Amikor beköszönt a hűvösebb idő, és a nappalok érezhetően rövidülni kezdenek, sok szülőben megfogalmazódik az aggodalom: vajon mivel kötjük le a gyerekeket a négy fal között vagy a szürkébb délutánokon? Az ősz azonban nem a bezártságról, hanem az átalakulásról szól, ami rengeteg izgalmas lehetőséget rejt magában a legkisebbek és a nagyobbak számára is. Ebben az időszakban a természet ezer arcát mutatja meg, a változó színek, az illatok és a lehulló termések pedig kimeríthetetlen forrásai a közös kalandoknak. A unalom valójában csak egy kapu, amelyen belépve a gyermeki fantázia szárnyra kaphat, ha megadjuk hozzá a megfelelő kezdőlökést és inspirációt.
A természet ajándékai mint a játék alapkövei
Az őszi erdő és a parkok ilyenkor valóságos kincsesbányává változnak, ahol minden egyes lehullott makk vagy különleges formájú levél egy új történet kezdete lehet. A gyerekek veleszületett kíváncsisággal fordulnak a környezetük felé, és az őszi textúrák – a recsegő levelek, a fényes gesztenyék, a rücskös fakérgek – kiváló szenzoros élményt nyújtanak. Érdemes ilyenkor egy nagy sétát tenni, és egy kosárkát megtölteni mindazzal, amit az erdő kínál, hiszen ezek az alapanyagok később a délutáni kreatív foglalkozások főszereplőivé válnak.
A szabadban töltött idő elengedhetetlen a fejlődéshez, még akkor is, ha az időjárás már nem olyan csalogató, mint nyáron. A friss levegő, a mozgás és a természet megfigyelése segít a gyerekeknek feldolgozni a napi ingereket, miközben az immunrendszerük is erősödik a változó körülmények hatására. Az ősz arra tanít minket, hogy lassítsunk le, vegyük észre az apró részleteket, és találjuk meg az örömöt a sárga, a barna és a vörös ezer árnyalatában.
Gyakran hajlamosak vagyunk túlkomplikálni a szabadidős tevékenységeket, pedig a gyerekek számára a legegyszerűbb dolgok nyújtják a legnagyobb élményt. Egy kupac levél, amibe bele lehet ugrani, vagy egy bot, amivel rajzolni lehet a sárba, néha többet ér bármilyen drága játéknál. A szülő feladata ilyenkor nem feltétlenül az animátorkodás, hanem a támogató háttér biztosítása, ahol a gyerek biztonságban fedezheti fel a világot.
Az ősz nem az elmúlásról, hanem az újfajta kreativitásról szól, ahol a természet adja a legszebb alapanyagokat a játékhoz.
Varázslatos levélképek és természetes mandalák
Az első és legkézenfekvőbb tevékenység a levelek gyűjtése és azok művészi felhasználása. A különböző fafajták levelei eltérő formájúak és színűek, ami remek lehetőséget ad a tanulásra is, miközben alkotunk. Egy nagyobb kartonlapra ragasztva a leveleket, készíthetünk belőlük állatfigurákat: egy kerek juharlevél lehet egy oroszlán sörénye, a hosszúkás fűzfalvelek pedig egy madár tollai.
A mandala készítése a földön, a parkban vagy az udvaron egyfajta meditatív tevékenység is a gyerekek számára. Megtanítja őket a szimmetriára, az ismétlődő minták szépségére és a türelemre. Ehhez nincs szükség ragasztóra, csupán a képzeletre: középre kerülhet egy szép toboz, köré gesztenyék, majd színes levelek körei következhetnek. Ez a fajta játék fejleszti az esztétikai érzéket és a finommotorikát is.
Ha a leveleket hazaisszük, érdemes őket lepréselni néhány napig egy nehéz könyvben, hogy ne pöndörödjenek fel. A préselt leveleket aztán üvegmatricaként is használhatjuk az ablakon, vagy átlátszó öntapadós fólia közé téve csodás könyvjelzőket készíthetünk belőlük. Ez a tevékenység segít a gyerekeknek megérteni a növények szerkezetét, az erezetet és a színek változását.
Gesztenyebábuk és makkfigurák birodalma
A gesztenyegyűjtés szinte minden magyar családban alapvető őszi program, de a kérdés mindig az, mi legyen a rengeteg barna golyóbis sorsa. A klasszikus gesztenyebábuk készítése soha nem megy ki a divatból, hiszen minden évben újabb és újabb karaktereket alkothatunk meg. Ehhez csupán néhány fogpiszkálóra, gyufaszálra vagy gesztenyefúróra van szükség, és máris életre kelhet az egész állatkert.
A makkok kalapjai különleges díszítőelemek lehetnek, amelyekből apró tálkákat vagy manósapkákat varázsolhatunk. Érdemes a figurákat egyéb természetes anyagokkal, például gyapjúval, filcdarabokkal vagy mozgó szemekkel kombinálni, hogy még élethűbbek legyenek. Az ilyen típusú alkotás során a gyerekek problémamegoldó képessége is fejlődik, hiszen ki kell találniuk, hogyan áll meg stabilan a figura, vagy hogyan rögzítsék az egyes testrészeket.
Az elkészült figurákkal aztán egész történeteket játszhatunk el, építhetünk nekik várat fakéregből és mohából. Ez a folyamat a kézműveskedéstől a szerepjátékig vezet, ami a gyermeki fejlődés egyik legfontosabb szakasza. A szerepjáték során a gyerekek feldolgozzák a napi eseményeket, gyakorolják a szociális interakciókat és fejlesztik a szókincsüket.
| Szükséges eszközök | Mire jó a tevékenység? | Életkor ajánlás |
|---|---|---|
| Gesztenye, makk, bogyók | Finommotorika fejlesztése | 3-10 éves korig |
| Fogpiszkáló, ragasztó | Kreatív problémamegoldás | 4 éves kortól felügyelettel |
| Karton, filctollak | Szerepjáték és történetmesélés | Minden korosztálynak |
Sárkonyha és őszi süteménygyár a szabadban
Sokan tartanak attól, hogy a gyerekek koszosak lesznek, de a „sárkonyha” az egyik leghasznosabb játék a szabadban. Egy régi asztal, néhány használaton kívüli edény, fakanál és egy kis víz elegendő ahhoz, hogy órákra lekösse a kicsiket. Az őszi szezonban a sár mellé kerülhetnek levelek (mint fűszerek), bogyók (mint gyümölcsök) és föld (mint tészta alapanyag).
A szenzoros játék ezen formája segít a gyerekeknek abban, hogy közvetlen kapcsolatba kerüljenek az elemekkel. A sár dagasztása, a „levesek” kevergetése és a „sárpogácsák” díszítése nemcsak szórakoztató, hanem nyugtató hatású is. A természetes textúrák érintése segít az idegrendszer szabályozásában, ami különösen hasznos lehet egy pörgősebb nap végén.
A sárkonyhában nincs rossz megoldás, itt a kreativitás nem ismer határokat. Megtanulják a gyerekek az alapanyagok tulajdonságait: mi történik, ha túl sok vizet öntünk a földhöz, vagy hogyan marad egyben a sárból gyúrt gombóc. Ez a fajta kísérletezés a természettudományos gondolkodás alapjait is lefekteti, miközben a szabad levegőn való tartózkodás minden előnyét élvezik.
Őszi kincskereső kaland az erdő mélyén
A séták néha unalmassá válhatnak a gyerekek számára, ha nincs konkrét céljuk. Ilyenkor jön jól egy előre elkészített kincskereső lista, amin apró rajzok vagy feliratok jelzik, mit kell megtalálni az út során. Például: egy piros levelet, egy lyukas követ, egy tölgyfalevelet, valami sárgát, egy makkot és egy érdes felületű ágat.
A felfedező szemlélet arra ösztönzi a gyerekeket, hogy figyelmesebben járjanak a természetben. Nem csak elmennek a fák mellett, hanem megvizsgálják a törzsüket, a lehullott terméseket és a talaj lakóit is. Ez a tevékenység remekül ötvözi a testmozgást a kognitív képességek fejlesztésével, hiszen a lista elemeit azonosítani és lokalizálni kell.
A kincskeresőt izgalmasabbá tehetjük, ha a végén egy apró „jutalom” várja a kis felfedezőket, ami akár egy otthoni forró kakaózás vagy egy közös meseolvasás is lehet. A gyűjtött kincseket aztán otthon alaposabban is megvizsgálhatjuk nagyító alatt, ami tovább mélyíti az ismereteket az élővilágról. Az ilyen közös élmények erősítik a szülő-gyermek kapcsolatot és életre szóló emlékeket teremtenek.
Lámpáskészítés a fény ünnepére készülve
Ahogy korábban sötétedik, a fénynek és a világításnak egyre nagyobb szerepe lesz az életünkben. A lámpáskészítés nemcsak a Márton-naphoz kötődhet, hanem bármelyik őszi estéhez, amikor egy kis varázslatot szeretnénk csempészni az otthonunkba. Használhatunk üres befőttesüvegeket, amelyeket selyempapírral, préselt levelekkel vagy üvegfestékkel díszíthetünk.
A kész lámpásokba helyezett mécses (vagy biztonsági okokból LED-es gyertya) fénye különleges hangulatot áraszt, ahogy átszűrődik a színes rétegeken. Egy esti lámpás felvonulás a kertben vagy a környéken igazi kaland a gyerekeknek. A biztonságos tűzhasználat és a fény jelentősége ilyenkor természetes módon kerül elő a beszélgetésekben.
A lámpások készítése során a gyerekek megtapasztalhatják az alkotás örömét és a dekorálás szabadságát. Kísérletezhetnek a színek egymásra rétegezésével, megfigyelhetik, hogyan változik a fény színe a különböző papírokon keresztül. Ez a tevékenység segít az elmélyülésben és a belső nyugalom megtalálásában a sötétebb órákban.
Madáretető barkácsolása és az gondoskodás művészete
Az ősz az az időszak, amikor fel kell készülnünk a madarak téli etetésére is. Egy egyszerű madáretető elkészítése remek családi program, ami empátiára és a környezet iránti felelősségre tanítja a gyerekeket. Nem kell bonyolult asztalosmunkára gondolni: egy kivágott tejesdoboz, egy kettévágott narancshéj vagy egy toboz, amire mogyoróvajat és magvakat kenünk, tökéletesen megfelel a célnak.
A madarak megfigyelése az etetőnél hosszú távú elfoglaltságot kínál. A gyerekek megtanulhatják felismerni a különböző fajokat, megfigyelhetik a viselkedésüket és a táplálkozási szokásaikat. Ez a fajta természetvédelmi nevelés segít abban, hogy a gyerekek tiszteljék és szeressék az élőlényeket, és megértsék az ökoszisztéma összefüggéseit.
Az etető kihelyezése után rendszeres feladattá válhat az eledel pótlása, ami felelősségtudatot ad a gyerekeknek. Megbeszélhetjük, melyik madár mit szeret enni, és miért nem szabad kenyérmorzsát adni nekik. A gondoskodás élménye növeli a gyermek önbecsülését, hiszen látja, hogy az ő munkája közvetlen segítséget nyújt más élőlényeknek.
A gondoskodás apró lépései, mint egy madáretető feltöltése, alapozzák meg a gyermek felelősségteljes viszonyát a világhoz.
Tökfaragás és dekorálás határok nélkül
Bár a tökfaragásnak sokan csak a halloweeni vonulatát ismerik, Magyarországon is régi hagyománya van a töklámpás készítésének. A tök egy rendkívül sokoldalú alapanyag: lehet faragni, festeni, magvakkal díszíteni vagy akár kis házikót készíteni belőle az erdei manóknak. A kisebbek számára a festés és a matricázás biztonságosabb, míg a nagyobbak már próbálkozhatnak a faragással is szülői felügyelet mellett.
A tök belsejének kikaparása igazi szenzoros kaland: a hideg, nyálkás szálak és a csúszós magok érintése sok gyerek számára izgalmas (vagy éppen mulatságosan undi) élmény. A magokat ne dobjuk ki! Megtisztítva és megsütve finom csemege, vagy kiszárítva remek kézműves alapanyag lehet belőlük. Ez a „nulla hulladék” szemléletet is erősíti a családban.
A tökdíszítés során a karakteralkotás kerül előtérbe. Lehet a tök vidám, mérges, ijesztő vagy éppen álmos. A különböző arckifejezések megformálása segít a gyerekeknek az érzelmek felismerésében és kifejezésében. Az elkészült művek pedig büszkén díszíthetik a teraszt vagy az ablakpárkányt heteken keresztül.
Konyhai kísérletek és őszi ízek felfedezése
Amikor az időjárás végleg a szobába kényszerít minket, a konyha válik a legizgalmasabb játszótérré. Az őszi gyümölcsök, mint az alma, a körte és a szőlő, rengeteg lehetőséget adnak a közös sütésre-főzésre. Egy egyszerű almás pite elkészítése során a gyerekek gyakorolhatják a mérést, a gyúrást és a szeletelést, ami fejleszti a matematikai készségeket és a kézügyességet.
A fűszerek ismerete is egyfajta érzékszervi játék: a fahéj, a szegfűszeg és a gyömbér illata elválaszthatatlan az ősztől. Készíthetünk „szimatoló dobozokat”, ahol a gyerekeknek bekötött szemmel kell felismerniük az illatokat. Ez a játék élesíti az érzékeket és bővíti a gasztronómiai ismereteket.
Az aszalás és a befőzés folyamata is érdekes lehet számukra. Megfigyelhetik, hogyan változik meg a gyümölcsök állaga és íze a tartósítás során. A saját készítésű almaszirom vagy lekvár pedig sokkal finomabb, hiszen benne van a közös munka öröme is. A konyhai tevékenységek során a gyerekek hasznosnak érzik magukat, ami javítja a kompetenciaérzésüket.
Bunkóépítés és bekuckózós délutánok
A lakásban töltött idő egyik legjobb formája a bunkóépítés. Néhány takaró, párna, csipesz és a székek háttámlája segítségével pillanatok alatt varázskastély vagy erdei búvóhely válhat a nappaliból. A bunkó egy privát szféra, ahol a gyerekek biztonságban érezhetik magukat, és ahol a saját szabályaik uralkodnak.
A bunkóban való olvasás, elemlámpás játék vagy titkos megbeszélések különleges intimitást adnak. Ez a tér alkalmas arra is, hogy a gyerekek elvonuljanak, ha egy kis nyugalomra vágynak az óvoda vagy iskola után. A belső tér kialakítása során fejlődik a térlátásuk és a kreativitásuk, ahogy megoldják, hogy a takaró ne essen a fejükre.
Érdemes a bunkót kényelmesen berendezni: puha párnákkal, egy kis asztalkával a „teázáshoz” és kedvenc plüssökkel. Itt a gyerekek órákig eljátszhatnak a saját fantáziavilágukban, ami segít a stresszoldásban és az érzelmi regenerációban. A bunkóépítés emlékeztet minket arra, hogy a játékhoz nem kellenek drága eszközök, csak egy kis hely és sok képzelet.
Sárban tapicskolás és eső utáni tudomány
Sok szülő első reflexe az eső után, hogy „maradjunk bent, mert vizes lesz a lábad”, de a gyerekek számára a pocsolyák mágikus vonzerővel bírnak. Ha beszerezzük a megfelelő felszerelést – gumicsizma, esőnadrág –, nincs okunk a tiltásra. A pocsolyába ugrás az egyik legfelszabadítóbb gyermekkori élmény, ami a nagymozgások fejlesztésére is kiváló.
A vizes kalandokat tudományos kísérletekké is alakíthatjuk. Megfigyelhetjük, mi süllyed el a pocsolyában és mi úszik a tetején (ágak, kövek, levelek). Megmérhetjük a pocsolyák mélységét egy bottal, vagy megfigyelhetjük, hogyan alakulnak ki kis patakok az aszfalton. Ez a fajta megfigyelés a hidrológia és a fizika alapjait mutatja meg játékos formában.
Az eső utáni levegő tisztasága és az ózon illata is jótékony hatással van a szervezetre. A kertben ilyenkor előbújó giliszták és csigák megfigyelése pedig újabb ablakot nyit az élőlények világára. Megtaníthatjuk a gyerekeknek, hogy ne bántsák ezeket a kis állatokat, hanem óvatosan figyeljék, hogyan mozognak és hová tartanak.
Természetes festékek és művészet a konyhából
A kreativitás jegyében kipróbálhatjuk a természetes alapanyagokból készített festékeket is. Az őszi zöldségek és gyümölcsök, mint a cékla, a vöröshagyma héja, a kurkuma vagy a bogyós gyümölcsök, csodálatos színeket adnak. A növények főzetével papírt vagy textil darabokat színezhetünk, ami egyfajta ősi kézműves technika megismerését jelenti.
A festés során a gyerekek láthatják, hogyan változnak a színek, ha ecetet vagy szódabikarbónát adunk hozzájuk – ez egy igazi kémiai varázslat. A természetes festékekkel készített rajzoknak lágyabb, organikusabb hangulata van, mint a bolti vízfestékeknek. Ez a folyamat megtanítja a gyerekeket arra, hogy a környezetükben mennyi minden felhasználható alkotásra.
A levélnyomatok készítése is klasszikus őszi program: a levelek egyik oldalát befestve és a papírra nyomva gyönyörű textúrákat kapunk. Ez segít a formák és mintázatok felismerésében, és remek alapot ad üdvözlőlapok vagy díszcsomagolók készítéséhez. A művészi önkifejezés ezen formája minden korosztály számára sikerélményt nyújt.
Családi színház és bábjáték az őszi estéken
A hosszú esték kiválóan alkalmasak arra, hogy előkerüljenek a bábok, vagy mi magunk készítsünk újakat. A gyűjtött termésekből, régi zoknikból vagy fakanalakból pillanatok alatt karaktereket alkothatunk. A bábozás során a gyerekek könnyebben beszélnek az érzéseikről, elmesélhetik az óvodai vagy iskolai élményeiket egy-egy figura mögé bújva.
A közös történetmesélés fejleszti a narratív készséget és a képzeletet. Kitalálhatunk láncmeséket, ahol mindenki hozzátesz egy mondatot a történethez, így egy egészen kiszámíthatatlan és vicces kaland kerekedhet ki. A drámajáték segít a szociális készségek finomításában és az önbizalom növelésében is.
Akár egy kis színpadot is rögtönözhetünk egy kartondobozból, és meghívhatjuk a család többi tagját az előadásra. A készülődés, a jelmezek válogatása és a próbák közösségépítő ereje felbecsülhetetlen. A nevetés és a közös játék a legjobb ellenszere a hűvös idő okozta melankóliának.
Gyógynövények és virágok szárítása a télre
Az ősz utolsó virágait és a gyógynövényeket (például levendulát, mentát, csipkebogyót) érdemes begyűjteni és kiszárítani. A gyerekek élvezni fogják a csokrok összeállítását és a szárítás folyamatának követését. Ez a tevékenység megtanítja őket a türelemre, hiszen az eredmény nem azonnali, várni kell, amíg a növények elveszítik nedvességtartalmukat.
A szárított növényekből később illatpárnákat készíthetünk, vagy teakeverékeket állíthatunk össze. A csipkebogyó gyűjtése különösen izgalmas, hiszen ez a „tél vitaminja”, és a gyerekek büszkék lesznek, hogy ők maguk segítettek az egészséges ital alapanyagainak beszerzésében. Megismerhetik a növények jótékony hatásait is, ami az egészségtudatosság felé tereli őket.
A préselt virágokból készített képek vagy üdvözlőkártyák kedves ajándékok lehetnek a nagyszülőknek. A növényekkel való foglalatosság lelassítja a gyerekeket, segít nekik kapcsolódni a földhöz és az évszakok körforgásához. Ez a fajta tudatosság segít abban, hogy harmonikusabb viszonyba kerüljenek a környezetükkel.
Geocaching és kincsvadászat modern eszközökkel
Ha a gyerekek már nagyobbak, és nehezebb őket kimozdítani a képernyők elől, a geocaching lehet a megoldás. Ez a modernkori kincskeresés a technológiát ötvözi a természetjárással. Egy okostelefon vagy GPS segítségével kell megtalálni a mások által elrejtett kis ládikákat, amelyek gyakran különleges helyszíneken vannak elhelyezve.
A geocaching során a gyerekek megtanulnak térképet olvasni, tájékozódni és kitartóan keresni egy célt. Az erdőben való barangolás így izgalmas küldetéssé válik, ahol minden méter közelebb visz a „kincshez”. A megtalált ládákban gyakran apró cseretárgyak vannak, ami még nagyobb motivációt jelent a kicsiknek.
Ez a program remek alkalom arra, hogy olyan helyeket fedezzünk fel a környékünkön, ahol korábban sosem jártunk. A túrázás közben beszélgethetünk a természetvédelemről, a „mindent a hátizsákban hozzunk haza” elvéről, és élvezhetjük az őszi táj szépségét. A technológia itt nem elválaszt a természettől, hanem hidat képez felé.
A digitális világ és a természet nem ellenségek, ha a technológiát eszközként használjuk a valódi felfedezésekhez.
Az őszi időszak tehát nem a bezárkózásról és az unalomról kell, hogy szóljon. Ha nyitott szemmel járunk, és engedjük, hogy a gyermeki fantázia vezessen minket, minden napra juthat egy kis varázslat. Legyen szó egy sárban való tapicskolásról, egy közös sütésről vagy egy erdei kincskeresésről, a legfontosabb az együtt töltött minőségi idő és a közös felfedezés öröme. Ezek a tevékenységek nemcsak elütik az időt, hanem fejlesztik a gyermek készségeit, erősítik a családi kötelékeket és segítenek abban, hogy minden évszakban megtaláljuk a szépséget.
Ahogy látjuk, tizennégy egyszerű, mégis nagyszerű programlehetőség áll rendelkezésünkre, amelyek többsége szinte nulla költségvetésből megvalósítható. A természet és az otthonunk olyan alapanyagokat kínál, amelyekkel a gyerekek kreativitása szárnyalhat. Ne féljünk a kosztól, a hidegtől vagy a sötéttől – inkább használjuk ki ezeket a tulajdonságokat az újfajta játékokhoz. Az ősz a változás ideje, és ez a változás rengeteg izgalmas kalandot tartogat minden család számára, aki hajlandó egy kicsit más szemmel nézni a körülötte lévő világra.
Gyakran ismételt kérdések az őszi gyerekprogramokhoz
Hogyan öltöztessem a gyereket a kinti játékhoz, ha változékony az idő? 🧤
A réteges öltözködés a titok: egy vékonyabb pamutréteg, rá egy polár pulóver, legfelül pedig egy víz- és szélálló dzseki. Fontos a vízhatlan lábbeli és a pót-zokni, mert a nedves láb hamar lehűti a testet.
Milyen ragasztót használjunk a termésekhez, ami tartós és biztonságos? 🎨
A folyékony iskolai ragasztók (PVA) általában jók, de a nehezebb termésekhez, mint a makk vagy gesztenye, érdemesebb sűrűbb barkácsragasztót vagy alacsony hőfokú ragasztópisztolyt használni felnőtt felügyelete mellett.
Mit tegyek, ha a gyermekem nem szeret koszos lenni a kinti játék során? 🧼
Ne erőltessük, kezdjük szárazabb tevékenységekkel, mint a levelek gyűjtése vagy a botokkal való rajzolás a száraz homokba. Idővel a játék hevében valószínűleg oldódni fog a gátlás, de biztosítsunk neki kesztyűt vagy törlőkendőt a biztonságérzet kedvéért.
Hogyan tartsuk meg a gyűjtött levelek színét hosszabb ideig? 🍂
A préselés segít, de ha még élénkebb színeket szeretnénk, mártsuk a leveleket olvasztott méhviaszba. Ez egy vékony védőréteget képez rajtuk, ami megőrzi a rugalmasságukat és a színüket is heteken át.
Van-e olyan őszi termés, ami mérgező lehet a gyerekek számára? ⚠️
Igen, például a tiszafa bogyója vagy bizonyos vadon termő bogyók veszélyesek lehetnek. Mindig tanítsuk meg a gyereknek, hogy semmit ne kóstoljon meg az erdőben szülői engedély nélkül, és gyűjtés után alaposan mossanak kezet.
Hogyan kössem le a gyereket, ha napok óta szakad az eső és már minden benti játékot un? 🌧️
Ilyenkor érdemes „tematikus napot” tartani: például kuckóépítés után rendezzünk benti pikniket, vagy készítsünk akadálypályát a folyosón ragasztószalagokból. A sütés-főzés is kiváló időtöltés ilyenkor.
Milyen korban kezdhetők el ezek a kreatív tevékenységek? 👶
Már 1,5-2 éves kortól bevonhatjuk őket a levélgyűjtésbe vagy a sárkonyházásba. A finommotorikát igénylő feladatokat, mint a faragás vagy a bonyolultabb ragasztás, tartsuk meg az óvodás és kisiskolás korosztálynak.

Leave a Comment