Sétálunk a játszótéren, és lépten-nyomon ugyanazokat a mondatokat halljuk: „Ügyes vagy!”, „De okos gyerek!”, „Ez gyönyörű lett!”. Szülőként természetes vágyunk, hogy megerősítsük gyermekünket, és szárnyakat adjunk neki a dicsérettel. Az utóbbi évtizedekben a pozitív megerősítés vált a gyereknevelés egyik tartóoszlopává, ám a legfrissebb pszichológiai kutatások arra mutatnak rá, hogy a túlzásba vitt vagy rosszul megfogalmazott dicséret éppen az ellenkezőjét váltja ki annak, amit el szeretnénk érni. Ahelyett, hogy magabiztossá tenné a kicsiket, bizonytalanságot, kudarckerülést és az önértékelés törékenységét okozhatja.
A dicséret csapdája és a modern szülői attitűd
A mai szülői generáció sokkal tudatosabb, mint az elődei, és mindent megtesz azért, hogy gyermeke érzelmi biztonságban nőjön fel. Ez a törekvés azonban gyakran átcsap egyfajta állandó rajongásba, ahol minden apró mozdulatot ováció kísér. Amikor a gyerek minden egyes rajzára azt mondjuk, hogy az egy remekmű, egy idő után elveszítjük a hitelességünket. A kicsik hamar rájönnek, hogy a dicséret nem a teljesítményüknek szól, hanem egyfajta automatikus szülői reakció.
Ez a jelenség egyfajta dicséret-inflációhoz vezet, ahol a szavak értéke folyamatosan csökken. Ha minden „fantasztikus”, akkor semmi sem az igazán. A gyerekeknek szükségük van a valós visszajelzésre ahhoz, hogy tájékozódni tudjanak a világban és megismerjék saját képességeik határait. Ha elvesszük tőlük az objektív mérce lehetőségét, egy olyan buborékban tartjuk őket, amely az első valódi kihívásnál fájdalmasan ki fog pukkadni.
A túlzott dicséret nem építi az önbizalmat, hanem egy külső elvárásoknak való megfelelési kényszert hoz létre, amely megfojtja a belső motivációt.
A pszichológusok megfigyelték, hogy azok a gyerekek, akiket folyamatosan túlértékelnek, paradox módon sokkal szorongóbbá válnak. Félnek attól, hogy ha legközelebb nem nyújtanak „zseniálisat”, elveszítik a szüleik csodálatát. Ez a nyomás pedig bénítólag hat a kreativitásra és a kísérletező kedvre. A fejlődéshez ugyanis elengedhetetlen a hibázás lehetősége, amit a tökéletesség illúziója teljesen kizár.
Az intelligencia dicsérése és a rögzült gondolkodásmód
Carol Dweck, a Stanford Egyetem professzora évtizedeken át tanulmányozta, hogyan hat a dicséret a gyerekek teljesítményére. Kutatásai során rávilágított, hogy ha a gyereket a veleszületett tulajdonságai – például az okossága – miatt dicsérjük, azzal hosszú távon ártunk neki. Az „olyan okos vagy” típusú mondatok ugyanis azt sugallják, hogy a siker a genetikán múlik, és nem a befektetett munkán.
Amikor egy gyereket az eszéért dicsérnek, kialakul benne a rögzült gondolkodásmód. Úgy érzi, bizonyítania kell a ráaggatott címkét, ezért elkezdi kerülni a nehezebb feladatokat. Miért kockáztatna? Ha egy nehéz feladatba belebukik, az azt jelentené, hogy mégsem olyan okos, mint ahogy azt a szülei hiszik. Így inkább a könnyű utat választja, ahol garantált a siker és az ezzel járó újabb dicséret.
Ezzel szemben azok a gyerekek, akiknél az erőfeszítést és a folyamatot dicsérik, fejlődési gondolkodásmódot sajátítanak el. Ők nem a végeredményre koncentrálnak, hanem a tanulási folyamatra. Megértik, hogy az agyuk olyan, mint egy izom, amely a kihívások hatására fejlődik. Számukra a hiba nem tragédia, hanem egy fontos információ arról, hogy mit kell legközelebb másképpen csinálniuk.
| Dicséret típusa | Üzenet a gyereknek | Hosszú távú hatás |
|---|---|---|
| Személyre irányuló (pl. „Okos vagy”) | A siker a képességeimtől függ. | Félelem a kudarctól, kockázatkerülés. |
| Folyamatra irányuló (pl. „Sokat gyakoroltál”) | A siker a munkámtól függ. | Kitartás, tanulási vágy, rugalmasság. |
A dicséretfüggőség kialakulása
Gyakran észrevétlenül nevelünk „dicséretfüggő” gyerekeket, akik minden egyes mozdulatuk után a szülő felé sandítanak a jóváhagyást várva. Ez a magatartás az önállóság elvesztésének az első jele. A gyerek már nem azért rakja ki a kirakóst, mert élvezi a játékot, hanem azért a „jutalomfalatért”, amit a szülői elismerés jelent. Amint elmarad a dicséret, a tevékenység is elveszíti az értékét a számára.
Ez a mechanizmus rombolja az intrinzik, vagyis belső motivációt. A belső késztetés helyét átveszi az extrinzik, külső motiváció. Felnőttként ezek az emberek folyamatosan mások véleményétől teszik függővé a boldogságukat. Képtelenek lesznek eldönteni, hogy egy munkájuk jól sikerült-e, amíg a főnökük vagy a környezetük meg nem erősíti őket ebben.
Érdemes megfigyelni, hányszor mondunk „ügyes vagy”-ot egyetlen délután alatt. Ha ez a kifejezés válik a kommunikációnk alapjává, a gyerek megszűnik figyelni a tartalomra. A dicséret zaj lesz, amely elnyomja a valódi beszélgetéseket. Ahelyett, hogy megkérdeznénk, mit érez egy-egy siker kapcsán, egyszerűen ráragasztunk egy pozitív címkét, és ezzel lezárjuk az interakciót.
A nárcizmus és a túlértékelés összefüggései

Egyre több kutatás mutat rá arra, hogy a gyermekkori túlértékelés melegágya lehet a későbbi nárcisztikus személyiségjegyeknek. Fontos különbséget tenni a szülői melegség és a túlértékelés között. A melegség azt jelenti, hogy szeretjük a gyermekünket és érzelmileg elérhetőek vagyunk számára. A túlértékelés viszont az, amikor elhitetjük vele, hogy ő különlegesebb és érdemesebb másoknál.
Amikor azt mondjuk a gyereknek, hogy ő a legjobb a csoportban, vagy mindenkinél szebben énekel, eltorzítjuk a valóságérzékelését. Egyfajta felsőbbrendűségi érzést ültetünk el benne, amely később komoly szociális nehézségekhez vezet. A közösségben ugyanis hamar kiderül, hogy vannak más tehetséges gyerekek is, és ha a gyerek nincs felkészülve erre a realitásra, ellenségesen vagy mély csalódottsággal reagálhat.
A valódi önbecsülés nem abból fakad, hogy jobbnak érezzük magunkat másoknál, hanem abból, hogy tisztában vagyunk a saját értékeinkkel és korlátainkkal is. A túlértékelt gyerekek önértékelése valójában nagyon törékeny, hiszen egy külső, mesterségesen fenntartott képen alapul. Ha ez a kép megreped – például egy vereség hatására –, az érintett gyerekek gyakran dühvel vagy teljes visszahúzódással válaszolnak.
Miért ne mondjuk, hogy „ügyes vagy”?
Bár ártatlan dicséretnek tűnik, az „ügyes vagy” az egyik legüresebb visszajelzés, amit adhatunk. Nem hordoz információt, csak ítéletet – még ha pozitívat is. Amikor ítélkezünk a gyerek felett (legyen az akár dicséret), fenntartjuk a hierarchikus viszonyt, ahol mi vagyunk a mindentudó bírálók. Ez gátolja az egyenrangúbb, partneri viszony kialakulását, amelyre pedig a kamaszkor közeledtével nagy szükség lenne.
Az „ügyes vagy” helyett próbáljunk meg leíró jellegű visszajelzéseket adni. Ha a gyerek felmászott a mászókára, ahelyett, hogy rázúdítanánk a szokásos panelt, mondjuk azt: „Láttam, milyen erősen kapaszkodtál, és nem adtad fel, amikor elcsúszott a lábad.” Ezzel nem ítéletet alkotunk, hanem elismerjük a befektetett energiát. A gyerek így megtanulja megfigyelni saját magát és a tetteit.
A leíró dicséret segít abban is, hogy a gyerek saját maga vonja le a következtetést: „Igen, valóban kitartó voltam”. Ez a belső felismerés ezerszer többet ér bármilyen külső megerősítésnél. Ez építi fel azt a belső vázat, amelyre a valódi önbizalom támaszkodhat. A gyerek így képessé válik arra, hogy saját magát is értékelje, ne csak a környezetétől várja a visszaigazolást.
Ahelyett, hogy a gyereket értékelnénk, értékeljük a pillanatot, amit együtt töltünk, és a folyamatot, amit végigvisz.
A kudarc szerepe az egészséges önkép kialakulásában
Sok szülő azért dicsér túl, mert meg akarja óvni gyermekét a kudarc fájdalmától. Úgy gondolják, ha elég önbizalmat „pumpálnak” belé, akkor a nehézségek nem fogják megtörni. Ez azonban tévedés. Az önbizalmat nem lehet kívülről beletölteni valakibe; az csak a nehézségekkel való megküzdés során, tapasztalati úton alakulhat ki.
Ha sosem engedjük, hogy a gyerek szembesüljön a hibáival, vagy minden kudarcát megmagyarázzuk (például a bírót vagy a széljárást hibáztatva), megfosztjuk őt a fejlődés lehetőségétől. A kudarc nem ellensége az önbizalomnak, hanem a tanítómestere. A gyereknek meg kell tapasztalnia, hogy ha elbukik, a világ nem dől össze, és van ereje felállni.
A túlzott dicséretben élő gyerekek gyakran „üveggyerekekké” válnak: kívülről csillognak, de az első ütésre darabokra törnek. Az igazi reziliencia, vagyis lelki ellenállóképesség ott kezdődik, ahol a dicséret véget ér. Szülőként az a dolgunk, hogy ott legyünk mellette a bajban, együttérezzünk vele, de ne kozmetikázzuk a valóságot. Az őszinte visszajelzés néha fájdalmas, de hosszú távon ez az egyetlen út a valódi érettséghez.
Hogyan dicsérjünk jól? – Praktikus tanácsok
A dicséret megvonása nem megoldás, hiszen a gyereknek szüksége van az iránymutatásra és a szeretet kifejezésére. A hangsúlyt azonban érdemes áthelyezni az eredményről a folyamatra. Tanuljunk meg csendben maradni is; néha a legnagyobb elismerés az, ha egyszerűen csak érdeklődéssel figyeljük, amit a gyerek csinál, anélkül, hogy azonnal véleményeznénk.
Használjunk „Én-üzeneteket” a dicséret során is. „Olyan jó volt nézni, ahogy belemerültél a festésbe” – ez sokkal intimebb és értékesebb, mint egy száraz „Szép rajz”. Ezzel kifejezzük a saját érzéseinket, és megosztunk egy közös élményt, miközben nem helyezünk nyomást a gyerekre. A gyerek így azt érzi, hogy fontos számunkra a tevékenysége, de nem várjuk el tőle a tökéletességet.
A kérdezés művészete is a dicséret egy formája. Ha megkérdezzük: „Melyik részét volt a legnehezebb megrajzolni?” vagy „Hogyan választottad ki ezeket a színeket?”, azzal azt üzenjük, hogy valóban érdekel minket az alkotási folyamat. Ez sokkal inkább ösztönzi a gyereket a további gondolkodásra és fejlődésre, mint egy sablonos dicséret. A figyelem a szeretet legmagasabb rendű formája, és a gyerekek számára sokkal értékesebb, mint a szavak.
Az elvárások súlya a pozitív szavak mögött
Minden dicséret mögött ott rejlik egy kimondatlan elvárás. Ha azt mondjuk, „Te olyan jó gyerek vagy”, azzal azt is mondjuk, hogy „Félek, hogy ha nem viselkedsz így, akkor már nem leszel jó”. A gyerekek rendkívül érzékenyek ezekre a rejtett üzenetekre. A pozitív címkék éppolyan korlátozóak lehetnek, mint a negatívak.
A gyermek fejlődése során szükségszerűen lesznek olyan időszakok, amikor nem lesz „jó”, nem lesz „okos” vagy nem lesz „ügyes”. Ha ezeket a tulajdonságokat az identitása részévé tettük a folyamatos dicsérettel, akkor ezekben a nehéz időszakokban a gyerek úgy fogja érezni, hogy elbukott, és elveszítette önmagát. A feltétel nélküli elfogadás lényege, hogy a gyerek tudja: akkor is szeretjük és értékesnek tartjuk, ha éppen nem produkál semmi dicséretre méltót.
A túlzott dicséret helyett törekedjünk a bátorításra. A bátorítás abban segít, hogy a gyerek képessé váljon saját erejéből leküzdeni az akadályokat. Míg a dicséret a múltbeli teljesítményre koncentrál és ítélkezik, a bátorítás a jövőre néz és reményt ad. A bátorított gyerek nem fél próbálkozni, mert tudja, hogy az értéke nem a sikerein múlik.
A szülői szorongás és a dicséret kapcsolata
Gyakran azért dicsérjük túl a gyermekeinket, mert mi magunk is bizonytalanok vagyunk. Szeretnénk látni a bizonyítékát annak, hogy jól végezzük a dolgunkat. Ha a gyerekünk kiemelkedő, az ránk is jó fényt vet. Ez azonban egy önző megközelítés, ahol a gyereket eszközként használjuk saját szülői kompetenciánk igazolására.
Fontos, hogy felismerjük ezeket a saját belső mozgatórugóinkat. Ha azon kapjuk magunkat, hogy kényszeresen dicsérünk, álljunk meg egy pillanatra, és kérdezzük meg: kinek szól ez most? Valóban a gyereknek van szüksége erre a szóra, vagy én akarom jobban érezni magam? A gyerekeknek nem tökéletes szülőkre van szükségük, hanem hitelesekre.
A hitelességbe pedig beletartozik az is, hogy nem dicsérünk meg olyasmit, ami nem dicséretes. Ha a gyerek hanyagul végzett el egy feladatot, nem segítünk neki azzal, ha azt hazudjuk, hogy nagyszerű lett. Ezzel csak összezavarjuk az értékrendjét. Az őszinte, szeretetteljes kritika sokkal többet segít az önismeretben, mint a hamis pozitív visszacsatolás.
Amikor a kevesebb több: a csend ereje
Vannak pillanatok, amikor a legjobb, amit tehetünk, ha nem mondunk semmit. Amikor a gyerek elmélyülten játszik, alkot vagy felfedez, a dicséretünkkel valójában csak megzavarjuk a „flow” élményt. Kiszakítjuk őt a belső világából, és kényszerítjük, hogy ránk figyeljen. A dicséret ilyenkor egyfajta invázió, ami megtöri az autonómiáját.
A csendes jelenlét azt üzeni a gyereknek: „Látlak téged, és elfogadom, amit csinálsz”. Ez a fajta figyelem sokkal mélyebb biztonságot ad, mint bármilyen hangos szó. Tanuljunk meg gyönyörködni a gyermekünkben anélkül, hogy azt verbálisan is ki kellene fejeznünk minden pillanatban. A gyerek érezni fogja a belőlünk áradó nyugalmat és büszkeséget.
A fejlődés nem lineáris, és nem is mindig látványos. A legtöbb fontos dolog a felszín alatt történik. Ha csak a látványos eredményeket dicsérjük, elszalasztjuk a belső érés csendes csodáit. Adjunk teret a gyermekünknek, hogy saját maga örülhessen a saját sikereinek, anélkül, hogy mi azonnal rátelepednénk az érzéseire a saját lelkesedésünkkel.
A gyerek legnagyobb győzelme az, amikor a saját szemében látja meg a büszkeséget, nem pedig a szüleiében.
Hogyan váltsunk szemléletet a mindennapokban?
A váltás nem könnyű, hiszen a dicséret reflexszerűen jön a szánkra. Kezdjük azzal, hogy megpróbáljuk kicsit lassítani a reakcióinkat. Amikor a gyerek elénk hoz egy rajzot, ne vágjuk rá azonnal az „ügyes vagy”-ot. Vegyünk egy levegőt, nézzük meg alaposan a művet, és mondjunk valamit, amit tényleg látunk: „Látom, itt nagyon sok kéket használtál!”.
Figyeljük meg a gyerek reakcióját. Valószínűleg beszélni kezd majd arról, miért választotta a kéket, mit jelképez az a folt. Ezzel elindul egy valódi beszélgetés, ahol a gyerek a főszereplő, nem pedig a mi ítéletünk. Ez a módszer segít abban is, hogy jobban megismerjük a gyermekünk belső világát és gondolkodásmódját.
Gyakoroljuk az elismerést a dicséret helyett. Az elismerés a tényekre szorítkozik: „Láttam, hogy segítettél a barátodnak, amikor elesett”. Ez nem ruházza fel a gyereket egy állandó jelzővel (pl. „Milyen kedves gyerek vagy”), hanem egy konkrét cselekedetet emel ki. Így a gyerek számára világossá válik, milyen értékeket tartunk fontosnak, anélkül, hogy skatulyákba zárnánk őt.
Összefoglaló helyett: a hosszú távú cél

Célunk nem az, hogy soha ne mondjunk jót a gyereknek, hanem az, hogy a szavainknak súlya és értéke legyen. A túlzott dicséret egyfajta érzelmi cukor: gyors energiát ad, de hamar lecseng, és hosszú távon károsítja a szervezetet (jelen esetben a lelket). A valódi önbecsülés viszont olyan, mint a lassan felszívódó szénhidrát: kitartást, stabilitást és valódi erőt ad.
Amikor legközelebb dicsérni készülnénk, gondoljunk arra, hogy mit akarunk elérni. Egy rövid mosolyt a gyerek arcán most, vagy egy olyan felnőttet, aki húsz év múlva is tudni fogja, mennyit ér, függetlenül attól, hogy mit mondanak róla mások? A választás a mi kezünkben van, minden egyes „ügyes vagy” előtt.
A gyereknevelés egyik legnehezebb feladata a háttérbe húzódás. Hagyni, hogy a gyerek megküzdjön, hibázzon, és végül saját magát dicsérje meg. Ha képessé válunk erre, akkor adtuk neki a legtöbbet: az önmagába vetett hit szabadságát. Ez a hit pedig nem a mi szavainkból, hanem az ő saját tapasztalataiból fog építkezni, kőről kőre, szilárdan és megingathatatlanul.
Gyakran Ismételt Kérdések a túlzott dicséretről
Soha többé nem mondhatom a gyermekemnek, hogy ügyes? 🧸
Dehogynem, de érdemes mértéket tartani. Az „ügyes vagy” ne legyen töltelékszó, amit gondolkodás nélkül használunk. Tartogassuk azokra a pillanatokra, amikor tényleg valamilyen különleges erőfeszítést látunk, de még jobb, ha konkrétan leírjuk, miért tartjuk ügyesnek.
Mi a baj azzal, ha okosnak nevezem a gyerekemet? 💡
Ha a gyerek az intelligenciáját adottságként éli meg, félhet a kudarctól, mert egy hiba azt jelentené számára, hogy már nem okos. Ehelyett dicsérjük a gondolkodásmódját vagy a stratégiát, amit egy feladat megoldásához használt, így motivált marad a tanulásra.
Hogyan dicsérjem meg a rajzát anélkül, hogy túlértékelném? 🎨
Ahelyett, hogy azt mondanánk: „Ez a legszebb rajz a világon”, próbáljuk meg leírni, amit látunk. Például: „Látom, mennyi apró részletet rajzoltál a házra!”, vagy kérdezzük meg: „Melyik részét volt a legizgalmasabb elkészíteni?”. Ezzel az alkotási kedvét támogatjuk.
Nem lesz önbizalomhiányos a gyerekem, ha nem dicsérem eleget? 📉
Éppen ellenkezőleg! A valódi önbizalom a tapasztalatból és a sikeres megküzdésből fakad. Ha mindenért megdicsérjük, nem fogja tudni, mi a valódi teljesítmény. A reális visszajelzés és a bátorítás sokkal erősebb belső vázat ad neki, mint a folyamatos ajnározás.
Mit tegyek, ha a gyerekem dicséretfüggő lett és állandóan kérdezi: „Ugye jó lett?” 🍭
Ilyenkor fordítsuk vissza a kérdést: „Neked hogy tetszik?”, vagy „Te elégedett vagy azzal, ahogy sikerült?”. Segítsünk neki abban, hogy a saját véleményére és belső érzéseire kezdjen el támaszkodni a külső elismerés helyett.
A dicséret tényleg nárcizmushoz vezethet? 🎭
A kutatások szerint a túlértékelés (amikor a gyereket másoknál jobbnak állítjuk be) valóban növelheti a nárcisztikus jegyek kialakulásának esélyét. Fontos, hogy a gyerek érezze a szeretetünket (szülői melegség), de ne higgye azt, hogy neki több jog jár, mint másoknak.
Hogyan dicsérjem a kitartást, ha a gyerek feladja? 🧗
Ilyenkor ne a sikert dicsérjük, hanem az addig megtett utat. Mondhatjuk: „Láttam, hogy ötször is megpróbáltad, mielőtt elfáradtál. Ez nagy dolog, legközelebb talán a hatodik is menni fog!”. Ez elismeri az erőfeszítést, és nyitva hagyja a kaput a jövőbeli próbálkozás előtt.


Leave a Comment