Tervzett Szenzomotoros Terápia - TSMT

Riport Bótai Zsuzsanna fejlesztőpedagógussal, a TSMT-ről, amelyből megtudhatjuk,  kinek ajánlott, mi a terápia célja és miket lehet vele elérni.

Piaget az élet első két évét szenzomotoros korszaknak nevezte. Elsőként ő irányította rá a figyelmet arra a tényre, hogy a mozgás és a gondolkodás fejlődése összefügg.

- Hogyan került kapcsolatba ezzel a módszerrel?

-Fejlesztő pedagógusként a pécsi Gosztonyi úti Gyermekotthon és Bölcsődében dolgozom. Mivel ide gyakran kerülnek sérült, szociálisan hátrányos helyzetű gyerekek, a fejlesztésükhöz szükséges eddig bevált módszereimet nem éreztem elég célravezetőnek. A gyerekek életkora is alátámasztotta azt a tényt, hogy a mozgás lehet az az eszköz, amivel hatékony lehetek.

- Konkrétan mik lehetnek azok a tünetek, amik gyanakvást kelthetnek?

-Ez a módszer az idegrendszer eltérő fejlődését korrigálja. Babáknál előfordulhat az eltérő izomtónus, egysíkú manipuláció, elakadt, felgyorsult mozgásfejlődés, megkésett beszédfejlődés, nehéz megnyugtathatóság, csekély alvásigény. Később gond lehet, ha nehezen illeszkedik be egy közösségbe, nem fogadja el a szabályokat, társaival agresszív. Az óvónők többször jelzik, hogy nem vesz részt a kezdeményezéseken, nem figyel a mesére, nem szeret rajzolni. Nem mélyül el a játékban, gyakran vált tevékenységet. Túlzott ingerkereső, esetleg hiperaktív, vagy éppen ellenkezőleg lassú, mindig noszogatni kell. Az is jelzés, ha szorong, a csoportjában peremhelyzeten van. Mozgása ügyetlen, gyakran éri baleset, nem képes elsajátítani valamilyen sportot.

- Milyen fejlesztést kaphatnak a TSMT-ben?

-Első feladat mindig az állapotfelmérés. Miközben elbeszélgetek a szülővel, megfigyelem a gyereket spontán helyzetekben, majd életkorának megfelelő feladatokat kap. Ha a kapott eredmény organikus éretlenségre utal, meghatározom a terápia formáját.

  • TSMT-I: Súlyosabb, stagnáló elmaradás, gyenge együttműködési készség esetén, egyéni feladatsort állítok össze, amit betanítok a szülőknek. Tehát ezt otthon gyakorolják, nagy ismétlésszámban, én pedig időnként kontrollvizsgálaton ellenőrzöm.
  • TSMT-II: Az egyéni terápia után, vagy csekélyebb éretlenség esetén, csoportos tornatermi felzárkóztatás kezdődik. A csoportok kis létszámúak, az eszközök és gyakorlatok változatosak. A tervezettség pedig megmutatkozik a szigorúan egymásra épülő, fokozatosan nehezedő feladatokban, amivel minden gyerekből a maximumot igyekszem kihozni.

Ezzel párhuzamosan, fokozatosan fejlődik a mozgás mellett a beszéd, a figyelem, a finommotorika, illetve a sikeres iskolai helytállást elősegítő készségek.

HRG-TSMT terapeuta Megjelent a Zsebibabafüzet 2009. februári számában.

Szerző: