A szülői lét egyik legmegdöbbentőbb és egyben legkimerítőbb szakasza, amikor a gyermek szókincsének alappilléreivé válnak a tagadószavak. A „nem” nem csupán egy válasz, hanem egy korszak, egy fejlődési mérföldkő, amely próbára teszi a felnőtt türelmét, rugalmasságát és kreativitását. Amikor a reggeli öltözködéstől a vacsoráig minden apró kérés falakba ütközik, könnyen érezhetjük magunkat sikertelennek. Pedig ez a jelenség univerzális, és valójában a gyermek pszichológiai érésének legfontosabb bizonyítéka. Meg kell értenünk, hogy a nemet mondás nem ellenünk szól, hanem a saját önálló identitásuk kialakításáért folytatott harcuk. Nézzük meg, mi rejlik e hangzatos tagadás mögött, és hogyan tudunk hidat építeni a konfliktusok fölé.
A nem korszak pszichológiája: miért pont most?
A gyermekek általában 18 hónapos koruk körül lépnek be a híres vagy hírhedt „dackorszakba”, amely gyakran egészen 4-5 éves korig is elhúzódhat. Ennek a kornak a központi témája az autonómia, vagyis az én-tudat kialakulása. Eddig a pontig a baba alapvetően egységben érezte magát az édesanyjával, ám most kezdi felfedezni, hogy ő egy különálló, önálló entitás, akinek saját akarata van.
A „nem” szó a legegyszerűbb, leghatékonyabb és leghangosabb eszköz arra, hogy ezt a frissen felfedezett önállóságot gyakorolja. A gyermek rájön, hogy képes befolyásolni a környezetét, képes megállítani egy eseménysort, vagy megváltoztatni egy felnőtt döntését. Ez a hatalom érzése rendkívül izgalmas és alapvető fontosságú a személyiségfejlődés szempontjából.
Fejlődéslélektani szempontból a tagadás fázisa elengedhetetlen a későbbi egészséges felnőttkori határok kialakításához. Az a gyermek, aki megtanulja, hogy az akaratát tiszteletben tartják, később felnőttként is képes lesz erősebb határokat húzni a kapcsolataiban. Ez a lázadás tehát valójában a felnőttkori önérvényesítés alapköveit rakja le.
A dackorszak nem a szülő büntetése, hanem a gyermek fejlődésének elkerülhetetlen, sőt, kívánatos jele. A „nem” az első lépés a függetlenség felé.
A neurológiai háttér: érzelmek és kontroll
A kisgyermekek agya még éretlen, különösen ami az érzelmi szabályozásért és a racionális döntéshozatalért felelős prefrontális kortexet illeti. Amikor egy kétéves hisztizik, mert nem kaphatja meg a harmadik adag fagyit, ő nem minket akar bosszantani, hanem egyszerűen képtelen feldolgozni az erős negatív érzéseket.
A „nem” kimondása gyakran az érzelmi túlterheltség jele is lehet. A gyermek idegrendszere a nap folyamán rengeteg ingert dolgoz fel. Amikor a szülő feltesz egy egyszerű kérést (pl. „vedd fel a cipődet”), ez a kérés lehet az utolsó csepp abban a pohárban, ami már tele van ingerekkel, fáradtsággal vagy éhséggel. A tagadás ilyenkor egyfajta védekező mechanizmus, az azonnali kontroll visszaszerzésének kísérlete.
Fontos tudatosítani, hogy a gyermek nem mindig tudja szavakba önteni, miért mond nemet. A tagadás lehet a fáradtság, a szorongás, vagy akár a túl sok választási lehetőség okozta stressz megnyilvánulása is. A szülő feladata, hogy detektívként működve megfejtse, mi áll a felszíni ellenállás mögött.
A „nem” különböző arcai: mit jelent valójában?
Ahhoz, hogy hatékonyan reagáljunk, meg kell tanulnunk különbséget tenni a különböző típusú tagadások között. Egy kétéves „nem”-je más jelentést hordoz, mint egy négyévesé.
Nem minden ellenállás egyenlő. Meg kell értenünk, hogy a „nem” nem mindig az elutasítás, hanem néha a figyelem, a fáradtság vagy a bizonytalanság kódolt üzenete.
1. Az autonómia „nem”-je (A klasszikus dackorszak)
Ez a leggyakoribb típus. A gyermek éppen csak gyakorolja a szabad akaratát. Ha megkérjük, hogy vegye fel a piros pólóját, és ő azt mondja, hogy „nem”, az valójában azt jelenti: „Én akarom eldönteni, mit veszek fel.” Itt a tagadás célja nem a szülővel való harc, hanem a döntés jogának kivívása.
2. A figyelemfelkeltő „nem”
Néha a gyermek megtanulja, hogy a „nem” azonnali, intenzív reakciót vált ki a szülőből. Ha a szülő túlterhelt, és csak akkor szán energiát a gyermekre, ha az ellenkezik, a gyermek ösztönösen negatív viselkedéshez nyúl. A tagadás ilyenkor azt üzeni: „Légy szíves, nézz rám, foglalkozz velem, még ha csak veszekedés árán is.” A negatív figyelem is figyelem.
3. A túlterheltség és stressz „nem”-je
Amikor a gyermek fáradt, éhes, vagy egy nagy változás (pl. költözés, testvér születése) stresszeli, a normál kérésekre is elutasítással reagál. Ez nem tudatos ellenállás, hanem az idegrendszer jelzése, hogy „Túl sok ez nekem, hagyjatok békén.” Ezekben az esetekben a türelem és a környezeti ingerek csökkentése a megoldás.
4. A határpróba „nem”-je
A gyermekek folyamatosan tesztelik a szülői határokat, mert szükségük van a biztonságra, amit a következetes szabályok nyújtanak. Ha a szülő néha enged a „nem” után, a gyermek megtanulja, hogy érdemes kitartani. A tagadás itt azt jelenti: „Tényleg komolyan gondolod ezt a szabályt? Meddig mehetek el?” Ez a fajta ellenállás elengedhetetlen a biztonságos keretek kialakításához.
A szülői reakció titka: hogyan maradjunk nyugodtak?
A gyermek ellenállása gyakran azonnali frusztrációt vált ki a szülőből. Fontos megérteni, hogy az első és legfontosabb lépés a szülői önkontroll. Ha mi is dühvel, kiabálással vagy fenyegetéssel reagálunk, csak megerősítjük a negatív spirált.
Az érzelmi validálás ereje
Mielőtt bármilyen kérést vagy parancsot megismételnénk, validáljuk a gyermek érzéseit. A gyermeknek éreznie kell, hogy látjuk és értjük a haragját, még akkor is, ha a kérésünk nem változik. Például, ha nem akarja felvenni az esőkabátot:
„Látom, dühös vagy, amiért esőkabátot kell venned. Nagyon idegesítő, hogy nem mehetsz ki azonnal játszani. Értem, hogy nemet mondasz.”
Ezzel a technikával elválasztjuk a gyermek érzését a viselkedésétől. Elfogadjuk az érzést, de a viselkedési szabályt (kabát felvétele) fenntartjuk. Ez a tiszteletteljes kommunikáció alapja, ami csökkenti az ellenállást.
A tükrözés és az utánozás szerepe
Gondoljunk bele: hányszor mondunk mi is nemet a nap folyamán? A gyermek a szülőtől tanulja a kommunikációs mintákat. Ha mi magunk is gyakran használjuk a „nem” szót, vagy ha a házastársunkkal folytatott kommunikáció tele van tagadással, a gyermek ezt a mintát fogja utánozni. Próbáljuk meg lecserélni a saját negatív megfogalmazásainkat pozitív utasításokra. Ahelyett, hogy „Ne szaladj!”, mondjuk azt: „Sétálj lassan mellettem!” Ez a pozitív átfogalmazás modellálja a helyes viselkedést.
A szülői stressz és a konfliktusok kapcsolata
A kutatások egyértelműen kimutatják, hogy a szülői stresszszint közvetlenül arányos a gyermek ellenállásának mértékével. Ha mi feszültek, fáradtak vagyunk, a türelmünk rövidebb, a hangunk élesebb, és sokkal hamarabb reagálunk dühvel a gyermek tagadására. A gyermek ezt a feszültséget érzékeli, ami tovább növeli a szorongását és az ellenállását. A szülőnek önmagára is figyelnie kell; a saját feltöltődésünk a sikeres gyermeknevelés alapja.
A tudatos választás hatalma: a döntéshozatal beépítése

Mivel a nemet mondás a kontroll és az autonómia iránti igényből fakad, a leghatékonyabb stratégia, ha kontrollt adunk a gyermek kezébe – de korlátozott formában. Ezt hívjuk választási architektúrának.
A két választás szabálya
Soha ne tegyünk fel olyan kérdést, amire a gyermek mondhatja, hogy „nem”, ha a kérésünk nem alkuképes. Ahelyett, hogy megkérdeznénk: „Felveszed a cipődet?”, ami egyértelműen tagadást provokál, adjunk neki két elfogadható opciót.
Például:
- „A piros cipőt veszed fel, vagy a kéket?”
- „Most mossuk meg a fogadat, vagy miután elénekeltük az altatót?”
- „Először a bal karodat dugod be a pulcsiba, vagy a jobbat?”
Ez a módszer azonnal kielégíti a gyermek kontrolligényét, hiszen ő döntött, de közben a szülő elérte a célját (a cipő felkerült, a fogmosás megtörtént). A választásoknak mindig olyanoknak kell lenniük, amelyek mindkét kimenetele számunkra elfogadható.
A választások kiterjesztése a rutinokra
A választási lehetőségeket érdemes kiterjeszteni a mindennapi rutinokra is. A gyermeknek lehetősége van eldönteni, hogy melyik tányérból eszik, melyik könyvet olvassuk el lefekvés előtt, vagy melyik úton sétálunk haza. Ezek apró, de jelentőségteljes döntések, amelyek csökkentik a nagyobb, fontosabb kérdésekkel szembeni ellenállást. Ha a gyermeknek sok mikro-kontrollja van a napja felett, kevésbé érzi szükségét, hogy makacsul ragaszkodjon a „nem”-hez a kritikus pillanatokban.
| Helytelen megfogalmazás (NEM-et provokál) | Helyes megfogalmazás (Korlátozott választás) |
|---|---|
| Gyere, moss kezet! | A szappanhabos elefántot választod, vagy a szappanhabos kutyát a kézmosáshoz? |
| Ideje aludni, feküdj le! | Melyik maci jön ma veled az ágyba? A nagy, vagy a kicsi? |
| Edd meg a zöldséget! | Először a répát eszed meg, vagy a borsót? |
A megelőzés művészete: rutinok és előrejelzés
A gyermekek gyakran mondanak nemet a hirtelen, váratlan átmenetekre. Egy kétéves agyának nehéz azonnal átváltani a játékból az öltözködésre. A megelőzés kulcsa a kiszámíthatóság és az időben történő figyelmeztetés.
Az átmeneti idő bejelentése
Soha ne várjuk el, hogy a gyermek azonnal abbahagyja a játékot. Mindig adjunk előre figyelmeztetést, és használjunk vizuális vagy auditív segédeszközöket. A „Még öt percig játszhatsz, utána elpakolunk” sokkal hatékonyabb, mint a hirtelen parancs.
Használjunk időzítőket vagy homokórát. Amikor a gyermek látja, hogy fizikailag fogy az idő, könnyebben elfogadja a változást. Ez a fizikai megerősítés segít neki internalizálni az idő fogalmát, és felkészíti a váltásra.
A rutinok ereje
A stabil, kiszámítható napi rutinok csökkentik a gyermek szorongását és az ellenállás szükségességét. Ha a gyermek tudja, hogy a vacsora után következik a fürdés, majd a meseolvasás, akkor az átmenetek sokkal kevésbé lesznek tárgyalhatók. A rutinok adják meg azt a biztonságos keretet, amelyen belül az autonómia is gyakorolható.
Ha a rutint meg kell változtatni (pl. betegség vagy utazás miatt), beszéljük meg előre a gyermekkel, és magyarázzuk el, miért térünk el a megszokottól. A kommunikáció és a tisztelet itt is kulcsfontosságú.
Amikor a „nem” a figyelemért kiált: a pozitív megerősítés
Mint korábban említettük, a gyermek gyakran negatív viselkedéssel próbál figyelmet szerezni, ha másképp nem sikerül. A megoldás: fordítsuk meg a dinamikát, és szánjunk szándékosan időt a pozitív interakciókra.
A különleges idő (special time)
Minden nap szánjunk legalább 10-15 perc szigorúan elkülönített, minőségi időt a gyermekre. Ez idő alatt a telefon ki van kapcsolva, és teljes figyelmünkkel a gyermekre koncentrálunk. Hagyjuk, hogy ő válassza ki a tevékenységet. Amikor a gyermek tudja, hogy rendszeresen kap feltétel nélküli figyelmet, kevésbé érzi szükségét, hogy a „nem” szóval harcoljon a szülő jelenlétéért.
A dicséret művészete
Ne csak akkor reagáljunk, ha a gyermek rosszul viselkedik vagy ellenkezik. Keressük a lehetőséget, hogy dicsérjük az együttműködést, még a legapróbbat is. Ahelyett, hogy „Jó, hogy végre felvetted a cipődet!”, mondjuk: „Köszönöm, hogy ilyen gyorsan felvetted a cipődet, ez segít, hogy időben elinduljunk!”
A leíró dicséret sokkal hatékonyabb, mint az általános. Ne csak annyit mondjunk, hogy „Ügyes vagy”, hanem írjuk le, mit csinált jól: „Látom, hogy milyen szépen elpakoltad a kockákat, anélkül, hogy kértem volna. Ez nagyon segítőkész volt tőled!” Ezzel megerősítjük a kívánatos viselkedést.
A „nem” kezelése speciális helyzetekben
Vannak helyzetek, ahol a tagadás különösen nehéz és kínos lehet, például nyilvános helyen vagy étkezés közben.
Nyilvános helyzetek és a figyelemelterelés
Amikor a gyermek a bolt közepén kezd el hisztizni, mert nem kapja meg a csokoládét, az autonómia iránti igénye és a túlterheltség találkozik. A legjobb stratégia a gyors figyelemelterelés és a helyzet megváltoztatása.
Ne kezdjünk el hosszas vitába bonyolódni a boltban. Térjünk át azonnal egy másik témára: „Tudod, milyen színű a következő autó, amit keresünk a parkolóban?” vagy használjuk a humort: „Nézd, a kenyér is szomorú, hogy nem kaphatja meg a csokit!” A cél, hogy a gyermek figyelmét eltereljük az ellenállás tárgyáról, és a düh helyett a játékos megoldásra fókuszáljunk.
Az étkezési ellenállás és a tisztelet
Az étkezés gyakran a kontrollharc melegágya. A gyermek egyetlen dologban tud teljes kontrollt gyakorolni: mit enged be a testébe. Ha a szülő túl nagy nyomást helyez rá, hogy egyen meg valamit, az ellenállás garantált.
Alkalmazzuk az Satter-féle felelősségi modellt: a szülő felel a mit, mikor és hol evésért (egészséges ételek, rendszeres időpontok, nyugodt környezet). A gyermek felel a mennyi és mit evésért (mit választ a felkínált egészséges ételekből, és mennyit eszik meg). Ne erőltessük az evést. Ha a gyermek nemet mond az ételre, mondjuk egyszerűen: „Rendben, akkor a következő étkezésig várunk.” Ezzel elvesszük az étkezés körüli harc erejét.
Haladó kommunikációs technikák a „nem” elkerülésére

Tudatosan használjunk olyan nyelvezetet, amely elősegíti az együttműködést, és elkerüli a direkt parancsokat, amelyek ellenállást szülnek.
A „Kezdjük el” technika
Ne kérjük a gyermeket arra, hogy azonnal fejezzen be egy feladatot. Kérjük meg, hogy csak kezdje el. Például, ha nem akar fogat mosni, ne mondjuk, hogy „Moss fogat!”, hanem kérjük: „Kezdjük el a fogmosást. Először csak a kefére tegyük rá a pasztát.” A kezdeti lépés megtétele után sokkal valószínűbb, hogy végigcsinálja a feladatot, mivel a tehetetlenség elvét legyőztük.
A kívánság kifejezése
Ha a gyermek olyasmire mond nemet, ami nem alkuképes, érdemes először kifejezni a gyermek kívánságát. Ez az érzelmi validálás magasabb szintje.
„Bárcsak ne kellene most bejönnünk a játszótérről, hanem még órákig csúszdázhatnánk!” (Validáljuk a vágyát.) „De most sajnos mennünk kell, mert sötétedik. Tudom, hogy dühítő. Gyere, fussunk a kapuig, mint a gyors versenyautók!” (Felajánljuk a játékos átmenetet.)
Ez a módszer megmutatja, hogy a szülő szövetséges, nem pedig ellenfél, ami jelentősen csökkenti a tagadás szükségességét.
Humor és játékosság bevetése
A humor az egyik legerősebb fegyver a dac ellen. Ha a gyermek nem akarja felvenni a zokniját, ne erőltessük, hanem alakítsuk át a helyzetet játékká. Tegyük a zoknit a fejünkre, tegyünk úgy, mintha a zokni egy báb lenne, ami kérleli a gyermeket. A nevetés és a játékos interakció azonnal oldja a feszültséget és megszünteti a kontrollharcot.
Gyakran segít, ha mi magunk is butaságot csinálunk. Ha a gyermek nem akarja elpakolni a játékait, próbáljunk meg mi magunk „rosszul” elpakolni azokat (pl. a plüssállatot a vödörbe tenni). A gyermek azonnal kijavít minket, és közben elkezdi a pakolást. A cél, hogy a figyelem a harcról a közös, könnyed tevékenységre irányuljon.
Az életkori sajátosságok figyelembe vétele
A „nem” korszak nem egységes. A kezelési stratégia változik, ahogy a gyermek képességei és igényei fejlődnek.
18 hónap – 2,5 év: az ösztönös tagadás
Ebben a korban a „nem” gyakran csak egy reflex. A gyermek még nem teljesen érti a tagadás következményeit, csak a szándékot gyakorolja. Itt a leghatékonyabb a választási lehetőség és a figyelemelterelés. Kerüljük a nyitott kérdéseket, és használjunk egyszerű, pozitív utasításokat. Ha hisztizik, maradjunk mellette, validáljuk az érzést (pl. „Nagyon dühös vagy”), de ne engedjünk az alkuképtelen szabályokban.
3 – 5 év: a tárgyalóképes tagadás
Ebben a korban a gyermek már képes az ok-okozati összefüggések megértésére. A „nem” már nem csupán reflex, hanem tudatos tárgyalási eszköz. Használjuk a logikai következményeket és a közös problémamegoldást.
Példa: „Nem akarok kabátot venni!” Válasz: „Rendben, nem muszáj, de akkor nem mehetsz ki a hidegbe játszani. Ha felveszed, mehetünk. Te döntesz.” Az ilyen jellegű következményeknek mindig logikusnak és azonnalinak kell lenniük. Ez megtanítja a gyermeket arra, hogy minden döntésnek van eredménye.
6 éves kor felett: a társas ellenállás
Iskoláskorban a tagadás gyakran a társas nyomás, az iskolai fáradtság vagy a nagyobb felelősség miatt jelentkezik. Itt már sokkal inkább a tiszteleten alapuló problémamegoldás a cél. Üljünk le a gyermekkel, és kérdezzük meg, miért mond nemet. „Látom, nem akarod megcsinálni a házi feladatot. Mi a gond? Túl nehéz, vagy nagyon fáradt vagy?” A közös megoldáskeresés megerősíti a kapcsolatot.
Amikor a „nem” mögött több van: a szakértő bevonása
Bár a dackorszak normális fejlődési szakasz, vannak esetek, amikor a túlzott ellenállás, az agresszió és a folyamatos tagadás mélyebb problémára utalhat.
Vörös zászlók: mikor kérjünk segítséget?
Ha a gyermek tagadása:
- Állandósul, és 5 éves kor után is ugyanolyan intenzitású, mint 2 évesen.
- Képtelen a megnyugvásra a hiszti után, és ez az állapot órákig tart.
- Fizikai agresszióval párosul (szülők vagy más gyerekek bántása, tárgyak dobálása).
- Jelentős mértékben akadályozza a szociális beilleszkedést (pl. óvodában).
Ezekben az esetekben érdemes felkeresni egy gyermekpszichológust vagy fejlesztő pedagógust. Lehetséges, hogy a gyermeknek nehézségei vannak az érzelmi szabályozásban, vagy esetleg figyelemzavar áll a háttérben, ami miatt az átmenetek és az utasítások feldolgozása extra kihívást jelent számára.
A szakember segíthet a szülőnek abban is, hogy jobban megértse a gyermek temperamentumát, és olyan egyedi stratégiákat dolgozzon ki, amelyek illeszkednek a gyermek személyiségéhez. A kulcs mindig a korai felismerés és a professzionális támogatás igénybe vétele, ha a helyzet meghaladja a szülői erőforrásokat.
A hosszú távú cél: együttműködés és tisztelet
A „nem” korszakot nem kell túlélni, hanem meg kell élni. Ez az időszak lehetőséget ad arra, hogy a szülő megtanulja, hogyan kezelje tisztelettel és empátiával a gyermek autonómia iránti igényét. Ha következetesen, de szeretetteljesen kezeljük a tagadást, a gyermek megtanulja, hogy az akarata fontos, de a szabályok szükségesek.
A cél nem az, hogy a gyermek azonnal igent mondjon mindenre, hiszen a kritikus gondolkodás és az önérvényesítés képessége rendkívül értékes felnőttkori tulajdonság. A cél az, hogy a gyermek megtanulja, hogyan lehet tiszteletteljesen és konstruktívan kifejezni az ellenállását, és hogyan lehet együttműködni a családi keretek között. Ez az időszak a bizalom és a közös tisztelet alapjait erősíti meg a családban.
Ne feledjük, hogy a „nem” szó a gyermek első, hangos kiáltása a függetlenségért. Ha mi, szülők, bölcsen és nyugodtan reagálunk erre a kiáltásra, egy erős, önálló és határozott felnőttet nevelünk.
Gyakran feltett kérdések a dac és az ellenállás kezeléséről

👶🏻 Mi a különbség a dackorszak és a normális rossz viselkedés között?
A dackorszak (általában 1,5–4 év között) alapvetően az autonómia és az én-tudat fejlődésének természetes szakasza, ahol a „nem” a kontroll gyakorlását jelenti. A viselkedés célja a függetlenség kiharcolása. A normális rossz viselkedés (pl. csúnya beszéd, szándékos rombolás) viszont gyakran a figyelmet, vagy a határok hiányát jelzi. A dackorszakban a hiszti hirtelen jön, intenzív, de rövid, míg a rossz viselkedés lehet tartósabb és céltudatosabb.
🤯 Mit tegyek, ha a gyermekem nyilvános helyen kezd el hisztizni, és mindenre nemet mond?
A kulcs a gyors és diszkrét kezelés. 1. Ne kezdjünk nyilvános vitába. 2. Érzelmi validálás: Halkan mondjuk el, hogy látjuk a dühét. 3. Figyelemelterelés: Változtassuk meg a helyzetet (pl. irányítsuk a figyelmét valami másra, vagy kérjük meg, hogy segítsen nekünk valamiben). 4. Ha a hiszti kontrollálhatatlan, távozzunk a helyszínről. A cél, hogy ne jutalmazzuk a nyilvános dacot a szülői figyelemmel.
🗣️ Miért mond a gyermekem „nem”-et még akkor is, ha valójában igent akar mondani?
Ez gyakori jelenség a dackorszak elején, amikor a „nem” szó egyfajta reflex. A gyermek rájött, hogy ez a szó azonnali reakciót vált ki, és a nyelvi készségei még nem elég fejlettek ahhoz, hogy árnyaltabban fejezze ki magát. Ezt a jelenséget gyakran az is okozza, hogy a gyermek élvezi a hatalmat, amit a tagadás ad. Kezelés: Ne vegyük személyeskedésnek, és inkább használjunk választási lehetőségeket tartalmazó kérdéseket, hogy ne kelljen direkt tagadnia.
⏳ Meddig tart általában a „nem” korszak?
A klasszikus dackorszak általában 18 hónapos kor körül kezdődik, tetőzik 2-3 éves kor között, és általában 4-5 éves korra fokozatosan enyhül. Azonban az önállósodás és a határok tesztelése a gyermek egész fejlődése során jelen van, csak a megnyilvánulás formája változik. A kiegyensúlyozott rutinok és a következetes szülői reakciók lerövidíthetik az intenzív tagadás időszakát.
🤫 Hogyan tudom elkerülni, hogy én is túl sokszor mondjak „nem”-et?
Tudatosan cseréljük le a negatív parancsokat pozitív utasításokra. Ahelyett, hogy „Ne dobd el a játékot!”, mondjuk: „A játékokat a kosárba tesszük.” Ahelyett, hogy „Nem kaphatsz még egy sütit!”, mondjuk: „A sütizés után gyümölcsöt eszünk.” A pozitív megfogalmazás segít a gyermeknek arra fókuszálni, amit elvárunk tőle, nem arra, amit tiltunk.
🤝 Mi a teendő, ha a gyermekem nemet mond az együttműködésre, és ez már a testvérekkel való kapcsolatát is befolyásolja?
Ha a tagadás és az ellenállás a testvérkapcsolatokat is mérgezi, fontos a közös, együttműködésen alapuló feladatok bevezetése. Használjuk a „Mi” nyelvezetet („Mi együtt pakolunk el”, „Mi közösen megyünk a parkba”). Ha a gyermek nemet mond a testvérével való közös játékra, ne erőltessük, de adjunk neki választási lehetőséget a közös tevékenység típusában. A pozitív megerősítés itt is kulcsfontosságú, amikor a testvérek együttműködnek.
😔 Mi van, ha a gyermekem minden kísérletemre, hogy választási lehetőséget adjak, azt mondja: „Egyiket sem akarom!”?
Ez is a kontrollharc része. Ha mindkét választási lehetőségünket elutasítja, térjünk vissza az alapvető szabályhoz, de továbbra is empátiával. Például: „Értem, hogy sem a piros, sem a kék cipőt nem akarod felvenni. Nagyon dühítő. De tudnod kell, hogy cipő nélkül nem mehetünk ki. Mivel nem választottál, én fogom kiválasztani a pirosat, és azt vesszük fel.” Ezzel megmutatjuk, hogy az ő érzései fontosak, de a felnőtt hozza meg a végső döntést az alkuképtelen kérdésekben. Következetesség és nyugalom a kulcs.






Leave a Comment