Mozgási és tanulási képességek (1-3 év)

A gyermek fejlődése egy és három éves kor között

Gyermeke immár 12 hónapos. Lássuk, mit is tud egy ekkora emberke!

Segítség nélkül áll. Egyensúlyérzéke még kissé labilis, így könnyen lehuppan. Ebben az időszakban elindul, hogy meghódítsa a világot. Minden érdekli, ami körülötte van. Cipeli, húzza, dobálja a tárgyakat. Lehet az a saját játéka, de természetesen legizgalmasabb számára a szülők szobájában található virágcserép, könyvek, poharak, vázák, s még sorolhatnám. Kíváncsisága, érdeklődése kielégíthetetlen.

Megnevezi és rámutat testrészeire. Hasára, szemére, orrára, szájára, s az okos fejére. Valójában testfogalmát fejlesztjük, amikor mondókákkal összekötve segítjük testrészeinek elhelyezkedésében, megnevezésével.

Tizenöt-tizennyolc hónaposan biztosan jár, még hátrafelé is. A lépcsőfokokat egyesével veszi. Mivel egyensúlyérzéke már fejlettebb, így legtöbbször guggolásban játszik. Szereti a különböző hangokkal kísért játékokat. Felismeri a hangokat, s a hozzájuk tartozó hangforrásokat. Másfél évesen „takarít, porol”, segít elpakolni. Előfordul, hogy egyedül eszik és vetkőzik.

Két éves gyermeknél fő feladata a szülőnek, hogy támogassa önállóságában.

Sokat szaladgál és mindenhová felmászik. Szeret hintázni, csúszdázni. Nagyobb testvérét és kortársait a játszótéren utánozza, ő is mindent ki akar próbálni. Lépcsőn váltott lábbal jár, lábbal hajtja a motorját. Most már látszik, hogy jobb-, vagy balkezes. Befolyásolni a kezességet nem szabad. Még olyan mondatokat se használjunk, hogy: „Kérem a szép kezed!”

A dominancia kialakulása az idegrendszeri érés folyamata, amit nem szabad befolyásolni. A gyermeknek saját magának kell megválasztania domináns kezét. Az evést, a rajzolást és egyéb tevékenységeket a domináns kezével végzi. Ebben az időszakban viszont az is gyakori, hogy mindkét kezét használja, vagyis váltogatja őket. Legyünk türelmesek.

Kedvenc játékai közé tartozik ebben a korban a fakocka, melyekből tornyot épít. Egyéb tárgyakat formájuk és színük alapján csoportosít, helyez dobozba. Alapszíneket már megnevez. Információkat gyűjt mennyiségekről, méretekről, térbeli összefüggésekről. Firkarajzok megjelennek, marokra fogott ceruzával rajzol.

2 és fél – 3 éves korban a gyermek állandóan mozgásban van, forog, pörög, ugrál, még séta helyett is fut. Mindent egyszerre akar, igazán érdeklődő. Kíváncsiságát nehéz kielégíteni, rengeteg energiája van. Mozdulata folyamatos. Könnyedén elkapja a labdát. Összes testrészét megnevezi. Különféle kockákból, legokból három dimenzióban épít. Igazán az építés folyamata érdekli, nem a végeredmény.

Szereti a mondókákat, gyermekdalokat. Színes képeskönyvekből mesél, és lefekvéskor ő is szívesen hallgatja őket.

Szereti a hozzárendeléssel járó játékokat, rendszeresen sort képez. Egymás mellé rendezi az autókat, plüss állatokat. Irányérzékét jól fejlesztik ezek a feladatok. Mostanra az „én” kifejezést használja, ha magáról beszél.

A tanulási képesség ebben az időszakban jelentős fejlődésnek indul. A gyermek egyre több információt képes fejben tartani, megjegyezni. Új fogalmakat tanul, és ezen új fogalmak segítségével jobban megérti az őt körülvevő világot.