Lelkünk fáj - testünk beteg

“A legjobb orvosság az ember számára az ember maga. A legnagyszerűbb gyógymód a szeretet. “ -PARACELSUS

“Ezt nem tudom lenyelni…” “Látni sem bírom…” “Nehéz megemészteni…”. Nyelvünket, mindennapi beszélgetéseinket át- meg átszövik ilyen és ehhez hasonló kifejezések, akár hiszünk a betegségek lelki eredetében, akár nem. Érdemes tudni azonban, hogy a testi tünetek lelki okait bizonyos esetekben még a hagyományos klinikai orvoslás sem zárja ki, emellett egyre többen vannak azonban, akik ennél sokkal nagyobb jelentőséget tulajdonítanak lelkünk testünkre gyakorolt hatásának.

 A betegség, mint szimbólum 

E téma talán legismertebb és legolvasottabb szakértője Ruediger Dahlke német orvos, természetgyógyász, pszichoterapeuta, a holisztikus (teljes, egész) gyógyászati szemlélet terjesztője. Könyveiben a betegségeket, mint lelki bajaink megjelenési formáját írja le, összekapcsol bizonyos testtájakat és tüneteket bizonyos típusú lelki történésekkel vagy lelki alkattal. Ezzel együtt nem vitatja a gyógyszeres vagy orvosi kezelések hatékonyságát bizonyos esetekben, de vallja, hogy végső megoldáshoz nem ezek, hanem a lelki problémák felismerése és megoldása vezet. Dahlke szimbólumnak tekinti a betegséget, lelki életünk szimbolikus felületének, könyvében gyakorlati tanácsokat ad az egyes szervi bajok megoldására. 

Új szelek

Dahlke-nál is tovább megy talán - legalábbis kicsit más ösvényen - a szintén német Ryke Geerd Hamer, az Új medicina vagy Germán Medicina megalapítója, aki minden testi betegséget egy adott lelki konfliktusból eredeztet. Hamer szerint a velünk történt konfliktusok CT felvételen kimutatható becsapódásokat képeznek az agy egy bizonyos területén, amely üzenetet küld az adott szervnek és elváltozásokat eredményez. Hamer elsősorban a rákos megbetegedéseket kutatta (és kutatja ma is), nézete szerint minden betegség rákos, daganatképző betegség, és kiinduló konfliktusunk megoldásával a folyamat ugyanúgy leállítható, mint ahogy elindult.

Ezek az alternatív gyógyászati, holisztikus szemléletű módszerek gyakran használják az aromaterápiát, homeopátiát, fitoterápiát a tünetek kezelésére. Nézetük szerint a testi tünetet kezelni kell - lehetőleg természetes módszerekkel -, hogy a beteg állapota ne romoljon tovább, de a terápiának elsősorban a lelki konfliktusok megoldására kell irányulnia.

Világszerte több millió követőjük van, Magyarországon is rendszeresen rendeznek a témában konferenciákat, tanfolyamokat az érdeklődőknek. E módszerekben nagyon fontos, hogy aktív szerepet szánnak a páciensnek, sőt! Ha elfogadjuk, hogy testünk bajai igazából lelki életünk kivetülései, akkor nincs is más választásunk, mint magunknak lépni a tettek mezejére és megoldani lelki problémáinkat.

 Klinikai orvoslás

Bármennyire is idegennek tűnik első hallásra, a klinikai orvostudomány is számol a lelkünk testünkre gyakorolt hatásával. Vannak betegségek, amiket egyértelműen pszichoszomatikus betegségnek tart a tudomány, ilyen a gyomorfekély, a magas vérnyomás bizonyos esetei, a stroke. Az újabb kutatások arra irányulnak, melyek azok a testi bajok, amelyek még ebbe a körbe tartozhatnak, és meglepő eredményeket tárnak fel: a legtöbb meddőségi tünetet a klinika eszközeivel nem tudják megmagyarázni, ennek legtöbbször szintén lelki, sokszor tudatalatti okai vannak, de vizsgálják a szív- és érrendszeri megbetegedésekben szenvedők lelki alkatát, életútját is.   

A hagyományos klinikai orvoslás azon tünetek lelki okait kezdte vizsgálni, amikor a testi betegségekre nem találtak elfogadható orvosi magyarázatot. Ma már pszichoterapeuták bevonásával több szempontból vizsgálják a test és lélek kölcsönhatását, és az intézményes gyakorlatban is egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a betegek jó közérzetének, amely a kutatások szerint jelentősen csökkentheti a kórházban töltött időt.

Szerző: