Természetes immunerősítés

A betegségek és egyéb járványok jönnek és mennek, mindig voltak és mindig is lesznek.

Ez részben annak köszönhető, hogy hatalmas szerepük van az élővilág egyensúlyának megtartásában. Ráadásul az ősz beköszöntével – a szeszélyes időjárási viszonyoknak hála – a legtöbben már talán túl is estek az első megfázáson. Azonban ahhoz, hogy ne kapjunk el újabb és újabb kórokozókat, nem árt figyelmet szentelni immunrendszerünk erősítésének. Az immunerősítés során pedig lehetőségünk van segítségül hívni a természet erejét. Lássuk, hogy miként!

C-vitaminnal az egészségért

Bár ma már akár tabletta formájában is pótolhatjuk a C-vitamin hiányunkat, a természetes módszerek és anyagok sokkal jobban hozzájárulnak szervezetünk megfelelő működéséhez. Általánosságban elmondható, hogy azok az ételek hatnak pozitívan immunrendszerünkre, amelyek rendkívül magas a cink-folsav illetve C-vitamin tartalommal rendelkeznek. Ez utóbbinak pedig számos előnye van, hiszen segítségével nő a fizikai terhelhetőségünk, segíti a vas felszívódását, sőt még a hidegtűrő képességünket is növeli. Ha C-vitaminban bővelkedő gyümölcsöket keresünk, érdemes lehet a kivi mellett döntenünk, ugyanis ez az egész évben kapható ízletes gyümölcs bővelkedik C-vitaminban, emellett pedig tartalmaz némi A, B és K vitamint is, valamint természetes antioxidánsokat. Napi három kivi elfogyasztása csökkentheti a magas vérnyomást, ráadásul akár az egész napi vitaminszükségletünket kiválóan fedezi. 

Szintén C-vitaminban bővelkedő gyümölcs, kitűnő választás lehet a grapefruit, amelynek még a magjából készült oldat is baktérium- és vírusölő hatással bír. Emellett pedig gyümölcshúsa magas C-vitamin és ásványi anyag tartalommal rendelkezik, amely hatékonyan segíthet megelőzni a különböző betegségek kialakulását. Sokan azonban nem szeretjük a grapefruit ízét, de kifacsart levét, akár narancslével vegyíthetjük, így a végeredmény egy vitaminokban gazdag és finom ital lesz.

Természetesen a gyümölcsök mellett számos zöldség is aktívan képes hozzájárulni C-vitamin szükségletünk kielégítéséhez, az egyik ilyen kiemelkedő zöldség pedig a - hazánkban is könnyedén termeszthető - paprika vagy akár a brokkoli. Ugyanis mindkettő magas C-vitamin tartalommal bír, ezenkívül pedig kiváló kálium illetve rostforrás. Azzal azonban nem árt tisztában lenni, hogy a brokkoli párolás vagy főzés alkalmával veszíthet C-vitamin tartalmából, így ha valóban a vitaminpótlás a cél, célszerű lehet nyersen fogyasztani.

Az ősi módszerek

A fokhagyma bevetése természetes immunerősítés során az egyik legrégebbi, ugyanakkor leghatásosabb módszer az emberiség történetében. A fokhagyma ugyanis nemcsak véd a megfázás ellen, hanem erősíti az immunrendszert, küzd a baktériumok és vírusok ellen, kedvező hatással van a szívre, illetve az érrendszerre, magas ásványi anyag tartalommal bír, és akár a daganatos betegségekkel szemben is hatékonyan veszi fel a harcot. A fokhagyma mellett a zöld tea szintén az ősi módszerek közé sorolható, ám nálunk csak az utóbbi néhány évtizedben fedezték fel jótékony és gyógyító erejét. A megfázásos időszakban célszerű lehet minél többet fogyasztanunk, ugyanis a zöld tea erősíti a szervezet természetes védekezőképességét, kedvező hatással van a szív- és érrendszeri panaszokra, a benne található polifenolok pedig hozzájárulnak a méregtelenítés folyamatához. A gyógynövények között amúgy is bőven találhatunk immunerősítő szereket. Érdemes lehet az olyan flavonoid tartalmú növényeket előnyben részesíteni, amelyek gyulladáscsökkentőként is funkcionálnak, úgy mind a bodza vagy a hársfavirág, de akár a szaponin tartalmú körömvirág is jó lehet. A csípős növények pedig, mint a gyömbér vagy a mustár a vérkeringést fokozzák, ráadásul orrtisztító hatással bírnak. Ezenfelül hatásos gyógynövénynek minősül a bíbor kasvirág, amely tinktúra formájában elfogyasztva nagyszerű immunerősítő, nem hiába alkalmazzák évszázadok óta a betegségek ellen. A kamilla, a kakukkfű és a menta pedig fürdővízhez adva is nagyon hatásos immunerősítő szer.

Alapszabályok az immunrendszer erősítése során

Az immunerősítés során érdemes lehet kerülnünk az adalékanyagokat tartalmazó készételek fogyasztását, így lehetőség szerint ne járjunk gyorsétterembe, és iktassuk ki mindennapjainkból az instant vagy zacskós ételeket! Ha az immunerősítés és a megfelelő védekező mechanizmus kialakítása a cél, próbáljunk meg minél több nyers ételt, úgy mint zöldséget, gyümölcsöt és magvakat fogyasztani, ugyanis a nyers ételek tartalmazzák a legtöbb jótékony hatású vitamint. Sütés-főzés során a vitaminok jó része és az összes enzim elpusztul, pedig az enzimek jelenléte elengedhetetlen az emésztés és a tápanyag feldolgozás során. Ha egy mód van, rá ne fogyasszunk cukrot semmilyen formában, helyette inkább mézzel édesítsünk, ám ha még ennél is cukormentesebb megoldásra törekszünk, válasszuk a növényi alapú cukrokat, vagyis az eritritet vagy a xillitet, más néven nyírfacukrot! A természetes immunerősítés egyik alappillére, hogy fogyasszunk minél több folyadékot, lehetőleg szénsav és cukormentes zöldség-, illetve gyümölcsleveket vagy a fentebb említett zöldteát és egyéb gyógyteákat!

 Kiegészítő módszerek immunerősítés során

Immunrendszerünket számos egyéb módon is lehetőségünk van ellenállóbbá tenni. A természetes immunerősítés során például rendkívül fontos, hogy minél többet mozogjuk, sok időt töltsünk a szabad, friss levegőn. Ezenkívül a hideg-meleg váltózuhany is remek immunerősítőnek bizonyul. Emellett lényegi kérdés, hogy mennyit is alszunk egy nap. Ideális körülmények között ne legyen 16 foknál melegebb a szobában, lehetőség szerint teljesen sötétben aludjuk, csendben és természetes anyagú ágyneműben. Talán nem is gondolnánk, de a kialvatlanság nagymértékben gyengítheti az immunrendszerünket, egy átlagos felnőtt számára pedig napi minimum hét óra alvás szükséges a szervezet zavartalan működése szempontjából.

 Aromaterápia és az immunerősítés

Az immunerősítés során az aromaterápia kiváló alternatíva. A kámfor, az eukaliptusz és a teafa nagyszerű immunerősítő, amely minden korosztály számára hatásos lehet. A teafa például nagyon jó esszencia, hiszen kiváló immunerősítő hatással rendelkezik, vírusölő hatású, enyhíti a légúti betegségek - úgymint megfázás, torok- és fülfájás, mandula- és gégegyulladás - tüneteit emellett pedig erősíti a szervezet ellenállóképességét. Megnyugtat, erőt ad, fokozza a logikus gondolkodást, a koncentrálóképességet. Az illóolajok felhasználásának több módja is ismert. Alkalmazhatjuk masszázs során – hiszen kiváló izomlazításra, immunerősítésre, idegi feszültség, szorongás feloldására.  Felső légúti betegségek kezelése során inhalálhatjuk is, de akár a fürdővízbe keverve is alkalmazhatjuk. Az egyik legnépszerűbb megoldás mégis a párologtatás, így ugyanis érezhetjük a legintenzívebben az illóolajok kellemes illatát. Ezenkívül lázcsillapítás, fájdalomcsillapítás, izomhúzódás vagy zúzódás során szóba jöhet az illóolajos borogatás is.

Szerző: