Amikor a gyermekünk egy pillanat alatt átvált imádnivaló angyalból tomboló, földhöz vágott tárgyakat hajigáló vulkánná, sok szülő érzi úgy, hogy az utolsó csepp is elpárolgott a türelem poharából. A hiszti, ez a gyermeki érzelmi vihar, természetes jelenség, de mégis az egyik legnagyobb kihívás a családi életben. Ilyenkor ösztönösen próbáljuk racionális érvekkel meggyőzni a kicsit, vagy éppen fenyegetéssel, büntetéssel elfojtani a robbanást. Létezik azonban egy sokkal szelídebb, hatékonyabb és kapcsolatépítőbb eszköz, ami gyakran ott lapul a tarsolyunkban, csak megfeledkezünk róla: a nevetés. A játékosság és a humor nem csupán elterelés, hanem egy mélyreható szülői stratégia, amely újrarendezi a gyermek idegrendszerét, és visszaállítja a harmóniát.
A hiszti anatómiája: Miért robbannak le a gyerekek?
Ahhoz, hogy hatékonyan kezeljük a hisztit, először meg kell értenünk, mi történik a gyermekben. A hiszti nem a rosszindulat vagy a manipuláció jele, hanem az éretlen idegrendszer és a túlterhelés természetes reakciója. Különösen a kisgyermekek agyában a prefrontális kéreg, amely a logikus gondolkodásért és az érzelmek szabályozásáért felel, még fejlesztés alatt áll. Ez azt jelenti, hogy a gyerekek gyakran egyszerűen képtelenek feldolgozni a nagy, nyomasztó érzéseket, mint a frusztráció, a fáradtság vagy a bizonytalanság.
Az érzelmi túlterhelés mint kiváltó ok
A hiszti gyakran egy felgyülemlett feszültség, egy érzelmi túlterhelés eredménye. Képzeljük el, hogy egy pohárba folyamatosan csepeg a víz: a fáradtság, az éhség, egy apró sérelem az óvodában, a napirend felborulása. Ezek mind kis cseppek. Amikor a pohár megtelik, bármilyen apró esemény – például a rossz színű bögre kiválasztása – már elindíthatja az áradatot. A gyermek ilyenkor elveszíti a kontrollt, és a primitívebb agyi részek veszik át az irányítást, ami a „harcolj, menekülj vagy dermedj le” reakciókhoz vezet.
A hiszti nem a rosszindulat jele, hanem az éretlen idegrendszer segélykiáltása. Ha ezt megértjük, sokkal könnyebb empátiával és humorral reagálni.
A kapcsolódás igénye a konfliktusban
Amikor a gyermek hisztizik, valójában kapcsolódást keres. A negatív érzelmek kezelésében a szülői jelenlét és a megnyugtató válasz a legfontosabb. A nevetés mint stratégia pontosan ezt a kapcsolódást erősíti meg, de nem a probléma elbagatellizálásával, hanem a feszültség oldásával. A humor segít áthidalni a szakadékot a szülő és a gyermek között a konfliktus pillanatában, megakadályozva, hogy mindkét fél defenzív pozícióba kerüljön.
A nevetés tudománya: Az idegrendszeri váltó
A nevetés nem csupán egy kellemes hang, hanem egy rendkívül erős neurobiológiai eszköz. Amikor nevetünk, a szervezetünk azonnali kémiai változásokon megy keresztül, amelyek direkt módon ellensúlyozzák a stresszreakciót. Ez a mechanizmus teszi a nevetést ideális eszközzé a hisztik kezelésében.
A kortizol csökkentése és az endorfin termelés
A stresszhelyzetekben, mint amilyen a hiszti is, a szervezet elárasztódik kortizollal, a stresszhormonnal. Ez tartja fenn a gyermek feszült állapotát. A nevetés azonban bizonyítottan csökkenti a kortizol szintjét, miközben endorfinokat és dopamint szabadít fel. Ezek a „jó érzést keltő” hormonok azonnali enyhülést hoznak, és segítenek a gyermeknek visszatérni a nyugodt, fogadóképes állapotba. Ez a gyors váltás teszi lehetővé, hogy a gyermek kijöjjön a „túlélő” módból és újra bekapcsolja a racionális agyát.
A figyelem átirányítása és a mintázat megtörése
A hiszti egy negatív érzelmi spirál, amelyben a gyermek a problémára és a frusztrációra fókuszál. A humor egy váratlan, kiszámíthatatlan elem, amely megtöri ezt a mintázatot. Amikor a szülő valami abszurd vagy nevetséges dologgal reagál a drámára, a gyermeknek kénytelen átkapcsolni a figyelmét. Ez nem elterelés abban az értelemben, hogy figyelmen kívül hagyjuk az érzéseit, hanem inkább egy kognitív „reset”, ami lehetőséget ad neki a feszültség elengedésére.
A nevetés a hiszti elleni legális dopping: azonnal csökkenti a stresszhormonokat, és elárasztja a rendszert endorfinokkal, visszaállítva az érzelmi egyensúlyt.
A játékos nevelés alapelvei: Túl a puszta viccelődésen
A nevetés bevetése a hiszti ellen nem azt jelenti, hogy gúnyolódunk a gyermek fájdalmán. A játékosság egy mélyebb nevelési filozófia része, amely a bizalomra és az empátiára épül. Ez az attitűd segít a gyermeknek abban, hogy a nehéz érzéseket is biztonságosnak érezze, mert tudja, hogy a szülő mellette áll, még akkor is, ha a helyzet komikus fordulatot vesz.
A szülői hitelesség megőrzése
Sok szülő aggódik, hogy a humor aláássa a tekintélyét. Fontos megérteni, hogy a tekintély nem egyenlő a félelemmel. A játékos nevelés nem a határok feladását jelenti, hanem azt, hogy a határokat szeretettel és kreatívan kommunikáljuk. Ha a gyermek látja, hogy a szülő képes megőrizni a higgadtságát és a humorérzékét egy krízishelyzetben, az valójában növeli a szülőbe vetett bizalmát és a biztonságérzetét.
A nevetés mint feszültségoldó szelep
A gyermekek gyakran felhalmoznak apró feszültségeket a nap során. Ezeket a feszültségeket, ha nem tudják megfelelően feldolgozni, hisztik formájában törnek a felszínre. A játékos interakciók, a csikizés, a bolondozás vagy a „buta” hangok célzott használata a nap folyamán megelőző szerepet tölt be. Ha rendszeresen biztosítunk lehetőséget a nevetésen keresztüli feszültségoldásra, kevesebb robbanásra számíthatunk.
Egy pillanatnyi humor képes feloldani a dühös, merev testtartást és a szorongó arckifejezést. Ez a fizikai elengedés a kulcs ahhoz, hogy a gyermek újra nyitottá váljon a kommunikációra. A szülői stratégia itt nem a büntetés, hanem a közös élmény megteremtése, ahol a nevetés a közös nyelv.
Konkrét nevetés-stratégiák a hiszti megfékezésére

A nevetés bevetése a hiszti ellen kreatív és spontán megközelítést igényel. Ezek a technikák nem célja a probléma eltüntetése, hanem a gyermek érzelmi állapotának áthangolása, hogy utána nyugodtan lehessen foglalkozni a kiváltó okkal.
1. A túlzás és az abszurditás ereje
Ez a stratégia a hiszti kiváltó okának vagy a gyermek reakciójának szándékos felnagyítását jelenti, de olyan módon, hogy az nevetségessé váljon. Ha a gyermek azért tombol, mert nem kapott még egy sütit, a szülő reagálhat úgy, hogy maga is hisztizni kezd, de a lehető legnevetségesebb, legdramatikusabb módon.
Például, ha a gyermek sír, mert be kell fejezni a játékot: a szülő elkezdhet úgy jajgatni, mintha a világ vége lenne, a földhöz vághat egy párnát (lassított felvételben), vagy bohócos hangon sirathatja a játék elmaradását. Ez a tükrözés, ami túlzottan eltúlzott, segít a gyermeknek kívülről látni a saját reakcióját, és gyakran azonnal mosolyt csal az arcára, megtörve ezzel a drámai feszültséget.
A „buta szülő” technika
A gyermekek imádják, ha a szülő elesettnek, bénának vagy butának tűnik. Ez az a pillanat, amikor a gyermek érzi, hogy ő van az irányításban, ami komoly önbizalom-növelő lehet. Ha a gyermek nem akar felöltözni, a szülő felveheti a cipőt a fejére, a pulóvert a lábára, és szándékosan bénázhat a gombokkal. A cél, hogy a gyermeknek kelljen kijavítania a szülőt, ami nevetéshez és cselekvéshez vezet. Ez a technika különösen hatékony az együttműködési problémák megoldásában.
| Stratégia | Cél | Kulcsmomentum |
|---|---|---|
| Túlzás | A dráma feloldása | A szülő szándékosan, de szeretetteljesen túljátssza a hisztit. |
| Szerepcsere | Kontroll érzet visszaadása | A gyermek kerül a „felnőtt” pozícióba, a szülő a „tehetetlen” szerepébe. |
| Abszurd tárgyak | Fókuszváltás | Egy váratlan, nem a helyén lévő tárgy bevonása a konfliktusba. |
| Fizikai játék | Feszültség elengedése | Csikizés, birkózás, szelíd kergetőzés a konfliktus előtt vagy után. |
2. Szerepcsere és a kontroll visszaszerzése
A hiszti gyakran a kontroll elvesztésének érzéséből fakad. A gyermek úgy érzi, a felnőttek irányítják az életét, és ez frusztrációt okoz. A szerepcsere lehetővé teszi, hogy a gyermek rövid időre visszaszerezze az irányítást, de biztonságos, játékos keretek között. Ha a gyermek nem akar elindulni otthonról, mondhatjuk neki: „Jaj, én vagyok a te kismamád, és most nem akarok elindulni! Nekem itt kell maradnom, és legózni!”
A szülő ilyenkor gyámoltalan és tehetetlen szerepet vesz fel, aminek következtében a gyermeknek kell felelősséget vállalnia és „megmentenie” a helyzetet. A gyermek nevet, mert látja a szülő bénázását, és közben visszakapja a kezdeményezés érzését, ami azonnal csökkenti a dühét és az ellenállását.
3. A „rossz” tárgyak megszemélyesítése
Ez a technika különösen hatékony az olyan mindennapi konfliktusoknál, mint az öltözködés, a fogmosás vagy az evés. Ha a gyermek ellenáll egy feladatnak, a szülő megszemélyesítheti a problémás tárgyat, és vicces dialógust kezdeményezhet vele.
Például, ha a gyermek nem akarja felvenni a kabátját, a szülő felveheti a kabátot, és egy mély, vicces hangon mondhatja: „Jaj, de unalmas ez a gyerek! Én csak játszani szeretnék vele, de ő nem akarja, hogy megöleljem! Úgy érzem, el fogok sírni magamban!” Ez a stratégia lehetővé teszi a gyermek számára, hogy kivetítse a dühét a tárgyra, és ne a szülőre, miközben a helyzet komikussá válik. A gyermek természetes empátiája és játékos természete azonnal aktiválódik, és a feladat elvégzése hirtelen játékká válik.
A megszemélyesítés a konfliktust külsővé teszi. A gyermek már nem a szülővel harcol, hanem egy buta, beszélő zoknival vagy egy hisztis kanállal.
Mikor működik a nevetés, és mikor nem? A finomhangolás művészete
Bár a humor rendkívül hatékony eszköz, nem minden érzelmi viharra ez a megfelelő válasz. Egy tapasztalt szerkesztőként hangsúlyoznom kell, hogy a megkülönböztetés képessége alapvető. Meg kell értenünk, hogy a nevetés a feszültségoldásra és a kapcsolódásra szolgál, nem pedig a valódi fájdalom elfedésére.
A düh és a szomorúság megkülönböztetése
A nevetés a legjobban akkor működik, ha a hiszti alapja a frusztráció, a düh, a fáradtság vagy a kontroll iránti igény. Ezekben az esetekben a feszültség elengedhető egy nagy nevetéssel. Azonban ha a gyermek valódi szomorúságot, félelmet vagy mély elkeseredést él át (pl. egy szeretett tárgy elvesztése, komoly sérülés, vagy egy traumatikus élmény utóhatása), a humor használata bántó lehet, és azt az üzenetet küldheti, hogy a szülő nem veszi komolyan az érzéseit.
Kulcsfontosságú: Ha a gyermek sírása inkább elkeseredett zokogás, mint dühös üvöltés, az empátia, a csendes ölelés és a validálás (az érzések elismerése) a megfelelő válasz. Ilyenkor mondjuk: „Látom, mennyire szomorú vagy. Ez nagyon fáj.” A nevetés itt várhat, amíg a gyermek megnyugszik.
A kapcsolódás elsőbbsége a humorral szemben
Mielőtt bevetnénk a humoros stratégiát, győződjünk meg róla, hogy a gyermek érzi a szülői jelenlétet. Néha elég egy pillanatnyi szemkontaktus, egy érintés, vagy egy alacsonyra ereszkedés, hogy a gyermek szintjén legyünk. A nevetés csak akkor működik, ha a gyermek tudja, hogy a szülő szereti és elfogadja, még akkor is, ha éppen a legrosszabb formáját mutatja. A humor a szeretetteljes kapcsolat kiterjesztése, nem pedig annak helyettesítője.
Ha a gyermek erősen ellenáll a játéknak, vagy azt mondja, hogy hagyjuk abba, azonnal álljunk meg. A játékosság soha nem lehet kényszerítő. A cél mindig az, hogy oldjuk a feszültséget, ne pedig növeljük azzal, hogy gúnyoljuk vagy elnyomjuk az érzéseit.
A hosszú távú hatások: Érzelmi intelligencia és reziliencia fejlesztése
A nevetés bevetése a hisztik ellen nem csupán egy tűzoltó stratégia. Ez egy hosszú távú befektetés a gyermek érzelmi intelligenciájába és a rezilienciájába (ellenálló képességébe). A játékos nevelés megtanítja a gyermeknek, hogy a nehéz helyzetekben is lehet találni kiutat, és hogy az élet nem mindig olyan komoly, mint amilyennek elsőre tűnik.
A stresszkezelési minták átadása
A gyermekek a szüleik mintáit veszik át. Ha a szülő a konfliktusokra pánikkal, kiabálással vagy merev büntetéssel reagál, a gyermek is ezt a mintát fogja elsajátítani. Ha viszont a szülő képes higgadtan és humorral kezelni a krízist, a gyermek megtanulja, hogy a feszültség feloldható, és hogy a humor egy hatékony megküzdési mechanizmus. Ez a modelladás felbecsülhetetlen értékű a későbbi életük során, amikor saját stresszhelyzeteikkel kell szembenézniük.
A humor megtanítja a gyermeknek, hogy az élet nem mindig olyan komoly, mint amilyennek tűnik, és hogy a nehéz érzéseket is fel lehet dolgozni nevetéssel.
Az önismeret és az önszabályozás fejlesztése
Amikor a humor segít a gyermeknek kilépni a dühös spirálból, megtapasztalja, hogy képes szabályozni az érzéseit. Látja, hogy bár a düh és a frusztráció valóságos, nem feltétlenül kell hagynia, hogy azok irányítsák. Ez a tapasztalat erősíti az önszabályozó képességet, ami elengedhetetlen a sikeres felnőttkori élethez.
A nevetésen keresztül a gyermek megtanulja, hogy a frusztráció nem a világ vége, hanem egy átmeneti állapot, amelyen közös játékkal és kapcsolódással lehet felülkerekedni. Ez a tudat adja a belső erőt ahhoz, hogy a jövőbeni nehézségeket is rugalmasan kezelje.
Gyakorlati tippek a mindennapi játékosság bevezetéséhez
A nevetés mint hisztikezelési eszköz hatékonysága nagyban függ attól, hogy mennyire integrált a mindennapi családi életbe. Nem elég csak akkor elővenni, amikor baj van; a játékosságot be kell építeni a rutinba, hogy a gyermek idegrendszere hozzászokjon a feszültség oldásának ezen formájához.
Napi „speciális játékidő”
Szánjunk minden nap 10-15 percet arra, hogy a gyermek vezesse a játékot, és a szülő teljesen jelen legyen. Ez a játékidő legyen fizikai, aktív és lehetőleg sok nevetéssel járó. Birkózás, csikizés, párnacsaták – ezek a tevékenységek segítenek a gyermeknek levezetni a felgyülemlett energiát és feszültséget. Ha a gyermek eleve tele van pozitív kapcsolódási élményekkel, kisebb eséllyel robban le.
A „buta hangok” és a fordított parancsok
Használjunk extrém hangszíneket a kommunikációban, különösen, ha a feladat nem kritikus. Például, ahelyett, hogy azt mondanánk: „Ideje rendet rakni,” mondjuk egy pislogó, mély hangon: „Jaj, én egy rendrakó szörny vagyok, aki most mindent el fog tüntetni az asztalról, ha nem vigyáztok!” A gyermekek imádják a kiszámíthatatlan hangulatot, ami azonnal elvonja a figyelmüket a feladat nehézségéről.
Nevess magadon!
A szülői humorérzék egyik legfontosabb eleme az önirónia. Ha elbotlunk, leöntjük magunkat a kávéval, vagy rosszul mondunk valamit, nevessünk rajta! Ez megtanítja a gyermeknek, hogy a hibázás az élet része, és hogy a tökéletesség nem elvárás. Ez a fajta sebezhetőség megnyitja a gyermek felé a kommunikációt, és megteremti a biztonságos légkört, ahol a nevetés természetes válasz a stresszre.
Ne feledjük, a nevetés a szülői jólétet is szolgálja. Amikor a hiszti tombol, a szülő is stressz alá kerül. A játékosság bevetése nem csak a gyermek, hanem a saját feszültségünket is oldja, segítve abban, hogy a szülői szerep ne csak teher, hanem örömforrás is legyen.
A tudatos szülői jelenlét és a humor összekapcsolása

A nevetés, mint hisztikezelési stratégia, nem egy varázslat, hanem a tudatos szülői jelenlét manifesztációja. Amikor a szülő képes a hiszti közepette is higgadt maradni, és kreatívan reagálni, az azt jelenti, hogy érzelmileg elérhető a gyermeke számára. Ez a fajta elkötelezettség biztosítja a gyermek számára a szükséges biztonságot.
A szülői türelem mint alap
A nevetés bevetése gyakorlást és türelmet igényel. Lehet, hogy az első próbálkozás nem sikerül, a gyermek esetleg még dühösebb lesz, ha nem érzi hitelesnek a játékot. Fontos, hogy ne adjuk fel. A következetes játékos hozzáállás idővel meghozza gyümölcsét. Ahogy a gyermek hozzászokik, hogy a szülői válasz nem büntetés, hanem kapcsolódás, úgy fog egyre gyorsabban reagálni a humorra.
A határhúzás játékos formái
Még a humorral teli megközelítés esetén is szükségesek a határok. A nevetés nem jelenti azt, hogy mindent megengedünk. Ha a gyermek üt, harap, vagy dobálja a tárgyakat, a szülőnek meg kell állítania a viselkedést, de ezt is teheti játékosan, de határozottan. Például, ha a gyermek dobálja a játékokat, a szülő elkaphatja a tárgyakat egy nagy, vicces hanggal, és azt mondhatja: „Jaj, de erős ez a labda! Megpróbálom visszatartani, de olyan erős vagy, hogy elrepülök! Segíts, hogy ne essen le!” Ez a fizikai beavatkozás, játékos köntösben, biztosítja a biztonságot, miközben fenntartja a kapcsolódást.
Összefoglalva, a nevetés egy mélyen gyökerező szülői eszköz, amely a kapcsolódás, az érzelmi szabályozás és a stresszoldás terén nyújt segítséget. A játékos nevelés nem csak a hisztik kezelésében, hanem a boldog, kiegyensúlyozott családi élet építésében is kulcsfontosságú. Merjünk bolondosak lenni, merjünk nevetni a nehéz pillanatokban, mert a humor az a híd, amely a dühös viharból a napfényes nyugalomba vezet minket.
***
Nevetéssel a hiszti ellen: Gyakran feltett szülői kérdések
1. 🤡 Mikor tekinthető a humor bántónak vagy gúnyolódásnak?
A humor akkor válik bántóvá, ha a gyermek azt érzi, hogy a szülő lekicsinyli vagy figyelmen kívül hagyja az érzéseit. A különbség a szándékban rejlik: a játékos nevetés célja a feszültség oldása és a kapcsolódás erősítése. Ha a gyermek sírása valódi szomorúságból vagy félelemből fakad, a humor félreérthető. Mindig figyeljük a gyermek reakcióját: ha a játékosságra dühvel vagy elzárkózással reagál, azonnal váltsunk át empátiára és megnyugtatásra. A gúnyolódás a gyermek személyiségét támadja, míg a játékosság a helyzet abszurditását emeli ki.
2. 🤹♀️ Hogyan vezethetem be a játékos stratégiákat, ha alapvetően komoly szülő vagyok?
Kezdjük kicsiben és a mindennapi rutinban! Nem kell azonnal bohócnak lenni a hiszti közepén. Gyakoroljuk a játékosságot a stresszmentes pillanatokban: használjunk vicces hangokat a mesélésnél, bolondozzuk el az öltözködést, vagy tartsunk spontán 5 perces „buta táncot”. Ez segít a gyermeknek és a szülőnek is hozzászokni a humorhoz mint normális kommunikációs formához. A hiszti közben először csak a túlzás technikáját próbáljuk ki: például lassan, drámaian dőljünk a földre, ha a gyermek elégedetlen.
3. 🛑 Mi van, ha a gyermekem még dühösebb lesz a nevetéstől?
Ez előfordulhat, különösen, ha a gyermek túl van terhelve, vagy ha a hiszti oka mélyebb szomorúság. Ha a gyermek dühösen elutasítja a játékot, az azt jelenti, hogy pillanatnyilag a kapcsolódásra van szüksége a humor helyett. Ilyenkor a legjobb, ha leereszkedünk a szintjére, megöleljük (ha engedi), és validáljuk az érzéseit: „Látom, mennyire mérges vagy, mert nem mehetsz ki. Ez nagyon frusztráló.” Miután a gyermek megnyugodott, térjünk vissza a humorhoz vagy a megoldáskereséshez.
4. ⏱️ Működik-e a nevetés a 6-8 éves, „nagyobb” gyerekeknél is?
Abszolút! Sőt, a nagyobb gyermekeknél a humor még kifinomultabb lehet, mivel már értik az iróniát és a bonyolultabb szerepcseréket. A 6-8 éveseknél a játékosság átválthat közös problémamegoldásra, ahol a humor segít a feszültség oldásában. Például, ha egy házi feladat miatt hisztizik, bevezethetünk egy „szupergonosz professzort”, aki megpróbálja elrontani a feladatot, és akit a gyermeknek és a szülőnek közösen kell legyőznie. A humor segít megőrizni a kapcsolatot a kamaszkor közeledtével is.
5. 🧘♀️ Hogyan őrizhetem meg a humorérzékemet, amikor én magam is fáradt vagyok?
A humorérzék megőrzésének kulcsa az önmagunkról való gondoskodás. Ha a szülő kimerült, nehéz kreatívnak maradni. Fontos, hogy a játékosságot ne csak a gyermekkel, hanem a párkapcsolatban és önmagunkkal szemben is gyakoroljuk. Amikor a hiszti robban, vegyünk egy mély lélegzetet, mielőtt reagálunk. Ha nem jut eszünkbe semmi vicces, egyszerűen csak lassítsuk le a mozdulatainkat, vagy használjunk egy buta hangot a válasz helyett. A humor néha csak annyit jelent, hogy nem vesszük magunkat túl komolyan.
6. 💡 Milyen egyszerű, azonnali „nevetés-trükköt” vethetek be, ha hirtelen jön a hiszti?
Az egyik leggyorsabb és legbiztosabb trükk a „szerepcsere a tárgyakkal”. Kapjunk fel egy közeli tárgyat (pl. egy plüssállatot, egy konyhai eszközt), és tegyünk úgy, mintha az hisztizne a gyermek helyett, vagy éppen az a tárgy lenne felelős a konfliktusért. Például, ha a gyermek nem akar enni, a kanál elkezdhet hangosan panaszkodni, hogy ő nem akar bemenni a szájába, mert fél a fogaktól. Ez azonnal elvonja a gyermek figyelmét a saját dühéről, és a vicces, beszélő tárgyra fókuszál.
7. 🎭 A nevetés azt jelenti, hogy nem kell következményeket alkalmaznom?
Nem, a nevetés nem zárja ki a következményeket, de segít abban, hogy a következmények ne büntetésként, hanem természetes velejáróként jelenjenek meg. A humor célja, hogy a gyermek visszanyerje az érzelmi kontrollt, ami után már képes lesz feldolgozni a helyzetet és megérteni a határokat. Például, ha a hiszti miatt szétömlik a tej, ahelyett, hogy kiabálnánk, humorral oldjuk a feszültséget (pl. „Jaj, a tej szökni akart!”), majd nyugodtan kérjük meg, hogy segítsen feltörölni. A felelősségvállalás így is megtörténik, de a düh és a szégyen érzése nélkül.






Leave a Comment