Minden évben, amikor a nyár a végéhez közeledik, és a napok elkezdenek rövidülni, több ezer magyar családban merül fel ugyanaz a szorongató kérdés: kész-e már a gyermekem az iskolára? Az a határvonal, amely a gondtalan óvodás létet elválasztja az iskolapad felelősségteljes világától, egyre bizonytalanabbá válik. Ma már nem csupán a születési dátum dönt. A jogszabályi változások, amelyek a szülői rugalmasságot korlátozták, majd újra lehetővé tették a marasztalás kérelmezését, csak még jobban elbizonytalanították a szülőket. Ez a döntés nem egy adminisztratív lépés, hanem a gyermekünk jövőjét, boldogulását és tanulási sikerét alapvetően meghatározó mérföldkő.
A hatéves kori iskolakezdés jogi keretei és a szülői felelősség
Magyarországon az iskoláztatási kötelezettség általános szabály szerint abban az évben kezdődik, amelynek augusztus 31. napjáig a gyermek betölti a hatodik életévét. Ez a jogi meghatározás adja az alapot, de a valóság sokkal árnyaltabb. A törvény elismeri, hogy a gyermekek fejlődése nem egyforma, ezért bevezeti az iskolaérettségi vizsgálat lehetőségét.
A 2020-as jogszabályi változások komoly vitákat váltottak ki, mivel szigorították a szülői döntési jogot. Bár ma már a szülők kezdeményezhetik a marasztalást, az utolsó szó joga a területi szakértői bizottságé, vagy az Oktatási Hivatalé (OH). Ez azt jelenti, hogy a szülői intuíciót és a pedagógus véleményét hivatalos szakvéleménynek kell megerősítenie.
A szülői felelősség ma már nem csak abban nyilvánul meg, hogy időben beadjuk a szükséges kérelmeket, hanem abban is, hogy objektíven lássuk gyermekünk valós fejlettségi szintjét, elkerülve a túlzott szülői ambíció csapdáját.
A jogi eljárás megindítása a marasztalásra vonatkozóan komoly felkészülést igényel. Nem elegendő egyszerűen azt mondani, hogy „még kicsi”, hanem részletes pedagógiai javaslatokat, az óvodai fejlődési naplót és szükség esetén kiegészítő szakvéleményeket kell bemutatni, amelyek alátámasztják, hogy a plusz egy év az óvodában elősegíti a stabil iskolakezdést.
Mi is az az iskolaérettség? Túlmutat a betűk ismeretén
Amikor az iskolaérettségről beszélünk, sokan tévesen csak a kognitív készségekre gondolnak: tud-e már számolni, ismeri-e a betűket, képes-e rajzolni. A valóságban az iskolai siker kulcsa sokkal komplexebb. Az iskolaérettség a gyermek fizikai, kognitív, szociális és érzelmi fejlettségének azon szintjét jelenti, amely lehetővé teszi számára, hogy sikeresen beilleszkedjen az iskolai környezetbe és megfeleljen az ottani követelményeknek.
Az iskolaérettség három pillére
A szakemberek általában három fő területet vizsgálnak, amelyek elválaszthatatlanul összefüggnek egymással. Ha csak az egyik területen mutatkozik komoly hiányosság, az már indokolhatja az iskolakezdés halasztását.
1. Kognitív érettség (Gondolkodási funkciók)
Ez a terület magában foglalja a figyelem tartósságát és megoszthatóságát, a memóriát, a logikus gondolkodást, és a téri tájékozódást. Egy hatévesnek képesnek kell lennie arra, hogy legalább 15-20 percig fókuszáljon egy feladatra, megértse az utasítások sorrendjét, és különbséget tegyen az ok és okozat között. A nyelvi fejlettség, a szókincs gazdagsága és a helyes artikuláció elengedhetetlen a tananyag befogadásához.
2. Szociális érettség (Társas készségek)
Az iskola egy közösség. Itt a gyermeknek együtt kell működnie másokkal, el kell fogadnia a szabályokat, és kezelnie kell a konfliktusokat. A szociális érettség azt jelenti, hogy a gyermek képes leválni a felnőttről, beilleszkedni a kortárs csoportba, és elfogadni a tanító néni tekintélyét anélkül, hogy állandó megerősítésre lenne szüksége. A kudarctűrés képessége itt válik kiemelten fontossá.
3. Érzelmi érettség (Önszabályozás)
Ez talán a legnehezebben mérhető, mégis a legfontosabb terület. Az érzelmileg érett gyermek képes kontrollálni az impulzusait, késleltetni az azonnali kielégülést, és megküzdeni a frusztrációval. Ha egy gyermek még sokat sír, dührohamot kap a legkisebb kudarc esetén is, vagy túlzottan szorong, az érzelmi terhelés túl nagy lehet az iskolában. Az érzelmi stabilitás a tanulási motiváció alapja.
Az iskolakezdés nem sprint, hanem maraton. Ha túl korán indítjuk el a gyermeket, a hosszú távú kitartása és a tanulás iránti öröme láthatja kárát.
A hatéves kori iskolakezdés előnyei: Kihívás és motiváció
Sok esetben a gyermek valóban készen áll a hatéves kori iskolakezdésre, sőt, a marasztalás hátráltathatja is a fejlődését. Nézzük meg, mikor érdemes a „menjen” opciót választani, és milyen pozitív hozadékai lehetnek az időben történő iskolába lépésnek.
1. A kognitív kihívások szükségessége
Egyes gyermekek kiemelkedő intellektuális érettséggel rendelkeznek. Ha egy hatéves már folyékonyan olvas, logikai feladatokat old meg, és az óvodai feladatok már nem jelentenek számára kihívást, a marasztalás unalomhoz és demotivációhoz vezethet. Az iskola új struktúrája, az újfajta feladatok és a szigorúbb keretek éppen azt a stimulációt biztosítják, amire a gyorsan fejlődő agynak szüksége van.
Az időben megkezdett iskolai tanulmányok segítenek fenntartani a tanulási vágyat. Amikor a gyermek már készen áll a strukturált tanulásra, a plusz egy év az óvodában ahelyett, hogy megerősítené, inkább elaltathatja a tudásvágyát.
2. A társadalmi beilleszkedés és a kortárs csoport
Ha a gyermek szociálisan és érzelmileg is érett, képes alkalmazkodni, és hatékonyan kommunikál, az iskolakezdés előnyt jelenthet. A hatévesek, különösen azok, akik már betöltötték a hatot az iskola előtt, gyakran válnak a csoport motorjává, vezetőjévé. Ez a vezetői szerep megerősíti az önbizalmukat, és segíti a pozitív énkép kialakulását.
3. A rugalmas alkalmazkodóképesség fejlesztése
A korai iskolakezdés arra kényszeríti a gyermeket, hogy gyorsabban fejlessze ki azokat a készségeket, amelyek a problémamegoldáshoz és az alkalmazkodáshoz szükségesek. Megtanulják kezelni a kudarcot, megtanulnak segítséget kérni, és elsajátítják az időbeosztás alapjait. Ez a korai „edzés” hozzájárulhat ahhoz, hogy később, a felsőbb osztályokban stabilabb tanulók legyenek.
A korai iskolakezdés árnyoldalai és kockázatai

Azonban az, hogy egy gyermek hatévesen már tud olvasni, még nem garancia a sikerre. A kognitív érettség elfedheti a szociális vagy érzelmi hiányosságokat, amelyek hosszú távon komoly problémákat okozhatnak.
1. Az érzelmi túlterhelés és a stressz
Ha a gyermek érzelmileg még bizonytalan, az iskolai teljesítménykényszer és a szigorú napirend krónikus stresszt okozhat. Ez megnyilvánulhat alvászavarokban, szomatikus tünetekben (gyakori hasfájás, fejfájás), vagy regressziós viselkedésben (ujj szopás, bepisilés). Az érzelmi túlterhelés hosszú távon kiégéshez és az iskolakerüléshez vezethet.
2. A finommotorika és a grafomotoros nehézségek
A hatéveseknél gyakori, hogy bár mentálisan készen állnak, a kezük még nem elég érett az órákon át tartó íráshoz. A finommotoros koordináció hiánya lassú, görcsös írást eredményez, ami frusztrációt okoz, és rontja a jegyzetelés minőségét. Míg az óvodában még van idő a gyurmázásra, gyöngyfűzésre, az iskolában már elvárás a gyors és olvasható írás. A korai kezdés növelheti a diszgráfia kockázatát.
3. A „relatív életkor” hatása
A statisztikák és a longitudinális vizsgálatok egyértelműen mutatják, hogy azok a gyerekek, akik az év végén, nyáron születtek (június, július, augusztus), és éppen csak betöltik a hatot az iskolakezdéskor, átlagosan gyengébben teljesítenek az első években, mint a szeptemberben, októberben született társaik, akik majdnem egy évvel idősebbek náluk. Ez a „relatív életkor” különbség jelentős lehet a szociális interakciókban és a figyelem fenntartásában.
Ezek a gyerekek nem feltétlenül rosszabb képességűek, de az életkori előny miatt az idősebb társaik előrébb járnak a szociális és érzelmi fejlődésben, ami a fiatalabbak számára komoly önbizalomhiányt okozhat.
| Terület | Előnyös a korai kezdés, ha… | Hátrányos a korai kezdés, ha… |
|---|---|---|
| Kognitív fejlődés | A gyermek unatkozik az óvodában, önállóan keresi a tudást. | A figyelem rövid ideig tart, nehezen érti a komplex utasításokat. |
| Motoros készségek | Kifinomult a ceruzafogása, szívesen rajzol és ír mintákat. | Görcsös a ceruzafogás, ügyetlen a mozgása, nehezen vág. |
| Érzelmi stabilitás | Képes a frusztráció kezelésére, örül a kihívásoknak. | Gyakori dührohamok, túlzott szorongás, felnőtthöz kötődés. |
| Szociális beilleszkedés | Könnyen teremt kapcsolatot, elfogadja a szabályokat és a tekintélyt. | Nehezen alkalmazkodik, nem tud csapatban dolgozni, félénk. |
A marasztalás mellett szóló érvek: A plusz egy év ajándéka
Az iskolakezdés halasztása, vagyis a marasztalás, sok szülő számára kudarcnak tűnhet. Pedig a plusz egy év az óvodában nem hátrány, hanem egy értékes időszak, amely során a gyermek bepótolhatja a hiányosságokat, és megerősödhet lelkileg.
1. Az érzelmi biztonság megerősítése
Az óvoda biztonságos, gondoskodó környezete a legalkalmasabb arra, hogy a gyermek érzelmileg stabilizálódjon. Ha még nehezen kezeli a szétválást, vagy ha a családban nagyobb változások történtek (pl. kistestvér születése, költözés), a marasztalás lehetőséget ad a traumák feldolgozására és az adaptációra nyomás nélkül.
A marasztalt gyermek egy évvel később már az idősebb, érettebb csoportba kerül, ami jelentősen növeli az önbizalmát. Míg hatévesen esetleg az utolsók között lett volna a sorban, hétévesen már példaképként szolgálhat a kicsiknek, ami pozitív hatással van a vezetői képességeire és a szociális státuszára.
2. A játék mint fejlesztő közeg
Az óvodában a fő tevékenység a játék. A játék nem tétlenség, hanem a legfontosabb tanulási forma ebben a korban. A szerepjátékok fejlesztik a szociális készségeket, a szabályjátékok a figyelem szabályozását, az építőjátékok pedig a téri tájékozódást. Ha a gyermek még nem „játszotta ki magát”, nem alakult ki benne a belső motiváció, a játékos óvodai környezet a legjobb fejlesztőterep.
A marasztalás lehetőséget ad a célzott fejlesztésekre is. Ha a szakértői bizottság megállapít valamilyen részképesség-gyengeséget (pl. diszlexia veszélye, beszédfejlődési elmaradás), az óvodai év során a fejlesztő pedagógus és a logopédus intenzívebben tud vele foglalkozni, ami megakadályozza a tanulási zavarok kialakulását az első osztályban.
Ne feledjük: az iskola akkor a leghatékonyabb, ha a gyermek már stabil alapról indul. A marasztalás egy befektetés a jövőbeli tanulási sikerbe.
A marasztalás árnyoldalai: Unalom és a társadalmi elvárások
Bár a marasztalás sok esetben a legjobb döntés, nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ez a lépés is hordoz magában kockázatokat és kihívásokat, különösen a társadalmi megítélés szempontjából.
1. Unalom és a motiváció elvesztése
Ha a gyermek kognitívan már érett, de a szülő (vagy a szakértő) a szociális bizonytalanság miatt marasztalja, fennáll a veszélye, hogy a gyermek unatkozni fog az óvodában. A már elsajátított ismeretek ismétlése, a kevésbé kihívást jelentő feladatok demotiválóan hathatnak.
Az unalom gyakran viselkedési problémákat szül. A gyermek „rosszalkodásba” menekül, zavarja a társait, mert nincs elegendő intellektuális kihívás. Ilyen esetben az óvodának is fel kell készülnie arra, hogy differenciált feladatokat biztosítson a marasztalt gyermek számára.
2. A megbélyegzés és a sztereotípiák kezelése
Bár a marasztalás egyre elfogadottabb, még mindig él a közvélekedésben, hogy a marasztalt gyermek „gyengébb”, „problémásabb”. A szülőknek és a pedagógusoknak proaktívan kell kezelniük ezt a stigmát, hangsúlyozva, hogy a döntés a gyermek érdekeit szolgálja, és a tudatos felkészülés része.
A gyermek maga is érezheti, hogy „nem sikerült” bekerülnie az iskolába, különösen, ha a barátai mind elmennek. Fontos, hogy a szülők pozitívan kommunikálják a döntést, mint egy „plusz egy év felkészülést”, nem pedig mint egy kudarcot.
3. A szociális csoportváltás
A marasztalás során a gyermek elszakad a régi óvodai csoportjától. Bár az új csoportban könnyebben vezető szerepbe kerülhet, a megszokott baráti kör hiánya kezdetben szociális szorongást okozhat. Ezt a tényezőt figyelembe kell venni, különösen, ha a gyermek amúgy is nehezen teremt új kapcsolatokat.
Az iskolaérettségi vizsgálat útvesztői: Felkészülés a szakértő előtt
Ha a szülő vagy az óvoda szükségesnek látja a marasztalást, az utat a Pedagógiai Szakszolgálat keretében működő területi szakértői bizottság vizsgálata jelenti. Ez a vizsgálat nem vizsga, hanem egy komplex feltárás, amelynek célja a gyermek optimális fejlesztési útjának meghatározása.
A vizsgálat menete és fókuszpontjai
A vizsgálat több szakaszból áll, és általában egy pszichológus, egy gyógypedagógus vagy fejlesztő pedagógus vesz részt benne. Nem csak a gyermek kognitív teljesítményét mérik fel, hanem a figyelem minőségét, a feladattudatát és a munkatempóját is.
- Kognitív tesztek: Szókincs, nyelvi megértés, logikai sorrendek, téri relációk (pl. jobb-bal megkülönböztetés).
- Motoros vizsgálat: Nagymotorika (egyensúly, koordináció) és finommotorika (ceruzafogás, rajzolás, téri elhelyezés a lapon).
- Érzelmi-szociális megfigyelés: Hogyan reagál a gyermek a kudarcra, hogyan kommunikál a felnőttel, mennyire tud együttműködni.
- Szülői interjú és anamnézis: Részletes beszámoló a gyermek fejlődéséről, egészségi állapotáról és az otthoni szokásokról.
A vizsgálat során a szakemberek nem csak a hiányosságokat keresik, hanem azt is, hogy a gyermek mennyire terhelhető, és milyen mértékben képes a belső szabályozásra. Egy hatékonyan működő gyermek, még ha vannak is apró hiányosságai, jobban indulhat, mint egy zseniális, de széteső, érzelmileg labilis társa.
A szülői felkészülés stratégiái
A szülő szerepe a vizsgálatban kulcsfontosságú. Készüljünk fel arra, hogy őszintén beszéljünk a gyermekünk gyengeségeiről és erősségeiről. Ne próbáljuk meg „felkészíteni” a gyermeket a vizsgálatra konkrét feladatok gyakorlásával, mert ez torzíthatja az eredményt. Inkább arra fókuszáljunk, hogy a gyermek kipihenten és nyugodtan érkezzen.
Készítsük elő az óvónő által kitöltött fejlődési lapot, amely tartalmazza az utolsó év tapasztalatait. Ha a gyermek jár valamilyen külső fejlesztésre (logopédia, mozgásfejlesztés), vigyük magunkkal az ezzel kapcsolatos szakvéleményeket. Ez segít a bizottságnak a teljes kép kialakításában.
Az iskolakezdés halasztása nem a szülői kudarc bizonyítéka, hanem a szülői felelősségvállalás példája. A cél nem a gyorsaság, hanem a stabilitás.
A döntés pszichológiája: Szülői elvárások és valóság

A döntés meghozatalában gyakran nem a gyermek valós érettsége, hanem a szülői és társadalmi nyomás játszik szerepet. A szülők hajlamosak a saját ambícióikat a gyermekre vetíteni, félve attól, hogy gyermekük „lemarad” a többiekhez képest.
1. A teljesítménykényszer csapdája
A mai társadalom gyorsan pörög, és a szülők gyakran érzik, hogy a gyermeküknek minél előbb el kell kezdenie a versenyt. Az, hogy a szomszéd vagy a barát gyermeke már iskolába megy, erős nyomást gyakorolhat a szülőre. Ezt a nyomást tudatosan fel kell oldani. Emlékezzünk: az első osztályos évek alapozzák meg a tanuláshoz való viszonyt. Ha ez a viszony negatív élményekkel indul, a kár sokkal nagyobb, mint a plusz egy év „idővesztesége”.
2. Őszinte beszélgetés az óvónővel
Az óvónő az, aki a legtöbb időt tölti a gyermekkel strukturált környezetben, és objektív összehasonlítási alapot lát a kortárs csoporttal. Ne hárítsuk el a szakember aggodalmait. Kérjünk őszinte, részletes véleményt a gyermek szociális interakcióiról, a csoportban betöltött szerepéről és a feladattartásáról. Az óvónő javaslata felbecsülhetetlen értékű a döntéshozatalban.
3. Hosszú távú hatások
Longitudinális kutatások igazolják, hogy azok a gyerekek, akiket érzelmi éretlenség miatt marasztaltak, és így érettebben kezdték az iskolát, gyakran magasabb önbecsüléssel és jobb tanulmányi eredményekkel rendelkeznek a későbbi években, mint azok, akik a határon, vagy éretlenül kezdték. Az iskolaéretten kezdő gyermek jobban kezeli az esetleges stresszt és a közösségi elvárásokat.
Konkrét fejlesztési tippek a nagycsoportban: Játékos felkészítés
Akár a marasztalás, akár az időben történő iskolakezdés mellett döntünk, a nagycsoportos év az utolsó lehetőség a célzott, játékos fejlesztésre. Ne az iskolai feladatokat erőltessük, hanem az alapvető készségeket erősítsük.
1. A finommotorika és a grafomotoros készségek támogatása
Az íráskészség alapja nem a betűk másolása, hanem a kézizmok erősítése és a szem-kéz koordináció fejlesztése. Vegyünk elő minél több fejlesztő játékot:
- Gyurmázás, agyagozás: Erősíti a kéz izmait.
- Gyöngyfűzés, apró tárgyak szortírozása: Pontosságot és koncentrációt igényel.
- Ollóhasználat: Vágjunk bonyolult formákat, előkészítve a későbbi ceruzafogást.
- Rajzolás nagy felületre: Fejleszti a vállból történő mozgáskoordinációt, ami az írás alapja.
Különös figyelmet érdemel a helyes ceruzafogás. Ha a gyermek még mindig öklömben tartja a ceruzát, azonnal korrigálni kell, mert később nehéz lesz átállítani.
2. A figyelem és a koncentráció erősítése
Az iskolában a gyermeknek hosszan kell figyelnie. Ezt a képességet játékosan fejleszthetjük:
- Társasjátékok szabályokkal: Segít megérteni a szabályok betartásának fontosságát és fejleszti a kudarctűrést.
- Memória- és dominójátékok: Növelik a vizuális memória kapacitását.
- Hangos felolvasás: Olvassunk fel hosszan, majd kérdezzünk vissza a történet részleteire. Ez fejleszti a hallott információ feldolgozását.
- Konyhai tevékenységek: Adjuk meg a receptet szóban (pl. „hozzál három tojást, tedd a tálba, majd önts hozzá tejet”). Ez fejleszti az utasítások sorrendjének megértését.
3. Érzelmi és szociális kompetenciák fejlesztése
A legfontosabb fejlesztés a mindennapi életben történik. Engedjük, hogy a gyermek önállóan öltözzön, pakoljon, oldja meg a kisebb konfliktusokat a testvéreivel vagy a barátaival. Ezek a mindennapi kihívások fejlesztik a felelősségérzetet és a problémamegoldó képességet.
Beszélgessünk az érzésekről. Kérdezzük meg, miért volt szomorú, miért volt dühös. A gyermeknek meg kell tanulnia szavakkal kifejezni az érzelmeit, nem pedig viselkedésben kiélni azokat. Ez az érzelmi szókincs kulcsfontosságú a sikeres iskolai beilleszkedéshez.
Az első osztály: Mire számíthatunk az adaptációs időszakban?
Akár hatévesen, akár hétévesen indul a gyermek, az első osztályba lépés óriási változás. Az első néhány hónap, az úgynevezett adaptációs időszak, kritikus jelentőségű.
1. A napirend radikális változása
Az óvoda rugalmas napirendjét felváltja a szigorú iskolai órarend. A gyermeknek meg kell tanulnia időben kelni, gyorsan reggelizni, és 45 perces blokkokban figyelni. Ez fárasztó. Ne lepődjünk meg, ha az első hónapokban a gyermek este extrém fáradt, vagy ha a délutáni tevékenységek során nehezen koncentrál.
Tartsuk fenn a stabil otthoni rutint. Biztosítsunk elegendő pihenőidőt, és ne terheljük túl a gyermeket azonnal különórákkal. Az első félévben a legfontosabb cél az iskolához való szoktatás és a pozitív viszony kialakítása a tanulással.
2. A tanító néni szerepe
Az első osztályban a tanító néni szinte anyai szerepet tölt be. A gyermek érzelmi biztonsága nagyban függ attól, milyen kapcsolatot alakít ki a pedagógussal. Ha a gyermek szociálisan és érzelmileg éretlen, a tanító néni türelme és szakértelme fogja meghatározni, mennyire lesz sikeres az adaptáció. Éppen ezért iskolaválasztáskor a pedagógus személye gyakran fontosabb, mint maga az intézmény hírneve.
3. A tanulási stílusok feltárása
Az iskolában derül ki igazán, milyen tanulási stílus áll a legközelebb a gyermekünkhöz – vizuális, auditív vagy kinesztetikus. A tanító néni visszajelzései alapján mi is jobban tudjuk támogatni a tanulást otthon. Ha a gyermek kinézi a betűket, vizuális típus. Ha a magyarázatot igényli, auditív. Ha mozgás közben jegyzi meg a dolgokat, kinesztetikus. A stílus felismerése segít elkerülni a felesleges frusztrációt.
A hatéves kori iskolakezdés kérdése komplex, személyre szabott döntést igényel. Ne a naptári életkor, hanem a valós érettség legyen a vezérfonal. Ha a gyermek készen áll, adjuk meg neki a lehetőséget a kihívásra. Ha bizonytalan, biztosítsuk számára a plusz egy évet a megerősödéshez. A jól időzített iskolakezdés a hosszú távú boldogulás alapja.
Gyakran ismételt kérdések a hatéves kori iskolakezdésről és a marasztalásról
❓ Mikor érdemes elkezdeni a marasztalási kérelmet?
A marasztalási kérelmet, amennyiben a gyermek augusztus 31-ig betölti a hatodik életévét, általában a szülőnek kell kezdeményeznie a területi Pedagógiai Szakszolgálatnál. Ezt legkésőbb január 15-ig meg kell tenni, de javasolt már az őszi hónapokban konzultálni az óvónővel és elindítani a folyamatot, hogy elegendő idő álljon rendelkezésre a vizsgálatokra.
🧠 Mi a különbség a marasztalás és a halasztás között a jogi nyelvben?
Bár a köznyelvben gyakran felcserélhetően használjuk, a jogszabályok leginkább az „iskolakezdés halasztása” kifejezést ismerték korábban. A mai rendszerben a lényeg az, hogy a szülő kéri a gyermek további egy évig óvodai nevelésben való részvételét, amit a Szakértői Bizottság javaslata alapján az Oktatási Hivatal (OH) hagy jóvá.
⚖️ Számít-e a születési dátum?
Igen, jelentősen számít. Azok a gyermekek, akik nyáron születtek (június, július, augusztus), azaz éppen csak betöltik a hatot a határidőig, gyakran a legfiatalabbak lesznek az osztályban. Esetükben a marasztalás mérlegelése különösen indokolt lehet a relatív életkori különbség és az érzelmi éretlenség kockázata miatt.
🍎 Ha a gyermek tud olvasni, feltétlenül mennie kell iskolába?
Nem. Az olvasási készség a kognitív érettség egyik jele, de az iskolaérettség komplex fogalom. Ha a gyermek kognitívan fejlett, de érzelmileg labilis, vagy súlyos szociális beilleszkedési problémái vannak, a marasztalás javasolt. A szociális és érzelmi stabilitás fontosabb, mint az akadémiai előkészítettség.
🏡 Milyen jelek utalnak arra, hogy a gyermek még nem iskolaérett?
Tipikus jelek lehetnek: a gyenge kudarctűrés, erős ragaszkodás a felnőtthöz, képtelenség a 15 percnél hosszabb ideig tartó fókuszálásra, a szabályok állandó megszegése, vagy a finommotorika komoly elmaradása (pl. görcsös ceruzafogás, ügyetlenség).
📚 Mi történik a marasztalt gyermekkel az óvodában?
A marasztalt gyermek a nagycsoportban marad, de az óvodának biztosítania kell számára a differenciált fejlesztést. A cél nem az ismétlés, hanem a hiányzó részképességek megerősítése, gyakran fejlesztő pedagógus bevonásával, hogy a következő évben stabilan indulhasson az iskolában.
🤝 Kérhetem a szakértői bizottság véleményét akkor is, ha nem akarom marasztalni?
Igen, a szülő bármikor kérheti a Pedagógiai Szakszolgálat vizsgálatát, ha bizonytalan a gyermeke fejlettségi szintjét illetően, még akkor is, ha az időben történő iskolakezdést tervezi. Ez egyfajta fejlődési szűrővizsgálatként is funkcionálhat, feltárva az esetlegesen megbúvó részképesség-gyengeségeket, amelyeket még az iskolakezdés előtt fejleszteni kell.






Leave a Comment