Kismama jóga a mamákért és a babákért

„A jóga bájjal, szépséggel, erővel, energiával és szilárdsággal ékesíti fel a testet.” Jógaszútra III, 47

Anyává válni nagyon személyes élményt jelent. A várandóság során az orvosok és a védőnők gondosan óvják a kismama egészségét és figyelemmel kísérik a baba növekedését, de a jóga biztosítja azt a nyugodt erőt és belső egyensúlyt, ami lehetővé teszi, hogy a mama leküzdje az előtte álló kihívásokat. A jóga ősi, önsegítő rendszere (légzés, mozgás, lazítás, relaxáció) erősíti a szellemi és testi jólétet, az egyensúlyt, ami létfontosságú a babavárás során.

Miért jó a jóga a várandóság idején?

A várandóság nagy fizikai és érzelmi változásokat hoz. Ebben az időszakban teremtődnek meg az anyaság mély alapjai.

A gyengéd jóga mindenképpen jobb, mint a fárasztó testmozgás. A cél a könynyű szülés – a tapasztalat azt mutatja, hogy a kismamajógát gyakorló nők tudatosabban élik meg a várandósságot és a szülést, valamint nő az önbizalmuk, oldódnak a félelmeik, aggodalmaik. Le kell lassulni, így megvalósul a belső béke, harmónia a testben és a lélekben.

A légzés a jóga egyik fő eszköze. A légzés ritmusának és mélységének változtatása segíti az izom feszülését és ernyedését, melyet a kismama tudatosan tud alkalmazni a vajúdás és a szülés idején.

A speciális légzések nemcsak a vajúdás során fellépő fájdalmat csillapítják, hanem a szülést is megkönnyítik.

A jóga testgyakorlatainak elsődleges célja az ízületek mozgékonyságának javítása, az izmok erősítése, rugalmassá tétele a különböző nyújtó, lazító gyakorlatok segítségével. A medencefenék izmai speciális edzést igényelnek a várandóság alatt, hogy fokozott rugalmassággal vegyenek részt a szülésben. A gát izmainak erősítése azért is fontos, ugyanis ezzel megelőzhető az inkontinencia vagy a méhelőesés, de a gátvédelem szempontjából is igen fontos.

A relaxáció a jóga alapvető eleme, speciális előnyökkel jár. Lehetővé teszi a mély légzés és a nyújtás számos pozitív hatásainak kihasználását, segít megvalósítani a belső békét és a babával való bensőséges kapcsolat megteremtését. Akárhogy is zajlik a szülés, a jóga segít összpontosítani és kapcsolatban maradni a babával egészen addig a pillanatig, amíg világra jön. A jóga előnyei a szülés után is sokáig érvényesülnek, segít az újszülött ellátásához szükséges feladatokhoz alkalmazkodni.

Megfigyelések bizonyítják, hogy azok a babák, akiknek a mamája a kismamajógával készült a szülésre, 10-20 százalékkal intelligensebbek, figyelmesebbek, könynyebben tanulnak és a mozgás koordinációjuk gyorsabban fejlődik. Az intelligencia fejlettségének az egyik magyarázható oka, hogy a magzat idegrendszere sokkal jobban fejlődik akkor, ha a mama kellemes ingereknek teszi ki. Ilyen a lágy mozgás, amely a pocakban lévő babának is jó érzés, vagy a speciális légzéstechnika, aminek a pozitív hatásait a baba is megtapasztalja.

Összegzésként elmondhatjuk tehát, hogy a kismamajóga egyszerre jó a mamának és a babának.

„Kicsikém, átölelem léted az életemben, az együttlétemet veled. Hol voltál, amíg nem voltál része az életemnek és a szívemnek?” Berber bölcsődal

Írásunk megjelent a Zsebibabafüzet 2009. februári számában.

 

Szerző: 
30/757-55-22
aszilvia9 [at] gmail.com