Szakértőnktől - Gyermekre készülve

Dúlaként leginkább olyan nőkkel találkozom, akiknek már megfogant a babájuk, és a várandósság, szülés kérdései foglalkoztatják őket. Ritkábban fordul elő, hogy olyanok keresnek meg, akik még csak tervezik a gyermekvállalást.

Őket általában az érdekli, hogyan lehet felkészülni az áldott állapotra, mit kell, mit lehet tenni az egészséges gyermekvárás érdekében. E témában nem létezik „bölcsek köve”. A válasz a legtöbb esetben egyszerű: a női test arra van tervezve, hogy gyermeket foganjon, kihordja, majd a világra hozza, és az első életévében táplálja a kisbabát.

Ha semmit különöset nem teszünk előkészületképp, csupán egészségesen élünk, akkor is minden esély megvan rá, hogy a természet a maga rendje szerint igazgatja a folyamatot. Az emberi szervezet elképesztő mértékig képes alkalmazkodni akár végletes körülményekhez is, és fenntartani a normál élettani működést. Márpedig a várandósság is része a nők normál élettani működésének. Mégis lehet néhány dolog, amelyet érdemes figyelembe venni, ha gyermeket szeretnénk.

Kiemelten fontos a táplálkozás minősége. A tudatosan készülő nők megadhatják azt a helyzeti előnyt a gyermeküknek, hogy a fogantatása előtt alaposan feltöltik az anyai test vitaminraktárait. Újat mondani senkinek nem fogok: lehetőség szerint fogyasszunk teljes értékű, nem agyonfeldolgozott ételeket, figyeljünk oda a kiegyensúlyozott étrendre! Ha elérhető a közelünkben piac, válasszuk a helyben termelt, lehetőleg vegyszermentes élelmiszereket! Jó táplálkozás mellett kiegészítő vitaminkészítményre nincsen szükség, ám ha valaki úgy érzi, nem jut hozzá az ideális minőségű tápanyagokhoz, esetleg elkezdhet valamilyen (nem szintetikus) magzatvédő vagy várandósoknak összeállított vitamint szedni. A folsav képes megelőzni a magzati velőcső-záródási rendellenességeket, amennyiben az anyai szervezetben a korai várandósság heteiben megfelelő mértékben van jelen, ezért szedése még ideális táplálkozás mellett is már a felkészülés idején javasolható. A leendő apa spermiumainak életrevalóságát, mozgékonyságát is előnyösen befolyásolja, sőt bizonyos genetikai rendellenességek esélyét is csökkenti a férfi örökítőanyagban, ezért nemcsak a jövendő kismama, hanem párja számára is ajánlott a folsav. A dohányzás és az alkohol mellőzése sarkalatos pont. Ha megoldható, minél tisztább ivóvizet érdemes felkutatni. A nagyvárosok szennyezettsége ellen keveset tehetünk, de ha van módunk, töltsünk rendszeresen némi időt tiszta, szabad levegőn, kirándulással, túrázással.

A rendszeres testmozgás a jó fizikai állapot megtartása mellett csökkenti a stresszt, így segítheti a foganást, növelheti a termékenységet. Az Aviva-módszer és a medencealap vérkeringését serkentő egyéb mozgásformák, pl. a keleti táncok szintén hozzásegíthetnek a vágyott gyermekáldáshoz. Aki fogamzásgátlót szedett, az jó, ha a tervezett gyermekvállalás előtt kb. hat hónappal abbahagyja a tablettát, és időt ad a szervezetének a tisztulásra, saját hormonális egyensúlyának visszaállítására. Végezetül pedig: a pozitív hozzáállás, mint minden másban, itt is kulcsfontosságú. Egy új élet nem érkezik minden esetben azonnal, amint a szülők eltervezik, de remélhetőleg bekopogtat, amikor elérkezik az ideje.

Szerző: