A nyári szünidő nagy kérdései: tanuljon-e nyáron a gyerek?

Miért kellene a vakáció ideje alatt is tanulnom? – kérdezi joggal a gyerek. Miért ne lehetne nyáron is tanulni? – kérdezi vissza a szülő.

Persze vannak sarkos helyzetek, amikor a gyerkőc javítóvizsgára készül, de a helyzet az, hogy ebben az esetben sem mindegy, hogy mikor és mit. Na de a többiek? Akik sikerrel zárták a tanévet? Nekik kell-e a nyáron szinten tartani? Ismételni, olvasni, számolni? Ahány szülő, annyi gondolkodás, egy azonban egész biztos: a gyerekek a szünidő alatt inkább a nyár örömeit akarják élvezni, az iskolai kötöttségektől mentes vakációt, melyben nincsenek könyvek és füzetek. De akkor mégis mi a helyes megoldás? Erre keressük most a választ!

Tanulni vagy nem tanulni?

A gyermekpszichológusok többsége azt mondja, nyáron tilos a tanulás, de azért ez ebben a formában nem biztos, hogy minden család életében megállja a helyét. Hiszen a való életben minden család más és más, teljesen különböző értékrenddel bír, éppen ezért alapjaiban eltérőek lehetnek a tanulási szokások is. Van olyan kisgyerek, aki kifejezetten igényli, hogy nyáron olvasson. De például Vekerdy Tamás szerint a nyári tanulás gyakorlatilag tiltólistás, ugyanis az ideális vakáció a derűsen és közösen eltöltött idő, mely során a könyvek és füzetek az íróasztal fiókjában kell, hogy maradjanak. Ugyanis régi tanuláspszichológiai tény, hogy az egyes tanulási szakaszok között szünetet kell tartani, mégpedig azért, hogy a megszerzett tudás el tudjon rendeződni az agyunkban. Ez pedig a vakáció és a pihenés közben, azaz a szünidőben megy a legjobban.

 

Mit lehet tanulni a vakáció idején? Egyáltalán kell-e tanulni?

„Egy kis gyakorlás sosem árt.” „Legalább ismétli az anyagot és nem felejt annyit.” „Felső tagozatba megy, muszáj gyakorolnia.” – Ilyen és ehhez hasonló szülői válaszokat kapunk, ha arról érdeklődünk, hogy miért is kellene a gyerekeknek a nyári szünidőt is tanulással tölteni. Azonban azt minden szülőnek tudnia kellene, hogy a nyár a feldolgozás, a memorizálás, és valahol a felejtés időszaka is. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az új tanévet teljesen nulláról kezdi majd. Sőt! A nyár ideje alatt a megszerzett információk sokasága beágyazódik, folyamatos gyakorlás nélkül is. A vakáció nem szabad, hogy a tanulásról szóljon. Persze, de akkor egész a nap a szobájában ül és zenét hallgat vagy tv-t néz. – mondhatná a szülő. Ezt természetesen hosszútávon nem szabad hagyni: a nyári szabadság alatt bátran barangoljunk a táborok között, hiszen ott mégis csak közösségben van a gyerek, ahol gyakorolhatja a társas viselkedést, és nem is punnyad egész nap a szobában.

Hagyjuk, hadd élvezzék a nyár adta örömöket!

A vakáció idején – főként a vége felé – a családban már előkerülhetnek a füzetek vagy a foglalkoztató könyvek. A kicsik ugyanis hamar megunhatják a semmittevést, főleg a hosszabb esős napokon, és ilyenkor akár teljesen maguktól veszik elő újdonsült tanszereiket, és ők maguk kérik, hogy egy kicsit gyakoroljunk velük. Azt azonban tudnunk kell, hogy ez ilyenkor még játéknak számít, és egészen addig fogják örömmel csinálni, ami valami érdekesebb nem vonja, tereli el a figyelmüket másféle. Persze ahogy fentebb is említettük, vannak olyan családok, ahol a teljesítmény nagyon fontos, így akár hétvégén vagy a tanítási szünet bizonyos napjain is „edzik” a gyerekek agyát. Ezek a gyerekek viszont ezt szokták meg, így ez számukra egyáltalán nem furcsa, noha minden kiskamasz szeretné élvezni a nyár adta örömeket, az iskolai korlátoktól mentes szünidőt. Ha azonban szülőként ragaszkodsz hozzá, hogy a gyerek esetleg akarata ellenére is tanuljon, akkor csak képzeld magad egy pillanatra a helyébe: Te örülnél, ha a szabadságod ideje alatt mégis be kellene menned 1-2 órára a munkahelyedre? Na, ugye, hogy ez új megvilágításba helyezi a dolgot. Szerencsére azonban még előttünk az egész augusztus, így ha nem szükséges, akkor inkább ne vegyük el a gyerkőctől ezt a gondtalan időszakot. De ha mégis ragaszkodnánk hozzá, akkor a nyári tanulást időzítsük azt a szünidei utolsó hétre, vagy napokra, amikor már úgyis Damoklész kardjaként lebeg a gyerek feje felett az iskolakezdés.

De azért legyen a gyereknek napirendje?

Vekerdy Tamás szerint például fontos, hogy a gyerek nyáron aludjon, amennyit csak akar, de azért ne folyjanak össze a napjai, legyen tagolt, legyen benne rendszer. Éppen ezért fontos, hogy a nap egységekre legyen bontva: legyen benne reggeli, ebéd, vacsora, legyen játék és pihenő idő. Fontos, hogy a szünet alatt a gyerek igényei érvényesüljenek, csinálja azt, amihez kedve van, legyen minél többet az udvaron, játsszon, barátkozzon, mindezt a saját ritmusában, a saját egyedi igényei szerint.

És ha javítóvizsga közeleg?

Bizony annak a iskolásnak, aki valamilyen oknál fogva nem teljesítette az előző évi követelményeket, és javítóvizsgát kell tennie, annak muszáj nyáron is tanulnia. Azonban az ilyen helyzetbe kerülő szülőnek érdemes már a nyár elején meghatározniuk, hogy mikor, mennyit, és persze kitől tanuljon a gyerek. Ha van rá mód, érdemes külön tanárt fogadni, ugyanis fontos, hogy a szülő ne a tanár szerepében tetszelegjen, inkább segítse a gyermekét abban, hogy pótolhassa az elmulasztottakat. Persze az sem mindegy, hogy mely tantárgyakból kell felkészülni, éppen ezért, ha matek, fizika vagy nyelvtan a pótolandó, akkor ahhoz, hogy a gyerek valóban megértse miről is van szó, elengedhetetlen az állandó gyakorlás. Azonban az ún. tanulós tárgyaknál, mint az irodalom vagy történelem, célravezetőbb lehet rövidebb ideig, de akkor intenzíven készülni, és a rövid vagy középtávú emlékezetre hagyatkozni. Persze mi azért reméljük, hogy csak kevesen vannak, akik pótvizsgára készülnek, és még ha előttük is lebeg a javítóvizsga időpontja, akkor is volt idejük élvezni a nyár örömeit.

És ha csak most indul iskolába a gyerek?

Azon szülők, akiknek most indul majd csak iskolába a gyerekük, egész biztosan stresszes időszakon mennek keresztül, hiszen azzal, hogy a lurkó átlépi az iskola küszöbét, egy egészen új éra kezdődik. Ilyenkor fontos, hogy szülőként tudatosítsd magadban, hogy az iskola a gyerek dolga, az ő feladata. Ne stresszeljetek folyamatosan azon, hogy a bepakoltátok-e a gyerek táskáját, vagy megírtátok-e a háziját. Az iskolakezdés gyakorlatilag megalapozza a következő 12 évet, így már a kezdetektől érdemes éreztetni a gyerekekkel, hogy a család, mint támogató közeg mindig is ott lesz, de a felelősség végső soron a gyereké. Vekerdy szerint például, ha otthon hagyja a tornazsákját és azért egyest kap, nem baj, sőt ha másodszor, harmadszor is megtörténik, az sem gond, mert végül megtanulja, hogy vinni kell, ezáltal pedig a felelősség is az övé, és tudni fogja, hogy a szülők megbíznak benne minden körülmények között.

Mit lehet tanulni a vakáció idején? Egyáltalán kell-e tanulni?

Szerző: