Mi kell a gyereknek?

A válasz egyszerű: harmonikus, kiegyensúlyozott környezet és biztos családi háttér.

De a társadalom azt sugallja, hogy mindez nem elég. Már születéskor eldördül a startpisztoly és a családok elkezdik futni a köröket, versenyezni egymással és az idővel, mintha lemaradnának valamiről.

Mire a gyermek első osztályos lesz, addigra már részt vett nyelvórán, 3 évet úszott, 2 évet dzsúdózott, néptáncra is járt és a zeneiskolát is elkezdte.

A kínálat igen nagy a különórák terén. A baj nem is ezzel, hanem az arányokkal van. Az irányított foglalkozások elveszik az időt a gyerektől. Azt az időt, amit önfeledten, szabad játékkal kellene töltenie.

Persze számos oka van annak, hogy a szülők a különórák, irányított foglalkozások mellett döntenek. A városok túlzsúfoltsága miatt már alig akad szabad terület, ahol a gyerekek veszélyeztetettség nélkül játszhatnának. Ráadásul a családok élete annyira felgyorsult, hogy nagyon kevés idejük maradt az együttlétekre. A média, a számítógép térnyerése, még jobban visszaszorítja a gyermekek mozgásra való hajlandóságát.

Mégis, mit tegyen a szülő, mit tegyen a család? Melyek azok a tevékenységek, amelyek biztosítják a gyermek egészséges testi, lelki fejlődését?

Adjunk alkalmat arra, hogy minél több időt töltsünk a szabadban, ahol gyermekünk felszabadultan játszhat kortársaival. Sajnos az irányított foglalkozások sokasága tölti ki a családok mindennapjait. Kicsiknek és nagyoknak egyaránt . A  szabad játék fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni. Hiszen ez alatt fejlődik társas kapcsolata, kommunikációs készsége, konfliktusokat tanul meg kezelni, társaival együtt gondolkodni, szabályokat alkotni.

A szabad játék során gyermekünk folyamatos mozgásban van.  A hinta, a csúszda, különböző forgó játékok elősegítik az egyensúlyérzék fejlődését, mely által gyermekünk koncentrációs képessége, figyelme erősödik.

Az esti meseolvasás, éneklés, rövid mondókák megismertetése gyarapítja gyermekünk szókincsét, fejleszti képzelőerejét, elsajátítja az olvasott szöveg fordulatait, segíti a nyelvi fejlődést. Vagyis megalapozza a tanulás folyamatához szükséges szövegértést.

A kirándulások, az otthoni kirakós játékok, origami segítségével tudatosan irányíthatjuk, alakíthatjuk a gyermek vizualitását.

Köztudott, hogy a tanulás és a cselekvés képessége nagyban függ a test és a tér felfedezésétől. A mozgás-és tapasztalathiányban szenvedő gyerek fejlődése korlátozott. Éppen ezért fontos, hogy minden gyermeknek adjunk alkalmat arra, hogy az összes létező érzékszervével megismerje magát, és az őt körülvevő világot, a tanulás és az értelem az ÖNÁLLÓ tevékenységekből, tettekből és a közben megélt, tapasztalatokból jön létre.