Van olyan szülő, aki még nem érezte magát teljesen tehetetlennek, amikor a gyermeke a bolt közepén a földhöz vágta magát, mert nem kapta meg a harmadik csokifagyit? Ne aggódjon, ha a válasz igen. A dackorszak, vagy ahogy a pszichológusok nevezik, a negativizmus időszaka, a kisgyermekkor egyik legtermészetesebb, de talán legpróbára tevőbb szakasza. Ez a fejlődési ugrás nem a szülő bosszantásáról szól, hanem arról, hogy a gyermek felfedezi az „én” fogalmát, és megtanulja, hogy különálló individuum. Cikkünkben Arató Ágnes neves gyermekpszichológus útmutatásait követve mutatjuk be, hogyan navigálhatunk sikeresen ezen a viharos tengeren, megőrizve a szülő-gyermek kapcsolat erejét és a saját lelki békénket. Készüljön fel, mert a dac nem a harc, hanem a kapcsolódás lehetőségét rejti magában.
A dackorszak valódi arca: nem rosszalkodás, hanem fejlődés
Sok szülő tévesen úgy gondolja, hogy a dackorszak a rossz nevelés vagy a gyermek „makacssága” eredménye. Arató Ágnes azonban hangsúlyozza, hogy ez a fázis egy elkerülhetetlen és rendkívül fontos lépcsőfok a gyermek önállósodásában. Körülbelül 18 hónapos kor körül kezdődik, és jellemzően a harmadik életév végéig tart, de egyénenként eltérő lehet a lefolyása és intenzitása.
Ebben az időszakban a gyermek idegrendszere intenzíven fejlődik. Megjelenik a vágy, hogy uralja a környezetét, de hiányzik hozzá a verbális képesség és az érzelmi szabályozás. A frusztráció abból fakad, hogy a gyermek tudja, mit akar, de nem tudja azt hatékonyan kifejezni, vagy a fizikai és társadalmi korlátok miatt nem valósíthatja meg. Ez a belső feszültség robbanásszerűen tör felszínre dührohamok formájában.
„A dac a gyermek első komoly kísérlete arra, hogy megfogalmazza, ki ő, és hol a helye a világban. Ne büntessük ezt a kísérletet, hanem támogassuk a megfelelő mederbe tereléssel.” – Arató Ágnes
A dackorszak kezelése nem a düh elfojtásáról szól, hanem arról, hogy megtanítsuk a gyermeknek, hogyan kezelje a hatalmas, ijesztő érzelmeket, amelyek elárasztják. Arató Ágnes szerint a szülő feladata ebben a fázisban a biztonságos háló biztosítása, amelyben a gyermek mer kísérletezni a saját akaratával.
Arató Ágnes három alappillére: a DAC-modell
Arató Ágnes pszichológiai megközelítése egy egyszerű, mégis mélyen hatékony keretrendszerre épül, amit nevezhetünk DAC-modellnek. Ez a három betű a Disciplínát (Határok), az Acceptance-t (Elfogadás) és a Connection-t (Kapcsolódás) jelenti. Ez a három pillér egyensúlyt teremt a szigor és a szeretet között, ami elengedhetetlen a dührohamok hatékony kezeléséhez.
Diszciplína (határok felállítása)
A diszciplína nem büntetést jelent, hanem azt, hogy világos, következetes és szeretetteljes határokat szabunk. A gyermekek igénylik a határokat, mert ezek adnak nekik biztonságot és kiszámíthatóságot. Ha nincsenek határok, a világ kaotikusnak tűnik, ami még több szorongást és dacot generál.
Arató Ágnes azt javasolja, hogy a nem-tárgyalható szabályok legyenek kevesek, de azokhoz ragaszkodjunk. Ilyenek lehetnek a biztonsággal kapcsolatos szabályok (pl. nem nyúlunk a konnektorhoz, nem szaladunk az útra) és az alapvető tisztelet szabályai (pl. nem bántunk másokat, nem dobáljuk az ételt).
A határállítás során a legfontosabb eszköz a megelőzés. Ha tudjuk, hogy egy helyzet dacot vált ki (pl. éhesen boltba menni), kerüljük el, vagy készüljünk fel rá. A szabályokat nyugodt pillanatban, egyszerű, pozitív nyelven közöljük, ne a dühroham közepén.
Elfogadás (az érzelmek validálása)
Ez a pillér a legnehezebb a szülők számára. Elfogadni azt jelenti, hogy elismerjük a gyermek érzéseit, még akkor is, ha a viselkedése elfogadhatatlan. A düh, a frusztráció, a szomorúság mind természetes emberi érzések. A gyermeknek meg kell tanulnia, hogy érezheti ezeket, de meg kell találnia a megfelelő módot a kifejezésükre.
Amikor a gyermek dühöng, mondjuk ki az érzést helyette: „Látom, hogy nagyon dühös vagy, mert nem eheted meg a játékot.” Ez a technika, az ún. érzelmi tükrözés, segít a gyermeknek összekapcsolni az érzést a névvel, és ezáltal csökkenti a belső káoszt. Arató Ágnes szerint az érzés elfogadása nem jelenti a viselkedés elfogadását. Különbséget kell tenni: „Értem, hogy mérges vagy, de nem ütheted meg a testvéredet.”
Kapcsolódás (a szülői jelenlét)
A dackorszak alatt a gyermeknek arra van szüksége, hogy érezze: a szülő ott van, mellette áll, még a legmélyebb érzelmi viharban is. A kapcsolódás a fizikai közelségen és a minőségi időn keresztül valósul meg.
A dührohamok alatt a gyermek agyának racionális része (prefrontális kéreg) lekapcsol, és az ősi, érzelmi központ (limbikus rendszer) veszi át az irányítást. Ilyenkor a gyermek nem hallja a logikus érveket. A szülői feladat a nyugalom megőrzése és a testi kontaktus felajánlása (ha a gyermek engedi). Egy ölelés, egy kézfogás vagy egyszerűen csak a csendes jelenlét segít neki visszatérni a biztonságos alaphoz. A kapcsolódás az az eszköz, amellyel a gyermek megtanulja az önszabályozást.
A dühroham anatómiája: megértés és reakció
A dührohamok ijesztőek lehetnek, különösen a szülők számára, akik gyakran azonnal hibáztatják magukat. Arató Ágnes szerint a dührohamok kezelésének első lépése az, hogy megértsük, mi történik a gyermek testében és elméjében.
A dühroham fázisai
A pszichológusok három fő fázist azonosítanak egy dühroham során, és mindegyik fázis eltérő szülői reakciót igényel:
- Kezdeti fázis (A felhalmozás): A gyermek frusztrált, fáradt, éhes vagy túlstimulált. Apró jelek mutatják a közelgő vihart (pl. nyűgösség, duzzogás, elutasítás).
- Arató Ágnes javaslata: Megelőzés. Azonosítsuk a kiváltó okot (éhség, fáradtság) és azonnal lépjünk közbe. Ajánljunk választási lehetőséget, tereljük el a figyelmét.
- Csúcspont (A robbanás): Sikítás, sírás, földön fetrengés, csapkodás. A gyermek ebben a fázisban nem hallja a racionális érveket, és nem tudja kontrollálni magát.
- Arató Ágnes javaslata: Biztonság. Biztosítsuk, hogy a gyermek ne sérüljön meg. Maradjunk nyugodtak, ne kiabáljunk. Csendes jelenléttel és érzelmi tükrözéssel jelezzük: „Itt vagyok, biztonságban vagy.”
- Lecsengés (A megnyugvás): A gyermek kimerült, sírása enyhül. Gyakran szégyent érez.
- Arató Ágnes javaslata: Kapcsolódás és helyreállítás. Ne kezdjünk azonnal fegyelmezni vagy prédikálni. Öleljük meg, biztosítsuk a feltétel nélküli szeretetről. Csak azután beszéljünk a viselkedésről, ha teljesen megnyugodott.
A leggyakoribb szülői hiba, amit Arató Ágnes lát, az, hogy a szülők megpróbálnak vitatkozni a gyermekkel a csúcspont fázisában. Ez csak olaj a tűzre, mivel a gyermek agya egyszerűen nem képes befogadni az információt.
Ne feledje: a dühroham egy érzelmi vihar, amit a gyermek nem tud szabályozni. A mi feladatunk, hogy mi legyünk a nyugodt kikötő, nem pedig a vihar társa.
Következetesség: a szülői navigáció alapköve

A következetesség a dackorszakban nem csupán elméleti elv, hanem a gyermek agyának fejlődéséhez szükséges struktúra biztosítása. Ha a szabályok és a reakciók állandóan változnak, a gyermek nem tudja megtanulni, hogy milyen viselkedés milyen eredménnyel jár, ami növeli a szorongást és a tesztelést (azaz a dacot).
Arató Ágnes hangsúlyozza, hogy a következetesség nem azt jelenti, hogy mindig tökéletesnek kell lennünk. Azt jelenti, hogy a fő szabályok és a fő következmények tekintetében tartjuk magunkat az elveinkhez. Ha például eldöntöttük, hogy lefekvés előtt nincs cukorka, akkor ennek a szabálynak érvényesnek kell maradnia nagymamánál és apánál is.
Mi történik, ha a szülő nem következetes? A gyermek megtanulja, hogy ha elég sokáig dühöng, a szülő végül enged. Ez megerősíti a negatív viselkedést, és a dührohamok gyakoribbá és intenzívebbé válnak.
A következmények rendszere
A következményeknek a viselkedéshez kell kapcsolódniuk, és azonnalinak, rövidnek kell lenniük. Arató Ágnes háromféle következményt javasol a dackorszakban:
- Természetes következmények: A viselkedés természetes velejárói. (Példa: Ha a gyermek ledobja a játékot, az eltörik. A játék eltűnt.)
- Logikus következmények: A szülő által alkalmazott, de a viselkedéshez kapcsolódó következmények. (Példa: Ha a gyermek szándékosan leönti az asztalt, neki kell segítenie feltakarítani. Ha nem bírja, akkor ő veszíti el a lehetőséget a játékra, amíg a takarítás tart.)
- Időkorlát (Time-out, T-O): Ezt a módszert Arató Ágnes csak akkor javasolja, ha a gyermek agresszív vagy önveszélyes, és nem tud megnyugodni. A T-O célja nem a büntetés, hanem a megnyugvás lehetősége. Nagyon rövid ideig tartson (életkor x perc), és a szülő maradjon a közelben.
A következetes fegyelmezés sok energiát igényel, de hosszú távon megtérül, mert a gyermek megtanulja a világ működésének szabályait, és belső kontrollmechanizmusokat fejleszt ki.
Érzelmi szótár: segítünk a gyermeknek azonosítani az érzéseit
A dackorszak egyik legnagyobb kihívása, hogy a gyermek nem tudja azonosítani és megnevezni a benne zajló komplex érzelmeket. Ez az ún. érzelmi analfabetizmus vezet a fizikai kitörésekhez.
Arató Ágnes szerint a szülőnek kell lennie a gyermek „érzelmi tolmácsának”. Ez a folyamat a mindennapi kommunikációba épül be, nem csak a dührohamok alatt.
A szülő feladata, hogy folyamatosan címkézze az érzéseket. Ne csak a „boldog” vagy „szomorú” szavakat használjuk. Bővítsük a gyermek szókincsét olyan szavakkal, mint frusztrált, csalódott, izgatott, mérges, féltékeny.
Például, ha a gyermek nem tudja beilleszteni a formát a lyukba, mondhatjuk: „Látom, hogy nagyon frusztrált vagy, mert nem megy be a kocka. Ez idegesítő, ugye?” Ezzel a módszerrel a gyermek megtanulja, hogy a belső érzésnek van neve, és ha van neve, az kevésbé ijesztő.
A pozitív viselkedés megerősítése
A dackorszakban a szülők hajlamosak csak a negatív viselkedésre reagálni. Arató Ágnes viszont kiemeli a pozitív megerősítés erejét. Amikor a gyermek jól viselkedik, amikor megpróbálja kimondani a frusztrációját ahelyett, hogy üvöltene, azt azonnal észre kell venni és meg kell dicsérni.
A dicséret legyen konkrét, ne csak általános. Ne azt mondjuk: „Jó kisfiú vagy”, hanem: „Nagyon ügyes voltál, hogy szóltál, amikor mérges lettél, ahelyett, hogy eldobtad volna a játékot.” Ez megerősíti a kívánt viselkedési mintát.
| Helyzet | Rossz reakció (Figyelmen kívül hagyás/büntetés) | Arató Ágnes javaslata (Érzelmi tükrözés) |
|---|---|---|
| A gyermek sír, mert nem kapott még egy sütit. | „Ne sírj butaságokon! Különben nem kapsz semmit!” | „Tudom, hogy nagyon csalódott vagy, mert még egy sütit szeretnél. Ez szomorú érzés.” |
| A gyermek kivágja magát az ölelésből. | „Miért vagy ilyen rossz hozzám? Gyere ide azonnal!” | „Úgy látom, most térre van szükséged, nem szeretnéd, ha megölelnélek. Rendben van.” |
| A gyermek dühösen eldobja a ceruzáját, mert nem sikerült a rajz. | „Ne dobáld el a dolgokat! Látod, milyen ügyetlen vagy?” | „Nagyon mérges vagy, mert nem úgy sikerült a rajz, ahogy szeretted volna. Ez nagyon bosszantó!” |
Választási lehetőségek felkínálása: a kontroll illúziója
A dackorszak lényege a kontroll megszerzése. Mivel a gyermek a legtöbb dologban (hol lakik, mit eszik, mikor alszik) teljes mértékben a szülőtől függ, az egyetlen módja a függetlenség érzésének megteremtése a dac. Arató Ágnes szerint a szülő okosan kihasználhatja ezt a kontrollvágyat, ha korlátozott választási lehetőségeket kínál fel.
Ahelyett, hogy megkérdeznénk: „Mit akarsz felvenni?”, ami ezerféle választ generálhat és dacot, ha a választott ruha nem megfelelő, kérdezzük: „A sárga pólót akarod felvenni, vagy a kéket?”
Ez a technika azért működik, mert a gyermek úgy érzi, övé a döntés, miközben a szülő mindkét opcióval elégedett. A választásoknak mindig két (maximum három) elfogadható opciót kell tartalmazniuk. A választási lehetőségek kiterjeszthetők az étkezésre, a játékra, a fürdésre és a lefekvés előtti rutinra is.
Példák a korlátozott választásra:
- „A fogmosás következik. Először a felső fogakat mosod meg, vagy az alsókat?”
- „A vacsora a tányéron van. Először a répát eszed meg, vagy a krumplit?”
- „Sétálni megyünk. A piros cipőt veszed fel, vagy a kék csizmát?”
Ez a módszer csökkenti a konfrontációt, mert a gyermek autonómiája kielégítést nyer. A szülőnek eközben meg kell tanulnia elengedni azokat a dolgokat, amelyek valóban nem számítanak. Ha a gyermek télen nyári pólót akar felvenni a kabát alá, és ez nem veszélyezteti az egészségét, engedjük meg neki. Harcoljunk a fontos csatákért, ne a jelentéktelenekért.
A földön fetrengő gyermek: mit tegyünk nyilvános helyen?
Talán a dackorszak legszégyenteljesebb pillanatai a nyilvános dührohamok. A szülő ilyenkor nemcsak a gyermek érzelmeivel, hanem a körülötte lévő ítélkező tekintetekkel is küzd.
Arató Ágnes szigorúan ellenzi, hogy a szülő a nyilvános szégyenérzet miatt engedjen a gyermek követeléseinek. Ha a szülő enged, a gyermek megtanulja, hogy a nyilvános dühroham a leghatékonyabb eszköz a céljai eléréséhez. Ez a viselkedés rögzül, és sokkal nehezebb lesz később kiirtani.
A pszichológus tanácsa a „nyilvános dac” kezelésére három lépésből áll:
- Lépjünk ki a helyzetből: Ha lehetséges, azonnal vigyük ki a gyermeket egy csendesebb, biztonságosabb helyre (pl. az autóhoz, a bolt előterébe). Ezzel elvágjuk a közönséget, és lehetőséget adunk a gyermeknek a megnyugvásra anélkül, hogy a nézők stimulálnák.
- Biztonság és jelenlét: Amíg a dühroham tart, maradjunk nyugodtak, guggoljunk le a gyermek szintjére, és egyszerűen maradjunk vele. Mondjunk olyasmit: „Látom, hogy nagyon mérges vagy, de nem megyünk el a pénztárnál lévő rágcsálnivalókkal. Itt várlak, amíg megnyugszol.”
- Helyreállítás: Amikor a gyermek megnyugszik, térjünk vissza a boltba, vagy fejezzük be az elkezdett tevékenységet. A lényeg, hogy a dühroham ne törje meg a napot, és ne kapjon különleges figyelmet. Beszéljük meg a viselkedést utólag, otthon, nyugodt körülmények között.
Fontos: A szülői reakció legyen unalmas. Minél drámaibb a szülő reakciója (kiabálás, könyörgés), annál jobban táplálja a gyermek a drámát. A nyugodt, monoton szülői hang a leghatékonyabb eszköz a dühroham „leoltására”.
Amikor a dac már túlmutat a normál kereteken

Bár a dackorszak természetes, vannak jelek, amelyek arra utalnak, hogy a gyermeknek vagy a szülőnek extra segítségre lehet szüksége. Arató Ágnes szerint érdemes szakembert felkeresni, ha a dac rendszere túlmutat a tipikus frusztráción.
Mikor érdemes pszichológushoz fordulni? Ha a dührohamok:
- Naponta többször fordulnak elő, és órákig tartanak.
- A gyermek saját magában vagy másokban kárt tesz (súlyos harapás, fejelés, ütés).
- A gyermek képtelen visszatérni a nyugodt állapotba a szülői segítség ellenére.
- Súlyos alvási vagy étkezési problémák kísérik.
- A szülő szorongása vagy depressziója olyan mértékűvé válik, hogy ez már gátolja a mindennapi életet.
Néha a dac mögött nem egyszerű önállósodási vágy áll, hanem egy mögöttes probléma, mint például a szenzoros feldolgozási zavar vagy a súlyos szeparációs szorongás. Egy gyermekpszichológus képes feltárni ezeket a mélyebb okokat, és célzott stratégiákat javasolni.
A szülői stressz kezelése: ne feledkezzünk meg önmagunkról
A dackorszak kezelése kimerítő maraton, nem sprint. Arató Ágnes kiemeli, hogy a szülői stressz és kiégés az egyik legnagyobb akadálya a hatékony dackezelésnek. Egy ideges, kimerült szülő képtelen a nyugodt, következetes reakcióra, amire a gyermeknek szüksége van.
Gyakran hallani, hogy „először a saját maszkodat vedd fel”. Ez a gyermeknevelésben is igaz. A szülőnek rendszeresen gondoskodnia kell a saját érzelmi feltöltődéséről. Ez lehet napi 15 perc egyedüllét, egy forró fürdő, vagy egy támogató szülői csoport felkeresése.
A stresszkezelés része a reális elvárások felállítása is. Ne várjuk el magunktól, hogy tökéletesek legyünk. Arató Ágnes szerint ha a szülő az esetek 60-70%-ában következetes és nyugodt, az már kiváló eredmény. A maradék 30-40% a tanulás része.
„Ha a szülő nem tartja rendben a saját érzelmi tankját, abból nem tud adni a gyermeknek. A szülői öngondoskodás nem luxus, hanem a hatékony nevelés alapfeltétele.”
Gyakori tévhitek a dackorszakról: a szakértő cáfol
A dackorszakot rengeteg félreértés övezi, amelyek gyakran felesleges bűntudatot és rossz nevelési szokásokat eredményeznek. Arató Ágnes tisztázza a leggyakoribb tévhiteket:
Tévhit 1: A dac a szülő tesztelése
Valóság: Bár a gyermek teszteli a határokat, a dühroham valójában az érzelmi túlterhelés jele. A gyermek nem gonoszságból dühöng, hanem mert nem tudja kezelni a frusztrációt. A tesztelés a határok megismerését szolgálja, de a dühroham maga a tehetetlenség kifejezése.
Tévhit 2: Egyedül kell hagyni, amíg meg nem nyugszik
Valóság: A szeparáció alkalmazása (mint büntetés) elhagyatottság érzését keltheti a gyermekben, amikor a legnagyobb szüksége lenne a biztonságra. Bár a szülőknek néha szükségük van egy rövid szünetre, Arató Ágnes szerint a megnyugvás helye legyen biztonságos, és a szülő maradjon a közelben, jelezve a feltétel nélküli elfogadást.
Tévhit 3: A dac elrontott gyerek jele
Valóság: A dackorszak egy univerzális fejlődési szakasz, amely minden kultúrában megjelenik. A dac hiánya sokkal aggasztóbb lehet, mert azt jelezheti, hogy a gyermek nem fejleszt ki egészséges autonómiát és akaratot.
Tévhit 4: A dacot ki kell irtani
Valóság: A cél nem a dac kiirtása, hanem az érzelmi szabályozás megtanítása. A dac (az akarat ereje) felnőttkorban kritikus fontosságú a célok eléréséhez. Ha a szülő elfojtja a gyermek akaratát, azzal hosszú távon gyengíti az önbizalmát és a problémamegoldó képességét. A feladat a dac energiájának pozitív mederbe terelése.
A dac hullámain túl: az önállóság támogatása
A dackorszak nem tart örökké. Ahogy a gyermek verbális képességei fejlődnek, és az agyának racionális része érettebbé válik, a dührohamok intenzitása és gyakorisága csökken. A szülői feladat a dac után is folytatódik, a hangsúly az önállóság és a felelősségvállalás támogatására helyeződik át.
Arató Ágnes szerint a dackorszak sikeres kezelése megalapozza a későbbi, harmonikusabb kapcsolatot. Ha a gyermek megtanulta, hogy az érzései érvényesek, és a szülői határok biztonságosak, akkor képes lesz megbízni önmagában és a szülőben.
Támogassuk az önállóságot apró lépésekkel: engedjük, hogy a gyermek maga öltözzön fel (még ha lassan is), maga pakolja el a játékait (segítséggel), és vegyen részt a házimunkában. Adjuk meg neki a kompetencia érzését. Egy gyermek, aki úgy érzi, képes a feladatokra, kevesebb okot lát a frusztrációra és a dacra.
A legfontosabb tanulság, amit Arató Ágnes üzen minden szülőnek: a dackorszak egy lehetőség. Lehetőség arra, hogy mélyítsük a kapcsolatot gyermekünkkel, és megtanítsuk neki a legfontosabb leckét: az érzelmek kezelését. Legyünk türelmesek, következetesek és mindenekelőtt szeretetteljesek. A vihar egyszer elül, és egy megerősödött, önálló kisemberrel folytathatjuk az utunkat.
A dackorszak évei tele vannak kihívásokkal, de ne feledjük, ezek az évek teszik lehetővé, hogy gyermekünk erős, független felnőtté váljon. A szakértői tanácsok követése, a DAC-modell alkalmazása és a szülői öngondoskodás biztosítása a kulcsa annak, hogy ezt a szakaszt ne túléljük, hanem növekedjünk általa.
Gyakran ismételt kérdések Arató Ágnes dackorszak kezelési javaslatai alapján
-
❓ Hány éves korban kezdődik és meddig tart tipikusan a dackorszak?
-
A dackorszak jellemzően 18 hónapos kor körül kezdődik, és általában a harmadik életév végéig tart. Fontos azonban tudni, hogy ez egyéni eltéréseket mutat. Egyes gyermekeknél a tünetek enyhébbek, másoknál intenzívebbek lehetnek, és elhúzódhatnak a negyedik életév elejéig is. Arató Ágnes szerint a lényeg nem a pontos időtartam, hanem az, hogy a szülő megértse a mögöttes fejlődési igényt.
-
😡 Mit jelent pontosan az érzelmi tükrözés, és hogyan alkalmazzam dühroham közben?
-
Az érzelmi tükrözés (vagy validálás) azt jelenti, hogy szavakba önti a gyermek érzéseit, mielőtt fegyelmezi a viselkedést. Dühroham közben ne próbáljon logikusan érvelni. Guggoljon le hozzá, és nyugodt hangon mondja: „Látom, hogy nagyon dühös vagy, mert ezt a játékot akartad.” Ezzel a gyermek megtanulja, hogy az érzései elfogadottak, még akkor is, ha a viselkedése nem. Ez segít az érzelmi szabályozás kialakításában.
-
😴 Hogyan kezeljem a dacot, ha fáradt vagyok, és elveszítem a türelmemet?
-
Arató Ágnes hangsúlyozza, hogy a szülői önkontroll a legfontosabb. Ha érzi, hogy elveszíti a türelmét, lépjen ki a helyzetből, ha biztonságos (pl. menjen ki a másik szobába 30 másodpercre). Vegyen néhány mély lélegzetet. Ha ez nem lehetséges, alkalmazza az ún. „unalmas reakciót”: fejezze ki az érzést (pl. „Nagyon ideges vagyok most”), de ne emelje fel a hangját. Utólag, amikor megnyugodott, kérjen bocsánatot a gyermekétől, ha kiabált. Ez a modell megtanítja neki, hogy a felnőttek is hibáznak, és lehet érzelmeket kezelni.
-
🧸 Mi a különbség a dühroham és a hiszti között?
-
A pszichológiai irodalom gyakran nem tesz éles különbséget, de a köznyelvben a dühroham (tantrum) általában az érzelmi túlterhelésből fakadó, kontrollálatlan kitörést jelenti, míg a hiszti (manipulatív viselkedés) célja valamilyen nyereség elérése (pl. cukorka, extra játékidő). Arató Ágnes szerint a dackorszak elején a legtöbb kitörés valódi érzelmi túlterhelés. A kezelési mód mindkét esetben hasonló: nyugodt határállítás és a negatív viselkedés figyelmen kívül hagyása, ha az nem veszélyes.
-
🛑 Hogyan mondjak „nem”-et úgy, hogy ne váltson ki azonnal dührohamot?
-
A „nem” helyett használjon pozitív megfogalmazásokat és magyarázatot. Például, ahelyett, hogy „Nem, nem ehetsz több csokit!”, mondja: „Még ehetsz csokit, de csak vacsora után.” Arató Ágnes javasolja a választások felkínálását is: „Tudom, hogy most csokit szeretnél, de most gyümölcsöt eszünk. Választhatsz, almát vagy banánt szeretnél?” Ezzel a gyermek autonómiája kielégítést nyer, és kevésbé érzi magát korlátozva.
-
🤝 Mennyire fontos a következetesség, ha a nagyszülők gyakran engednek a dacnak?
-
A következetesség alapvető. Ha a nagyszülők rendszeresen felülírják a szabályokat, a gyermek megtanulja, hogy a szabályok rugalmasak, és ha elég sokáig dühöng, valaki engedni fog. Arató Ágnes azt javasolja, hogy a szülők üljenek le a nagyszülőkkel, és magyarázzák el, hogy a határállítás a gyermek biztonságérzetét szolgálja. Kérjék meg őket, hogy tartsanak ki legalább a biztonsági szabályok és az alvási/étkezési rutinok tekintetében.
-
✨ Lehet-e a dackorszaknak pozitív hozadéka?
-
Igen, sőt! Arató Ágnes szerint a dackorszak az önálló akarat, a problémamegoldás és az érzelmi reziliencia alapja. A gyermek megtanulja, hogy az akaratát ki lehet fejezni, és az érzések elmúlnak, ha megengedi nekik. A szülő számára pedig ez a szakasz kiváló lehetőség a feltétel nélküli szeretet és a stabil határok biztosításának gyakorlására, ami hosszú távon erősebb szülő-gyermek kapcsolatot eredményez.






Leave a Comment