Néhány gondolat a nyári szünetről

Lassan vége az iskolának, kezdődik a nyári szünet.

Közeledik a kirándulások, fürdőzések, nyaralások ideje. „Táskát a sarokba! Szeptemberig hagyjanak békén!”-kiállt fel ilyenkor sok kisdiák.

Vajon tényleg hagyjuk békén őket? A legtöbb szülő tudja, hogy az alsós kisgyerekeknél pár hét kihagyás egyenlő a felejtéssel, főleg akkor, ha a tanult ismeretek nem rögzültek. Mit tegyünk? Hogyan vegyük rá a fáradt, kiéget gyereket a nyári gyakorlásra?

Azt javaslom, készítsünk gyermekünkkel közösen tervet a nyári programokról, időbeosztásról. Ekkor kiderül, mikor van otthon, táborban, nagyszülőnél stb. Tervezzük meg , mikor kezdi el elolvasni a kötelező olvasmányt s ez kb. mennyi ideig tart.

(Számoljunk rá egy-két hét csúszást!) Ezzel megelőzzük azt, hogy az utolsó pillanatban, kapkodva lát neki a sokszor elolvashatatlannak tűnő olvasmánynak. Ha nincs „kötelező”, válasszunk ki közösen egy-két könyvet. A szünidő második hetétől elkezdheti csemeténk az olvasást. Ha megbeszéljük, hogy mennyi a napi adag, és persze meg is hallgatjuk az olvasását, nem tűnik legyőzhetetlen akadálynak egy könyv. Mikor látjuk, hogy gyermekünk halálosan elfáradt a sok játékban, néhány oldal elolvasásával megkönnyíthetjük terheit. Az elolvasott fejezetet beszéljük meg! Ekkor meggyőződhetünk arról, hogy csemeténk érti-e, mit olvas, illetve az idegen szavakat, régi nyelvi formulákat közösen megfejthetjük. Jó írásgyakorlat az olvasmánynapló vezetése. Az elolvasott könyvről, fejezetenként néhány mondatot írunk. Ezzel a kisgyermek gyakorolja a betűvetést. Vezethetünk a nyaralásokról, nyári élményekről is naplót a gyerekekkel. Az önálló gondolatok megfogalmazásával sikerélményhez juttatjuk a gyereket. Ha fényképet ragasztunk a naplóba, vagy rajzokkal díszítjük, a későbbiekben szép emlékként őrizhetik a családok. Nem beszélve arról, hogyha a kisdiák szeptemberben beviszi az iskolába, nincs az a tanító, aki munkáját valamilyem módon ne honorálná.

„Na most fiam leülünk gyakorolni!”- mondatok helyett cselezzük ki a nebulókat! Számos fejlesztő játék (társas, kártya) létezik, amikor játék közben a gyerekek észre sem veszik, hogy gyakorolnak. Ilyen pl. a szorzókártya, vagy a szókirakó játékok. Nézzünk utána, érdemes egyet kettőt kipróbálni! A számolást a strandon, boltban, játszótéren is gyakorolhatjuk, úgy hogy néhány ártatlannak tűnő kérdéssel bombázzuk a gyermeket. Az írásbeli műveleteket 3. 4. osztályt elvégzőknél heti egyszer nem árt elővenni. Nem kell órákra, 10-15 perc bőven elég. Augusztus elejétől ezt az időt növeljük heti 2-3 alkalomra. Számos szünidei foglalkoztatóval találkozhatunk a könyvesboltokban, ezek megvásárlása előtt érdemes kikérni a gyermekünket tanító pedagógus véleményét.

A közös játékos tanulás nem csak szép emléket jelent mind a szülőnek, mind a gyermekének, hanem elérhetjük azt is, hogy gyermekünk ne nyűgként élje meg a gyakorlás perceit. Élményekben gazdag nyarat kívánok mindenkinek.

Szerző: