Van egy varázsmondat a szülői eszköztárban, amelynek ereje messze túlmutat a puszta szavak összességén. Ez a három szó – „Büszke vagyok rád” – nem csupán elismerés, hanem egyfajta érzelmi vitamin, amely a gyermek lelki fejlődésének alapkövét képezi. Amikor ezt kimondjuk, nemcsak a teljesítményét értékeljük, hanem azt az embert is, akivé éppen válik. Ez a mondat hitelesíti a gyermek erőfeszítéseit, megerősíti a pozitív viselkedést, és olyan belső motivációt ébreszt benne, amely a jövőbeni kihívások során is megtartja. De vajon tudjuk-e, mikor, hogyan és miért használjuk ezt a kifejezést a legoptimálisabban, hogy valóban szárnyakat adjon, ahelyett, hogy felesleges nyomást helyezne a kicsi vállakra? Merüljünk el együtt a dicséret pszichológiájában.
A dicséret pszichológiája: miért hat jobban a büszkeség, mint a jutalom?
A modern gyermeknevelés egyik legnagyobb kihívása, hogy megtaláljuk az egyensúlyt a feltétel nélküli szeretet és a teljesítmény elismerése között. A jutalmazás és a dicséret között finom, de lényeges különbség van. Amikor azt mondjuk, „Büszke vagyok rád”, akkor egy mélyebb, belsőleg orientált érzelmet fejezünk ki, amely a gyermek önértékelését táplálja. Ez nem egy külső jutalom (mint egy matrica vagy egy édesség), hanem egy érzelmi megerősítés, ami az identitásához kötődik.
A pszichológusok régóta vizsgálják a belső és külső motiváció közötti kapcsolatot. A külső jutalmak (pénz, ajándékok) hatékonyak lehetnek rövid távon, de hosszú távon alááshatják a gyermek belső érdeklődését és a feladat iránti elkötelezettségét. Ezzel szemben, az olyan pozitív megerősítések, mint a szívből jövő büszkeség kifejezése, a belső motivációt erősítik. A gyermek nem azért fog legközelebb is megpróbálkozni egy nehéz feladattal, mert jutalmat vár, hanem azért, mert érezni akarja azt az elégedettséget, amit a szülői elismerés kiváltott.
A „Büszke vagyok rád” mondat igazi ereje abban rejlik, hogy a gyermek nem a jutalomért, hanem a fejlődésért és az erőfeszítésért kap elismerést, ami hosszú távon ellenállóbbá teszi a kudarcokkal szemben.
Carol Dweck, a Stanford Egyetem pszichológusa, kutatásaival bebizonyította, hogy a dicséret fókuszának megválasztása kritikus. Ha a gyermek képességeit dicsérjük („Milyen okos vagy!”), az fix gondolkodásmódot alakít ki, ahol a kudarcot a képesség hiányának tudják be. Ha viszont az erőfeszítést és a kitartást dicsérjük („Látom, mennyit gyakoroltál, nagyon büszke vagyok a kitartásodra!”), az növekedési gondolkodásmódot (growth mindset) eredményez. A büszkeség kifejezése éppen ezt a növekedési gondolkodásmódot segíti elő, mivel az igyekezetre, a folyamatra és a beletett energiára helyezi a hangsúlyt.
A feltétel nélküli szeretet és a büszkeség kényes egyensúlya
Sok szülő aggódik, hogy a dicséret feltételekhez köti a szeretetet. Fontos tisztázni: a feltétel nélküli szeretet azt jelenti, hogy a gyermek értékét nem kötjük a teljesítményéhez. A dicséret viszont egyfajta visszajelzés a helyes viselkedésről, az etikusságról vagy az erőfeszítésről. A két fogalom nem zárja ki egymást, sőt, kiegészítik egymást.
A gyermeknek tudnia kell, hogy szeretjük, függetlenül attól, hogy nyer-e a versenyen, vagy ötöst hoz-e haza. De azt is tudnia kell, hogy értékeljük, amikor keményen dolgozik, segít a testvérének, vagy felülkerekedik a félelmén. Amikor azt mondjuk, „Büszke vagyok rád, mert segítettél a nagyinak”, akkor a gyermek megtanulja, hogy a proszociális viselkedés (mások megsegítése) a családunkban érték, és ez az érték hozzájárul az identitásához.
Ne féljünk attól, hogy a büszkeség kifejezése nyomást helyez a gyermekre, amennyiben azt nem kizárólagosan a tökéletes eredményhez kötjük. Ha a büszkeség a kitartásról szól, a gyermek megtanulja, hogy a szülői elismerés nem a végeredményen múlik, hanem azon, hogy ő a saját legjobbja legyen. Ez a megközelítés rezilienciát épít.
Mikor mondjuk ki? Az időzítés művészete és a folyamat dicsérete
A „Büszke vagyok rád” mondat hatása nagymértékben függ az időzítéstől és a kontextustól. Egy általános, levegőbe dobott dicséret elveszíti az erejét, míg egy konkrét, azonnali visszajelzés megerősíti a kívánt viselkedést.
Azonnali, specifikus visszajelzés
A dicséretnek a lehető legközelebb kell történnie ahhoz a pillanathoz, amikor a gyermek a kívánt viselkedést tanúsította. Ha a kislányod fél órán keresztül türelmesen építette fel a legót, és végre sikerült, ne várj estig az elismeréssel. Mondd ki azonnal, de tedd személyessé és specifikussá:
„Látom, milyen kitartó voltál a legóval. Néhányszor leomlott, de te nem adtad fel, és újra próbáltad. Nagyon büszke vagyok arra, ahogyan kitartottál!”
Ezzel a megfogalmazással nem a kész építményt, hanem a kitartását dicséred. Ez a fajta specifikus dicséret segít a gyermeknek összekötni az érzelmi jutalmat (a büszkeség érzését) a konkrét cselekvéssel (az erőfeszítéssel).
A folyamat dicsérete az eredmény helyett
Ez a legfontosabb különbség, amit minden szülőnek el kell sajátítania. Képzeljünk el egy gyermeket, aki rossz jegyet kapott egy dolgozatra, de sokat tanult rá. Ha csak az eredményt dicsérnénk, elmaradna a pozitív megerősítés. De ha elismerjük a beletett munkát:
- „Büszke vagyok rád, mert láttam, hogy két órát ültél a könyv felett, még ha az eredmény most nem is lett tökéletes. Ez a szorgalom a fontos, ami előbb-utóbb meghozza a gyümölcsét.”
Ez a megközelítés megtanítja a gyermeket arra, hogy a tanulás egy út, nem pedig egy végállomás. A kudarc nem a képesség hiányát jelenti, hanem azt, hogy még több erőfeszítésre van szükség. A dicséret így válik a tanulás és fejlődés motorjává.
Fejlődési szakaszok és a büszkeség kifejezése

A „Büszke vagyok rád” mondat hatása változik a gyermek életkorával és fejlődési szakaszával. A csecsemőkorban másra van szükség, mint a dackorszakban vagy a tinédzserévek alatt.
Csecsemő- és kisgyermekkor (0–3 év)
Ebben a szakaszban a verbális dicséretet erős fizikai megerősítésekkel kell kísérni. Amikor a gyermek először áll fel, vagy először rak a helyére egy formát, a szavaknak hangsúlyosnak és érzelmesnek kell lenniük, de a legfontosabb a mosoly, a taps és az ölelés.
A kisgyermek a szülő arcán látja a visszajelzést. Ha büszke vagy, mutasd ki! A büszkeség kifejezése ekkor a biztonságérzetet és a világba vetett bizalmat erősíti. Azt tanulja meg, hogy a cselekedetei pozitív reakciót váltanak ki a legfontosabb emberektől az életében.
Óvodáskor (3–6 év): az én-tudat erősítése
Az óvodások már értik az ok-okozati összefüggéseket. Ekkor kezdik tudatosan keresni a szülői elismerést. Ez az az időszak, amikor a folyamat dicsérete a legfontosabb. Dicsérjük, amikor:
- Megosztja a játékát a testvérével (proszociális viselkedés).
- Önállóan felveszi a cipőjét (önállóság).
- Türelmesen vár a sorára (érzelmi szabályozás).
A büszkeség kifejezése ilyenkor segít a gyermeknek kialakítani a belső erkölcsi iránytűt. Tudja, hogy a szülői elismerés nemcsak a tehetséghez, hanem a jó döntésekhez is kötődik.
Kisiskoláskor (6–12 év): a kompetencia érzése
Az iskoláskor a teljesítmény és a társadalmi összehasonlítás időszaka. A gyermekek elkezdenek aggódni amiatt, hogy jobbak-e másoknál. A mi feladatunk, hogy a büszkeség érzését a belső kompetencia érzéséhez kössük, nem a külső rangsorhoz.
Itt már sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetni arra, hogy a „Büszke vagyok rád” mondatot kiterjesszük a szociális és érzelmi intelligenciára is. Büszkeségünk kifejezése, ha kiállt egy gyengébb társáért, vagy ha képes volt kezelni a csalódását egy elveszített mérkőzés után. Ez a korszaka annak, amikor a szülői büszkeség segít abban, hogy a gyermek egészséges önképet alakítson ki, amely nem kizárólagosan az iskolai jegyeken alapul.
Kamaszkor (12–18 év): hitelesség és függetlenség
A tinédzserek különösen érzékenyek a hitelességre. Egy „Büszke vagyok rád” mondat, ha őszintétlennek tűnik, vagy ha egy olyan dologért kapják, ami számukra nem jelent kihívást, visszatetszést kelthet. Ebben a korban a dicséretnek a belső értékekre kell fókuszálnia, és el kell ismernie a függetlenségi törekvéseiket.
Például, ha a tinédzser vállal egy nyári munkát, büszkeségünket a felelősségvállalásáért fejezzük ki, nem a keresett pénzért. „Büszke vagyok rád, mert képes voltál saját magad megszervezni a feladataidat és betartani a határidőket. Ez mutatja, mennyire felnőttél.” A kamaszoknak szükségük van arra, hogy érezzék: a szülő látja és értékeli a felnőtté válásukhoz szükséges nehéz döntéseket és erőfeszítéseket.
A dicséret árnyoldalai: mikor árthatunk a büszkeség kifejezésével?
Mint minden hatékony eszköz, a dicséret is veszélyessé válhat, ha rosszul használjuk. A leggyakoribb hibák közé tartozik a túlzott, a túlságosan általános vagy a nem megfelelő dicséret, amely hosszú távon szorongást, nárcizmust vagy a külső jóváhagyástól való függőséget okozhat.
Túlzott, üres dicséret
Ha minden apró cselekedetért túlzottan lelkes dicséretet kap a gyermek („Ez a legszebb rajz a világon!”), a szavak elveszítik az értéküket. A gyermek nem fogja tudni megkülönböztetni a valódi teljesítményt az átlagtól. Azt is megtanulhatja, hogy a szülői szeretet megszerzéséhez elegendő a minimális erőfeszítés. A hitelesség a kulcs: a dicséretnek arányosnak kell lennie a beletett energiával.
A nárcizmus veszélye
A kutatások szerint, ha kizárólag a gyermek veleszületett tehetségét vagy felsőbbrendűségét dicsérjük („Te a legjobb vagy, sokkal jobb, mint a többiek!”), az növelheti a nárcisztikus hajlamokat. Az ilyen gyerekek később nehezebben viselik a kritikát és a kudarcot, mivel az identitásuk a hibátlan teljesítményhez kötődik.
A büszkeséget mindig a cselekedetre és az etikára fókuszáljuk, nem pedig a gyermek személyiségének piedesztálra emelésére. A cél nem az, hogy a gyermek azt higgye, ő a tökéletes, hanem az, hogy higgyen abban, hogy a kitartás és a jó szándék mindig eredményt hoz.
A teljesítménytől való függés
Ha a „Büszke vagyok rád” mondatot csak a kiváló teljesítményekhez (ötös, győzelem, tiszta szoba) kötjük, a gyermek azt fogja hinni, hogy a szülői szeretet és elfogadás feltételekhez kötött. Ez szorongáshoz vezethet, és a gyermek elkezdheti kerülni a kihívásokat, ahol fennáll a kudarc lehetősége.
Fontos, hogy a büszkeség kifejezését kísérje a feltétel nélküli szeretet megnyilvánulása is. A gyermeknek tudnia kell, hogy akkor is szeretjük, ha elbukik, de büszkék vagyunk rá, ha a bukás után feláll, és újra megpróbálja.
Hogyan mondjuk másképp? A büszkeség kifejezésének alternatívái
Néha szükség van arra, hogy a „Büszke vagyok rád” mondat helyett más, de hasonlóan erős üzenetet közvetítsünk. Ezek az alternatívák segítenek a mélyebb reflexióban és a belső motiváció megerősítésében.
| Helyzet | Hagyományos dicséret | Folyamat-orientált megerősítés |
|---|---|---|
| Nehéz feladat megoldása | Jaj, de okos vagy! | „Látom, mennyire koncentráltál. Ez a kemény munka meghozta az eredményt.” |
| Segít a házimunkában | Milyen jó kislány/kisfiú vagy! | „Köszönöm a segítségedet. Az, hogy magadtól elmosogattál, sokat segített a családnak.” |
| Kudarc utáni újrakezdés | Ne sírj, legközelebb jobb lesz. | „Nagyon bátor vagy, hogy újra megpróbálod. Ez a kitartás az, ami igazán számít.” |
| Érzelmi szabályozás | Jó, hogy nem hisztizel. | „Látom, dühös voltál, de sikerült nyugodtan elmondanod. Nagyon büszke vagyok arra, ahogyan kezelted ezt a nehéz érzést.” |
Ezek az alternatívák nem a személyt, hanem a viselkedést értékelik, ami sokkal erősebb alapot biztosít az önbecsüléshez. Amikor a gyermek tudja, hogy a szülő észreveszi az apró, de jelentős erőfeszítéseket, az önmagában is hatalmas motivációt jelent.
Az apai büszkeség különleges hatása
Bár a büszkeség kifejezése mindkét szülő részéről elengedhetetlen, az apai dicséretnek gyakran van egy különleges súlya, különösen a fiúk és a lányok fejlődésének bizonyos szakaszaiban.
A fiúk és az apai elismerés
A fiúgyermekek esetében az apai elismerés kritikus szerepet játszik a maszkulin identitás kialakításában és az önállóság megerősítésében. Amikor az apa büszkeséget fejez ki a fiú bátorságáért, problémamegoldó képességéért vagy felelősségvállalásáért, az megerősíti a gyermekben azt a tudatot, hogy képes megfelelni a felnőtt világból érkező kihívásoknak.
Egy apa által kimondott „Büszke vagyok rád, mert kiálltál magadért” mondat különösen erős lehet, mivel a fiúk gyakran az apjuktól várják a megerősítést a kompetencia és az erő területén.
A lányok és az apai megerősítés
Lányok esetében az apai büszkeség kulcsfontosságú az egészséges önkép és a biztonságos kötődés kialakításában. Ha az apa dicséri a lánya intellektusát, kreativitását vagy érzelmi erejét (és nem csak a megjelenését), az segít neki abban, hogy a saját értékeit ne a külső visszajelzésekhez kösse.
Az apai büszkeség segít a lánynak abban, hogy megtanulja: az értékét a belső tulajdonságai, a kitartása és az intellektusa adja, nem pedig az, hogy mennyire felel meg a külső elvárásoknak.
Ez a fajta megerősítés stabil alapot ad a későbbi párkapcsolatokhoz is, mivel a lány megtanulja, hogy méltó az elismerésre és a tiszteletre.
A belső motiváció és a mesteri visszajelzés

A „Büszke vagyok rád” mondat nem csupán egy pillanatnyi megerősítés, hanem egy hosszú távú befektetés a gyermek belső motivációjába. A célunk, hogy a gyermek ne a mi elismerésünkért dolgozzon, hanem azért, mert maga is elégedett a teljesítményével. Ezt hívjuk autonómiának és mesteri visszajelzésnek.
Az autonómia támogatása
Amikor a büszkeséget az erőfeszítésre fókuszáljuk, a gyermek úgy érzi, ő irányítja a saját tanulási folyamatát. Értékeli, hogy a szülei elismerik a választásait és a döntéseit. Például, ha a gyermek maga választja ki a könyvet, amit el akar olvasni, és befejezi, mondhatjuk:
„Büszke vagyok rád, hogy kitartottál ennél a vastag könyvnél. Tudtad, hogy sikerülni fog, és végigcsináltad. Ez a te sikered!”
Ez a megközelítés támogatja a gyermek azon érzését, hogy ő a saját életének aktív alakítója, ami elengedhetetlen a felnőttkori sikerhez.
A mesteri visszajelzés ereje
A mesteri visszajelzés azt jelenti, hogy a dicséret rávilágít arra, mi az, ami működött, és mi az, ami még fejlesztésre szorul. Ez nem kritika, hanem útmutatás. A büszkeség kifejezése itt a teljesítmény azon aspektusaira vonatkozik, amelyeket a gyermek kontrollálni tudott.
- „Büszke vagyok rá, ahogy a zongoradarabnak azt a nehéz részét begyakoroltad. Látszik a fejlődésed. Melyik részt fogod legközelebb a legtöbbet gyakorolni?”
Ezzel a módszerrel a gyermek megtanulja a folyamatos fejlődés értékét, és azt, hogy a mesterré válás útja apró, elismert lépésekből áll.
Gyakorlati szituációk és a büszkeség kifejezésének finomhangolása
Vannak olyan mindennapi szituációk, amikor a büszkeség kifejezése különösen nagy hatással bír. Ezek a pillanatok lehetőséget adnak arra, hogy a gyermek érzelmi intelligenciáját és etikus viselkedését erősítsük.
Amikor a gyermek fél, de megteszi
A bátorság nem a félelem hiánya, hanem a félelem ellenére való cselekvés. Amikor a gyermek legyőzi a szorongását, legyen szó egy injekció beadatásáról, egy új sport kipróbálásáról, vagy egy idegenhez való megszólalásról, az a szülői büszkeség egyik legfontosabb pillanata.
„Láttam, hogy féltél, de mégis bementél a doktor nénihez. Nagyon bátor vagy, és büszke vagyok rád, hogy felül tudtál kerekedni a félelmeden.” Ez megtanítja a gyermeket arra, hogy a bátorság egy választható cselekvés, nem pedig egy veleszületett tulajdonság.
Amikor a gyermek hibázik, de beismeri
A felelősségvállalás és az őszinteség dicsérete sokkal fontosabb, mint a hiba elfedése. Ha a gyermek beismeri, hogy összetört valamit, vagy hazudott, a szülőnek el kell választania a tettet a tett beismerésétől.
„Nagyon szomorú vagyok, hogy ez megtörtént, de nagyon büszke vagyok rád, hogy elmondtad az igazat. Ez mutatja, hogy mennyire felelősségteljes vagy.” Ezzel a gyermek megtanulja, hogy az őszinteség és a felelősségvállalás mindig elismerést érdemel, még akkor is, ha nehéz következményekkel jár.
A testvérféltékenység kezelése
A testvérek közötti konfliktusok idején a büszkeség kifejezése a kompromisszumra és az empátiára fókuszálhat. Ha a nagyobbik gyermek enged a kisebbnek, vagy segít neki, ez kiváló alkalom a dicséretre.
„Láttam, hogy te is játszani akartál azzal a játékkal, de hagytad, hogy a kishúgod használja először. Ez nagyon nagylelkű volt tőled, és nagyon büszke vagyok rá, ahogy bántál vele.”
A büszkeség és az önbecsülés hosszú távú hatása
A következetes, hiteles és folyamat-orientált dicséret hosszú távú hatással van a gyermek mentális egészségére és felnőttkori boldogulására. Ez a pozitív visszajelzés egyfajta lelki immunrendszert épít.
Reziliencia kialakítása
A gyermek, aki tudja, hogy a szülei büszkék az erőfeszítésére, még akkor is, ha kudarcot vall, sokkal ellenállóbb lesz a stresszel és a csalódással szemben. A belső motivációja azt fogja súgni, hogy a bukás nem végleges állapot, hanem egy információforrás, amit felhasználhat a következő próbálkozásnál. Ez a reziliencia a felnőttkori siker alapja.
Egészséges önértékelés
A büszkeség kifejezése segít a gyermeknek abban, hogy reális képet alakítson ki magáról. Nem hiszi, hogy tökéletes, de hisz abban, hogy képes a fejlődésre és a tanulásra. Ez az egészséges önértékelés megvédi őt a túlzott külső függőségtől és a szorongástól.
Amikor a gyermek felnő, a szülői „Büszke vagyok rád” mondat belső hanggá válik, amely támogatja és bátorítja őt a nehéz pillanatokban. Ez a belső hang segít neki abban, hogy önmaga legyen a legszigorúbb, de leginkább támogató kritikusa. A szavak, amelyeket ma kimondunk, a holnapi felnőtt karakterét formálják.
A hitelesség fenntartása a digitális korban
A mai szülőknek egy új kihívással is szembe kell nézniük: a közösségi média és a tökéletesség látszata. Fontos, hogy a büszkeség kifejezését ne használjuk külső felmutatásra, hanem az maradjon egy intim, érzelmi kötelék a gyermek és a szülő között.
Kerüljük azt, hogy a gyermek teljesítményét azonnal posztoljuk a közösségi médiában, mielőtt vele beszéltünk volna róla. A gyermeknek éreznie kell, hogy az elismerés elsődlegesen neki szól, és nem azért van, hogy mi, szülők, jó fényben tűnjünk fel mások előtt. Az érzelmi biztonság megőrzése a legfontosabb. A „Büszke vagyok rád” mondat a személyes pillanatokban a legerősebb.
Törekedjünk arra, hogy a dicséret ne a ritka, kivételes teljesítményekre korlátozódjon, hanem a mindennapi, apró sikerekre is kiterjedjen – a felkelésre, az udvarias köszönésre, a kutyasétáltatásra, a házi feladat elkezdésére. Ezek a mindennapi megerősítések azok, amelyek hosszú távon stabil és kiegyensúlyozott személyiséget építenek. A mi feladatunk, hogy lássuk és értékeljük a gyermekben rejlő potenciált, és a büszkeségünk kifejezésével adjunk neki szárnyakat az élethez.
Gyakran ismételt kérdések a szülői büszkeség kifejezéséről

✨ Mit tegyek, ha a gyermekem nem tűnik boldognak a dicséret hallatán?
Előfordulhat, hogy a gyermek feszeng a közvetlen dicséret hatására, különösen, ha az általános és túlzó. Ebben az esetben próbáljon áttérni a folyamat-orientált megerősítésre. Ahelyett, hogy azt mondaná: „Büszke vagyok rád”, mondja inkább: „Látom, mennyi munkát fektettél ebbe, és ez nagyon tetszik nekem.” Ez kevésbé helyez nyomást a gyermekre, és a teljesítményre, nem a személyre fókuszál.
⭐ Mikor kell elkerülni a „Büszke vagyok rád” mondatot?
Kerülje a mondat használatát, ha a gyermek könnyű, minimális erőfeszítést igénylő feladatot végzett el, vagy ha a dicséret nem őszinte. Továbbá, soha ne használja manipulációra: „Akkor leszek büszke rád, ha megcsinálod ezt.” Ez feltételhez köti a szeretetet. A büszkeségnek az őszinte erőfeszítés és a pozitív viselkedés elismerésének kell lennie.
💡 Hogyan dicsérjem a kamaszomat, aki elutasítja a szülői elismerést?
A kamaszok gyakran elutasítják a direkt dicséretet, mert az alááshatja függetlenségi törekvéseiket. Ehelyett használjon indirekt megerősítéseket. Például: „Észrevettem, hogy magadtól elkezdtél tanulni a vizsgára, ez mutatja a felelősségérzetedet.” Vagy: „Nagyon jó döntést hoztál, amikor azt mondtad, hogy nemet mondasz.” A hangsúlyt a döntéshozatalra és a felelősségvállalásra helyezze, elismerve ezzel a felnőtté válását.
🌱 Mi a különbség az önbecsülés és az önbizalom erősítése között a dicsérettel?
Az önbecsülés az az alapvető érzés, hogy a gyermek értékes, függetlenül a teljesítményétől (ezt a feltétel nélküli szeretet alapozza meg). Az önbizalom a képességekbe vetett hit (ezt a folyamat dicsérete erősíti). Amikor azt mondjuk, „Büszke vagyok rád, mert kitartottál”, az önbizalmat erősíti, mivel a képességeire fókuszál. A kettő együtt szükséges az egészséges lelki fejlődéshez.
💖 Hogyan kezeljem, ha a gyermekem azt mondja: „Nem csináltam semmi különöset”?
Ha a gyermek elbagatellizálja a teljesítményét, az azt jelentheti, hogy alacsony az önértékelése, vagy fél a nyomástól. Ne fogadja el az elbagatellizálást, de ne is erőszakolja a dicséretet. Válaszoljon validálással: „Lehet, hogy neked nem tűnt különlegesnek, de én látom, hogy mennyire keményen dolgoztál, és ez számomra nagyon fontos.” Ezzel megerősíti a gyermek belső élményét.
🗣️ Fontos, hogy mások előtt is kifejezzem a büszkeségemet?
Igen, de óvatosan. Mások előtt való dicséret megerősítheti a gyermek pozitív identitását és a szociális kapcsolatok fontosságát. Azonban mindig mérlegelje, hogy a gyermek hogyan viszonyul ehhez. Vannak gyerekek, akik zavarban vannak a nyilvános dicséret miatt. Ha mások előtt dicséri, legyen rövid, célzott, és ne túlságosan eltúlzott, hogy elkerülje az összehasonlítást és a nyomásgyakorlást.
⚖️ Hogyan kerülhetem el, hogy a testvérek rivalizáljanak a dicséret miatt?
Soha ne hasonlítsa össze a testvéreket. Minden gyermeknek egyedi erősségei vannak, és a büszkeséget mindig az egyéni erőfeszítésre kell fókuszálni. Dicsérje meg a gyerekeket külön-külön, specifikusan a saját teljesítményükért. Például: „Büszke vagyok Zsófira, amiért ilyen szépen bepakolt a táskájába, és büszke vagyok Dánielre, amiért segített a kishúgának a cipőjével.” Ez megerősíti, hogy mindenki másban jó, és minden erőfeszítés értékes.






Leave a Comment