A könyvek világa egy végtelen univerzum, amely tele van kalandokkal, tudással és érzelmi fejlődéssel. Amikor azt látjuk, hogy gyermekünk elzárkózik ettől a világtól, ha a könyvet szinte ellenségnek tekinti, könnyen eluralkodhat rajtunk a szorongás. Pedig a kulcs nem a kényszer, hanem a finom, szeretetteljes ösztönzés és a megfelelő környezet megteremtése. Ne feledjük: az olvasáshoz való viszony egy lassú, mélyen személyes utazás, ahol a szülő a legjobb idegenvezető. Segítsünk neki megtalálni azt az utat, ami csak az övé, és ahol a betűk világa nem teher, hanem örömforrás.
Miért éppen a könyv? Az olvasási rezisztencia gyökerei
Mielőtt bármilyen motivációs stratégiába kezdenénk, fontos megérteni, miért alakulhat ki a gyermekben az olvasással szembeni ellenállás, vagy ahogy a szaknyelv hívja, az olvasási rezisztencia. Ez a jelenség ritkán lustaság, sokkal inkább egy tünet, ami mögött számos tényező meghúzódhat a fejlődési szakasztól a környezeti hatásokig.
Először is vizsgáljuk meg a képességeket. Különösen az iskoláskor kezdetén, ha a gyermeknek nehezen megy a dekódolás, az olvasás frusztráló élménnyé válik. Ha minden egyes szóért meg kell küzdenie, az energiaigényes folyamat, ami gyorsan elfárasztja. A kudarcélmények sorozata pedig automatikus elkerülő magatartáshoz vezet. A fájdalmas olvasás sosem lesz szerethető.
Másrészt, ne feledkezzünk meg a konkurenciáról. A mai gyerekek körül rengeteg vizuális inger és azonnali jutalomforrás van jelen, a gyorsan pörgő videójátékoktól a közösségi médiáig. Ehhez képest egy könyv lassú, türelmet igénylő folyamat. Sokszor egyszerűen az azonnali kielégülés hiánya miatt tűnik unalmasnak az olvasás.
A gyermekek olvasási ellenállása gyakran nem a könyvek elutasítását jelenti, hanem a frusztráció elkerülését. Ha az olvasás nehéz, kínos vagy kényszer, az agy védekezik ellene.
A belső okok feltárása: Amikor a hiányosság nem látható
Nem minden olvasási nehézség kapcsolódik közvetlenül az értelmi képességekhez. Lehet, hogy a gyermeknek figyelemzavara (ADHD) van, ami miatt képtelen hosszabb ideig egy feladatra koncentrálni, vagy a vizuális feldolgozás sebessége lassabb. Esetleg a szorongás gátolja. Ha az olvasás iskolai teljesítményhez kötődik, a félelem a rossz jegytől vagy a tanári kritikától blokkolhatja a képességeit.
Ne zárjuk ki a diszlexia, vagy más specifikus tanulási zavar gyanúját sem. Ha a gyermek kora ellenére nehezen ismeri fel a betűket, felcseréli a hasonló alakúakat, vagy a szövegértése messze elmarad a hangos olvasási teljesítményétől, érdemes szakemberhez fordulni. A korai diagnózis és a célzott terápia csodákra képes, és megelőzi a későbbi önértékelési problémákat.
Az olvasó otthon megteremtése: A példamutatás ereje
A gyermekek a környezetükből tanulnak, és a szülői minta a legerősebb motivációs eszköz. Ha azt szeretnénk, hogy gyermekünk olvasson, látnia kell, hogy mi is olvasunk. Nem elég szavakkal hangsúlyozni a könyvek fontosságát; tettekkel kell bizonyítani.
A közös olvasási kultúra kialakítása
Tegyük az olvasást a napi rutin szerves részévé. Nem csak az esti mese számít, bár az elengedhetetlen. A reggeli kávé melletti újságolvasás, a receptkönyv lapozgatása a konyhában, vagy a kanapén töltött fél óra egy könyvvel mind olyan apró jelek, amelyek azt üzenik: az olvasás természetes, értékes és élvezetes tevékenység. Ha a gyerek csak azt látja, hogy a szülő is kizárólag a telefonját nyomkodja, hiteltelen lesz a könyvek melletti érvelésünk.
Hozzuk létre az otthonban a „Könyvek szentélyét”. Ez lehet egy kényelmes olvasósarok, tele puha párnákkal és jó világítással, ahol a könyvek könnyen elérhetőek. A könyvespolcnak nem szabad fegyelmező, poros tárgynak lennie, hanem egy hívogató, felfedezésre váró kincsesládának.
Az olvasás az otthoni levegő része kell, hogy legyen. Ha a gyermek látja, hogy a szülő stresszmentesen, örömmel merül el egy könyvben, az vágyat ébreszt benne is a megismerésre.
Ne csak meséljünk, tegyük interaktívvá
A közös olvasás nem ér véget azzal, hogy a gyermek megtanulja a betűket. Sőt, ez az igazi munka kezdete. Amikor együtt olvasunk, ne csak passzívan felolvassunk. Tegyük interaktívvá! Kérdezzünk rá a szereplők érzéseire, találjunk ki alternatív befejezéseket, vagy játsszuk el a történet egy-egy részét. Ez mélyíti a szövegértést, és növeli az érzelmi bevonódást, ami létfontosságú az olvasás megszerettetésében.
A hangos olvasás fenntartása a felső tagozatban is ajánlott. Nem azért, mert a gyerek már nem tud olvasni, hanem mert ez a minőségi együtt töltött idő. Olykor váltsuk fel a szerepeket: hol ő olvas fel nekünk egy rövid szakaszt, hol mi neki. Ez leveszi a teljesítménykényszert a válláról, miközben fenntartja az intimitást.
Az olvasás mint választás, nem mint kényszer: A belső motiváció felébresztése
A külső motiváció (jutalom, dicséret, kötelező olvasmány) rövid távon működhet, de az olvasás tartós megszerettetéséhez a belső motiváció elengedhetetlen. A gyermeknek azt kell éreznie, hogy a könyvek a saját érdeklődését szolgálják, nem a mi elvárásainkat.
A téma a király: A megfelelő könyv megtalálása
A leggyakoribb hiba, amit a szülők elkövetnek, hogy olyan könyveket erőltetnek, amelyeket ők szerettek gyerekkorukban, vagy amelyek „klasszikusnak” számítanak. Ha a gyermek a dinoszauruszokért, a focisták életrajzáért vagy a Star Wars univerzumért rajong, akkor hagyjuk, hogy ezekkel a témákkal induljon. Lehet, hogy a képregények vagy a tényirodalom lesz az első kapu, de ami számít, az az olvasás aktusa, nem feltétlenül a műfaj.
Adjuk meg a választás szabadságát. Menjünk el együtt a könyvtárba vagy könyvesboltba, és hagyjuk, hogy a gyerek maga válasszon. Ha a kezébe vett könyvet egy héten belül visszateszi, ne szidjuk meg. Próbálkozás volt, ami nem jött be. A lényeg, hogy a folyamat ne legyen büntetésszerű.
| Szempont | Mit tegyünk? | Mit kerüljünk? |
|---|---|---|
| Autonómia | Hagyjuk, hogy a gyermek válasszon témát és időpontot. | Ne írjunk elő napi olvasási kvótát, ha az ellenállást szül. |
| Kapcsolódás | Beszélgessünk a könyvekről, kapcsoljuk össze a valós életükkel. | Ne hasonlítsuk össze az olvasási tempóját más gyerekekével. |
| Kompetencia | Kínáljunk a képességeinek megfelelő, nem túl nehéz szövegeket. | Ne erőltessünk olyan könyveket, amelyek frusztrálóan nehezek. |
A könyv mint híd más tevékenységekhez
A könyvek nem csak a szövegről szólnak. Kapcsoljuk össze az olvasást más élvezetes tevékenységekkel. Ha egy receptet olvas el, utána süssük meg együtt a süteményt. Ha egy építési útmutatót olvas el, utána építsük meg a legót. Ez megerősíti a gondolatot: az olvasásnak gyakorlati haszna van, és a képesség a valós életben is alkalmazható.
A digitális világban élve ne féljünk a multimédiás megközelítéstől. Ha a gyerek megnézi egy könyv filmadaptációját, utána olvassa el a könyvet is. Beszélgessünk a különbségekről, és arról, hogy a fantázia hogyan működik másképp a fejünkben, mint a képernyőn. Ez gyakran elegendő ahhoz, hogy a gyerek rájöjjön, a könyv sokkal mélyebb élményt nyújt.
Korosztályos stratégiai terv: A motiváció finomhangolása

Az olvasás motiválása különböző életkorokban más-más eszközöket igényel. Ami működik egy óvodásnál, az egy tizenévesnél már kontraproduktív lehet.
A kisgyermekkor (0-6 év): A mesélés mint rítus
Ebben a korban a cél nem a betűfelismerés, hanem az olvasás szeretete, a könyv mint tárgy megszerettetése és a szókincs fejlesztése. A babák számára a kontrasztos képek, a tapintható könyvek és az édesanyai hang ritmusa a fontos.
Az óvodáskorban a meseolvasásnak napi rítusnak kell lennie. Ne hagyjuk ki még akkor sem, ha fáradtak vagyunk. Az ismétlés kulcsfontosságú. Ha a gyerek századjára is ugyanazt a könyvet kéri, olvassuk fel türelmesen. Ez biztonságot nyújt, és segít a nyelvi struktúrák rögzítésében. Használjunk eltérő hangszíneket, mimikát, és tegyük a mesét színházzá.
Konkrét tippek 3-6 éveseknek:
- Azonosulás: Válasszunk olyan könyveket, amelyek a gyerek aktuális élethelyzetéről szólnak (pl. ovikezdés, testvér születése).
- Képi dominancia: Keressünk olyan könyveket, ahol a kép és a szöveg egyensúlyban van, vagy a kép viszi a történetet.
- Könyvtár-látogatás: Tegyenek rendszeres látogatást a gyerekkönyvtárban, ahol a polcok magasságában, könnyen elérhetőek a könyvek.
Az alsó tagozat (6-10 év): A küzdelem és a siker
Ez az az időszak, amikor a legtöbb ellenállás jelentkezik, mert az olvasás hirtelen feladattá válik. Fontos, hogy a gyermek érezze, a küzdelem ellenére képes rá, és a gyakorlás meghozza gyümölcsét. Ne hagyjuk, hogy a teljesítménykényszer elvegye az olvasás örömét.
Ebben a fázisban a „könnyű és élvezetes” könyvek jelentik a megoldást. Ne csak az iskolai kötelező olvasmányokat erőltessük. Keressünk olyan sorozatokat, amelyek lekötik, és amelyekből a sikerélmény miatt egyre többet akar olvasni. A sorozatkönyvek biztonságot adnak, mert a karakterek már ismerősek, így a gyerek a tartalomra koncentrálhat, nem a dekódolásra.
A kisiskolásnak szüksége van olyan könyvekre, amelyek nem okoznak frusztrációt. Ha az olvasott szöveg nehézsége meghaladja a tudását, az a belső motiváció teljes leépüléséhez vezet.
A szülői támogatás kulcsa:
Amikor a gyermek hangosan olvas, ne szakítsuk félbe minden hibánál. Hagyjuk, hogy a szöveg egésze átjöjjön, és csak utána javítsuk ki a hibákat, vagy kérjük meg, hogy olvassa újra az adott mondatot. A folyamatos megszakítás növeli a szorongást és lassítja a folyamatot. Inkább dicsérjük a kitartását, mint a hibátlan teljesítményét.
A felső tagozat és a kamaszkor (10-14+ év): A releváns tartalom
Ebben a korban a gyerekek már sokkal kritikusabbak, és a kortársak véleménye felülírja a szülői elvárásokat. Ha egy kamasz nem olvas, annak oka általában az, hogy nem talál releváns, a saját életéhez kapcsolódó tartalmat.
Ne féljünk a „nem irodalmi” műfajoktól. A fantasy, sci-fi, disztópia, vagy a young adult (YA) irodalom gyakran sokkal jobban leköti őket, mert olyan témákat dolgoz fel, mint az identitáskeresés, a lázadás és a társadalmi igazságtalanság. Emellett a nem fikciós irodalom, ami a hobbijukhoz kapcsolódik (pl. sport, programozás, állatvédelem), szintén nagyszerű belépő lehet.
Tippek kamaszok motiválására:
- Hagyjuk a kötelezőt: Ha a kötelező olvasmány ellenállást szül, ne erőltessük otthon is. Inkább találjunk egy alternatív, izgalmas könyvet, amit a saját idejében olvashat.
- Audiobookok bevetése: Ha a vizuális olvasás nehéz, az audio-könyvek kiváló alternatívát jelentenek. Fejlesztik a szókincset, a szövegértést, és fenntartják a történetmesélés iránti érdeklődést.
- Engedjük a digitális olvasást: Ha szívesen olvas blogokat, online cikkeket, vagy fan fictiont, ez is olvasás! Fogadjuk el, hogy a médium változik.
Különleges kihívások: Amikor a motiváció nem elég
Van, amikor a legjobb szándékú motivációs módszerek is kudarcot vallanak. Ilyenkor mélyebbre kell ásnunk, és meg kell vizsgálnunk a speciális igényeket.
A diszlexia és a figyelemzavar kezelése
Ha a gyermek olvasási nehézségei mögött diszlexia vagy diszgráfia áll, a hagyományos könyvek erőltetése csak növeli a szorongást. Ilyen esetekben a szakemberek által javasolt speciális módszerekre van szükség, de a szülői támogatás is létfontosságú.
Használjunk szövegfelolvasó szoftvereket, amelyek segítik a szöveg követését. Keressünk olyan könyveket, amelyek diszlexiabarát betűtípussal és megfelelő sortávolsággal készültek. Ne feledjük: a diszlexiás gyerekek gyakran kiválóan értenek meg összetett történeteket, csak a dekódolással van problémájuk. Az audiobookok itt is aranyat érnek.
A figyelemzavarral (ADHD) küzdő gyerekeknek szükségük van a rövid, fókuszált olvasási időszakokra. Ne várjuk el, hogy egy órán át üljenek mozdulatlanul. Osszuk 10-15 perces szakaszokra az olvasást, és iktassunk be rövid mozgásos szüneteket. A vizuális ingereket minimalizáló, csendes környezet szintén segíthet a koncentrációban.
A fiúk és az olvasás mítosza
Statisztikailag gyakran a fiúk mutatnak nagyobb ellenállást az olvasással szemben, különösen az alsó tagozatban. Ennek oka lehet, hogy a hagyományos tantervben és a gyerekkönyv-piacon sokáig a lányosabb témák domináltak (érzelmek, kapcsolatok, lassú cselekmény). Ez szerencsére változik.
A fiúkat gyakran a cselekményközpontú, gyors tempójú, humoros vagy tényirodalmi művekkel lehet megfogni. Keressünk kalandregényeket, történelmi témákat, képregényeket, vagy olyan könyveket, amelyek a gaming vagy a sport világához kapcsolódnak. A lényeg, hogy a könyv ne a belső utazásról szóljon, hanem a külső akcióról és a problémamegoldásról.
A fiúk olvasási kedvének felébresztéséhez el kell szakadni a hagyományos irodalom sztereotípiáitól. A képregény, a ténykönyv és a cselekményorientált történetek éppolyan értékesek, mint a klasszikus regények.
A technológia mint szövetséges: E-könyvek, hangoskönyvek és interaktív mesék
Sok szülő fél a technológia bevonásától, mert úgy érzik, az elvonja a figyelmet a „valódi” könyvekről. Pedig a digitális eszközök kiválóan alkalmasak arra, hogy áthidalják a távolságot a vizuális kultúrában felnövő gyerekek és a betűk világa között.
Az audiobookok ereje
Az audio-könyvek nem csak a diszlexiásoknak hasznosak. Minden gyermek számára nagyszerű eszközök a szókincs bővítésére és a történetek komplexitásának megértésére. Hallgathatjuk őket autóban, utazás közben, vagy akár lefekvés előtt. Ez egy passzív, de rendkívül gazdagító élmény. Ráadásul az audio-könyvek általában profi színészek előadásában készülnek, ami a szöveg érzelmi rétegeit is jobban átadja.
Az e-könyvek és a vizuális kényelem
Egy e-olvasó vagy táblagép sok gyerek számára vonzóbb lehet, mint egy nyomtatott könyv. Az e-könyvek előnye, hogy a betűméret, a betűtípus és a háttérvilágítás állítható, ami személyre szabott olvasási élményt nyújt. Ez különösen fontos lehet, ha a gyermek vizuális érzékenységgel küzd. Ráadásul egy e-olvasóval könnyedén hozzáférhetnek rengeteg könyvhöz anélkül, hogy a polcon gyűlne a „kötelező” olvasmányok sora.
Ne feledkezzünk meg a képregényekről és a grafikus regényekről sem. Ezek a műfajok tökéletes átmenetet képeznek a képek és a szövegek között. A vizuális támogatás segít a cselekmény megértésében és a karakterek azonosításában, miközben fenntartja az olvasás szükségességét. Sokan úgy jutnak el a vastag regényekig, hogy előtte évekig grafikus regényeket olvastak.
Az olvasás mint szociális tevékenység: A közösségi élmény
Az olvasás gyakran magányos tevékenységként él a köztudatban, pedig a közösségi élmény jelentősen növelheti a motivációt, különösen a nagyobb gyerekek esetében.
Könyvklubok és közös projektek
Kamaszkorban a kortársak véleménye sokkal fontosabb, mint a szülői. Szervezzünk kis, informális könyvklubokat barátokkal, vagy ha a gyerek még kicsi, szervezzünk tematikus délutánokat. Ha egy könyv egy kalandról szól, szervezzünk ehhez kapcsolódó kincskeresést, vagy ha egy történelmi korszakról, nézzünk meg múzeumi kiállításokat.
A könyvtár szerepe itt is felértékelődik. A gyermekkönyvtárak gyakran szerveznek olvasásnépszerűsítő programokat, író-olvasó találkozókat vagy kézműves foglalkozásokat, amelyek mind a könyvek köré épülnek. A könyvtár nem csak egy hely, ahol könyveket kölcsönöznek, hanem egy kultúraközvetítő központ.
A történetek megosztása: A mesélő gyermek
Ösztönözzük a gyereket, hogy ne csak olvasson, hanem meséljen is. Kérjük meg, hogy mesélje el a történetet a kisebb testvérének, vagy a nagyszülőnek. Ha a gyereket arra bátorítjuk, hogy maga is írjon történeteket, az mélyíti a szövegértését, és segít megérteni az írói folyamatot. Ez a fajta kreatív bevonódás a legmagasabb szintű belső motivációt jelenti.
A motiváció fenntartása: A dicséret és a türelem művészete

A motiváció egy hullámzó folyamat, és előfordul, hogy a gyereket visszaesés éri, vagy időszakosan elveszíti az érdeklődését. Ilyenkor a szülői reakció a legfontosabb.
A pozitív megerősítés ereje
Soha ne a teljesítményt dicsérjük („Milyen jól olvastad fel!”), hanem a befektetett erőfeszítést és a kitartást („Látom, mennyire kitartóan gyakoroltál ezen a fejezeten, büszke vagyok rád, hogy nem adtad fel!”). Ez az ún. növekedési szemléletmód (growth mindset) segít abban, hogy a kudarcot ne végzetes hibaként, hanem a tanulás részeként élje meg.
Kerüljük az olvasás büntetésként való használatát. Sosem szabad olyan mondatokat használni, mint: „Ha nem olvasol el egy fejezetet, nem kapsz tabletet.” Ez azonnali ellenszenvet szül a könyvek iránt, és negatív asszociációt teremt. Az olvasásnak jutalomnak kell lennie, nem pedig kötelezően letudandó munkának.
A türelem az olvasás megszerettetésének aranyszabálya. Ne sürgessük, ne hasonlítsuk össze. Minden gyermek a saját tempójában talál rá a betűk varázslatára.
A csendes idő elve
Vezessünk be a családban egy „csendes időt” (akár 20-30 percet), amikor mindenki csendes, elmélyült tevékenységet végez. Ez lehet olvasás, rajzolás, vagy egy puzzle kirakása. A lényeg, hogy a képernyők kikapcsoljanak. Ez a közös, nyugodt időkeret segít a gyermeknek megszokni, hogy az olvasás egy természetes, nyugodt kikapcsolódási forma.
A könyvek világa nem csak az iskolai sikerekről szól, hanem az empátia, a kreativitás és a kritikus gondolkodás fejlesztéséről. Ha a gyermekünk nem akar olvasni, legyünk detektívek: találjuk meg az okát, és kínáljunk neki olyan alternatív utakat, amelyek a saját érdeklődéséhez vezetnek. A lényeg, hogy a könyv ne a szülő elvárását, hanem a gyermek saját felfedezését jelentse.
A könyvekkel való pozitív kapcsolat kialakítása egy hosszú távú befektetés, amelynek gyümölcseit a gyermek egész életében élvezheti. Legyünk támogatók, példamutatók, és mindenekelőtt türelmesek ezen az izgalmas utazáson.
Gyakran ismételt kérdések a gyermekek olvasási motivációjáról
1. Hogyan kezeljem, ha a gyerek csak egy műfajt (pl. képregényt) hajlandó olvasni? 📚
Ez egyáltalán nem probléma! A képregények és a grafikus regények kiváló belépő pontok az olvasás világába. A lényeg az olvasás aktusa, a történetekkel való elmélyülés, és a szókincs gyarapítása. Ha már megszerette a formátumot, finoman kínáljunk neki olyan regényeket, amelyek hasonló témájúak, de kevesebb vizuális segítséggel. A képregények olvasása is fejleszti a narratív struktúrák megértését.
2. Mikor kell aggódnom, ha a gyermekemnek nehezen megy az olvasás? 😟
Ha a gyermek a korának megfelelő képességekhez képest jelentősen lemarad (pl. második osztályban még mindig csak betűz vagy nagyon lassan olvas), ha a szövegértése gyenge, vagy ha az olvasás folyamatos frusztrációt okoz, érdemes szakembert (gyermekorvos, logopédus, fejlesztő pedagógus) felkeresni. A korai szűrés kizárhatja a diszlexia vagy más tanulási zavar lehetőségét, ami célzott segítséggel orvosolható.
3. Érdemes-e pénzbeli vagy tárgyi jutalommal ösztönözni az olvasást? 🎁
A külső jutalmazás rövid távon működhet, de alááshatja a belső motivációt. Ha a gyermek csak a jutalomért olvas, mi történik, ha a jutalom megszűnik? Jobb, ha az olvasás természetes következményeit használjuk jutalomként: például egy új könyv megvásárlása a kedvenc sorozatából, vagy egy közös filmnézés a könyv elolvasása után. A dicséretet mindig az erőfeszítésre fókuszáljuk.
4. Mi a teendő, ha a gyermekem csak a digitális eszközökön olvasna? 📱
Fogadjuk el, hogy a médium változik. Az e-könyvek, blogok, vagy online cikkek olvasása is fejleszti a nyelvi készségeket. Ha a digitális platform vonzóbb, biztosítsunk számára olyan e-könyveket, amelyek minőségi irodalmat tartalmaznak. Beszéljünk arról, hogy a nyomtatott könyvnek is van varázsa, de ne tiltsuk meg mereven a digitális olvasást.
5. Hogyan válasszak megfelelő könyvet az olvasni nem szerető kamasznak? 🤔
Kérdezzük meg, mi érdekli őt valójában: milyen filmet, sorozatot néz szívesen, mi a hobbija. Ne ragaszkodjunk a szépirodalomhoz. A tényirodalom (pl. a sport, a tudomány vagy a technológia témakörében), a humoros könyvek, vagy a young adult (YA) műfajok (amelyek a kortárs problémákat dolgozzák fel) sokkal nagyobb eséllyel kötik le. A lényeg a releváns tartalom megtalálása.
6. Mennyi ideig érdemes erőltetni a közös hangos olvasást, ha a gyerek már tud? 🗣️
A közös hangos olvasást nem kell „erőltetni”, de érdemes fenntartani, ameddig csak lehetséges, akár még a felső tagozatban is. Ez nem csak olvasástechnikai gyakorlat, hanem minőségi együtt töltött idő. Ha a gyermek ellenáll, vezessük be úgy, mint egy közös meserítust, ahol felváltva olvasunk rövid szakaszokat. Ez leveszi a nyomást, és fenntartja az intimitást.
7. Mit tegyek, ha a gyereket unja a kötelező olvasmány? 😴
Ne hagyjuk, hogy a kötelező olvasmány okozta trauma elvegye a kedvét az olvasástól. Ha lehetséges, keressünk modern, rövidített vagy adaptált változatokat, vagy használjunk hangoskönyvet. Otthon ne a kötelező olvasmányt erőltessük, hanem párhuzamosan kínáljunk számára egy könnyedebb, saját választású könyvet, ami segít fenntartani az olvasás iránti pozitív attitűdöt.
8. Kell-e naplót vezetni az elolvasott könyvekről? 📓
Egy olvasónapló vagy könyvlista hasznos lehet, de csak akkor, ha a gyermek maga is élvezettel csinálja. Ne tegyük kötelező feladattá, ami stresszt okoz. Ha szeret rajzolni, kérjük meg, hogy rajzolja le a kedvenc szereplőjét. Ha szeret listázni, vezessen listát. A cél a pozitív megerősítés és a büszkeség érzése az elért teljesítmény miatt, nem az adminisztráció.




Leave a Comment