Egy zsúfolt élelmiszerüzlet közepén állsz, a kosarad félig tele, amikor a gyermeked hirtelen a földre veti magát, és torkaszakadtából ordítani kezd. Az elhaladó vásárlók tekintete a hátadba fúródik, te pedig érzed, ahogy az arcod lángolni kezd a feszültségtől és a tehetetlenségtől. Ez a jelenet szinte minden szülő rémálma, mégis a gyermeki fejlődés egyik legtermészetesebb, bár kétségkívül legnehezebb szakasza. A gyermekkori dührohamok, vagy ahogy a köznyelv hívja, a hiszti, nem a szülői kudarc jelei, hanem segélykiáltások egy olyan lénytől, aki még nem tanulta meg uralni a saját érzelmi viharait.
A kisgyermekkor az érzelmi érés egyik legintenzívebb időszaka, amikor a vágyak és a lehetőségek gyakran ütköznek egymással. Ebben a korban a kicsik már rendelkeznek akarattal, de még hiányoznak azok az eszközeik, amelyekkel kifejezhetnék a frusztrációjukat vagy a csalódottságukat. Az idegrendszerük egyszerűen túlterhelődik, és ilyenkor következik be az a mentális rövidzárlat, amit mi látványos és hangos összeomlásként élünk meg. A pozitív fegyelmezés megközelítése segít abban, hogy ne ellenségként, hanem tanítóként tekintsünk magunkra ezekben a kritikus percekben.
Mi történik valójában a gyermek agyában a dühroham alatt
Ahhoz, hogy hatékonyan tudjunk segíteni, érdemes megismernünk azt a biológiai folyamatot, amely a háttérben zajlik. A gyermek agya ebben az időszakban még fejlesztés alatt áll, különösen a prefrontális kéreg, amely az indulatok fékezéséért és a logikus gondolkodásért felelős. Amikor a kicsit elönti a düh vagy a bánat, az érzelmi központja, az amigdala veszi át az irányítást, és a „harcolj vagy menekülj” reakció lép életbe. Ilyenkor hiába próbálunk logikus érvekkel hatni rá, az üzenet egyszerűen nem jut el a gondolkodó agyterületig.
Gyakran mondjuk, hogy a gyerek „rosszalkodik” vagy „direkt csinálja”, de a valóság az, hogy egy dühroham alatt a gyermek elveszíti a kontrollt önmaga felett. Ez egyfajta érzelmi elárasztottság, ahol a testét elönti az adrenalin és a kortizol, ami fizikai feszültséget okoz. A pozitív szülői attitűd első lépése annak elfogadása, hogy a gyermek nem minket akar bosszantani, hanem ő maga is szenved a saját érzelmeitől. Ha ezt szem előtt tartjuk, könnyebb lesz megőrizni a saját nyugalmunkat is.
„A gyermek hisztije nem ellened irányul, hanem egy éretlen idegrendszer válasza a külvilág korlátaira.”
A fejlődéslélektan szerint a hiszti a személyiségfejlődés egyik mérföldköve, az autonómia törekvések megjelenése. Ez az az időszak, amikor a gyermek elkezdi felismerni, hogy ő egy önálló lény, saját akarattal és preferenciákkal. Ez a felismerés izgalmas, de egyben ijesztő is számára, és a határok feszegetése segít neki kijelölni a saját helyét a világban. A mi feladatunk, hogy biztonságos keretet nyújtsunk ehhez a kísérletezéshez, miközben érzelmi biztonságot is garantálunk.
A szülői önszabályozás mint a megoldás alapja
Mielőtt bármit tennénk a gyermekünk megnyugtatására, a legfontosabb teendőnk a saját érzelmeink rendezése. Egy dühös szülő ritkán tud megnyugtatni egy dühös gyereket, sőt, a feszültségünk gyakran csak olaj a tűzre a tükörneuronok működése miatt. A gyermek tudat alatt átveszi a mi belső állapotunkat, így ha mi is kiabálni kezdünk, vagy láthatóan elveszítjük a türelmünket, azzal csak igazoljuk számára, hogy a helyzet valóban ijesztő és kezelhethetetlen. A higgadtságunk a legerősebb eszközünk.
Próbáljunk meg mély levegőt venni, és emlékeztessük magunkat, hogy mi vagyunk a felnőttek ebben a helyzetben. A cél nem az, hogy azonnal elhallgattassuk a gyermeket bármi áron, hanem az, hogy segítsünk neki visszanyerni az egyensúlyát. Ez a belső monológ segíthet abban, hogy ne vegyük személyes támadásnak a kicsi viselkedését. Amint sikerül lecsendesítenünk a saját belső viharunkat, sokkal tisztábban fogjuk látni, hogy mire is van szüksége a gyermeknek az adott pillanatban.
A szülői példamutatás a leghatékonyabb tanítási módszer az érzelemszabályozás terén. Ha a gyermek azt látja, hogy mi nehéz helyzetekben is képesek vagyunk megőrizni a hidegvérünket, idővel ő is elkezdi beépíteni ezeket a mintákat. Természetesen mi is emberek vagyunk, és előfordulhat, hogy elszakad nálunk a cérna, de ilyenkor a kapcsolódás helyreállítása és a bocsánatkérés szintén értékes lecke a gyermek számára. Megmutatjuk neki, hogy hibázni lehet, de a hibákat ki lehet javítani.
Különbségek a büntetés és a pozitív fegyelmezés között
Sokan összekeverik a pozitív fegyelmezést a mindent megengedő neveléssel, pedig a kettő között óriási a különbség. A pozitív megközelítés lényege, hogy kedvesek és határozottak vagyunk egyszerre. Nem büntetünk, hanem tanítunk, és nem a gyermek személyiségét, hanem a viselkedését bíráljuk. A büntetés gyakran félelemre épít, ami rövid távon talán eredményesnek tűnik, de hosszú távon rombolja a bizalmat és a gyermek önértékelését.
Az alábbi táblázat szemlélteti a két szemléletmód közötti alapvető eltéréseket a gyakorlatban:
| Hagyományos büntetés | Pozitív fegyelmezés |
|---|---|
| A gyermeket rossznak bélyegzi. | A viselkedést tekinti problémásnak, nem a gyereket. |
| Félelemre és külső kontrollra épít. | Belső motivációt és önkontrollt fejleszt. |
| Fájdalmat vagy megfosztást okoz. | Megoldásközpontú és segítő szándékú. |
| Eltávolítja a szülőt és a gyermeket. | Erősíti a kötődést és a bizalmat. |
A pozitív fegyelmezés során keressük a viselkedés mögött meghúzódó okot. A hiszti általában egy kielégítetlen szükséglet kifejeződése, legyen az éhség, fáradtság, vagy éppen a figyelem hiánya. Ha csak a tünetet kezeljük büntetéssel, az alapvető probléma továbbra is fennmarad, és később más formában fog felbukkanni. A célunk az, hogy olyan eszközöket adjunk a gyermek kezébe, amelyekkel legközelebb hatékonyabban tudja kezelni a frusztrációját.
Megelőző stratégiák a hétköznapi feszültségek csökkentésére

A legjobb dühroham az, amelyik el sem kezdődik, bár teljesen elkerülni őket lehetetlen és nem is cél. Vannak azonban olyan módszerek, amelyekkel jelentősen csökkenthetjük a hisztik gyakoriságát és intenzitását. Az egyik legfontosabb a kiszámíthatóság és a rutin biztosítása. A gyerekek számára a világ kaotikus és néha érthetetlen hely, a stabil napirend viszont biztonságérzetet ad nekik. Ha tudják, mi miután következik, kevesebb okuk lesz a szorongásra és az ellenállásra.
Az átmenetek segítése szintén kritikus pont a kisgyermekes létben. Gyakran azért tör ki a vihar, mert hirtelen akarjuk kiszakítani a gyermeket egy elmélyült játékból, hogy ebédelni menjünk vagy induljunk az óvodába. A figyelmeztetések és visszaszámlálások segítenek az agyuknak felkészülni a váltásra. Például: „Még ötször csúszhatsz a csúszdán, aztán indulunk haza.” Ezáltal a gyermek úgy érzi, van némi ráhatása az eseményekre, és nem csak elszenvedője a felnőttek döntéseinek.
A választási lehetőségek felkínálása egy másik kiváló eszköz az autonómia iránti vágy kielégítésére. Ne azt kérdezzük, hogy „Felveszed a pulóvered?”, mert a válasz nagy eséllyel „nem” lesz. Ehelyett adjunk két opciót: „A kék vagy a piros pulóvert szeretnéd felvenni?” Mindkét opció megfelel a mi célunknak (hogy a gyerek ne fázzon meg), de a gyermek megéli a döntés szabadságát, ami csökkenti a hatalmi harcok kialakulásának esélyét.
A HALT-módszer és az élettani szükségletek figyelése
Mielőtt mélylélektani okokat keresnénk a gyermek viselkedése mögött, mindig érdemes ellenőrizni az alapvető fizikai állapotát. A szakemberek gyakran használják a HALT mozaikszót (Hungry, Angry, Lonely, Tired – Éhes, Mérges, Magányos, Fáradt), amely segít azonosítani a leggyakoribb kiváltó okokat. Egy éhes vagy kialvatlan gyermeknél az idegrendszer rugalmassága minimálisra csökken, így a legkisebb kudarc is robbanáshoz vezethet.
Érdemes megfigyelni a gyermekünk egyéni bioritmusát is. Van, aki délelőtt aktívabb, és délutánra válik nyűgössé, másoknál az esti lefekvés előtti időszak a legkritikusabb. Ha ismerjük ezeket a mintázatokat, tudatosabban tervezhetjük meg a napunkat, elkerülve a túlterhelést. Például egy nagyobb bevásárlást ne a délutáni alvás idejére vagy közvetlenül elé ütemezzünk, amikor a gyermek türelme már véget ért.
A magányosság vagy a figyelemhiány is gyakori forrása a feszültségnek. A gyerekeknek szükségük van a minőségi kapcsolódásra, arra az időre, amikor csak rájuk figyelünk, kütyük és egyéb zavaró tényezők nélkül. Napi 15-20 perc osztatlan figyelem csodákat tehet a gyermek érzelmi tankjának feltöltésében, és látványosan csökkentheti a figyelemfelhívó jellegű dührohamokat. A gyermek így biztonságban érzi magát, és tudja, hogy fontos számunkra.
Hogyan reagáljunk a vihar kellős közepén?
Amikor a dühroham már javában tart, az elsődleges feladatunk a biztonság garantálása és a fizikai jelenlétünkkel való támogatás. Maradjunk a gyermek közelében, de ne próbáljuk meg erőszakkal lecsendesíteni vagy túlbeszélni a helyzetet. A fizikai közelség jelzi neki, hogy nem hagytuk magára a bajban, még akkor sem, ha ő éppen eltol magától. Ha a gyermek nem veszélyezteti önmagát vagy másokat, hagyjuk, hogy az érzelmek kifussanak.
Használjunk kevés szót, és azok legyenek megnyugtatóak. Mondhatjuk például: „Itt vagyok veled, biztonságban vagy. Látom, hogy nagyon mérges vagy.” Ez az érzelmi érvényesítés nem azt jelenti, hogy egyetértünk a viselkedéssel, vagy engedünk a követelésnek, csupán elismerjük a gyermek belső megélését. Amint a gyermek érzi, hogy megértették, az idegrendszere lassan elkezdhet megnyugodni, mert már nem kell „ordítania” azért, hogy észrevegyék a fájdalmát.
Kerüljük az olyan mondatokat, mint a „Ne sírj!” vagy a „Nincs semmi baj!”, mert ezek érvénytelenítik a gyermek érzéseit. Számára abban a pillanatban a világ dőlt össze, mert nem kapta meg az áhított játékot vagy nem ő nyert a társasjátékban. Ha lekicsinyeljük a problémáját, csak még magányosabbnak és dühösebbnek fogja érezni magát. A pozitív válasz lényege a jelenlét: „Most nehéz neked, de együtt túl leszünk rajta.”
„A dühroham nem egy probléma, amit meg kell oldani, hanem egy érzelmi folyamat, amin végig kell kísérni a gyermeket.”
Az érzelmi validálás és a tükrözés technikája
Az érzelmek elnevezése az egyik leghatékonyabb módja az indulatok csillapításának. Amikor kimondjuk, amit a gyermek érez – „Látom, csalódott vagy, mert be kell fejeznünk a játékot” –, segítünk neki összekötni az érzelmi és a racionális agyterületeit. Ez a tükrözés abban is segít a gyermeknek, hogy idővel saját maga is képes legyen azonosítani és megnevezni az érzéseit, ami az érzelmi intelligencia alapja.
A hiteles visszajelzés során ne csak a szavakra, hanem a testbeszédünkre és a hangszínünkre is figyeljünk. Ereszkedjünk le a gyermek szemmagasságába, kerüljük a fenyegető tornyosulást. A hangunk legyen lágy, de határozott. Ezzel azt sugalljuk, hogy mi uraljuk a helyzetet, és elég erősek vagyunk ahhoz, hogy megtartsuk őt az érzelmi összeomlása közben is. A gyermek számára ez a biztonságos bázis élménye felülmúlhatatlan értékkel bír.
Gyakran segít, ha a gyermek vágyait fantáziában teljesítjük. Például: „Bárcsak ehetnél tíz gombóc fagyit ebéd előtt! Milyen ízűeket választanál?” Ez a játékos megközelítés gyakran kizökkenti a kicsit a dühből, és segít neki a realitás talaján maradni anélkül, hogy a tiltás miatt újabb rohamot kapna. Megérti, hogy vágyakozni lehet, még akkor is, ha a szabályok nem teszik lehetővé a vágyak azonnali beteljesülését.
Határok meghúzása agresszió esetén

Bár a pozitív fegyelmezés az empátiára épít, az agresszióval szemben zéró toleranciát kell mutatnunk. Ha a gyermek ütni, rúgni vagy harapni kezd a dühroham alatt, azonnal közbe kell avatkoznunk. Ilyenkor a fizikai megállítás a cél, nem a megtorlás. Fogjuk meg gyengéden, de határozottan a kezét, és mondjuk: „Nem engedem, hogy megüss. Az ütés fáj, nem bántjuk egymást.” A biztonság fenntartása a szülő elsődleges felelőssége.
Ha a helyzet eszkalálódik, és a gyermek ön- vagy közveszélyessé válik, érdemes lehet egy csendesebb helyre vonulni vele. Ez nem büntetés („menj a szobádba és gondolkodj el”), hanem egy biztonságos tér biztosítása, ahol kevesebb az inger, és könnyebb a megnyugvás. Maradjunk vele, vagy ha ő kéri a távolságot, legyünk a látóterében. A lényeg, hogy érezze: a viselkedése elfogadhatatlan, de ő maga továbbra is szerethető és elfogadott tagja a családnak.
Fontos tisztázni, hogy a határok nem falak, hanem kapaszkodók. A gyermeknek szüksége van arra a tudatra, hogy a szülei elég erősek ahhoz, hogy megállítsák őt, amikor ő már nem tudja megállítani magát. Ez a szülői tekintély (nem autoritás!) adja meg azt a keretet, amelyben a gyermek szabadon mozoghat és fejlődhet. A következetesség itt kulcselem: ha ma tilos ütni, akkor holnap és holnapután is tilos, függetlenül attól, mennyire vagyunk fáradtak.
Mi a teendő a vihar után? A kapcsolódás helyreállítása
Sok szülő ott követi el a hibát, hogy a dühroham lecsillapodása után is tartja a haragot, vagy próbálja „megnevelni” a gyermeket. Azonban közvetlenül az összeomlás után a gyermek gyakran bűntudatot érez, és szüksége van a megnyugtatásra. Ilyenkor öleljük meg, biztosítsuk a szeretetünkről. Ez nem a viselkedés jóváhagyása, hanem a kapcsolat megerősítése. A tanítási fázisnak csak akkor van helye, ha már mindketten teljesen nyugodtak vagyunk.
A „vihar utáni csendben” lehetőség nyílik arra, hogy átbeszéljük a történteket egyszerű szavakkal. Kérdezzük meg tőle, hogy legközelebb mi segíthetne neki, vagy javasoljunk mi magunk alternatívákat a düh levezetésére, például a nagy levegővételeket vagy a párnába kiabálást. A közös problémamegoldás bevonja a gyermeket a folyamatba, és növeli a kompetenciaérzetét. Megtanulja, hogy a konfliktusok kezelhetők, és a hibákból tanulni lehet.
Érdemes elkerülni a hosszas prédikációkat is. A kisgyermekek figyelmi kapacitása véges, és a túl sok szó csak összezavarja őket. Egy rövid, érthető mondat többet ér ezer szónál: „Legközelebb próbáld meg elmondani, mire van szükséged, és én segítek.” Ez a pozitív megerősítés arra fókuszál, amit a jövőben várunk tőle, nem pedig arra, amit a múltban elrontott. A bizalom helyreállítása alapvető a hosszú távú együttműködéshez.
Nyilvános helyszínek és a társadalmi nyomás kezelése
Talán semmi sem teszi próbára annyira a szülőt, mint egy nyilvános hiszti. Ilyenkor nemcsak a gyermekkel, hanem a saját szorongásunkkal is meg kell küzdenünk, amit az idegenek ítélkezése (vagy vélt ítélkezése) okoz. Ne feledjük: a legtöbb ember, aki lát titeket, vagy már átélte ugyanezt, vagy éppen hálás, hogy most nem ő van a te helyedben. A külvilág véleménye másodlagos a gyermeked igényeihez képest.
Ha megoldható, vonuljatok félre egy csendesebb sarokba vagy az autóba, amíg a vihar elül. Ez segít csökkenteni a nézőközönség miatti nyomást, és mindkettőtöknek teret ad a megnyugvásra. Ne próbálj meg olyankor nevelni vagy alkudozni, amikor mindenki titeket néz, mert a saját zavarod miatt valószínűleg nem lennél hiteles. A fókusz megtartása a gyermeken segít kizárni a külső zajokat.
Gyakran a szülők engedékenyebbé válnak nyilvános helyen, csak hogy elkerüljék a jelenetet, de ez hosszú távon visszaüthet. A gyermek hamar megtanulja, hogy a boltban vagy a játszótéren olyan dolgokat is elérhet, amiket otthon nem. Maradjunk hűek az elveinkhez nyilvánosan is, de legyünk extra empatikusak. A következetesség ilyenkor is a legjobb barátunk, még ha az adott pillanatban kényelmetlen is.
Az életkor szerinti különbségek a hiszti kezelésében
A dührohamok jellege az életkor előrehaladtával változik, így a mi válaszreakciónknak is finomodnia kell. A kétéveseknél a hiszti még szinte tisztán élettani jelenség, az érzelmi szabályozás teljes hiánya miatt. Náluk az elterelés és a fizikai vigasztalás a leghatékonyabb. A „dac korszak” elnevezés jól tükrözi ezt az időszakot, ahol a gyermek világa a „nem” és az „én” szavak köré épül.
Óvodáskorban (3-5 év) a dührohamok már gyakran verbálisabbá válnak, és megjelenik bennük a manipuláció csírája is – bár ez még nem tudatos és gonosz terv, inkább csak tapasztalati tanulás. Ebben a korban már hangsúlyosabbá válhat a következmények megbeszélése és az érzelmek mélyebb elemzése. A kommunikációs készségek fejlődése lehetővé teszi, hogy a gyermek kifejezze a szükségleteit, mielőtt robbanna.
Iskoláskorra a klasszikus földhözvágós hisztiknek elvileg ritkulniuk kellene, de az érzelmi túlterheltség itt is okozhat összeomlásokat. Itt már a stresszkezelési technikák tanítása (pl. tudatos légzés, sport, naplóírás) kerül előtérbe. Fontos felismerni, hogy a nagyobb gyermek dühkitörése mögött gyakran teljesítménykényszer vagy iskolai szociális problémák állnak. Az értő figyelem és a támogató háttér minden életkorban a legfontosabb segítség.
Mikor forduljunk szakemberhez?

Bár a hiszti a fejlődés normális része, vannak helyzetek, amikor érdemes szakértő (pszichológus, fejlesztőpedagógus) segítségét kérni. Ha a dührohamok napi szinten, extrém intenzitással jelentkeznek, és több mint fél óráig tartanak, az jelezhet idegrendszeri éretlenséget vagy szenzoros feldolgozási zavart. Szintén figyelemfelkeltő, ha a gyermek önveszélyes viselkedést mutat, vagy ha a rohamok után nagyon nehezen zökken vissza a kerékvágásba.
A szülő mentális állapota is döntő tényező. Ha úgy érzed, hogy már nem tudod kontrollálni az indulataidat, vagy a gyermeked viselkedése tartósan rányomja a bélyegét a családi hangulatra és a házasságodra, ne habozz segítséget kérni. Egy külső szemlélő olyan objektív szempontokat és technikákat adhat, amelyek segítenek kimozdulni a holtpontról. A segítségkérés nem a gyengeség, hanem a felelősségteljes szülőség jele.
Gyakran kiderülhet, hogy a háttérben valamilyen ételintolerancia, alvászavar vagy környezeti stresszor áll, amit egy szakember hamarabb azonosít. A korai intervenció sok későbbi viselkedési problémát előzhet meg, és segít a szülőnek visszanyerni a kompetenciaérzetét. Ne feledjük, hogy minden gyermek és minden család más, így az egyénre szabott tanácsadás néha többet ér bármilyen szakkönyvnél.
A szülői öngondoskodás elengedhetetlen szerepe
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a pozitív fegyelmezéshez hatalmas türelem és belső erőforrás szükséges. Ha mi magunk a kiégés szélén állunk, nem fogjuk tudni szeretetteljesen kezelni a gyermekünk összeomlásait. A szülői öngondoskodás nem önzés, hanem befektetés a gyermekünk jólétébe. Egy kipihent, kiegyensúlyozott szülő sokkal rugalmasabb és kreatívabb a nehéz helyzetekben.
Találjuk meg azokat az apró dolgokat, amelyek feltöltenek minket, legyen az egy rövid séta, egy könyv elolvasása vagy egy baráti beszélgetés. Tanuljuk meg delegálni a feladatokat és segítséget kérni a partnerünktől vagy a nagyszülőktől. A támogató közösség ereje sokat segíthet abban, hogy ne érezzük magunkat egyedül a küzdelmeinkkel. Oszd meg a tapasztalataidat más szülőkkel, és rájössz, hogy mindenki ugyanazokkal a kihívásokkal küzd.
Bocsássunk meg magunknak, ha nem sikerül minden helyzetet tankönyvbe illően megoldanunk. A tökéletes szülő mítosza káros és elérhetetlen. A gyermekeinknek nem tökéletes szülőre van szükségük, hanem egy elég jó szülőre, aki törekszik a fejlődésre, és képes bocsánatot kérni, ha hibázott. Ez az emberi hitelesség sokkal többet tanít nekik az életről, mint bármilyen tökéletesen kivitelezett nevelési módszer.
A dührohamok időszaka nehéz, de átmeneti. Ahogy a gyermek idegrendszere érik, és megtanulja az érzelmei kezelését, ezek a viharok ritkulni fognak. A mi türelmünk és szeretetünk a híd, amelyen átvezetjük őt a gyermekkori dacból a felnőttkori érzelmi stabilitás felé. Minden egyes higgadtan kezelt hiszti egy újabb tégla abba a várba, amely a gyermekeink érzelmi biztonságát és jövőbeli boldogulását védi.
Gyakran ismételt kérdések a gyermeki hiszti kezeléséről
Normális, hogy a 3 éves gyermekem napi többször is hisztizik? 🎈
Igen, ebben az életkorban a napi több dühroham is a normális fejlődés része lehet, mivel az idegrendszer még nem képes az érzelmek hatékony szabályozására, és a szókincs sem mindig elegendő a vágyak kifejezésére.
Mit tegyek, ha a hiszti alatt a gyermekem kárt tesz magában vagy a környezetében? 🛡️
Azonnal avatkozz közbe fizikailag, de maradj nyugodt. Fogd meg a kezét vagy öleld át szorosan (ha engedi), és vidd biztonságos helyre. A legfontosabb a testi épség megóvása, a nevelést halaszd későbbre.
Engedjek-e a gyermekem követelésének, hogy elkerüljem a botrányt? 🍭
Hosszú távon nem javasolt, mert ezzel azt tanítod neki, hogy a hiszti egy hatékony érdekérvényesítő eszköz. Inkább maradj következetes, de mutass empátiát a csalódottsága iránt.
Működik-e a „büntető sarok” a pozitív fegyelmezésben? ⌛
A pozitív fegyelmezés inkább a „time-in” (együtt-töltött idő) módszerét javasolja a „time-out” helyett. A cél nem az elszigetelés, hanem a megnyugvás segítése a szülő jelenlétében.
Hogyan kezeljem, ha mások beleszólnak a nevelésembe a boltban? 🤫
Próbáld figyelmen kívül hagyni a kéretlen tanácsokat. Koncentrálj a gyermekedre és a saját légzésedre. Ha nagyon feszült vagy, egy rövid, udvarias mondattal jelezheted, hogy kézben tartod a helyzetet.
Segít-e a hideg vizes arcmosás vagy a figyelemelterelés? 🧊
A figyelemelterelés a dühroham elején még működhet, de ha már benne van a viharban, gyakran csak ront a helyzeten. A hideg víz sokkoló lehet, inkább a gyengéd, megnyugtató ingereket részesítsük előnyben.
Mikor fog végre elmúlni ez az időszak? ⏳
A legtöbb gyermeknél 4-5 éves korra jelentősen csökken a dührohamok száma, ahogy a prefrontális kéreg fejlődik és a nyelvi készségek javulnak. Addig is a türelem és a következetesség a legfontosabb.




Leave a Comment