Babát várok, mit egyek?

Sok várandós anyának jelent problémát a táplálkozás. Rengeteg könyvet, szóróanyagot és tanácsot kapnak, amik többnyire ellentmondanak egymásnak. Így a táplálkozás sresszé alakulhat, s erre aztán senkinek sincs szüksége.

Mielőtt várandós lettél, táplálkoztál valahogy, ettél amit és amikor kívántál, vagy követtél valamilyen diétát, amiről úgy érezted jó Neked. Tudtad mik a kedvenc ételeid és mik, amiket „nem vesz be” a szervezeted. A más állapottal még érzékenyebbé válsz arra, hogy meg tudod különböztetni mi jó Neked, s mi nem. Amennyiben figyelsz erre, remek támpontot találsz önmagadban.

Bátran informálódhatsz könyvekből, hallottakból, csak szűrd át a saját szűrődön: próbáld ki mik, azok az ételek (akár újak is) amiket jóízűen tudsz megenni.

Ha vegetáriánus vagy és ez most is jólesik, akkor ne változtass csak azért, mert félsz, hogy gyermekednek hiánya lesz valamelyik tápanyagból. A szervezetedben lévő anyagokból először mindig a babád kap, s csak azután Te. Így ha nem észleled magadon valamely vitamin, vagy ásványi anyag hiányát (erről még később), akkor a babád sem szenved szükséget. Ha hirtelen húst kívánsz enni, amit már évek óta nem ettél, s mérlegelni kezdesz, ne feledd, hogy a sterssz legalább annyi méreganyagot szabadít fel a szervezetedben, mintha megengednél magadnak egy kóstolót- aztán úgy is megérzed jó- e Neked húst enni.

(Több vegetáriánus ismerősöm tért vissza a vegyes kosztra várandósan és jópár hagyományosan táplálkozó anya lett vegetáriánus ezidőben.)

A vitaminok szedéséről is sokféle véleményt találsz. Íme még egy: ha jól vagy, változatosan eszel, ne aggódj vitaminkészleted miatt. Ha sokat eszel, de nem tudsz jóllakni, hullik a hajad, szárazabb a bőröd, fáradékonyabb vagy (az elő 3 hónapban, ez vitaminhiány nélül is gyakori), görcsölnek a lábizmaid, ha szélsőségesen kívánós vagy (egyféle ételből rengeteget eszel, vagy olyasmit kívánsz enni, amit máskor nem tartasz ehetőnek, pl. föld, fal), akkor érdemes tanácsot kérned és vitamin-, ásványi-anyag pótlásba kezdened.

Mennyiségek tekintetében légy őszinte önmagadhoz, állj meg, ha már nem vagy éhes- nem kell kettő helyett enni (a nagy mennyiség kitágítja a gyomrod, s még többet kívánsz majd, ami biztos út az elhízáshoz).

A súlygyarapodás kapcsán se feledd, hogy nem vagyunk egyformák. Ne hasonlítgasd magad senkihez és engedd el a súlyodat érintő „beszólásokat”- sok feszültségtől kímélheted meg magadat. A kilók főként a fenék-comb-csípő tájékra rakódnak le, ami később felhasználható „szoptató- raktárnak”. Ha rendszeresen szoptatsz, gyermeked 1-1.5 éves kora körül újra eltűnnek majd.

Persze a szélsőségekre figyelj, ha nagyon gyorsan nő a súlyod és késő este még megeszed a második vacsorát, figyeld meg miért eszel: valódi éhségből, vagy feszültséget vezetsz le így..? Ha őszintén odafigyelsz magadra, tested segít megtalálni az utat a kielégítő táplálkozáshoz.

Szerző: