Szülőként a nyelv a legerősebb eszközünk. Szavaink képesek építeni, de észrevétlenül rombolni is. Néha a legnagyobb szeretetből fakadó mondatok is olyan rejtett üzeneteket hordoznak, amelyek aláássák gyermekünk önértékelését és belső biztonságát. Nem rosszindulat vezérel bennünket, hanem a fáradtság, a társadalmi nyomás vagy a saját gyerekkorunkból hozott minták. Ideje felülvizsgálni azokat a rutinmondatokat, amelyek ártatlannak tűnnek, mégis méregként hatnak a fejlődő pszichére, és megfosztják csemetéinket attól az alapvető bizonyosságtól, hogy ők elegendőek, pont úgy, ahogy vannak.
A feltételhez kötött szeretet csapdája: „Ha nem eszed meg, nem kapsz desszertet”
Ez a mondat tipikus példája annak a kommunikációs mintának, amely az engedelmességet vagy egy elvárt cselekvést azonnali jutalomhoz vagy büntetés elkerüléséhez köti. Bár a szándék legtöbbször a helyes táplálkozási szokások kialakítása, a rejtett üzenet sokkal károsabb: a szeretet vagy az elfogadás feltételhez kötött. A gyermek megtanulja, hogy az értéke vagy a szülői jóváhagyás csak akkor jár, ha teljesít egy külső elvárást, ami nem az ő belső motivációjából fakad.
Pszichológiai szempontból ez a fajta zsarolás aláássa a gyermek belső motivációját. Ahelyett, hogy megtanulná, miért fontos a zöldségfogyasztás az egészségére nézve, csak a jutalomra (desszert) vagy a büntetés elkerülésére (szülői harag) fókuszál. Hosszú távon ez az attitűd nehezíti az autonóm döntéshozatalt és a felelősségvállalást. A gyermek úgy érezheti, hogy az étkezés vagy bármely más tevékenység nem önmagáért való érték, hanem egy eszköz, amivel manipulálhatja a környezetét, vagy amivel megszerezheti a szülői jóváhagyást.
A feltételhez kötött szeretet nyelvezete azt sugallja: „Akkor vagy jó, ha azt teszed, amit mondok.” Ez az üzenet a belső érték helyett a külső megfelelésre tanítja a gyermeket.
Helyette próbáljunk meg ok-okozati összefüggéseket magyarázni, elkerülve az azonnali jutalmazást. Például: „A testednek szüksége van vitaminokra, hogy erős legyél a holnapi játszáshoz. Mi lenne, ha megkóstolnád a brokkolit, és elmondanád, milyen az íze?” Ezzel támogatjuk a belső motivációt és a saját testtudat kialakulását.
Az érzelmek érvénytelenítése: „Ne sírj, nincs is nagy baj!”
Ez az egyik leggyakoribb reakció, amit szülőként adunk, amikor gyermekünk elesik, vagy egy apróságnak tűnő dolog miatt kiborul. A mondat célja a vigasztalás, a megnyugtatás, és a szülő szeretné elhárítani a kellemetlen érzést. Azonban ezzel a mondattal azt az üzenetet közvetítjük, hogy az érzései nem jogosak vagy nem arányosak a helyzettel. Elbagatellizáljuk a gyermek belső élményeit.
A gyermek számára a fájdalom, a bánat vagy a frusztráció valós. Ha azt hallja, hogy „nincs is nagy baj”, azt tanulja meg, hogy az érzéseit el kell nyomnia, és hogy a szülő csak akkor fogadja el, ha „erős” és nem mutat gyengeséget. Ez a minta akadályozza az érzelmi intelligencia fejlődését, mivel a gyermek nem kap lehetőséget arra, hogy azonosítsa és megnevezze, amit érez. Később felnőttként nehezen tudja majd kezelni a stresszt, mivel gyerekkorában megtanulta, hogy a megoldás az érzések elfojtása.
A megfelelő reakció az érzelmi validáció. Először ismerjük el az érzést, majd segítsük a feldolgozásban. Mondhatjuk: „Látom, hogy nagyon fáj, és mérges vagy, mert elestél. Teljesen rendben van, ha sírsz. Itt vagyok veled.” Ez a megközelítés megerősíti a gyermekben azt a tudatot, hogy minden érzése elfogadott, és biztonságos a szülői környezetben kifejezni azokat. A lényeg nem a probléma mértékének megítélése, hanem a gyermek élményének hitelesítése.
A teherátruházás és bűntudat: „Ezt csinálod velem!”
Amikor a szülő túlterhelt, stresszes, vagy elveszíti a türelmét, könnyen kicsúszhat a száján olyan mondat, amely a gyermek viselkedését állítja be a szülői szenvedés okaként. Például: „Annyira idegesítesz, hogy bele fogok őrülni!”, vagy „Miattad nem tudok soha rendesen pihenni.” Ezek a mondatok súlyos bűntudatot és felelősségérzetet rónak a gyermekre olyan felnőtt problémákért, amelyekkel nem tud mit kezdeni.
A gyermek természetéből adódóan a szülőre fókuszál, és azt feltételezi, hogy ő a felelős a szülő boldogságáért vagy boldogtalanságáért. Ha azt hallja, hogy miatta rosszul érzi magát a szülő, az hatalmas érzelmi terhet jelent. Félhet attól, hogy a szülő elhagyja, vagy hogy a viselkedése tönkreteszi a családot. Ez a fajta érzelmi zsarolás tartós szorongáshoz, megfelelési kényszerhez és alacsony önértékeléshez vezethet, mivel a gyermek egész életében azon fog dolgozni, hogy „megmentse” a szüleit.
A tudatos szülői kommunikáció során a hangsúlyt az „én-üzenetekre” helyezzük, de a saját érzéseinkért vállaljuk a felelősséget. Ahelyett, hogy a gyermeket hibáztatnánk, leírjuk a saját állapotunkat és a szükséges határt. Példa: „Fáradt vagyok, és a zaj nagyon zavar. Szükségem van tíz percre a csendhez. Kérlek, most egy kicsit halkabban játsszál.” Ezzel a gyermek megtanulja, hogy a szülőnek is vannak határai, de nem ő a szülői stressz okozója.
Az összehasonlítás méregkelyhe: „Miért nem lehetsz olyan, mint a Pisti?”

Ez az egyik legdirektebb önbizalom-romboló technika, amit szülőként alkalmazhatunk. Akár a testvérhez, akár egy osztálytárshoz hasonlítjuk a gyermeket, a mögöttes üzenet mindig ugyanaz: „Nem vagy elég jó. Valaki más jobb nálad.” Bár a szándék általában a motiváció növelése, a hatás ennek éppen az ellenkezője.
Amikor egy gyermeket másokhoz hasonlítanak, két dolog történik. Először is, a gyermek úgy érzi, hogy a szülő nem látja az egyedi erősségeit és tehetségét. Másodszor, erősödik benne az irigység és a versengés a másik gyermekkel szemben, ami ronthatja a társas kapcsolatait. Különösen káros, ha az összehasonlítás a testvérek között történik, mivel ez a testvérféltékenység és a hosszú távú rivalizálás melegágya.
A gyermeknek szüksége van arra a megerősítésre, hogy ő egyedi és értékes. Ahelyett, hogy másokhoz mérnénk, a saját korábbi teljesítményéhez hasonlítsuk az aktuális eredményeit. Ezt hívjuk a növekedési szemlélet támogatásának. Példa: „Emlékszel, milyen nehéz volt neked ez a feladat tavaly? Nézd meg, mennyit fejlődtél! Nagyon büszke vagyok a kitartásodra.” Ezzel a belső fejlődést, a folyamatot és a kitartás értékét emeljük ki, nem pedig a külső, másokhoz mért eredményt.
A címkézés és a fixált identitás: „Te egy igazi rosszcsont vagy”
A címkék (legyenek azok negatívak, mint „rosszcsont”, „ügyetlen”, „szétszórt”, vagy akár pozitívak, mint „okos”, „tehetséges”) hatalmas erővel bírnak, mivel meghatározzák, hogyan látja magát a gyermek, és hogyan viszonyul a világhoz. A negatív címkézés különösen romboló, mivel a gyermek a viselkedésétől függetlenül kezdi el hinni, hogy ő alapvetően hibás vagy rossz.
Ha egy gyermeket folyamatosan „rosszcsontnak” nevezünk, akkor azonosulni fog ezzel a szereppel. A címke lesz az identitása, és tudattalanul úgy fog cselekedni, hogy az megerősítse a szülői elvárást. Ez a jelenség a pszichológiában mint önbeteljesítő jóslat ismert. A szülői címkézés megakadályozza a gyermeket abban, hogy lássa: a rossz viselkedés csak egy ideiglenes állapot, nem pedig a személyiségének alapvető vonása.
A megoldás a viselkedés és a személyiség szétválasztása. Ahelyett, hogy a gyermeket címkéznénk, a konkrét viselkedésre fókuszáljunk. Példa: „Nem vagy rossz gyerek, de az, ahogy most elvetted a játékot a testvéredtől, helytelen volt. Beszéljük meg, hogyan kérheted el legközelebb.” Így a gyermek megtanulja, hogy a tettei megítélhetők, de az alapvető értéke nem kérdőjelezhető meg. Támogatjuk a növekedési szemléletet, amely szerint a képességek és a viselkedés változtatható.
A kompetencia aláásása: „Hagyd, én megcsinálom jobban/gyorsabban”
A mai rohanó világban a szülők gyakran türelmetlenek, amikor a gyermek lassan vagy ügyetlenül próbál meg valamit elvégezni – legyen az cipőfűzés, öltözködés vagy az iskolatáska bepakolása. A mondat: „Hagyd, én megcsinálom, mert sietünk,” azt az üzenetet hordozza, hogy a gyermek nem elég kompetens, és a szülői segítség nélkül kudarcra van ítélve.
Bár a szándék a hatékonyság növelése, a hosszú távú hatás a tanult tehetetlenség. A gyermek nem kapja meg azt a lehetőséget, hogy hibázzon, próbálkozzon és sikert éljen át. Minden egyes alkalommal, amikor a szülő átveszi a feladatot, a gyermek önbizalma csökken a saját képességeivel kapcsolatban. Megtanulja, hogy könnyebb feladni és megvárni, amíg a felnőtt megoldja a problémát helyette. Ez a hozzáállás később a teljesítmény szorongás alapjává válhat.
A szülői támogatás kulcsa a türelem és a folyamat dicsérete. Ha sietünk, adjunk időben figyelmeztetést, de a rutinszerű feladatoknál biztosítsunk elegendő időt a gyakorlásra. Ahelyett, hogy befejeznénk helyette a feladatot, kérdezzük meg: „Látom, nehéz a cipőfűzés. Szeretnéd, ha megmutatnám újra a lépéseket, vagy megpróbálod még egyszer egyedül?” A hangsúly a próbálkozáson és a kitartáson legyen, nem a tökéletes eredményen.
A fenyegetés és a félelemkeltés: „Ha nem fogadsz szót, elvisz a rendőr”
A félelemkeltő mondatok használata rövid távon hatékony lehet, mivel a gyermek azonnal engedelmeskedik a fenyegetéstől való félelem miatt. Azonban ez a módszer súlyosan károsítja a gyermek belső biztonságérzetét és a világról alkotott képét. A rendőr, orvos vagy a „mumus” bevetése a nevelésben azt sugallja, hogy a világ egy veszélyes hely, és a felnőttek, akiknek védeniük kellene, valójában fenyegetésként használják fel a külső szereplőket.
A szülői autoritás alapja a bizalom és a tisztelet, nem a félelem. Ha a szülő a félelmet használja manipulációra, a gyermek megtanulja, hogy a szabályok betartásának oka a büntetéstől való rettegés, nem pedig a belső morális iránytű. Ez gátolja a belső kontroll kialakulását. Ráadásul, ha a fenyegetés nem valósul meg, a gyermek megtanulja, hogy a szülői szavak üresek, ami aláássa a szülő tekintélyét.
A fenyegetés helyett a konzekvenciák bevezetése a célravezető. A konzekvencia logikusan kapcsolódjon a viselkedéshez. Példa: „Ha nem pakolod el a legódat, akkor nem tudunk este mesélni, mert el kell takarítanom a szőnyegről.” Ezzel a gyermek megtanulja, hogy a tetteinek vannak következményei, de a szabályok betartása nem a félelemből, hanem a felelősségvállalásból fakad.
A bizonytalanság kivetítése: „Miért nem tudsz soha…”

Az olyan mondatok, amelyek a „soha”, „mindig” vagy „folyton” szavakat tartalmazzák, túláltalánosítanak és tagadják a gyermek fejlődését és pozitív próbálkozásait. Amikor a szülő azt mondja, hogy „Miért nem tudsz soha időben elkészülni?”, azzal azt sugallja, hogy ez a hiba a gyermek személyiségének állandó, megváltoztathatatlan része.
Ez a fajta túláltalánosítás a gyermekben a reménytelenség érzését kelti. Ha azt hallja, hogy soha nem tud megváltozni, miért is próbálkozna? Azt a következtetést vonja le, hogy a szülő nem látja a pozitív erőfeszítéseit, és csak a hibákra koncentrál. Ez a negatív fókusz elvonja a figyelmet a tényleges problémamegoldásról, és az önostorozásra ösztönöz.
Ehelyett a szülői kommunikációnak a jelenlegi helyzetre és a megoldásra kell fókuszálnia. A múltbeli hibák felhánytorgatása helyett koncentráljunk a jövőre. Példa: „Látom, ma is elfelejtetted bepakolni a tízóraidat. Mi lehetett az oka? Gondoljuk át együtt, milyen emlékeztetőt tehetnénk a reggeli rutinba, hogy ez ne forduljon elő többet.” A közös problémamegoldás erősíti a szülő-gyermek kapcsolatot és a gyermek önbizalmát.
A rejtett kritika: „Olyan ügyes vagy, de…”
A dicséret művészete rendkívül finom terület. Sok szülő ösztönösen használja a „de” kötőszót a dicséret után, ezzel gyakorlatilag semmissé téve az előző pozitív megerősítést. Például: „Nagyon szépen rajzoltál, de legközelebb használhatnál több színt.” A gyermek agya hajlamos a negatív információra fókuszálni, így a pozitív kezdet elvész a kritika súlya alatt.
Ez a kommunikációs minta azt tanítja a gyermeknek, hogy a tökéletesség elérhetetlen. Bármilyen jól is teljesít, mindig van valami, ami hiányzik, vagy ami nem elég jó. Ez a folyamatos elégedetlenség érzése szorongást és kudarctól való félelmet okozhat. A gyermek ahelyett, hogy élvezné az elért eredményt, azon szorong, hogy mi lesz a következő kritika.
A megoldás: Válasszuk szét a dicséretet és a konstruktív kritikát. Ha dicsérünk, csak dicsérjünk. Fókuszáljunk a folyamatra, nem az eredményre (folyamat dicsérete). Példa: „Látom, milyen sok időt és energiát fektettél ebbe a rajzba. Nagyon tetszik, ahogy a sárga színt használtad.” Ha pedig javaslatot szeretnénk tenni a fejlődésre, azt tegyük meg egy másik, nyugodt pillanatban, elkerülve a „de” szót. Példa: „Mit gondolsz, legközelebb milyen új technikát próbálnál ki?”
A felnőtt szerepbe kényszerítés: „Te vagy a felelős a kistestvéredért”
Amikor a szülők a nagyobb gyermekre hárítják a kistestvér teljes körű gondozását vagy nevelését, azzal egyrészt túlterhelik a nagyobbat, másrészt aláássák a kistestvér önállóságát. Bár a segítségnyújtás és a felelősségvállalás fontos, a szülői felelősség átruházása súlyos terhet ró a gyermekre, aki maga is még fejlődésben van.
A nagyobb gyermek érzelmileg és fizikailag is kimerülhet a rárótt feladatok súlya alatt, különösen, ha a saját igényei háttérbe szorulnak. Ez frusztrációt, haragot és neheztelést okozhat a kistestvér felé. Ugyanakkor az is előfordulhat, hogy a gyermek túlzottan azonosul a „mini-szülő” szereppel, ami megnehezíti számára, hogy egyszerűen csak gyermek lehessen, és élvezze a gondtalan gyerekkort. Ez a szerepösszeolvadás később határproblémákhoz vezethet a felnőttkorban.
A szülő feladata a felelősség egyértelmű elosztása. A nagyobb gyermek bevonása a gondoskodásba támogató, de nem kötelező jellegű legyen. Példa: „Tudnál segíteni kiválasztani a kistestvéred ruháját? Köszönöm, hogy segítesz nekem, nagyra értékelem a munkádat.” Ezzel elismerjük a segítségét, de nem ruházzuk rá a teljes gondozói felelősséget. A testvéri kötelék erősítése a szeretet és a közös játék által történjen, nem a kötelező gondoskodás által.
A nemi szerepek megerősítése: „A fiúk/lányok nem csinálnak ilyet”
A társadalmi sztereotípiákra épülő mondatok, mint például: „A nagyfiúk nem sírnak,” vagy „Egy lánynak illedelmesen kell viselkednie,” súlyosan korlátozzák a gyermek személyiségfejlődését és az érzelmek kifejezésének szabadságát. Ezek a mondatok azt tanítják a gyermeknek, hogy bizonyos érzelmek vagy érdeklődési körök tiltottak a neme miatt.
Ez a fajta kommunikáció megakadályozza, hogy a gyermek felfedezze a teljes érzelmi spektrumát. A fiúk megtanulják elnyomni a sebezhetőséget és a szomorúságot, ami felnőttkorban érzelmi zárkózottsághoz vezethet. A lányok megtanulják elnyomni az agressziót és a határozott véleményüket, ami alacsony önérvényesítési képességet eredményezhet. A gyermek belső vágyai és a külső elvárások közötti feszültség komoly önbizalom-hiányt okoz.
A cél a nemsemleges nevelés támogatása, ahol minden érzelem és érdeklődés elfogadott. Ahelyett, hogy a nemi szerepekre hivatkoznánk, fókuszáljunk a viselkedés univerzális szabályaira. Példa: „Mindenki sír néha, ha szomorú vagy dühös. A sírás segít feldolgozni az érzéseket.” Ezzel megerősítjük, hogy az érzelmek kifejezése emberi, nem pedig nemhez kötött tulajdonság.
A külső fókuszú megerősítés: „Milyen csinos vagy!” (A teljesítmény helyett a külső dicsérete)

Bár a dicséret feltétlenül szükséges, a fókusz elhelyezése kritikus. Ha rendszeresen a gyermek külső megjelenését (ruhája, haja, szépsége) dicsérjük a belső tulajdonságai vagy erőfeszítései helyett, akaratlanul is azt az üzenetet közvetítjük, hogy az érték a külsőn múlik. Ez különösen káros a lányok esetében, de a fiúkat is érinti.
A túlzott külső fókusz a gyermekben azt a hiedelmet erősíti meg, hogy a legfontosabb dolog a másoknak való tetszés, és a fizikai megjelenés a legfőbb erőforrása. Ez hosszú távon a testképzavarok, a túlzott megfelelési kényszer és a felületes értékek kialakulásához vezethet. Az önbizalom nem a tükörben kell, hogy gyökerezzen, hanem a belső erőben, a kedvességben és a képességekben.
Dicsérjük a gyermek karakterét és a tetteit. Ahelyett, hogy „Milyen csinos vagy ma!”, mondhatjuk: „Milyen kedvesen segítettél a kistestvérednek!” vagy „Nagyon tetszik, milyen kreatívan állítottad össze a mai ruhádat!” A jellem dicsérete (kedvesség, kitartás, őszinteség) mélyebb önértékelést és belső biztonságot teremt, amely ellenáll a külső kritikáknak.
A feltétlen elfogadás ereje: A mérgező mondatok ellenszere
A legfontosabb, amit szülőként adhatunk, az a feltétlen pozitív elfogadás. Ez azt jelenti, hogy szeretjük és értékeljük gyermekünket, függetlenül a teljesítményétől, viselkedésétől vagy hangulatától. A mérgező mondatok elkerülése nem a tökéletes kommunikációról szól, hanem a tudatosságról és a helyreállítás képességéről.
Amikor hibázunk – mert szülőként hibázni fogunk –, a legfontosabb a bocsánatkérés. A bocsánatkérés a gyermek felé: „Sajnálom, hogy kiabáltam veled, amikor dühös voltam. Nem a te hibád volt, csak fáradt voltam. Megbeszélhetjük újra, nyugodtan.” Ez a gesztus megtanítja a gyermeket arra, hogy a felnőttek is hibázhatnak, és a kapcsolat helyreállítható. Ez a modellépítés kritikus az érzelmi egészség szempontjából.
A tudatos szülői kommunikáció megköveteli, hogy a saját érzelmi csomagunkat is feldolgozzuk. Ha a saját gyerekkorunkban mi is azt hallottuk, hogy „ne sírj” vagy „légy jó”, akkor automatikusan ezt a mintát fogjuk követni. A változás a szülőben kezdődik. Ha felismerjük a saját belső triggerpontjainkat, könnyebben tudunk empatikus válaszokat adni a gyermekünknek, megszakítva ezzel az önbizalom-romboló mondatok generációkon átívelő láncolatát.
A gyermekek nem arra vágynak, hogy tökéletesek legyenek, hanem arra, hogy érezzék: láthatóak, hallhatóak és feltétel nélkül szerethetőek. A szavaink a gyermek belső hangjává válnak, amely elkíséri őket egész életük során. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy gondosan megválasszuk, milyen hangot adunk ennek a belső narratívának.
Gyakran ismételt kérdések a pozitív szülői kommunikációról
⭐ Hogyan dicsérjem a gyereket anélkül, hogy túlzottan a teljesítményre fókuszálnék?
A kulcs a folyamat dicsérete, nem az eredményé. Ahelyett, hogy „Ez egy tökéletes rajz!”, mondja: „Látom, mennyi időt töltöttél az árnyékolással, és milyen kitartóan dolgoztál rajta!” Emelje ki az erőfeszítést, a stratégiaválasztást, a kreativitást és a kitartást. Ez segíti a növekedési szemlélet kialakítását, ami azt jelenti, hogy a fejlődés és a tanulás a legfontosabb, nem a tökéletes végeredmény.
💔 Mit tegyek, ha már kimondtam egy mérgező mondatot?
Azonnali helyreállítás a legfontosabb. Lépjen vissza, vegyen mély levegőt, és kérjen bocsánatot. Például: „Sajnálom, amit mondtam. Nem akartam téged rossz gyereknek nevezni. Fáradt voltam, és a szavaim meggondolatlanok voltak. Szeretlek, és attól még, hogy hibáztál, a viselkedésed változhat.” A bocsánatkérés modellként szolgál a gyermek számára, megtanítva őt a felelősségvállalásra és a kapcsolatok helyreállítására.
😡 Hogyan kezeljem a dühömet anélkül, hogy fenyegető mondatokat használnék?
A szülői düh kezelése önismereti munka. Amikor érzi, hogy elveszíti a türelmét, lépjen ki a helyzetből, ha lehetséges. Használjon „én-üzeneteket”, de vállalja a felelősséget az érzelmeiért: „Most nagyon dühös vagyok, és szükségem van 5 percre, hogy megnyugodjak, mielőtt beszélünk.” Ezzel határokat szab, de nem hárítja át a felelősséget a gyermekre a saját érzelmi állapotáért.
🗣️ Mi a különbség a konzekvencia és a büntetés között?
A büntetés a szülő haragjából fakad, és általában nem kapcsolódik logikusan a rossz viselkedéshez (pl. ha rosszul viselkedik, nem kap mesét). A konzekvencia logikusan kapcsolódik a tettekhez, és a célja a tanítás (pl. ha összetöri a játékot, segít megjavítani vagy kitalálja, hogyan pótolja). A konzekvencia a felelősségvállalásra tanít, míg a büntetés a félelemre épít.
😥 Hogyan validáljam a gyermekem érzelmeit, ha a reakciója túlzottnak tűnik?
Először mindig ismerje el az érzést, függetlenül annak mértékétől. Használjon empátiás kifejezéseket: „Látom, hogy nagyon szomorú/mérges vagy, mert nem kaptad meg azt a játékot.” A validálás nem jelenti azt, hogy egyetért a viselkedéssel, csak azt, hogy elismeri a belső élményt. Ezután segítsen a gyermeknek megnevezni az érzést, ami elindítja az érzelmi szabályozás folyamatát.
❓ Miért káros a „Miért nem lehetsz olyan, mint a Pisti?” mondat?
Az összehasonlítás aláássa a gyermek egyedi értékét és tehetségét, és azt az üzenetet közvetíti, hogy csak akkor szerethető, ha valaki másra hasonlít. Ez erősíti a versenyszellemet és az irigységet. Ehelyett fókuszáljon a gyermek saját fejlődésére és az egyéni erősségeire, ezzel építve a belső önbizalmát.
👶 Mikortól kell tudatosan figyelni a kommunikációra?
A tudatos kommunikáció már a születéstől kezdve kritikus. Bár a csecsemő nem érti a szavak jelentését, a hangszínt, az intonációt és az érzelmi rezonanciát azonnal érzékeli. A kritikus nyelvhasználatra való odafigyelés különösen fontos a kisgyermekkorban (2-6 év), amikor a gyermek elkezdi kialakítani a saját énképét a szülői visszajelzések alapján.






Leave a Comment