Van az a pillanat, amikor a táskát már felvetted, a kulcs a kezedben, és csak egy utolsó puszit szeretnél adni, de a gyermeked lába a tiédbe fonódik, mintha a gravitáció megszűnt volna létezni, és te vagy az egyetlen horgony a világon. Ez a szívszorító, néha idegőrlő jelenet a legtöbb szülő számára ismerős. A gyermek kétségbeesett kapaszkodása, a könnyek, a hiszti, ami a távozásunk pillanatában tör ki, nem más, mint a szeparációs szorongás egyik legtisztább megnyilvánulása. Bár ez a reakció a normális fejlődés része, mégis komoly kihívás elé állítja a családi dinamikát. Meg kell értenünk, hogy a kicsi nem minket akar manipulálni, hanem egy mélyen gyökerező, ösztönös félelmet él meg: azt, hogy elveszíti a számára legfontosabb biztonságos bázist.
Mi is az a szeparációs szorongás, és miért érezhetjük magunkat rossz anyának tőle?
A szeparációs szorongás (továbbiakban SSZ) alapvetően az a félelem vagy aggodalom, amit a gyermek akkor él át, amikor elválasztják a fő gondozójától, leggyakrabban az anyától. Ez a jelenség nem betegség, hanem a kötődés egészséges fejlődésének elengedhetetlen része. Körülbelül 6-8 hónapos korban kezdődik, amikor a csecsemő már felismeri, hogy ő egy különálló entitás az anyjától, de még nem alakult ki benne az a tudat, hogy az anya, bár eltűnt a látóteréből, vissza is fog térni.
Sok szülő érzi magát rosszul, amikor a gyermek sírva kapaszkodik. Felmerülhet a kérdés: talán valamit rosszul csináltam? Túlragaszkodó voltam? A válasz általában az, hogy nem. A gyermek ragaszkodása valójában a biztonságos kötődés jele. John Bowlby, a kötődéselmélet atyja szerint a gyermeknek szüksége van egy „biztonságos bázisra”, ahonnan felfedezheti a világot, és ahová visszatérhet, ha veszélyt érez. Amikor elmegyünk, a bázis eltűnik, és a gyermek pánikba esik.
A szorongás mértéke és megjelenése széles skálán mozoghat. Lehet ez egy rövid, heves sírás a bölcsőde kapujában, de jelentkezhet éjszakai felriadásban, ragaszkodásban a WC-használat közben, vagy akár fizikai tünetekben (pl. hasfájás, fejfájás), különösen a nagyobb, óvodáskorú gyermekeknél, akik már verbálisan is ki tudják fejezni az aggodalmukat.
„A gyermek sírása az elváláskor nem a manipuláció, hanem a biztonság hiányának hangos kérése. A kötődés mélységét jelzi, nem a szülői kudarcot.”
A szeparációs szorongás időzítése: mikor normális, és mikor kell aggódnunk?
A szorongásnak vannak tipikus csúcsidőszakai. Az első nagy hullám a fent említett 6-18 hónapos kor között van, amikor a tárgyállandóság még nem szilárd. A második hullám gyakran 2 és 3 év között jelentkezik, különösen olyan nagy élethelyzeti változások idején, mint a testvér születése, a költözés, vagy a bölcsődei beszoktatás kezdete. Ekkor a gyermek már sokkal jobban érti a világot, de a kontroll érzése még nagyon gyenge.
A legtöbb kisgyermeknél a szeparációs szorongás 4 éves korra fokozatosan enyhül, ahogy a nyelvi képességek és az időérzékelés fejlődik. Tudják, hogy „anya délután jön”, és ez a tudás megnyugtató. Ha azonban a tünetek intenzívek, és 4-6 éves kor után is fennállnak, akadályozva a mindennapi életet (pl. nem tud iskolába menni, nem alszik egyedül), akkor már felmerülhet a szeparációs szorongás zavara (SSD), ami szakember segítségét igényli. Erről később még részletesen szót ejtünk.
A kötődéselmélet gyakorlati útmutatója: a biztonságos bázis megteremtése
Ahhoz, hogy a gyermek el tudjon menni, először biztosnak kell lennie abban, hogy van hová visszatérnie. Ez a biztonságos bázis. A kötődés minősége határozza meg, hogy a gyermek mennyire képes rugalmasan kezelni az elválást. A biztonságosan kötődő gyermekek sírhatnak, amikor elmegyünk, de gyorsan megnyugszanak, mert bíznak a visszatérésünkben.
Hogyan építhetjük ezt a bázist a hétköznapokban? A válasz a reagáló szülői magatartásban rejlik. Ez nem azt jelenti, hogy minden pillanatban azonnal reagálunk a gyermek minden apró nyöszörgésére, hanem azt, hogy következetesen, hitelesen és empatikusan válaszolunk a gyermek szükségleteire, különösen a stresszes helyzetekben.
- Kiszámíthatóság: A napi rutin, a stabil menetrend nyugalmat ad. Ha tudja, hogy a reggeli után fogunk öltözni, és ebéd után jövünk érte, az az időérzék hiányát is képes kompenzálni.
- Érzelmi validáció: Ne söpörjük le a gyermek félelmeit azzal, hogy „Ne légy már kisfiú, ez nem fáj!” Inkább mondjuk: „Látom, hogy szomorú vagy, amiért elmegyek. Ez rendben van, hiányozni is fogok neked.”
- Minőségi idő: A rövid, de intenzív, zavartalan együtt töltött idő (pl. 20 perc játék mobiltelefon nélkül) feltölti a gyermek érzelmi tankját, így könnyebben viseli a távollétet.
A szülői reagálásnak kulcsszerepe van abban, hogy a gyermek belsővé tegye azt a tudást, miszerint a világ egy alapvetően biztonságos hely. Ha a gyermek megtapasztalja, hogy a szorongására nem elutasítás, hanem megértés és támogatás a válasz, a szorongás intenzitása csökkenni fog, és helyébe a bizalom lép.
A kötődés nem lánc, ami visszatart, hanem egy háló, ami megtart. Minél erősebb a háló, annál bátrabban ugrik a gyermek a világ felfedezésébe.
A beszoktatás művészete: bölcsőde és óvoda szorongás nélkül
A szeparációs szorongás leggyakrabban a közösségi élet kezdetén, a beszoktatás során robban. Ez egy hatalmas változás, ahol a gyermeknek egyszerre kell feldolgoznia az elválást, az új környezetet és az új szabályokat. A sikeres beszoktatás nem a gyorsaságon múlik, hanem a fokozatosságon és a hitelességen.
A bölcsődei beszoktatás speciális kihívásai
A bölcsődébe általában 1-3 éves kor között kerülnek a gyermekek, pont abban az időszakban, amikor a szeparációs szorongás csúcson van. A kulcs a rövid, pozitív tapasztalatok felépítése. A magyar gyakorlatban sok helyen a szülő is bent van az első napokban, ami segíthet a gyermeknek a biztonságos átmenetben.
Soha ne tűnjünk el sunnyogva. Bármennyire is csábító, hogy amíg játszik, elillanjunk, ez a módszer hosszú távon aláássa a gyermek bizalmát. Ha a gyermek megtanulja, hogy az anya bármikor eltűnhet, állandóan résen lesz, és ez csak növeli a ragaszkodást és a szorongást.
A búcsúzás legyen rövid és határozott. Egy-két puszi, egy gyors ölelés, és egy mondat: „Anyáék délután jönnek érted, addig jó játékot!” A hosszas búcsú, a bizonytalan toporgás csak meghosszabbítja a gyermek szenvedését és bizonytalanságát. A gyermek érzi a szülői ingadozást, és ezt kihasználja (ösztönösen) arra, hogy tovább tartsa magánál a gondozót.
| Lépés | Cél | Mit mondjunk? |
|---|---|---|
| Rituálé | Kiszámíthatóság és kontroll érzete | „Megcsináljuk a hármas puszit, utána megyek dolgozni.” |
| Átmeneti tárgy | A szülői biztonság szimbolikus jelenléte | „Itt van a macid, vigyázzon rád, amíg nem vagyok itt.” |
| Hitelesség | A szülői elhatározás ereje | „Tudom, hogy nehéz, de bízom benned és a dadusban.” |
Az óvodáskorúak (3-6 év) érzelmi hullámvasútja
Az óvodáskorú gyermekeknél a szeparációs szorongás már sokkal inkább kognitív elemekkel keveredik. Tudnak beszélni, érvelni, és néha zsarolni is. Ahelyett, hogy csak sírnának, előfordulhat, hogy hirtelen hasfájásra, rosszullétre hivatkoznak, vagy elképesztő ígéreteket tesznek, csak hogy maradjunk.
Ilyenkor kiemelten fontos a szerepjáték és a felkészítés. Játsszuk el otthon, mi fog történni az oviban. Ki fogja fogadni? Mit fognak játszani? Ki lesz az, aki megvigasztalja, ha szomorú? Ez a mentális felkészülés csökkenti a szorongást, mert a gyermek számára ismerőssé válik a helyzet.
Ne feledjük, hogy az óvodáskorban a szeparációs szorongás gyakran „visszaesik”, különösen hosszú szünetek (nyár, karácsony) vagy betegségek után. Ez normális. A gyermeknek újra kell kalibrálnia a biztonságérzetét, mielőtt újra elengedne minket. Ekkor is a következetesség és a gyors újrabeszoktatási rituálé a megoldás.
A szülői tükör: hogyan befolyásolja a mi szorongásunk a gyermeket?

A szeparációs szorongás kétirányú utca. Nemcsak a gyermek szorong, hanem gyakran a szülő is. A kismamák magazinokban ritkán beszélnek róla, de a szülői elengedési szorongás valós jelenség. Lehet, hogy mi is aggódunk, hogy jól bánnak-e vele, hogy nem hiányzunk-e túl nagyon, vagy egyszerűen bűntudatunk van a munka vagy a saját időnk miatt.
A gyermek egy érzelmi szivacs. Ha mi bizonytalanul, szorongva, vagy bűntudattal teli arccal búcsúzunk, azt a gyermek azonnal érzékeli. Az ő belső logikája a következő: „Ha anya ennyire szomorú és bizonytalan, amikor elmegy, akkor ez a hely valószínűleg nem biztonságos.”
Tippek a szülői szorongás kezelésére
A tudatosság az első lépés. Ismerjük fel, hogy a mi szorongásunk nem a gyermek szükségleteiről szól, hanem a saját, felnőttkori érzéseinkről. Beszéljük meg a párunkkal vagy egy barátnőnkkel ezeket az érzéseket, ne a gyermekünkkel.
- Készülj fel előre: Ha tudod, hogy a reggeli rohanás és a kapuban való sírás stresszel, készülj el előző este. A nyugodt reggel segít a nyugodt elválásban.
- Rövid, pozitív megerősítés: Amikor elköszönsz, mondd ki, hogy örülsz, hogy ő itt van, és hogy te is izgatott vagy a saját feladataid miatt. „Szuper napod lesz! Nekem is sok munkám van ma, alig várom, hogy elmeséld, mit csináltatok!”
- Koncentrálj a visszatérésre: Amikor elindulsz, gondolj arra, mit fogtok csinálni, amikor újra találkoztok. Ez segít abban, hogy a távollétet egy pozitív esemény (a találkozás) előjátékaként kezeld.
Ez a fajta önreflexió nemcsak a szeparációt könnyíti meg, hanem hosszú távon is támogatja a gyermek érzelmi fejlődését, hiszen egy olyan modellt lát, ahol a felnőtt képes a saját érzelmeit kezelni, és higgadtan reagálni a stresszre.
A ragaszkodás árnyoldalai: amikor a gyermek még a vécére sem enged el
A szeparációs szorongás nem korlátozódik a külső elválásokra. Sok kismama tapasztalja az úgynevezett „shadowing” jelenséget, amikor a gyermek még a lakásban sem enged el. A mosogatás, a zuhanyzás, a telefonálás – minden tevékenység megszakad, ha megpróbálunk elmenni tőle pár méterre.
Ez a belső terekben tapasztalt ragaszkodás különösen kimerítő. A gyermek a vizuális kontaktus hiányát kezeli fenyegető helyzetként. Ha nem lát, nem tudja, hogy biztonságban van-e, és hogy visszajövünk-e. Ez a jelenség a csúcson van 1-2 éves kor körül.
Stratégiák a lakáson belüli elengedéshez
A kulcs itt a verbális horgonyok és a rövid távollétek gyakorlása. Kezdjük a játékkal: bújócskázzunk, ahol mi mondjuk, hogy „Hol vagyok? Mindjárt jövök!” Ez szórakoztató módon tanítja meg neki a visszatérés koncepcióját.
Amikor a vécére vagy a konyhába mész, mondd meg neki, mit csinálsz, és mikor jössz vissza. „Anya most elmegy a vécére, becsukom az ajtót, de itt vagyok, éneklek neked! Mindjárt jövök, és folytatjuk a toronyépítést.” Ez a folyamatos verbális kontaktus fenntartja a biztonság érzetét, még akkor is, ha a vizuális kontaktus megszakad.
Használhatunk időjelzőket is. Például, amíg a mosógép befejezi a programot, addig anya a konyhában van. A gyermek számára az idő fogalma még elvont, de egy hangos zaj vagy egy vizuális esemény (pl. a mikró leállása) már mérhetővé teszi a távollétet.
A lakáson belüli elengedés gyakorlása a szeparációs szorongás elleni „edzőtábor”. Minden sikeres 3 perces távollét egy újabb tégla a gyermek belső biztonságának falában.
Az éjszakai szeparáció: alvás és biztonság
Az éjszakai elválás – az egyedül elalvás, vagy az éjszakai visszatérés a szülői ágyba – a szeparációs szorongás egyik legmakacsabb formája. Sötét van, a gyermek fáradt, és a fantáziája beindulhat. A szülői ágy ekkor tűnik a menedéknek.
Az esti rutin szerepe
Ahogy a nappali elválásnál, az esti elengedésnél is a rutin a legfontosabb. Egy nyugodt, következetes esti rutin (fürdés, mese, összebújás, éneklés) jelzi a gyermeknek, hogy az események irányíthatóak és kiszámíthatóak. A rutin a nap lezárását jelenti, és felkészíti a testet és a lelket a pihenésre.
Sokszor a gyermek nem is a szülői jelenlétet hiányolja, hanem az ébrenlét és az alvás közötti átmenetet. Itt segíthet egy átmeneti tárgy: egy plüssállat, egy takaró, ami magában hordozza az otthon illatát és a szülő közelségének emlékét. Ez az objektum a szülői funkciót veszi át az éjszaka folyamán, mint egy biztonsági háló.
A „Kukucs” játék éjszaka
Ha a gyermek éjszaka felébred és pánikol, a legrosszabb, amit tehetünk, ha azonnal berohanunk, és magunkhoz vesszük. Ez megerősíti a gyermekben azt az érzést, hogy csak a szülői ágyban van biztonságban. Ehelyett alkalmazzuk a fokozatos eltávolodás módszerét, amennyiben ez összeegyeztethető a család alvási filozófiájával.
Kezdetben maradjunk a szobában, de ne vegyük fel. Beszéljünk hozzá halkan, és biztosítsuk: „Itt vagyok, biztonságban vagy.” Amint megnyugszik, fokozatosan távolodjunk el, először a szoba túlsó felébe, majd az ajtóhoz, végül pedig az ajtón kívülre, de hallótávolságban maradva. Ezzel megtanulja, hogy a biztonságunk nem a fizikai közelségtől függ, hanem a mentális elérhetőségtől.
Kommunikáció és érzelmi intelligencia fejlesztése
A szeparációs szorongás kezelésében a kommunikációnak kritikus szerepe van. A gyermeknek szüksége van arra, hogy szavakat találjon a félelmeire, még akkor is, ha még nem tud folyékonyan beszélni.
Beszéljünk a félelemről, ne a távozásról
Ne próbáljuk meg elbagatellizálni a szorongást. Használjunk egyszerű, de őszinte nyelvet. Ahelyett, hogy „Ne sírj, semmi baj,” mondjuk azt: „Látom, hogy a pocakod fáj a félelemtől. Ez a félelem azt mondja neked, hogy maradjunk együtt, de tudnod kell, hogy én mindig visszajövök.”
A érzelmi paletta bemutatása segíthet. Használjunk könyveket, amelyek a szeparációról szólnak (pl. „A puszipacsi”), és beszéljünk arról, hogy a különböző érzések (szomorúság, hiány, öröm az újra találkozáskor) mind rendben vannak. Ez segít a gyermeknek abban, hogy a szorongást ne egy elviselhetetlen tehernek, hanem egy átmeneti érzésnek tekintse.
| Helytelen reakció | Helyes, támogató reakció |
|---|---|
| „Ne legyél már ilyen hisztis, menj be az oviba!” | „Tudom, hogy most nagyon szomorú vagy. Ez normális, de emlékezz, délután a szokásos helyen várlak.” |
| „Ha nem engedsz el, anya mérges lesz.” | „Anya most elmegy, mert dolga van, de ha elengednél, akkor én is sokkal nyugodtabb lennék, és gyorsabban telne az idő.” |
| Elillanás, titokban elmenni. | Rövid, rituális búcsú, mindig teljes figyelemmel. |
A jövőbeli találkozás vizualizálása
Amikor elbúcsúzunk, mindig tegyünk egy konkrét utalást a visszatérésre. „Amikor elaludtál, és felébredsz az ebéd után, jövök érted.” Ez a konkrét időhorgony sokkal jobban működik, mint az elvont „később” vagy „délután”. Nagyobb gyermekeknél használhatunk naptárat vagy rajzolt idővonalat is, hogy láthatóvá tegyük a távollét idejét.
Egy másik hatékony eszköz a „szív a zsebben” technika. Rajzoljunk egy szívet a gyermek kezére és egyet a sajátunkra. Mondjuk el neki, hogy ha hiányzunk neki, csak meg kell érintenie a szívét, és mi is érezni fogjuk. Ez egy erős, kézzelfogható szimbóluma a köztünk lévő láthatatlan köteléknek.
Amikor a szorongás már zavar: a vörös zászlók

Mint említettük, a szeparációs szorongás 4 éves kor felett általában enyhül. Ha azonban a tünetek 4-6 éves kor után is tartósan fennállnak, és már nem a normális fejlődési szakaszról van szó, hanem a szeparációs szorongás zavaráról (SSD), akkor szakember segítségét kell kérni. Az SSD nem egyszerűen hiszti, hanem komoly aggodalommal és fizikai tünetekkel járó állapot.
Melyek a szeparációs szorongás zavarának jelei?
Az SSD diagnózisához a tüneteknek legalább négy hétig fenn kell állniuk, és jelentős distresszt vagy funkcionális károsodást kell okozniuk a gyermek mindennapi életében (iskolai teljesítmény, társas kapcsolatok). Néhány tipikus jel:
- Ismétlődő, túlzott distressz: Rendszeres, heves pánikrohamok a szeparáció várható vagy tényleges pillanatában.
- Állandó aggodalom: Túlzott aggódás a gondozóval kapcsolatos károkozás, betegség, vagy halál miatt.
- Alvási nehézségek: Makacs elutasítás az egyedül alvásra, vagy visszatérő rémálmok a szeparáció témájában.
- Testi panaszok: Visszatérő fejfájás, gyomorfájás, hányinger reggelente az iskola vagy óvoda előtt.
- Iskola/óvoda elutasítása: Hosszú távú, következetes elutasítás a közösségi intézmények látogatására.
Ha a gyermekednél ezeket a tüneteket tapasztalod, ne habozz felkeresni egy gyermekpszichológust vagy gyermekpszichiátert. Az SSD jól kezelhető kognitív viselkedésterápiával (CBT), amely segít a gyermeknek fokozatosan szembeszállni a félelmeivel, és megküzdési mechanizmusokat kialakítani.
A hosszú távú elengedés és a gyermek autonómiája
A szeparációs szorongás kezelése valójában egy hosszú távú lecke a gyermek számára a függetlenségről és az önállóságról. A cél nem az, hogy a gyermek soha ne sírjon, hanem az, hogy képes legyen kezelni a szomorúságát, és bízni a saját belső erőforrásaiban.
A kis döntések hatalma
Támogassuk a gyermek autonómiáját a mindennapi életben. Ha a gyermek kontrollt érez a kisebb döntések felett (melyik ruhát veszi fel, mit eszik reggelire, melyik játékot viszi magával az oviba), akkor az a kontroll érzése áttevődik a szeparációs helyzetekre is. A gyermek, aki érzi, hogy az élete irányítható, könnyebben viseli azt, ha a szülő távol van.
Bátorítsuk azokat a tevékenységeket, amelyek önbizalmat építenek. Legyenek olyan helyzetek, ahol a gyermek egyedül old meg egy problémát (pl. felöltözik, megépít egy bonyolult tornyot). Ezek a mikrosikerek azt üzenik neki: „Képes vagyok rá, még ha anya nincs is itt mellettem.”
A pozitív mintaadás
Ne csak azt tanítsuk meg a gyermeknek, hogyan kell elválni, hanem azt is, hogyan kell újra találkozni. A délutáni találkozás legyen örömteli és teljes figyelemmel teli. Ne a napi feladatokról kérdezzük először, hanem öleljük meg, és fejezzük ki az örömünket, hogy újra együtt lehetünk. Ez megerősíti a gyermekben, hogy az elválásnak mindig van egy boldog végpontja.
Az elengedés egy folyamat, ami a szüléstől a felnőtté válásig tart. A szeparációs szorongás kezelése az első nagy feladat ebben a folyamatban. Ha ezt a szakaszt empátiával, következetességgel és szeretettel kezeljük, akkor megalapozzuk gyermekünk egészséges lelki fejlődését, és megtanítjuk neki, hogy a világ felfedezése lehetséges, mert a biztonságos háló mindig ott van alatta, még akkor is, ha éppen nem látja.
A szülői szerep nem arról szól, hogy megoldjuk a gyermek minden problémáját, hanem arról, hogy megtanítsuk neki, hogyan birkózzon meg azokkal. A szeparációs szorongás az első nagy lecke arról, hogy a hiány és a szomorúság is része az életnek, de a szeretet és a visszatérés garantált. Ez a tudás adja meg neki azt a belső erőt, amivel felnőttként a saját életét is bátran irányítani fogja.
Gyakran ismételt kérdések a gyermek elengedéséről és a szeparációs szorongásról
❓ Mi a különbség a normális szeparációs szorongás és a szeparációs szorongás zavara (SSD) között?
A normális szeparációs szorongás a fejlődés része, általában 6 hónapos és 4 éves kor között jelentkezik, és a gyermek képes megnyugodni a szülő távozása után, a közösségben pedig részt vesz a tevékenységekben. Az SSD egy klinikai zavar, amely 4 éves kor után is fennáll, rendkívül intenzív, tartós (legalább 4 hétig), és jelentősen akadályozza a gyermek mindennapi életét (pl. nem tud iskolába menni, rendszeresen testi tüneteket produkál a szorongás miatt).
🧸 Segíthet-e egy átmeneti tárgy (plüssállat, takaró) a szorongáson?
Igen, nagyon sokat. Az átmeneti tárgyak, vagy más néven „komfort tárgyak”, a szülői biztonság szimbolikus kiterjesztései. Ezek a tárgyak az otthon illatát és a szülői közelség emlékét hordozzák, segítve a gyermeket az érzelmi szabályozásban a szülő távollétében. Fontos, hogy a gyermek maga válassza ki ezt a tárgyat, és az intézmény is engedje bevinni.
⏳ Mennyi ideig tartson a búcsúzási rituálé, ha a gyermek sír?
A búcsúzásnak ideálisan nagyon rövidnek és határozottnak kell lennie, maximum 1-2 percnek. A hosszas ölelés, a sok visszatérés vagy a bizonytalan toporgás csak meghosszabbítja a gyermek distresszét és megerősíti benne, hogy a sírás hatékony eszköz a maradásra. Legyünk szeretetteljesek, de következetesek: „Szeretlek, visszajövök, jó napot!” – és induljunk el.
😭 Mit tegyek, ha a gyermekem sír, amikor elmegyek, de utána 5 perccel már jól érzi magát?
Ez a helyzet tökéletesen normális, és a biztonságos kötődés jele. A gyermek a sírással fejezi ki a szomorúságát és a hiányát, de mivel bízik benned és a környezetben, gyorsan át tud állni a játékra, miután megkapta a megnyugtatást (akár a pedagógustól, akár a belső tudatától, hogy visszajössz). Ne érezd magad rossz szülőnek, ez azt jelenti, hogy a biztonságos bázis működik.
🏡 Helyes-e, ha a gyermek még 5 évesen sem hajlandó egyedül aludni?
Bár a legtöbb gyermek 3-4 éves kor körül kezdi el a külön szobában alvást, sok kultúrában és családban teljesen elfogadott a későbbi közös alvás. Ha azonban az egyedül alvás elutasítása pánikrohamokkal, rémálmokkal és túlzott szorongással jár, ami gátolja a szülő vagy a gyermek pihenését, akkor érdemes lehet szakemberrel konzultálni. A kulcs a fokozatosság és a türelem az alvási szokások kialakításában.
🤫 Elillanjak sunnyogva, ha a gyermek játszik, hogy elkerüljem a hisztit?
Nem javasolt. Bár rövid távon elkerülhető a sírás, hosszú távon aláássa a gyermek bizalmát. A gyermek megtanulja, hogy a szülő bármikor eltűnhet, ami állandó készültséghez és fokozott szorongáshoz vezet. Mindig mondjuk meg, ha elmegyünk, és tartsuk magunkat a búcsúzási rituáléhoz. A bizalom fontosabb, mint a pillanatnyi nyugalom.
👩👧👦 Miért ragaszkodik hozzám jobban a gyermekem, mint az apjához?
Ez gyakran előfordul, különösen, ha az anya a fő gondozó, aki a legtöbb időt tölti a gyermekkel a korai szakaszban. A gyermek a fő gondozóhoz kötődik a legerősebben, mivel ő képviseli számára a legfőbb biztonságot és kiszámíthatóságot. Fontos, hogy az apa (vagy a másik szülő) is aktívan vegyen részt a gondozásban, és alakítson ki saját, egyedi rituálékat a gyermekkel, hogy a gyermek a biztonság több forrását is megismerje.



Leave a Comment