Amikor a tanév elkezdődik, szülőként rengeteg feladattal szembesülünk: beiskolázás, tankönyvrendelés, napirend kialakítása. Azonban van egy téma, ami gyakran a háttérbe szorul, pedig alapvetően meghatározza gyermekünk iskolai teljesítményét és hosszú távú egészségét: ez nem más, mint a megfelelő hidratálás. A gyermekek napjuk nagy részét az iskolában töltik, ahol a tanulás, a játék és a szociális interakciók folyamatos koncentrációt igényelnek. Ehhez a szellemi és fizikai terheléshez pedig elengedhetetlen a tiszta víz, nem pedig a cukorral, mesterséges színezékekkel és adalékanyagokkal teli üdítők. De vajon mennyire van jelen a tudatosság a hazai oktatási intézményekben, és miért olyan nehéz a szülőknek és pedagógusoknak is felvenni a harcot a csábítóan édes, ám annál károsabb italokkal szemben?
A cukros üdítők alattomos csapdája az iskolai büfékben
A gyermekek számára a cukor egyet jelent a jutalommal, az azonnali energiával és az édes íz élvezetével. Sajnos az iskolai környezetben, még a szigorúbb szabályozások ellenére is, a cukrozott italok gyakran könnyen hozzáférhetőek. Gondoljunk csak a színes dobozokra, a látványos reklámokra, amelyek célzottan a fiatal fogyasztókat célozzák. A probléma gyökere abban rejlik, hogy sok szülő és maga a gyermek sem érzékeli az elfogyasztott cukor valódi mennyiségét. Egy átlagos, 3 deciliteres, ízesített gyümölcslé vagy szénsavas üdítő akár 7-10 teáskanálnyi cukrot is tartalmazhat, ami messze meghaladja a gyermekek számára ajánlott napi beviteli mennyiséget.
Ez a túlzott cukorfogyasztás nem csak a fogak állapotát rontja, hanem közvetlen hatással van a gyermekek viselkedésére és tanulási képességére is. A hirtelen megnövekedett vércukorszint okozta energia-löketet gyors, drasztikus zuhanás követi, ami fáradtsághoz, ingerlékenységhez és koncentrációs zavarokhoz vezet. Ez a hullámvasút megnehezíti a pedagógusok munkáját, és rontja a gyermek iskolai teljesítményét. A tanítási órák közepén tapasztalható „energiacsúcs” utáni mélypont a figyelem elkalandozásának leggyakoribb oka.
„A cukros üdítők nem hidratálnak, hanem terhelik a szervezetet. Minden egyes korty egy lépés a krónikus egészségügyi problémák felé vezető úton.”
A szülők felelőssége elvitathatatlan, de az iskolai környezetnek is támogatnia kell az egészséges választást. Ha a gyerek a büfében csak cukros italokat talál, vagy ha a menzán az alapértelmezett ital nem a víz, hanem valamilyen ízesített lötty, akkor az egészséges életmódra nevelés kudarcot vall. Az egészséges iskolai étkezés és italfogyasztás támogatása nem luxus, hanem alapvető jog.
A víz mint a tanulás katalizátora: a hidratálás kognitív előnyei
A testünk mintegy 60%-a, a gyermekeké pedig még ennél is nagyobb arányban, vízből áll. Az agy működéséhez elengedhetetlen a megfelelő hidratáltság, mivel az agyszövet maga is rendkívül vízigényes. Már enyhe, mindössze 1-2%-os dehidratáció is jelentősen rontja a kognitív funkciókat. Képzeljük el, milyen hatással van ez egy gyermekre, akinek 45 percen keresztül kellene figyelnie a tanári magyarázatra.
A víz kulcsszerepet játszik az idegsejtek közötti kommunikációban. Segíti a tápanyagok szállítását az agyba és az anyagcsere melléktermékeinek elszállítását. Ha a gyermek nem iszik eleget, a vér besűrűsödik, lassul a keringés, ami oxigénhiányos állapotot idézhet elő az agyban. Ennek következményei azonnal megfigyelhetőek az iskolai környezetben:
- Koncentrációzavar: A gyermek nehezen tartja fenn a figyelmét, könnyen elkalandozik.
- Memóriaproblémák: Nehezebben jegyzi meg az új információkat, feledékenyebbé válik.
- Fejfájás és fáradtság: Gyakran összetévesztik a stresszel vagy a rossz alvással, pedig sokszor egyszerűen csak szomjúság áll a háttérben.
Kutatások igazolják, hogy azok a diákok, akik rendszeresen, kis mennyiségű vizet fogyasztanak az órák alatt, jobban teljesítenek a vizsgákon és a feladatmegoldásokban. A vízfogyasztás nem csak a fizikai egészségért, hanem a mentális élességért is felelős. Egy jól hidratált agy gyorsabban dolgozik, és hatékonyabban képes feldolgozni a beérkező ingereket.
A tiszta víz a legjobb „üzemanyag” a fejlődő agy számára. Nem véletlen, hogy számos országban már kötelezővé tették a kulacsok használatát a tantermekben.
Fontos, hogy a gyermekek megtanulják, hogy a szomjúságérzet már a dehidratáció előrehaladott jele. Meg kell szokniuk, hogy még mielőtt szomjasak lennének, iszogassanak. Az iskolának biztosítania kell, hogy az ivóvíz mindig, mindenhol elérhető legyen – nem csak a mosdókban, hanem a folyosókon lévő modern ivókutak formájában is.
A cukorbetegség, az elhízás és a víz szerepe a megelőzésben
A cukros üdítők és a gyermekkori elhízás közötti kapcsolat egyértelmű és tudományosan megalapozott. A folyékony kalóriák különösen veszélyesek, mivel nem okoznak olyan teltségérzetet, mint a szilárd táplálék, így a gyermekek észrevétlenül visznek be hatalmas mennyiségű extra energiát. Ez a folyamatos kalóriatöbblet vezet a testsúly növekedéséhez, ami a modern társadalom egyik legsúlyosabb közegészségügyi problémája.
A gyermekkori elhízás növeli a szív- és érrendszeri betegségek, valamint a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát. Korábban a 2-es típusú diabétesz szinte kizárólag felnőttkori betegségnek számított, mára azonban egyre több gyereket diagnosztizálnak vele, ami ijesztő tendencia. A rendszeres cukros üdítő fogyasztás folyamatos terhelést jelent a hasnyálmirigynek, amelynek inzulint kell termelnie a hirtelen megemelkedett vércukorszint normalizálására. Idővel ez inzulinrezisztenciához vezethet, ami a cukorbetegség előszobája.
Ezzel szemben a víz nullkalóriás, és segíti a szervezet anyagcsere folyamatait. A megfelelő hidratálás kulcsszerepet játszik az éhségérzet szabályozásában is. Gyakran előfordul, hogy a gyermekek (és a felnőttek is) a szomjúságot éhségnek érzékelik, és feleslegesen nassolnak. Ha a gyermek rendszeresen vizet iszik, kisebb valószínűséggel nyúl a kalóriadús ételekhez és italokhoz.
Azon túl, hogy a víz semlegesíti a felesleges savakat a szervezetben, támogatja a méregtelenítést, és segít fenntartani a megfelelő testsúlyt. A vízfogyasztás növelése az egyik legegyszerűbb és legköltséghatékonyabb módja annak, hogy támogassuk gyermekünk egészséges testsúlyának elérését és megtartását.
A fogászati rémálom: üdítők és fogszuvasodás

A fogorvosok egyöntetűen állítják, hogy a cukros és savas italok az egyik legfőbb okai a gyermekkori fogszuvasodásnak. A szénsavas üdítők nem csak cukrot tartalmaznak, hanem magas savasságúak is (például foszforsav vagy citromsav). Ez a kettős támadás pusztító hatással van a fogzománcra.
A cukor táplálja a szájban lévő baktériumokat, amelyek savat termelnek. Ez a sav kikezdi a zománcot, lyukakat okozva. Ha ehhez hozzáadjuk az üdítő saját savasságát, a zománc eróziója felgyorsul. A gyermekek különösen veszélyeztetettek, mert a tejfogaik és a frissen előtörő maradó fogaik zománca még vékonyabb és sérülékenyebb.
| Káros hatás | Leírás | Megoldás |
|---|---|---|
| Zománcerózió | A savas pH lebontja a fogzománcot, érzékenységet és szuvasodást okozva. | Tiszta víz fogyasztása, amely semlegesíti a száj pH-ját. |
| Lyukképződés | A cukor táplálja a baktériumokat, amelyek savtermelése lyukakat okoz. | Cukorbevitel drasztikus csökkentése. |
| Ínygyulladás | A gyulladásos folyamatok a cukorbevitelhez köthetők, ami hosszú távon ínybetegségeket okozhat. | Rendszeres hidratálás és szájhigiénia. |
A víz itt is megmentőként lép fel. A tiszta ivóvíz segít lemossa a cukrot és a savakat a fogak felületéről, és hozzájárul a nyáltermeléshez, ami a száj természetes védekező mechanizmusa. A fluorid tartalmú ivóvíz ráadásul erősíti a fogzománcot, védelmet nyújtva a szuvasodás ellen. Az iskoláknak és a szülőknek egyaránt hangsúlyozniuk kell, hogy a víz a legjobb választás a szomjúság oltására és a fogak védelmére.
Iskolai vízprogramok és a környezet szerepe
Ahhoz, hogy a gyermekek valóban a vizet válasszák, a környezetnek támogatnia kell ezt a döntést. Nem elég csak beszélni a víz fontosságáról; biztosítani kell a hozzáférést és a vonzó feltételeket. Egy hatékony iskolai vízprogram több pillérre épül.
Ivókutak és infrastruktúra
Az ivókutak állapota és elhelyezése kritikus. Senki sem szívesen iszik egy rosszul karbantartott, régi ivókútból. Az iskoláknak modern, könnyen tisztítható, és ami nagyon fontos, kulacstöltésre alkalmas kutakat kell telepíteniük. A kulacstöltő állomások elhelyezése a folyosókon, a tornaterem közelében és a menza területén jelentősen növeli a vízfogyasztást. A tiszta, hideg, jó ízű víz azonnali elérhetősége sokkal csábítóbbá teszi az egészséges választást.
A kulacs kultúra bevezetése
A kulacs nem csak egy tárolóedény, hanem egy egészséges életmódot szimbolizáló eszköz. A személyes kulacs használatának ösztönzése az órákon is lehetővé teszi a folyamatos, kis kortyokban történő hidratálást, ami optimális a koncentráció fenntartásához. Az iskoláknak érdemes népszerűsíteniük a saját logóval ellátott, BPA-mentes kulacsokat, ezzel is erősítve az iskolai közösséghez tartozás érzését és az egészségtudatosságot.
Ha a víz ingyenes, tiszta és azonnal elérhető, a gyermekek sokkal nagyobb eséllyel hagyják ott a pénzért vásárolható, cukros alternatívákat.
Szabályozás és büfékínálat
Magyarországon az iskolai büfék kínálatát jogszabályok korlátozzák (pl. az úgynevezett chipsadóval érintett termékek tiltása), de a kiskapuk mindig megtalálhatók. A szigorú, következetes szabályozás elengedhetetlen. A büfében a vízen kívül csak minimálisan cukrozott, 100%-os gyümölcstartalmú, vagy természetes ízesítésű vizek legyenek elérhetőek. Az árképzésnek is támogatnia kell a vizet: a palackozott víz legyen olcsóbb, mint bármely cukrozott ital, vagy ideális esetben ingyenesen biztosított.
A pedagógusok szerepe: a hidratálás beépítése a napirendbe
A tanárok nem csak tudást közvetítenek, hanem egészségügyi mintákat is. Egy pedagógus, aki maga is rendszeresen iszik vizet, és emlékezteti a diákjait a hidratálásra, hatalmas pozitív hatást gyakorol. A pedagógiai programoknak tartalmazniuk kell a víz fontosságáról szóló oktatási egységeket.
Rendszeres „vízszünetek”
A tanítási órák során érdemes beiktatni rövid, egyperces szüneteket, amikor mindenki megiszik néhány kortyot. Ez segíti a gyermekeket abban, hogy ne felejtsék el a kulacsukat, és megtöri a hosszú koncentrációs időszakot. A vízfogyasztás ösztönzése nem vonhatja el a figyelmet az óráról, sőt, éppen ellenkezőleg: segít visszaterelni a fókuszt.
Kapcsolat a fizikai aktivitással
Testnevelés órák előtt, alatt és után a hidratálás kiemelten fontos. A tanároknak biztosítaniuk kell, hogy a gyerekek bőségesen igyanak, különösen meleg időben. A vízveszteség pótlása elengedhetetlen a fizikai teljesítmény fenntartásához és a hőkimerülés elkerüléséhez. A sportolás közben elvesztett ásványi anyagokat is pótolni kell, bár ez a tiszta vízzel is megoldható, ha a gyermek étrendje kiegyensúlyozott.
A pedagógusoknak ismerniük kell a dehidratáció tüneteit (pl. fáradtság, sötét vizelet, szédülés), hogy időben beavatkozhassanak. Egy egyszerű vizuális segédeszköz, mint például egy vizelet színskálája, segíthet a gyerekeknek megérteni, mikor van szükségük több folyadékra.
A szülői minta ereje: hogyan szoktassuk rá a gyereket a vízre?
Hiába a legjobb iskolai program, ha a gyermek otthon megszokja a cukros italokat. A szülői minta a legerősebb befolyásoló tényező. Ha a szülő a víz helyett folyamatosan szénsavas üdítőt vagy ízesített ásványvizet fogyaszt, a gyermek is ezt fogja természetesnek tekinteni.
A háztartás „cukormentesítése”
Az első lépés a házi büfé szigorú átvizsgálása. Ne tartsunk otthon cukros üdítőket. Ha a gyermek nem látja, nem is kívánja annyira. A tiszta víz legyen az alapértelmezett ital minden étkezéshez és napközben. Ha a gyermek ízesítést igényel, válasszunk természetes megoldásokat, mint például a frissen facsart citrom, uborka szeletek, vagy néhány szem bogyós gyümölcs a kulacsba.
A kulacs személyre szabása
A gyerekek szeretik, ha a saját tárgyaik egyediek. Egy színes, matricákkal feldíszített, vagy kedvenc mesehősükkel ellátott kulacs sokkal motiválóbbá teszi a vízivást. Segítsünk nekik kiválasztani a tökéletes kulacsot, és tegyük szokássá, hogy minden reggel megtöltve indulnak az iskolába.
A szakemberek azt javasolják, hogy a szülők vezessenek be egyfajta „vízivási napirendet”. Például: egy pohár víz ébredés után, egy pohár víz reggelihez, egy pohár víz uzsonna előtt, és így tovább. Ez a rendszeresség segít beépíteni a szokást a napi rutinba, és elkerülni a kiszáradást.
A természetes ízesítés művészete
Sok gyerek azért utasítja el a vizet, mert „nincs íze”. Ebben az esetben keressünk egészséges kompromisszumokat. A gyümölcsök és zöldségek természetes aromái kiválóan alkalmasak a víz ízesítésére, kalóriabevitel nélkül. Néhány népszerű és egészséges ízesítési lehetőség:
- Menta és lime (frissítő és emésztést segítő)
- Eper és bazsalikom (enyhén édes és aromás)
- Narancs és fahéj (téli időszakban melegítő hatású)
- Uborka és citrom (méregtelenítő és hűsítő)
Ezek az ízesített vizek (detox vizek) vonzó vizuális élményt is nyújtanak, ami különösen fontos a fiatalabb korosztály számára. Így a gyermek megkapja az ízélményt, de elkerüli a feldolgozott cukrot és mesterséges anyagokat.
A tudományos háttér: mi történik a testben, ha túl sok cukrot iszunk?

Ahhoz, hogy megértsük a víz fontosságát, tisztában kell lennünk azzal, hogyan reagál a szervezet a túlzott cukorbevitelre. Amikor a gyermek nagy mennyiségű cukros üdítőt fogyaszt, a szervezet hirtelen kap egy hatalmas glükóz löketet, ami megzavarja a hormonális egyensúlyt.
Inzulinrezisztencia és leptin
A hirtelen vércukorszint-emelkedésre a hasnyálmirigy nagy mennyiségű inzulint termel. A rendszeres cukros terhelés idővel inzulinrezisztenciához vezethet, amikor a sejtek már nem reagálnak megfelelően az inzulinra. Ez egy ördögi kör, ami gyulladást és zsírraktározást eredményez.
Emellett a cukros italok befolyásolják a leptin nevű jóllakottsági hormon működését is. A fruktózban gazdag üdítők fogyasztása nem váltja ki a leptin megfelelő felszabadulását, ami azt jelenti, hogy a gyermek nem érzi magát jóllakottnak, és tovább eszik vagy iszik, fenntartva ezzel a kalóriatöbbletet. Ez a folyamat jelentősen hozzájárul a gyermekkori elhízáshoz.
A vese terhelése
A cukros üdítőkben lévő magas só- és cukortartalom dehidratáló hatású is lehet. A szervezetnek extra vizet kell felhasználnia ahhoz, hogy a felesleges cukrot és nátriumot kiürítse. Ez azt jelenti, hogy ahelyett, hogy hidratálna, a cukros üdítő valójában növeli a szervezet vízigényét. Ez különösen veszélyes a meleg nyári hónapokban vagy intenzív fizikai aktivitás során.
A tiszta víz ezzel szemben támogatja a vesék optimális működését, segítve a méreganyagok hatékony eltávolítását. Ez a természetes folyamat elengedhetetlen a gyermekek hosszú távú egészségéhez és vitalitásához.
A hosszú távú egészségügyi előnyök: befektetés a jövőbe
A vízivási szokások kialakítása nem csak a pillanatnyi iskolai teljesítményt javítja, hanem egy életre szóló egészségügyi alapokat teremt. Ha a gyermek megtanulja, hogy a víz az elsődleges folyadékforrás, ez a szokás elkíséri őt a felnőttkorba is, drasztikusan csökkentve ezzel a krónikus betegségek kockázatát.
Viselkedésformálás és döntéshozatal
Az iskolai környezetben történő egészséges döntések meghozatala (például a víz választása az üdítő helyett) erősíti a gyermek autonómiáját és egészségtudatos gondolkodását. Megtanulják, hogy az egészségükért ők maguk felelősek, és ez a tudatosság átvihető más területekre is, mint például az étkezési szokások vagy a testmozgás.
Minden elutasított cukros ital egy győzelem a gyermekkori elhízás és a későbbi szívbetegségek elleni harcban.
Pénzügyi és környezeti szempontok
A vízivás nem csak egészséges, hanem gazdaságos és környezetbarát is. A csapvíz fogyasztása jelentősen olcsóbb, mint a palackozott üdítők vásárlása, ami hosszú távon jelentős megtakarítást jelent a családok számára. Ráadásul a kulacsok használata csökkenti a műanyaghulladék mennyiségét, ezzel támogatva a környezettudatos életvitelt, ami a modern oktatásban egyre fontosabb szempont.
A kihívások leküzdése: hogyan tegyük vonzóvá a vizet?
A gyermekek gyakran a vizuális ingerekre és az ízre fókuszálnak. Ahhoz, hogy a víz versenyezhessen a cukros üdítőkkel, kreatív megoldásokra van szükség, különösen az iskolai környezetben.
Vízbárok és ízesítő állomások
Egyes modern iskolák bevezették a „vízbárokat”, ahol a gyerekek maguk adhatnak ízt a vizüknek természetes alapanyagokkal. Ezek az állomások friss gyümölcsszeleteket, zöldségeket és gyógynövényeket kínálnak. Ez a „csináld magad” megközelítés izgalmasabbá teszi a vízivást, és növeli a gyerekek hajlandóságát az egészséges választásra.
Vízzel kapcsolatos játékok és jutalmak
A pedagógusok beépíthetik a vízfogyasztást az osztálytermi jutalmazási rendszerbe. Például, ha az egész osztály rendszeresen használja a kulacsát és iszik, kaphatnak extra szünetet vagy egy közös játékot. A pozitív megerősítés sokkal hatékonyabb, mint a tiltás.
A szénsavas víz kérdése
Sok gyermek szereti a buborékos italokat. A szénsavas víz (szóda vagy ásványvíz) jó kompromisszum lehet, amennyiben cukormentes. Bár a szénsav enyhén savas, még mindig sokkal kevésbé káros a fogakra, mint a cukrozott üdítők, és segíthet a gyermekeknek átszokni a tiszta ízre. Fontos azonban, hogy ez is mértékkel történjen, és a tiszta, csapvíz maradjon az elsődleges folyadékforrás.
A hidratáltság biztosítása az iskolában nem pusztán logisztikai feladat, hanem az egészségügyi nevelés egyik alapköve. A megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékbevitel garantálja, hogy a gyermekek fizikailag és mentálisan is készen álljanak a tanulásra, és megalapozza egy hosszú, egészséges élet lehetőségét.
💧 Gyakran ismételt kérdések a gyermekek iskolai hidratálásáról
Hogyan tudom ellenőrizni, hogy a gyermekem eleget iszik-e az iskolában? 🧐
A legegyszerűbb módszer a reggeli kulacsméret és az esti maradék összehasonlítása. Beszélje meg gyermekével, hogy naponta legalább két alkalommal töltse újra a kulacsát. Emellett figyelje a vizelet színét: a világos, halványsárga szín a megfelelő hidratáltságot jelzi. A sötét, koncentrált vizelet a dehidratáció jele. Kérdezze meg a pedagógusokat, hogy észlelnek-e fáradtságot vagy koncentrációs zavart a délutáni órákban, ami gyakran a kiszáradás jele.
Mennyi vizet kellene innia egy iskoláskorú gyermeknek naponta? 📏
Az ajánlott mennyiség függ a gyermek életkorától, testsúlyától és fizikai aktivitásától. Általánosságban elmondható, hogy 4-8 éves korban körülbelül 1,2-1,7 liter folyadékot, míg 9-13 éves korban 1,7-2,4 liter folyadékot kellene fogyasztaniuk (beleértve a táplálékból származó folyadékot is). Fontos, hogy a folyadék nagy része tiszta víz legyen, és ez a mennyiség növekedjen sportolás vagy meleg idő esetén. A kulacs mérete (például 500 ml) segíthet a mennyiség nyomon követésében.
Miért jobb a víz a 100%-os gyümölcslénél? 🍎
Bár a 100%-os gyümölcslé tartalmaz vitaminokat, rendkívül magas a természetes cukortartalma, és hiányzik belőle a rost. Folyékony formában a cukor gyorsan felszívódik, ami vércukorszint-ingadozást okoz. A víz ezzel szemben kalóriamentes, nem emeli meg a vércukorszintet, és nem károsítja a fogzománcot. A gyümölcsöt jobb egészben, rostokkal együtt fogyasztani, a szomjúság oltására pedig a tiszta víz az ideális választás.
Mi a helyzet a sportitalokkal a testnevelés órák után? 🏃♀️
A sportitalokat (izotóniás italok) általában csak intenzív, 60 percnél hosszabb, nagy izzadással járó edzés esetén ajánlják, amikor szükség van az elvesztett elektrolitok és szénhidrátok gyors pótlására. A legtöbb iskolai testnevelés óra vagy szünetben történő játék nem igényel sportitalokat. Ezek az italok gyakran tartalmaznak cukrot és mesterséges színezékeket, így a tiszta víz vagy enyhén sózott víz a legjobb választás a normál iskolai aktivitás után.
Hogyan kezeljük a cukros üdítők utáni sóvárgást? 🍬
A sóvárgás általában a megszokás és a cukorfüggőség eredménye. Fokozatosan szoktassa le gyermekét az édes ízekről. Első lépésként hígítsa a gyümölcsleveket vízzel, majd fokozatosan növelje a víz arányát. Használjon természetes ízesítőket (citrom, menta, bogyós gyümölcsök) a víz ízesítésére. A sóvárgás megelőzésében segít a kiegyensúlyozott étkezés, mivel a stabil vércukorszint csökkenti a hirtelen cukoréhséget.
Van-e különbség a csapvíz és a palackozott víz között az iskolában? 🚰
A hazai csapvíz minősége szigorúan ellenőrzött, és legtöbb esetben tökéletesen alkalmas fogyasztásra. Ráadásul a csapvíz gyakran tartalmaz fluoridot, ami előnyös a fogak számára. A palackozott víz drága és jelentős műanyaghulladékot termel. Az iskoláknak biztosítaniuk kell, hogy a csapvíz hideg és jó ízű legyen (szükség esetén szűrővel ellátva), ezzel ösztönözve a fenntartható és egészséges választást.
Milyen hatással van a dehidratáció a gyermek viselkedésére és hangulatára? 😠
A dehidratáció nagymértékben befolyásolja a gyermek érzelmi szabályozását. Már enyhe kiszáradás is fokozott ingerlékenységet, rossz hangulatot, szorongást és fáradtságot okozhat. Gyakran előfordul, hogy a szülők vagy a tanárok a rossz viselkedés okát keresik, holott az egyszerűen a folyadékhiányból adódik. A megfelelő vízfogyasztás segíti a nyugodt, kiegyensúlyozott viselkedést és a jobb stresszkezelést.






Leave a Comment