A 34 hónapos gyerek egy varázslatos korszak határán áll. Lassan eléri a hároméves kort, ami a kisgyermekkor egyik legjelentősebb mérföldköve. Ez az az időszak, amikor a kicsik már stabilan két lábon állnak a világban, de még nem tették meg azt a hatalmas lépést, hogy teljesen beilleszkedjenek az óvodai közösségbe. A dackorszak legintenzívebb viharai talán már elültek, de a függetlenség iránti vágy és az önkifejezés kényszere még erősen jelen van. Ebben a hónapban a gyermekek hihetetlen ütemben szívják magukba a tudást, folyamatosan tesztelik a határokat, és elkezdenek sokkal összetettebb módon gondolkodni és kommunikálni, mint korábban. Ez a fejlődési szakasz tele van meglepetésekkel és kihívásokkal, melyek mind a felnőtté válás apró lépéseit jelentik.
A nagy változás küszöbén: áttekintés a 34 hónapos gyerek fejlődéséről
Amikor a gyermek betölti a 34 hónapot, szinte érezhető a levegőben a közelgő óvodai élet izgalma és a hároméves korral járó érettség. Ez a korszak a személyiség formálódásának és a szociális tudatosság robbanásszerű fejlődésének ideje. A gyermek már nem csak reagál a környezetére, hanem aktívan alakítja azt. Ez a hónap a finomhangolásról szól: a már meglévő motoros és nyelvi készségek egyre precízebbé válnak, és megjelennek az első, igazi logikai gondolkodás csírái.
A szülők számára ez egy kettős időszak: élvezhetik a beszélgetéseket és a közös játék összetettségét, ugyanakkor továbbra is kezelniük kell az érzelmi hullámvasutakat, amelyek a nagy függetlenségi vágyból fakadnak. A 34 hónapos gyerek már képes megérteni egyszerű szabályokat, és elvárja, hogy a vele folytatott interakció is szabályok mentén történjen, ami hatalmas előrelépés a korábbi, ösztönösebb viselkedéshez képest.
„A 34 hónap nem pusztán időpont, hanem egy átmeneti híd a dackorszak ösztönös harcai és az óvodai közösség tudatos együttműködése között. Készüljünk fel a rengeteg ‘miért’ kérdésre!”
Fizikai fejlődés és a nagymotoros készségek finomítása
Fizikailag a 34 hónapos gyermek már igazi kis atléta. A járás stabil, a futás pedig gyors és célzott. Ebben a korban a nagymotoros mozgások már nem csak a helyváltoztatásról szólnak, hanem a koordináció, az egyensúly és a tervezés (motoros tervezés) teszteléséről.
Egyensúly és mozgáskoordináció
A gyermekek élvezik a kihívásokat, amelyek próbára teszik az egyensúlyukat. Képesek már rövid ideig egy lábon állni, ami a későbbiekben elengedhetetlen lesz a cipőhúzásnál vagy a bonyolultabb sportmozgásoknál. A lépcsőzés már rutinszerűen megy, gyakran váltott lábbal, fel és lefelé is, bár a lefelé haladás még igényelhet némi koncentrációt. A 34 hónapos gyerek ügyesen mászik fel a játszótéri eszközökre, és képesek lehetnek már önállóan, stabilan pedálozni egy háromkerekű biciklin.
A labdajátékok terén is nagy fejlődés tapasztalható. Már nem csak rúgják a labdát, hanem megpróbálják azt elkapni is – bár a két kézzel történő sikeres elkapás még gyakorlást igényel. A dobás is célzottabbá válik, és képesek felismerni, ha a dobásuk erejét változtatni kell a távolságtól függően. Ez a képesség az észlelés és a mozgás közötti szoros kapcsolatot mutatja.
A finommotoros készségek precizitása
A kéz és a szem koordinációja látványos fejlődésen megy keresztül. Ekkor már a gyermekek szinte minden tárgyat az érett, háromujjas (ceruzafogásra emlékeztető) fogással tartanak. Ez a precíz fogás teszi lehetővé a bonyolultabb tevékenységeket:
- Rajzolás: Képesek vonalakat, köröket és esetleg keresztet másolni. Megjelennek az első kezdetleges emberalakok is, amelyek még csak fejből és lábakból állnak (fejlábúak).
- Öltözködés: Nagy gombokat már ki tudnak gombolni, cipzárakat felhúzni és lehúzni. Segítséggel leveszik a ruhájukat, és megpróbálják felvenni az egyszerűbb darabokat (pl. nadrág, sapka).
- Manipuláció: Képesek 8-10 kockából tornyot építeni. Élvezik a gyöngyfűzést vastag zsinórral és a kirakós játékokat, ahol 4-6 darabot kell a helyére illeszteniük.
A finommotorika fejlődése közvetlenül összefügg a kognitív fejlődéssel. Ahogy a gyermek egyre precízebben tudja irányítani a kezeit, úgy fejlődik a tervezőképessége és a türelme is.
| Készség | Elvárt szint | Támogató tevékenység |
|---|---|---|
| Futás és ugrás | Stabil futás, két lábbal történő leugrás kis magasságból. | Tánc, akadálypályák építése. |
| Egyensúly | Rövid ideig egy lábon állás, járás széles gerendán. | „Twister” játék, séta járdaszegélyen. |
| Labdakezelés | Célzott dobás, két kézzel történő elkapási kísérletek. | Nagy, puha labdák használata, célbadobás. |
A nyelv varázslatos világa: kommunikáció és szókincs
A 34 hónapos gyerek nyelvi fejlődése talán a leglátványosabb terület. Ebben az időszakban a gyermekek már nem csak szavakat gyűjtenek, hanem elkezdenek aktívan foglalkozni a nyelv struktúrájával, a nyelvtan szabályaival és a kommunikáció pragmatikai elemeivel.
A szókincs robbanásszerű növekedése
Bár a szókincs mérete egyénenként nagyon eltérő lehet, általánosan elmondható, hogy a 34 hónapos gyermek már több száz szót használ, és naponta újabbakat sajátít el. A passzív szókincs (amit megért) sokkal nagyobb, mint az aktív (amit használ). Képesek megnevezni a testrészeket, a színek többségét (legalább 3-4-et), és értik a helyhatározókat (fent, lent, mellette, mögött).
Ami igazán izgalmas ebben a szakaszban, az a mondatalkotás fejlődése. A gyermekek már nem csak egyszerű, két-három szavas távirati stílusú mondatokat használnak, hanem négy-öt szavas, összetett mondatok is megjelennek a beszédükben. Elkezdik használni a kötőszavakat (és, de), és a toldalékokat is egyre pontosabban alkalmazzák, bár a túláltalánosítás (pl. „mentem” helyett „megyektem”) még gyakori jelenség.
A nyelvi fejlődés kulcsa a folyamatos párbeszéd. Ne csak kérdezzük a gyereket, hanem meséljünk neki a saját tevékenységeinkről is, ezzel bővítve a szókincsét és a mondatszerkezeti mintáit.
A „miért” korszak
A 34 hónapos gyerek szinte könyörtelenül kérdez. A folyamatos „miért?” kérdések nem a szülők idegesítését szolgálják, hanem a világ megértésének és a kauzalitás (ok-okozati összefüggések) felfedezésének eszközei. A gyermek elkezdi összekapcsolni az eseményeket, és megpróbál logikus magyarázatot találni a jelenségekre. A szülői válaszoknak nem kell tudományosan pontosnak lenniük, de legyenek érthetőek és ösztönözzék a további gondolkodást.
A beszédértés is rendkívül kifinomulttá válik. Képesek megérteni a kétlépcsős utasításokat is, feltéve, hogy azok számukra relevánsak (pl. „Vedd fel a cipődet, majd hozd ide a sapkát!”). A humor is megjelenik a kommunikációban; élvezik az egyszerű szójátékokat és a vicces történeteket.
A narratív képességek kibontakozása
Ebben a korban kezdődik a mesélés korszaka. A gyermekek már képesek elmesélni, mi történt velük az óvodában vagy a játszótéren, bár a történetek még gyakran ugrálnak az időben, és sok a logikai hiányosság. Ez a képesség, a narratívum építése, kritikus a későbbi iskolai sikerhez, mivel fejleszti a memóriát és a kronológiai gondolkodást. Bátorítsuk őket, hogy meséljenek, és segítsük őket a történetek felépítésében, például kérdésekkel: „És mi történt utána?”
Kognitív ugrások: a gondolkodás fejlődése
A 34 hónapos gyerek már a Piaget által leírt preoperacionális szakaszban jár. Ez azt jelenti, hogy a szimbolikus gondolkodás dominál, és a gyermek képes tárgyakat, embereket és eseményeket szavak és képek segítségével reprezentálni. Ez a képesség teszi lehetővé a szerepjátékot és a képzeletbeli barátok megjelenését.
A problémamegoldás fejlődése
A gyermekek ebben a korban már nem csak próbálgatással oldják meg a problémákat, hanem elkezdenek fejben tervezni, mielőtt cselekednének. Például, ha egy játékot el kell érniük, már nem csak azonnal rohannak érte, hanem felmérik, szükség van-e székre, vagy egy eszközre (pl. egy botra), amivel elérhetik azt. Ez a képesség az executive funkciók, különösen a tervezés és a munkamemória fejlődését jelzi.
Képesek egyszerű kategóriákba sorolni a tárgyakat (pl. méret, szín vagy funkció alapján), bár a kettős kategorizálás (pl. nagy és piros) még kihívást jelenthet. A számfogalom terén is nagy az előrelépés. A legtöbb 34 hónapos gyermek már képes 1-3 tárgyat pontosan megszámolni, és megérti a „sok” és „kevés” fogalmát.
Memória és figyelem
A figyelem tartóssága jelentősen megnő. Míg korábban csak néhány percig tudtak egy feladatra koncentrálni, most már 10-15 percig is elmerülhetnek egy tevékenységben, különösen, ha az érdekli őket (pl. egy bonyolultabb kirakó vagy egy mesekönyv nézegetése). A hosszú távú memória is erősödik, képesek felidézni korábbi eseményeket, és a szüleikkel együtt feleleveníteni azokat.
A szimbolikus játék a gyermek gondolkodásának tükörképe. Amikor egy banánból telefon lesz, az azt jelenti, hogy a gyermek már képes elvonatkoztatni a tárgy fizikai valóságától.
A korai matematikai és logikai készségek
A mindennapi tevékenységek során rengeteg alkalmunk van a korai matematikai készségek fejlesztésére. A 34 hónapos gyerek már képes párosítani a zoknikat, szétválogatni a formákat, és megérteni az alapvető térbeli viszonyokat (pl. „Tedd a macit a polc alá!”). Ezek a készségek alapozzák meg a későbbi absztrakt matematikai gondolkodást.
A szekvenciális gondolkodás (mi következik mi után) fejlődése is megfigyelhető. A gyermekek élvezik azokat a feladatokat, ahol egy adott sorrendet kell követniük (pl. gyurmázás lépései, vagy egy egyszerű recept követése). Ez a képesség elengedhetetlen a nyelvi narratívák megértéséhez és a mindennapi rutinok elsajátításához.
Szociális és érzelmi fejlődés: az én és a többiek

A 34 hónapos kor az érzelmi függetlenség és a társas kapcsolatok kialakulásának kritikus szakasza. A gyermekek elkezdenek kilépni a szoros szülői buborékból, és egyre nagyobb érdeklődést mutatnak a kortársak iránt.
Az én-tudat és az érzelmi szabályozás
Ebben a korban a gyermek már nagyon tisztában van azzal, hogy ő egy különálló személy, saját akaratával és érzelmeivel. Ez az erős én-tudat gyakran vezet konfliktusokhoz, mivel a gyermek nem akarja elfogadni a határokat, vagy szeretné eldönteni, mit egyen, mit vegyen fel. Bár a dackorszak csúcsa talán már elmúlt, a hisztik még előfordulhatnak, különösen fáradtság vagy éhség esetén.
Azonban hatalmas fejlődés mutatkozik az érzelmek felismerésében és megnevezésében. A gyermek már képes kimondani, hogy „mérges vagyok” vagy „szomorú”, ha bátorítjuk erre. Ez a képesség az érzelmi intelligencia alapja. A szülő feladata, hogy segítsen a gyermeknek az érzelmek kezelésében, nem pedig azok elnyomásában. A „Tudom, hogy nagyon dühös vagy, mert nem eheted meg a csokit, de előbb vacsora van” típusú válaszok megerősítik a gyermek érzéseit, miközben fenntartják a határokat.
A szociális interakciók fejlődése
A párhuzamos játék (amikor a gyerekek egymás mellett játszanak, de nem feltétlenül együtt) lassan átalakul kooperatív játékká. A 34 hónapos gyerekek már képesek rövid ideig együtt játszani, megosztani a játékokat (bár ez még nagy kihívás), és megértik a felváltva játék (társasjátékok kezdeti formája) alapjait.
Kezdenek megjelenni az első igazi barátságok. A gyermekek vonzódnak azokhoz a kortársakhoz, akikkel hasonló az érdeklődési körük, és képesek lehetnek elszomorodni, ha a „barát” nincs jelen. Ez a kötődésen alapuló barátság jelzi a szociális érettség növekedését.
Fontos, hogy a gyermek megismerje a másik szemszögét (Theory of Mind előfutárai). Bár a 34 hónapos gyermek még alapvetően egocentrikus, már meg tudja érteni, ha valaki szomorú, és megpróbálhatja megvigasztalni (pl. odaadja a kedvenc maciját). Ez a korai empátia rendkívül fontos a társas kapcsolatok szempontjából.
| Terület | Készség | Támogatás |
|---|---|---|
| Önállóság | Erős akarat kinyilvánítása, „én csinálom” vágya. | Biztonságos választási lehetőségek felkínálása (pl. Melyik zoknit veszed fel?). |
| Empátia | Reagálás mások szomorúságára vagy fájdalmára. | Érzelmek megnevezése és validálása a gyermek környezetében. |
| Konfliktuskezelés | Képes a megosztásra rövid ideig, megérti a felváltva játékot. | Közvetítés, a „szavak használata” ösztönzése veszekedés helyett. |
A játék szerepe: a tanulás motorja
A játék a 34 hónapos gyermek munkája, és ezen keresztül sajátítja el a legtöbb készséget. Ebben a korban a játék már nem csak érzékszervi felfedezés, hanem összetett képzeletbeli tevékenység.
Szerepjáték és fantázia
A szerepjátékok válnak a domináns játéktípussá. A gyermekek eljátsszák a mindennapi élet eseményeit: főznek, vásárolnak, orvost játszanak. Ez a tevékenység kulcsfontosságú a szociális szerepek megértéséhez, a nyelvi készségek gyakorlásához és a problémamegoldáshoz. A fantázia ebben a korban élénk, és a gyermekek gyakran keverik a valóságot a képzelettel.
A képzeletbeli barátok megjelenése ebben a korban teljesen normális, és a gyermek kreativitásának és szociális képességeinek fejlettségét mutatja. Fontos, hogy a szülők támogassák ezt a fantáziavilágot, de segítsenek a gyermeknek különbséget tenni a valóság és a képzelet között, különösen ijesztő álmok vagy események esetén.
A konstrukciós játékok (Lego, Duplo, építőkockák) is egyre összetettebbek. A gyermek már nem csak egymásra rakja a kockákat, hanem megpróbál valami céltudatosat építeni (pl. egy garázst, egy házat), ami ismét a tervezőképesség fejlődését jelzi.
Ne feledjük: a játék a legfőbb eszköz a szorongások feldolgozására is. A szerepjátékban eljátszott félelmetes vagy új helyzetek (pl. orvosnál lenni) segítenek a gyermeknek felkészülni a valóságra.
Kreatív tevékenységek és művészetek
A 34 hónapos gyerekek imádnak alkotni. A színezés, festés, gyurmázás nem csak a finommotorikát fejleszti, hanem lehetőséget ad az érzelmek kifejezésére is. Bár a rajzok még nem reprezentatívak a felnőtt szem számára, a gyermek számára minden vonalnak jelentése van.
A zene és a mozgás is kiemelt szerepet kap. A gyermekek képesek felismerni az ismert dalokat, utánozzák a ritmusokat, és élvezik a spontán táncot. A ritmusérzék fejlesztése kulcsfontosságú a nyelvi ritmus és a beszédkészség kialakulásában is.
Alvás, étkezés és a kialakult rutinok
A rutinok ebben a korban stabilizálódnak, és a gyermekek biztonságot merítenek a kiszámíthatóságból. A 34 hónapos gyerek már sokkal jobban kezeli az elválást, ha tudja, mi következik.
Alvási szokások
Általában a 34 hónapos gyermeknek körülbelül 11-13 óra alvásra van szüksége 24 óra alatt. Ez jellemzően magában foglal egy 1-2 órás délutáni alvást, bár sok gyermek ebben a korban kezdi el elhagyni a nappali alvást. Ha a gyermek délután már nem alszik, biztosítsunk számára egy csendes pihenőidőt (Quiet Time), amikor egyedül játszhat a szobájában. Ez a pihenés elengedhetetlen az idegrendszer regenerálódásához és a túlterhelés elkerüléséhez.
Az éjszakai alvás során előfordulhatnak éjszakai felriadások vagy rémálmok, amelyek a fantáziavilág élénkségéből fakadnak. Nyugodt, biztonságos reakcióval segítsük a gyermeket visszatérni az ágyba, elkerülve a túlzott drámát.
Étkezés és az önállóság
Ebben a korban a gyermek már szinte teljesen önállóan étkezik, ügyesen használja a kanalat és a villát. A válogatósság (fussy eating) még mindig gyakori lehet, mivel a gyermekek elkezdenek preferenciákat kialakítani, és tesztelik a szülői határokat az étel elutasításával. Fontos, hogy a szülő kínálja fel a tápláló ételeket, de ne erőltesse az evést. A közös, nyugodt családi étkezések fenntartása kritikus.
A szobatisztaság terén a legtöbb 34 hónapos gyermek már nappal szobatiszta, és egyre több éjszakát tölt szárazon. A balesetek még előfordulhatnak, különösen stressz vagy izgalom hatására. Türelemmel és pozitív megerősítéssel támogassuk a gyermeket ebben a folyamatban. Különösen fontos, hogy a gyermek jelezni tudja, ha pisilni vagy kakilni kell, ami a testtudat fejlődését jelzi.
Készülődés az óvodára: a nagy lépés
Sok 34 hónapos gyermek áll az óvodai beszoktatás küszöbén. Ez hatalmas változás, amely mind a gyermek, mind a szülő számára felkészülést igényel. A függetlenség és az önellátás fejlesztése elengedhetetlen a zökkenőmentes átmenethez.
Önellátási készségek az óvodában
Ahhoz, hogy az óvodában jól érezze magát, a gyermeknek rendelkeznie kell bizonyos alapvető önellátási készségekkel:
- Önálló evés, pohárból ivás.
- Kézmosás, törölköző használata.
- Önálló öltözködési kísérletek (legalább a kabát, sapka, nadrág felvétele).
- A WC használatának jelzése, szobatisztaság.
- Képes legyen megnevezni a szükségleteit (pl. szomjas, fáradt, fáj).
A szülő feladata, hogy a lehető legtöbb lehetőséget biztosítsa a gyermeknek az önálló gyakorlásra, még ha ez több időt is vesz igénybe. A „Segíts nekem, hogy magam csinálhassam” elv érvényesülése a legfontosabb.
Az elválás szorongásának kezelése
Bár a 34 hónapos gyermek már stabilabb érzelmileg, az elválás szorongása még előfordulhat, különösen új környezetben. A beszoktatás során a legfontosabb a kiszámíthatóság és a szülői nyugalom.
Rövid, de biztos búcsúk, egy szeretett tárgy (pl. plüssállat) magával vitele segíthet a biztonságérzet fenntartásában. Fontos, hogy a szülő soha ne lopózzon el, hanem mindig mondjon búcsút, megerősítve, hogy vissza fog térni. Ez építi a gyermek bizalmi érzetét.
A mesék és a szerepjáték is segíthetnek a felkészülésben. Játsszuk el otthon az óvodai napot, beszéljünk az óvónénikről, és arról, milyen izgalmas dolgokat fog ott csinálni.
A szülő szerepe: támogatás és határok

A 34 hónapos gyermek fejlesztésének kulcsa a támogató környezet és a következetes határok biztosítása. A gyermeknek szüksége van a szabadságra a felfedezéshez, de szüksége van a biztonságos keretekre is.
Pozitív fegyelmezés
A gyermek egyre jobban megérti a szabályokat, de gyakran mégsem képes azokat betartani az impulzuskontroll hiánya miatt. A pozitív fegyelmezés ebben a korban azt jelenti, hogy a viselkedést korrigáljuk, nem a gyermeket minősítjük. A következmények legyenek logikusak és azonnaliak (pl. ha szétdobálja a játékot, akkor azzal véget ér a játék, és segít összepakolni).
A figyelemelterelés és a humor még mindig hatékony eszközök, de egyre fontosabbá válik a helyes viselkedés megtanítása és a problémamegoldó készségek fejlesztése. Kérdezzük meg a gyermeket: „Mit csinálhatnál legközelebb, ha dühös leszel, ahelyett, hogy ütögetsz?”
A környezet gazdagítása
Biztosítsunk a gyermek számára sokféle ingert: könyveket, építőkockákat, színezőket, és lehetőséget a szabadtéri játékra. A természetes környezetben való mozgás (futás, mászás, egyenetlen talajon járás) elengedhetetlen a szenzomotoros fejlődéshez.
A közös olvasás továbbra is kiemelkedően fontos. Válasszunk olyan könyveket, amelyek a gyermek érzelmeiről szólnak, vagy amelyek segítenek megérteni a mindennapi eseményeket (pl. óvodai mesék, orvosnál tett látogatásról szóló könyvek). A könyvek segítik a szókincsbővítést és a koncentrációs képesség növelését.
Mikor érdemes szakembert felkeresni?
Minden gyermek a saját tempójában fejlődik, de vannak bizonyos jelek, amelyek arra utalhatnak, hogy érdemes szakemberhez (gyermekorvos, védőnő, logopédus) fordulni. A 34 hónapos gyerek esetében a leggyakoribb aggályok a nyelvi és a szociális területen merülnek fel.
A fejlődés lehetséges késésére utaló jelek
Ha az alábbiak közül több is tartósan fennáll, érdemes konzultálni:
- Nyelvi késés: Ha a gyermek kevesebb, mint 50 szót használ, vagy nem képes két-három szavas mondatokat alkotni. Ha a gyermek beszédét a szülőkön kívül más nem érti.
- Szociális/Érzelmi: Ha a gyermek extrém mértékben kerüli a szemkontaktust, nem mutat érdeklődést más gyerekek iránt, vagy nem reagál a felnőttek érzelmi jelzéseire.
- Kognitív: Ha a gyermek nem vesz részt szerepjátékban, vagy nem képes követni egyszerű, egy lépéses utasításokat.
- Motoros: Ha a gyermek gyakran elesik, nem tud két lábbal ugrani, vagy nehézségei vannak a finommotoros feladatokkal (pl. kirakó, ceruzafogás).
A korai felismerés és intervenció kritikus fontosságú. Ne feledjük, hogy a szakember felkeresése nem kudarc, hanem szeretetből fakadó lépés a gyermek jövője felé.
A 34 hónapos kor egy izgalmas, dinamikus időszak, amely tele van növekedéssel és új képességek elsajátításával. Élvezzük ki a gyermeki rácsodálkozás minden pillanatát, miközben felkészítjük őket a nagybetűs óvodai életre.
Gyakran ismételt kérdések a 34 hónapos gyermek fejlődéséről
❓ Mi az ideális szókincse egy 34 hónapos gyereknek?
Bár a szókincs mértéke rendkívül változó, a legtöbb 34 hónapos gyermek már több száz szót használ aktívan, és képes 4-5 szavas mondatok alkotására. A legfontosabb nem a pontos darabszám, hanem az, hogy a gyermek folyamatosan új szavakat tanuljon, és a mondatszerkezete egyre összetettebbé váljon. Képesnek kell lennie arra, hogy a szülőkön kívül mások is értsék a beszédét legalább 75%-ban.
🎨 Hogyan támogathatom a finommotoros készségek fejlődését ebben a korban?
A finommotorika fejlesztéséhez a legjobb eszköz a játék. Ösztönözze a gyermeket gyurmázásra, nagy gyöngyök fűzésére, tépkedésre, ragasztásra, és a bonyolultabb építőkockák használatára. A mindennapi tevékenységek is segítenek: bátorítsa, hogy próbálja meg maga gombolni a ruháját, vagy húzza fel a cipzárját. A ceruzafogás gyakorlásához adjon neki vastag zsírkrétát vagy ceruzát.
😴 Mennyi alvásra van szüksége egy 34 hónapos gyereknek, és mikor hagyja el a délutáni alvást?
Egy 34 hónapos gyermeknek általában 11-13 óra alvásra van szüksége 24 óra alatt. Ez magában foglalhat egy délutáni alvást, ami 1-2 óra. Sokan ebben az életkorban kezdik el elhagyni a délutáni szunyókálást. Ha a gyermek már nem alszik, feltétlenül biztosítson számára egy csendes pihenőidőt (Quiet Time) a szobájában, hogy az idegrendszere regenerálódhasson, és elkerülhető legyen a túlzott fáradtság.
😡 Még mindig dührohamai vannak a gyerekemnek. Ez normális 34 hónaposan?
Igen, teljesen normális. Bár a dackorszak csúcsa általában 2 éves kor körül van, a dührohamok, különösen a frusztráció vagy a fáradtság miatt, még előfordulnak 34 hónaposan is. Ebben a korban a gyermek még mindig tanulja az érzelmei szabályozását. Kulcsfontosságú a következetes határok tartása, az érzelmek validálása (pl. „Látom, mérges vagy”), és a figyelemelterelés vagy a rövid szünet (time-out) alkalmazása.
🧸 Miért olyan fontos a szerepjáték ebben a fejlődési szakaszban?
A szerepjáték a 34 hónapos gyermek legfőbb tanulási eszköze. Segít a szociális szerepek megértésében, a nyelvi készségek gyakorlásában, és a kognitív képességek fejlesztésében (szimbolikus gondolkodás). A gyermek a szerepjáték segítségével dolgozza fel a mindennapi eseményeket és a félelmeit, például az orvoslátogatást vagy az óvodába járást.
📚 Milyen típusú könyveket érdemes olvasni egy majdnem háromévesnek?
Ebben a korban a gyermekek már élvezik a hosszabb, részletesebb történeteket, amelyek ismétlődő elemeket vagy rímeket tartalmaznak. Keressen olyan könyveket, amelyek a mindennapi életről, az érzelmekről (boldogság, szomorúság, félelem), vagy az óvodai felkészülésről szólnak. A képes szótárak és a „miért?” kérdésekre válaszoló ismeretterjesztő könyvek is népszerűek, mivel támogatják a szókincs robbanásszerű fejlődését.
🛑 Milyen jelek utalhatnak arra, hogy a gyermekemnek logopédus segítségére lehet szüksége?
Bár a kiejtés még nem tökéletes, ha a 34 hónapos gyermek beszédét a szülőkön kívül mások nem értik, vagy ha nem képes 3-4 szavas, funkcionális mondatokat alkotni, érdemes logopédushoz fordulni. Szintén aggodalomra adhat okot, ha a gyermek nem kérdez, vagy nem mutat érdeklődést a kommunikáció iránt, még gesztusokkal sem.




Leave a Comment