A labda. Ez az egyszerű, de zseniális forma az egyik első játék, amellyel a totyogó korosztály találkozik, és azonnal rabul ejti őket. Nem csupán egy szórakoztató eszköz, hanem egy miniatűr edzőterem is, amely észrevétlenül fejleszti gyermekünk mozgáskoordinációját, térérzékelését és szociális képességeit. A labdás játékok az alapját képezik minden későbbi sportnak és mozgásformának, hiszen a gurítás, a dobás és a rúgás azok a fundamentális mozdulatok, amelyek segítik a kisgyermek idegrendszerének érését. Lássuk, hogyan hozhatjuk ki a maximumot ebből az univerzális játékszerből, miközben biztonságos és ösztönző környezetet teremtünk a felfedezéshez.
Miért pont a labda? A fejlődés alapkövei
Amikor a 12 és 36 hónap közötti gyermekünk először próbálkozik meg egy labda elkapásával vagy elindításával, valójában hihetetlenül bonyolult idegrendszeri folyamatokat indít el. A labdás játékok nem csak a nagymotoros készségeket (futás, ugrás, egyensúly) fejlesztik, hanem a finommotoros koordinációt is, amikor a kis kezek próbálják megragadni a tárgyat. A labda mozgása, sebessége és röppályája folyamatos visszajelzést ad a gyermeknek a térről, a távolságról és az erőről.
A szem-kéz koordináció fejlesztése a totyogók egyik legfontosabb feladata. Amikor egy labda felé nyúlnak, az agyuknak azonnal ki kell számítania a sebességet, a távolságot és a megfelelő mozdulatot. Ez a fajta dinamikus problémamegoldás elengedhetetlen a későbbi tanulási folyamatokhoz, beleértve az írást és az olvasást is. A labdás tevékenységek gyakorlatilag előkészítik az iskolai életre, miközben szórakoztatják őket.
A labda a tökéletes eszköz a szenzoros integrációhoz. Segít a gyermeknek összekapcsolni azt, amit lát (vizuális), amit érez (taktilis és proprioceptív) és amit mozgás közben tapasztal (vesztibuláris).
A propriocepció, azaz a testtudat érzékelése, különösen intenzíven fejlődik labdázás közben. Amikor a gyermek megrúg egy labdát, érzi, hogy mennyi erőt fejtett ki, és látja az eredményt. Ez a közvetlen ok-okozati összefüggés a mozgás és a kimenetel között alapvető a motoros tervezés kialakulásában.
A labdajátékok fázisai totyogókorban (12–36 hónap)
A totyogókor nem egységes; a 13 hónapos baba egészen más képességekkel rendelkezik, mint a 30 hónapos óvodásjelölt. Ezért fontos, hogy a játékokat a gyermek aktuális fejlődési szintjéhez igazítsuk. Ne várjuk el a 15 hónapos gyermektől, hogy elkapjon egy labdát, inkább a gurításra és a tárgykövetésre koncentráljunk.
12–18 hónap: A felfedezés és a gurítás kora
Ebben a korban a labda elsősorban egy tárgy, amelyet meg kell fogni, meg kell vizsgálni és a szájba kell venni (óvatosan a mérettel!). A fő tevékenység a labda meglökése, gurítása, és annak követése. Ez segíti a kúszásból/járásból való átmenetet és a térbeli mozgás megértését.
18–24 hónap: A dobás kezdeti kísérletei
A gyermekek ekkor kezdenek el kísérletezni a dobással, általában két kézzel, a mellkasukról indítva a mozdulatot. A cél még nem számít, a mozgás öröme a lényeg. Ekkor erősödnek a kar- és vállizmok. A rúgás is megjelenik, de még bizonytalan egyensúlyozással.
24–36 hónap: Célzás, elkapás és szabálykövetés
Ebben a fázisban a gyermek képes megérteni egyszerűbb szabályokat, mint például a „váltott dobás” vagy a „céldobás”. Megjelenik a felső dobás (kar felett), és fejlődik az egyensúly, ami lehetővé teszi, hogy álló helyzetből rúgjon meg egy guruló labdát anélkül, hogy elesne. Ez az időszak a szociális játékok bevezetésére is kiváló.
| Készség | Jellemző életkor | Fejlődési fókusz |
|---|---|---|
| Labda meglökése/gurítása | 12–18 hónap | Ok-okozat, tárgyállandóság |
| Labda dobása előre (két kézzel) | 18–24 hónap | Erő szabályozása, karizmok erősítése |
| Labda elrúgása álló helyzetből | 20–28 hónap | Egyensúly, nagymotoros koordináció |
| Labda elkapása (testtel segítve) | 28–36 hónap | Szem-kéz koordináció, időzítés |
Gurítás: Az első koordinációs lépések
A labdás játékok legegyszerűbb formája a gurítás, ami már a járás előtt is bevezethető. A gurítás kulcsfontosságú a középvonal keresztezésének elsajátításában. Amikor a gyermek egyik kezével indítja el a labdát, és a másik oldalon elkapja, az agy mindkét féltekéjének összehangolt munkájára van szükség.
Játékötletek gurításhoz
Egyszerű passzolás: Üljünk le a földre, egymással szemben, kinyújtott lábakkal. Gurítsuk a labdát lassú tempóban a gyermek felé, bátorítva őt, hogy indítsa vissza. Ez a játék tanítja a várakozást és a sorban állást – alapvető szociális készségeket.
Labda-alagút: Használjunk egy nagy kartondobozt, vagy állítsuk szét a lábainkat széles terpeszbe, hogy alagutat képezzünk. Kérjük meg a totyogót, hogy gurítsa át a labdát az alagúton. Ez a játék fejleszti a célzást és a finom erőszabályozást. Ha túl erősen löki meg, eltéveszti a célt; ha túl gyengén, nem ér át.
Gurítás akadályokkal: Helyezzünk el a szobában párnákból, takarókból vagy játékokból „hegyeket” és „völgyeket”. A cél, hogy a labdát úgy gurítsa, hogy elkerülje az akadályokat. Ez a térbeli tájékozódást erősíti, és megtanítja a gyermeket a mozgás tervezésére, mielőtt elindítja a labdát.
Fontos, hogy gurításhoz ne túl kemény, de ne is túl puha labdát válasszunk. Egy viszonylag nehéz, de puha gumilabda ideális, mert nem gurul el túl gyorsan, így a totyogó könnyen követni tudja, és a puha anyaga biztonságos a beltéri használathoz.
Dobás: A célzás és erő szabályozása
A dobás egy sokkal komplexebb mozgás, mint a gurítás, mivel magában foglalja az erő, az irány, a sebesség és az időzítés összehangolását. A totyogók eleinte nem dobnak, hanem inkább „löknek” vagy „ejtenek” – ez teljesen természetes. A dobás igazi elsajátítása a váll, a könyök és a csukló különálló, de összehangolt mozgását követeli meg.
A sikeres dobás a koordináció igazi vizsgája. Gyermekünk megtanulja, hogyan kell a test alsó és felső részét egyszerre használni az optimális erőátvitel érdekében.
A dobás technikájának fejlesztése
A mellkasi dobás (18–24 hónap): Kezdetben a totyogó a labdát a mellkasa előtt tartja, és két kézzel, a karjait előre tolva löki el. Ez a legegyszerűbb módja az elindításnak. Üljünk le közel hozzá, és dicsérjünk minden kísérletet, még akkor is, ha a labda csak egy métert tesz meg.
Az alsó dobás (20–30 hónap): Amikor a gyermek már képes egy kézzel megragadni a labdát, elkezdhetjük gyakorolni az alsó dobást, mintha egy vödröt öntenénk ki. Ez a mozdulat természetesebb és biztonságosabb a beltéri játékokhoz. Használjunk puha labdákat vagy babzsákokat a bútorok védelme érdekében.
Felső dobás (28–36 hónap): Ez a legfejlettebb forma, amely a labdát a fej fölött indítja. Ehhez már megfelelő rotációra van szükség a törzsben. Kezdjük célzással: nagy, színes célpontokat helyezzünk el (pl. egy kosár, vagy egy nagy kartonfigura kivágott szájjal). Ne a távolság, hanem a célba találás legyen a fókuszban.
Játékok a dobás gyakorlásához
Kosárba dobás: Használjunk egy szennyeskosarat vagy egy nagy vödröt. Kezdjük nagyon közel, majd fokozatosan növeljük a távolságot. A sikerélmény rendkívül fontos a totyogók számára, ezért kezdetben garantáljuk, hogy minden dobás célba érjen.
Léggömbös labdajáték: Ez a játék beltéren ideális, és lelassítja a mozgást. Fújjunk fel egy lufit, és kérjük meg a gyermeket, hogy üsse vagy dobja fel a levegőbe. Mivel a lufi lassan esik, több ideje van a vizuális követésre és a mozgás tervezésére. Ez kiválóan fejleszti az időzítést is.
Tépőzáras céltábla: Szerezzünk be egy tépőzáras labdát és egy hozzá tartozó céltáblát. A labda rátapad a táblára, ami azonnali visszajelzést ad a sikerről. Ez a játék különösen jó a finommotoros erőszabályozás gyakorlására.
Rúgás: A nagymotoros készségek csúcsa

A rúgás a totyogókor egyik legdinamikusabb labdás tevékenysége. Ez a mozgás nem csak a lábizmokat erősíti, hanem kritikus szerepet játszik az egyensúlyozás, a testtartás stabilizálása és a dinamikus mozgáskoordináció fejlesztésében. Amikor a gyermek meg akar rúgni egy labdát, egy pillanatra az egyik lábán kell állnia, ami hatalmas kihívás a vesztibuláris rendszer számára.
Az egyensúlyozás művészete
A rúgás tanítását érdemes álló labdával kezdeni. Mutassuk meg a gyermeknek, hogy hogyan kell a labda mögé lépni, és hogyan lendítse a lábát. Kezdetben csak a labda megérintése a cél, nem a nagy távolság. Ahogy fejlődik az egyensúly, elkezdhetünk guruló labdával is gyakorolni.
A lendület és a kontroll: A labda eltalálása közben a totyogónak meg kell tanulnia, hogy a lábfejének melyik részét használja. A belső lábfejjel történő passzolás finomabb kontrollt biztosít, míg a cipőorrral történő rúgás nagyobb lendületet ad. Ezen különbségek megtapasztalása a motoros kísérletezés része.
A rúgás egyensúlyi bravúr. Amikor a totyogó felemeli a lábát a rúgáshoz, az agynak azonnal kompenzálnia kell a súlypont eltolódását, megerősítve a törzs izmait (core stabilitás).
Rúgásos játékok szabadban és beltéren
A célba rúgás (kapura rúgás): Használjunk két pulóvert vagy két követ a „kapu” kijelölésére. Kezdjünk egy nagy, könnyű labdával. A célba rúgás motiválja a gyermeket a precíz mozgásra. Ez a játék kiválóan alkalmas az apukák bevonására is, hiszen a foci univerzális nyelv.
Követő rúgás: Gurítsunk lassan egy labdát, és kérjük meg a totyogót, hogy kövesse és rúgja meg. Ez a játék fejleszti a mozgó célpontok eltalálásának képességét, ami sokkal nehezebb, mint az álló labda elrúgása. Ez a fajta dinamikus követés alapvető fontosságú a későbbi sportokhoz.
Akadálypályás focizás: Állítsunk fel kúpos vagy egyszerű játékokból álló akadálypályát. A gyermek feladata, hogy a labdát az akadályok között vezesse. Ez a „driblizés” kezdetleges formája, ami egyszerre igényli a térbeli tájékozódást és a folyamatos mozgáskontrollt. A labda közel tartása a lábhoz a legnehezebb feladat, ami óriási koncentrációt igényel.
Labdaválasztás: Milyen labda kell a totyogónak?
A megfelelő labda kiválasztása nem csak a biztonság, hanem a fejlődés szempontjából is kritikus. A totyogók számára nem létezik egyetlen „tökéletes” labda, hanem inkább egy sor olyan labda, amely különböző készségeket céloz meg. A labdák mérete, súlya, anyaga és textúrája mind befolyásolják a játék élményét.
Méret és súly – A fogás alapjai
A totyogóknak olyan labdára van szükségük, amelyet könnyen meg tudnak fogni. Ha túl nagy a labda, nem tudják átfogni, ami frusztrációhoz vezethet a dobásnál és az elkapásnál. Ideális esetben a labda átmérője 10 és 20 cm között legyen. Kezdetben használjunk könnyű labdákat, különösen a dobás gyakorlásához, hogy ne terheljék túl az ízületeket.
Azonban a rúgáshoz és a gurításhoz szükség lehet egy kicsit nehezebb labdára (pl. egy könnyű focilabda méretű), amely nem gurul el a legkisebb szellőben is, és amely megfelelő visszajelzést ad a lábnak az elrúgás erejéről.
Anyag és textúra – Szenzoros stimuláció
A labda anyaga és felülete gazdag szenzoros visszacsatolást nyújt. Különböző típusú labdák ajánlottak:
- Habszivacs labda: Puha, könnyű, lassú. Tökéletes beltéri dobáshoz és az elkapás gyakorlásához, mivel nem okoz sérülést, és lassú mozgása miatt a gyermeknek több ideje van a reakcióra.
- Texturált gumilabda: Sok kis dudorral vagy barázdával ellátott labda. Ez a textúra segíti a taktilis érzékelést és megkönnyíti a fogást, különösen azoknál a totyogóknál, akiknek még gyenge a kézizomzata.
- Felfújható strandlabda: Nagyon nagy, de nagyon könnyű. Kiváló a rúgás és a nagy mozgások gyakorlására, de dobáshoz kevésbé alkalmas, mert a szél könnyen elviszi.
- Babzsák (labda helyett): Bár nem labda, a babzsákok kiváló alternatívát jelentenek a dobás és az elkapás tanítására, mivel nem gurulnak el, ha leesnek, így a gyermeknek nem kell azonnal futnia utánuk.
Mindig ellenőrizzük a labda anyagát! Kerüljük azokat a labdákat, amelyek éles szélűek, vagy amelyek kis részekre eshetnek szét. A biztonságos játékhoz a CE jelölés elengedhetetlen.
Kreatív labdajátékok beltéren és kültéren
A labdás játékoknak nem kell unalmasnak lenniük. Egy kis kreativitással a legegyszerűbb labda is órákig tartó szórakozást nyújthat, miközben fejleszti a gyermek kognitív és motoros képességeit.
Beltéri labdás kalandok
A téli hónapokban vagy rossz idő esetén a beltéri játékok jelentik a megoldást. Itt a habszivacs labdák és a babzsákok a legjobb barátaink.
Színpárosítás: Használjunk különböző színű labdákat (vagy festett puha labdákat). Helyezzünk el a szobában azonos színű edényeket vagy dobozokat. Kérjük meg a gyermeket, hogy dobja be a piros labdát a piros dobozba. Ez a játék egyszerre fejleszti a színfelismerést, a célzást és a kognitív feladatmegoldást.
Bowling totyogóknak: Használjunk műanyag poharakat vagy üres vizes palackokat bowling bábuként. Gurítsuk a labdát a bábuk felé. Amikor ledőlnek, az hatalmas sikerélményt nyújt. Ez a játék a finom erőszabályozást gyakorolja, mivel a túl erős gurítás átugorhatja a bábukat, a túl gyenge pedig nem dönti le őket.
Labda a takaróban: Két felnőtt vagy egy felnőtt és egy idősebb testvér tartson egy takarót a sarkainál. Helyezzünk egy labdát a takaróra, és mozgassuk a takarót úgy, hogy a labda guruljon. Ez a játék kiválóan fejleszti a csapatmunkát és a közös mozgás koordinációját.
Kültéri labdás kihívások
A szabadban a mozgástartomány megnő, és a gyermek nagyobb lendülettel, több energiát használva játszhat.
Vizes labdajátékok (nyáron): Használjunk vízzel töltött labdákat vagy szivacslabdákat. A vizes labdák nehezebbek, ami másfajta erőfeszítést igényel a dobásnál. Különösen szórakoztató, ha a labdákat egy nagy vödörbe kell dobni, vagy egymást kell meglocsolni velük. Ez a játék a hőmérséklet-érzékelést és a taktilis ingereket is stimulálja.
Labda-futás: Kérjük meg a gyermeket, hogy gurítson el egy labdát, majd szaladjon utána, és érintse meg, mielőtt az megáll. Ez a játék fejleszti a gyorsaságot, a térbeli távolság felmérését és az irányváltást. Ha a labda túl messze gurul, a gyermek megtanulja, hogy legközelebb kisebb erőt használjon.
Célba rúgás természetes célpontokra: A parkban rúgjon a gyermek egy labdát egy fához, egy padhoz vagy egy nagyobb kőhöz. A természetes akadályok használata izgalmasabbá teszi a célzást, és fejleszti a gyermek képességét, hogy a környezetét felhasználja a játékhoz.
Szociális és érzelmi fejlődés a labdával
A labdás játékok az egyik legjobb platformot nyújtják a szociális készségek elsajátítására. A totyogókorban a gyermekek még az „én” korszakukat élik, és nehezen osztanak meg. A labdás játékok természetes módon kényszerítik ki a megosztást és a közös munkát.
Sorban állás és megosztás
A legegyszerűbb gurítós vagy passzolós játék már tanítja a gyermeket a várakozásra. Amikor a labda a másiknál van, türelmesen ki kell várnia, amíg visszagurítják neki. Ez a késleltetett kielégülés elsajátítása rendkívül fontos a későbbi óvodai és iskolai környezetben.
A „Passzold tovább” játék, különösen több gyermek bevonásával, rámutat arra, hogy a labda nem csak az övé, hanem egy közös játékszer. A szülői szerep itt a moderátoré: „Most Anna gurít, aztán te, Bence.” A szabályok rövid, világos megfogalmazása segít a totyogóknak a rendszerek megértésében.
Frusztrációkezelés és kitartás
Amikor a labda elgurul, eltéveszti a célt, vagy nem sikerül elkapni, a totyogó frusztrálttá válhat. A labdás játékok során a gyermek megtanulja, hogy a hibázás a tanulási folyamat része. A szülő feladata, hogy validálja az érzést („Látom, dühös vagy, mert elgurult a labda”), majd bátorítsa az újabb próbálkozásra („Gyere, próbáljuk meg újra, kicsit gyengébben gurítva”).
A kitartás és a problémamegoldás is fejlődik. Ha egy labda túl gyorsan gurul, a gyermeknek meg kell változtatnia a technikáját. Ez a rugalmas gondolkodásmód alapja, ami a labdás játékok egyik legnagyobb rejtett előnye.
Amikor a labda több, mint játék: A szenzoros integráció
A totyogókorban a labdás tevékenységek intenzíven befolyásolják a szenzoros integrációt, azaz azt a folyamatot, ahogy az agy feldolgozza és értelmezi az érzékszervi információkat. Két kulcsfontosságú érzékelési rendszer profitál a labdázásból: a vesztibuláris és a proprioceptív rendszer.
A vesztibuláris rendszer edzése
A vesztibuláris rendszer a belső fülben található, és a test mozgásáról, pozíciójáról és egyensúlyáról ad információt. Amikor a totyogó utána szalad egy elgurult labdának, hirtelen megáll, irányt vált, vagy fél lábon áll a rúgáshoz, intenzíven stimulálja ezt a rendszert. Ez segíti a testtartás stabilizálását és a szédülés elkerülését. A jól fejlett vesztibuláris rendszer alapvető az üléshez, az álláshoz és a koncentrációhoz.
Propriocepció és nyomás
A propriocepció az izmokban és ízületekben lévő érzékelők révén tájékoztatja az agyat a testrészek helyzetéről és az alkalmazott erőről. Amikor a gyermek erősen szorít egy nehezebb labdát, vagy nagyot rúg rajta, a proprioceptív rendszer intenzív ingert kap.
Labdás játékokkal segíthetjük azokat a gyermekeket, akik túlérzékenyek (a legkisebb érintés is zavarja őket) vagy alulérzékenyek (folyamatosan keresik az erős ingereket). Egy nehéz, texturált labda megnyugtató hatású lehet az alulérzékeny gyermekek számára, mivel erőteljes visszajelzést ad a testük hatáiról.
Biztonság mindenek felett: A labdás játékok árnyoldalai
Bár a labdás játékok szinte tökéletesek a fejlődéshez, a totyogókor a sérülések szempontjából is kritikus időszak. A szülői felügyelet és a megfelelő labdaválasztás elengedhetetlen a balesetek megelőzéséhez.
Fulladásveszély és labdaméret
Soha ne adjunk a totyogó kezébe olyan labdát, amelynek átmérője 4,4 cm-nél (1,75 hüvelyk) kisebb. Ez a méret a légcső átmérőjének felel meg, és fulladásveszélyt jelent. Bár a totyogók már nem tesznek mindent a szájukba, a kis labdák még mindig kockázatosak. Kerüljük a kis labdákat tartalmazó játékokat, vagy csak szigorú felügyelet mellett használjuk őket.
Anyagbiztonság és mérgező festékek
Válasszunk olyan labdákat, amelyek BPA-mentesek és nem tartalmaznak káros ftalátokat. Mivel a totyogók még rágcsálhatják a játékokat, a festéknek és az anyagnak is biztonságosnak kell lennie. Vásároljunk megbízható forrásból származó, jó minőségű, CE-jelöléssel ellátott labdákat.
Játéktér és felügyelet
Beltéren: Tisztítsuk meg a játékteret az éles sarkoktól és törékeny tárgyaktól. Használjunk puha labdákat. Ügyeljünk arra, hogy a gyermek ne rúgjon labdát a lépcső közelében.
Kültéren: A labdás játékok során a totyogók könnyen elfeledkeznek a környezetükről. Mindig legyünk a közelükben, különösen, ha labdájuk közútra vagy víz közelébe gurulhat. Tanítsuk meg nekik a „Stop!” parancsot, ha a labda veszélyes helyre tart.
A labda az egyik legősibb és legnagyszerűbb játék, amit gyermekünknek adhatunk. Segítségével nem csak a mozgáskoordináció, hanem a térérzékelés, a problémamegoldás és a szociális interakció is fejlődik. Ha a megfelelő labdát választjuk, és kreatív játékötleteket alkalmazunk, a gurítás, dobás és rúgás a totyogókor felejthetetlen élményévé válhat, megalapozva az egész életen át tartó mozgás szeretetét.
Gyakori kérdések a totyogó labdás játékairól és a fejlesztésről
1. Milyen korban érdemes bevezetni a labdát a totyogó életébe? ⚽
A labda bevezetése már 6–9 hónapos korban elkezdhető, amikor a baba már ül és érdeklődik a tárgyak iránt. Kezdetben a labda pusztán felfedezésre szolgál (tapintás, gurítás). A tudatos, célzott gurítás 12–18 hónapos korban jelenik meg, míg a dobás és a rúgás 18 hónap után válik gyakoribbá. A lényeg, hogy a labda mérete és anyaga megfeleljen a gyermek aktuális fejlődési szintjének és biztonsági igényeinek.
2. Miért dobja a totyogó a labdát mindig rossz irányba? 🤷♀️
Ez teljesen normális! A totyogók kezdetben nem rendelkeznek a szükséges térérzékeléssel és erőszabályozással. A dobás egy rendkívül komplex mozgás, amely a testtömeg, a kar lendülete és a csukló összehangolását igényli. A „rossz irány” valójában a motoros kísérletezés része. Segíthetünk, ha nagy, színes célpontokat használunk, és közel állunk hozzájuk. Ne a távolságot, hanem a mozgás elindítását dicsérjük.
3. Mikor várhatjuk el, hogy a totyogó elkapjon egy labdát? 🖐️
Az igazi labdaelkapás, ahol a gyermek a kezével fogja meg a labdát, anélkül, hogy a testét használná segítségként, általában csak 3-4 éves kor körül alakul ki. A totyogók (24–36 hónap) képesek lehetnek elkapni egy nagy, puha labdát, de ehhez a karjaikat és a testüket is használják, gyakran az ölelés mozdulatával. Kezdjünk nagyon puha, lassan mozgó labdákkal, például léggömbökkel vagy habszivacs labdákkal.
4. Milyen labdát válasszak, ha a gyermekem még csak most tanul járni? 🚶
A járni tanuló totyogóknak (kb. 12–18 hónap) olyan labdákra van szükségük, amelyek stabilan gurulnak, de nem túl gyorsan. A közepes méretű (15–20 cm), könnyű, de nem túl felfújt gumilabda ideális. Ez lehetővé teszi számukra, hogy meglökjék, majd biztonságosan utána induljanak anélkül, hogy elesnének. A texturált labdák segítik a fogást.
5. Mit tegyek, ha a gyermekem frusztrált lesz, mert nem sikerül eltalálnia a célt? 😠
A frusztráció a tanulás természetes része. Először is, ellenőrizzük, hogy a feladat nem túl nehéz-e. Tegyük a célt közelebb, vagy használjunk nagyobb labdát. Másodszor, érvényesítsük az érzéseit („Látom, mérges vagy, mert nem ment be”), majd fókuszáljunk a folyamatra, ne az eredményre. Dicsérjük a próbálkozást és a kitartást, nem csak a sikeres dobást. A pozitív megerősítés kulcsfontosságú.
6. Hogyan segít a labdás játék a beszédfejlődésben? 🗣️
A labdás játékok kiváló lehetőséget biztosítanak a szókincs bővítésére és a kommunikációra. Használjunk parancsokat és leírásokat: „Gurítsd a piros labdát!”, „Gyorsan dobj!”, „Lassan gurul!”. A sorban állás és a passzolás tanítja a párbeszéd alapjait (én mondok/teszek valamit, te válaszolsz). A játék közbeni folyamatos narráció fejleszti a nyelvi készségeket.
7. Lehet-e labdát rúgni beltéren? 🛋️
Igen, de csak megfelelő labdával és biztonságos környezetben. Beltérre kizárólag a puha habszivacs labdák vagy a lufik ajánlottak. A hagyományos gumilabda kárt tehet a bútorokban és a falakban. A beltéri rúgás célja az egyensúly és a mozgáskontroll gyakorlása, nem a nagy erő kifejtése.




Leave a Comment