A kisgyermekek számára a világ egyetlen hatalmas felfedezni való játszótér, ahol minden kavics, minden konyhai eszköz és minden lépcsőfok egy újabb izgalmas rejtélyt tartogat. Ebben a fogékony életkorban a tanulás még nem elszigetelt tevékenység, hanem a mindennapi tapasztalások szerves része, amely észrevétlenül ivódik be a kicsik gondolkodásába. A számok világa kezdetben távolinak és absztraktnak tűnhet, ám ha megfelelő játékossággal közelítünk feléjük, a matematika alapjai természetes módon válnak a gyerekek belső világának részévé. Nem kell drága fejlesztőeszközökre vagy bonyolult munkafüzetekre gondolnunk, hiszen a legjobb tanulási lehetőségek gyakran ott rejtőznek a nappalink közepén vagy a konyhaasztal körül.
A mindennapi tárgyak ereje a matematikai alapozásban
Amikor egy édesanya leül a szőnyegre a gyermekével, ritkán gondol arra, hogy éppen a jövő mérnöki vagy gazdasági sikereit alapozza meg. Pedig a korai matematikai készségek fejlesztése nem a számjegyek írásával kezdődik, hanem a mennyiségi szemlélet kialakításával és az összefüggések felismerésével. A kicsik számára a „három” nem egy írott szimbólum, hanem három puha plüssmaci, három szelet alma vagy három színes építőkocka. A tárgyi tapasztalás az a híd, amelyen keresztül a gyermeki elme eljut az elvont fogalmakig, és ez a folyamat otthoni környezetben, biztonságban és szeretetben a leghatékonyabb.
A játékos számlálás során a gyermek nemcsak a számnevek sorrendjét tanulja meg, hanem elkezdi kapizsgálni az egy-egy megfelelés elvét is. Ez azt jelenti, hogy minden egyes tárgyhoz pontosan egy számnevet rendelünk, ami a logikus gondolkodás egyik alapköve. A szülők gyakran esnek abba a csapdába, hogy túl gyorsan akarnak haladni, és elvárják, hogy a gyermek azonnal hibátlanul számoljon húszig. Valójában sokkal értékesebb, ha egy hároméves magabiztosan tudja, mi a különbség a kettő és a három között, mint ha gépiesen darálja a számokat anélkül, hogy értené azok valódi jelentését.
A matematika a kisgyermek számára nem tantárgy, hanem egy új szemüveg, amin keresztül elkezdi látni a világ rendjét és ritmusát.
A következőkben bemutatott játékok mindegyike a háztartásban fellelhető, egyszerű eszközökre épül. Nem igényelnek különösebb előkészületet, csupán némi odafigyelést és a közös játék örömét. A hangsúly soha nem a teljesítményen, hanem a felfedezés folyamatán van. Ha a gyermek eltéveszti a sorrendet, vagy elfelejt egy számot, ne javítsuk ki szigorúan, inkább csak mondjuk ki helyesen mi magunk, mintegy mellékesen. A dicséret és a sikerélmény sokkal erősebb motiváció a tanulásra, mint bármilyen korrigálás.
A színes gombok és a válogatás művészete
Az egyik legegyszerűbb, mégis legizgalmasabb játékhoz nincs szükségünk másra, mint egy maréknyi különböző méretű, formájú és színű gombra, valamint néhány kisebb tálkára vagy egy üres tojástartóra. A gombok tapintása, csörgése és vizuális sokszínűsége azonnal felkelti a gyerekek érdeklődését. Kezdjük azzal, hogy egyszerűen kiöntjük a gombokat egy tálcára, és hagyjuk, hogy a kicsi ismerkedjen velük. Ezután kérjük meg, hogy válogassa szét őket színek szerint a különböző tálkákba, miközben hangosan mondjuk, hányadik darab kerül éppen a helyére.
A válogatás közben természetes módon merülnek fel a matematikai kérdések. Melyik tálkában van több gomb? Látunk-e olyat, amiből csak egy van? Ez a tevékenység nemcsak a számolást fejleszti, hanem a finommotorikát és a rendszerező képességet is. A gombok apró mérete miatt természetesen ez a játék csak szülői felügyelet mellett javasolt, de a közös tevékenység során rengeteg alkalmunk nyílik a beszélgetésre. Megkérdezhetjük például: „Szerinted hány piros gombot találunk ebben a nagy kupacban?”, majd együtt utánajárhatunk a válasznak.
Érdemes bevezetni a méretek szerinti csoportosítást is. Keressük meg a legnagyobbat és a legkisebbet, majd próbáljuk sorba rakni őket a legkisebbtől a legnagyobbig. Ez a sorbarendezés a matematikai sorozatok megértésének előszobája. A gyerekek élvezik a ritmusosságot, így alkothatunk sormintákat is: egy kék gomb, két zöld gomb, majd ismét egy kék. Ezzel a vizuális memóriát és az ismétlődő egységek felismerését is segítjük, ami később a szorzás és az összetettebb műveletek megértésekor lesz rendkívül hasznos.
Konyhai kisegítők és a vacsorakészítés matekja
A konyha az otthonunk igazi laboratóriuma, ahol a matematika megelevenedik. Sok édesanya számára a főzés egyfajta logisztikai kihívás, de a kisgyermek szemével nézve ez a legizgalmasabb játszótér. Vonjuk be a kicsit az előkészületekbe! Amikor például almát szeletelünk, számoljuk meg együtt a szeleteket. „Nézd, itt egy egész alma, most kettévágom, hány darab lett belőle?” Ilyen egyszerű kérdésekkel alapozhatjuk meg a törtek későbbi megértését és az egész-rész viszonyát.
A tésztafélék, mint a penne vagy a fusilli, kiválóan alkalmasak a számlálásra. Kérjük meg a gyermeket, hogy tegyen tíz szem tésztát a lábasba, vagy segítsen kiosztani a tányérokat. „Hányan fogunk vacsorázni? Négyen? Akkor hány villára lesz szükségünk?” Ez a fajta gyakorlatias feladat segít a gyermeknek összekötni a számokat a valós szükségletekkel. Azt is megtapasztalhatja, hogy mi történik, ha valami elfogy: „Volt öt krumpli, megpucoltunk kettőt, hány maradt a kosárban?” Ez már a kivonás alapjainak játékos elsajátítása.
| Konyhai alapanyag | Fejleszthető készség | Játékötlet |
|---|---|---|
| Száraztészta | Mennyiségbecslés | Maroknyi tészta megszámlálása |
| Alma/Narancs | Rész-egész viszony | Szeletek számolása darabolás után |
| Evőeszközök | Egy-egy megfelelés | Terítés a családtagoknak |
| Mérőpohár | Térfogat érzékelése | Víz vagy liszt adagolása |
A sütés során a mérés is előtérbe kerül. Bár egy kisgyermek még nem fogja érteni a grammokat, azt látja, hogy a mérleg mutatója elmozdul, vagy a digitális kijelzőn változnak a számok. Engedjük, hogy ő öntse a tálba a kimért hozzávalókat. Beszéljünk arról, hogy valami nehéz vagy könnyű, sok vagy kevés. Ezek a fogalmi párok elengedhetetlenek a matematikai gondolkodáshoz. A közös munka közben pedig a gyermek érzi, hogy fontos és hasznos tagja a családnak, ami az önbizalmát is növeli.
Lépcsőfokok és a mozgásos számlálás

A mozgás és a tanulás kéz a kézben járnak kisgyermekkorban. Sokan megfigyelték már, hogy a gyerekek sokkal könnyebben jegyeznek meg dolgokat, ha közben valamilyen fizikai aktivitást végeznek. A lépcsőzés az egyik legtermészetesebb módja a számolás gyakorlásának. Minden egyes foknál mondjuk ki a megfelelő számot! Ez segít a gyermeknek ritmust adni a számlálásnak, és a fizikai erőfeszítést összeköti a sorrendiséggel. Lefelé jövet megpróbálkozhatunk a visszaszámlálással is, ami bár nehezebb, kiválóan tornáztatja az elmét.
Nemcsak a lépcsőn, hanem a szobában is játszhatunk hasonlókat. Terítsünk le színes papírlapokat vagy párnákat a földre, és kérjük meg a gyermeket, hogy ugorjon rájuk. „Ugorj a hármas számú párnára!” vagy „Lépj kettőt előre, egyet hátra!”. A saját testmozgásunkon keresztül megtapasztalt távolság és mennyiség mélyebb nyomot hagy, mint bármilyen elméleti magyarázat. Ez a fajta játékos tanulás különösen hasznos az örökmozgó gyerekeknek, akik nehezen maradnak meg egy helyben a hagyományosabb foglalkozások alatt.
A kerti séták során is alkalmazhatjuk ezt a módszert. Számoljuk meg, hány lépés a nagy fa, vagy hány kavicsot tudunk beledobni egy vödörbe. A célzás és dobás közbeni számlálás fejleszti a szem-kéz koordinációt is. Ha a gyermek sikeresen célba talál, az egyfajta pozitív megerősítés, amihez a számot is társítja. Ebben az életkorban a világ minden eleme számszerűsíthető, és a mozgás teszi ezt a tapasztalatot igazán dinamikussá és élvezetessé.
Színes csipeszek és a ruhaszárító birodalma
A teregetés egyike azoknak a házimunkáknak, amelyekbe a legkönnyebb bevonni egy kisgyermeket. A ruhacsipeszek nemcsak kiváló finommotorikai eszközök – hiszen a megnyomásukhoz erőre és koordinációra van szükség –, hanem remek matematikai szemléltetőeszközök is. Készítsünk elő néhány színes kartonlapot, amelyekre számokat írunk (1-től 5-ig kezdésnek), és kérjük meg a gyermeket, hogy csíptessen annyi csipeszt a lap szélére, amennyit a szám mutat. Ez a feladat segít összekapcsolni a vizuális számképet a konkrét mennyiséggel.
A csipeszekkel való játék során csoportosíthatunk színek szerint is. „Tegyünk három sárga csipeszt az apu zoknijára!” Az ilyen típusú utasítások fejlesztik a hallás utáni figyelmet és a munkamemóriát. A gyermeknek észben kell tartania a színt, a mennyiséget és a helyet is. Ha több gyermek van a családban, akár versenyt is rendezhetünk: ki tud több csipeszt rögzíteni egy adott idő alatt, majd a végén közösen megszámoljuk az eredményt. A játék hevében észre sem veszik, hogy komoly matematikai műveleteket végeznek.
A csipeszeket nemcsak kartonlapokra, hanem egy kifeszített zsinórra is tehetjük. Készíthetünk egy „számsort” a csipeszekből, ahol minden szín egy bizonyos számot képvisel. Például a piros a kettő, a kék az egy. Kérjük meg a kicsit, hogy hozzon létre egy „ötös” sorozatot különböző kombinációkban. Ez már az összeadás alapjait súrolja, hiszen a gyermek látja, hogy az ötöt többféleképpen is össze lehet rakni: három kék és két piros, vagy négy kék és egy piros segítségével. Az ilyen típusú vizuális szemléltetés sokkal érthetőbbé teszi a számok belső szerkezetét.
Építőkocka-tornyok és a függőleges számlálás
Melyik gyerek ne szeretne tornyot építeni, majd a legnagyobb örömmel ledönteni azt? Használjuk ki ezt a természetes kedvet a tanuláshoz! Építsünk együtt tornyokat, és közben minden egyes kocka elhelyezésekor mondjuk ki a számot. „Egy, kettő, három… nézd, már négy emeletes a házunk!” Amikor a torony ledől, nevessünk egyet, majd kezdjük újra. Ez a játék segít megérteni a növekedés fogalmát: minél nagyobb a szám, annál magasabb a torony. Ez a magasság és a mennyiség közötti összefüggés a gyerekek számára nagyon látványos.
Kihívást is vihetünk a játékba: „Tudsz építeni egy tornyot pontosan öt kockából?” A gyermeknek ilyenkor meg kell terveznie a folyamatot, és folyamatosan ellenőriznie kell az eredményt. Ha túl sok kockát használt, le kell vennie belőle, ha túl keveset, hozzá kell tennie. Ez a folyamatos önkorrekció a logikai gondolkodás fejlesztésének egyik legfontosabb eleme. A kockák színeivel itt is variálhatunk, például: „Legyen minden második kocka kék!”.
Az építőkockák segítségével a térbeli tájékozódást is fejleszthetjük, ami szorosan összefügg a matematikai készségekkel. Beszéljünk arról, mi van alul, mi van felül, mi van mellette vagy mögötte. A gyerekek számára a térbeli viszonyok megnevezése segít a struktúrák átlátásában. Ha különböző méretű kockáink is vannak, összehasonlíthatjuk őket: „Ez a kocka két kicsinek felel meg”. Az ilyen megfigyelések alapozzák meg a későbbi geometriai ismereteket és a mértékegységek használatát.
Plüssállat-teadélután és az igazságos elosztás
A szerepjátékok világában a matematika társas élménnyé válik. Rendezzünk egy teadélutánt a kedvenc plüssállatoknak! Ültessük körbe a macit, a nyuszit és az elefántot. A feladat az, hogy minden vendég kapjon ugyanannyi „süteményt” (ami lehet építőkocka, gomb vagy filckorong). „Maci kap egyet, Nyuszi kap egyet, Elefánt kap egyet. Maradt még a kosárban? Akkor osszuk tovább!” Ez a tevékenység a számtani osztás és az igazságos elosztás fogalmát vezeti be a gyermek életébe.
A játék során felmerülhetnek problémák is, amelyeket közösen kell megoldanunk. „Nézd, csak két kekszünk maradt, de hárman vannak a vendégek. Mit tegyünk?” Az ilyen helyzetek ösztönzik a gyermeket a kreatív gondolkodásra és a problémafeltárásra. Talán az egyik plüssnek nem jut, vagy kettétörjük a kekszet – mindegyik megoldás valamilyen matematikai vagy szociális koncepciót hordoz. A gyerekek rendkívül érzékenyek az igazságosságra, így az elosztásos játékok során nagyon motiváltak abban, hogy pontosan számoljanak.
A teadélután során a sorrendiséget is gyakorolhatjuk. Ki kap először teát? Ki a második? Ki az utolsó? A sorszámnevek (első, második, harmadik) használata bővíti a szókincset és segít a folyamatok időbeli vagy térbeli elhelyezésében. Azt is megfigyelhetjük, hogy ha egy vendég elmegy, eggyel kevesebb tányérra van szükség. Az ilyen típusú dramatizált számlálás érzelmi töltetet ad a számoknak, így a gyermek sokkal jobban emlékszik majd rájuk, mintha csak egy képet látott volna róluk.
A gyermek számára a legértékesebb tanító az a szülő, aki képes a hétköznapi pillanatokat is játékká és felfedezéssé varázsolni.
Kincskeresés a lakásban számokkal

A kincskeresés minden gyermeket lázba hoz. Vigyünk bele egy kis matematikai csavart! Adjunk a gyermeknek egyszerű utasításokat: „Hozz nekem három piros dolgot a szobából!” vagy „Keress két olyan tárgyat, ami puha!”. Ez a játék arra készteti a kicsit, hogy pásztázza a környezetét, kategóriákban gondolkodjon, és közben folyamatosan számláljon. A gyűjtögetés öröme és a mozgás kombinációja garantálja a sikert. Amikor visszatér a „zsákmánnyal”, együtt vizsgáljuk meg őket: „Nézzük csak, tényleg hármat hoztál? Számoljuk meg!”
Ezt a játékot nehezíthetjük is, ahogy a gyermek fejlődik. Például kérhetjük, hogy hozzon valamit, amiből csak egy van a lakásban (egyediség fogalma), vagy hozzon két párt valamiből (például két pár zoknit, ami összesen négy darab). A kincskeresés közben a gyermek észrevétlenül tanulja meg az összehasonlítást és az osztályozást. A tárgyak fizikai érintése és mozgatása segít abban, hogy a mennyiségek „kézzelfoghatóvá” váljanak számára.
A kincskeresés remek alkalom arra is, hogy a formákról beszélgessünk. „Keress két kerek dolgot!” A matematika nemcsak számokból, hanem geometriai alakzatokból is áll. Ha a gyermek talál egy kerek almát és egy kerek labdát, rájön, hogy bár a funkciójuk más, van egy közös tulajdonságuk. Ez az elvont gondolkodás kezdete, amikor már nemcsak a tárgyat magát nézi, hanem annak absztrakt jellemzőit is. A játék végén a kincsekből csinálhatunk egy kis kiállítást, ahol minden kupac mellé odaírhatjuk (vagy közösen odarajzolhatjuk) a megfelelő számjegyet.
Guruló kockák és a vizuális mennyiségfelismerés
A hagyományos dobókocka az egyik legjobb matematikai eszköz, amit valaha feltaláltak. A rajta lévő pöttyök segítenek a gyermeknek abban, hogy ne csak a számneveket ismerje, hanem képileg is felismerje a mennyiségeket anélkül, hogy egyesével meg kellene számolnia őket. Ezt a képességet szubizitációnak hívják, és a gyors fejszámolás alapja. Kezdjük nagy, puha dobókockával, amivel biztonságosan lehet dobálni a szobában. Gurítsunk egyet, és aki gyorsabban megmondja, hány pötty van rajta, az kap egy ölelést vagy egy apró matricát.
Ha a gyermek még bizonytalan, eleinte számoljuk meg együtt a pöttyöket a kockán, rámutatva mindegyikre. Később összeköthetjük a dobást valamilyen cselekvéssel. „Ahányat dobtál, annyit kell ugrani, mint egy béka!” vagy „Ahányat dobtál, annyi puszit kapsz!”. Ezáltal a számérték egy élménnyé válik. A kockajátékok megtanítják a gyermeket a véletlen fogalmára is, és arra, hogy néha többet, néha kevesebbet kapunk – ez a türelem és a szabálykövetés fejlesztésében is segít.
Két kockával már az összeadás előszobájába léphetünk. „Nézd, ezen a kockán kettő van, ezen meg egy. Hány pötty van összesen?” Kezdetben a gyermek valószínűleg elölről kezdi a számlálást (1, 2, 3), de idővel rájön, hogy a kettőhöz elég csak egyet hozzáadnia. Ez a felismerés egy hatalmas mérföldkő az értelmi fejlődésben. A dobókockás játékok ráadásul kompaktak, bárhová magunkkal vihetjük őket, így várakozás közben vagy utazás alatt is remek szórakozást nyújtanak.
Ujjbábok és a ritmusos mondókák
A magyar nyelv rendkívül gazdag olyan mondókákban és dalokban, amelyek a számolásra épülnek. Gondoljunk csak az „Hüvelykujjam almafa…” vagy az „Egy – megérett a meggy…” kezdetűekre. Ezek nemcsak a népi hagyomány részei, hanem tudatosan felépített fejlesztő eszközök is. Amikor a gyermek az ujjain mutatja a számokat, a vizuális, az auditív és a taktilis ingerek egyszerre érik az agyát. Az ujjakkal való számlálás segít rögzíteni a tízes számrendszer alapjait, hiszen a kezünk mindig „kéznél van”.
Használjunk ujjbábokat, hogy még érdekesebbé tegyük az előadást! Minden báb lehet egy szám, aki bemutatkozik. „Én vagyok az egyeske, egyedül vagyok, mint a kisujjam.” A mese és a számok összekapcsolása segít az érzelmi memóriának. A ritmus és a rímek miatt a gyermek sokkal könnyebben megjegyzi a számok sorrendjét. Gyakran előfordul, hogy a kicsik előbb tudják elszavalni a számlálós mondókát, mint ahogy valódi mennyiségeket tudnának rendelni a szavakhoz – de ez is egy fontos lépcsőfok, hiszen a nyelvi alapok már megvannak.
Készíthetünk saját mondókákat is a gyermek napirendjéhez igazodva. „Egy cipő, két cipő, indulni már itt az idő!” Az ilyen személyre szabott rímek segítenek a gyereknek eligazodni a napi teendők között, és csökkentik az átmenetekből adódó feszültséget. A számlálás így egy megnyugtató, ismerős rituálévá válik, ami keretet ad a napnak. A közös éneklés és mondókázás ráadásul erősíti a szülő-gyermek kötődést, ami minden tanulási folyamat legfontosabb alapköve.
A türelem és a pozitív megerősítés szerepe
Bármelyik játékot is választjuk, a legfontosabb összetevő mindig a türelem. A kisgyermekek agya másképp működik, mint a felnőtteké; ők még a tapasztalatok sűrűjében élnek, és szükségük van az ismétlésre. Ne lepődjünk meg, ha gyermekünk tizedszerre is ugyanazt a válogatós játékot akarja játszani, vagy ha egyik nap tudja a választ, a másik nap pedig úgy tesz, mintha sosem hallotta volna. Ez a fejlődés természetes hullámzása. A mi feladatunk az, hogy biztonságos és támogató közeget teremtsünk, ahol a hiba nem kudarc, hanem a tanulási folyamat természetes része.
A dicséret legyen konkrét és őszinte. Ahelyett, hogy csak annyit mondanánk: „Ügyes vagy!”, próbáljuk megnevezni a sikert: „Látom, milyen kitartóan kerested meg mind az öt kék gombot!” Ez segít a gyermeknek azonosítani a saját erőfeszítéseit és eredményeit. A pozitív érzelmi környezetben a gyermek bátrabban kísérletezik, és nem fog félni a számoktól a későbbiekben sem. A cél nem az, hogy kis zseniket neveljünk, hanem az, hogy megőrizzük a gyermek természetes kíváncsiságát a világ összefüggései iránt.
Vegyük észre a hétköznapok apró matematikai pillanatait is! Amikor megállunk a piros lámpánál, számoljuk meg, hány autó megy el előttünk. Amikor a boltban vagyunk, kérjük meg a kicsit, hogy tegyen három kiflit a zacskóba. Ha a matematika nem egy kényszerű feladat, hanem az életünk természetes része, a gyermek úgy fog belenőni a számok világába, hogy észre sem veszi a nehézségeket. Az otthoni közös játékok során szerzett élmények pedig örökre megmaradnak, és stabil alapot nyújtanak majd az iskolai évekhez is.
Végül ne feledjük, hogy minden gyermek egyéni tempóban fejlődik. Van, aki hamarabb kezd érdeklődni a mennyiségek iránt, és van, akit a mozgás vagy a beszéd jobban leköt. Ne hasonlítsuk gyermekünket másokhoz, inkább csak a saját korábbi önmagához. Ha látjuk a csillogást a szemében, amikor rájön egy összefüggésre, vagy az elmélyült figyelmét játék közben, akkor tudhatjuk, hogy jó úton járunk. A legfontosabb nem az, hogy hányig tud elszámolni, hanem az, hogy örömét leli-e a felfedezésben és a közös játékban.
Gyakori kérdések az otthoni számolós játékokról

Hány éves kortól érdemes elkezdeni a számolós játékokat? 👶
Már egészen pici kortól, körülbelül 1,5-2 évesen elkezdhetjük a játékos számlálást a mindennapi tevékenységek során. Fontos azonban, hogy ebben az életkorban még ne várjunk el tudatos számolást, csak a szavakkal és a mennyiségek létezésével ismerkedjen a kisgyermek.
Mi a teendő, ha a gyermekem mindig kihagyja a négyest a számlálásból? 🤔
Ez teljesen természetes fejlődési szakasz. Ne javítsuk ki drasztikusan, inkább mondjuk el mi magunk helyesen a sort, vagy énekeljünk olyan mondókát, amiben hangsúlyos a négyes szám. Idővel a hallott minta alapján magától is korrigálni fogja a hibát.
Mennyi ideig tartson egy-egy ilyen foglalkozás? ⏱️
Egy kisgyermek figyelme még nagyon rövid ideig köthető le, általában 5-10 perc intenzív játék már elegendő. Figyeljük a jeleit: ha elfordul, mással kezd foglalkozni vagy nyűgös lesz, fejezzük be a játékot. A kényszer az ellenkezőjét váltja ki annak, amit szeretnénk elérni.
Szükséges-e drága fejlesztőjátékokat vennem a fejlődéshez? 💰
Egyáltalán nem. Mint a cikkből is látható, a leghatékonyabb eszközök a háztartásban találhatók: gombok, tészta, csipeszek, kockák. A gyermek számára a szülő figyelme és a közös tevékenység sokkal fontosabb, mint a játék ára vagy márkája.
Mi az a szubizitáció, és miért fontos? 🎲
Ez a képesség arra utal, hogy ránézésre, számlálás nélkül megállapítjuk egy kisebb csoport (általában 1-5 darab) elem számát. A dobókockás játékok ezt kiválóan fejlesztik, ami később elengedhetetlen lesz a gyors és magabiztos matematikai műveletek végzéséhez.
Baj-e, ha a gyermekem az ujjaival számol? 🖐️
Dehogyis! Az ujjakkal való számlálás egy alapvető kognitív mankó, ami segít az absztrakt számokat fizikai valósághoz kötni. Tanulmányok bizonyítják, hogy azok a gyerekek, akik bátran használják az ujjaikat a számoláshoz, később jobb matematikai eredményeket érnek el.
Hogyan tartsam fenn az érdeklődését, ha úgy látom, unja a számolást? 🎭
Váltsunk stílust! Ha eddig a konyhában számoltunk, menjünk ki a szabadba, vagy vigyünk bele több mozgást és szerepjátékot. A matematika ne legyen egy elszigetelt „tanóra”, hanem mindig kapcsolódjon valamilyen aktuális, izgalmas tevékenységhez vagy meséhez.






Leave a Comment