A szülői szeretet és gondoskodás egyik legfontosabb eszköze a nyelv, amellyel a világot magyarázzuk el gyermekünknek. Nap mint nap több ezer mondatot mondunk ki, gyakran anélkül, hogy végiggondolnánk azok mélyebb súlyát vagy hosszú távú hatásait. A gyermeki lélek azonban olyan, mint a friss beton: minden elhangzott szó mély nyomot hagy benne, amely később, a felnőttkor falai között köt majd meg végérvényesen. Az önbizalom nem egy velünk született, statikus tulajdonság, hanem egy folyamatosan épülő belső vár, amelynek alapköveit mi magunk, szülők rakjuk le a mindennapi kommunikációnk során.
Sokszor a legjobb szándék mellett is kicsúsznak olyan fordulatok a szánkon, amelyeket mi magunk is hallottunk gyermekkorunkban. Ezek az automatizmusok generációkon át öröklődnek, és bár céljuk gyakran a motiválás vagy a fegyelmezés lenne, valójában aláássák a kicsik önmagukba vetett hitét. A gyermek számára a szülő szava a megfellebbezhetetlen igazság, egyfajta belső narrációvá válik, amely elkíséri őt a legnehezebb pillanataiban is. Ha ez a belső hang kritikus és romboló, az egy életen át tartó küzdelmet jelenthet az önértékelési zavarokkal.
Az önbizalom ápolása nem azt jelenti, hogy folyamatosan dicsérjük a gyermeket, vagy megkíméljük minden kudarctól. Sokkal inkább arról szól, hogy olyan biztonságos érzelmi közeget teremtünk, ahol a hibázás megengedett, és ahol a személyisége nem a teljesítményétől függ. A kommunikációnk finomhangolása az első és legfontosabb lépés ezen az úton, hiszen a szavaknak teremtő és romboló erejük egyaránt van. Érdemes tehát górcső alá venni azokat a tipikus mondatokat, amelyekkel tudat alatt is gátoljuk gyermekünk egészséges lelki fejlődését.
A skatulyák csapdája: miért ártalmasak a jelzők?
Gyakran esünk abba a hibába, hogy fix tulajdonságokkal ruházzuk fel a gyereket, legyen az negatív vagy akár pozitív tartalmú. Amikor azt mondjuk: „Olyan ügyetlen vagy”, vagy „Te mindig ilyen szétszórt vagy”, valójában egy láthatatlan börtönbe zárjuk őt. A gyerekek azonosulnak ezekkel a címkékkel, és elhiszik, hogy ez a lényük megváltoztathatatlan része. Ha valaki „ügyetlen”, miért is próbálna meg legközelebb ügyesebben fogni a poharat? Hiszen a szülői ítélet már megszületett, a sorsa elrendeltetett.
A „mindig” és a „soha” szavak különösen veszélyesek ebben a kontextusban, mert nem hagynak teret a változásnak és a fejlődésnek. Ezek a szavak statikussá teszik a viselkedést, és elvágják a motivációt a javításra. A gyermek úgy érzi, bármit tesz, a skatulya marad, ezért felhagy a próbálkozással. Ahelyett, hogy a személyiségét minősítenénk, mindig az adott cselekvésre vagy szituációra kellene koncentrálnunk, meghagyva a lehetőséget arra, hogy a következő alkalommal másképp döntsön.
Érdekes módon a túlzó pozitív skatulyák is okozhatnak károkat, bár ez elsőre ellentmondásosnak tűnhet. Ha valakit állandóan „zseninek” vagy „tökéletesnek” nevezünk, az hatalmas nyomást helyez rá. Flni kezd a hibázástól, mert attól tart, hogy egy rontással elveszíti ezt a kitüntetett címet. Az önbizalom valódi forrása nem a velünk született tehetség hangoztatása, hanem a befektetett munka és a fejlődés folyamatának elismerése.
A gyermek önképe nem a tükörben, hanem a szülei szemében és szavaiban tükröződik vissza nap mint nap.
Az összehasonlítás mérgező hatása a testvéri és baráti kapcsolatokra
„Nézd meg a testvéredet, ő már rég kész van a házi feladattal!” – ismerősen hangzik? Az összehasonlítás az egyik leghatékonyabb módja az önbizalom módszeres lerombolásának. Amikor egy másik gyereket állítunk példaképnek, azt az üzenetet közvetítjük, hogy az adott gyermek önmagában nem elég jó. Azt tanítjuk neki, hogy az értéke nem belső forrásból fakad, hanem csak másokhoz viszonyítva mérhető. Ez egy véget nem érő versenyfutáshoz vezet, ahol soha nincs megérkezés.
Ez a fajta kommunikáció nemcsak az önértékelést rombolja, hanem a kapcsolatokat is megmérgezi. A testvérek közötti rivalizálás gyakran pont az ilyen meggondolatlan mondatokból táplálkozik. Ahelyett, hogy ösztönözné a gyermeket, inkább dühöt, féltékenységet és tehetetlenséget vált ki belőle. Minden gyerek egyedi ütemben fejlődik, saját erősségekkel és gyengeségekkel rendelkezik, és ezek tiszteletben tartása az egészséges fejlődés alapköve.
A versenyszellem egészséges is lehetne, ha a gyerek önmagához mérné a fejlődését. Az összehasonlítás viszont külső kontrollos személyiséget formál, aki mindig mások jóváhagyásától és mások teljesítményétől teszi függővé a saját boldogságát. Érdemesebb lenne arra fókuszálni, hogy a gyermek miben lépett előre a tegnapi önmagához képest, ahelyett, hogy a szomszéd kislány vagy a nagyobb testvér sikereit dörgölnénk az orra alá.
| Romboló mondat | Milyen üzenetet hordoz? | Építő alternatíva |
|---|---|---|
| „Miért nem vagy olyan, mint a testvéred?” | Nem vagy elég jó nekem úgy, ahogy vagy. | „Látom, ez most nehéz neked. Segíthetek valamiben?” |
| „Bezzeg a Peti már tud biciklizni!” | Kevésbé vagy értékes, mert lassabb vagy. | „Mindenki a saját tempójában tanul. Ügyesen próbálkozol!” |
| „Te sosem tudsz rendet rakni magad után.” | A rendetlenség a lényed része, reménytelen vagy. | „Szeretném, ha a játékok a helyükre kerülnének vacsoráig.” |
Az érzelmek érvénytelenítése: miért ne mondjuk, hogy „ne sírj”?
Sokszor azért mondjuk, hogy „ne sírj, nem is fáj annyira”, mert meg akarjuk nyugtatni a gyermeket, vagy mert mi magunk sem tudunk mit kezdeni a fájdalmával. Ez azonban az egyik legrombolóbb üzenet, amit adhatunk. Ezzel ugyanis azt tanítjuk neki, hogy nem bízhat a saját érzékszerveiben és érzelmeiben. Ha ő érzi a fájdalmat vagy a szomorúságot, mi pedig azt mondjuk, hogy az nincs ott, az alapjaiban rendíti meg a belső biztonságérzetét.
Az érzelmi intelligencia alapja az érzelmek felismerése és elfogadása. Ha elnyomjuk ezeket a megnyilvánulásokat, a gyermek nem tanulja meg kezelni a negatív impulzusokat. Később, felnőttként nehézségei lesznek az érzelmei kifejezésével, vagy bűntudatot érez majd, ha szomorú vagy dühös. Az önbizalomhoz hozzátartozik az a tudat is, hogy az érzéseim validak, és jogom van megélni őket, még akkor is, ha a környezetem számára ez kényelmetlen.
Ahelyett, hogy elhallgattatnánk a gyermeket, próbáljuk meg verbalizálni az érzéseit. „Látom, hogy most nagyon dühös vagy, mert elvették a játékodat.” Ezzel segítünk neki azonosítani a belső állapotát, és azt közvetítjük, hogy megértjük őt. Az elfogadás nem jelenti a rossz viselkedés jóváhagyását, de az érzelem jogosságát minden esetben el kell ismernünk ahhoz, hogy a gyermek érzelmileg stabil felnőtté válhasson.
A feltételes szeretet veszélyes üzenetei
„Ha nem fogadsz szót, anya nem fog szeretni.” „Csak akkor kapsz puszit, ha megeszed a főzeléket.” Bár ezeket a mondatokat gyakran csak fegyelmezési eszköznek szánjuk, a gyermek számára ezek egzisztenciális fenyegetést jelentenek. A szülői szeretetnek a gyermek szemében feltétlennek és sziklaszilárdnak kellene lennie. Ha ezt a szeretetet a teljesítményhez vagy a jó magaviselethez kötjük, a gyermek állandó szorongásban fog élni.
Az ilyen típusú kommunikáció azt tanítja, hogy az ember értéke a tetteitől függ. Ez egyenes út a maximalizmushoz és a megfelelési kényszerhez. Az ilyen gyerekek felnőttként is folyamatosan mások kedvében akarnak járni, mert rettegnek az elutasítástól. Az önbizalom alapja a biztonságos kötődés, ami csak akkor alakulhat ki, ha a gyermek tudja: akkor is szeretik és elfogadják, ha hibázik, ha rossz napja van, vagy ha éppen nem a legjobb formáját hozza.
A fegyelmezésnek a cselekedetről kell szólnia, nem a szeretetről vagy a gyermek lényéről. Világosan meg kell húzni a határokat, de közben hangsúlyozni kell, hogy a kapcsolatunk sértetlen marad. A „szeretlek, de ezt a viselkedést nem fogadom el” attitűd segít abban, hogy a gyermek felelősséget vállaljon a tetteiért anélkül, hogy az alapvető önértékelése csorbát szenvedne.
A segítő szándék, ami valójában gátolja az önállóságot
„Hagyd csak, majd én megcsinálom, neked ez még nem megy!” – hányszor mondjuk ezt az időhiány vagy a türelmetlenség miatt? Bár a célunk a segítségnyújtás vagy a káosz elkerülése, a gyermek ebből azt szűri le, hogy ő képtelen a feladat megoldására. Az önbizalom egyik legfontosabb forrása az én-hatékonyság érzése, vagyis az a tudat, hogy képes vagyok hatást gyakorolni a környezetemre és meg tudok oldani problémákat.
Ha mindent kiveszünk a kezéből, megfosztjuk a gyakorlás és a sikerélmény lehetőségétől. A gyermeknek szüksége van arra, hogy megtapasztalja: a kitartás eredményre vezet. Még ha lassabb is, még ha nem is lesz tökéletes az eredmény, a saját erőből elért siker sokkal többet ér bármilyen külső dicséretnél. A túlóvó nevelés valójában azt üzeni: „Gyenge vagy és védelemre szorulsz nélkülem.”
Érdemes inkább részekre bontani a feladatot, és csak annyit segíteni, amennyi feltétlenül szükséges a továbblendüléshez. Ha például nem tudja bekötni a cipőjét, mutassuk meg a mozdulatot újra, vagy segítsünk tartani a hurkot, de hagyjuk, hogy az utolsó mozdulatot ő végezze el. Ez a fajta támogatás építi a kompetenciaérzést, ami az önbizalom egyik legfontosabb tartóoszlopa.
A legnagyobb ajándék, amit egy szülő adhat, nem az, hogy megoldja gyermeke problémáit, hanem az a hit, hogy a gyermek képes megoldani azokat.
A szarkazmus és a gúny hosszú távú rombolása
A humor nagyszerű eszköz a nevelésben, de a szarkazmus és a gúny tilos terület kellene, hogy legyen a gyermekekkel való kommunikációban. A kicsiknek még nincs kifejlett absztrakt gondolkodásuk, nem értik a kettős jelentéseket vagy a fonákjára fordított mondatokat. Ha azt mondjuk egy ügyetlen mozdulat után, hogy „Na, te is egy igazi kis zseni vagy!”, a gyermek csak a bírálatot és az élcet érzi, ami mélyen sebzi az önérzetét.
A gúnyolódás aláássa a bizalmat. A szülő a gyermek legfőbb szövetségese kellene, hogy legyen, de ha viccet csinál a gyermek kudarcaiból vagy jellemhibáiból, azzal elárulja ezt a bizalmi viszonyt. Az ilyen megjegyzések gyakran mélyebbre vágnak, mint a nyílt dorgálás, mert a humor leple alatt támadják a gyermeket, aki így nem is tud védekezni ellenük. A gúnyos megjegyzések visszhangja évekkel később is ott csenghet a felnőtt fülében, amikor valami újba próbálna fogni.
A valódi, építő humor sosem a gyermek személye ellen irányul, hanem a helyzet komikumát emeli ki, és közösen lehet rajta nevetni. Ha mi magunk is képesek vagyunk nevetni a saját hibáinkon anélkül, hogy leértékelnénk magunkat, azzal mutatunk jó példát a gyermeknek is. A nevetés gyógyító erejű lehet, de csak akkor, ha nem valaki rovására történik.
Hogyan váltsunk építő kommunikációra a mindennapokban?
Az önbizalom-építő kommunikáció nem bonyolult, de tudatosságot igényel. Az első lépés, hogy hallgassuk meg magunkat külső füllel. Milyen gyakran használunk tiltó vagy korlátozó szavakat? Milyen a hangszínünk, amikor a gyermek hibázik? A változás gyakran ott kezdődik, hogy megállunk egy pillanatra, mielőtt válaszolnánk egy feszült helyzetben. A „leíró dicséret” technikája például kiváló módja az önbizalom erősítésének: ahelyett, hogy azt mondanánk: „Ügyes vagy”, mondjuk azt: „Látom, mennyi színt használtál ezen a rajzon, és milyen alaposan kiszínezted a széleket is.”
Ez a módszer azért működik, mert a gyermek látja, hogy valóban figyelünk rá. Az „ügyes vagy” egy üres sablon, amihez nem kell valódi odafordulás. A leíró visszajelzés viszont megerősíti a gyermeket abban, amit tett, és segít neki is értékelni a saját munkáját. Ezzel belső motivációt építünk, hiszen nem a mi ítéletünkre fog várni, hanem ő maga is látni fogja az eredményt és a befektetett energiát.
Fontos, hogy a hibázást ne katasztrófaként, hanem tanulási lehetőségként tálaljuk. Amikor kiborul a tej, ne azt kérdezzük: „Már megint mit csináltál?”, hanem azt: „Hoppá, kiömlött a tej. Szerinted hogyan tudnánk a leggyorsabban feltakarítani?” Ezzel a fókuszt a bűntudatról a megoldáskeresésre helyezzük. A gyermek megtanulja, hogy a hibák javíthatók, és nem ő maga a „hiba”, hanem csak egy esemény történt, amit kezelni kell.
A növekedési szemléletmód (Growth Mindset) kialakítása
Carol Dweck pszichológus kutatásai alapján tudjuk, hogy az önbizalom szempontjából meghatározó, hogy fix vagy növekedési szemléletmóddal rendelkezünk-e. A romboló mondatok többsége a fix szemléletet erősíti: azt sugallják, hogy a képességeink adottak és megváltoztathatatlanok. Az építő mondatok viszont a fejlődés lehetőségére koncentrálnak. Az egyik leghatalmasabb szó ebben a folyamatban a „még”.
„Még nem tudod bekötni a cipődet.” „Még nem megy ez a matekpélda.” Ez a kicsi szó hidat képez a jelenlegi nehézség és a jövőbeli siker között. Azt sugallja, hogy a képesség megszerezhető, csak időre és gyakorlásra van szükség. Ez leveszi a gyerek válláról a „buta vagyok” vagy a „képtelen vagyok rá” terhét. Az önbizalom így nem egy statikus állapot lesz, hanem egy dinamikus folyamat, amibe érdemes energiát fektetni.
A növekedési szemléletmódot azzal is támogathatjuk, ha mesélünk a saját nehézségeinkről és arról, hogyan küzdöttünk meg velük. Ha a gyermek látja, hogy a szülei is hibáznak, és ők is tanulnak újdonságokat, az normalizálja a tanulási folyamat nehézségeit. Az önbizalom nem a tévedhetetlenségből fakad, hanem abból a tudatból, hogy elég erősek vagyunk ahhoz, hogy újra megpróbáljuk.
A jelenlét és az aktív figyelés mint az önbizalom alapja
Sokszor nem is a kimondott szavak, hanem a figyelmünk hiánya rombolja leginkább a gyermek önértékelését. Ha folyamatosan a telefonunkat nézzük, miközben ő mesél valamit, az azt az üzenetet küldi: „Nem vagy elég fontos vagy érdekes ahhoz, hogy rád figyeljek.” Az önbizalom táptalaja az az érzés, hogy látva és hallva vagyunk. Az aktív figyelés során nemcsak halljuk a szavakat, hanem jelen vagyunk az érzelmekben is.
A napi rutinban érdemes beiktatni olyan „aranyidőket”, amikor nincs zavaró tényező, csak a gyermek és a szülő. Ez lehet napi tíz perc is, de az legyen teljes odafordulás. Ilyenkor a gyermek irányít, mi pedig csak követjük az ő világát. Ez a fajta figyelem azt közvetíti számára, hogy az ő gondolatai, játékai és lénye önmagában értékes és szeretetre méltó.
Amikor a gyermek hozzánk fordul egy kérdéssel vagy egy problémával, próbáljunk meg fizikailag is az ő szintjére ereszkedni. Guggoljunk le hozzá, tartsunk szemkontaktust. Ez a gesztus azonnal növeli a biztonságérzetét és az önbizalmát, mert egyenrangúbbnak és komolyan vettnek érzi magát a kommunikációs helyzetben. A szavak csak akkor érnek célba, ha a csatorna, amin keresztül érkeznek, szeretettel és figyelemmel van kikövezve.
Amikor kicsúszik a szánkon: hogyan javítsuk ki a hibáinkat?
Senki sem tökéletes szülő, és mindenkinél elszakad néha a cérna. Lesznek pillanatok, amikor fáradtak, éhesek vagy stresszesek vagyunk, és kimondunk egy-egy olyan mondatot, amit később megbánunk. A jó hír az, hogy a kapcsolat nem attól lesz stabil, hogy soha nem hibázunk, hanem attól, hogy képesek vagyunk a „kapcsolati javításra”.
Ha rájövünk, hogy igazságtalanok voltunk, vagy egy romboló mondattal bántottuk meg a gyermeket, ne féljünk bocsánatot kérni. Ezzel nem gyengeséget mutatunk, hanem emberséget és tiszteletet a gyermek felé. „Sajnálom, hogy azt mondtam, hogy ügyetlen vagy. Csak ideges voltam a kiömlött tej miatt, de ez nem igaz. Valójában mindenki hibázik néha.” Ezzel a gyermeknek is példát mutatunk a felelősségvállalásból.
A bocsánatkérés visszaállítja a megbomlott érzelmi biztonságot, és segít a gyermeknek feldolgozni a negatív élményt. Megtanulja, hogy a szülő is ember, aki hibázhat, de a szeretet és a tisztelet alapvető marad. A javítás folyamata során megerősíthetjük az eredeti üzenetet: ő értékes és fontos nekünk, még a konfliktusok idején is. Ez a rugalmasság és az őszinteség az egyik legfontosabb minta, amit átadhatunk neki az élethez.
A környezet hatása: hogyan védjük meg mások romboló szavaitól?
Sajnos nemcsak a szülők, hanem a tágabb környezet – nagyszülők, pedagógusok, kortársak – is használhatnak romboló mondatokat. Bár mindenkit nem tudunk kontrollálni, felkészíthetjük a gyermeket arra, hogyan kezelje ezeket a külső hatásokat. Ha otthon stabil az önbizalma és erős a belső vára, a külső bírálatok nehezebben fognak rajta rést ütni.
Tanítsuk meg neki, hogy mások véleménye nem feltétlenül azonos a valósággal. Ha a játszótéren valaki azt mondja rá, hogy „béna”, beszéljük meg vele otthon: „Szerinted is béna voltál, vagy csak a másik kisfiú volt dühös valamiért?” Segítsünk neki szétválasztani a külső minősítést a belső igazságától. Ez a fajta kritikai gondolkodás felvértezi őt az életben óhatatlanul szembejövő nehéz emberek ellen.
Emellett fontos, hogy mi magunk is kiálljunk a gyermekünk mellett, ha jelen vagyunk egy ilyen helyzetben. Ha egy rokon tesz megjegyzést a gyermek súlyára vagy képességeire, kedvesen, de határozottan húzzuk meg a határokat. „Nálunk nem szokás így beszélni egymásról, mi hiszünk abban, hogy mindenki fejlődik.” Ezzel biztonságos pajzsot tartunk a gyermeke elé, és megmutatjuk neki, hogyan kell méltóságteljesen meghúzni a személyes határokat.
Hosszú távú hatások: az önbizalom mint a boldog élet alapköve
Az önbizalom nem csupán arról szól, hogy a gyermek jól érzi magát a bőrében. Ez a belső erő határozza meg, hogy felnőttként mer-e majd új kihívásokba vágni, hogyan kezeli a párkapcsolati konfliktusait, és mennyire tud kiállni önmagáért a munkahelyén. A gyerekkorban hallott mondatok adják meg azt a belső stabilitást, ami a viharos időkben is megtartja az embert. Egy magabiztos felnőtt nem attól az, hogy soha nem fél, hanem attól, hogy hisz a saját megküzdési képességeiben.
Amikor tudatosan kerüljük a romboló mondatokat, valójában a gyermek jövőjébe fektetünk be. Minden egyes támogató, elfogadó és őszinte mondat egy-egy tégla abban a falban, ami megvédi őt a későbbi depressziótól, szorongástól vagy a toxikus kapcsolatoktól. Az önbizalom építése nem egy egyszeri nagy tett, hanem sok ezer apró, mindennapi választás eredménye.
Ne feledjük, a célunk nem a tökéletesség, hanem a fejlődés – mind a gyermek, mind a magunk részéről. Ahogy a gyermekünk tanulja a világot, úgy tanuljuk mi is a szülőséget. A legfontosabb, hogy a szívünk a helyén legyen, és törekedjünk arra, hogy a szavaink ne sebeket ejtsenek, hanem szárnyakat adjanak. A szeretet nyelve az, amit a leginkább érdemes gyakorolni, hiszen ez az egyetlen, ami soha nem megy ki a divatból és mindig célba ér.
Gyakori kérdések az építő szülői kommunikációról
1. Mit tegyek, ha már évek óta használtam ezeket a romboló mondatokat? 😟
Soha nincs késő a változtatáshoz. A gyermekek elképesztően rugalmasak és megbocsátóak. Kezdj el tudatosabban beszélni mától, és ha szükséges, kérj bocsánatot a múltbeli stílusodért. A következetes, új típusú kommunikáció idővel felülírja a régi rossz mintákat és elkezdi gyógyítani az önbizalmat.
2. A dicséret hiánya is káros lehet az önbizalomra? 😶
Igen, az érzelmi vákuum ugyanúgy rombolhat, mint a negatív kritika. A gyermeknek szüksége van a visszajelzésre, hogy érezze: amit tesz, annak van értéke és látható a környezete számára. Nem kell túlzásba vinni, de a fejlődés és a pozitív erőfeszítések elismerése alapvető érzelmi szükséglet.
3. Hogyan dicsérjek úgy, hogy ne neveljek önimádó gyereket? 🤴
Az önimádat és az egészséges önbizalom között nagy a különbség. Az önimádat gyakran bizonytalanságból fakad és külső megerősítést hajszol. Ha a dicséreted a befektetett munkára, a kitartásra és a konkrét tettekre irányul a személyiség felsőbbrendűsége helyett, akkor egészséges önértékelést építesz.
4. Miért mondják, hogy a „szép vagy” dicséret is lehet káros? 👗
Önmagában nem káros, de ha ez a domináns dicséret, a gyermek megtanulja, hogy az értéke a külsejétől függ, amire nincs teljes kontrollja. Fontos, hogy a belső tulajdonságait, a kedvességét, a humorát vagy a problémamegoldó képességét is ugyanilyen gyakran (vagy gyakrabban) emeljük ki.
5. Hogyan húzzak határokat romboló mondatok nélkül? 🛑
A határozottság nem egyenlő a bántással. Használj „én-üzeneteket”: mondd el, te hogyan érzed magad az adott szituációban, és mit vársz el. Például: „Nagyon zavar a nagy zaj, kérlek, most halkan játsszál.” Ez nem minősíti a gyereket, de világosan kijelöli a szabályokat.
6. Mit mondjak a „ne sírj” helyett, ha tényleg csak egy pici karcolás érte? 🩹
Próbáld meg elismerni a megijedést is. Mondhatod: „Látom, megijedtél, amikor elestél. Gyere, nézzük meg, hol fáj!” Ezzel érvényesíted az érzéseit, de nem csinálsz hatalmas drámát belőle. Ha érzi az együttérzést, hamarabb megnyugszik és tovább tud lépni.
7. A tanárok romboló kritikáját hogyan ellensúlyozhatom szülőként? 🏫
Beszélgess el a gyermekkel arról, hogy a tanár véleménye egy adott teljesítményre (pl. egy dolgozatra) vonatkozik, nem az ő egész emberi minőségére. Erősítsd meg benne, hogy te hiszel a képességeiben, és keressetek közösen megoldást a tanulási nehézségre, anélkül, hogy elfogadnád a ráaggatott negatív címkét.

Leave a Comment