Amikor beköszönt a január, a legtöbb felsős és végzős általános iskolás családjában megfagy a levegő, és a hétköznapokat átveszi a várakozással vegyes izgalom. A központi felvételi vizsgák közeledtével a gyerekekre nehezedő nyomás gyakran az egész háztartás hangulatára rányomja a bélyegét, ami érthető, hiszen egy meghatározó mérföldkőről van szó. Szülőként a legnagyobb kihívást ilyenkor nem a matematikai képletek vagy a helyesírási szabályok kikérdezése jelenti, hanem az érzelmi biztonság megteremtése. Ebben az időszakban a legfőbb feladatunk, hogy olyan biztos bástyává váljunk, amely megvédi a gyermeket a túlzott szorongástól, és segít neki abban, hogy a tudása legjavát nyújthassa a vizsgán.
A vizsgadrukk élettani háttere és felismerése
A stressz nem más, mint a szervezet természetes válasza egy kihívást jelentő helyzetre, amely biológiai szinten a „harcolj vagy menekülj” reakciót aktiválja. Amikor a gyermek a felvételi feladatsor fölött görnyed, a mellékveséje kortizolt és adrenalint termel, ami rövid távon segítheti az összpontosítást, de hosszú távon kimerüléshez vezethet. A mértéktelen szorongás blokkolja a prefrontális kérget, vagyis azt az agyi területet, amely a logikus gondolkodásért és az emlékezetért felelős. Ezért fordulhat elő, hogy a gyerek, aki otthon hibátlanul oldotta meg a példákat, a tanteremben ülve hirtelen üresnek érzi a fejét.
Érdemes figyelnünk az apró, árulkodó jelekre, amelyek azt mutatják, hogy a nyomás már-már elviselhetetlenné válik a csemeténk számára. Az alvászavarok, az étvágytalanság vagy éppen a falási rohamok, a szokatlan ingerlékenység és a visszahúzódás mind-mind a túltelítődés jelei lehetnek. Sokszor a testi tünetek, mint a gyakori fejfájás vagy a hasfájás, valójában a lelki feszültség kivetülései, amelyeket nem szabad félvállról vennünk. A támogató szülői jelenlét első lépése, hogy elismerjük ezeket az érzéseket, és nem bagatellizáljuk el őket azzal, hogy „ne izgulj, menni fog”.
A szorongás nem a képességek hiányát jelzi, hanem azt, hogy a cél, amit el akarunk érni, valóban értékes számunkra.
A vizsgadrukk leküzdése ott kezdődik, hogy normalizáljuk az izgalmat, és megtanítjuk a gyermeknek, hogyan barátkozzon meg ezzel az érzéssel. Magyarázzuk el neki, hogy az enyhe lámpaláz valójában egy szövetséges, amely ébren tartja az elmét és segít a gyorsabb reakciókban. Ha sikerül átkeretezni a félelmet egyfajta „versenydrukká”, a gyerek máris kevésbé érzi magát áldozatnak a helyzetben. A cél nem a stressz teljes kiiktatása, hanem annak optimális szinten tartása, ahol még serkentőleg hat a teljesítményre.
A tanulósarok mint a nyugalom szigete
A környezetünk alapvetően meghatározza a mentális állapotunkat, ezért a felkészülési időszakban a gyerekszoba elrendezése is kiemelt figyelmet érdemel. Egy kaotikus, papírokkal és félbehagyott feladatokkal teli asztal csak fokozza a belső zavarodottságot és a tehetetlenség érzését. Érdemes közösen kialakítani egy olyan rendszert, ahol minden tantárgynak és segédeszköznek megvan a saját helye, így a keresgéléssel töltött idő nem von el energiát a lényegtől. A letisztult környezet segít az agynak abban, hogy a vizuális ingerek helyett a belső információfeldolgozásra koncentrálhasson.
A világítás és a levegő minősége gyakran elfeledett tényezők, pedig drasztikusan befolyásolják a kognitív funkciókat és a fáradtságérzetet. A természetes fény a legideálisabb, de ha a téli sötétségben kell tanulni, válasszunk olyan fényforrást, amely nem vibrál és nem fárasztja a szemet. A rendszeres szellőztetés pedig friss oxigénnel látja el az agyat, ami szó szerint felfrissíti a gondolkodást egy-egy nehezebb matematikai példa közepette. Egy kis aromaterápia, például a citrom vagy a menta illóolaja, bizonyítottan javíthatja a koncentrációt és csökkentheti a hibázási rátát.
A digitális detox bevezetése a tanulási idősávokban elengedhetetlen a mély fókusz eléréséhez, hiszen az állandó értesítések darabokra tördelik a figyelmet. Javasoljuk a gyermeknek, hogy a telefonját egy másik szobában hagyja, amíg a feladataira koncentrál, így nem kísérti meg a közösségi média világa. Ez a fajta tudatos elvonulás nem büntetés, hanem egy eszköz ahhoz, hogy hamarabb és hatékonyabban végezzen a napi penzummal. A megmaradt szabadidőt pedig sokkal minőségibb módon töltheti el, ha nem az üres görgetés tölti ki a szüneteit.
Időmenedzsment és a reális célok kitűzése
A legtöbb stressz a bizonytalanságból és a felhalmozott, átláthatatlannak tűnő tananyagból fakad, amit egy jól felépített napirenddel orvosolhatunk. Ne csak a tanulásra fordított órákat tervezzük meg, hanem a pihenést, az étkezéseket és a kikapcsolódást is vegyük fel a naptárba. Ha a gyerek látja, hogy a napja nem csak a kötelezettségekről szól, sokkal motiváltabb marad a tanulási blokkok alatt is. A vizuális tervezők, mint például egy színes faliújság vagy egy határidőnapló, segítenek abban, hogy a fejlődés nyomon követhető és kézzelfogható legyen.
Alkalmazzuk a Pomodoro-technikát vagy annak gyerekbarát változatát, ahol huszonöt-harminc perc intenzív tanulást öt perc aktív szünet követ. Ez a módszer megakadályozza a szellemi kifáradást és segít fenntartani az érdeklődést, hiszen a rövid távú célok mindig elérhetőbbnek tűnnek. A szünetekben ösztönözzük a gyermeket a mozgásra: egy kis nyújtózás, pár fekvőtámasz vagy csak egy kör a lakásban csodákra képes. Az agyunk ugyanis a szünetek alatt rendszerezi és rögzíti az információkat, így a pihenés valójában a tanulási folyamat aktív része.
| Idősáv | Tevékenység | Célkitűzés |
|---|---|---|
| Reggel | Átnézés, ismétlés | A rövid távú memória frissítése |
| Délelőtt | Nehéz feladatok (Matek) | Maximális kognitív kapacitás kihasználása |
| Délután | Készségfejlesztés (Magyar) | Szövegértés és kreatív írás gyakorlása |
| Este | Kikapcsolódás, mese, zene | Az idegrendszer megnyugtatása az alváshoz |
Fontos, hogy a célkitűzések legyenek reálisak és személyre szabottak, ne a szomszéd gyerek vagy az osztálytársak tempójához igazodjanak. Ha egy nap csak három nehéz példára jut idő, de azokat a gyerek valóban megérti, az sokkal többet ér, mint tíz felületesen átfutott feladatsor. Tanítsuk meg neki a prioritások felállítását, és dicsérjük meg a befektetett erőfeszítésért, ne csak az elért eredményért. A sikerélmény a legjobb dopping, ezért érdemes a tanulást mindig egy olyan feladattal zárni, amit a gyerek magabiztosan meg tud oldani.
Táplálkozás és hidratáció a szellemi frissességért

Az agyunk a testsúlyunk alig két százalékát teszi ki, mégis az energiabevitelünk közel húsz százalékát égeti el, különösen intenzív szellemi munka során. Nem mindegy tehát, hogy milyen üzemanyaggal látjuk el a gyermek szervezetét a felvételi előtti hetekben és a vizsga napján. Kerüljük a hirtelen vércukorszint-emelkedést okozó finomított szénhidrátokat és cukros üdítőket, mert ezeket törvényszerűen egy fáradtsági hullám követi. Ehelyett válasszunk lassú felszívódású ételeket, mint a zabpehely, a teljes kiőrlésű gabonák és a rostban gazdag zöldségek.
A különféle magvak, mint a dió, a mandula vagy a tökmag, valódi „agyvitaminokként” funkcionálnak a bennük lévő omega-3 zsírsavak és magnézium révén. Egy maréknyi diákcsemege tízórai gyanánt stabilizálja az idegrendszert és segíti a koncentrációt anélkül, hogy eltelítené a gyomrot. A bogyós gyümölcsökben található antioxidánsok pedig védik az idegsejteket az oxidatív stressztől, ami a fokozott tanulási időszakban különösen előnyös. Ne feledkezzünk meg a minőségi fehérjékről sem, amelyek a neurotranszmitterek építőkövei, így a tojás, a hal vagy a sovány húsok rendszeres fogyasztása elengedhetetlen.
A hidratáció talán a legegyszerűbb, mégis a leggyakrabban elhanyagolt tényező a vizsgadrukk csökkentésében. Már az enyhe vízhiány is rontja a rövid távú memóriát, növeli a reakcióidőt és fáradékonyságot okoz, ami a felvételi során végzetes lehet. Tanítsuk meg a gyermeknek, hogy ne várja meg a szomjúságérzetet, hanem folyamatosan, kis kortyokban igyon tiszta vizet vagy cukrozatlan teát egész nap. A vizsga alatt is legyen nála egy palack víz, mert már maga az ivás mozdulata is segíthet egy pillanatra kizökkenni a pánikból és újrakezdeni a gondolkodást.
Az alvás mint a tanulás titkos fegyvere
Sok diák esik abba a hibába, hogy az éjszakai órákat is tanulásra áldozza, abban a reményben, hogy így több információt tud befogadni. Ez azonban súlyos tévedés, hiszen az agyunk az alvás során végzi el a legfontosabb munkát: ekkor rögzülnek az emléknyomok és tisztulnak le a tanult összefüggések. Alvás nélkül a megszerzett tudás olyan marad, mint egy könyvtár, ahol a könyveket csak úgy behajigálták a padlóra – ott vannak, de lehetetlen megtalálni őket. A napi nyolc-kilenc óra minőségi alvás nem luxus, hanem a sikeres vizsga alapfeltétele.
Az esti rutin kialakítása segít abban, hogy a felfokozott állapotban lévő idegrendszer le tudjon csillapodni a lefekvéshez. Az utolsó egy-két órában már ne kerüljenek elő a tankönyvek, és szüntessük meg a képernyőhasználatot is, mert a kék fény gátolja a melatonintermelést. Ehelyett egy meleg fürdő, egy könnyed beszélgetés vagy néhány oldal egy kedvenc regényből átvezetheti a gyermeket a pihentető alvás fázisába. Ha a gyereknek nehézséget okoz az elalvás a szorongás miatt, kipróbálhatunk természetes nyugtatókat, például citromfűteát vagy levendulás párnapermetet.
A vizsga előtti éjszakán a legfontosabb a pihenés, ilyenkor már semmit nem ér az utolsó pillanatos magolás, sőt, csak összezavarja a meglévő tudást. Biztosítsuk a gyermeket arról, hogy amit eddig megtanult, az ott van a fejében, és most az a legfontosabb feladata, hogy hagyja az agyát pihenni. A hűvös, jól kiszellőztetett szoba és a kényelmes fekhely mind hozzájárulnak ahhoz, hogy reggel frissen és tiszta fejjel ébredjen. Emlékeztessük rá, hogy a kialvódtág az egyik legnagyobb előny, amit a többiekkel szemben felmutathat a vizsgateremben.
Légzéstechnikák és mentális trükkök a pánik ellen
Gyakran előfordul, hogy a vizsga hevében a gyerek hirtelen leblokkol, és úgy érzi, semmire sem emlékszik a tanultakból. Ilyenkor a fizikai tünetek, mint a szapora szívverés vagy a felületes légzés, csak tovább erősítik a félelmet. Meg kell tanítanunk neki néhány egyszerű, másodpercek alatt elvégezhető légzéstechnikát, amelyekkel azonnal képes „visszahozni” magát a jelenbe. A „négyszögletes légzés” (négy másodperc be, négy benntart, négy ki, négy szünet) például hatékonyan stimulálja a bolygóideget, ami parancsot ad a szervezetnek a megnyugvásra.
A vizualizáció egy másik erőteljes eszköz, amit már a felkészülési időszakban is érdemes gyakorolni. Kérjük meg a gyermeket, hogy csukott szemmel képzelje el a vizsgahelyszínt, amint nyugodtan ül az asztalánál, és magabiztosan sorra veszi a feladatokat. Ha a fejében már többször lejátszotta a sikeres vizsga forgatókönyvét, az éles helyzet nem lesz annyira idegen és félelmetes az agya számára. Ez a fajta mentális tréning segít abban, hogy a figyelem a megoldandó feladatra fókuszáljon ahelyett, hogy a kudarc következményein rágódna.
Aki uralja a lélegzetét, az uralja az elméjét is a legnehezebb pillanatokban.
A pozitív megerősítések vagy „mantrák” használata szintén sokat segíthet az önbizalom fenntartásában a kritikus percekben. Javasoljuk, hogy válasszon magának egy rövid mondatot, amit akkor mond el magában, ha elakad: „Képes vagyok rá”, „Megoldom ezt is”, vagy „Nyugodt vagyok és emlékszem”. Bár elsőre talán furcsának tűnhet, ezek a belső monológok képesek átírni a negatív gondolati sémákat és megállítani a szorongás spirálját. A cél az, hogy a gyereknek legyen egy eszköztára, amiből bármikor előhúzhat egy „mentőövet”, ha úgy érzi, elmerül a stresszben.
A szülői hozzáállás: támasz vagy teher?
Szülőként gyakran észre sem vesszük, hogy saját aggodalmainkat és elvárásainkat vetítjük ki a gyermekre, ezzel pedig akaratlanul is növeljük a rajta lévő nyomást. A „mi” vizsgánk kifejezés használata („Mikor vizsgázunk?”, „Hogy állunk a matekkal?”) sugallhatja a közösséget, de ugyanakkor azt az üzenetet is hordozhatja, hogy a gyerek kudarca a mi kudarcunk is lesz. Fontos tudatosítani, hogy ez az ő vizsgája, az ő útja, mi pedig „csak” a támogató háttérország vagyunk, akik akkor is szeretik és értékelik őt, ha nem sikerül minden tökéletesen.
A kommunikációnkban törekedjünk az ítélkezésmentes, értő figyelemre, és hagyjunk teret a gyereknek, hogy kibeszélhesse a félelmeit. Ne próbáljuk rögtön megoldani minden problémáját vagy tanácsokkal elhalmozni, sokszor elég, ha csak ott vagyunk és meghallgatjuk. Kerüljük a más gyerekekkel való összehasonlítgatást, mert ez csak rontja az önértékelést és felesleges rivalizálást szül. Ehelyett emeljük ki azokat a részképességeket, amikben ő kiemelkedő, legyen az a kreativitása, a kitartása vagy a logikai készsége.
A feltétel nélküli szeretet kinyilvánítása ebben az időszakban többet ér minden különóránál vagy gyakorlófüzetnél. Mondjuk el neki többször is, hogy a felvételi eredménye nem határozza meg az ő emberi értékét vagy a mi iránta érzett szeretetünket. Ha a gyermek biztonságban érzi magát érzelmileg, sokkal bátrabban fog nekiindulni a megmérettetésnek, hiszen tudja, hogy van hová hazatérnie, bármi is legyen az eredmény. A stresszmentes környezet kulcsa a mi kezünkben van: ha mi nyugodtak maradunk, a gyerek is könnyebben őrzi meg a lélekjelenlétét.
Mozgás és szabadidő: a stresszoldás természetes módjai

A túlzott szellemi terhelés ellensúlyozására a fizikai aktivitás a legjobb módszer, mivel a mozgás során felszabaduló endorfinok természetes feszültségoldóként hatnak. Egy délutáni közös séta az erdőben, egy óra foci a barátokkal vagy akár egy intenzív táncolás a szobában segít levezetni a felgyülemlett adrenalint. A sport nem elveszi az időt a tanulástól, hanem éppen ellenkezőleg: növeli az agy plaszticitását és javítja a kognitív teljesítményt. A vérkeringés fokozódásával több oxigén jut az agyba, ami segít átlendülni a holtpontokon.
Engedjük meg a gyermeknek, hogy a tanulási szünetekben azt csinálja, amihez igazán kedve van, legyen az rajzolás, építés vagy zenehallgatás. Ezek az „én-idők” segítenek abban, hogy ne érezze úgy, az élete teljesen kicsúszott az irányítása alól és csak a követelményekről szól. A kreatív hobbik során az agy egyfajta meditatív állapotba kerül, ami pihentetőbb, mint az aktív pihenés bármely formája. A nevetés szintén hatalmas stresszoldó erővel bír, ezért egy-egy vicces családi társasjáték vagy egy jó film sokat javíthat a hangulaton.
A természet közelsége bizonyítottan csökkenti a stresszhormonok szintjét és nyugtatja az idegrendszert, ezért érdemes a hétvégéket a szabadban tölteni. A zöld környezetben való tartózkodás segít a távlati perspektíva visszanyerésében: a gyerek rájöhet, hogy a világ sokkal nagyobb, mint a felvételi feladatsor. A friss levegő és a fizikai elfáradás ráadásul garantálja a jobb éjszakai alvást is, ami elengedhetetlen a regenerációhoz. Ne sajnáljuk az időt a kikapcsolódástól, mert a túlhajszolt gyerek nem tud hatékonyan teljesíteni a vizsgán.
Gyakorlati tippek a vizsga előtti utolsó napokra
Az utolsó héten már ne akarjunk új anyagokat megtanítani vagy hiányosságokat bepótolni, inkább a meglévő tudás magabiztossá tételére koncentráljunk. Ilyenkor a legfontosabb a rutinszerzés és az önbizalom növelése, ezért érdemes korábbi évek feladatsorait megoldani időre. Ez segít a gyermeknek abban, hogy rutint szerezzen az időbeosztásban, és ne érje váratlanul a vizsgaszituáció dinamikája. A sikeresen megoldott régi tesztek pedig azt az üzenetet erősítik benne, hogy „ezt már egyszer megcsináltam, most is sikerülni fog”.
Készítsük össze közösen a vizsgacsomagot már egy-két nappal korábban, hogy ne reggel kelljen kapkodni a tollak, körzők és vonalzók után. Legyen benne több működő toll, radír, tartalék ceruza, és ne feledkezzünk meg a személyi igazolványról vagy diákigazolványról sem. Vigyen magával egy kis szerencsehozó tárgyat, ha az biztonságérzetet ad neki – legyen az egy kabalafigura vagy egy apa által adott különleges kavics. Ezek az apróságok pszichológiai horgonyként szolgálnak, amikhez a stresszes pillanatokban érzelmileg kapaszkodhat.
Beszéljük át a vizsga technikai menetét is: hová kell menni, ki fogja várni a bejáratnál, és pontosan mi fog történni odabent. A bizonytalanság szüli a legtöbb félelmet, így ha a gyerek pontosan tudja a forgatókönyvet, sokkal nyugodtabban fog belépni az épületbe. Tervezzük meg az utazást is ráhagyással, hogy a forgalmi dugók vagy a késő busz ne okozzon felesleges pánikot az utolsó pillanatban. A nyugodt, kapkodásmentes reggel a sikeres vizsganap záloga, ahol a figyelem már csak a feladatokra irányul.
A kudarc és a siker átértékelése
Nagyon fontos, hogy a családi diskurzusban a felvételi ne egy „élet-halál” kérdésként jelenjen meg, hanem egyként a sok lehetőség közül. Beszéljünk arról is, mi történik akkor, ha nem sikerül az elsőként választott iskolába bejutni, és mutassunk alternatív útvonalakat. Ez nem a pesszimizmusról szól, hanem a tehermentesítésről: ha a gyerek tudja, hogy van B-terv és az élete nem dől össze egy rosszabb eredménytől, felszabadultabban tud teljesíteni. A biztonsági háló tudata paradox módon pont ahhoz segít hozzá, hogy ne kelljen használni azt.
Tanítsuk meg a gyermeknek, hogy a hibázás a tanulási folyamat természetes és elengedhetetlen része, nem pedig a gyengeség jele. Aki fél a hibázástól, az óvatosabb lesz, kevésbé mer kockáztatni vagy kreatív megoldásokat keresni, ami a magyar és a matematika felvételinél is hátrányt jelenthet. Dicsérjük meg, ha egy nehéz feladatnál nem adta fel, még akkor is, ha a végeredmény nem lett tökéletes. Az erőfeszítés és a kitartás értékelése hosszú távon sokkal stabilabb önbizalmat épít, mint az eredmények hajszolása.
A felvételi időszak végeztével, az eredményektől függetlenül, tartsunk egy kis családi ünnepséget vagy jutalmazzuk meg a gyermeket a befektetett munkájáért. Ez segít lezárni ezt a feszült életszakaszt és pozitív kicsengést ad az egész folyamatnak. Ne feledjük, hogy gyermekeinknek nem csak a tudására, hanem a mentális egészségére is szükségük lesz a középiskolai évek alatt. Ha megtanítjuk nekik a stresszkezelés alapjait, olyan eszközt adunk a kezükbe, amit az egész életük során kamatoztatni tudnak.
A vizsga napján a legfontosabb útravaló egy ölelés és egy biztató mosoly, ami azt üzeni: „Büszke vagyok rád, mert idáig eljutottál”. Amikor a gyerek belép a vizsgaterembe, már ne adjunk neki utolsó tanácsokat, csak éreztessük vele a támogatásunkat. A tudás már ott van benne, a mi feladatunk pedig az volt, hogy segítsünk neki megőrizni a hitet önmagában. Bármi is áll majd a papíron a pontszámoknál, a legfontosabb eredmény az a fejlődés és érettség, amit az elmúlt hónapok során elért.
A vizsgadrukk elleni küzdelem egy közös családi utazás, amely során sokat tanulhatunk egymásról és önmagunkról is. A jól megválasztott stratégiák, a megfelelő fizikai és lelki támogatás, valamint a reális elvárások mind hozzájárulnak a sikerhez. Emlékeztessük magunkat és gyermekünket is, hogy ez csak egy lépcsőfok, nem a végállomás. A legfontosabb, hogy a folyamat végén a gyermekünk továbbra is kíváncsi, magabiztos és kiegyensúlyozott maradjon, hiszen ez a valódi alapja a jövőbeli boldogulásának.
Gyakori kérdések a stresszmentes felvételihez
Hány órával a vizsga előtt érdemes végleg abbahagyni a tanulást? 🛑
Javasolt a vizsga előtti napon délután már nem tanulni semmi újat. Az utolsó este szóljon a pihenésről és a kikapcsolódásról, hogy az agy fel tudja dolgozni a meglévő információkat és az idegrendszer megnyugodjon.
Mit egyen a gyerek reggelire a nagy napon, ha nincs étvágya az izgalomtól? 🍳
Válasszunk könnyen emészthető, de energiát adó ételeket, például egy kis zabkását gyümölccsel vagy egy szelet teljes kiőrlésű pirítóst. Ha a szilárd étel nem megy, egy tápláló smoothie vagy egy kevés görög joghurt is jó megoldás lehet, hogy ne üres gyomorral induljon útnak.
Mit tehet a gyerek, ha a vizsga közben hirtelen teljesen leblokkol? 🧠
Tanítsuk meg neki a mély hasi légzést: három mély levegővétel után igyon egy korty vizet, és nézzen ki egy pillanatra az ablakon vagy fókuszáljon egy távoli pontra. Ez segít „újraindítani” az idegrendszert, utána pedig érdemes egy másik, könnyebb feladattal folytatni a munkát.
Segít-e a koffein vagy az energiaital a jobb koncentrációban? ☕
Egyáltalán nem javasolt, különösen gyerekeknél, mert a koffein fokozza a szorongást, kézremegést és szívdobogást okozhat. A hirtelen jött éberséget gyors visszaesés követi, ami rontja a teljesítményt a vizsga második felében.
Mennyi alvás az ideális az utolsó héten? 😴
A korosztálytól függően 8-9 óra pihentető alvás elengedhetetlen a kognitív funkciók optimális működéséhez. Az alvás során rögzül a tanult anyag, így a pihenés valójában a felkészülés egyik leghatékonyabb része.
Hogyan kezeljük szülőként, ha mi magunk is nagyon izgulunk? 🤝
Saját szorongásunkat ne a gyerek előtt éljük meg; beszéljük át érzéseinket a párunkkal vagy egy baráttal. A gyerek előtt maradjunk a nyugalom szigete, mert ő belőlünk merít erőt – ha mi bízunk benne, ő is könnyebben fog bízni önmagában.
Milyen ruhában menjen a gyerek felvételizni, kell az ünneplő? 👕
Bár a vizsga egy ünnepélyes alkalom, a legfontosabb a kényelem. Olyan tiszta, rendezett öltözéket válasszunk, amiben a gyerek jól érzi magát, nem szorít, nem szúr és nem vonja el a figyelmét a feladatokról.





Leave a Comment