A két éves kor mágikus, de egyben rendkívül próbára tevő időszak. Az édes, gügyögő baba hirtelen átalakul egy apró, de annál elszántabb akarattal rendelkező kis emberré, aki mindenre nemet mond, a padlóra veti magát a szupermarket közepén, és látszólag élvezi a szülők tűrőképességének tesztelését. Ezt a fázist nevezi a köznyelv a rettenetes kettesnek, de valójában sokkal többről van szó, mint puszta rosszaságról vagy dacról. Ez a korszak a függetlenség és az identitás kialakulásának viharos, ám elengedhetetlen állomása. Megérteni, mi zajlik le a gyermek fejében, kulcsfontosságú ahhoz, hogy ne csak túléljük, de élvezzük is ezt a fejlődési szakaszt, segítve őt abban, hogy biztonságban és szeretve érezze magát a nagy érzelmi hullámvasúton.
A dackorszak mint fejlődési mérföldkő
Amikor a kétéves gyermek viselkedése hirtelen megváltozik, a szülők gyakran aggódnak, hogy valamit rosszul csinálnak. Pedig a dackorszak, vagy ahogy a szakirodalom nevezi, az első serdülőkor, teljesen normális és egészséges fejlődési lépés. Ez az időszak jelzi, hogy a gyermek elkezdi felismerni, hogy ő egy önálló entitás, elkülönülve az anyától és az őt gondozó felnőttektől. Ez az ébredő én-tudat az, ami a konfliktusok forrása lesz.
A gyermek ekkor fedezi fel, hogy képes befolyásolni a környezetét. Ha nemet mond, a felnőttek reagálnak. Ha leveti magát a földre, a világ megáll egy pillanatra. Ez a hatalom újdonsága bódító és ijesztő is lehet egyszerre. A dackorszak tehát nem a szülő bosszantásáról szól, hanem a saját határainak kitapogatásáról és az autonómia igényének kifejezéséről.
A pszichológiai elméletek szerint, különösen Erik Erikson pszichoszociális fejlődésének modelljében, ez az időszak a Autonómia vs. Szégyen és Kétség fázisa. A gyermeknek lehetőséget kell kapnia arra, hogy biztonságos keretek között gyakorolja a függetlenséget. Ha ezt megtagadjuk tőle, vagy folytonos kontroll alatt tartjuk, szégyent és kétséget érezhet saját képességeivel kapcsolatban, ami hosszú távon kihat az önbecsülésére.
„A dackorszak nem ellenségeskedés. Ez a függetlenség himnusza, amit a gyermek a saját, még kiforratlan nyelvi és érzelmi eszközeivel próbál elénekelni.”
Miért olyan nehéz a kétévesekkel kommunikálni?
A frusztráció és a hiszti fő oka a kétéveseknél a hatalmas szakadék a megértés és a kifejezés között. Két éves korra a gyermek passzív szókincse (amit megért) rohamosan fejlődik, messze megelőzve az aktív szókincsét (amit ki tud mondani). Tudják, mit akarnak, de nem tudják elmondani, vagy nem tudják megfelelően artikulálni az összetett érzelmeiket.
Képzeljük el, hogy egy felnőttként egy idegen országban vagyunk, ahol mindent értünk, amit mondanak nekünk, de csak három szót tudunk használni a válaszadáshoz. Ez óriási feszültséget okozna. A kétéves gyermek viselkedése pontosan ezt a belső feszültséget tükrözi. Amikor a szavak csődöt mondanak, jön a fizikai reakció: a sírás, a dobálás, a harapás vagy az ütés.
Az agy fejlődése: a prefrontális kéreg kihívásai
Annak megértése, hogy mi zajlik a kétéves gyermek agyában, azonnal enyhíti a szülői bűntudatot. A kisgyermek érzelmi központja, az amygdala, már teljes gőzzel működik, képes intenzív örömöt, félelmet és haragot érezni. Ezzel szemben a prefrontális kéreg, amely az érzelmek szabályozásáért, a tervezésért és a logikus gondolkodásért felel, még rendkívül éretlen. Ez a terület csak lassan, a gyermekkor és a serdülőkor alatt myelinzálódik, ami azt jelenti, hogy a kétévesek egyszerűen fizikailag képtelenek a felnőttekhez hasonlóan kontrollálni az érzelmeiket.
Amikor egy kétéves hisztizik, az nem szándékos rosszindulat, hanem egy idegrendszeri túlterhelés, amit az agy még nem tud feldolgozni. A szülő feladata nem a düh megszüntetése, hanem a gyermek megnyugtatásában és az érzelmi híd megépítésében való segítés.
A hiszti a kétéveseknél olyan, mint egy rövidzárlat: az érzelmi áramkör túlterhelődik, és a logikai központ lekapcsol. A szülő a biztosíték, aki segít helyreállítani a rendszert.
A hiszti anatómiája: típusok és kezelési stratégiák
Bár minden hiszti rendkívül megterhelő lehet, érdemes különbséget tenni két alapvető típus között, mert a kezelésük is eltérő stratégiát igényel. A hiszti kezelése sokkal hatékonyabb, ha tudjuk, mi váltotta ki.
1. Az „igazi” hiszti (érzelmi túlterhelés)
Ez az a típusú hiszti, ami fáradtságból, éhségből, túl sok ingerből, vagy a frusztrációból fakad, amikor a gyermek nem tudja megcsinálni, amit szeretne (pl. nem megy a toronyépítés). Ekkor a gyermek valóban elveszíti a kontrollt, és a sírás/kiabálás nem egy közönségnek szóló előadás, hanem egy belső feszültség levezetése.
- Kezelés: Azonnali empátia és közelség. Ne próbáljunk logikával érvelni. A cél a biztonság nyújtása. Ne mondjuk: „Ne sírj ezen a hülyeségen!”, hanem: „Látom, nagyon dühös vagy, mert nem megy. Sajnálom, hogy ez ilyen nehéz. Itt vagyok veled.”
- Azonnali lépés: Öleljük át (ha engedi), vagy üljünk le mellé, és várjuk meg, amíg a vihar elül. A jelenlét a legfontosabb.
2. A „manipulatív” hiszti (figyelemfelkeltés vagy tárgykövetelés)
Ez akkor jelentkezik, amikor a gyermek tudatosan használja a hisztit, hogy elérjen valamit (pl. a harmadik kekszet, vagy azt, hogy ne kelljen felöltözni). Ezek a hisztik gyakran abbamaradnak, ha a gyermek rájön, hogy nincs közönség, vagy ha a követelés teljesül.
- Kezelés: Határok és következetesség. Ha egyszer is engedünk a követelésnek a hiszti közben, megerősítjük a viselkedést. Ez a fajta hiszti a legnehezebb, mert a szülői tűrőképességet teszi próbára.
- Azonnali lépés: Nyugodt, de határozott fellépés. Pl. „A kekszet már megbeszéltük. Két választásod van: vagy elindulunk most, vagy még öt percig ülsz a földön, de a kekszet akkor sem kapod meg.” Ezután a figyelmet el kell terelni, és nem szabad a hisztire koncentrálni.
A megelőzés művészete: a rutin és a választás hatalma

A kétéves gyermek viselkedését nagymértékben befolyásolja a környezet, a rutin és az, hogy mennyire érzi kontroll alatt az életét. A megelőzés sokkal hatékonyabb, mint a tűzoltás.
Rutin, rutin, rutin
A kétévesek számára a kiszámíthatóság jelenti a biztonságot. Ha tudják, mi következik, kevesebb a szorongás, és kevesebb a tiltakozás. A napi rutin (alvás, étkezés, játék, tisztálkodás) legyen következetes, de ne merev. A rugalmasság fontos, de a keretek legyenek stabilak. Ha a délutáni alvás minden nap 13:00-kor kezdődik, ne próbáljuk meg 15:00-ra tolni, mert az a fáradtság miatt garantáltan hisztit eredményez.
A fáradtság és az éhség a kétévesek legnagyobb ellenségei. Egy jól eltalált időben adott uzsonna vagy egy korábbi lefekvés csodákra képes a rettenetes kettes időszakában. Tanuljuk meg felismerni az első jeleket (szem dörzsölése, nyűgösség) még mielőtt a teljes összeomlás bekövetkezne.
A választás illúziója (és valósága)
A kétévesek az autonómia igényét próbálják kielégíteni. Ha nem kapnak lehetőséget a választásra a biztonságos területeken, megpróbálják kikényszeríteni azt a nem biztonságos területeken (pl. nemet mondanak a biztonsági ülésre). Adjunk nekik kontrollt olyan dolgok felett, amelyek nem számítanak.
| Konfliktusos helyzet | Választási lehetőségek felkínálása |
|---|---|
| Felöltözés | „Melyik pólót szeretnéd felvenni? A zöldet vagy a kéket?” (Mindkettő megfelel az időjárásnak.) |
| Evés | „A répát előbb eszed meg, vagy az utolsó falatot kéred először?” (Mindkettő azt jelenti, hogy megeszi a répát.) |
| Indulás a parkból | „Haza kell mennünk. Melyik utat válasszuk? A nagy fásat, vagy a kutyásat?” |
Ez a technika lehetővé teszi a gyermek számára, hogy érezze, van beleszólása a döntésekbe, miközben a szülő megtartja a végső kontrollt. Ez a pozitív fegyelmezés egyik alappillére.
Határok felállítása: az állandóság és a szeretet nyelve
Sok szülő fél a határoktól, mert azt hiszi, azok korlátozzák a gyermek szabadságát. Valójában a határok felállítása a szeretet és a biztonság megnyilvánulása. A stabil keretek jelzik a gyermeknek, hogy a világ kiszámítható, és van valaki, aki felelősséget vállal, amikor ő még képtelen rá.
Miért nehéz következetesnek lenni?
A következetesség hiánya a kétéves viselkedésének egyik legnagyobb katalizátora. Ha hétfőn engedjük, hogy a kanapén ugráljon, de kedden büntetést kap érte, a gyermek összezavarodik. Nem tudja, hol a határ, ezért újra és újra tesztelni fogja azt, ami fokozott hisztikhez vezet. A szülők gyakran fáradtak, sietnek vagy szégyellik magukat a nyilvános hiszti miatt, ezért engednek. Ez azonban csak rövid távú megoldás, hosszú távon rontja a helyzetet.
A következetesség nem azt jelenti, hogy soha nem engedünk. Azt jelenti, hogy a biztonsági és alapvető szabályok (pl. nem ütjük meg a testvérünket, kézmosás evés előtt, nem futunk az úttestre) mindig érvényben vannak, függetlenül attól, hogy mennyire vagyunk fáradtak. A rugalmasság a kevésbé fontos dolgokban (pl. milyen színű tányérból eszik) megengedett és kívánatos.
A „nem” használata: minimalizálás és alternatívák
Mivel a kétévesek annyira igénylik az autonómiát, a túl sok „nem” csak fokozza a tiltakozást. Próbáljuk minimalizálni a tiltást, és ahol csak lehet, helyettesítsük alternatívákkal. Ahelyett, hogy azt mondanánk: „Ne dobd el a labdát a nappaliban!”, mondhatjuk: „A labdát a kertben dobáljuk. Itt a puha plüss állat, azt dobhatod.”
Amikor a „nem” elkerülhetetlen (pl. életveszélyes helyzet), legyen az rövid, határozott és azonnali. Utána kövessük a szabályt egy magyarázattal, ami a gyermek szintjén érthető: „Stop! A tűzhely forró, fájdalmat okoz. Nem szabad megérinteni.”
A határok olyan falak, amelyek között a gyermek biztonságosan gyakorolhatja a szabadságát. A falak hiányában a végtelen tér szorongást okoz.
Kommunikációs technikák a dackorszakban
A szavak ereje óriási, még akkor is, ha a gyermek látszólag nem figyel. A kétéves gyermek viselkedésének megértéséhez elengedhetetlen, hogy megtanuljuk „tükrözni” az érzéseit. Ez segít a gyermeknek összekapcsolni a belső érzést a külső szóval, megalapozva az érzelmi intelligenciát.
Az érzések validálása (tükrözés)
Amikor a gyermek hisztizik, ahelyett, hogy megpróbálnánk leállítani az érzést, nevezzük meg azt. Ez segít neki érezni, hogy megértik. Például:
- „Látom, nagyon dühös vagy, mert elvették a lapátodat.”
- „Olyan szomorú vagy, hogy el kell indulnunk a parkból.”
- „Frusztrált vagy, mert nem tudod felhúzni a cipzárt.”
Ez a technika nem azt jelenti, hogy egyetértünk a viselkedéssel, hanem azt, hogy elfogadjuk az érzést. Az érzés rendben van, a viselkedés nem. Ezt követően jöhet a szabály: „Rendben van, ha dühös vagy, de nem ütheted meg a tesódat.”
A rövid, pozitív utasítások ereje
A kétévesek még nem képesek feldolgozni a hosszú, összetett mondatokat, különösen, ha stressz alatt állnak. Törekedjünk a rövid, cselekvésre ösztönző, pozitív utasításokra. Kerüljük a tagadást, ha lehet.
Helytelen: „Ne maszatolj a levessel! Ne önts ki semmit!”
Helyes: „A kanalat a szádba tedd!” / „Ülj a székedben!”
Ezzel a módszerrel pontosan megmondjuk a gyermeknek, mit várunk el tőle, ahelyett, hogy csak azt mondanánk meg, mit ne tegyen, ami gyakran csak további frusztrációt szül.
A specifikus kihívások kezelése a rettenetes kettes idején
A dackorszak számos területen hozhat konfliktust, az evéstől az alvásig. Ezek a harcok próbára teszik a szülői türelmet, de megfelelő stratégiával kezelhetők.
Evés körüli harcok és a hatalmi játszma
Az evés az egyik leggyakoribb terület, ahol a kétévesek gyakorolják az autonómiájukat. A szülők gyakran beleesnek abba a csapdába, hogy az evést hatalmi harccá változtatják. A gyermek elutasítja az ételt, ha úgy érzi, kényszerítik.
A szakértők szerint a szülő feladata a mi, mikor és hol biztosítása (egészséges ételek, rendszeres időpontban, az asztalnál), míg a gyermek feladata az, hogy mennyit eszik. Ha a gyermek nem eszik, ne erőltessük. Vegyük el az ételt, és várjuk meg a következő étkezést. A gyermek nem fog éhen halni, de megtanulja, hogy az evés nem eszköz a szülő manipulálására.
Ne váltsd váltságdíjra az ételt! Az evésnek a táplálkozásról kell szólnia, nem a tárgyalásról vagy a büntetésről.
Alvás: a rutin felborulása és az elválási szorongás
Két éves kor körül sok gyermeknél újra megjelenhet az elválási szorongás, ami megnehezíti az esti elalvást vagy a nyugodt átalvást. Még ha eddig jól is aludt, most ragaszkodhat a szülő jelenlétéhez. Ez részben az ébredő kognitív képességeknek köszönhető: a gyermek elkezdi megérteni az idő múlását, és tudja, hogy a szülő távolléte hosszú ideig tart.
A stabil, nyugtató esti rituálé elengedhetetlen. Legyen az egy rövid mese, egy dal, vagy egy ölelés. A lényeg a kiszámíthatóság. Ha a gyermek felébred, maradjunk nyugodtak, vigyük vissza az ágyába, és biztosítsuk arról, hogy ott vagyunk a közelben, de ne kezdjünk el hosszas játszadozásba, mert az megerősíti a rossz alvási szokást.
A harapás, ütés és a fizikai agresszió
A kétéveseknél a fizikai agresszió gyakran a kommunikációs kudarc jele. Mivel még nem tudják szavakkal kifejezni a dühüket vagy a birtoklási vágyukat, a kezüket vagy a szájukat használják. Ez ijesztő lehet a szülő és a többi gyermek számára is, de fontos, hogy ne reagáljunk túlzottan drámaian.
Kezelés:
- Azonnali beavatkozás: „Stop! Az ütés fájdalmat okoz.” Fogjuk meg a gyermeket, és távolítsuk el a helyzetből (időleges elkülönítés, de nem büntetés).
- Empátia az okkal szemben: „Látom, dühös vagy, mert elvették a játékodat. De az ütés nem megoldás. Használd a szavaidat.”
- Tanítás: Mutassuk meg a helyes viselkedést. „Kérd vissza a játékot: ’Kérlek, add vissza!’”
- A figyelem elterelése: Miután a helyzet lecsillapodott, tereljük el a figyelmét egy másik tevékenységgel.
A szülői túlélőcsomag: önmagunk gondozása a dackorszakban

Gyakran elfelejtjük, hogy a rettenetes kettes időszaka nem csak a gyermek, hanem a szülő számára is hatalmas érzelmi terhelést jelent. Ha a szülő kiégett, türelmetlen, vagy állandóan bűntudattal küzd, képtelen lesz hatékonyan kezelni a gyermek hisztijeit. A szülői önismeret és az öngondoskodás nem luxus, hanem szükséglet.
A szülői trigger pontok azonosítása
Minden szülőnek vannak olyan pillanatai, amikor a gyermek viselkedése azonnal kibillenti az egyensúlyából. Lehet ez a nyilvános hiszti, a reggeli kapkodás, vagy az, amikor a gyermek nem hajlandó aludni. Ismerjük fel ezeket a trigger pontokat. Amikor a gyermek elkezdi nyomogatni a gombjainkat, vegyünk egy mély lélegzetet, és emlékeztessük magunkat: „Ez nem ellenem szól, ez a fejlődés része.”
A bűntudat csapdája és a perfekcionizmus elengedése
A kismamák magazinok világa gyakran sugallja a tökéletes szülő képét. A valóságban senki sem tökéletes. Lesznek napok, amikor kiabálunk, amikor engedünk a követelésnek, és amikor egyszerűen csak túl akarjuk élni az órát. A bűntudat bénító. Engedjük el a perfekcionizmust. Elég, ha „elég jó” szülők vagyunk. A gyermeknek a hibáinkon keresztül is meg kell tanulnia, hogy a kapcsolatok helyreállíthatók.
Ha hibáztunk, kérjünk bocsánatot. „Sajnálom, hogy kiabáltam. Nagyon fáradt voltam, de ez nem volt helyes. Megpróbálom legközelebb jobban csinálni.” Ez a modellálás tanítja meg a gyermeket az érzelmi felelősségvállalásra és a kapcsolatok helyreállítására.
A szülői idő: a „feltöltődés” művészete
A dackorszakban a szülői tartalékok gyorsan merülnek. Tervezzünk be rendszeresen olyan időt, amikor nem a gyermek igényeire koncentrálunk. Lehet ez egy rövid kávészünet, egy telefonbeszélgetés egy baráttal, vagy egy rövid séta. A feltöltődött szülő türelmesebb, és hatékonyabban tudja kezelni a kétéves gyermek viselkedéséből adódó kihívásokat.
A dackorszakon túl: felkészülés a harmadik életévre
Bár a „rettenetes kettes” elnevezés ragadt meg a köztudatban, a dackorszak valójában gyakran a 3-4. életévig is elhúzódik, sőt, a csúcspontját sokszor csak 30-36 hónaposan éri el. Ahogy a gyermek nyelvi képességei fejlődnek, a hisztik intenzitása fokozatosan csökken.
A harmadik életév felé haladva a gyermek képes lesz hosszabb ideig fenntartani a figyelmét, jobban megérti az ok-okozati összefüggéseket, és ami a legfontosabb, sokkal hatékonyabban tudja szavakba önteni a szükségleteit. Az érzelmi szabályozás lassan, de biztosan fejlődik, ahogy a szülő által nyújtott támogató kereteket internalizálja.
A szociális készségek fejlesztése
Két éves korban a gyermekek még párhuzamosan játszanak: egymás mellett, de nem feltétlenül egymással. A konfliktusok gyakoriak, különösen a birtoklás körül. Ne várjuk el tőlük, hogy tökéletesen osszák meg a játékaikat. A megosztás képessége csak később, a szociális érés során alakul ki teljesen.
Segítsük a megosztás tanítását azzal, hogy a „váltás” fogalmát mutatjuk be. „Öt percig te játszol a piros autóval, aztán jön Peti. Jelezni fogom, ha letelt az idő.” Használhatunk időzítőt, hogy a gyermek vizuálisan is lássa az idő múlását, ami segít a szabályok elfogadásában.
A hosszú távú hatás: a biztonságos kötődés
A rettenetes kettes időszakának kezelési módja alapvetően befolyásolja a gyermek és a szülő közötti kötődést. Amikor a szülő türelmesen, empatikusan reagál a hisztire és a dühre, azt üzeni a gyermeknek, hogy minden érzése elfogadott, és a szülő egy biztonságos bázis, ahová mindig visszatérhet.
Ez a biztonságos kötődés adja meg a gyermeknek azt a belső erőt és önbizalmat, amellyel később képes lesz kezelni a nagyobb kihívásokat, a kortárs kapcsolatait és a jövőbeli stresszhelyzeteket. A dackorszak tehát nem egy átok, hanem egy lehetőség arra, hogy megerősítsük a kapcsolatunkat, és megtanítsuk gyermekünknek, hogyan navigáljon a saját érzelmi világában.
A kétéves viselkedésének megértése kulcs a nyugodtabb szülői lét felé. Ne feledjük, a gyermekünk nem megnehezíteni akarja az életünket, hanem megpróbálja megérteni a sajátját. Legyünk a vezetője, az iránytűje, és a biztos pontja ebben a felfedező úton.
Gyakran ismételt kérdések a kétéves gyermek viselkedéséről és a dackorszakról
❓ Mi a különbség a hiszti és az összeomlás között?
A hiszti (tantrum) gyakran egy eszköz, amellyel a gyermek megpróbál elérni valamit (pl. egy játékot), és általában akkor szűnik meg, ha a kívánt dolog teljesül vagy ha eltűnik a közönség. Az összeomlás (meltdown) viszont egy valódi érzelmi túlterhelés, ami fáradtságból, éhségből vagy szenzoros túlterhelésből fakad. Ekkor a gyermek elveszíti a kontrollt, és a szülő feladata az, hogy biztonságot nyújtson számára, amíg a vihar elül. Az összeomlást nem lehet logikával megállítani, csak türelemmel kivárni.
🧸 Meddig tart általában a „rettenetes kettes” időszaka?
Bár az elnevezés a kétéves korra utal, a dackorszak általában a 18 hónapos kor körül kezdődik, és gyakran egészen a 3,5-4 éves korig tarthat. A hisztik csúcspontja sok esetben 30 hónap körülre tehető. Ahogy a gyermek nyelvi képességei fejlődnek, és jobban képes lesz szavakba önteni a frusztrációját, a fizikai dac fokozatosan csökken.
🍎 Mit tegyek, ha a kétévesem nem hajlandó enni semmit, csak egy-két fajta ételt?
Ez a válogatósság (picky eating) tipikus jelenség a dackorszakban, mivel az evés az egyik terület, ahol a gyermek kontrollt gyakorolhat. A legfontosabb, hogy ne erőltessük az evést. Tartsuk be a szülői feladatot (kínáljunk egészséges ételeket, rendszeres időpontban), de hagyjuk, hogy a gyermek döntse el, mennyit eszik. Kínáljunk fel új ételeket többször is, kis adagokban, anélkül, hogy nyomás alá helyeznénk. Biztosítsuk, hogy legalább egy olyan étel mindig legyen a tányéron, amit szeret.
💬 Hogyan kezeljem a nyilvános hisztit a szupermarketben?
A nyilvános hiszti a legmegterhelőbb a szülő számára, mivel a szégyenérzet felerősödik. A legfontosabb, hogy ne a körülöttünk lévő emberekre koncentráljunk, hanem a gyermekre. Maradjunk nyugodtak. Ha lehetséges, vigyük el a gyermeket egy csendesebb, biztonságos helyre (pl. az autóba). Ha ez nem lehetséges, guggoljunk le hozzá, tartsuk a határt (pl. „Nem vesszük meg azt a csokit.”), de fejezzük ki az empátiánkat: „Látom, dühös vagy. Itt vagyok veled.” A figyelem elvonása és a rövid, határozott kommunikáció segíthet.
💪 Miért mond a kétévesem mindenre nemet, még arra is, amit szeretne?
A „nem” szó a kétévesek számára a függetlenség és az autonómia igényének kifejezése. Ez az első szó, amivel hatékonyan tudnak kontrollt gyakorolni a környezetük felett. Ahelyett, hogy megkérdeznénk: „Szeretnél felöltözni?”, ami azonnali „nem”-et eredményez, használjunk választási lehetőségeket: „Melyik zoknit veszed fel, a macisat vagy a csíkosat?” Így a gyermek érzi, hogy dönt, de a végeredmény (felöltözés) elkerülhetetlen.
😴 Mit tehetek, ha a kétévesem elkezdi visszautasítani a délutáni alvást?
A délutáni alvás elhagyása tipikus jelenség 2,5 és 4 éves kor között. Ha a gyermek már nem igényli az alvást, de még mindig fáradt délutánra, vezessük be a „csendes időt”. Ez azt jelenti, hogy a gyermeknek csendben kell lennie a szobájában (akár az ágyban, akár a szőnyegen) egy könyvvel vagy egy játékkal, még akkor is, ha nem alszik. Ez segít az idegrendszernek a feltöltődésben, és megakadályozza az esti hisztiket.
🧑🏫 Mikor érdemes szakember segítségét kérni a kétéves viselkedésével kapcsolatban?
Ha a kétéves gyermek viselkedése extrém mértékű agresszióval jár (gyakori, kontrollálhatatlan harapás, ütés), amely már a saját vagy mások testi épségét veszélyezteti, vagy ha a hisztik olyan hosszúak és intenzívek, hogy a gyermek teljesen képtelen visszatérni a nyugodt állapotba, érdemes szakemberhez (gyermekpszichológus, fejlesztőpedagógus) fordulni. Szintén kérjünk segítséget, ha a gyermek kommunikációs fejlődése jelentősen elmarad, ami fokozza a frusztrációt.





Leave a Comment