Manótorna

Nagy-Tószegi Cecília gyógypedagógus, pszichopedagógus terapeuta, Szenzoros Integrációs Terápiás szakember és  emellett két kisgyermek édesanyja. Októberben indult nagy sikerű Manótornánk gazdájával munkájáról és a  foglalkozásokról beszélgettünk.

-Mi a célod a foglalkozásokkal?

-A Manótorna célja, hogy a kisgyermekek képzeletének és mozgáskedvének teret adjon, hogy a gyermekeknek és az  őket kísérő szüleiknek örömteli együttes élményt nyújtson, mindeközben pedig a felkínált érzékelési ingerek és mozgásformák támogassák korai fejlődésüket. Mondókákkal, versekkel kísérve tudatosítjuk a testsémát, majd egy kölönböző mozgásformákat kínáló játéktér kalandja várja a kicsiket, végül a tapintási érzékelést és a szem-kéz  koordinációt fejlesztő játékok élményei zárják a foglalkozást.

-Gyakorlod a szakmádat?

-Jelenleg anyaságban teljesedhetek ki kisfiammal és a kislányommal. Emellett jól esik egy falat szakmai feladat, lelkesen fogtam hozzá. Szeretném a korábban Szenzoros Integrációs Terápiában szerzett szakmai tapasztalataimat is  hasznosítani.

-Hol szerezted ezeket a tapasztalatokat?

-Gyermekeim születése előtt az Óbuda- Békásmegyeri Nevelési Tanácsadóban dolgoztam, ahol megkésett fejlődésű, tanulási- és magatartászavarral küzdő gyermekek vizsgálatával és terápiájával foglalkoztam. Tanácsadónk igazi szakmai műhelyként mûködött, sokat tanulhattam kollégáimtól. Szenzoros Integrációs Terápiás (SZIT) képzést végeztem, egyre inkább idegrendszeri éretlenségből fakadó komplex problémákkal küzdő, iskolaéretlen gyermekek mozgásos alapú terápiájával, fejlesztésével foglalkoztam.

-Hogyan fejlesztitek ezeket a gyerekeket? És mire jó a SZIT?

-Anne Jean Ayres amerikai neuropszichológus által kidolgozott szenzoros integrációs terápia azon a felismerésen  alapszik, hogy a gyerekek fejlődésében, később tanulásában nehézségeket okozhat, ha idegrendszerük nem hangolja össze – integrálja – megfelelően az érzékszervek (látás, hallás, tapintás, szaglás, ízlelés, propriocepció) által fölvett információkat. A szenzoros integrációs terápia elsősorban a legősibb érzékek, a tapintási-, a proprioceptív rendszer (saját test helyzetének, mozgásának észlelése) és az egyensúlyérzék ingerlésén keresztül juttatja el a gyermeket egy magasabb idegrendszeri integrációs szintre. A sokféle eszköz- hinták, labdák, alagút stb.-fantáziadús használata arra szolgál, hogy vesztibuláris, tapintásos ingerléssel javítja az agyféltekék közötti kapcsolatot, ösztönzi a tanulási-megismerési folyamatokat. A terápia játékos, örömteli foglalkozások sora, mely a gyermek választásainak teret enged, sőt épít arra. Mivel a módszer az idegrendszeri érési folyamatokra ösztönzően hat, olykor az egymástól látszólag  teljesen különböző problémákkal küzdők esetében is képes javulást eredményezni. Sikeresen alkalmazzák e terápiát: szülési traumák, koraszülöttség, megkésett fejlődés, hiperaktivitás, figyelem- és tanulási zavarok, bizonyos típusú epilepsziák, autizmus esetében egyaránt.

-De a Manótorna nem egy terápia.

-Nem. Manótornánk nem terápiás jelleggel indul, minden kisgyermek spontán fejlődésére támogató, ösztönző hatással van. Természetesen – ha erre igény formálódik – szívesen biztosítunk lehetőséget terápiás célú foglalkozásokra is. Ha egy szülő kisgyermekével kapcsolatos problémájával szeretne megkeresni, arra lehetőséget nyújt a gyógypedagógiai tanácsadás.  

 

Szerző: