Amikor először mesélünk gyermekünknek, nem csupán szavakat mondunk ki. Egy kaput nyitunk meg a közös világunkba, ahol a valóság határai elmosódnak, és a képzelet szabadon szárnyalhat. A történetmesélés az egyik legősibb és leghatékonyabb pedagógiai eszköz, ami mélyen beágyazódik a szülő-gyermek kapcsolatba. Ez a rituálé nem csak a lefekvés előtti nyugalom megteremtéséről szól, hanem arról is, hogy miként építjük fel közösen a gyermek nyelvi intelligenciáját és belső, gazdag fantáziavilágát.
A mesélés fundamentuma: Miért létfontosságú a gyermek fejlődésében?
A mesélés sokkal több, mint puszta szórakozás; ez a gyermek kognitív és érzelmi fejlődésének egyik alappillére. Amikor a szülő mesél, olyan szavak és mondatszerkezetek jutnak el a gyermekhez, amelyekkel a mindennapi beszédben ritkán találkozik. Ez a gazdag nyelvi input alapozza meg a későbbi olvasási készséget és az akadémiai sikereket.
A történetek hallgatása során a gyermek megtanulja a kauzalitást, vagyis az ok-okozati összefüggéseket. Egy mese eleje, közepe és vége segít neki megérteni, hogy az események láncolatban következnek. Ez a narratív gondolkodás képessége elengedhetetlen a logikus érveléshez és a problémamegoldáshoz az élet későbbi szakaszaiban.
A mese a gyermek számára egy biztonságos laboratórium, ahol a szereplők sorsán keresztül kísérletezhet a félelemmel, a haraggal, az örömmel és a veszteséggel, anélkül, hogy valós veszélynek tenné ki magát.
Emellett a mesélés erősíti az érzelmi kötődést. A szülő közelsége, a hangjának ritmusa és a közösen eltöltött, fókuszált idő megnyugtató hatással van a gyermek idegrendszerére. A mesélés aktusa a feltétel nélküli szeretet és a figyelem ajándéka, ami mélyen táplálja a gyermek önbizalmát és biztonságérzetét.
A szavak világa: A szókincs robbanása a mesék által
A szókincs passzív és aktív részre oszlik. A passzív szókincs azokat a szavakat jelenti, amelyeket a gyermek megért, míg az aktív szókincs azokat, amelyeket maga is használ. A mesék kiválóan alkalmasak arra, hogy mindkét területet fejlesszék, különösen a ritkábban használt, árnyalt kifejezéseket.
A kutatások egyértelműen kimutatják, hogy azok a gyerekek, akiknek sokat mesélnek, sokkal gazdagabb szókincset halmoznak fel, mint társaik. A mesékben megjelenő nyelvezet gyakran formálisabb, gazdagabb melléknevekben és igékben, mint a hétköznapi párbeszéd. Gondoljunk csak bele: a konyhában ritkán használjuk a „bíbor” vagy a „dércsípte” szavakat, de egy mesében ezek természetesen jelennek meg.
A szókincs fejlesztésének kulcsa nem csak a mennyiség, hanem a kontextus. Amikor egy új szót hall a gyermek egy történetben, könnyebben el tudja helyezni a jelentését. Például, ha egy sárkány „rettenetesen” ordít, a gyermek a hangulatból és a cselekményből kikövetkezteti a szó súlyát.
Szómagyarázat játékosan: A mesélés közbeni interakció
Sokan tartanak attól, hogy ha megállnak a mesélés közben egy-egy szó magyarázatára, megtörik a történet varázsát. Pedig a rövid, játékos magyarázatok éppen hogy elmélyítik a megértést. Ne tartsunk hosszú nyelvtani órát! Ha a mese szerint a király „elszomorodott”, kérdezzük meg a gyermeket: „Mit jelent az, hogy elszomorodott? Olyan, mint amikor te sírsz, vagy inkább csak kicsit bánatos?”
Használjuk a szinonimák felfedezését. Ha a főhős „gyorsan” fut, kérdezzük meg: „Futhatott volna még másképp is? Talán sebesen? Vagy rohanva?” Ezzel nem csak a szótárát bővítjük, hanem a nyelvi árnyalatok iránti érzékenységét is fejlesztjük.
A szókincs fejlesztése sosem erőltetett tanulás, hanem a történetbe ágyazott, természetes felfedezés. Minden új szó egy új ecsetvonás a gyermek képzeletének vásznán.
Az életkorok kihívásai és lehetőségei a történetmesélésben
A mesélés módja drámaian változik a gyermek fejlődésével. Ami egy 1 éves babánál működik, az egy 6 éves óvodást már unalomba kerget. Az életkori sajátosságok megértése segít abban, hogy a mesélés mindig releváns és fejlesztő legyen.
Csecsemőkor (0–1 év): Ritmus, hang és ismétlés
Ebben a korban a gyermek még nem érti a szavak jelentését, de a hanghordozás, a ritmus és az intonáció létfontosságú. A csecsemők számára a mesélés a szülői hang megnyugtató zeneisége. Használjunk egyszerű rímeket, mondókákat és sok ismétlést. A hangszín váltogatása, a suttogás és a hirtelen, de rövid hangerőnövelés felkelti a figyelmüket és fejleszti a hallási diszkriminációt.
A tapintásos könyvek és a kontrasztos képek segítenek a vizuális és taktilis érzékelés fejlesztésében. A történet a szülő ölében való ringatózás és a közös nézegetés élménye.
Kisgyermekkor (1–3 év): Egyszerű cselekmény és a „mi történt” mesék
A szókincs robbanásszerűen fejlődik, de a figyelmi idő még nagyon rövid. A történetek legyenek egyszerűek, lineárisak és sok ismétléssel. A kisgyermekek imádják azokat a meséket, amelyek a saját életükről szólnak. Meséljünk arról, mi történt a nagymamánál, vagy hogyan építettünk tornyot a reggel. Ezek a személyes narratívák segítik a gyermeknek feldolgozni a napi eseményeket és megérteni a saját szerepét a világban.
Kiemelt szerepet kapnak az állatok és a könnyen azonosítható tárgyak. A tárgyak megnevezése és a hangutánzások (vau-vau, múúú) erősítik a szavak és a tárgyak közötti kapcsolatot.
Óvodáskor (3–6 év): Képzelet szárnyalása és a morális alapok
Ez a kor a fantázia aranykora. A gyermek már képes hosszabb történeteket követni, és imádja a „mi lenne, ha” kérdéseket. A mesékben megjelenhetnek komplexebb érzelmek és egyszerű morális dilemmák. A klasszikus tündérmesék, bár néha ijesztőek, segítenek feldolgozni a jó és a rossz fogalmát, valamint a félelem és a bátorság közötti különbséget.
Ebben a korban már bevezethetjük az interaktív mesélést: kérjük meg a gyermeket, hogy döntsön a szereplő helyett, vagy találjon ki egy új megoldást a problémára. Ez fejleszti a kritikus gondolkodást és a kreatív problémamegoldást.
Iskoláskor (6+ év): Komplex narratívák és a mélység
Az iskoláskorú gyermek igényli a részletesebb cselekményt, a több szereplős történeteket és a belső konfliktusokat. Már nem elég, ha a hős megmenti a hercegnőt; tudni akarja, miért ijedt meg a hős, és hogyan győzte le a saját belső kétségeit. A fantasy, a kalandregények és a történelmi mesék kerülnek előtérbe.
Itt az ideje a metaforák és az absztrakt gondolatok bevezetésének. Beszélgessünk arról, mit jelent a „bölcsesség” vagy a „hűség”. A mesélés itt már inkább közös olvasásba és beszélgetésbe fordul át, ahol a gyermek kérdései és véleménye egyre hangsúlyosabbá válik.
Módszertan I.: A szókincs tudatos fejlesztése a történetekkel

A hatékony szókincsfejlesztés nem a szavak bemagolása, hanem azok folyamatos, ismételt és kontextusba helyezett használata. Kismama magazin szerkesztőként tudom, hogy a szülők a gyakorlati tippeket igénylik, amelyek könnyen beilleszthetők a mindennapi rutinba.
A ritka szavak ereje: Kilépés a komfortzónából
Ne féljünk olyan szavakat használni, amelyekről azt gondoljuk, túl bonyolultak. A gyermek elméje szivacsként szívja magába a nyelvet. Ha egy mesében a ház „omladozó”, vagy az égbolt „ólomszürke”, használjuk bátran. Ezek a precíz melléknevek festik meg a képet a gyermek elméjében.
Még ha a gyermek nem is használja azonnal ezeket a szavakat, azok bekerülnek a passzív szókincsébe. A titok az ismétlésben rejlik. Egy ritka szó, amely három különböző mesében is felbukkan, lassan beépül a gyermek nyelvi rendszerébe.
| Technika | Leírás | Példa |
|---|---|---|
| A „Másképp mondom” játék | A mesélő szándékosan helyettesíti a közismert szót egy ritkább szinonimával. | Ahelyett, hogy „A kutya evett”, mondjuk: „A kutya lakmározott az eledelből.” |
| Kérdezz-felelek a kontextusról | Egy nehéz szó hallatán rövid kérdést teszünk fel, ami segít a jelentés kikövetkeztetésében. | „Mit gondolsz, mit jelent az, hogy fátyolos a hangja a királynőnek? Talán beteg, vagy szomorú?” |
| A „Szóvadászat” | Egy adott történetben előre kijelölünk 3-4 új szót, és megkérjük a gyermeket, hogy jelezze, ha meghallja. | Mondjuk: „Ma a méltóságos, zord és rejtelmes szavakat keressük a mesében.” |
A nyelvi struktúrák tudatosítása
A mesék nem csak szavakat, hanem mondatszerkezeteket is tanítanak. A hosszú, összetett mondatok megértése fejleszti a gyermek munkamemóriáját és figyelmét. Amikor mesélünk, használjunk mellékmondatokat, feltételes módokat és különböző igeidőket.
Például, ahelyett, hogy „Elment az erdőbe. Talált egy gombát.”, mondjuk: „Miután a királyfi sokáig bolyongott a sűrű erdőben, végül egy mohás fa tövében egy hatalmas, élénkpiros gombára lelt, amit azonnal a kosarába tett.” Ez a mondat komplexebb, de sokkal gazdagabb nyelvi élményt nyújt.
Módszertan II.: A képzelet motorja: Az interaktív mesélés
A passzív hallgatásból való aktív részvétel az, ami igazán beindítja a gyermek kreatív gondolkodását. Az interaktív mesélés azt jelenti, hogy a gyermek nem csak hallgatja a történetet, hanem formálja is azt.
A gyermek bevonása: Döntéshozatal a történetben
Ez a legnépszerűbb interaktív technika. Álljunk meg a történet egy kritikus pontján, és adjunk a gyermeknek választási lehetőséget. „A kis egér most jobbra induljon a sötét barlang felé, vagy balra a virágos mezőre, ahol talán a macska is leselkedik?”
Ez a módszer nem csak a képzeletet fejleszti, hanem a döntéshozatali képességet és a következmények mérlegelését is. A gyermek megtapasztalja, hogy az ő választásának súlya van, és az befolyásolja a cselekmény további alakulását.
Képek és rekvizitumok használata: A történet kézzelfoghatóvá tétele
A vizuális és taktilis ingerek nagymértékben segítik a képzeletet. Használjunk egyszerű eszközöket: bábokat, plüssállatokat, vagy akár egy egyszerű kendőt, ami lehet palást, folyó vagy sárkány. A lényeg, hogy a gyermek fizikailag is kapcsolatba kerüljön a történettel.
A történetkockák (Story Cubes) szintén kiváló eszközök: véletlenszerű képek alapján kell kitalálni egy összefüggő narratívát. Ez a módszer megtanítja a gyermeket, hogy azonnal reagáljon a váratlan elemekre és szőjön belőlük koherens mesét.
Az interaktív mesélés igazi ereje abban rejlik, hogy a gyermeket passzív fogyasztóból aktív alkotóvá lépteti elő. A saját történeteit jobban megjegyzi, és a benne rejlő tanulságokat mélyebben megérti.
Az improvizáció művészete: Mesék a pillanatból
A legjobb mesék gyakran azok, amelyek spontán módon születnek, egy esti séta vagy egy várakozás közben. Az improvizáció képessége a szülő részéről gyakorlást igényel, de az eredmény felbecsülhetetlen.
A „Mi van a táskámban?” és egyéb inspirációs technikák
Ha kifogytunk az ötletekből, merítsünk inspirációt a környezetből. A „Mi van a táskámban?” technika során kihúzunk egy véletlenszerű tárgyat (kulcs, szalvéta, toll), és köré építjük a történetet. Például, a kulcs lehet egy varázslatos ajtó nyitója, vagy egy elfeledett kincsesláda zára.
Használhatjuk a „Két ellentétes elem” módszerét is: válasszunk két egymástól távol álló fogalmat (pl. űrhajó és nagymama köténye), és próbáljuk meg összekapcsolni őket egy logikus, de vicces történetben. Ez fejleszti a laterális gondolkodást.
Gyakori hibák improvizálásnál és azok elkerülése
A spontán mesélés legnagyobb buktatója a cselekmény szétesése. Mivel nincs előre megírt vázlat, könnyen elkalandozhatunk. Egy tapasztalt mesélő mindig tart egy fonalat, egy központi konfliktust, amihez visszatér. Ne feledjük: minden történetnek szüksége van egy problémára, amit meg kell oldani.
Egy másik hiba a túl sok szereplő bevezetése. Kezdetben tartsuk a szereplők számát maximum háromnál, különben a gyermek elveszíti a fonalat. Koncentráljunk egy főhősre és az ő útjára.
Hogyan kezeljük a „túl ijesztő” vagy „túl szomorú” témákat?
Improvizálás közben előfordulhat, hogy a történet sötétebb fordulatot vesz, mint szerettük volna. Ha a gyermek szorongást mutat, azonnal térjünk vissza a biztonságos, ismert elemekhez. Mindig biztosítsuk a gyermeket arról, hogy a történetben lévő ijesztő elem kézben tartható és a végén minden jóra fordul.
A szomorú témák (pl. egy állat elvesztése) feldolgozása rendkívül fontos. Ne kerüljük el a szomorúságot, de mindig kínáljunk megoldást vagy megnyugvást a történet végén. A mese a remény hordozója, még a nehéz pillanatokban is.
A vizuális történetmesélés ereje
A képek és az olvasás szoros kapcsolatban állnak. A vizuális történetmesélés nem csak a képeket jelenti, hanem azt is, ahogyan a szavak festenek képet a gyermek elméjében.
Képeskönyvek olvasása másképp: Túl a szavakon
Amikor képeskönyvet olvasunk, ne csak a szöveget kövessük. Töltsünk időt a képek nézegetésével. Kérdezzük meg: „Mit gondolsz, mire gondolhat ez a kislány? Nézd meg az arcát, miért van ilyen szomorú tekintete?” Ezzel fejlesztjük a vizuális elemzőképességet és az empátiát.
Olvassunk el egy könyvet úgy is, hogy a szöveget elfedjük, és a gyermeknek kell a képek alapján elmesélnie a történetet. Ez a technika fejleszti a narratív kompetenciát és a szekvenciális gondolkodást.
A csend és a szünet jelentősége
A mesélésben a szünetek ugyanolyan fontosak, mint a szavak. A drámai szünetek felkeltik a feszültséget és időt adnak a gyermeknek a feldolgozásra. Ha a hős egy nagy akadály előtt áll, tartsunk egy hosszabb szünetet, mielőtt eláruljuk, mi történik. Ez a technika fejleszti a gyermek előrejelző képességét.
A csend segít a képeknek elmélyülni a gyermek fantáziájában. Ahelyett, hogy azonnal magyaráznánk, hagyjuk, hogy a kép, a hangulat vagy egy nehéz szó rezonáljon benne. A szülői hang ritmusának lassítása is hozzájárul a nyugodt, elmélyült befogadáshoz.
A saját illusztrációk készítése
Ha egy saját mesét találunk ki, kérjük meg a gyermeket, hogy rajzolja le a szereplőket és a helyszíneket. A rajzolás és a mesélés összekapcsolása erősíti a kreatív kifejezést. Amikor a gyermek rajzolja a történetet, kénytelen vizuális formába önteni az absztrakt gondolatokat, ami elmélyíti a mesebeli világát.
Készítsünk közös mesekönyvet! A szülő írja a szöveget, a gyermek rajzolja az illusztrációkat. Ez egy maradandó emlék és egyben egy csodálatos projekt, amely fejleszti a kézírást és a finommotorikát is.
A mese mint terápia: Érzelmi intelligencia fejlesztése

A mesék az érzelmi intelligencia (EQ) fejlesztésének ideális eszközei. Segítenek a gyermeknek azonosítani, megnevezni és kezelni a saját és mások érzéseit.
Az empátia gyakorlása a szereplőkön keresztül
Amikor egy mesében a főszereplő nehéz helyzetbe kerül, kérdezzük meg a gyermeket: „Hogyan érezhette magát a kismedve, amikor eltévedt? Milyen érzés lehetett a farkasnak, amikor senki sem akart vele játszani?” Ez a folyamat a szerepátvétel alapja.
Az empátia fejlesztése révén a gyermek megtanulja, hogy a tettei következményekkel járnak, és más embereknek is vannak érzései. A mese olyan konfliktusokat és nehézségeket mutat be, amelyekkel a gyermek még nem találkozott, de a történet biztonságos keretei között már elkezdheti feldolgozni azokat.
Nehéz témák feldolgozása: Gyász, költözés, válás
Amikor a családot nagy változás éri, a mesélés lehet a legfőbb eszköz a feszültség oldására. Léteznek célzott mesék a válás, a testvér születése, vagy a gyász feldolgozására. Ezek a történetek validálják a gyermek érzéseit.
Ha saját mesét találunk ki, használjunk allegóriákat. Például, ha a nagymama elköltözött, mesélhetünk egy madárról, aki új fészket épít, de mindig visszalátogat a régi fára. A lényeg, hogy a történet a megnyugvás és az elfogadás felé vezessen.
A történetmesélés során a gyermek nemcsak a szereplőkkel azonosul, hanem saját belső küzdelmeit is kivetíti rájuk. Ez a kivetítés segít neki távolságot tartani a problémáitól, és megoldást találni azokra.
A konfliktuskezelés bemutatása
A mesék mindig konfliktusokra épülnek. Legyen szó a békáról, aki nem akar osztozni a játékán, vagy a királylányról, aki nem tud dönteni, a történetek megmutatják a konfliktusok feloldásának különböző módjait. Beszélgessünk arról, melyik megoldás volt a legjobb, és miért. Ez fejleszti a társas készségeket és a tárgyalási képességet.
A digitális kor kihívásai: Mese vagy képernyő?
A modern világban a mesélésnek versenyeznie kell a képernyők által kínált azonnali vizuális ingerekkel. Fontos megérteni, hogy a digitális mesekönyvek és a szülő által felolvasott/elmondott történetek nem helyettesíthetik egymást.
A digitális mesekönyvek előnyei és buktatói
A digitális platformok (tabletek, interaktív applikációk) kínálhatnak gazdag illusztrációkat és hanghatásokat. Ezek jó kiegészítői lehetnek a tanulásnak, különösen, ha a gyermek vizuális típus.
Azonban a buktatók is jelentősek. A túl sok interaktív elem, a villogó képernyő és a gyorsan váltakozó jelenetek megzavarhatják a gyermek figyelmét, és gátolhatják a saját képzeletének munkáját. Amikor a gyermek hallgatja a mesét, a saját elméjének kell megteremtenie a képeket. Ha a képernyő mindent készen ad, ez a munka elmarad.
A szülői jelenlét pótolhatatlansága
A legfontosabb különbség a képernyő és a szülői mesélés között az a szemkontaktus, a fizikai közelség és a hang érzelmi rezonanciája. Egy gép nem tud reagálni a gyermek kérdéseire, nem tudja módosítani a történetet a gyermek aktuális hangulatához.
A szülői mesélés egy lassú folyamat, amely tudatosságot és jelenlétet igényel. A mesélés közbeni apró érintések, a közös nevetések, a megnyugtató ölelés – ezek mind hozzájárulnak a gyermek lelki egészségéhez és a verbális fejlődéshez.
A narratív képesség finomhangolása felnőttként
Ahhoz, hogy jól meséljünk, nekünk, szülőknek is fejlesztenünk kell a saját narratív képességeinket. Ez nem veleszületett tehetség kérdése, hanem gyakorlásé.
A saját mesélői hang megtalálása
Ne próbáljunk meg másolni senkit. Találjuk meg a saját, hiteles stílusunkat. Ha viccesek vagyunk, meséljünk viccesen; ha drámaiak, használjuk a drámai elemeket. A gyermek számára a legfontosabb a hitelesség.
Gyakoroljuk a hangszínek és a sebesség váltogatását. A szörnyek hangja legyen mély és lassú, a tündéreké magas és gyors. Ez nem csak szórakoztató, hanem segít a gyermeknek differenciálni a szereplőket.
Beszédtechnikai tippek a varázslatos meséléshez
- Tempó kontroll: A feszültséget lassú, halk beszéddel építsük, a megoldást pedig gyorsabb, izgatottabb tempóval közöljük.
- Hangsúlyozás: Tudatosan emeljük ki a kulcsszavakat (pl. „és ekkor a sárkány felébredt„). A hangsúly segít a gyermeknek megérteni a mondatok súlyát.
- Légzés és artikuláció: Ügyeljünk a tiszta beszédre. A gyermek akkor tudja befogadni a szavakat, ha azok könnyen érthetőek. A helyes légzés segít abban, hogy a hangunk tiszta és rezonáns legyen.
A mesélés egy folyamatosan fejlődő készség. Ha minden este 10 percet szánunk rá, nem csak a gyermekünk képességét fejlesztjük, hanem a sajátunkat is. A történetek világa végtelen, és a közös utazás a legszebb ajándék, amit adhatunk.
Gyakran ismételt kérdések a gyermekeknek szóló mesélésről és a fejlesztő módszerekről
✨ Honnan tudom, hogy a gyermekem megértette a mesét, ha még nem tud beszélni?
A csecsemők és kisgyermekek a nonverbális jelekkel kommunikálnak. Figyelje a szemkontaktust, a mimikát és a hangreakciókat. Ha a gyermek mosolyog, utánozza a hangokat, vagy szorosan bámulja a könyvet, az a megértés és az elmélyülés jele. A legfontosabb mutató az, hogy kéri-e az ismétlést, vagy mutat-e a könyvben egy-egy képre.
📚 Melyik a jobb: felolvasni egy könyvet, vagy saját mesét kitalálni?
Mindkét módszer elengedhetetlen, és kiegészítik egymást. A könyvek bevezetik a gyermeket a helyes nyelvtani struktúrákba és a gazdag szókincsbe. A saját történetek viszont fejlesztik a szülő-gyermek közötti spontán interakciót, az improvizációt és a problémamegoldó képességet. Ideális esetben váltogassuk a kettőt, hogy a gyermek mindkét típusú narratív élményben részesüljön.
😴 Mi van, ha a gyermekem minden este ugyanazt a mesét kéri?
Ez teljesen normális, különösen a kisgyermekeknél és az óvodásoknál. Az ismétlés biztonságot és kiszámíthatóságot nyújt. A gyermek az ismétlés révén mélyíti el a megértést, és fejleszti a memóriáját. Ne untassa magát: minden alkalommal próbáljon meg egy apró részletet másképp hangsúlyozni, vagy egy extra kérdést feltenni a cselekményről.
🎨 Hogyan használhatom a mesélést, ha a gyermekem nagyon hiperaktív?
A mesélés nagyszerű eszköz a gyermek lecsendesítésére és a fókusz fejlesztésére. Válasszon rövid, dinamikus meséket, amelyekben sok a mozgás és a hanghatás, de a történet gyorsan megoldódik. Használjon taktilis elemeket (pl. simogassa a gyermek hátát a mesélés közben) és csökkentse a környezeti ingereket. A mesélés helyszíne legyen mindig ugyanaz, ez segíti a rutin kialakítását.
❓ Mikor kezdhetem el bevonni a gyereket a mesekitalálásba?
Amint a gyermek képes néhány szót mondani (kb. 2-3 éves kor körül), már bevonható. Kezdje egyszerűen: kérdezze meg, milyen színű legyen a főszereplő, vagy mi legyen a neve. Később, 4-5 éves korban már megkérdezhetjük, mi történjen a következő fejezetben. Ez a közös alkotás fejleszti a kreatív önkifejezést.
🗣️ Mi a teendő, ha a gyermekem nem érti a felhasznált, bonyolultabb szavakat?
Ne aggódjon, ha nem érti azonnal. A nyelvi fejlődés lépcsőzetes. Ha egy szót többször is használ, a gyermek előbb-utóbb kikövetkezteti a jelentését a kontextusból. Ha szükséges, rövid, maximum egy mondatos magyarázatot adjon a szó jelentésére, majd azonnal térjen vissza a történethez, hogy ne törje meg a fonalat. A képek és gesztusok is segítenek a megértésben.
🛑 Meddig meséljek a gyermekemnek? Van felső korhatár?
Nincs felső korhatár! Bár az olvasási képesség fejlődésével a hangsúly áthelyeződik a közös olvasásra, a szülői mesélés intimitása és a közös élmény öröme még a tinédzserkorban is fontos. A nagyobb gyerekeknek már összetettebb, élethelyzetekről szóló történeteket mesélhetünk, amelyek a morális és etikai kérdéseket boncolgatják. A lényeg, hogy a közös történetmesélés a családi rituálé része maradjon.






Leave a Comment