Az óvodáskor a szociális és érzelmi fejlődés egyik legdinamikusabb időszaka. Ebben a korban a gyermekek megtanulják, hogyan dekódolják a körülöttük lévő világot, és ennek a dekódolásnak központi eleme az arckifejezések olvasása. Az elmúlt évek kihívásai, különösen a felnőtteken viselt maszkok megjelenése, újfajta feladat elé állították a kisgyermekeket. Hogyan érthetik meg a dühöt, örömöt vagy szomorúságot, ha az arc alsó fele rejtve marad? A válasz az óvodások lenyűgöző alkalmazkodóképességében és a rejtett jelek kifinomultabb észlelésében rejlik.
Az érzelmi intelligencia alapkövei óvodáskorban
Az érzelmi intelligencia (EQ) nem csupán divatos kifejezés, hanem a sikeres élet egyik legfontosabb előfeltétele. Óvodáskorban zajlik az a kritikus fejlődés, amely során a gyermek képessé válik saját és mások érzelmeinek azonosítására, megértésére és kezelésére. Ez a folyamat szorosan összefügg a „theory of mind” kialakulásával, azzal a képességgel, hogy megértsék: másoknak is vannak gondolataik, érzéseik és szándékaik, amelyek különbözhetnek az övéktől.
A 3 és 6 év közötti gyerekek az arckifejezéseket használják elsődleges támpontként az érzelmi állapot felméréséhez. A standard hat alapérzelem – öröm, szomorúság, félelem, düh, meglepetés, undor – felismerése kulcsfontosságú a biztonságos interakciók kialakításához. Amikor az arc egy része eltakarásra kerül, ez a vizuális támpont hiányzik, ami komoly kognitív terhelést jelent a fejlődő idegrendszer számára.
A gyermekek a nonverbális jelek mesterei. Ha az egyik csatorna elzáródik, azonnal átkapcsolnak a többi, kevésbé nyilvánvaló jelzésre.
A nonverbális kommunikáció holisztikus természete
A felnőttek hajlamosak azt hinni, hogy az érzelemolvasás kizárólag az arcra korlátozódik. Valójában azonban a nonverbális kommunikáció egy komplex rendszer, amely magában foglalja a testtartást, a kézmozdulatokat, a hangszínt, a beszéd ritmusát és a szemkontaktust. Egy óvodás számára, aki még nem rendelkezik kifinomult nyelvi készségekkel, ez a holisztikus észlelés még hangsúlyosabb.
Tanulmányok igazolják, hogy az érzelmek hitelességét gyakran a száj körüli izmok mozgása alapján ítéljük meg. A valódi, spontán öröm, az úgynevezett Duchenne-mosoly, nem csupán a száj sarkait húzza fel, hanem a szemek körüli izmokat is aktiválja, apró ráncokat, „szarkalábakat” képezve. Amikor a maszk eltakarja a szájat, a gyerekeknek sokkal jobban kell figyelniük ezekre a finom felső arcfél jelekre.
Ez a helyzet arra kényszerítette a kisgyermekeket, hogy fejlesszék képességüket a mikrokifejezések észlelésére. Míg korábban talán elég volt egy széles mosoly, most a szemöldök apró rándulása, a szem nyitottságának mértéke vagy a homlok enyhe ráncolása adja meg a kulcsot a rejtett érzelmi állapothoz.
Amikor a száj elrejtőzik: a maszk pszichológiai hatása
A maszk viselése nem csupán vizuális akadályt jelent, hanem pszichológiai távolságot is teremthet. A kisgyermekek számára a felnőtt arcának elfedése zavaró lehet, mivel a biztonság és a kötődés érzete szorosan kapcsolódik az arc szabadon látásához. Ha egy gondozó arca részben rejtve van, az növelheti a bizonytalanságot, különösen kezdetben.
A kutatások rámutattak, hogy a maszkok viselése megnehezíti a negatív és az ambivalens érzelmek megkülönböztetését. Például, a düh és a szomorúság jelei részben átfedhetik egymást, ha csak a szem látszik. A gyermekeknek ilyenkor több időre van szükségük a feldolgozáshoz, ami kognitív erőforrásokat von el más tanulási folyamatoktól.
Ennek ellenére a gyerekek elképesztően alkalmazkodóképesek. A tartós maszkviselés idején az óvodások megtanultak új „szótárat” használni. Nem azt kérdezik, hogy „Miért mosolyogsz?”, hanem azt, hogy „Miért csillog a szemed?”. Ez a változás azt mutatja, hogy az agyuk aktívan keresi és értelmezi az elérhető információkat, áthidalva a kommunikációs szakadékot.
A maszkok paradox módon arra kényszeríthetik a gyerekeket, hogy jobban figyeljenek a szemre, mint az érzelmi kommunikáció legőszintébb hordozójára.
A szem és a homlok: a felső arcfél titkos nyelve

A maszk mögötti érzelmek olvasásában a szem és a szemöldök játssza a főszerepet. A szem nemcsak a tekintetet hordozza, hanem az érzelmi intenzitás és irány is ebből olvasható ki. Nézzük meg, melyek azok a jelek, amelyeket az óvodások ösztönösen keresnek:
A szemöldök dinamikája
A szemöldök az egyik legkifejezőbb izomcsoportunk, amelyet a maszk nem takar el. A szemöldök pozíciója azonnal jelzi a belső állapotot:
- Félelem vagy meglepetés: A szemöldök magasra húzódik, íves formát vesz fel.
- Düh vagy koncentráció: A szemöldök összehúzódik, a homlokon függőleges ráncok jelennek meg. Ez a szemöldökcsont feletti feszültség egyértelműen jelzi a negatív affektív állapotot.
- Szomorúság: A szemöldök belső sarkai enyhén lefelé húzódnak.
Az óvodások gyorsan megtanulják összekapcsolni ezeket a szemöldökmozgásokat a hangszínnel és a testbeszéddel, így építve fel a teljes érzelmi képet.
A szem körüli feszültség és ellazulás
Az igazi öröm jele, ahogy már említettük, a szem körüli izmok (orbicularis oculi) aktiválódása. Ha a gyermek látja, hogy a gondozó szemei „mosolyognak”, még ha a szája rejtve is marad, tudja, hogy pozitív érzelemről van szó. Ezzel szemben a szorongás vagy a szomorúság gyakran jár együtt a szem körüli izmok ellazulásával vagy éppen merev, tágra nyílt tekintettel.
A szemkontaktus időtartama és intenzitása is kulcsfontosságú. Egy szeretetteljes, hosszan tartó szemkontaktus a biztonságos kötődés alapja, és a maszk ezt a csatornát szerencsére nem akadályozza. A gyerekek aktívan keresik a szemükkel a megerősítést, ha más vizuális jel hiányzik.
Az óvodások kiemelkedő képessége: a holisztikus észlelés
Miért képesek az óvodások ilyen hatékonyan alkalmazkodni ehhez a vizuális hiányhoz? A válasz a fejlődési pszichológiában rejlik. A kisgyermekek agya még nem specializálódott annyira, mint a felnőtteké; ők az információt globálisan, kontextuálisan dolgozzák fel. Ahelyett, hogy kizárólag az arcra koncentrálnának, a teljes jelenetet értékelik.
Ez a holisztikus megközelítés lehetővé teszi számukra, hogy az érzelmeket ne csak az arcból, hanem a körülmények összességéből olvassák ki. Például, ha egy pedagógus maszkot visel, de a hangja lágy, a testtartása nyitott, és éppen egy kedvenc játékot nyújt át, a gyermek az öröm kontextusát fogja értelmezni, még akkor is, ha a mosoly rejtve marad.
Ez a képesség rámutat arra, hogy az érzelmi intelligencia nem csupán az arcfelismerés képességét jelenti, hanem a környezeti jelzések integrálásának képességét is. A maszkok tehát nem bénították meg az érzelmi fejlődést, hanem inkább új utakat nyitottak az információszerzéshez.
A kontextus mint érzelmi iránytű
A kontextus szerepe felértékelődött a maszkos interakciók során. Egy óvodás számára óriási különbség van aközött, ha egy maszkos felnőtt egy elesett játékot ad vissza, vagy ha egy maszkos felnőtt szigorú hangon rájuk szól, hogy álljanak meg. A gyermek az eseményt a felnőtt viselkedésével együtt értékeli:
| Kontextus | Érzelmi jelzés (maszk mögött) | Értelmezés |
|---|---|---|
| Játék közbeni taps és halk hang | Szem körüli ráncok, nyitott szem | Öröm, bátorítás |
| Elesés, ijedtség utáni ölelés | Szemöldök belső sarkának lefelé húzása | Aggodalom, empátia |
| Szabályszegés, felemelt hangszín | Összehúzott szemöldök, feszült tekintet | Düh, szigor |
A hangszín és a beszéd ritmusának jelentősége
Mivel a vizuális információ korlátozottá vált, a gyermekek hallási csatornája sokkal érzékenyebbé vált. A hangszín, a hangerő, a beszéd sebessége és a hanglejtés (prozódia) mind-mind érzelmi markerek, amelyeket az óvodások ösztönösen dekódolnak.
A maszkok viselése némileg tompíthatja a hangot, de a hangszín magassága és a ritmus könnyen átjut. A magasabb, dallamosabb hangszín általában pozitív érzelmeket (öröm, izgalom) jelez, míg a mélyebb, monotonabb hang a szomorúságot vagy a közömbösséget. A hirtelen, rövid, éles hangok egyértelműen a düh vagy a meglepetés jelzői.
Szülőként és pedagógusként tudatosan kell használnunk a hangunkat, különösen, ha maszkot viselünk. A szavak mögötti szándékot a gyermekek elsősorban a fülükkel fogják megerősíteni. Ha a hangszínünk és a szemünk kommunikációja ellentmond egymásnak (például szigorú hangon mondunk valami kedveset), az komoly kognitív disszonanciát okozhat a gyermekben.
Hogyan fejleszthetjük az érzelemolvasás képességét?
Bár a gyerekek alkalmazkodnak, a felnőtteknek támogatniuk kell ezt a folyamatot. A cél nem az, hogy a maszkot eltávolítsuk az egyenletből, hanem hogy megerősítsük azokat a csatornákat, amelyek nyitva maradtak, és tudatosítsuk a rejtett jeleket.
1. Az érzelmek explicit címkézése
A legfontosabb lépés az érzelmi szókincs bővítése. Amikor maszkot viselünk, ne csak mosolyogjunk a szemünkkel, hanem mondjuk is ki, mit érzünk. Például:
„Nagyon örülök, hogy látlak! Nézd, mennyire csillog a szemem, mert boldog vagyok.”
Ha a gyermek szomorúnak tűnik, mondjuk ki: „Látom a szemeden, hogy valami bánt. Talán csalódott vagy, mert nem sikerült a toronyépítés?” Az explicit címkézés segít a gyermeknek összekapcsolni a belső állapotot a külső, látható jelekkel (például a szem vagy a testtartás).
2. A szemkontaktus tudatos erősítése
A maszkok korában a szemkontaktus az affektív kommunikáció alapja. Ügyeljünk rá, hogy a gyermekkel folytatott interakciók során leereszkedjünk a szintjére, és tartsuk a szemkontaktust. Ez nemcsak a bizalmat erősíti, hanem lehetőséget ad neki, hogy a felső arcfélből olvassa ki az érzelmeinket.
3. A testbeszéd hangsúlyozása
Beszélgessünk a gyerekkel arról, hogyan tudjuk a testünkkel kifejezni az érzéseinket. A dühös léptek, a szomorú vállak, a boldog ugrálás mind-mind jelzések. Játékosan utánozhatjuk ezeket a testtartásokat, és megkérdezhetjük: „Melyik testtartás illik a ‘nagyon izgatott’ érzéshez?” Ez a gyakorlat segíti a holisztikus érzelemolvasást.
A szociális készségek fejlesztése játékos formában

A maszkok által teremtett kihívások kiváló lehetőséget adnak arra, hogy célzottan fejlesszük a gyermekek szociális és érzelmi készségeit. A játék a kisgyermekek elsődleges tanulási formája, ezért érdemes ebbe integrálni az érzelemolvasást.
Érzelemkártyák és tükörjáték
Használjunk érzelemkártyákat, de helyezzük a fókuszt a szemre és a szemöldökre. Kérdezzük meg: „Hogyan néz ki a szemünk, ha félünk?” A tükör előtt gyakorolhatják a gyerekek a dühös, boldog vagy meglepett szemek kifejezését. Ez a metakognitív gyakorlat segít nekik tudatosítani, hogy az érzelmek nem csak a szájban jelennek meg.
A hangerő-érzelem párosítás
Játsszunk el egy rövid történetet, ahol a szereplők maszkot viselnek. Kérjük meg a gyermeket, hogy csak a hangszín alapján döntsön arról, hogy a szereplő boldog vagy szomorú. Például, mondjuk ki a „Jó reggelt” kifejezést hol nagyon vidám, hol nagyon fáradt hangon. Ez fejleszti a prozódiai érzékenységet, ami kritikus a maszk mögötti érzelmek megértéséhez.
A detektív játék: érzelmi nyomok keresése
Amikor kint vagyunk, vagy más felnőttekkel találkozunk (akik maszkot viselnek), játsszunk „érzelmi detektívet”. Kérjük meg a gyermeket, hogy próbálja kitalálni, mit érezhet a postás vagy a pénztáros, kizárólag a szemük és a testtartásuk alapján. Ez a játék aktív figyelemre ösztönzi őket.
A kognitív terhelés és az érzelmi fáradtság kezelése
Fontos megérteni, hogy a maszk mögötti érzelmek dekódolása extra mentális erőfeszítést igényel. A felnőttek számára is fárasztó lehet, ha folyamatosan csak a felső arcfélre koncentrálunk; ez a gyerekeknél fokozottan igaz. Ez a kognitív terhelés érzelmi fáradtsághoz vezethet.
Az óvodáskorú gyermekek esetében ez a fáradtság ingerlékenységben, hirtelen dühkitörésekben, vagy a szokásosnál nagyobb ragaszkodásban nyilvánulhat meg. Szülőként vagy pedagógusként biztosítsunk számukra elegendő időt a pihenésre és a feldolgozásra, különösen a hosszú, maszkos interakciókkal teli napok után.
A biztonságos, otthoni környezetben, ahol a szülők arca szabadon látható, a gyermek „újratöltődhet”. Ez a kontraszt segít a gyermeknek megérteni, hogy az érzelmek olvasása könnyebb lehet, de megerősíti azt is, hogy képes megbirkózni a kihívással.
Hosszú távú hatások: empátia és rugalmasság
Bár a maszkok korszaka kihívásokat tartogatott, a fejlődő pszichológusok egy része úgy véli, hogy ez a helyzet hosszú távon akár előnyös is lehet a gyermekek érzelmi intelligenciájának szempontjából. Azzal, hogy a gyerekek arra kényszerültek, hogy a felszínen túli jeleket keressék, sokkal érzékenyebbé válhattak a finom nonverbális jelzésekre.
Ez a fokozott érzékenység az empátia alapja. Az empátia nem csak azt jelenti, hogy felismerjük a másik örömét, hanem azt is, hogy észleljük a rejtett szomorúságot vagy feszültséget. Ha egy óvodás megtanulja, hogy a szemek és a hangszín elárulják a valódi érzést, még akkor is, ha a száj mosolyog, az mélyebb szociális megértést eredményez.
A kihívásokhoz való alkalmazkodás fejleszti a rezilienciát (rugalmas ellenállóképességet) is. A gyermekek megtapasztalják, hogy még a nehéz kommunikációs helyzetekben is képesek megtalálni az utat a megértéshez. Ez a tapasztalat megerősíti a problémamegoldó képességüket és a bizalmukat a saját szociális kompetenciájukban.
A szülői minta ereje és az érzelmi szabályozás
A gyermekek érzelmi intelligenciájának fejlődésében a szülői minta szerepe felülmúlhatatlan. A gyermek nemcsak azt figyeli, hogyan reagálunk a maszk mögül, hanem azt is, hogyan kezeljük a saját frusztrációnkat és érzelmeinket.
Ha a szülő képes nyugodt maradni, amikor a kommunikáció nehézkes, és képes artikuláltan kifejezni a saját érzéseit (pl. „Fárasztó ez a maszk, de igyekszem boldogan nézni rád”), a gyermek megtanulja, hogy az érzelmek szabályozhatóak és kimondhatóak. Ez a fajta szociális referencia adja a gyerekeknek a mintát a saját érzelmi válaszaikhoz.
A maszkos interakciók során különösen fontos, hogy a felnőtt legyen az, aki érzelmi biztonságot sugároz. Ha a felnőtt maga is bizonytalan vagy szorong a helyzet miatt, a gyermek ezt a rejtett szorongást is le fogja olvasni a szeméből, még ha a szavai mást is mondanak.
Tudatos beszéd és lassítás
A maszkok viselésekor gyakran hajlamosak vagyunk gyorsabban beszélni, hogy áthidaljuk a vizuális hiányt. Éppen ellenkezőleg: lassítsunk! A lassú, tiszta beszéd, kiegészítve a kifejező szemmozgásokkal és gesztusokkal, sokkal hatékonyabb. A gyermeknek időre van szüksége ahhoz, hogy feldolgozza a hangot és a szemmel látható jeleket, és összekapcsolja azokat egy koherens egésszé.
Az érzelmi szótár bővítése a rejtett érzésekhez
A maszkok arra ösztönöznek minket, hogy a hat alapérzelmen túlmutató, finomabb érzéseket is megnevezzünk és megértsünk. Az óvodáskorban a gyermek képes megérteni az olyan árnyalt érzelmeket, mint a csalódottság, a zavarodottság, a büszkeség vagy a megkönnyebbülés.
Ezeket az érzéseket gyakran nehezebb csak a szemből leolvasni. Például a büszkeség nem jár feltétlenül széles szájmosollyal, de gyakran jár együtt felemelt állal, egyenes testtartással és egyfajta belső ragyogással a szemben. Ha ezeket a komplex érzelmeket is címkézzük, segítünk a gyermeknek a szociális helyzetek mélyebb megértésében.
A „zavarodottság” kifejezése például gyakran látszik a szemöldök enyhe ráncolásában és a tekintet elkalandozásában. Ha a gyermek látja ezeket a jeleket egy maszkos felnőttön, és mi kimondjuk: „Látom, zavarban vagy, mert nem érted a feladatot”, a gyermek megtanulja, hogy a bizonytalanságot is lehet kommunikálni és kezelni.
Játékos fejlesztési módszerek a mélyebb megértésért
A maszkok által felvetett probléma megoldása érdekében érdemes bevetni néhány speciális játékot, amelyek fejlesztik a gyermekek érzelmi diszkriminációs képességét.
A szem-kifejezés párosító
Készítsünk kartonlapokat, amelyekre csak szemeket rajzolunk (dühös, boldog, szomorú szemeket). Kérjük meg a gyermeket, hogy párosítsa ezeket a szemkifejezéseket a teljes arckifejezések képeivel (amelyeken nincs maszk). Ez megerősíti a gyerekekben azt a tudást, hogy a szem az arc többi részétől függetlenül is hordozza az érzelmi üzenetet.
A szándékos félreértés játéka
Ebben a játékban a felnőtt szándékosan ellentmondásos jeleket ad. Például, maszkban, dühös szemmel, de nagyon kedves hangon mondunk valamit. Kérjük meg a gyermeket, hogy mondja meg, mit érez valójában a felnőtt. Ez a gyakorlat megtanítja a gyermeket a kommunikációs inkongruenciák felismerésére, és arra, hogy melyik jelzés a hitelesebb (általában a szem és a hangszín együttese).
A testbeszéd szobrászat
Kérjük meg a gyermeket, hogy formálja meg a testével a „nagyon frusztrált” vagy a „kicsit félős” érzést. Ez segít neki ráébredni, hogy az érzelmek a test minden részében megjelennek. Ha egy maszkos felnőtt kicsit előre görnyed, és a feje lehajlik, a gyermek tudni fogja, hogy valószínűleg szomorú, még akkor is, ha a szeme nem mutat egyértelmű jeleket.
A magabiztos érzelemkifejezés támogatása
Ha a gyermekek megtanulnak olvasni a rejtett jelek között, azzal párhuzamosan magabiztosabbá válnak a saját érzelmeik kifejezésében is. Amikor a gyermek tudja, hogy a felnőtt képes leolvasni a szemeiből az érzéseit, akkor mer nyitottabb lenni és kevésbé szorongani a kommunikáció kudarca miatt.
Bátorítsuk a gyermeket, hogy használjon nagy, kifejező gesztusokat és tiszta hangszínt, amikor maszkot viselő felnőttekkel beszél. Ez nem csak a megértést segíti, de fejleszti az önérvényesítési képességét is. A maszkok kora arra tanított minket, hogy a kommunikációban nem csak az arc számít, hanem a szív, a hang és a teljes testnyelv egysége.
A kisgyermekek hihetetlenül rugalmasak. A maszkok megjelenése egyfajta gyorsított érzelmi gyorstalpalóra kényszerítette őket, ahol megtanulták, hogy az igazi érzelmek mélyebben rejtőznek, mint a felszíni mosoly. A mi feladatunk, hogy megerősítsük őket ebben a kényes, de alapvető szociális készségben.
Gyakran ismételt kérdések a maszk mögötti érzelemolvasásról
1. Hogyan magyarázzam el a kisgyermekemnek, miért viselnek maszkot a felnőttek? 😷
Érdemes a magyarázatot a gyermek szintjéhez igazítani. Használjuk a biztonság és a gondoskodás fogalmait. Mondjuk el, hogy a maszk segít megóvni másokat attól, hogy megbetegedjenek. Hangsúlyozzuk, hogy bár a száj rejtve van, a szemekből továbbra is látszik a szeretet és a gondoskodás. Például: „A maszk takarja a számat, de a szemem azt mondja, hogy nagyon szeretlek!”
2. Befolyásolja-e a maszk a gyerekek beszédfejlődését? 🗣️
A kutatások szerint a maszkok viselése nem okoz jelentős beszédfejlődési késést az egészséges hallású és tipikusan fejlődő gyermekeknél. A gyermekek kompenzálnak a hangszín és a testbeszéd által. Azonban, ha a gyermeknek már van hallás- vagy beszédfejlődési nehézsége, a vizuális támpontok hiánya súlyosbíthatja a megértést. Ilyenkor érdemes a beszéd közben a gesztusokat és a mimikát (szem körüli) erősen hangsúlyozni.
3. Mit tegyek, ha a gyermekem fél a maszkos emberektől? 😨
A félelem gyakran az ismeretlentől és a kiszámíthatatlanságtól ered. Először is, normalizáljuk az érzést: „Értem, hogy ijesztő lehet, ha nem látod az arcukat.” Játsszunk otthon maszkos szerepjátékokat, ahol a gyermek is visel maszkot, majd leveszi. Használjunk játékokat, ahol a gyerekek rajzolnak különböző érzelmeket maszkos arcokra, hogy a helyzetet játékká és kontrollálhatóvá tegyük.
4. Van különbség abban, hogyan olvassák a pozitív és a negatív érzelmeket maszk mögül? 😊 😠
Igen, van. A kutatások azt mutatják, hogy a maszkok viselése a pozitív érzelmek (öröm, meglepetés) felismerését nehezíti legkevésbé, mivel a szem körüli Duchenne-mosoly könnyen látható. A legnehezebben azonosíthatóak az ambivalens vagy a negatív érzelmek, mint a düh és az undor, mivel ezek vizuálisan jobban támaszkodnak a száj és orr körüli mimikára.
5. Hogyan segíthetem a gyermekemet, hogy jobban figyeljen a szemre? 👀
Kezdjük azzal, hogy mi magunk is tudatosan használjuk a szemünket. Amikor beszélgetünk, nézzünk a szemébe, és kommentáljuk a saját érzelmeinket a szemünkön keresztül: „Nézd, milyen szélesre nyílt a szemem, mert izgatott vagyok!” Játék közben kérjük meg, hogy utánozza a szemünk kifejezését. Használjunk könyveket, amelyekben hangsúlyosak a szereplők szemei.
6. Csak az arckifejezések olvasása számít az érzelmi intelligenciában? 🤔
Nem, az arckifejezések olvasása csak egy része az érzelmi intelligenciának. Ugyanilyen fontos az érzelmek szabályozása, az empátia és a szociális helyzetek kontextusának megértése. A maszkok kora éppen arra tanította a gyerekeket, hogy a holisztikus észlelés (testbeszéd, hangszín, kontextus) sokkal fontosabb, mint egyetlen vizuális jelzés.
7. Mennyire fontos, hogy a felnőtt eltúlozza a gesztusait maszk viselésekor? 👋
A túlzott gesztusok segíthetnek, különösen a fiatalabb óvodásoknál, de a kulcs a hitelesség. Ahelyett, hogy eltúloznánk a szemünket, inkább hangsúlyozzuk a testbeszédet és a hangszínt. Például, ha boldogok vagyunk, használjunk nyitott testtartást, emeljük fel a karunkat, és használjunk magasabb, dallamosabb hangszínt. A gyermekek a konzisztenciát igénylik a különböző kommunikációs csatornák között.




Leave a Comment