Amikor a gyermekünk hangos sírásba kezd, hirtelen egyedül érezhetjük magunkat a szülői szerep kihívásai között. Ez a pillanat az egyik legintenzívebb próbatétel, ami azonnali reakciót követel, miközben a saját idegrendszerünk is feszültség alá kerül. Hogyan reagáljunk helyesen, amikor a kicsi arca eltorzul a fájdalomtól, vagy éppen a frusztrációtól? A sírás nem egy szeszély, hanem a leghangosabb és legősibb kommunikációs forma. A mi válaszunk erre a hívásra alapozza meg azt, ahogyan gyermekünk a jövőben saját érzelmeit kezeli majd. A vigasztalás művészete mélyebb, mint gondolnánk; ez a bizalom és az érzelmi intelligencia fejlesztésének alapköve.
A sírás mint a gyerek nyelve: megérteni a hívást
A felnőtt társadalom gyakran úgy tekint a sírásra, mint egy zavaró tényezőre, amit minél előbb el kell hallgattatni. Azonban a kisgyermek számára a sírás az egyetlen eszköz arra, hogy közölje: valami nincs rendben. Ez lehet fizikai fájdalom, fáradtság, éhség, vagy ami a leggyakoribb: érzelmi túlterheltség. A síró gyerek nem próbál manipulálni minket; egyszerűen a segítségünket kéri a belső vihar elviseléséhez.
A csecsemőkori sírás biológiai szükséglet, de a növekedéssel együtt a sírás funkciója is változik. A totyogó már a frusztrációt és a dühöt is képes sírással kifejezni, különösen akkor, ha a nyelvi képességei még korlátozottak. Ekkor a szülői feladat nem a sírás megszüntetése, hanem annak dekódolása és az érzelmi teher megosztása.
A sírás sosem cél, hanem eszköz. Ha megpróbáljuk elfojtani, megtanítjuk a gyereket arra, hogy az érzelmei nem fontosak, és hogy a segítségkérés is felesleges.
A gyerekkori sírás elfogadása az első lépés a hatékony vigasztalás felé. Ez jelenti azt, hogy elismerjük: a gyermeki problémák – legyen szó egy összetört sütiről vagy egy elvett játékról – abban a pillanatban éppen olyan súlyosak és valósak, mint a mi felnőtt aggodalmaink. Ha mi bagatellizáljuk a problémát, ő azt tanulja meg, hogy az érzései nem érvényesek.
Az érzelmi validáció alapkövei: a megértés ereje
A validálás, vagyis az érzelmek érvényesítése, az empatikus kommunikáció központi eleme. Ez azt jelenti, hogy a gyermek felé azt kommunikáljuk: látjuk, halljuk és elfogadjuk az érzését, még akkor is, ha a kiváltó ok számunkra apróságnak tűnik. Ez a hozzáállás teremt biztonságos teret a gyermek számára a feldolgozáshoz.
A validáció nem egyenlő a helytelen viselkedés jóváhagyásával. Például, ha a gyermek dühében eldobja a játékát, a validálás nem azt jelenti, hogy jóváhagyjuk a dobálást, hanem azt, hogy elismerjük a mögötte lévő dühöt: „Látom, mennyire dühös vagy, amiért nem sikerült felépítened a tornyot.” Ezután jöhet a viselkedés korrekciója, de az érzelmi alap elfogadása nélkül a korrekció hatástalan marad.
A síró gyerek elsődleges igénye nem a megoldás, hanem a kapcsolat és az elismerés. A szavak előtt mindig az érintés és a tekintet kommunikál.
A neurobiológiai háttér: a nyugalom megteremtése
Amikor egy gyermek sír, a stresszhormonok (kortizol) szintje megemelkedik. A gyermek agyának érzelmi központja, az amigdala vészhelyzetet jelez. Képtelen a logikus gondolkodásra és az érzelmi szabályozásra. Ebben az állapotban a szülőnek kell kölcsönadnia a saját nyugalmát. Ez a jelenség a társ-szabályozás. Amikor mi nyugodtan, de határozottan reagálunk, a gyermek idegrendszere le tud csillapodni, mert biztonságban érzi magát a mi jelenlétünkben.
A vigasztalás során használt nyugodt hangszín, az ölelés és a lassú légzés mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a gyermek visszatérjen a paraszimpatikus idegrendszer állapotába. Ez a biológiai folyamat elengedhetetlen ahhoz, hogy a gyermek megtanulja, hogyan nyugtassa meg saját magát a jövőben. A mi reakciónk a modell, amit utánozni fog.
A „mit mondjunk” arany szabályai: A támogató nyelv és az empátia
A vigasztalás során a szavak célja az érzelmek validálása, a kapcsolat megerősítése és a megértés kifejezése. A sikeres kommunikáció nem a probléma megoldásával kezdődik, hanem az érzés nevének kimondásával.
1. Az érzések tükrözése és elnevezése
A gyermek gyakran nem tudja szavakba önteni, mit érez. A szülői feladat a tolmácsolás. Amikor a gyermek hallja, hogy a szülő megnevezi a belső állapotát, az már önmagában megnyugtató. Ez segíti a gyermek szókincsének bővítését és az érzelmek azonosítását.
| Helytelen (Elfojtó) | Helyes (Validáló) |
|---|---|
| „Ne hisztizz már egy ilyen apróság miatt!” | „Látom, nagyon szomorú vagy, amiért leesett a fagyid.” |
| „Nincs is mitől félned!” | „Tudom, hogy ijesztőnek tűnik ez a nagy kutya. Rendben van, ha félsz.” |
| „Hagyd abba a sírást, mert különben…” | „Nagyon dühös vagy, mert nem sikerül. Megértem a frusztrációdat.” |
A kulcs a nyitott és befogadó kommunikáció. Használjunk olyan mondatokat, amelyek megerősítik az érzést: „Ez tényleg fájdalmas lehet.” vagy „Nagyon nehéz lehet ez neked.” Ezek a rövid, de hatásos kijelentések mélyebb szinten kapcsolódnak, mint a hosszú magyarázatok.
2. A fizikai közelség és a nonverbális üzenetek
A szavak mellett a testbeszédünk is döntő. A nyugodt testtartás, a szemkontaktus (ha a gyermek készen áll rá), és a fizikai érintés (ölelés, simogatás) a leggyorsabb módja a stressz csökkentésének. Amikor a gyermek sír, ne távolodjunk el tőle, még akkor sem, ha a viselkedése idegesítő. A jelenlét a legnagyobb ajándék.
A megnyugtató érintés aktiválja az oxitocin termelést, ami csökkenti a stresszt és erősíti a szülő-gyerek kötődést. Egy szoros ölelés, vagy akár csak a kéz megfogása, sokszor többet ér ezer szónál. A vigasztalásban az első három perc szinte kizárólag a fizikai és érzelmi kapcsolódásról szól.
3. Megoldáskeresés és jövőorientált beszéd
Miután az érzelmeket validáltuk és a gyermek megnyugodott, eljön az ideje a megoldáskeresésnek. Ezt azonban csak akkor tegyük, ha a gyermek már kijött a pánikreakcióból. Kérdezzük meg tőle, hogy mit gondol, mi segítene most?
Például: „Most, hogy már egy kicsit jobban vagy, mit tehetnénk, hogy ez ne történjen meg újra?” Ezzel a gyermek aktív résztvevőjévé válik a helyzet kezelésének, ami növeli az önhatékonyság érzését. Ez az apró lépés segít átvezetni a gyermeket a dühből vagy szomorúságból a cselekvésbe.
A „mit NE mondjunk” fekete listája: A tiltó zóna

Vannak olyan szülői reflexek és mondatok, amelyeket generációkon keresztül örököltünk, de amelyek súlyosan aláássák a gyermek érzelmi fejlődését és a bizalmi kapcsolatot. Ezek a mondatok legtöbbször a szülői tehetetlenségből, vagy a gyors békesség iránti vágyból fakadnak.
1. A bagatellizálás és az érzések elutasítása
A legkárosabb reakció az, amikor a szülő elutasítja a gyermek érzéseit. Azt sugalljuk, hogy az érzett fájdalom nem valós, vagy nem indokolt. Ez a vigasztalás művészetének legfőbb ellensége, mert hosszú távon a gyermek megtanulja elnyomni az érzéseit, ami szorongáshoz és rossz érzelmi szabályozáshoz vezet.
TILOS: „Nincs is mitől sírni!” – Ezzel azt üzenjük, hogy a gyerek nem bízhat a saját belső állapotában.
A bagatellizálás tipikus példái: „Ez egy nagyfiú/nagylány, ne sírj már ezen!” vagy „Ez semmiség, ne csinálj ekkora ügyet belőle!” Bármennyire is aprónak tűnik a probléma, a gyermek számára a világot jelenti. A mi feladatunk nem a probléma méretének megítélése, hanem az érzelmi válasz elfogadása.
2. Fenyegetés és szégyenérzet keltése
Sok szülő a sírás megállítására büntetést vagy szégyenérzetet használ. „Ha nem hagyod abba, nem kapsz mesét!” vagy „Nézd meg, mindenki téged néz, viselkedj már!” Ez a taktika rövid távon működhet, mert a félelem felülírja a szomorúságot vagy a dühöt, de hosszú távon katasztrofális.
Amikor a gyermeket szégyenítjük meg a sírásáért, azt tanítjuk neki, hogy az érzelmek kifejezése veszélyes, és hogy a szeretet feltételekhez kötött. A szégyenérzet nem segíti a fejlődést, csak elnyomja az eredeti érzést, ami később más, kevésbé egészséges formában törhet a felszínre.
3. Elterelés és a gyors megoldás kényszere
Bár csábító lehet egyből elterelni a gyermek figyelmét (pl. egy játékkal, édességgel), ezzel megfosztjuk őt attól a lehetőségtől, hogy feldolgozza az érzést. Az elterelés azt üzeni: „Ez az érzés rossz, meneküljünk el előle!”
A gyermeknek szüksége van arra az időre, ami alatt a düh vagy a szomorúság hulláma lecseng. Csak miután megtapasztalta az érzést és megkapta a validációt, tud továbblépni. A gyors elterelés megakadályozza az érzelmi feldolgozást és azt, hogy a gyermek megtanulja azonosítani az érzései forrását.
A szülői stressz kezelése: Amikor mi is kiborulunk
Egy síró gyermek hallatán a szülői agyban is bekapcsol a vészjelző. Különösen, ha fáradtak, stresszesek vagyunk, nehéz megőrizni a nyugalmat és az empátiát. Pedig a hatékony vigasztalás a szülői önszabályozással kezdődik.
A „szünet a szülőnek” technikája
Mielőtt reagálnánk, vegyünk egy mély levegőt. Ha úgy érezzük, forr bennünk a düh vagy a tehetetlenség, mondjuk ki hangosan (akár magunkban): „Dühös vagyok, de a gyermekemnek most a nyugalomra van szüksége.” Ez a tudatosítás segít visszavenni az irányítást az érzelmi reakcióink felett. Néha pár másodpercnyi fizikai távolság, mielőtt közel megyünk, megmentheti a helyzetet.
Ha a gyermek biztonságos helyen van, és a dühroham a tetőfokán, megengedhetjük magunknak, hogy egy pillanatra elforduljunk, mélyen lélegezzünk, és tudatosítsuk: nem a gyermekem ellenem teszi ezt, hanem a gyermekem szenved. Ez a perspektívaváltás elengedhetetlen a hosszútávú türelem megőrzéséhez.
A bocsánatkérés ereje
Mi is emberek vagyunk, és elkerülhetetlen, hogy néha helytelenül reagáljunk, kiabáljunk, vagy megbántsunk. Ha elvesztettük a fejünket, a legfontosabb lépés a bocsánatkérés. „Sajnálom, hogy kiabáltam veled. Nagyon fáradt voltam, és nem kellett volna így reagálnom a sírásodra. Ez a felnőtt hibája volt.”
Ezzel nemcsak helyreállítjuk a kapcsolatot, hanem megtanítjuk a gyermeknek a felelősségvállalást és azt, hogy a hibázás után is van lehetőség a helyrehozatalra. Ez az ő érzelmi intelligencia fejlesztésének egyik leghatásosabb eszköze.
Korosztályok és a sírás: Különbségek a megközelítésben
A vigasztalás módszere nagyban függ a gyermek életkorától és fejlődési szakaszától. Másképp kell megközelíteni egy dühöngő totyogót, mint egy csalódott iskoláskorú gyermeket.
A totyogók (1-3 év) és a dührohamok
Ebben a korban a sírás gyakran dühroham formájában jelentkezik, amikor a gyermek a nyelvi korlátok és az autonómia iránti vágy összeütközésébe ütközik. A dührohamok idején a gyermek agya „kikapcsol”, és képtelen a racionális gondolkodásra. Ilyenkor a fizikai biztonság és a szavak nélküli jelenlét a legfontosabb.
Mit tegyünk? Maradjunk közel hozzá. Ne próbáljunk vitatkozni vagy magyarázkodni. Üljünk le a földre, és várjuk meg, amíg a vihar alábbhagy. A cél a társ-szabályozás a fizikai közelség által. Amikor a roham elmúlik, jöhet a rövid, egyszerű validáció: „Nagyon dühös voltál, és ez rendben van. Most már jobban érzed magad?”
Az óvodások (3-5 év) és a fantáziavilág
Az óvodások már sokkal jobban képesek kifejezni magukat, de a félelmeik gyakran irreálisak (szörnyek, sötétség). A vigasztalásnak tiszteletben kell tartania a gyermek fantáziavilágát, miközben biztonságot nyújt a valóságban.
Mit mondjunk? Ne nevessük ki a félelmeit. Validáljuk a félelmet, majd adjunk neki eszközt a kezelésére. „Tudom, hogy félsz a sötétben lévő árnyékoktól. Én itt vagyok veled, és ez a lámpa a mi védelmezőnk.” Ebben a korban a történetmesélés és a szerepjáték is segítheti az érzelmek feldolgozását.
Az iskoláskorúak (6-12 év) és a társas nyomás
Az idősebb gyermekek sírása gyakran a társas interakciók, a teljesítménykényszer vagy a barátságok miatti csalódás következménye. Ők már sokkal inkább szégyellik a sírást, főleg mások előtt. A fizikai vigasztalás lehet, hogy már nem az elsődleges igényük.
A diszkréció fontossága: Hívjuk félre a gyermeket, biztosítsunk neki privát teret. A hangsúly a problémamegoldás segítésére és a hallgatásra tevődik át. „Mesélj el mindent, ami történt. Itt vagyok, csak hallgatlak.” Kérdezzük meg: „Mit szeretnél, hogy tegyek? Csak hallgassak, vagy segítsek megoldani?” Ezzel tiszteletben tartjuk a növekvő autonómiáját.
A sírás mint az érzelmi intelligencia fejlesztésének eszköze
A vigasztalás művészete nem csak a pillanatnyi megnyugtatásról szól, hanem egy hosszú távú befektetésről a gyermek jövőjébe. Minden sírás egy lehetőség arra, hogy a gyermek megtanulja az érzelmi önismeretet és az érzelmi szabályozást.
Az érzelmi szókincs bővítése
Ha következetesen elnevezzük a gyermek érzéseit (düh, csalódottság, szomorúság, irigység, öröm), segítünk neki felépíteni egy gazdag érzelmi szókincset. Ez a szókincs elengedhetetlen ahhoz, hogy felnőttként ne csak reagáljon az érzéseire, hanem tudatosan kezelje azokat. „Azt hiszem, most nagyon frusztrált vagy, mert nem tudod megcsinálni a cipőfűződet. Ez nem düh, ez frusztráció.”
A reziliencia kiépítése
A reziliencia, vagyis a lelki ellenálló képesség nem azt jelenti, hogy a gyermek nem sír, hanem azt, hogy tudja, képes túlélni a nehéz érzéseket. Amikor a szülő elfogadja a sírást és segít a gyermeknek kijönni az érzelmi gödörből, a gyermek megtanulja: „Sírhatok, de utána visszatérek a normális kerékvágásba.” Ez a tudat a legnagyobb védőpajzs a felnőttkori stressz ellen.
A sírás utáni megnyugvás a legfontosabb lecke. Ez tanítja meg a gyermeket arra, hogy a nehéz érzések elmúlnak, ha hagyjuk őket áramolni.
Gyakorlati technikák: A „nyugalom horgonya”
Néha a szavak kevésnek bizonyulnak, és konkrét cselekvési tervre van szükség. Különösen a stresszes helyzetekben, mint például orvosi vizsgálatok vagy nagy változások idején, hasznos, ha van egy előre megbeszélt „nyugalom horgonya”.
A „vészhelyzeti” ölelés
Beszéljük meg előre a gyermekkel, hogy ha túlterheltnek érzi magát, használhat egy speciális jelet (pl. a fül megérintése), amivel azonnal jelzi, hogy ölelésre van szüksége. Ez a technika különösen hasznos nyilvános helyeken, ahol a gyermek szégyellheti a sírást, de szüksége van a azonnali társ-szabályozásra.
A „nyugalom sarka”
Hozzuk létre otthon egy kényelmes, biztonságos sarkot, tele puha párnákkal, könyvekkel és stresszlabdákkal. Ez a hely nem büntetésre szolgál, hanem az önszabályozás gyakorlására. Amikor a gyermek sír vagy dühöng, felajánlhatjuk neki, hogy menjen oda, és „dolgozza fel a nagy érzéseket”. Ez segít neki megtanulni, hogy ő maga is tehet lépéseket a megnyugvásért.
A vigasztalás nem csak a rossz érzések eltüntetéséről szól, hanem arról, hogy megtanítsuk a gyermeket az érzésekkel való együttélésre, és hogy a szülő mindig ott lesz a viharban.
A légzés mint eszköz
Tanítsunk meg a gyermeknek egyszerű légzőgyakorlatokat, amiket sírás közben is alkalmazhatunk. Például a „gyertya elfújása” (lassú kifújás) vagy a „virág megszagolása” (mély belégzés). Amikor a gyermek sír, mi magunk is kezdjünk el lassan, hallhatóan lélegezni. A ritmusunk automatikusan segít neki is lelassulni.
Ez a módszer nem az elterelés része, hanem egy konkrét eszköz az idegrendszer megnyugtatására. Amikor a gyermek a légzésre koncentrál, az a figyelmét a testére tereli, ami megszakítja a düh vagy a szomorúság ördögi körét.
A határok szerepe a vigasztalásban: Igen az érzésre, nem a viselkedésre
Sok szülő fél attól, hogy ha elfogadja a sírást és a dühöt, azzal felhatalmazza a gyermeket a rossz viselkedésre. Ez egy tévhit. Az empatikus kommunikáció és a határok felállítása tökéletesen megfér egymás mellett.
A határállítás lényege, hogy különválasztjuk az érzést és a viselkedést. Az érzés mindig elfogadható, a viselkedés viszont szabályozható. Például, ha a gyermek dühében megüt minket, a válaszunk a következő lehet:
- Validáció: „Nagyon dühös vagy, amiért nem engedtem meg, hogy még egy mesét nézz. Értem a dühödet.”
- Határállítás: „De nem hagyom, hogy megüss engem. Ha dühös vagy, ütheted a párnát, de az emberek testét nem bántjuk.”
- Fizikai beavatkozás (ha szükséges): Óvatosan, de határozottan blokkoljuk az ütést.
Ez a módszer tanítja meg a gyermeket arra, hogy minden érzés megengedett, de a kifejezés módjának megvannak a határai. Ez a kettős megközelítés a biztonság és az elfogadás alapvető eleme.
A szavak ereje a kapcsolatépítésben
Minden alkalom, amikor a gyermek sír, egy lehetőség a kapcsolat mélyítésére. A következetes, szeretetteljes és validáló reakció azt üzeni a gyermeknek: „Bármi történjen is, számíthatsz rám. Én vagyok a te biztonságos kikötőd.”
Ez a bizalom az alapja annak, hogy a gyermek később, a kamaszkor nehéz éveiben is hozzánk forduljon. Ha megtanulja, hogy a szülei elfogadják a legnehezebb, legkiszolgáltatottabb pillanataiban is, akkor nem fogja elrejteni a problémáit. A vigasztalás művészete tehát nem csupán a sírás kezelése, hanem a feltétel nélküli szeretet gyakorlása.
Ne feledjük, hogy a síró gyermek nem egy probléma, amit meg kell oldani, hanem egy ember, akinek segítségre van szüksége. A mi feladatunk, hogy türelemmel, empátiával és a megfelelő szavakkal vezessük át őt az érzelmi viharokon, megerősítve ezzel az önmagába vetett hitét és a világba vetett bizalmát. A szülői reakciók formálják a gyermek belső narratíváját a világról és önmagáról.
A legapróbb gesztusok, a halk szavak és az odafordulás együttesen építik fel azt a szilárd alapot, amelyre a gyermek felnőttként támaszkodhat. A síró gyerek megnyugtatása egy olyan szülői szupererő, amelynek elsajátítása folyamatos tanulást és önismeretet igényel, de a jutalom – egy érzelmileg kiegyensúlyozott, magabiztos felnőtt – megfizethetetlen.
Gyakran ismételt kérdések a síró gyerek vigasztalásáról: tippek az empatikus kommunikációhoz
-
😢 Hány percig kell engedni a gyermeket sírni, mielőtt közbelépünk?
-
Nincs szigorú időkorlát, de a legtöbb szakértő szerint a sírás azonnali reakciót igényel, különösen csecsemőkorban és kisgyermekeknél. A cél az, hogy a gyermek ne érezze magát elhagyatva. Azonnal menjünk oda hozzá, még ha nem is beszélünk azonnal. A fizikai jelenlét és a nonverbális jelzések (ölelés, simogatás) már az első másodpercekben megkezdik a társ-szabályozást. A vigasztalás művészete a gyors, de nyugodt reakcióban rejlik.
-
😡 Mit tegyek, ha a gyermek dührohamot kap nyilvános helyen?
-
A legfontosabb, hogy ne a külvilág reakciójára, hanem a gyermek igényére fókuszáljunk. Ha lehetséges, vigyük el egy csendesebb, biztonságos helyre. Ne próbáljunk logikusan érvelni a roham alatt. Használjunk minimális szavakat, de erős fizikai jelenlétet: „Itt vagyok veled, biztonságban vagy.” Várjuk meg, amíg a vihar lecseng, majd utólag beszéljük meg a történteket. A szülői reakciók nyugalma kulcsfontosságú.
-
🍬 Szabad-e jutalmazni a gyermeket, ha abbahagyja a sírást?
-
Általánosságban nem javasolt a sírás abbahagyását jutalmazni (pl. édességgel vagy ajándékkal), mert ez azt tanítja a gyermeknek, hogy az érzelmek elnyomása hozza meg a jutalmat. Inkább jutalmazzuk azt, ha a gyermek megpróbálja szavakba önteni az érzéseit, vagy ha a sírás után képes megnyugodni. A cél az érzelmi feldolgozás jutalmazása, nem az elfojtásé.
-
🤥 Miért mondják a gyerekek, hogy fáj valami, amikor csak szomorúak?
-
A kisgyermekek számára az érzelmi fájdalom és a fizikai fájdalom között gyakran elmosódik a határ, mivel az agy érzelmi és fizikai fájdalomért felelős területei átfedésben vannak. Ezenkívül a fizikai fájdalom megnevezése könnyebb lehet, mint az összetett érzelmeké. Ha a gyermek azt mondja, fáj a hasa, validáljuk az érzést („Látom, fáj neked valami”), de segítsük neki megnevezni a mögöttes érzelmet („Lehet, hogy szomorú vagy, amiért vége a játéknak?”). Ez segíti az érzelmi szókincs fejlődését.
-
🤐 Mit tegyek, ha a gyermekem bezárkózik és nem akar beszélni, amikor szomorú?
-
Tiszteletben kell tartanunk a gyermek privát szféráját. Ne erőltessük a beszélgetést, hanem biztosítsuk a folyamatos, feltétel nélküli jelenlétet. Mondjunk olyasmit, hogy: „Látom, most egyedül szeretnél lenni a gondolataiddal. Én itt leszek a közelben, ha készen állsz a beszélgetésre, vagy csak egy ölelésre.” A biztonságos tér megteremtése kulcsfontosságú. Néha egy közös, csendes tevékenység (pl. rajzolás) segít feloldani a feszültséget.
-
🗣️ Hogyan tudok empatikusan reagálni, ha közben én is dühös vagyok?
-
Ez az önszabályozás legnehezebb része. Ha dühösnek érzi magát, használja a „szünet a szülőnek” technikát. Vegyen egy mély levegőt, és emlékeztesse magát, hogy a gyermeknek most a nyugalom horgonyára van szüksége. Ha muszáj, mondja ki: „Most nagyon ideges vagyok, adok magamnak 10 másodpercet, hogy megnyugodjak, mielőtt válaszolok.” A nyugodt hangszín felvétele, még ha nehéz is, segíti a gyermek idegrendszerét is.
-
😢 Helyes-e, ha egy fiú sír? Hogyan kezeljük a társadalmi elvárásokat?
-
Abszolút helyes. A nemi sztereotípiák, miszerint „a fiúk nem sírnak”, súlyosan károsak az érzelmi intelligencia fejlesztésére. Tanítsuk meg a fiúknak, hogy a szomorúság, a fájdalom és a félelem kifejezése az emberi lét része. Validáljuk az érzéseiket ugyanúgy, mint a lányokét. „Tudom, hogy a barátaid azt mondták, ne sírj, de én azt mondom, sírhatsz. Minden érzésed fontos számomra.”




Leave a Comment