A reggeli napfény megcsillan a konyha kövén, ahol az imént még gondosan felszeletelt avokádódarabok és zabkásacsomók pihentek, mielőtt egy határozott mozdulattal a gravitáció martalékává váltak volna. Ez az a pillanat, amikor minden szülő mély levegőt vesz, és próbálja emlékeztetni magát: a gyermeke nem ellene szövetkezik, hanem éppen a világot fedezi fel. Az ételdobálás szinte minden családban előforduló jelenség, amely próbára teszi a türelmet, a takarítási kedvet és néha még a szülői önbizalmat is.
Bár elsőre úgy tűnhet, hogy a kicsi szándékosan bosszantani akar minket a földre pottyantott falatokkal, a háttérben valójában izgalmas fejlődési folyamatok zajlanak. A kisgyermekek számára az étkezés nem csupán a tápanyagbevitelről szól, hanem egyben egy érzékszervi laboratórium is, ahol a textúrák, a színek és a fizikai törvényszerűségek találkoznak. Ebben az időszakban tanulják meg, hogyan működik a világ, és mi történik akkor, ha elengednek egy tárgyat a térben.
A szülői frusztráció érthető, hiszen az étel pazarlása és a folyamatos takarítás kimerítő tud lenni a mindennapi mókuskerékben. Mégis érdemes egy kicsit hátralépni, és megérteni, mi zajlik a gyermek fejében, amikor a harmadik darab sajtot is a padlóra hajítja. Ez a viselkedés ugyanis gyakran egy néma kommunikációs forma, amellyel a kicsi olyasmit próbál kifejezni, amire szavakkal még nem képes.
A gravitáció felfedezése és az ok-okozati összefüggések
Körülbelül hat-kilenc hónapos kor között a csecsemők elkezdenek rájönni arra, hogy a tetteiknek következményei vannak, és ez a felismerés lenyűgözi őket. Amikor egy kanál vagy egy darab banán elhagyja a kezüket, nemcsak azt nézik, hova esik, hanem azt is, hogy milyen hangot ad ki, és mi lesz a szülő reakciója. Ez a fajta kísérletezés az értelmi fejlődés egyik alapköve, hiszen ekkor rögzülnek az ok-okozati sémák az idegrendszerben.
Ebben az életkorban a gyermek még nem érti az ételpazarlás fogalmát vagy a takarítással járó munka nehézségét, számára minden tárgy egyformán izgalmas tesztalany. A gravitáció állandóságának tesztelése segít nekik a térlátás és a távolságérzékelés fejlesztésében, ami a későbbi mozgáskoordináció szempontjából elengedhetetlen. Az étel pedig azért válik a leggyakoribb eszközzé, mert naponta többször is kéznél van, és változatos formákban jelenik meg.
Gyakran megfigyelhető, hogy a baba feszült figyelemmel kíséri a leeső falat útját, majd felnéz a szülőre, hogy lássa a hatást. Ha ilyenkor hevesen reagálunk, például felkiáltunk vagy látványosan bosszankodunk, a gyermek ezt egy izgalmas játéknak élheti meg. Számára a figyelem – legyen az akár negatív is – egyfajta jutalom, ami megerősíti őt abban, hogy érdemes megismételni a mozdulatot.
A gyermek nem rendetlenséget akar csinálni, hanem megérteni, hogy a világ mely törvényei állandóak és melyek változtathatóak a saját akarata által.
Az önállóságra való törekvés és a döntési képesség
Ahogy a gyermek növekszik, az ételdobálás mögött meghúzódó motivációk is változnak, és egyre inkább az önkifejezés részévé válnak. A totyogó korba lépve a kicsik elkezdik feszegetni a határaikat, és próbálják érvényesíteni saját akaratukat a környezetük felett. Az étkezés az egyik olyan terület, ahol a gyermek viszonylag nagy kontrollal rendelkezik: ő dönti el, mit vesz a szájába, és mit távolít el az asztalról.
Amikor a tányér tartalma a földön landol, az gyakran egy határozott „nem” kijelentésnek felel meg, még ha szavakkal nem is hangzik el. Lehet, hogy a gyermek már jól lakott, nem szereti az adott ételt, vagy egyszerűen csak unja az étkezést és le akar szállni az etetőszékből. Mivel a verbális képességei még korlátozottak, a fizikai cselekvés az elsődleges eszköze az igényei kifejezésére.
Fontos felismerni, hogy ez az autonómia-törekvés az egészséges fejlődés része, még ha szülőként nehéz is tolerálni. A gyermek ilyenkor azt tanulgatja, hogyan befolyásolhatja a környezetét és hogyan hozhat döntéseket. Ha megértjük ezt az igényt, akkor olyan alternatívákat kínálhatunk neki, amelyekkel anélkül érezheti magát döntéshozónak, hogy közben a konyha csatatérré válna.
A megfelelő fizikai környezet kialakítása
Sokszor nem is a gyermek szándékával, hanem az etetőszék ergonómiájával van a probléma, ami közvetve ételdobáláshoz vezethet. Ha a kicsi nem érzi magát stabilan a székében, hamar elfárad, nyugtalanná válik, és a figyelme elterelődik az evésről. Egy billegő láb vagy a megtámasztás nélküli testhelyzet frusztrációt okoz, amit a gyermek gyakran csapkodással vagy dobálózással vezet le.
A legfontosabb szempont a stabilitás: a gyermek lábának mindig legyen egy fix támasztéka, ahol megpihenhet, hiszen ez segít a törzsizomzat stabilizálásában. Ha a lábak a levegőben lógnak, a gyermek energiáinak nagy részét az egyensúlyozás emészti fel, így kevesebb türelme marad az evésre és a finommotoros mozgásokra. Érdemes olyan széket választani vagy átalakítani, amelynek állítható a lábtartója, így követni tudja a gyermek növekedését.
Az asztal és a tálca magassága is meghatározó, hiszen ha túl magasan van, a gyermeknek kényelmetlen a könyöklés és az ételek elérése. Ha a kicsi kényelmesen, a család többi tagjával egy magasságban ül az asztalnál, sokkal inkább részese lesz a közösségi élménynek. A kényelem csökkenti a fészkelődést, ami gyakran a kezdőpontja az asztalról való „szemétkihordásnak”.
| Környezeti tényező | Hatása az étkezésre | Megoldási javaslat |
|---|---|---|
| Lábtartó hiánya | Nyugtalanság, korai telítettség érzet | Állítható magasságú lábtartó beszerelése |
| Túl nagy adagok | Vizuális sokk, dobálózási inger | Egyszerre csak 2-3 falat kínálása |
| Zavaró tényezők | Figyelem elterelődése a rágásról | TV kikapcsolása, játékok elrakása |
A „Nem kérem” tálka bevezetése

Az egyik leghatékonyabb módszer a dobálás ellen, ha megtanítjuk a gyermeknek, hova teheti azt az ételt, amit éppen nem szeretne elfogyasztani. Gyakran azért repül a falat, mert a kicsi egyszerűen el akarja távolítani a látóteréből vagy a tálcájáról az elutasított darabot. Ha nincs számára egy kijelölt hely, a föld lesz az egyetlen logikus választás a számára.
Helyezzünk el az etetőszék tálcájának sarkában vagy az asztalon egy különálló, kisméretű tálkát, és nevezzük el „Nem kérem” tálkának. Mutassuk meg neki többször is, hogy ha valami nem tetszik, vagy már nem éhes, akkor abba a tálba helyezheti a falatot ahelyett, hogy eldobná. Kezdetben segíthetünk neki azzal, hogy gyengéden odatereljük a kezét, amikor látjuk a dobálási szándékot.
Ez a technika nemcsak a rendetlenséget csökkenti, hanem fontos érzelmi szabályozást is tanít a gyermeknek. Megmutatjuk neki, hogy tiszteletben tartjuk az elutasítását, és adunk neki egy elfogadható eszközt a véleménynyilvánításra. Idővel a gyermek magától is a tálkához nyúl majd, ami hatalmas sikerélmény mindkét fél számára az önkontroll fejlődésében.
A kommunikáció ereje és a jelelés használata
Mielőtt a gyerekek beszélni kezdenének, a megértésük szintje már jóval magasabb, mint a kifejezőkészségük, ami gyakran vezet frusztrációhoz. Az ételdobálás sokszor egy kétségbeesett jelzés arra, hogy „Végeztem!” vagy „Kérek vizet!”, csak éppen nincsenek meg hozzá a szavak. A babajelelés bevezetése áthidalhatja ezt a szakadékot, és drasztikusan csökkentheti az asztalnál tapasztalható feszültséget.
Tanítsunk meg néhány alapvető jelet, például a „kérem”, a „még” és a „vége” szavakra, és használjuk ezeket következetesen minden étkezésnél. Amikor látjuk, hogy a gyermek elkezdi lökdösni az ételt, kérdezzünk rá: „Végeztél?”, és mutassuk hozzá a jelet is. Ha a kicsi megérti, hogy jelzéssel is elérheti a kívánt eredményt (például, hogy kivegyék a székből), nem lesz szüksége a dobálózásra mint figyelemfelhívó eszközre.
A verbális kommunikáció során is maradjunk tömörek és érthetőek, kerüljük a hosszú magyarázatokat a dobálás helytelenségéről. Egy határozott, de nyugodt „Az étel az asztalon marad” mondat sokkal hatásosabb, mint egy ötperces kiselőadás a pazarlásról. A gyermekek a testbeszédből és a hangszínből olvasnak leginkább, ezért a higgadtságunk a legfontosabb üzenet számukra.
A szülői reakciók szerepe a viselkedés rögzülésében
Hajlamosak vagyunk alábecsülni, mennyire szórakoztató tud lenni egy szülői reakció egy kisgyermek szemében. Ha minden alkalommal felkiáltunk, amikor leesik a falat, vagy ha nevetünk rajta, mert „olyan édesen csinálja”, azzal akaratlanul is bátorítjuk a viselkedést. A legfontosabb szabály az ételdobálás kezelésében a semleges reakció megőrzése.
Ha bekövetkezik a dobás, ne kezdjük el azonnal összeszedni a földről, miközben hangosan méltatlankodunk, mert ez a gyermek számára egy izgalmas interakció. Ehelyett nézzünk a szemébe, és nyugodtan mondjuk el a szabályt, majd folytassuk az étkezést vagy a beszélgetést a család többi tagjával. A cél az, hogy a dobálás ne váljon a figyelem megszerzésének eszközévé, hanem egy unalmas, következmények nélküli esemény maradjon.
Fontos, hogy a dicséretet és a pozitív figyelmet akkor adjuk meg, amikor a gyermek szépen eszik vagy a tálcáján tartja az ételt. Emeljük ki, ha ügyesen használja a villát, vagy ha a „Nem kérem” tálkába teszi a maradékot. Ezzel megerősítjük a kívánatos viselkedést, és megmutatjuk neki, hogy a figyelem az együttműködésen keresztül is megszerezhető.
A gyermeked számára te vagy a legérdekesebb játék a világon. Ha a dobálással sikerül ‘bekapcsolnia’ téged, akkor újra és újra meg fogja próbálni.
A telítettség jeleinek felismerése
Sokszor az ételdobálás egyszerűen azt jelenti, hogy a gyermek gyomra megtelt, és már nem érzi szükségét a további evésnek. A kicsik belső éhség- és jóllakottságérzete még kiválóan működik, de ezt gyakran nem tudják finomabban kifejezni. Amint megszűnik a valódi éhség, az étel tárggyá válik, amivel el lehet kezdeni játszani vagy amitől meg kell szabadulni.
Figyeljük meg a gyermekünk korai telítettségi jeleit: a lassuló rágást, a távolba bámulást, vagy amikor elkezdi az ételt szétkenni a tálcán. Ha ezeket észleljük, érdemesebb felajánlani az étkezés befejezését, mielőtt még a dobálózásig fajulna a helyzet. Azzal, hogy időben kivesszük az etetőszékből, megelőzzük a negatív viselkedési minta rögzülését.
Érdemes kerülni az olyan szituációkat is, ahol a gyermeket „még két falat” megevésére kényszerítjük, amikor ő már láthatóan nem kéri. Ez nemcsak a dobáláshoz vezethet, hanem hosszú távon az egészséges étkezési szokások kialakulását is hátráltathatja. Ha megtanulja, hogy bízunk az ő jelzéseiben, kevesebb szüksége lesz a drasztikus tiltakozási formákra.
Az érzékszervi játék fontossága az étkezéseken kívül

Van, amikor az ételdobálás mögött egyfajta szenzoros keresés áll, vagyis a gyermeknek szüksége van az érintésre, a textúrák megtapasztalására és a fizikai aktivitásra. Ha a nap folyamán nincs elég lehetősége a maszatolásra, a tapintásra vagy a tárgyak hajítására biztonságos keretek között, akkor az étkezőasztalnál fogja bepótolni ezt az igényét.
A megoldás ilyenkor a „piszkos játék” (messy play) bevezetése a napirendbe, de az étkezésektől távol. Engedjük, hogy a homokozóban túrja a földet, pacsáljon a vízben, vagy gyurmázzon a szőnyegen (vagy egy könnyen takarítható felületen). Ha napközben kiélheti a kísérletező kedvét és a dobálási vágyát babzsákokkal vagy labdákkal, az asztalnál sokkal nyugodtabb és koncentráltabb lesz.
Ez a fajta ingerkeresés különösen erős lehet bizonyos fejlődési szakaszokban vagy olyan gyermekeknél, akik érzékenyebbek a külvilág hatásaira. Számukra az étel nemcsak táplálék, hanem egy rugalmas, alakítható anyag, ami remekül fröccsen vagy tapad. Ha biztosítunk nekik más kreatív felületeket, ahol büntetlenül maszatolhatnak, az étkezés megmaradhat az evés színterének.
A kutya szerepe a családi étkezéseknél
Gyakran elfeledett, de annál fontosabb tényező a háziállat jelenléte az étkezések alatt. Egy kutya, aki lesben áll az etetőszék alatt, és azonnal eltünteti a leeső falatokat, a világ legjobb közönségét jelenti a gyermek számára. Ez egy azonnali visszacsatolási kör, ahol a gyermek dob, a kutya pedig boldogan akcióba lép, ami óriási móka a kicsinek.
Ha a családnak van kutyája, érdemes az étkezések idejére egy másik helyiségbe zárni az állatot, vagy megtanítani neki, hogy maradjon távol az asztaltól. Ezzel megszüntetjük az extra motivációt a dobálásra, és a gyermek figyelme visszatérhet az ételre. Amint a dobálás szokása alábbhagy, a kutya is visszatérhet, de kezdetben a távolságtartás a legbiztosabb módszer a láncreakció megszakítására.
Érdemes elmagyarázni a gyermeknek is – korának megfelelően –, hogy a kutya nem eheti a mi ételünket, mert megfájdulhat a pocakja. Bár a szavak nem mindig érnek célba az elején, a következetes elhatárolás segít megérteni, hogy az étkezés nem egy interaktív játék az állattal. A tisztaság szempontjából is megkönnyebbülés, ha nem egy nyálas padlóról kell felszedni a maradékot.
A tálalás és az adagok mérete
A túlrakott tányér gyakran szorongást vagy egyszerűen túl sok ingert jelent a kisgyermeknek. Ha túl sok féle és túl nagy mennyiségű étel van előtte, hajlamosabb lehet arra, hogy elkezdje lesöpörni a tálcáról, csak hogy egy kicsit „átláthatóbbá” tegye a környezetét. A kevesebb néha több elve az egyik legpraktikusabb tanács az ételdobálás megfékezésére.
Kezdjük az étkezést mindössze két-három falattal a tálcán vagy a tányéron. Ez nem tűnik fenyegetőnek, könnyen kezelhető, és a gyermek sikerélményt érez, amikor elfogyasztja. Ha elfogyott, mindig kínálhatunk utánpótlást, de a kezdeti kis adag drasztikusan csökkenti a dobálható „lőszer” mennyiségét is. Ha nincs ott a tömeg, kisebb az inger az eltisztítására.
A tálalás formája is számít: a csúszós, nehezen megfogható ételek (mint például a jól megfőtt tészta vagy a lédús gyümölcsök) gyakrabban végzik a földön a frusztráció miatt. Segítsünk a gyermeknek azzal, hogy könnyen megfogható, hasáb alakú falatokat kínálunk, amelyek segítik az önálló evés sikerélményét. Minél sikeresebb a falat szájba juttatása, annál kevesebb az esélye annak, hogy az étel a szőnyegen landoljon.
Időlimit és figyelem elterelése
Egy kisgyermek koncentrációs képessége az étkezésnél általában 10 és 20 perc között mozog. Ha ennél tovább kényszerítjük őt az etetőszékben maradásra, a dobálózás szinte garantált lesz, mint az unalom elleni védekezés. Fontos felismerni, mikor jött el az a pont, amikor a gyermek már nem az evéssel, hanem a környezetével van elfoglalva.
Ha látjuk, hogy a figyelem lankad, és az első falat a földre kerül, érdemes megkérdezni: „Már nem kérsz többet?”. Ha a válasz (akár csak gesztusokkal is) az, hogy nem, akkor az étkezésnek vége. Ne próbáljuk meg mindenáron rábírni az utolsó falatokra, mert ezzel csak azt tanítjuk meg neki, hogy az asztalnál ülni és dobálózni egy elfogadható időtöltés.
Az étkezés legyen egy pozitív, de rövid esemény. Ha a gyermek tudja, hogy nem kell órákat töltenie a székben fogva tartva, kevésbé lesz frusztrált. A rendszeres, kisebb étkezések beiktatása is segíthet, hiszen így a gyermek sosem lesz farkaséhes, de nem is unja meg a folyamatot annyira, hogy szórakoztatnia kelljen magát.
A takarítás, mint közös feladat

Bár csábító, hogy a gyermek kivétele után gyorsan magunk takarítsuk fel a romokat, érdemes a kicsit is bevonni a folyamatba, ha már elég idős hozzá. Ez nem büntetés, hanem a természetes következmények megtanítása. Ha valami leesik, azt fel kell szedni – ez egy egyszerű logikai láncolat, amit a gyermeknek is látnia és tapasztalnia kell.
Adjunk a kezébe egy nedves rongyot, és mutassuk meg, hogyan tudja ő is segíteni a letakarítást. Persze a munka oroszlánrésze ránk marad, de a részvétel segít neki megérteni, hogy a tetteinek utóhatásai vannak. Ez a módszer erősíti a felelősségérzetet és csökkenti azt az érzést, hogy az ételdobálás egy következmények nélküli, tiszta móka.
A közös takarítás során is maradjunk nyugodtak és tárgyilagosak. Ne dorgáljuk, ne szidjuk, csak mutassuk meg a folyamatot. Idővel a gyermek rájön, hogy a dobálás nemcsak a játéktól veszi el az időt az evés végén, hanem egy olyan plusz feladatot is jelent, ami nem feltétlenül a legizgalmasabb része a napnak.
Különböző textúrák és az újdonság varázsa
Néha az ételdobálás oka az újdonságtól való félelem vagy az idegen textúrák elutasítása. A neofóbia, vagyis az új ételektől való idegenkedés természetes védekező mechanizmus a kisgyermekeknél. Ha valami furcsát vagy ismeretlent lát a tányérján, az első ösztöne az lehet, hogy eltávolítsa azt a közeléből – és mi sem egyszerűbb ennél, mint a földre söpörni.
Vezessük be az új ételeket fokozatosan és türelemmel. Gyakran 10-15 alkalommal is meg kell mutatni egy adott ételt, mielőtt a gyermek hajlandó lenne megkóstolni. Ne várjuk el, hogy azonnal megegye; hagyjuk, hogy először csak nézegesse, szagolgassa, vagy éppen a „Nem kérem” tálkába tegye. Ha csökken az ismeretlentől való szorongás, csökkenni fog a dobálási inger is.
A textúrák váltogatása is segíthet: ha a gyermek a darabos ételt dobálja, próbáljuk meg más formában kínálni. Lehet, hogy a főtt sárgarépa túl puha és csúszós számára, de egy sült sárgarépa-hasáb már izgalmasabb és jobban kezelhető. Az ételek elkészítési módjának variálása fenntartja az érdeklődést és csökkenti az unalomból fakadó rosszalkodást.
A családi minta és a közös étkezések ereje
A gyermekek a legkiválóbb utánzóművészek. Ha azt látják, hogy a szülők is csak sietve kapnak be pár falatot, vagy esetleg ők maguk sem tartják be az asztali etikettet, a kicsi sem fogja fontosnak érezni a szabályokat. A közös családi étkezések során a gyermek látja, hogyan kezelik a felnőttek az ételt, és ez a minta beépül a viselkedésébe.
Üljünk le vele egy asztalhoz, együnk ugyanabból az ételből, és mutassuk meg, mennyire élvezzük az ízeket. Beszélgessünk egymással, teremtsünk kellemes légkört, ahol az evés nem egy kipipálandó feladat, hanem egy társasági esemény. Ha a gyermek látja, hogy mi sem dobáljuk a borsót és tiszteljük az ételt, ő is hamarabb eljut ehhez a felismeréshez.
A közös étkezés arra is lehetőséget ad, hogy a gyermek elvonja a figyelmét a dobálási kényszerről. Ha bevonjuk őt a beszélgetésbe (még ha csak egyszerű kérdésekkel is), és éreztetjük vele, hogy fontos tagja az asztaltársaságnak, kevesebb szüksége lesz a negatív figyelemfelhívásra. A valahova tartozás érzése az egyik legerősebb motiváció a szabályok betartására.
Az alvás és a fáradtság befolyása
Sokszor hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy a gyermek viselkedése szoros összefüggésben áll az általános fizikai állapotával. Egy túlfáradt gyermek sokkal nehezebben kontrollálja az impulzusait, alacsonyabb a toleranciaküszöbe, és hajlamosabb a „szétesésre”. Ha az ebéd vagy a vacsora túl közel van az alvásidőhöz, a dobálózás szinte borítékolható.
Próbáljuk meg úgy alakítani a napirendet, hogy az étkezések ne a gyermek legfáradtabb időszakára essenek. Ha látjuk, hogy dörzsöli a szemét, nyűgös és koordinálatlan, inkább adjunk neki egy kisebb, könnyen fogyasztható falatot, és fektessük le hamarabb. Egy kipihent gyermekkel sokkal könnyebb betartatni az asztali szabályokat, mint egy olyannal, aki már a kimerültség határán van.
Ugyanez vonatkozik a túl nagy éhségre is: ha a gyermek már „farkaséhes”, a vércukorszintje leesik, ami ingerlékenységhez vezet. Ilyenkor a dobálózás a belső feszültség levezetésének eszköze is lehet. A rendszeres, kiszámítható étkezési időpontok biztonságérzetet adnak a gyermeknek, és segítenek fenntartani az érzelmi egyensúlyt az asztalnál is.
Hosszú távú szemlélet és türelem

Végezetül fontos tudatosítani, hogy az ételdobálás nem egy örökké tartó állapot, hanem csupán egy rövid epizód a gyermek fejlődési ívében. Lesznek napok, amikor úgy tűnik, minden erőfeszítés hiábavaló, és a konyha köve újra és újra megtelik maradékokkal. Ezekben a pillanatokban emlékeztessük magunkat: nem rontottunk el semmit, és nem vagyunk rossz szülők.
A következetesség és a nyugalom a két legfontosabb eszköz a kezünkben. Ha minden egyes alkalommal ugyanúgy, higgadtan reagálunk, a gyermek előbb-utóbb megérti a határokat. Nincs szükség drasztikus büntetésekre vagy harcra az asztalnál; a türelem és a megértés hosszú távon sokkal kifizetődőbb.
Gondoljunk vissza évek múlva ezekre a pillanatokra: valószínűleg csak mosolyogni fogunk azon a sok avokádón, ami a földön végezte. Addig is használjuk a rendelkezésünkre álló trükköket, vigyázzunk a saját mentális egészségünkre, és ne feledjük, hogy minden egyes elrepülő falattal a gyermekünk valójában tanul – még ha ez néha egy kis extra takarítással is jár.
Gyakori kérdések az ételdobálás kezelésével kapcsolatban
Mikor kezdődik és meddig tart általában ez a korszak? 👶
Az ételdobálás általában a hozzátáplálás kezdetén, 6-8 hónapos kor körül bukkan fel először a gravitáció felfedezésével. A legtöbb gyermeknél 18-24 hónapos korra, a beszédfejlődés felgyorsulásával és az önkontroll erősödésével fokozatosan megszűnik, de a határok feszegetése miatt néha később is előfordulhat.
Büntessem a gyereket, ha szándékosan ledobja az ételt? 🚫
A büntetés (például kiabálás vagy sarokba állítás) ebben az életkorban ritkán hatékony, mivel a gyermek gyakran nem érti az összefüggést a tette és a büntetés súlya között. Ehelyett használjunk természetes következményeket: ha dobálózol, elvesszük az ételt, mert ez azt jelenti, hogy végeztél. Ez sokkal érthetőbb és tanulhatóbb folyamat számukra.
Mit tegyek, ha nevet, amikor rászólok? 😂
Ha a gyermek nevet, az gyakran a feszültség levezetése vagy a szülői reakció „tesztelése”. Ilyenkor maradjunk teljesen rezzenéstelen arcúak és semlegesek. Ha nem kapja meg a várt „műsort” tőlünk, a nevetés és a dobálás hamar elveszíti a varázsát. A figyelem megvonása a leghatékonyabb válasz a provokatív nevetésre.
Használjak-e tálcás etetőszéket vagy inkább üljön az asztalhoz? 🪑
Mindkét verziónak van előnye, de az asztalhoz való ültetés (tálca nélkül) gyakran csökkenti a dobálást, mert a gyermek jobban érzi, hogy ő is a közösség része. A tálca egyfajta „elkülönített szigetet” hoz létre, ahol könnyebb a határokat átlépni. Ha az asztalról eszik velünk, az asztallap széle egyértelműbb fizikai határt szab.
Visszaadjam neki, amit ledobott a földre? 🍎
Higiéniai szempontból sem javasolt, de nevelési szempontból sem: ha visszaadjuk, azzal egy „hozd vissza” játékot indítunk el. Ami lement, az maradjon is ott az étkezés végéig. Ha a gyermek látja, hogy a ledobott étel végleg elérhetetlenné válik, hamarabb rájön, hogy nem érdemes megválnia a finom falatoktól.
Segíthet-e a tányér rögzítése (tapadókoronggal)? 🍽️
A tapadókorongos tányérok jó szolgálatot tehetnek a kezdeti időszakban, hogy megelőzzük az egész tányér repülését. Azonban sok gyermek kihívásnak tekinti a korong felszedését, ami még több dobáláshoz vezethet. Hosszú távon jobb megoldás az étel közvetlenül a tálcára vagy asztalra helyezése kis adagokban.
Normális, ha a gyermekem csak akkor dobál, ha fáradt? 😴
Teljesen normális! A fáradtság drasztikusan csökkenti az impulzuskontrollt. Ilyenkor a gyermek idegrendszere már nem tudja kezelni az evéssel járó komplex ingereket, és a dobálás egyfajta segélykiáltás. Ha ezt tapasztaljuk, érdemes az étkezést rövidre zárni, és a pihenésre fókuszálni.






Leave a Comment