Mindannyian azt szeretnénk, hogy gyermekeink boldogok legyenek, de a boldogság pillanatnyi állapota helyett létezik egy sokkal tartósabb és értékesebb útravaló, amit adhatunk nekik. Ez a lelki rugalmasság, vagyis a reziliencia, ami képessé teszi őket arra, hogy a nehézségek után ne csak talpra álljanak, hanem tapasztalatokkal gazdagodva menjenek tovább az útjukon. Az élet elkerülhetetlenül hoz majd kudarcokat, elutasítást és fájdalmat, ám a belső erő segít abban, hogy ezek a hullámvölgyek ne törjék meg a gyermek személyiségét. A reziliencia nem egy velünk született, megváltoztathatatlan tulajdonság, hanem egy folyamatosan fejleszthető készségkészlet, amelynek alapjait a családi fészekben, a mindennapi apró interakciók során rakjuk le.
A lelki rugalmasság alapjai a gyerekkorban
A reziliencia fogalma a fizikából származik, eredetileg az anyagok rugalmasságát jelölte, vagyis azt a képességet, hogy egy külső behatás, deformáció után az adott tárgy képes visszanyerni eredeti alakját. A pszichológiában ez a metafora a lelki immunrendszert jelenti. Egy reziliens gyermek nem azért erős, mert nem éri baj, vagy mert nincsenek negatív érzései. Éppen ellenkezőleg: ő az, aki képes megélni a szomorúságot, a dühöt vagy a csalódottságot, de rendelkezik azokkal az eszközökkel, amelyekkel feldolgozza ezeket az élményeket.
A kutatások rávilágítottak, hogy a lelki erő nem a szerencse műve. Sokkal inkább azok a támogató kapcsolatok határozzák meg, amelyek körülveszik a fejlődő egyént. A gyermek számára a világ kezdetben kaotikus és kiszámíthatatlan, a szülő feladata pedig az, hogy egyfajta érzelmi horgonyként szolgáljon. Ha a gyermek érzi, hogy van hová visszatérnie, ha hibázik, bátrabban fog kísérletezni és felfedezni. Ez a biztonságérzet az alapköve minden későbbi megküzdési stratégiának.
Gyakran esünk abba a hibába, hogy meg akarjuk óvni a gyermekeinket minden apró kellemetlenségtől. Pedig a reziliencia éppen a nehézségekkel való találkozás során izmosodik. Képzeljük el ezt úgy, mint az oltást: egy kis adag legyengített kórokozóval tanítjuk meg a szervezetnek a védekezést. Ha soha nem hagyjuk, hogy a gyermek kisebb frusztrációkat éljen át, akkor felnőttként védtelen lesz a valódi viharokkal szemben.
A reziliencia nem a problémák hiánya, hanem a képesség, hogy a problémák ellenére is jól funkcionáljunk.
A biztonságos kötődés mint fundamentum
Mielőtt bármilyen konkrét technikáról beszélnénk, le kell fektetnünk a legfontosabb alapszabályt: a biztonságos kötődést. Ez a láthatatlan kötelék szülő és gyermek között nem a kényeztetésről szól, hanem a válaszkészségről. Amikor a csecsemő sír, és mi odamegyünk hozzá, nem elkényeztetjük, hanem azt tanítjuk meg neki, hogy a világ egy biztonságos hely, ahol a szükségleteire érkezik válasz. Ez a bizalom lesz később az az alap, amire a gyerek a saját önbizalmát építi.
A kötődéselmélet atyja, John Bowlby szerint a gyermeknek szüksége van egy „biztos bázisra”, ahonnan elindulhat felfedezni a világot, és ahová bármikor visszatérhet megnyugvást keresni. Ez a dinamika teszi lehetővé, hogy a gyermek merjen kockázatot vállalni. Tudja, hogy ha elesik, van, aki felsegítse, de ami még fontosabb: van, aki hisz abban, hogy legközelebb már egyedül is sikerülni fog neki. A túlzott kontroll vagy a távolságtartó nevelés egyaránt gyengítheti ezt a fundamentumot.
A reziliens gyermekek mögött szinte minden esetben áll legalább egy olyan felnőtt, aki feltétel nélkül hisz bennük. Ez nem azt jelenti, hogy minden csínytevést elnézünk, hanem azt, hogy a szeretetünk nem teljesítményhez kötött. A gyermeknek éreznie kell, hogy ő „elég jó” akkor is, ha éppen nem hozza a legjobb formáját. Ez a belső biztonságérzet fogja megvédeni őt a későbbi iskolai kudarcok vagy szerelmi csalódások idején.
Az érzelmek validálása és az érzelmi intelligencia
Az érzelmi nevelés egyik legnagyobb kihívása, hogy ne akarjuk azonnal „megjavítani” a gyermek rosszkedvét. Ha a kislányunk sír, mert elszakadt a kedvenc ruhája, a legtöbb szülő ösztönösen azt mondja: „Ne sírj, majd veszünk másikat, ez nem olyan nagy ügy.” Ezzel azonban akaratlanul is azt üzenjük, hogy az érzései nem jogosak vagy nem fontosak. A reziliencia ott kezdődik, amikor megtanítjuk a gyereknek felismerni és megnevezni az érzéseit.
Az érzelmek validálása annyit tesz, mint elismerni a gyermek belső megélését. „Látom, hogy most nagyon szomorú vagy a ruha miatt. Tényleg fájdalmas, amikor valami fontos elromlik.” Ebben a pillanatban a gyermek megértve érzi magát, az idegrendszere pedig elkezd megnyugodni. Csak a megnyugvás után képes az agy a logikus gondolkodásra és a megoldáskeresésre. Ha átugorjuk az érzelmi feldolgozást, a feszültség bent marad, és hosszú távon szorongáshoz vezethet.
Tanítsuk meg gyermekeinknek a „szív szótárát”. Minél több szót ismernek az érzelmi állapotokra – mint például a csalódottság, a féltékenység, az izgalom vagy a bizonytalanság –, annál inkább urai lesznek a belső világuknak. Aki képes kimondani, hogy „most dühös vagyok, mert nem sikerült a rajzom”, az már tett egy lépést afelé, hogy ne a düh irányítsa a cselekedeteit, hanem ő maga tudja kezelni a szituációt.
| Helytelen reakció | Helyes, rezilienciát építő reakció |
|---|---|
| „Ne legyél már ilyen gyáva, ez nem fáj!” | „Látom, hogy megijedtél. Itt vagyok veled, amíg megnyugszol.” |
| „Hagyd abba a hisztit, semmi bajod.” | „Nagyon dühösnek tűnsz. Segíthetek kitalálni, hogyan oldjuk meg?” |
| „Örülj neki, hogy csak ennyi történt.” | „Csalódott vagy, mert nem így tervezted. Beszéljünk róla.” |
A kudarcélmény megélése és feldolgozása

A modern szülői attitűd egyik árnyoldala a „hókotró szülőség”, amikor a felnőtt minden akadályt eltol a gyermek útja elől, mielőtt az egyáltalán észrevenné. Bár a szándék nemes – megvédeni a gyermeket a fájdalomtól –, az eredmény egy olyan fiatal felnőtt lehet, aki az első valódi nehézség láttán összeomlik. A kudarc ugyanis nem az ellenségünk, hanem a fejlődés egyik legfontosabb katalizátora.
Engedjük, hogy a gyermek hibázzon. Ha elfelejtette otthon a tízóraiját, ne rohanjunk azonnal az iskolába utána (feltéve, ha nem rendszeres és nem éhezik egész nap). Hadd tapasztalja meg a következményeket egy biztonságos keretrendszerben. A saját hibákból való tanulás sokkal mélyebb és maradandóbb tudást ad, mint bármilyen szülői intelem. A reziliencia fejlődéséhez szükség van a „megküzdés” élményére: arra az érzésre, hogy „nehéz volt, de megoldottam”.
A kudarcok utáni beszélgetések során fókuszáljunk a folyamatra, ne az eredményre. Ha a gyerek veszít egy sportversenyen, ne azt kérdezzük először, hogy hányadik lett. Kérdezzük meg, melyik pillanatot élvezte a legjobban, vagy mi volt a legnehezebb technikai rész, amivel megpróbálkozott. Ezzel azt tanítjuk, hogy az értékessége nem a trófeáktól függ, hanem a befektetett energiától és a kitartástól. A kudarc így nem a végállomás lesz, hanem egy állomás a tanulási folyamatban.
Az önállóság és a felelősségvállalás fokozatai
Az önbizalom nem dicséretekből épül fel, hanem a kompetencia élményéből. Abból a tudatból, hogy „képes vagyok hatni a környezetemre”. Ezért rendkívül fontos, hogy már egészen kicsi kortól kezdve adjunk a gyermeknek az életkorának megfelelő feladatokat és döntési lehetőségeket. Egy kétéves már eldöntheti, hogy a kék vagy a piros zoknit szeretné felvenni, egy iskolás pedig már felelősséget vállalhat a saját iskolatáskája bepakolásáért.
Amikor helyette csinálunk meg dolgokat, amikre ő is képes lenne, azt üzenjük neki: „Te erre nem vagy elég ügyes.” Ezzel szemben, ha türelmesen kivárjuk, amíg egyedül gombolja be a kabátját, a sikerélmény az övé lesz. Ez az apró diadal építi azt a belső meggyőződést, hogy a nehézségek áthidalhatók. A felelősségvállalás pedig segít abban, hogy a gyermek ne áldozatként tekintsen magára, ha valami nem sikerül, hanem keresse a saját szerepét a megoldásban.
A házimunka bevonása a mindennapokba szintén kiváló eszköz. Nem a munka mennyisége a lényeg, hanem az érzés, hogy a család, mint közösség, számít a segítségére. Ha a gyerek érzi, hogy szükség van rá, az növeli a hasznosságérzetét és a kötődését is. Egy reziliens ember tudja, hogy a közösség ereje segíthet a bajban, de azt is tudja, hogy neki is hozzá kell tennie a közös jövőhöz.
A növekedési szemléletmód kialakítása
Carol Dweck, a Stanford Egyetem pszichológusa alkotta meg a növekedési szemléletmód (growth mindset) fogalmát, amely alapvető a lelki erő szempontjából. A lényege, hogy a képességeinket nem tekintsük adottságnak, hanem olyasvalaminek, ami gyakorlással és erőfeszítéssel fejleszthető. Ezzel szemben a rögzült szemléletmód szerint valaki vagy tehetséges valamiben, vagy nem – és ha kudarc éri, azt a tehetség hiányaként éli meg.
Szülőként a dicséreteinkkel tudjuk leginkább formálni ezt a szemléletet. Kerüljük az üres, általános dicséreteket, mint az „olyan okos vagy” vagy „őstehetség vagy”. Ezek ugyanis szorongást szülnek: a gyerek félni fog, hogy ha legközelebb hibázik, elveszíti ezt a címkét. Ehelyett dicsérjük a stratégiát, a kitartást és a próbálkozást. „Láttam, milyen sokat gyakoroltad ezt a darabot a zongorán, és most már tényleg hallatszik az eredménye!” Ez az üzenet kontrollt ad a gyerek kezébe: a siker tőle függ, nem a véletlentől.
Vezessük be a „még nem” fogalmát. Amikor a gyermek elkeseredik, hogy „nem tudom megcsinálni”, tegyük hozzá halkan: „még”. Ez a kicsi szó kinyitja a kaput a jövőbeli siker előtt. Megmutatja, hogy a jelenlegi állapot átmeneti, és a fejlődés lehetősége mindig ott van. Ez a szemlélet segít abban, hogy a kihívásokra ne fenyegetésként, hanem izgalmas lehetőségként tekintsenek, ami elengedhetetlen a rezilienciához.
A szülői minta ereje és az önreflexió
Bármit is mondunk a gyermekeinknek, ők elsősorban azt fogják követni, amit csinálunk. Mi vagyunk az első számú modelljük a stresszkezelésben és a konfliktusmegoldásban. Hogyan viselkedünk, ha elvágjuk az ujjunkat főzés közben? Hogyan reagálunk, ha dugóba kerülünk, vagy ha egy fontos munkahelyi projektünk kudarcba fullad? A gyermek figyel minket, és elraktározza a látott mintákat.
Nem kell tökéletesnek lennünk. Sőt, a tökéletesség káros is lehet, hiszen elérhetetlen mércét állít a gyermek elé. Sokkal hasznosabb, ha látja, hogy mi is hibázunk, de látja azt is, hogyan hozzuk helyre. Ha elveszítjük a türelmünket és kiabálunk, kérjünk utána bocsánatot. Magyarázzuk el: „Sajnálom, hogy kiabáltam, nagyon fáradt voltam, és nem tudtam jól kezelni a feszültséget. Legközelebb megpróbálok előbb szólni, ha szükségem van egy kis nyugalomra.”
Az önreflexió képessége az egyik legfontosabb szülői erény. Ha képesek vagyunk megvizsgálni a saját reakcióinkat, és tudatosan változtatni rajtuk, azzal a gyermeknek is megtanítjuk a változás képességét. A saját érzelmi önszabályozásunk fejlesztése közvetlen hatással van a gyermekünk lelki stabilitására. Ha mi magunk is dolgozunk a saját rezilienciánkon, azzal adjuk a leghitelesebb példát.
A gyerekek nem azt teszik, amit mondunk nekik, hanem azt, amit látnak tőlünk.
Megküzdési stratégiák tanítása a mindennapokban

A reziliencia nem egy elvont fogalom, hanem konkrét technikák sorozata, amelyeket a gyerekek is elsajátíthatnak. Az egyik ilyen a problémamegoldó gondolkodás. Ha a gyerek elé áll egy akadály, ne mi mondjuk meg a tutit. Ehelyett kérdezzünk: „Szerinted mi lenne az a három dolog, amivel megpróbálkozhatnánk?” Még ha a javaslatai nem is tökéletesek, az, hogy ő maga gondolkodik a megoldáson, növeli az ágenciáját.
Tanítsunk nekik relaxációs és önyugtató technikákat. Már egy óvodásnak is meg lehet tanítani a „lufi-légzést” (mély levegő az orron át, mintha felfújnánk a hasunkat, majd lassú kifújás), ami segít lecsillapítani a száguldó érzelmeket. A fizikai megnyugvás elengedhetetlen ahhoz, hogy a lélek is újra egyensúlyba kerüljön. Ezek az apró eszközök később, egy iskolai dolgozat előtt vagy egy társasági konfliktus során is aranyat érnek majd.
Egy másik fontos stratégia a pozitív átkeretezés. Ez nem a problémák elbagatellizálását jelenti, hanem azt, hogy megkeressük az adott helyzetben a tanulási lehetőséget vagy a legkisebb pozitívumot. Ha esik az eső, és nem tudunk kirándulni, szomorkodhatunk egész nap, de mondhatjuk azt is: „Most legalább van időnk arra a nagy legózásra, amit már régóta halogattunk.” Ezzel rugalmasságot tanítunk az elvárások kezelésében.
A közösség és a társas kapcsolatok szerepe
Az ember társas lény, és a reziliencia egyik legerősebb védőfaktora a társas támogatottság. A gyermeknek tudnia kell, hogy nincs egyedül. A baráti kapcsolatok, a testvéri kötelékek és a tágabb család (nagyszülők, unokatestvérek) mind-mind olyan biztonsági hálót alkotnak, amely megtartja őt a nehéz időkben. Bátorítsuk a gyermeket az empátiára és a segítségnyújtásra is, mert mások segítése során ő is erősebbnek fogja érezni magát.
A társas konfliktusok – bár szülőként fájdalmas látni – szintén a fejlődést szolgálják. Amikor a homokozóban összevesznek egy lapáton, ne avatkozzunk be azonnal döntőbíróként. Figyeljük meg, képesek-e maguk rendezni a helyzetet. A szociális rugalmasság, az alkudozás, a kompromisszumkötés képessége mind a reziliencia részét képezik. Ezek a készségek csak gyakorlatban sajátíthatók el, valódi interakciók során.
Fontos, hogy a gyermek érezze: egy nagyobb egész része. A családi rituálék, a közös vacsorák, a vasárnapi séták mind-mind az összetartozás érzését erősítik. Ez a kollektív identitás erőt ad: „Mi egy olyan család vagyunk, akik segítik egymást és megoldják a gondokat.” Ez a tudat belső stabilitást ad a gyermeknek akkor is, amikor éppen távol van az otthonától.
A határok és a stabilitás érzelmi biztonsága
Bár elsőre ellentmondásosnak tűnhet, a világos határok növelik a gyermek szabadságát és lelki erejét. Képzeljünk el egy hidat korlát nélkül: félve megyünk át rajta. De ha ott a stabil korlát, bátran nézünk le a mélybe. A szabályok és a következetesség adják meg azt a keretet, amin belül a gyermek biztonságban érezheti magát. Ha tudja, mihez tartsa magát, nem kell energiát pazarolnia a bizonytalanságra.
A következetesség nem jelent rugalmatlanságot. A szabályok legyenek észszerűek és az életkorhoz igazodóak, de tartsuk be őket. Ha a gyermek azt tapasztalja, hogy a világban ok-okozati összefüggések vannak (például ha nem pakol el, nem találja a játékát), akkor megtanul felelősséget vállalni a tetteiért. A kiszámíthatóság csökkenti a stresszt, a kevesebb stressz pedig több energiát hagy a fejlődésre és a nehézségekkel való megküzdésre.
A határok kijelölése során maradjunk empatikusak. „Tudom, hogy még szeretnél játszani, és dühös vagy, amiért vége az időnek, de most eljött a fürdés ideje.” Itt egyszerre vagyunk jelen a határozott szabállyal és az érzelmi támogatással. Ez a kettősség tanítja meg a gyermeknek, hogy az életben vannak korlátok, de ezeken belül is megértésre találhat.
A fizikai jóllét és a lelki egyensúly összefüggései
Gyakran hajlamosak vagyunk elválasztani a testet a lélektől, pedig a reziliencia biológiai alapokon is nyugszik. Egy fáradt, éhes vagy mozgásszegény életmódot folytató gyermek sokkal ingerlékenyebb és kevésbé képes az érzelmi önszabályozásra. Az alvás minősége és mennyisége például közvetlen hatással van az amygdala működésére, ami az agyunk „vészjelző” központja.
A rendszeres fizikai aktivitás nemcsak a testet edzi, hanem a lelket is. A sport során a gyermek megtapasztalja a saját határait, megtanul veszíteni, küzdeni és csapatban dolgozni. A mozgás során felszabaduló endorfinok és a stresszhormonok szintjének csökkenése természetes módon segít a lelki egyensúly fenntartásában. Legyen szó egy egyszerű játszótéri fogócskáról vagy szervezett sportról, a lényeg az örömteli aktivitás.
Az egészséges táplálkozás és a képernyőidő szabályozása szintén idetartozik. A túl sok digitális inger túlpörgeti az idegrendszert, ami csökkenti a gyermek frusztrációs toleranciáját. Teremtsünk lehetőséget a csendre, a szabad játékra és a természetben való tartózkodásra. A természet közelsége bizonyítottan csökkenti a szorongást és segít a mentális regenerációban, ami a reziliencia egyik kulcsa.
Az erős léleknek egészséges templomra van szüksége, ahol megpihenhet.
Reziliencia az iskolai évek alatt

Az iskola az első olyan valódi terep, ahol a gyermeknek szülői felügyelet nélkül kell helytállnia. Itt találkozik először a teljesítménykényszerrel, a szociális hierarchiával és az esetleges kirekesztéssel. Ez az időszak kritikus a lelki erő szempontjából. Segítsünk neki abban, hogy az iskola ne egy küzdőtér legyen, hanem a felfedezés helyszíne. Ne csak a jegyekre koncentráljunk, hanem arra a tudásra és tapasztalatra, amit szerez.
Ha a gyermek tanulási nehézségekkel küzd, ne szégyenítsük meg. Ehelyett keressünk alternatív utakat és eszközöket. A reziliencia egyik fontos eleme a rugalmas gondolkodás: ha az egyik módszer nem válik be, próbáljunk ki egy másikat. Tanítsuk meg neki, hogyan kérjen segítséget a tanáraitól vagy a társaitól. A segítségkérés nem a gyengeség jele, hanem egy intelligens megküzdési stratégia.
Az iskolai bántalmazás (bullying) korunk egyik nagy kihívása. Egy reziliens gyermeknek van annyi önbecsülése, hogy tudja: a bántó szavak nem róla szólnak, hanem a bántalmazó belső feszültségeiről. Ugyanakkor tudnia kell, hogy a szüleihez bármikor fordulhat védelemért. A nyílt kommunikáció és a bizalmi légkör otthon a legjobb pajzs a külső negatív hatásokkal szemben.
A digitális világ kihívásai és a lelki védekezőképesség
A mai gyerekek az online és offline világ határmezsgyéjén nőnek fel. A közösségi média torzított valósága, a folyamatos összehasonlítás és a lájkok hajszolása komoly terhet ró a fejlődő lélekre. A reziliencia ebben a közegben azt jelenti, hogy a gyermek képes különbséget tenni a látszat és a valóság között, és az önértékelése nem függ a digitális visszajelzésektől.
Beszélgessünk velük a képernyők mögötti világról. Mutassuk meg nekik, hogy a tökéletes fotók mögött is hús-vér emberek állnak hibákkal és gondokkal. Tanítsuk meg a kritikai gondolkodást, hogy ne higgyenek el mindent, amit az interneten látnak. A digitális reziliencia része az is, hogy tudják, mikor kell letenni az eszközt és visszatérni a valódi világba, a valódi kapcsolatokhoz.
Alakítsunk ki médiahasználati szabályokat közösen. Ne tiltsunk mindent, hanem tanítsuk meg az okos használatot. Ha a gyermek tudja, hogyan védje meg magát online, hogyan kezelje a negatív kommenteket, és mikor kell segítséget kérnie, sokkal magabiztosabban fog mozogni ebben a komplex térben is. Az online világ nem ellenség, ha megfelelő belső iránytűvel vértezzük fel gyermekeinket.
Hogyan maradjunk támogatók a kamaszkor viharaiban?
A kamaszkor a reziliencia végső tesztje – szülőnek és gyermeknek egyaránt. Ebben az időszakban az agy hatalmas átalakuláson megy keresztül, az érzelmek intenzívebbé válnak, a függetlenedési vágy pedig gyakran konfliktusokhoz vezet. Szülőként a legfontosabb feladatunk, hogy elérhetőek maradjunk, még akkor is, ha a kamasz látszólag ellök magától.
Ne vegyük személyesnek a lázadást. Ez a fejlődés természetes része, a leválás folyamata. A reziliens szülő képes megtartani a saját nyugalmát akkor is, ha a gyerek éppen „szétesik”. Ha mi stabilak maradunk, ő is hamarabb visszatalál a középpontjába. Hallgassuk meg többet, mint amennyit beszélünk. Gyakran nincs szükségük tanácsra, csak arra, hogy valaki tanúja legyen a küzdelmeiknek.
A bizalom ebben a korban mindennél fontosabb. Ha a gyermek tudja, hogy a hibái ellenére is szeretve van, és nem ítélkezünk felette, akkor a nehéz helyzetekben is hozzánk fog fordulni. A reziliencia nem azt jelenti, hogy soha nem téved el, hanem azt, hogy tudja, merre van a hazaút. A mi feladatunk, hogy folyamatosan égve tartsuk a lámpást a tornácon, jelezve, hogy a szeretetünk és támogatásunk örök.
Gyakran ismételt kérdések a reziliens nevelésről
Már óvodás korban is el lehet kezdeni a rezilienciára nevelést? 🧸
Igen, sőt, ez a legideálisabb időszak. Ebben a korban a legegyszerűbb módszerekkel, például az érzelmek megnevezésével, a szabad játékkal és a biztonságos határok kijelölésével fektethetjük le az alapokat. Minden apró helyzet, ahol a gyermek egyedül próbálkozhat vagy ahol megvigasztaljuk egy kudarc után, a lelki erejét építi.
Nem lesz túl keményszívű a gyerek, ha hagyom hibázni? 🧱
Éppen ellenkezőleg. A reziliencia nem érzéketlenséget jelent, hanem rugalmasságot. Aki megtapasztalja a saját nehézségeit és azok megoldását, az sokkal empatikusabb lesz mások fájdalmával szemben is. A cél nem az, hogy ne érezzen fájdalmat, hanem az, hogy ne bénítsa meg őt a nehézség.
Mi a teendő, ha a gyermekem alapvetően szorongó típus? 😟
Minden gyermek más temperamentummal születik. A szorongóbb gyermekeknek több türelemre és fokozatosabb terhelésre van szükségük. Számukra a kiszámíthatóság és a megerősítés még fontosabb. Apró, garantáltan sikeres kihívásokkal segíthetjük őket, hogy lépésről lépésre építsék fel az önbizalmukat.
A dicséret tényleg káros lehet a lelki erőre? 🎖️
Csak az üres és személyiségre irányuló dicséret lehet hátrányos. Ha „okosnak” nevezzük a gyereket, félhet a hibázástól. Ha viszont az erőfeszítését, a kitartását és az ötleteit dicsérjük („Nagyon tetszik, ahogy addig próbálgattad a kockákat, amíg meg nem állt a torony”), azzal a fejlődési szemléletmódot erősítjük benne.
Hogyan tanítsam meg a gyereknek a türelmet? ⏳
A türelem a reziliencia egyik fontos összetevője. A mai, azonnali kielégülésre épülő világban ez nehéz feladat. Kezdjük kicsiben: ne ugorjunk azonnal minden kérésére, hagyjuk, hogy néha várnia kelljen pár percet. Az unalom elviselése és a várakozás képessége fejleszti az önkontrollt és a belső tartást.
Beszéljek a gyereknek a saját nehézségeimről? 🗣️
Igen, de csak az életkorának megfelelő szinten. Ne tegyük őt a bizalmasunkká vagy a terapeutánkká, de láthatja, ha szomorúak vagyunk vagy ha valami nem sikerült nekünk. Magyarázzuk el neki, mit érzel, és hogyan tervezed megoldani. Ezáltal látja, hogy a felnőtteknek is vannak nehézségeik, és van rájuk megoldásuk.
Mikor kell szakemberhez fordulni, ha úgy látom, nem elég rugalmas a gyerekem? 🩺
Ha a gyermek tartósan levert, elveszíti az érdeklődését a korábban kedvelt tevékenységek iránt, ha az iskolai teljesítménye hirtelen romlik, vagy ha testi tünetei (hasfájás, fejfájás) vannak a stressztől, érdemes pszichológus tanácsát kérni. A szakember segíthet azonosítani a mélyebb blokkokat és új megküzdési stratégiákat taníthat a családnak.






Leave a Comment