka viszi a gyermeket beszoktatni, ha az anya leválása nehezebb? 👨👩👧
Igen, abszolút! Gyakran előfordul, hogy az anya és a gyermek közötti szorosabb kötődés miatt az elválás az anyával nehezebb. Ha az apuka nyugodtabb, határozottabb a búcsú pillanatában, az segíthet. A lényeg, hogy a gyermek érezze, hogy az elengedő szülő biztos abban, hogy a gyermek jó helyen van.
7. Mi van, ha a gyermek az oviban csendes és jól viselkedik, de otthon hisztizik és kezelhetetlen? 🤯
Ez a viselkedés a napközbeni feszültség levezetése. Az óvodában rengeteg energiát fektet abba, hogy megfeleljen a szabályoknak és kordában tartsa az érzelmeit. Amikor hazaér, a biztonságos környezetben végre kiadhatja magából a felgyülemlett stresszt. Ez egy egészséges, bár fárasztó jelenség. A legjobb stratégia a türelmes elfogadás és a minőségi, strukturálatlan játékidő biztosítása, ahol a gyermek feloldódhat.
8. Kell-e ragaszkodni a beszoktatáshoz, ha a gyermek 4 évesen még mindig ellenáll? 🛑
Ha a beszoktatás több mint 6-8 hét után is traumatikus, és a gyermeknél fizikai tünetek (hányás, alvászavar, regresszió) jelentkeznek, érdemes szakértővel (óvodapszichológussal) konzultálni. Lehet, hogy a gyermeknek még nincs meg az érzelmi érettsége a leváláshoz, vagy a csoport/óvónő nem megfelelő számára. Előfordulhat, hogy érdemes lehet fél évet várni, vagy másik intézményt keresni.






Leave a Comment