A rohanó hétköznapok sodrásában gyakran érezzük úgy, hogy az időnk homokszemként pereg ki a ujjaink közül. Ebben a feszített tempóban a gyermekeinkkel való kapcsolatunk néha kimerül a logisztikai kérdések tisztázásában és a napi rutin vezénylésében. Pedig a valódi kapcsolódás és a bizalmi légkör alapja nem a tökéletes napirend, hanem az a figyelem, amivel a gyermekünk felé fordulunk. Amikor megállunk egy pillanatra, és valóban meghalljuk, amit mondani szeretne, egy olyan láthatatlan hidat építünk, amely a kamaszkor viharai alatt is stabil marad majd. Ez a cikk abban segít, hogy elsajátítsuk azokat a technikákat, amelyekkel a hallgatásból értő figyelem válik.
Az aktív figyelmet megalapozó belső csend megteremtése
Mielőtt bármilyen kommunikációs technikát alkalmaznánk, érdemes megvizsgálnunk a saját belső állapotunkat. A szülői lét egyik legnagyobb kihívása, hogy képesek legyünk lecsendesíteni a saját gondolatainkat, amikor a gyermekünk beszélni kezd hozzánk. Gyakran már akkor a válaszon gondolkodunk, amikor ő még el sem kezdte kifejteni a mondandóját. Ez a belső zaj gátat szab a valódi megértésnek.
A figyelem nem csupán a füleink használatát jelenti, hanem egyfajta érzelmi jelenlétet is. Ha a kezünkben ott az okostelefon, vagy a fejünkben a vacsora alapanyagait listázzuk, a gyermek azonnal megérzi a távolságot. Az értő figyelem első lépése tehát az elhatározás: most itt vagyok neked, és semmi más nem számít. Ez a néhány percnyi teljes odafordulás többet ér, mint egy egész délután, amit egymás mellett, de mégis külön világokban töltünk el.
A legnagyobb ajándék, amit egy másik embernek adhatunk, a tiszta, ítélkezésmentes figyelmünk.
A fizikai közelség és a testbeszéd szintén meghatározó elemei ennek a folyamatnak. Ha a gyermek alacsonyabb nálunk, érdemes leguggolni hozzá, hogy egy szemmagasságba kerüljünk. Ez a mozdulat azt üzeni, hogy partnerek vagyunk a beszélgetésben, és nem egy autoriter pozícióból tekintünk le rá. A szemkontaktus fenntartása, a bátorító bólintások és a nyitott testtartás mind azt sugallják: biztonságban vagy, elmondhatod, amit érzel.
Az érzelmek visszatükrözése mint a bizalom alapköve
A gyerekek, különösen a kisebbek, gyakran nem rendelkeznek még a megfelelő szókinccsel ahhoz, hogy pontosan kifejezzék az érzéseiket. Ilyenkor a szülő feladata, hogy érzelmi tolmácsként funkcionáljon. Amikor a gyermek dühösen eldobja a játékát, ahelyett, hogy azonnal fegyelmeznénk, próbáljuk meg megfogalmazni, mi történhetett benne. „Látom, most nagyon mérges vagy, mert nem sikerült felépíteni a tornyot” – ez a mondat csodákra képes.
Az érzelmek nevesítése segít a gyermeknek abban, hogy azonosítsa a belső állapotait. Ezt a technikát validálásnak nevezzük. Ha elismerjük az érzéseit, akkor is, ha azok szerintünk éppen irracionálisak, a gyermek azt érzi, hogy megértették őt. Nem kell egyetértenünk az okkal, elég, ha elfogadjuk az érzelmet. Ha azt mondjuk: „Ne sírj, ez nem is fájt annyira”, azzal valójában elnyomjuk az ő megélését, ami hosszú távon érzelmi eltávolodáshoz vezethet.
Az értő hallgatás során alkalmazott visszatükrözés nem csupán a szavak megismétlését jelenti. Inkább egyfajta empátiás visszhang, amellyel megmutatjuk, hogy átérezzük a helyzet súlyát. Ha a kamasz lányunk arról panaszkodik, hogy összeveszett a legjobb barátnőjével, ne tanácsokkal kezdjük a beszélgetést. Egy egyszerű mondat, mint például: „Ez tényleg nagyon fájdalmas és elkeserítő lehet neked”, kaput nyit a további őszinte kommunikáció felé.
A tiltott zónák és a kommunikációs gátak elkerülése
Gyakran esünk abba a hibába, hogy szülőként azonnal meg akarjuk oldani a problémát. Ez az „ügyeletes megoldó” szerepkör azonban néha többet árt, mint használ. Ha a gyermek panaszkodik, és mi azonnal kész receptekkel állunk elő, megfosztjuk őt attól a lehetőségtől, hogy maga jöjjön rá a megoldásra. Ezzel azt az üzenetet közvetítjük, hogy ő nem képes kezelni a saját nehézségeit.
Léteznek bizonyos reakciók, amelyeket a szakirodalom kommunikációs gátaknak nevez. Ilyenek például a prédikálás, a kioktatás, a gúnyolódás vagy a bagatellizálás. Amikor a gyermek elmesél valamit, és mi azt mondjuk: „Én megmondtam előre”, vagy „Bezzeg az én időmben ez másképp volt”, abban a pillanatban lefalazzuk a beszélgetést. A gyermek elhallgat, mert úgy érzi, a véleménye vagy a tapasztalata nem értékes.
| Helytelen reakció | Értő figyelem alapú reakció |
|---|---|
| „Ne legyél már ilyen hisztis, semmi bajod.” | „Látom, most valami nagyon elszomorított téged.” |
| „Azonnal hagyd abba a kiabálást!” | „Nagyon feszültnek tűnsz. Szeretnél beszélni róla?” |
| „Én a te korodban már sokkal ügyesebb voltam.” | „Úgy látom, ez a feladat most próbára tesz téged.” |
A kérdezéstechnika is sokat számít. A „Miért?” kezdetű kérdések gyakran védekezésre kényszerítik a gyermeket, mert úgy érzi, számonkérik. „Miért csináltad ezt?” helyett próbálkozzunk a „Hogyan élted meg?” vagy a „Mi történt pontosan?” jellegű megközelítésekkel. Ezek a nyitott kérdések arra ösztönzik a gyermeket, hogy részletesebben meséljen, és ne csak egy-egy szóval válaszoljon.
Az én-üzenetek ereje a konfliktuskezelésben

Amikor a szülő elfárad vagy frusztrált, hajlamos a „te-üzenetek” használatára. „Már megint rendetlenséget csináltál!”, „Soha nem figyelsz rám!” – ezek a mondatok támadásként hatnak, és azonnali ellenállást vagy bezárkózást váltanak ki a gyermekből. Ezzel szemben az én-üzenetek saját érzéseinkről és szükségleteinkről szólnak, anélkül, hogy a másikat hibáztatnánk.
Egy jól felépített én-üzenet így néz ki: leírjuk a konkrét viselkedést, megfogalmazzuk az azzal kapcsolatos érzésünket, és elmagyarázzuk a ránk gyakorolt hatását. Például: „Nagyon feszült leszek, amikor látom a játékokat szanaszét a nappaliban, mert attól tartok, hogy valaki megbotlik bennük, és nekem is nehezebb így kitakarítanom.” Ez a megközelítés együttműködésre hív, nem pedig védekezésre kényszerít.
Az én-üzenetek használata nem gyengeség, hanem a tudatos szülői magatartás jele. Megmutatjuk a gyermeknek, hogy nekünk is vannak érzéseink, és ezzel példát mutatunk az asszertív kommunikációra. Ha mi képesek vagyunk higgadtan beszélni a szükségleteinkről, ő is ezt a mintát fogja követni a társaival vagy később a saját kapcsolataiban.
A csend mint a beszélgetés katalizátora
Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a jó kommunikáció alapja a folyamatos beszéd. Azonban a szülő-gyermek kapcsolatban a csendnek is óriási ereje van. Amikor a gyermek elhallgat egy történet közben, ne siessünk azonnal kitölteni a szünetet. Lehet, hogy éppen a gondolatait rendezi, vagy erőt gyűjt ahhoz, hogy elmondja a dolog nehezebb részét.
A türelmes várakozás azt üzeni: „Itt vagyok, várok rád, nem sürgetlek”. Ez a fajta biztonságos tér elengedhetetlen ahhoz, hogy a mélyebb témák is felszínre kerülhessenek. Gyakran a legfontosabb vallomások akkor hangzanak el, amikor már percek óta csak csendben ülünk egymás mellett az autóban vagy az ágy szélén. Ne féljünk a csendtől, használjuk azt eszközként a mélyebb kapcsolódáshoz.
Néha a legtöbb, amit tehetünk, hogy csendben maradunk, és hagyjuk, hogy a gyermekünk szavai megtalálják az utat hozzánk.
A csend mellett a minimális megerősítések is segítenek. Egy-egy „Ühüm”, „Értem”, vagy „Ó, tényleg?” jelzés elegendő ahhoz, hogy a gyermek tudja, figyelünk rá, de nem szakítjuk félbe a gondolatmenetét. Ezek a kis morzsák fenntartják a beszélgetés folyamatosságát anélkül, hogy irányítanánk azt.
A testbeszéd és a nonverbális jelek olvasása
A kommunikáció jelentős része nem szavakban történik. Különösen igaz ez a gyerekekre, akik sokszor a testükkel üzennek, mielőtt beszélni tudnának. Egy görnyedt váll, a kerülő tekintet vagy a lábak rángatózása mind-mind érzelmi állapotokról árulkodnak. Értő szülőként feladatunk, hogy ezeket a jeleket is észrevegyük és „meghalljuk”.
Ha azt látjuk, hogy a gyermekünk feszült, bár azt mondja, minden rendben, hagyatkozzunk a megérzéseinkre és a látottakra. „Úgy tűnik nekem, mintha valami nyomná a szívedet, bár azt mondod, jól vagy. Ha szeretnél beszélni róla, itt vagyok.” Ez a fajta érzékenység segít abban, hogy a gyermek megtanulja: az érzései láthatóak és fontosak.
A fizikai érintés erejéről sem szabad megfeledkeznünk. Egy ölelés, egy kézfogás vagy egy simítás a háton néha többet mond minden szónál. A testi közelség oxitocint szabadít fel, ami csökkenti a stresszt és növeli a biztonságérzetet. Van, hogy a gyermek nem vágyik szavakra, csak arra, hogy oda bújhasson hozzánk, és érezze, hogy nincs egyedül a bajával.
A különböző életkorok specifikus kommunikációs igényei
Ahogy a gyermek növekszik, úgy változik az is, hogyan érdemes megszólítanunk őt. A tipegőkkel való kommunikációban a rövidség és a konkrétumok dominálnak. Náluk az érzelmek fizikai szinten jelennek meg, így a testi megnyugtatás és az egyszerű szavak a leghatékonyabbak. Ekkor építjük le az alapokat: megtanítjuk neki, hogy a szavainak ereje van.
Kisiskolás korban a hangsúly a történetmesélésre és az élmények feldolgozására helyeződik át. Ilyenkor a gyermek már képes komplexebb összefüggéseket is megérteni, és igényli, hogy beszélgessünk vele a világról. Ebben a korban a legnagyobb kihívás a szülő számára, hogy ne akarjon minden konfliktust (például az iskolai csatározásokat) azonnal elrendezni a gyermek helyett, hanem eszközt adjon a kezébe a megoldáshoz.
A kamaszkor hozza a legdrámaibb változást. Itt a szülő szerepe a tanácsadóból egyfajta „elérhető biztonsági hálóvá” módosul. A kamasz lázad, feszegeti a határokat, és gyakran úgy tűnik, egyáltalán nem akar hallani rólunk. Pedig ebben az időszakban van a legnagyobb szüksége arra az értő figyelemre, amit korábban megalapoztunk. A legfontosabb technika itt a nem ítélkező meghallgatás. Ha a kamasz azt érzi, hogy bármit elmondhat anélkül, hogy azonnal lehurrognák vagy megbüntetnék, megmarad a csatorna a két fél között.
A kérdezés művészete és a kíváncsiság ereje

Sokszor azért nem kapunk választ a gyermektől, mert rosszul kérdezünk. Az „Milyen volt az iskola?” kérdésre a tipikus válasz a „Jó” vagy a „Semmi különös”. Ha azonban specifikus és érdeklődő kérdéseket teszünk fel, nagyobb eséllyel indul el a párbeszéd. „Mi volt a legviccesebb dolog, ami ma történt?”, vagy „Volt-e valami, ami ma dühössé tett?”
A valódi kíváncsiság azt jelenti, hogy tényleg érdekel minket a gyermek belső világa, nem csak a teljesítménye vagy a viselkedése. Ez a tiszteletteljes érdeklődés segít abban, hogy a gyermek önmaga szakértőjének érezze magát. Amikor megkérdezzük a véleményét egy családi döntésnél, vagy kikérjük a tanácsát egy apróbb kérdésben, azzal az önbecsülését építjük.
A kérdések segítségével a problémamegoldó gondolkodást is fejleszthetjük. Ha a gyermek elakad valamiben, ahelyett, hogy megmutatnánk a helyes utat, kérdezzük meg: „Szerinted mi lenne a következő lépés?”, vagy „Milyen lehetőségeid vannak ebben a helyzetben?”. Ezzel a módszerrel a hallgatás és a beszéd egyensúlya eltolódik az ő javára, ami növeli az önbizalmát.
A digitális világ kihívásai a családi kommunikációban
Nem mehetünk el szó nélkül a technológia hatásai mellett sem. A „technoferencia”, vagyis a digitális eszközök okozta zavar a személyes kapcsolatokban, mindennapos jelenséggé vált. Amikor a szülő a telefonját nyomkodja, miközben a gyermek beszél hozzá, a gyermek azt az üzenetet kapja: „A képernyő fontosabb, mint te”. Ez a fajta érzelmi elhanyagolás mély nyomokat hagyhat.
Érdemes bevezetni a családban kütyümentes zónákat és időszakokat. Az étkezések, az esti altatás előtti óra vagy a közös séta legyenek szentek és sérthetetlenek. Amikor elrakjuk a telefont, egyértelmű jelzést adunk: most te vagy a középpontban. Ez a fajta fókuszált figyelem a legjobb ellenszere a modern világ szorongásainak.
A digitális tudatosság részeként beszélgessünk a gyermekkel az ő online élményeiről is. Ne kontrolláló módon, hanem őszinte érdeklődéssel. Ha tudja, hogy a „való világban” is meghallgatjuk, nagyobb eséllyel fog hozzánk fordulni akkor is, ha a digitális térben éri valamilyen bántódás vagy kellemetlen élmény. A bizalom itt is a kulcsszó.
A dicséret és az elismerés mint a pozitív kommunikáció eszköze
Sokszor csak akkor szólunk a gyermekhez, ha valami rosszat tett, vagy ha irányítani akarjuk. Pedig a pozitív visszajelzés legalább ennyire fontos a fejlődéséhez. Itt azonban nem a „szép volt” vagy az „ügyes vagy” jellegű üres dicséretekre kell gondolni. Az értő figyelem ezen a területen a leíró dicséretet jelenti.
A leíró dicséret során pontosan megfogalmazzuk, mit látunk: „Látom, mennyi időt töltöttél azzal, hogy kiválogasd a színeket ezen a rajzon. Nagyon kitartó voltál.” Ez a típusú visszajelzés nem ítélkezik, hanem visszatükrözi az erőfeszítést. A gyermek ebből tanulja meg értékelni a saját munkáját, és nem a külső jóváhagyástól válik függővé.
Az elismerés akkor a leghatékonyabb, ha a belső tulajdonságokra és a folyamatra irányul, nem csak a végeredményre. Ha megdicsérjük a segítőkészségét, a türelmét vagy a kreativitását, akkor az identitását erősítjük. Az ilyen pozitív megerősítések beépülnek a gyermek belső hangjába, és segítenek neki abban, hogy felnőttként is egészséges önképpel rendelkezzen.
A közös játék mint a kommunikáció különleges formája
A gyerekek elsődleges nyelve a játék. Amikor bekapcsolódunk a játékukba, valójában az ő nyelvükön kezdünk beszélni. Ez egy kiváló lehetőség arra, hogy hallgassunk és megfigyeljünk. A szerepjátékok során a gyerekek gyakran kijátsszák magukból a napi feszültségeket, félelmeket vagy vágyakat. Ha figyelmesen vagyunk jelen, rengeteg információt kaphatunk a belső világukról.
A közös játék során hagyjuk, hogy a gyermek irányítson. Ne akarjuk megmondani, hogyan kellene kinéznie a legóvárnak, vagy mi legyen a baba neve. Legyünk „követő” üzemmódban. Ez a fajta alárendelődés a szülő részéről hatalmas szabadságot és biztonságot ad a gyermeknek. Érzi, hogy ebben a térben ő az úr, az ő ötletei számítanak.
A játék közbeni kommunikáció legyen könnyed és mentes az elvárásoktól. Ne akarjunk tanítani semmit, csak élvezzük az együttlétet. A közös nevetés, a közös alkotás olyan érzelmi tőkét kovácsol, amelyhez a nehezebb időkben is vissza lehet nyúlni. A játék az a híd, amelyen keresztül a legkönnyebben eljuthatunk a gyermek szívéhez.
A határok kijelölése empátiával

Az értő hallgatás nem jelenti azt, hogy mindent ráhagyunk a gyermekre, vagy hogy nincsenek szabályok. Éppen ellenkezőleg: a határozott, de szeretetteljes korlátok adják meg a gyermeknek azt a biztonságot, amire szüksége van a fejlődéshez. A különbség az elérés módjában van.
Amikor korlátoznunk kell a gyermeket, tegyük azt az érzései elismerése mellett. „Tudom, hogy nagyon dühös vagy, amiért abba kell hagynod a videójátékot, mert annyira élvezed. De most eljött a vacsora ideje, és szükségem van a segítségedre a terítésnél.” Itt elismerjük az ő vágyát, de fenntartjuk a szabályt. Ez sokkal kevésbé vált ki ellenállást, mint egy parancsszó.
A határok meghúzása során is használhatunk választási lehetőségeket, ami növeli a gyermek autonómiaérzetét. „Szeretnéd most rögtön elrakni a játékaidat, vagy szükséged van még öt percre, hogy befejezd?” Ezzel a módszerrel a gyermek úgy érzi, van beleszólása a dolgok menetébe, miközben a cél (a rendrakás) megvalósul. A választás lehetősége csökkenti a hatalmi harcokat.
Hogyan javítsuk ki a kommunikációs hibáinkat?
Egyik szülő sem tökéletes. Mindannyiunkkal előfordul, hogy elfogy a türelmünk, kiabálunk, vagy olyasmit mondunk, amit később megbánunk. A fontos nem az, hogy soha ne hibázzunk, hanem az, hogy képesek legyünk a javításra. A kapcsolat helyreállítása kulcsfontosságú a bizalom fenntartásához.
Ha elrontottunk valamit, ne féljünk bocsánatot kérni a gyermektől. „Sajnálom, hogy az előbb kiabáltam veled. Nagyon fáradt voltam, de ez nem mentség arra, ahogy beszéltem. Kezdhetnénk elölről?” Ezzel nem gyengítjük a tekintélyünket, sőt: hitelessé válunk a szemében. Megmutatjuk neki, hogyan kell vállalni a felelősséget a tetteinkért.
A reparáció során fontos, hogy ne csak a szavainkkal kérjünk bocsánatot, hanem az érzelmi jelenlétünkkel is. Töltsünk utána minőségi időt együtt, hogy visszaépítsük a biztonságérzetet. A gyermekek rendkívül megbocsátóak, ha azt látják, hogy a szülő őszintén törekszik a kapcsolódásra. Minden hiba egy lehetőség arra, hogy megmutassuk: a szeretetünk erősebb, mint a nézeteltéréseink.
A szülői önismeret mint a kommunikáció motorja
Végül, de nem utolsósorban, a gyermekünkkel való kommunikáció minősége nagyban függ a saját önismereti utunktól. Gyakran azért reagálunk hevesen bizonyos helyzetekre, mert azok a saját gyerekkori traumáinkat vagy elfojtott érzelmeinket aktiválják. Ha felismerjük a saját „nyomógombjainkat”, nagyobb eséllyel tudunk higgadtan reagálni a gyermekünk nehéz pillanataiban.
Érdemes feltenni magunknak a kérdést: miért zavar annyira, ha sír? Miért érzem magam tehetetlennek, ha ellenkezik? Ezek a kérdések elvezethetnek minket a saját gyógyulásunkhoz. Egy tudatos szülő folyamatosan dolgozik magán, hogy ne a saját mintáit örökítse tovább, hanem egy tiszta lapot adjon a gyermekének.
A gyermekünk a legjobb tanítónk ezen az úton. Ő az, aki tükröt tart elénk, és megmutatja, hol vannak még dolgunk magunkkal. Ha nyitott szívvel és tanulni vágyással állunk a szülői szerephez, a kommunikációnk természetes módon fog fejlődni. A cél nem a tökéletesség, hanem az őszinte, mély és támogató jelenlét.
A hosszú távú hatások: mit építünk az értő figyelemmel?
Amikor nap mint nap gyakoroljuk ezeket a technikákat, valójában egy láthatatlan tőkét halmozunk fel a gyermekünk jövője számára. Az a gyermek, akit meghallgattak, akinek az érzéseit validálták, felnőttként is képes lesz az önszabályozásra és az empátiára. Megtanulja, hogy az ő hangja számít, és hogy a konfliktusok megoldhatóak párbeszéddel.
Az értő figyelem hatására a gyermek érzelmi intelligenciája látványosan fejlődik. Képes lesz felismerni mások szükségleteit, és asszertívan kiállni a sajátjaiért. Ez az alapja az egészséges párkapcsolatoknak és a sikeres munkahelyi együttműködésnek is. Amit ma adunk neki a figyelmünkkel, az lesz az ő belső iránytűje holnap.
A szülő-gyermek kapcsolat pedig egy életen át tartó kötelékké érik, ahol a bizalom nem kérdés, hanem alapvetés. Amikor a gyermekünk már felnőttként tér vissza hozzánk, hogy megossza az örömeit vagy a bánatát, tudni fogjuk: megérte minden perc, amit értő hallgatással töltöttünk. A kommunikáció nem csak technika, hanem a szeretet egyik legtisztább kifejeződése.
Gyakran Ismételt Kérdések a gyerekekkel való kommunikációról
❓ Mit tegyek, ha a gyermekem egyáltalán nem akar beszélni velem?
Ilyenkor a legfontosabb a türelem és a nyomásmentes jelenlét. Ne erőltessük a beszédet, helyette keressünk olyan közös tevékenységeket (például főzés, séta vagy autózás), ahol a beszélgetés természetes módon, mellékesen alakulhat ki. Sokszor a csendes együttlét készíti elő a terepet a későbbi megnyílásra.
👂 Hogyan hallgassam meg, ha éppen nagyon sietünk valahová?
Legyünk őszinték: „Nagyon szeretném hallani, amit mondasz, de most sietnünk kell a buszhoz. Amint leülünk az autóba/hazaérünk, kérlek, meséld el újra, mert minden szavadra figyelni akarok.” Fontos, hogy tartsuk be az ígéretünket, és később valóban térjünk vissza a témára.
😡 Miért kezd el a gyermekem kiabálni, amikor próbálok higgadtan beszélni vele?
A gyermekek érzelmi önszabályozása még fejlődésben van. Lehet, hogy a te higgadtságod éles ellentétben áll az ő belső viharával, ami frusztrálja. Ilyenkor segíthet, ha először elismered az ő intenzív érzéseit: „Látom, most annyira dühös vagy, hogy majd szétrobbansz.” Ez segít neki érezni, hogy érted a helyzetét.
📵 Mennyi képernyőidő fér bele, hogy ne romoljon a kommunikációnk?
Nem a percek száma a legfontosabb, hanem a minőség és az egyensúly. Ha a digitális eszközök használata a közös interakciók rovására megy, akkor érdemes határokat szabni. A legfontosabb, hogy a közös családi rituálék (étkezés, altatás) teljesen képernyőmentesek legyenek.
🧸 Milyen életkortól lehet elkezdeni az értő figyelmet?
Már csecsemőkortól! Amikor válaszolsz a babád gőgicsélésére, vagy visszatükrözöd az arcjátékát, már a kommunikáció alapjait rakod le. Az érzelmek nevesítését pedig már akkor érdemes elkezdeni, amikor a gyermek még csak ismerkedik a szavakkal.
🗣️ Mi van, ha nem értek egyet azzal, amit a gyermekem mond?
Az értő figyelem nem jelent egyetértést. Megértheted és elfogadhatod az ő nézőpontját anélkül is, hogy egyetértenél vele. Mondhatod például: „Értem, hogy te így látod ezt a helyzetet, és ez teljesen más, ahogy én gondolom. Mesélj még róla, miért érzel így?” Ez tiszteletben tartja mindkettőtök világát.
🫂 Hogyan lehetek jó hallgatóság, ha én is feszült és fáradt vagyok?
Fontos az öngondoskodás. Ha érzed, hogy nincs kapacitásod az értő figyelemre, mondd el neki: „Most nagyon elfáradtam és szükségem van tíz perc csendre, hogy utána igazán rád tudjak figyelni.” Ezzel az önszabályozásra is példát mutatsz neki, és elkerülöd, hogy türelmetlenségedben megbántsd.




Leave a Comment